کشاورزی دانش بنیان در حوضه دریاچه ارومیه اجرایی شود
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر مویدی عصر چهارشنبه در نخستین نمایشگاه نخستین رویداد کشاورزی دانش بنیان و نوآور ویژه حوضه دریاچه ارومیه با تاکید بر اینکه سرعت نفوذ دانش در بخش کشاورزی تسهیل شود، اظهار کرد: همه محققان آموزش و ترویج وزارت کشاورزی باید پای کار بیایند و به موضوع توانمند سازی کشاورزان و باغداران کمک کنند.

استخر کشاورزی

وی با بیان اینکه نهاد سازی و شبکه سازی در حوزه آموزش و ترویج را دنبال می‌کنیم، افزود: در دوره جدید کارهای سخت افزاری در حوزه احیای دریاچه ارومیه در حال اتمام است و دولت سیزدهم به اجرای طرح‌های نرم افزاری با رویکرد توانمندسازی بهره برداران و منابع انسانی تاکید دارد که نتیجه خوبی در صورت اجرایی شدن برای احیای دریاچه ارومیه و کشاورزی دانش بنیان خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این آئین با بیان اینکه ۲۰۵ هزار خانوار استان بهره بردار در حوزه کشاورزی هستند، گفت: یک میلیون هکتار از اراضی آذربایجان غربی قابل کشت هستند، سالانه از این میزان بیش از ۸۵۰ هکتار زیر کشت محصولات کشاورزی می‌رود و ۲۰۵ هزار خانوار استان بهره بردار در حوزه کشاورزی هستند.

اکبر کرامتی با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۶.۸ میلیون تن مجموع تولیدات کشاورزی آذربایجان غربی به ارزش ۳۱ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص بود، گفت: استان در تولید سیب و عسل رتبه اول کشور و در تولید علوفه، شیلات رتبه دوم کشوری را دارد و سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ و ۴۰۰ هزار تن شیر در استان تولید می‌شود.

عایق بندی استخر

وی با اشاره به اینکه مسئله و تهدید جدی کشاورزی استان، خشکی دریاچه ارومیه است، اظهار کرد: با توجه به اینکه ۵۸ درصد اراضی استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارند حیات این منطقه به دریاچه وابسته است.

کرامتی یادآور شد: ۸۰ درصد از از ۱۱۵ هزار هکتار مساحت باغی استان، در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد که با توجه به نفوذ شوری آب یک معضل و تهدید حدی به حساب می‌آید.

وی بابیان اینکه طبق آمار اعلامی میزان بارش‌ها در استان نسبت به بلند مدت ۱۰ درصد کاهش یافته است، ادامه داد: اجرای سیستم‌های آبیاری نوین، اجرای طرح‌های آب و خاک، اجرای طرح جامع مدیریت زراعت، توجه به کشت‌های جایگزین و کم آب بر از جمله تعهدات سازمان در جهت احیای دریاچه ارومیه است که تا کنون بسیاری اجرای شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه احیای باغات فرسوده، استفاده از کشت گیاهان دارویی و جایگزین در دستور کار قرار دارد، فت: بحث انتقال دانش در حوزه ترویج و آموزش کشاورزی برای فعالان ۹ شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه مدنظر قرار دارد.

نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه ۳۴۲۶ میلیون مترمکعب آب است

آبیاری تحت فشار

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه ۳۴۲۶ میلیون مترمکعب آب است، در حالی که کل حق آبه دریاچه ارومیه از محل رودخانه‌های حوضه آبریز ۲۵۷۸ میلیون متر مکعب است.

وی با بیان اینکه ۱۰ سال آینده کشور، دوران ریاضت آبی است بنابراین برای پایداری سرزمینی، سهم آبی که در کشاورزی مصرف می‌شود را کاهش دهیم، گفت: راه برون رفت از مشکل کم آبی در حوزه صنعت و کشاورزی توجه به بهره وری است.

کشاورز با اشاره به اینکه باید با حفظ تولید به بهره وری توجه شود، خاطر نشان کرد: امنیت غذایی و صرفه جویی در آب نیازمند یک رویکرد جدید است چرا که تجربیات گذشته و برنامه‌های سابق مشکلات بی آبی را حل نمی‌کند.

مشاور عالی وزیر جهاد کشاورزی با تاکید به اینکه در مناطق مختلف کشور از دهه ۷۰ رابطه آورد رودخانه‌ها با بارندگی قطع شده است، اظهار کرد: در دهه ۹۰ میزان آب موجود در رودخانه‌های کشور ۴۸ میلیارد مترمکعب است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمبود آب در آب‌های زیر زمینی بسیار بیشتر از آب‌های جاری کشور است، ادامه داد: حدود ۱۸ درصد خشکی‌ها به دلیل تغییر اقلیم است و مابقی به دلیل دخل و تصرف انسان در طبیعت کشور است.

نیروگاه سیکل ترکیبی

مشاور معاون آب و خاک و قائم مقام مجری سامانه‌های نوین آبیاری نیز در این آئین با بیان اینکه بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه باید ۴۰ درصد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی محقق می‌شد، گفت: با وجود تخصیص ۲۵ درصدی کل اعتبارات در این زمینه اما ۴۰ درصد کاهش بخش کشاورزی محقق شد.

مسعود علایی با بیان اینکه توجه به موضوع بهره برداران باید مورد توجه رویکرد جدید ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گیرد، افزود: این موضوع باید به عنوان پیوست به طرح ملی احیای دریاچه ارومیه مورد توجه قرار گیرد چرا که تحقق آن نقشه راه برای رسیدن به تراز اکولوژیک است.

کد خبر 5382172

 

منبع مهرنیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 فروردين 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: