نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان لرستان به‌عنوان سومین منطقه پرباران کشور از مناطق مهم کشورمان در حوزه آب است، پتانسیلی که ده‌ها سال است بدون استفاده رهاشده و مردم این استان منتظرند تا از برکات این نعمت خدادادی در رونق حوزه کشاورزی، صنعت و… بهره برداری کنند.

بر اساس نقشه‌های موجود ۵۹ درصد مساحت استان در حوزه کرخه و ۴۱ درصد در حوزه کارون بزرگ قرار گرفته است.

چشم لرستان به راه تخصیص آب خشک شد/ تشنه در جوار دریای خروشان!

لرستان با بیش از ۱۳۰ رودخانه دائمی و فصلی با طول حدود ۹۰۰۰ کیلومتر در دو حوضه کارون و کرخه با تولید حدود ۸ میلیارد متر مکعب رواناب و حدود ۴.۵ میلیارد متر مکعب رواناب ورودی به استان در مجموع ۱۲.۵ میلیارد متر مکعب، معادل ۱۲ درصد از آب‌های جاری کشور را تشکیل داده و یکی از غنی‌ترین شبکه‌های آب سطحی کشور است.

چشم لرستان به راه تخصیص آب خشک شد

این در حالی است که لرستانی‌ها سال‌ها با موضوع در دست اجرا بودن پروژه‌های سد سازی و اما و اگرهای تخصیص آب در حوزه‌های مختلف شرب، کشاورزی و صنعت امیدوار نگه‌داشته شده‌اند تا این سدها روزی به بهره‌برداری برسند و سهم تخصیص آب مردم لرستان مشخص شود تا علاوه بر اینکه اراضی کشاورزی‌شان را رونق دهد، آن‌ها را از بی‌آبی و بیکاری نجات بخشد.

چشم لرستان به راه تخصیص آب خشک شد/ تشنه در جوار دریای خروشان!

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که پروژه‌های سدسازی این استان نیز طی سال‌های گذشته به دلیل آنچه از سوی مسئولان کمبود اعتبار و عدم تخصیص آب عنوان می‌شود متوقف‌شده یا عملیات اجرایی آنها به کندی پیش می‌رود و عملاً بی‌نتیجه مانده‌اند.

در این میان پروژه‌های سدسازی لرستان با ده‌ها سال قدمت آغاز عملیات اجرایی، کاسه صبر مردم را لبریز کرده‌اند و امروز نیز زمزمه‌هایی مبنی بر محدودیت برداشت از رودخانه‌های لرستان به گوش می‌رسد تا عملاً راه بهره برداری از منابع آبی در لرستان بسته شود و بر محرومیت‌ها افزوده شود.

بی تدبیری مسئولان در بحث سدسازی

یحیی ابراهیمی نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر با تاکید بر لزوم تخصیص آب برای استان لرستان اظهار داشت: بر اساس شرع، قانون و منطق، نمی‌شود استان بالا دستی تأمین آب نشود بعد آب استان پایین دستی تأمین شود، اولویت اول تأمین آب شرب کل ملت ایران است، اولویت دوم در حوزه کشاورزی و صنعت، مربوط به استانی است که آب دارد.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌شود که حق آبه لرستان را ندهند بعد حق آبه اصفهان، خوزستان و یا استان‌های دیگر را تأمین کنند ادامه داد: ما الان ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان داریم که از این میزان حدود ۲۰۰ هزار هکتار آبی است و بقیه آن دیم است، در این راستا باید اولویت اول تأمین آب ۶۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی مربوط به لرستان باشد.

چشم لرستان به راه تخصیص آب خشک شد/ تشنه در جوار دریای خروشان!

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به غفلت از موضوع سدسازی در کشور عنوان کرد: لرستان هم در خشکسالی و هم در ترسالی خسارت‌های فراوانی را متحمل می‌شود، امسال حدود شش هزار میلیارد به علت خشکسالی خسارت به لرستان وارد شد و در جریان سیلاب ۱۰ هزار میلیارد تومان استان خسارت می بیند.

ابراهیمی تاکید کرد: به علت بی تدبیری مسئولان در بحث سدسازی، وضعیت امروز ما به این شکل است.

ما حتی برای تأمین آب شرب لرستان هم مشکل داریم

وی با بیان اینکه توصیه و تذکر من به مسئولان وزارت نیرو و رئیس جمهور این بوده که تحت تأثیر این فضا قرار نگیرند، اولویت مردم اصفهان تأمین آب شرب است نه آب زاینده رود، ادامه داد: صنعت این استان تکمیل است، شرب آب آنها تکمیل است، کشاورزی هم می‌خواهند، توریسم و گردشگری و زاینده رود را هم می‌خواهند و این در حالیست که لرستان در زمینه تأمین آب شرب دچار مشکلات فراوان است به طوری که امسال ۵۰ روستای شهرستان دلفان با تانکر آبرسانی شده‌اند.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه لرستان سومین استان پر باران کشور است و ۱۱ درصد روان آب‌های کشور مربوط به این استان است، ۱۳ میلیارد متر مکعب خروجی آب لرستان است گفت: با وجود این امر، حتی ما برای تأمین آب شرب استان لرستان هم مشکل داریم چه برسد به کشاورزی.

چشم لرستان به راه تخصیص آب خشک شد/ تشنه در جوار دریای خروشان!

ابراهیمی با تاکید بر اینکه مسئولان باید متوجه این قضیه باشند ادامه داد: اگر اصفهان مشکل آب دارد، صنایع آن را به کنار دریا و لرستان منتقل کنند، با این امر هم اشتغالزایی صورت می‌گیرد و هم مشکل آب آنها حل می‌شود.

از مطالبه «حق آبه» مردم لرستان به هیچ عنوان کوتاه نخواهیم آمد

وی تصریح کرد: قرار نیست که همه صنایع کشور در اصفهان باشد، کشاورزی آن مدرن باشد، آب شرب آن تأمین باشد، زاینده رود و گردشگری هم باشد، از آن طرف لرستان و چهار محال بختیاری از آبی که مربوط به استان خودشان است بهره‌ای نبرند و کوچک‌ترین امکاناتی برای آنها در نظر گرفته نشود.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: مردم لرستان، مردمی نجیب هستند، دست به این اعتراضات نمی‌زنند به خاطر اینکه ضد انقلاب سو استفاده نکند، به خاطر اینکه در نظام جمهوری اسلامی حرمت شکنی نشود، اما مسئولان هم باید متوجه قضیه باشند و این نجابت را تبدیل به خشونت و حرکت‌های غیر قانونی نکنند.

ابراهیمی با بیان اینکه نمایندگان، استاندار و مسئولان استان از طریق دولت دنبال تحقق مطالبه مردم لرستان هستیم و به هیچ عنوان هم کوتاه نخواهیم آمد تصریح کرد: کل مجمع نمایندگان استان لرستان از روزی که به مجلس ورود پیدا کرده‌اند مطالبه مشترک آنها تخصیص حق آبه استان است.

چشم لرستان به راه تخصیص آب خشک شد/ تشنه در جوار دریای خروشان!

تحقیق و تفحص از مافیای آب در وزارت نیرو

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی هم در صفحه توئیتر خود اظهار داشت: «تنش آبی» حاصل سیطره طولانی مافیای آب بر مدیریت آب کشور است.

وی با طرح این سوال که چرا اطلاعات مدیریت آب کشور تا کنون محرمانه تلقی شده است؟ عنوان کرد: سدسازی و حق آبه استان‌ها با چه معیار علمی انجام شده است؟

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فرار رو به جلو و تصمیمات غیر کارشناسی راهکار حل مسئله نیست، بیان داشت: در این راستا مردم و مسئولان به هوش باشند.

حق آبه مردم نجیب لرستان قربانی مطالبات به حق مردم اصفهان نشودویسکرمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تحقیق و تفحص از مافیای آب در وزارت نیرو راهکار اساسی است افزود: در رابطه با این امر در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پیگیر هستم.

قیمت ورق ژئوممبران

وی تاکید کرد: مسئولان مربوطه در اظهارنظرها، تصمیمات و وعده‌های خود مراقب مصالح کشور و همچنین عدالت باشند.

فاطمه مقصودی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی نیز در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: هشدار: حق آبه مردم نجیب لرستان قربانی مطالبات به حق مردم اصفهان نشود.

چشم لرستان به راه تخصیص آب خشک شد/ تشنه در جوار دریای خروشان!

بر اساس این گزارش، لرستان با دارا بودن گنجینه‌ای از شبکه آب‌های سطحی در کشور همچنان بی بهره از این منابع آب خدادادی است، این در حالیست که نبود منابع آب پایدار در حوزه شرب، کشاورزی و صنعت، مردم را به سوی بهره گیری از منابع آب زیرزمینی سوق داده است و این منابع آبی نیز به تدریج کاهش می‌یابند.

به هر روی چشم انداز توسعه و پیشرفت لرستان نیازمند به تعیین تکلیف مسئله تخصیص آب و تکمیل پروژه‌های سدسازی است تا با مشخص شدن داشته‌های موجود بتوان برنامه ریزی صحیحی در راستای بهره گیری از منابع و حل معضل بیکاری در لرستان داشت.

این در حالیست که با وجود یک صدایی مردم و مسئولان در لرستان در راستای احقاق حق مردم این استان و افزایش تخصیص آب این استان، همچنان وزارت نیرو آنچنان که باید توجهی به این مطالبه به حق و بر زمین مانده لرستانی‌ها ندارد.

کد خبر 5356075

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، طی دو روز برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی مجازی ایران و فیلیپین در زمینه فناوری نانو در کشاورزی، ضمن معرفی پروژه‌های تحقیقاتی دو کشور، زمینه‌ها و ظرفیت‌های همکاری‌های پژوهشی میان بررسی شد.

دکتر لیلا مأمنی، رئیس بخش تحقیقات نانوتکنولوژی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و دبیر کمیته اجرایی سمپوزیوم بین المللی مجازی ایران و فیلیپین در حوزه نانوفناوری کشاورزی در این باره گفت: طی دو روز برگزاری این سمپوزیوم که از صبح پنجشنبه - ۲۷ آبان ماه - با پیام وزیر علوم و فناوری فیلیپین و معاون وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی برگزار شد، ۲۹ تن از محققان حوزه فناوری نانو در کشاورزی از مراکز پژوهشی و دانشگاه‌های ایران و فیلیپین تازه‌ترین دستاوردها و یافته‌های علمی در این حوزه را ارائه کردند.

وی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این سمپوزیوم، آشنایی با توانمندی‌ها و زمینه‌های همکاری دو کشور در حوزه نانوفناوری کشاورزی و تدوین برنامه همکاری و تعریف پروژه‌های مشترک در این حوزه بود که با توجه به استقبال خوب محققان دو کشور و برگزاری موفق این سمپوزیوم، گام بلندی در این مسیر برداشته شد.

رئیس بخش تحقیقات نانوتکنولوژی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در خصوص علت برگزاری این سمپوزیوم مشترک با فیلیپین و جایگاه آن کشور در حوزه نانوفناوری کشاورزی گفت: در سال ۲۰۱۹ هیأتی به ریاست وزیر علوم و فناوری فیلیپین به منظور توسعه همکاری‌های دو طرف در حوزه‌های مختلف فناوری به ایران آمدند که ضمن مذاکره با معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از برخی مراکز تحقیقاتی از جمله پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی هم بازدید داشتند.

وی ادامه داد: در جریان این مذاکرات مقرر شد که همکاری‌های علمی فیلیپین با پژوهشگاه از بخش نانو آغاز شود. در این راستا، نشست مشترکی هم در زمینه همکاری‌های دو طرف در حوزه نانوفناوری کشاورزی برگزار شد که طی آن نسبت به برگزاری کارگاه‌ها و اجرای پروژه‌های مشترک و تبادل دانشجو توافق شد.

نماینده ایران در همکاریهای مشترک با فیلیپین در حوزه نانوفناوری کشاورزی با اشاره به تحقیقات و دستاوردهای قابل توجه فیلیپین در این زمینه و نتایج مثبت همکاری‌های مشترک پژوهشی دو کشور اظهار داشت: در ابتدا قرار بود نخستین کارگاه علمی مشترک با همکاری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و شورای تحقیق و توسعه کشاورزی، آبزیان و منابع طبیعی فیلیپین (PCAARRD) در سال ۲۰۲۰ برگزار شود که برگزاری آن به دلیل پاندمی کرونا به تعویق افتاد و در نهایت طی نشست‌های متعددی که در ماه‌های اخیر داشتیم تصمیم گرفته شد که اولین گردهمایی مشترک محققان دو کشور در قالب سمپوزیوم مجازی برگزار شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه این سمپوزیوم طی روزهای پنج شنبه و جمعه ۲۷ و ۲۸ آبان ماه با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و همچنین وزارت علوم و فناوری فیلیپین با همکاری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و PCAARR برگزار شد که گام بلندی در توسعه همکاری‌های علمی مشترک بین ایران و فیلیپین در زمینه فناوری نانو در کشاورزی و ترسیم افق‌هایی جدید برای همکاریهای علمی، تحقیقاتی و ترویجی در حوزه‌هایی نظیر مطالعه و تبادل اطلاعات علمی و فناوری، تعامل مؤثر بین بخش‌های دولتی و خصوصی فعال در این حوزه و بسترسازی برای معرفی بنگاه‌های کوچک، متوسط (SMEs) و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه در ایران و فیلیپین است.

مامنی با اشاره به حضور محققانی از دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی مختلف ایران و فیلیپین در این سمپوزیوم که زمینه مناسبی را برای تبادل اطلاعات و هم افزایی ظرفیت‌های تحقیقاتی در حوزه کاربرد نانو فناوری در بخش‌های مختلف کشاورزی در سطح ملی و بین‌المللی فراهم کرده گفت: دکتر دلاپنا، وزیر علوم و فناوری (DOST) فیلیپین، دکتر خیام نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر گِوارا، معاون وزیر علوم و فناوری فیلیپین، دکتر سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و دکتر گلکاری، رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و دکتر ابورا، مدیر اجرایی شورای تحقیق و توسعه کشاورزی، آبزیان و منابع طبیعی (PCAARRD) در سخنرانی‌های افتتاحیه سمپوزیوم با اشاره به تأثیرات نگران کننده تغییرات اقلیمی و معضل کم آبی بر میزان تولیدات بخش کشاورزی و تهدید جدی امنیت غذایی بر ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های نانوفناوری و دیگر فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی تاکید و حمایت خود را از گسترش همکاری‌های علمی پژوهشی دو کشور اعلام کردند.

به گفته وی، توجه به معضلات و مسائل واقعی بخش کشاورزی و نیازهای بازار و سوق دادن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود به تحقیقات کاربردی و قابل تجاری سازی از جمله رویکردهایی بود که در سخنرانی‌های مسئولان دو کشور بر آنها تاکید شده است.

قیمت ژئوممبران

دکتر مامنی با اشاره به حضور رئیس بنیاد علم کشورهای اکو در افتتاحیه این سمپوزیوم اظهار داشت: پرفسور سومرو در سخنرانی خود بر ضرورت گسترش همکاری‌های بین المللی در زمینه فناوری نانو در سطح کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو تاکید و حمایت معنوی اکو از توسعه این قبیل همکاری‌ها را اعلام کرد که چنین رویکرد مثبتی به فناوری‌های نوین و ضرورت همکاری‌های علمی منطقه‌ای و بین‌المللی در این حوزه‌ها را به فال نیک می‌گیریم.

دبیر کمیته اجرایی سمپوزیوم بین المللی مجازی ایران و فیلیپین در زمینه فناوری نانو در کشاورزی تصریح کرد: سخنرانان مراسم اختتامیه سمپوزیوم، دکتر مریم هاشمی، معاون پژوهشی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و دکتر کالورا، معاون تحقیق و توسعه شورای تحقیق و توسعه کشاورزی، آبزیان و منابع طبیعی فیلیپین در سخنرانی‌های خود ضمن اعلام وجود زمینه‌های مناسب همکاری دو کشور در حوزه‌هایی نظیر ساخت نانوسنسورها، نانو آفت کش‌ها و نانوکودها، تهیه نانومواد از ضایعات کشاورزی و استفاده از فناوری نانو در تصفیه آب و بسته بندی محصولات غذایی بر توسعه همکاریهای مشترک تحقیقاتی تاکید کردند.

دکتر مامنی ابراز امیدواری کرد که برگزاری موفقیت آمیز سمپوزیوم مشترک نانوفناوری کشاورزی زمینه ساز ارتباط نزدیکتر و همکاری مؤثر محققان ایران و فیلیپین در این حوزه و کمک به رفع مشکلات بخش کشاورزی باشد.

کد خبر 5356428

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: هنوز چند ماهی از فروش بذرهای تقلبی و بی کیفیت به کشاورزان کرمانی نگذشته است که حالا خبرهای عجیبی از واردات «سولفات آمونیوم» به عنوان کود وارداتی از ازبکستان به جنوب استان کرمان به گوش می‌رسد. این کودها همچنین احتمالاً در سایر مناطق استان کرمان از جمله شرق و شمال استان نیز توزیع شده است اما مهمترین مقصد سودجویان جنوب کرمان است که هزاران هکتار مزرعه زیر کشت محصولات سیفی برای تأمین نیاز بازار داخل است.

به دلیل شرایط اقلیمی جنوب کرمان هم اکنون زمین‌های این منطقه زیر کشت انواع محصولات سیفی است تا در فصل زمستان کشور از واردات محصولات کشاورزی خودکفا شود.

در این شرایط و افزایش تقاضای کشاورزان برای تهیه کودهای مختلف کشاورزی این روزها برندی وارداتی از ازبکستان در جنوب کرمان توزیع شده که به جای کود سولفات آمونیوم در بسته‌های کود، نمک وجود دارد و کشاورزان در صورت استفاده از این کودها در حجم بالا، با شور شدن خاک و خسارت جدی به گیاهان و زمین مواجه می‌شوند.

سودجویان به کشاورزان رحم نمی‌کنند

محمد احمدی یکی از کشاورزان کرمان است که می‌گوید: وقتی کشاورز به بازار مراجعه می‌کند از این نظر به صنوف اعتماد دارد و تصور می‌کند این واحدها زیر نظر ادارات نظارتی و صنف فعال هستند و هر گونه بذر، سم و کود مطابق با استانداردها تولید و توزیع می‌شود.

توزیع نمک به جای کود در کرمان/ بازار رها شده به سودجویی منجر شد

وی افزود: در این فصل در کنار کشت محصولات در مزارع، گلخانه‌ها نیز برای تأمین بازار مصرف داخلی فعال شده این در حالی است که به دلیل تورم هزینه‌های احداث گلخانه به شدت افزایش یافته است و هر گونه خسارت می‌تواند کل سرمایه یک کشاورز را در زمانی کوتاه به باد دهد.

وی ادامه داد: متأسفانه طی ماه‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت بذر و کود، افراد سودجو محصولات و برندهای تقلبی را نیز وارد بازار می‌کنند و بسیاری از مردم به دلیل استفاده از این نهاده‌ها به خسارت‌های بسیار شدید مواجه می‌شوند و بسیاری از مردم ورشکست می‌شوند.

متأسفانه این روزها به دلیل افزایش قیمت بذر و کود افراد سود جو محصولات و برندهای تقلبی را نیز وارد بازار می‌کنند

وی گفت: اگر به جای کود در گلخانه از نمک استفاده کنیم کل بذر و گیاهان از بین می‌رود و کسی هم هیچ نظارتی بر روند واردات و تولید کود در جنوب کرمان ندارد.

حسن ابراهیمی دیگر کشاورز کرمان نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: بسیاری از کشاورزان بذرهای تقلبی را خریداری می‌کنند و با صرف هزینه‌های زیاد بعد از مدت‌ها متوجه عدم کیفیت محصول نهایی می‌شوند و دیگر خیلی دیر شده است.

محصولات تقلبی زیاد شده است

وی افزود: بازار مملو از کودهای تقلبی و حتی سم‌های چینی و قاچاق است که گاه موجب کاهش کیفیت محصول نهایی و رسوخ سم در نسوج محصول می‌شود.

زهرا حسینی، یکی از فعالان کشاورزی نیز در این خصوص می‌گوید: در خصوص سم نظارت وجود دارد و تقلب در این بازار سخت است اما در زمینه تولید کود وضعیت فرق دارد.

وی افزود: کمترین نظارت روی واردات و تولید کود انجام نمی‌شود بطوری که بسیاری از مغازه داران کود را با خرید مواد اولیه در مغازه‌ها می‌سازند و در بسته بندی‌های برندهای معتبر به فروش می‌رسانند و کسی هم نظارتی ندارد.

کمترین نظارت روی واردات و تولید کود انجام نمی‌شود بطوری که بسیاری از مغازه داران کود را با خرید مواد اولیه در مغازه‌ها می‌سازند و در بسته بندی‌های برندهای معتبر به فروش می‌رسانند و کسی هم نظارتی ندارد

وی گفت: در مکان‌هایی هم که قانونی تولید انجام می‌شود حتماً باید مجوز قانونی داشته باشند در این موارد هم این مراکز ابتدا محصول نهایی با کیفیت را تولید و برای نمونه به اداره مربوطه می‌برند و بعد از کسب مجوز با هر کیفیتی که بخواهند محصول را تولید و به کشاورزان عرضه می‌کنند چون در سیر تولید محصول نظارت انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: باید نظارتها در این زمینه جدی تر شود تا از ورود افراد سود جو جلوگیری شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کهنوج در گفتگو با مهر از کشاورزان خواست قبل از استفاده از نهاده‌های کشاورزی مختلف حتماً در خصوص مجاز بودن و عدم تقلبی بودن محصول تحقیق کنند و کارشناسان کشاورزی نیز در این زمینه آماده همکاری هستند.

کود و سم از واحدهای معتبر و دارای مجوز تهیه شود

حسین سالاری مقدم با اشاره به مسئولیت واحدهای صنفی در خصوص توزیع این محصولات گفت: کشاورزان باید نهاده‌ها را از واحدهای صنفی دارای مجوز تهیه کنند.

توزیع نمک به جای کود در کرمان/ بازار رها شده به سودجویی منجر شد

وی از برگزاری مانور برخورد با توزیع نهاده‌های غیر مجاز در شهرستان خبر داد و گفت: متأسفانه در همه بازارهای افراد سود جو وجود دارد به همین دلیل از کشاورزان می‌خواهیم برای حراست از سرمایه‌هایشان از خرید محصولات تقلبی خودداری کنند.

مصارف ورق ژئوممبران

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز به خبرنگار مهر گفت: از کشاورزان می‌خواهیم به خصوص در زمینه تهیه سولفات آمونیوم دقت بیشتری لحاظ کنند تا با خسارت محصولات کشاورزی مواجه نشوند.

متأسفانه کودهای سولفات آمونیوم که در روزهای اخیر توزیع شده است با نمک طعام پر شده‌اند و می‌تواند موجب بروز خسارت جدی به محصولات شود

فرامرز رستگاری افزود: برای افزایش استانداردهای سلامت در محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان توصیه می‌شود از کودها و سموم استاندارد در تولید محصولات استفاده شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه کودهای سولفات آمونیوم که در روزهای اخیر توزیع شده است با نمک طعام پر شده‌اند و می‌تواند موجب بروز خسارت جدی به محصولات شود.

رستگاری افزود: با توجه به افزایش کشت محصول در فصل جاری کشاورزان تقاضای بیشتری در بازار ایجاد کرده‌اند و همین مساله نیز زمینه سودجویی را فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: در صورت استفاده از این کود تقلبی خسارت جدی به خاک وارد می‌شود و حتی در کشت‌های بعد هم نمی‌توان مشکل این مزارع را برطرف کرد.

گفته می‌شود این کودها باقیمت‌های ارزان در بازار ارائه می‌شود و به همین دلیل هم برخی از کشاورزان فریب می‌خورند و همین مساله را می‌توان در زمینه عرضه سم و بذر نیز در استان کرمان مشاهده می‌شود.

کد خبر 5356474

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مهم این است که دولت به مطالبه بیش از ۳۰۰ هزار نفر مردمی که در بستر زاینده رود برای احیای این رودخانه آمده بودند، توجه کند و بی تردید نمی‌تواند در برابر این مطالبه بی تفاوت باشد وزرا و سازمان حفاظت محیط زیست باید درمورد خواسته مردم اقدام کنند.

وی ادامه داد: اصفهان پرچم دار مطالبه‌گری برای محیط‌زیست شد و امید است استان‌های دیگر از جمله خراسان برای مسائل محیط‌زیستی خود اینچنین مطالبه‌گر باشند زیرا اگر دولت به خواست مردم توجه کند و مثبت باشد آن‌وقت دیگران پرچم مطالبه گری را دنبال می‌کنند و این امید غایی بنده و کسانی است که دوستدار محیط‌زیست و طبیعت ایران هستند.

بوم شناس و فعال محیط زیست ابراز داشت: مطالبه گری مردم اصفهان برای زاینده‌رود نقطه عطفی است تا همه مردم ایران برای بهبود محیط زیست مطالبه کنند و بگویند که داشتن آب و نان و هوای سالم حق ما است و این‌ها اگر عملی شود گام مهمی به طرف دموکراسی برداشته‌ایم.

ورق ژئوممبران ایرانی

کهرم اضافه کرد: حتی کشورهای فرانسه، انگلیس و سوئیس به سختی می‌توانند چنین همایشی عظیم اما بدون درگیری برگزار کنند اما کار مردم اصفهان بی نظیر بود، جمعیت و نظمی که در تصاویر دیدم فوق‌العاده بود و این گام مثبتی است که از حالا به بعد مردم ایران می‌توانند برای چنین مطالبه گری الگو بگیرند.

فرونشست زمین از هر نظر که حساب کنید تأثیر منفی دارد

این فعال محیط‌زیست با اشاره به خطر فرونشست اصفهان و سایر مناطق کشور بر اثر برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیرزمینی، اظهار داشت: فرونشست زمین از هر نظر که حساب کنید تأثیر منفی دارد زیرا برای مثال وقتی یک دشت ۱۵۰ هزار هکتاری فرو می‌نشیند همه تأسیسات برق، آب، گاز و تلفن، جاده، ریل قطار، چاه و … نشست می‌کند و آسیب می‌بیند و خاک که حیات انسان به آن وابسته است خاصیت زیستی خود را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: وقتی نزولات آسمانی مانند باران و برف نازل می‌شود تحت تأثیر جاذبه زمین به سمت پایین می‌روند و سفره آب زیرزمینی را بسته به لایه غیرقابل نفوذ زمین در یک منطقه در عمق ۳۰ متری و در نطقه‌ای دیگر عمق ۱۰۰۰ متری تشکیل می‌شود ضمن اینکه مقدار زیادی از آب بین ذرات و مولکول‌های خاک می‌ماند که این مانند ستون عمل کرده و لایه‌های فوقانی را نگه می‌دارد. وقتی از این آب زیرزمینی برداشت شد کم کم این آب از بین می‌رود و در نتیجه خاک فشرده شده و فرو می‌نشیند.

بوم شناس و فعال محیط زیست گفت: متأسفانه در اصفهان به دلیل نوع کشاورزی مانند صیفی‌جات مانند خربزه و هندوانه گرفته تا برنج خاک بیشتر از سایر مناطق کشور فرو می‌نشیند به طوری که میانگین سالانه فرونشست در این استان بالای ۱۶ سانتیمتر است که این وضعیت تمام خاک را از بین می‌برد و خاک وقتی فشرده شد دیگر برای کشاورزی مناسب نیست زیرا فرونشست خاک را از خاصیت کشاورزی می‌اندازد.‌

کهرم با اشاره به اینکه دامنه فرونشست زمین به درون شهر اصفهان نفوذ کرده است، خاطرنشان کرد: سال‌های قبل در میناب همدان ساختمان‌هایی را با ۲۰ سال ساخت مشاهده کردم که بر اثر فرونشست پایین رفته، ترک خورده و بر سر مردم فرو ریخته بود یا تهران بنا به آمارها روزی یک میلیمتر فرومی نشیند یعنی ۳۶۰ میلیمتر (۳ سانت و نیم) در سال و این وضعیت سبب شده ساختمان‌هایی که پی محکم دارد ترک بخورد کمااینکه در شهر اصفهان پل‌های تاریخی سی و سه پل و خواجو ترک خورده است.

درمان فرونشست زمین سال‌ها زمان می‌برد

وی با بیان اینکه درمان فرونشست زمین سال‌ها زمان می‌برد، افزود: شرایطی که امروز ایجاد شده است نتیجه سال‌ها بی توجهی به هشدار کارشناسان و برداشت بی رویه و زیاده روی در تخلیه منابع آب بوده است در حالی که سال‌ها التماس کردیم که اینگونه از منابع آب برداشت نکنید و از این رو معضل بوجود آمده یک شبه نیز رفع نخواهد شد و راه درمان طولانی است.

این بوم شناس تصریح کرد: از هم اکنون نیاز است در زمینه کشاورزی اطراف اصفهان از جمله کشت صیفی جات و برنج تحول ایجاد کنیم و آب زاینده رود نباید برای کشت‌ها و صنایع آب بر از دست برود؛ حیف است زاینده رود بزرگ و مادیی هایی که شیخ بهایی در تقسیم نامه‌های آب از آنها یاد کرده و این شهر سبز و خرم و درختان آن خشک و تشنه باشد.

کهرم افزود: برای نجات اصفهان از فرونشست اگر سالهای سال از مخازن زیرزمینی آب برداشت نکنیم و طبیعت هم روی خوش نشان دهد و بارندگی و زمستان‌ها و بهارهای پرآب داشته باشیم شاید در دستکم هفت تا هشت سال آینده سفره‌های آب زیر زمینی ترمیم شده و آب جایگزین شود اما به شرطی که باران ببارد و آبی از چاه‌ها برداشت نشود.

کد خبر 5356993

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز آمار در بخش غلات، در فصل تابستان سال١٤٠٠، متوسط قیمت گندم ٥٠٧١٦ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٠٥,٠ درصد افزایش داشته‌ است. همچنین متوسط قیمت جو ٥٥٧٣٧ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٦١,١ درصد افزایش داشته است.

در بخش حبوبات، در فصل تابستان سال ١٤٠٠، متوسط قیمت نخود با ١١٩,٧ درصد افزایش به ٢١٤٣٩٢ ریال و متوسط قیمت عدس با ٧٢,٤ درصد افزایش به ٢٥٢٥٦٥ ریال رسیده‌ است.

در بخش محصولات جالیزی، در سه ماهه دوم سال ١٤٠٠، متوسط قیمت هندوانه ٢٦٧٥٥ ریال و متوسط قیمت خربزه ٥٤٧٦٨ ریال بوده است که به ترتیب نسبت به فصل تابستان سال قبل ١٢٤,٤ و ١٣٥.٣ درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط قیمت خیار ٧٥٩٦٣ ریال بوده است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٤,٢ درصد افزایش داشته است.

در بخش سبزیجات، در سه ماهه دوم سال ١٤٠٠، متوسط قیمت سیب زمینی ٢٩٤٠٣ ریال بوده است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٩٠,٢ درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط قیمت گوجه فرنگی ٣٦٧٨٠ ریال بوده است که نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ٢٣٠,١ درصد افزایش داشته است. در فصل تابستان١٤٠٠ متوسط قیمت پیاز با ١٠٧,٥ درصد افزایش نسبت به تابستان سال قبل، به ٣٢٤٠٢ ریال رسیده است.

در بخش محصولات علوفه‌ای، در تابستان١٤٠٠، متوسط قیمت یونجه ٤٥٤٥٠ ریال و متوسط قیمت کاه ٢٨٢٧٥ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ٩١,٣ و ٢١٩.٣ درصد افزایش داشته است.

در بخش میوه‌های هسته‌دار، در سه ماهه دوم سال ١٤٠٠، متوسط قیمت زردآلو ١٥٥٣٩٩، هلو ١١٦٧٣٠ و آلبالو ١٣٤٩٩٧ ریال بوده است که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ١٢٠,١، ١١٧.٩ و ٥٠.٠ درصد افزایش داشته است. به علاوه متوسط قیمت گیلاس با ٩٠,٢ درصد افزایش به ٢٧٠٩٣٨ ریال رسیدهاست.

در بخش میوه‌های دانه‌دار، در تابستان١٤٠٠، متوسط قیمت سیب درختی ٧٨٥٧٩ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٥,١ درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط قیمت انگور ٨١٠٢٥ ریال بودهاست که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧٩,١ درصد افزایش داشته است.

در بخش دامداری سنتی، در سه ماهه دوم سال ١٤٠٠، متوسط قیمت یک کیلوگرم گوسفند و بره زنده ٥٢٥٧٢٤ ریال و متوسط قیمت یک کیلوگرم گاو پرواری زنده ٥١٢٩٠٩ ریال بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ٢٩,٠ و ٦٦.١ درصد افزایش داشته است.

ورق های ژئوممبران

در بخش فراورده‌های دامی سنتی، در تابستان١٤٠٠، متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گوسفند ١٢٩٢٨١ ریال و متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گاو ٥٧٥٩٥ ریال بوده که نسبت به فصل تابستان سال قبل به ترتیب ٤٦,٣ و ١٠٠,٢ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در بخش هزینه خدمات مکانیزه، در سه ماهه دوم سال ١٤٠٠، هزینة شخم زمین زراعی آبی ٥٢٧٤٨٧٢ ریال در هر هکتار و هزینة شخم زمین زراعی دیم ٣٣٣٥١٣٩ ریال در هر هکتار بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ٥٦,٢ و ٣٢,٢ درصد افزایش داشته است.

در بخش دستمزد نیروی کار، در تابستان سال ١٤٠٠، متوسط دستمزد روزانه کارگر میوه چین مرد ١٩٢٥٧٢٨ ریال بوده است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٦,٣ درصد افزایش داشته است و متوسط دستمزد روزانه کارگر میوه چین زن ١٢٦٠٢١١ ریال بوده است که نسبت به فصل تابستان سال قبل ٤٦,٤ درصد افزایش داشته است. در این فصل، متوسط دستمزد روزانه کارگر تنک کار مرد ١٨٧٦٧٨٩ ریال و متوسط دستمزد روزانه کارگر تنک کار زن ١٣٣٧٨٢٤ ریال بوده است که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب ٦١,٠ و ٦٢,٠ درصد افزایش نشان می‌دهد.

کد خبر 5357108

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی نژاد در نشست هماهنگی تبیین سیاست های اجرایی، تنظیم بازار و نظارت بر توزیع کالاهای اساسی کشاورزی که با حضور معاونین وزیر و روسای سازمان های جهاد کشاورزی استان ها در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهارداشت: انتظار ما در وزارت جهاد کشاورزی این است که قرارگاه امنیت غذایی در تمام استان ها تشکیل شود.

وی افزود: این قرارگاه باید به یک مجموعه قدرتمند در استان ها تبدیل و تمام موضوعات کشاورزی در این قرارگاه تصویب شود، مهمترین بخش در تنظیم بازار، قرارگاه امنیت غذایی است و روسای سازمان های جهاد کشاورزی استان ها به این قرارگاه در استان خود هویت و جهت می دهند.

ساداتی نژاد ادامه داد: قرارگاه امنیت غذایی مصوب ستاد اقتصادی دولت است و قرارگاه استانی امنیت غذایی هم مصوب ستاد تنظیم بازار است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در شرایط سخت کشور، مسئولیت کل زنجیره از مزرعه تا سفره و بازار رسانی و کنترل بازار به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است و ما از این مسئولیت استقبال می کنیم.

وی تصریح کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی به دنبال توزیع هوشمند محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی است و باید تا پایان ۱۴۰۰ تمام استان ها توزیع را هوشمند انجام دهند.

ساداتی نژاد ادامه داد: تعاون روستایی در تلاش است تا توزیع میوه شب عید در استان تهران به صورت هوشمند انجام شود و امیدواریم در استان ها هم هر چه سریع تر توزیع هوشمند را با سامانه های استانی آغاز کنند.

وی با بیان این که ما اعتقاد راسخ به واگذاری امور به تشکل ها و بخش خصوصی داریم، گفت: کشاورزی قراردادی را با شرکت بازرگانی دولتی و تعاون روستایی شروع کرده ایم تا نواقص کار برطرف شود.

ساداتی نژاد تصریح کرد: کشاورزی قراردادی محوری ترین کار وزارت جهاد کشاورزی در این دولت خواهد بود و عزت و اقتدار کشاورز ما در گرو اجرای کشاورزی قراردادی است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: باید برای حمایت از کشاورز به سمت کشاورزی قراردادی برویم تا معیشت کشاورز بهتر شود و بهره وری و تولید افزایش یابد بنابراین کشاورزی قراردادی شاخص ارزیابی ما در استان ها خواهد بود.

تولیدکننده ژئوممبران

وی با تاکید بر این که برای ایجاد صنایع تبدیلی در استان ها باید به دنبال سرمایه گذاران بخش خصوصی به ویژه سرمایه داران صنعتی باشید، بیان کرد: قرارگاه امنیت غذایی بستر مناسبی برای دعوت از سرمایه گذاران صنعت برای ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی در استان ها است.

ساداتی نژاد گفت: این دولت، دولت مردمی است و مردمی ترین بخش آن وزارت جهاد کشاورزی است.

وی با بیان این که باید توجه بیشتری به بخش ترویج کشاورزی شود، عنوان کرد: توسعه کشاورزی قراردادی، اجرای الگوی کشت و افزایش بهره وری در گرو توجه به امر ترویج است بنابراین باید با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی، بخش ترویج کشاورزی را ارتقا دهیم.

کد خبر 5357192

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

علی قلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مشکل ریزش گل و عدم غلاف دهی در سویا در سال‌های قبل هم وجود داشته است و این مشکل تا حدود زیادی به مدیریت مزرعه توسط کشاورز برمی گردد.

دبیر خانه کشاورز گلستان، این مطلب که مسئله کاهش عملکرد سویا به علت بذر نا مرغوب است را کاملاً منتفی دانست و افزود: وقتی سویا در زمین کشاورز سبز می‌شود دلیل بر این است که بذر پتانسیل تبدیل شدن به محصول را دارد.

وی ادامه داد: مدیریت صحیح کشاورز در کشت همه محصولات در عملکرد محصول نقش بسیار مؤثری دارد و این مطلب را کارشناسان بعد از سال‌ها تحقیق به اثبات رسانده‌اند.

ایمانی توضیح داد: در استان ما دو کشاورز در یک اقلیم و شرایط کاملاً مساوی با بذر یکسان در همسایگی هم اقدام به کشت سویا می‌کنند و یک کشاورز هیچ محصولی نمی‌گیرد و کشاورز بعدی تا چهار تن در هکتار محصول برداشت می‌کند، تنها به دلیل نوع مدیریت آنها در روش کشاورزی است.

کشاورزان از روش‌های علمی و توصیه‌های کارشناسان استفاده کنند

دبیرخانه کشاورز به کشاورزان توصیه کرد که در کنار تجربه خود روش‌های علمی کاشت محصول را نادیده نگیرند و با عمل به توصیه کارشناسان، به بهترین نحو به محصولات خود رسیدگی کنند.

وی تهیه نهاده‌ها از مراکز معتبر، سمپاشی محصول در زمان مناسب و آبیاری در فواصل منظم زمانی را به عنوان عوامل مهم در افزایش بهره وری محصول نام برد.

ایمانی با بیان این مطلب که علم در دنیا در حال پوست اندازی است و با روش‌های قدیمی نمی‌توان کشاورزی خوبی داشت بیان کرد: کارشناسان کشاورزی باید با گذراندن دوره‌های ضمن خدمت علم خود را بروز کنند تا بتوانند به کشاورزان درست آموزش دهند.

وی همچنین نقش رسانه‌ها در آموزش به کشاورزان را مهم تلقی کرد و افزود: رسانه‌ها در کنار بخش ترویج جهاد کشاورزی باید فعال‌تر از قبل عمل کنند.سموم کشاورزی کیفیت و اثر بخشی لازم را ندارند

تولیدکننده ورق ژئوممبران

دبیر خانه کشاورز تصریح کرد: سموم موجود در بازار کیفیت مناسب ندارند و فرمولاسیونی که باید انجام شود صورت نمی‌گیرد.

وی گله کشاورزان از عدم کیفیت سموم را کاملاً به جا دانست و افزود: عدم تأثیر مناسب سموم تأیید و به اثبات رسیده است.

ایمانی ادامه داد: درحضور وزیر کشاورزی مسئله نامرغوب بودن سموم مطرح شد و شخص وزیر هم مشکل را تأیید کردند و لازم است کارشناسان هرچه سریع‌تر تحقیقات خود را در این زمینه آغاز و مسئله سموم را پیگیری کنند.

جایگزین کردن محصول دیگر به جای سویا کار عاقلانه ای نیست

دبیر خانه کشاورز گلستان بیان کرد: روغن به دست آمده از سویا کیفیت خوبی دارد و کنجاله سویا برای خوراک دام و طیور در استان مورد نیاز است و درست نیست با جایگزین کردن محصولی دیگر این پتانسیل را از دست بدهیم بلکه باید با آموزش صحیح به کشاورزان به افزایش عملکرد محصول کمک کنیم.

وی در پایان گفت: سویا گیاهی کم آب بر و نیاز استان ما است، پس باید با قیمت گذاری مناسب کاری کنیم که برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد و هم در مدیریت کشت به آنها کمک کنیم.

کد خبر 5357587

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: گلستان در گذشته‌های دور از مزارع وسیع و گسترده برخوردار بود، به نحوی که در مناطق شمالی این استان شاهد مزارع بالای ۱۰۰ هکتار و در مناطق جنوبی و میانی اراضی بیش از ۱۰ هکتار وجود داشت اما در سال‌های اخیر به دلایل مختلف وسعت این اراضی کاهش یافته است.

اراضی یکپارچه سبب کاهش هزینه‌های تولید و افزایش راندمان محصول در واحد سطح می‌شود اما در سال‌های اخیر با افزایش قیمت تمام شده محصولات و همچنین رشد قیمت اراضی، برخی از مالکان رغبت چندانی به ادامه فعالیت ندارند لذا زمین‌های زراعی خود را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرده و فروخته‌اند.

ژئوممبران چیست

در کنار این موضوع افزایش تعداد بهره برداران ناشی از زمین‌های موروثی هم به ایجاد مزارع کوچک در گلستان دامن زده است. همچنین تمایل شهروندان به داشتن مزارع کوچک و خانه باغ هم سبب شده تا ویژگی زراعی بسیاری از اراضی نادیده گرفته شود که این امر صنعت کشاورزی و امنیت غذایی را به مخاطره خواهد انداخت.

سیر نزولی تولید محصولات استراتژیک در سال‌های اخیر نشان دهنده کاهش تعداد مزارع بزرگ در استان بوده و زمین‌های حاصلخیزی که روزی از آن محصولاتی مانند پنبه و گندم برداشت می‌شد در حصار فنس‌های فلزی قرار گرفته است.

حمایت از کشاورزان لازم است

اهمیت این مسأله و ضرورت حمایت کشاورزان سبب شد تا نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی در نشست گفتگوی دولت و بخش خصوصی گلستان با حضور وزیر اقتصاد به آن اشاره کند. رمضانعلی سنگدوینی گفت: روزگاری در گلستان شاهد مزارع بسیار بزرگ بودیم که این امر موجبات اشتغال طیف وسیعی از روستانشینان را فراهم می‌کرد.

«تفکیک اراضی» آفت کشاورزی گلستان/مانایی زراعت در گرو یکپارچگی است

وی افزود: شرایط سخت صنعت کشاورزی در شرایط کنونی، افزایش قیمت نهاده‌ها، کمبود کودهای شیمیایی مورد نیاز کشاورزان، کاهش دبی آب چاه‌های کشاورزی و پایین بودن قیمت خرید تضمینی سبب شد تا کشاورزان رغبت و همچنین توان مالی برای کاشت و برداشت محصول نداشته باشند.

سنگدوینی با بیان اینکه برای اینکه بتوانیم کشاورزی گلستان را به روزهای اوج خود برگردانیم باید حمایت خود را از کشاورزان افزایش دهیم، تاکید کرد: هرچه زمین‌های کشاورزی پیوسته تر و گسترده‌تر باشد ارائه خدمات به کشاورزان در حوزه مکانیزاسیون و خدمات نوین کشاورزی آسان‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به ضرورت حفظ امنیت غذایی در شرایط تحریم‌ها، ادامه داد: نیاز است تا با کمک همه نهادها و بانک‌ها، سرمایه در گردش مورد نیاز کشاورزان را فراهم و سود تسهیلات در فصول خشکسالی بخشیده شود و وام کشاورزان را هم تمدید کنیم.

حفظ یکپارچگی زمین‌های کشاورزی لازم است

یک کارشناس کشاورزی هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: کاهش سطح مزارع کشاورزی و خرده مالکی به عنوان یکی از تهدیدات اصلی این بخش رو به گسترش است.

فائزه شیخ افزود: تقسیم شدن اراضی زراعی به سبب قانون ارث و مانند آن سبب شده تا مزارع یکپارچه گلستان به صورت منفک درآمده و هر فرد براساس مدل و سلیقه خود محصولی را در یک زمین واحد کشت کند.

وی ادامه داد: کاهش سطح مزارع موجب شده تا ارائه خدمات مکانیزاسیون در فصول کاشت، داشت و برداشت از صرفه اقتصادی خارج شود و اگر می‌خواهیم کشاورزی گلستان به سمت صنعتی شدن و افزایش بهره‌وری پیش برود باید از همه ظرفیت‌ها برای حفظ یکپارچه زمین‌ها استفاده کنیم.

«تفکیک اراضی» آفت کشاورزی گلستان/مانایی زراعت در گرو یکپارچگی است

سهولت بکارگیری تکنولوژی در اراضی بزرگ

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان هم در گفتگو با رسانه‌های گلستان گفت: ۶۵۰ هکتار اراضی کشاورزی در گلستان وجود دارد که سالانه بیش از پنج میلیون تن محصول از آنها برداشت می‌شود و از نظر کیفی مقام اول را در سطح کشور داشته و از لحاظ تولید در رتبه ششم هستیم.

باید قطعات کشاورزی به میزان اقتصادی رسیده تا بتوانیم هزینه‌های تولید را کاهش دهیممختار مهاجر با بیان اینکه ۱۲ درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور در گلستان تولید می‌شود، افزود: استان نقش اساسی در امنیت غذایی جامعه ایفا می‌کند و باید آن را حفظ کنیم.

وی گفت: خرد کردن زمین‌های کشاورزی در سال‌های اخیر به جریان عادی تبدیل شده و باید کشاورزان را از اهمیت این مزارع آگاه کنیم.

مهاجر تصریح کرد: میانگین قطعات باند جنوبی و میانی گلستان هم اکنون به دو هکتار رسیده و قطعات شمالی که به طور متوسط بیش از ۵۰ هکتار بود کاهش یافته و به ۱۰ هکتار رسیده است که خود این امر نشان می‌دهد روز به روز استان از کشاورزی مدرن و امکان استفاده از تجهیزات و تکنولوژی دور می‌شود.

ورق ژئوممبران قیمت

وی اظهارکرد: اگر بخواهیم کشاورزی را اقتصادی کنیم باید قطعات اراضی به اندازه اقتصادی برسد تا بتوانیم تکنولوژی را به کارگرفته و هزینه‌های سربار را کاهش دهیم.

مهاجر افزود: با ایجاد هر سامان (مرز) بین دو زمین کشاورزی، از دو طرف عملاً، پنج متر زمین از دسترسی کشاورزی خارج می‌شود و به همین نسبت هم تولیدات محصول کاهش خواهد یافت.

وی در خصوص طرح‌های یکپارچه سازی گفت: در سنوات گذشته چندین طرح از جمله «تعاونی‌های تولیدی با مدیریت کشت یکپارچه» راه‌اندازی کردیم که هم اکنون ۸۵ تعاونی تولید در گلستان با ۱۲۴ هزار هکتار اراضی فعال هستند و یکی دیگر از طرح‌ها، فعال شدن «شرکت های سهامی زراعی» است.

«تفکیک اراضی» آفت کشاورزی گلستان/مانایی زراعت در گرو یکپارچگی است

مهاجر بیان کرد: برای اینکه قانون ارث بهانه‌ای برای خرد کردن اراضی نباشد استفاده از «تسهیلات بانکی برای یکپارچه سازی» مطرح شده که اگر مالک زمین بخواهد ملک خود را بفروشند صاحب ملک مجاور می‌تواند برای خرید آن، تسهیلات دریافت کند لذا با این شرایط می‌توانیم از شطرنجی شدن اراضی کشاورزی جلوگیری کنیم

به گفته وی یکپارچه‌سازی سبب می‌شود که تعداد ادوات کشاورزی مورد نیاز کاهش یابد زیرا با تقسیم‌بندی عرصه‌ها هر شخص تمایل دارد که استقلال مالکیت در ادوات داشته باشد.

مهاجر اصلاح صدور سندهای مشاعی را مانع خرد شدن اراضی دانست و گفت: امیدوارم مردم برای ایجاد تعاونی‌های تولید اقدام کنند و ما آماده ارائه تسهیلات بانکی با همکاری بانک‌ها برای جلوگیری از خرد شدن اراضی هستیم.

قوانین اجرا نمی‌شود

دادستان مرکز گلستان هم در این خصوص گفت: زمین‌های کشاورزی در تأمین امنیت غذایی نقش مهمی دارند لذا قانون‌گذار از سال ۱۳۴۰ و قبل از آن قوانین متعددی را برای حفظ یکپارچگی اراضی وضع کرده است.

محمود اسپانلو افزود: مشکلات موجود به دلیل بی توجهی و عدم اجرای دقیق قوانین بوده که موجب خرد شدن اراضی کشاورزی شده است.

وی بیان کرد: در ماده ۱۹ قانون اصلاحات اراضی ذکر شده که مالکانی که سند مشاعی دارند حق انتقال این اراضی را به دیگران نداشته و اگر این نقل و انتقال انجام شود، باطل است.

«تفکیک اراضی» آفت کشاورزی گلستان/مانایی زراعت در گرو یکپارچگی است

اسپانلو با اشاره به قانون کشت موقت هم گفت: در این قانون اعلام شده که اراضی بالاتر از ۱۰۰ هکتار باید به صورت تعاونی اداره شود.

طبق گفته وی قانون حفظ کاربری اراضی و باغ‌ها و قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی که از سال ۸۵ مصوب شده در عمل به درستی اجرا نشده است.

اسپانلو اضافه کرد: هر شریک المال می‌تواند مال خود را تقسیم کند و ممنوعیتی در این زمینه ندارد اما قوانین الزامی که تصویب شده محدودیتی را ایجاد کرده تا محاکم و مراجع ثبتی و ادارات اگر بخواهند اراضی را تفکیک کنند باید از جهاد کشاورزی استعلام بگیرند.

وی افزود: در این زمینه قوانین محکمی داریم، اما بسیاری از این اتفاقات، خارج از دادگاه‌ها است و در نتیجه، قوانین، در عمل اجرایی نمی‌شود.

جانمایی ۲۳ هزار هکتار از اراضی گلستان

مدیرکل ثبت اسناد و املاک گلستان هم گفت: در حال حاضر از مجموع ۵۷۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی گلستان، بیش از ۲۳ هزار هکتار، جانمایی شده و بانک اطلاعاتی ۳۴۰ هزار هکتار هم موجود است.

محمدتقی رضائیان آگاه سازی کشاورزان را از طریق رسانه‌ها و افراد ذی نفوذ در خصوص یکپارچه سازی اراضی بسیار مهم و مؤثر خواند و افزود: آماده هستیم در این زمینه و برای جلوگیری از خرد شدن زمین‌های کشاورزی انجام وظیفه کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، برای حفظ جایگاه فعلی گلستان در بخش کشاورزی کشور نیاز است از همه ساز و کارهای قانونی و بسته‌های تشویقی برای حفظ یکپارچگی زمین‌های زراعی استفاده کرد و هرگونه تعلل و تسامح در این زمینه، امنیت غذایی کشور را در آینده نزدیک با چالش جدی روبه‌رو خواهد کرد.

کد خبر 5362312

 

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 196
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

مجید بهادری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فصل کشت محصولات پاییزه در استان مازندران درباره کشت گندم اظهار داشت: تاکنون ۴۵ هزار هکتار از گندمزارهای استان کشت شده است.

وی سطح گندمزارهای استان را ۵۵ هزار هکتار بیان کرد و گفت: در روز جاری نیز رزمایش کشت مکانیزه گندم در نکا برگزار می‌شود.

وی با اظهار اینکه بذر و نهاده‌های مورد نیاز برای کشت گندم در استان تأمین شده است، افزود: کشاورزان برای دریافت بذر می‌توانند به کارگزاری‌ها و مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

بهادری با عنوان اینکه ۱۰ هزار هکتار از مزارع استان به زیر کشت کلزا رفته است، افزود: ۱۵ رقم بذر کلزا بین کشاورزان توزیع شد و این محصول مرحله رویشی را سپری می‌کند.

معاون جهاد کشاورزی مازندران با اظهار اینکه وضعیت کلزا در حال رویش مناسب است، از کشاورزان خواست تا مراقب خسارت‌های کرم برگ خوار باشند و به آنان توصیه کرد تا با مدیریت فنی خوب، از این محصول مراقبت کنند.

ژئوممبران

وی با عنوان اینکه سطح کشت کلزا همانند سال قبل است، افزود: در استان تا سطح کشت ۲۰ هزار هکتار را در استان تجربه کردیم و با توجه به اینکه کلزا به رطوبت حساس است کشاورزان سعی می‌کنند میزان کشت آن را مدیریت کنند.

وی پیش بینی کرد با توجه به تنوع بذر موجود شاهد جهش و رشد تولید کلزا طی سال‌های آتی در استان باشیم.

کد خبر 5362388

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان لرستان و به ویژه شهرستان بروجرد از نظر میزان تولید محصولات باغی از تنوع بسیار بالایی برخوردار است، شهرستان بروجرد با آب و هوای مناسب و رودهای پرآب و خاک حاصلخیز استعداد ویژه ای برای توسعه باغات دارد و همه این ویژگی‌ها به همراه تلاش باغداران این دیار از بروجرد یک قطب تولید میوه در غرب کشور ساخته است.

پیش بینی برداشت ۱۴ هزار تن سیب گلاب در بروجرد

نصب ورق ژئوممبران

با استمرار فصل برداشت میوه‌های تابستانی در بروجرد این شهرستان بوی سیب گلاب را گرفته است و پیش بینی می‌شود که امسال از شهرستان بروجرد بالغ بر ۱۴ هزار تن سیب گلاب برداشت شود.

عطر «سیب گلاب» تابستان بروجرد را گرفت/ پیش‌بینی برداشت ۱۷ هزار تن

یک باغدار بروجردی در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: باغ سیب من حدود نیم هکتار است که از آن ۲۰ تن سیب گلاب برداشت می‌کنم.

وی با اشاره به صادرات سیب گلاب باغ خود به سایر شهرستان‌ها عنوان کرد: سیب گلاب باغ خود را به شهرستان‌هایی مانند قم، تهران، اصفهان و… صادر می‌کنم.

این باغدار بروجردی با بیان اینکه حدود ۲۰ روزی می‌شود که کار برداشت سیب را آغاز کرده‌ایم افزود: خدا را شکر کاشت و برداشت سیب گلاب برای ما موجب درآمدزایی و ایجاد اشتغال بسیار خوبی شده است.

پرداخت تسهیلات به باغداران برای صادرات محصول خود

جواد گودرزی مدیر جهاد کشاورزی بروجرد در گفت و گو با مهر با اشاره به پرداخت تسهیلات به باغداران این شهرستان برای صادرات سیب گلاب اظهار داشت: با توجه به اینکه سیب گلاب میوه‌ای است که قابلیت نگهداری ندارد و باید به صورت «تازه خوری» مصرف شود، ما اقدام به پرداخت تسهیلات برای صادرات محصول به باغداران خواهیم کرد.

عطر «سیب گلاب» تابستان بروجرد را گرفت/ پیش‌بینی برداشت ۱۷ هزار تن

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات باغداران بروجردی نیز همین موضوع است افزود: در صورتی که تعاونی پیگیری کند، ما تسهیلات لازم را در اختیار باغداران قرار خواهیم داد.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد بیان داشت: پیش بینی می‌شود که از ۷۰۰ هکتار باغ سیب گلاب شهرستان بروجرد، بیش از ۱۴ هزار تن سیب گلاب برداشت شود.

قرار گیری سیب گلاب بروجرد در بین محصولات سالم

عبدالحسین آریا فر مدیر اداره تولیدات باغی و گیاهی جهاد کشاورزی بروجرد نیز در این رابطه به مهر گفت: خوشبختانه باغداران شهرستان بروجرد طبق نظرات کارشناسان و استفاده از تکنولوژی‌های مدیریت تلفیقی آفات و پیش آگاهی کار می‌کنند.

وی بیان داشت: با توجه به تله‌های «فرمونی» و ایستگاههای هواشناسی که در سطح منطقه داریم خوشبختانه هم تعداد دفعات سمپاشی خیلی کم شده و هم کیفیت سمپاشی بالا رفته است.

عطر «سیب گلاب» تابستان بروجرد را گرفت/ پیش‌بینی برداشت ۱۷ هزار تن

مدیر اداره تولیدات باغی و گیاهی جهاد کشاورزی بروجرد افزود: سیب گلاب بروجرد جز محصولات سالم بوده و مصرف کنندگان می‌توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند.

کد خبر 5540255

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: پهنه رویشی زاگرس شامل رشته‌کوه های زاگرس، وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده و به همین دلیل این منطقه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

ژئوممبران

جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس از منتهی‌الیه شمال غربی ایران (استان آذربایجان غربی) آغاز و سپس غرب ایران (استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان، مناطق غربی استان اصفهان) و جنوب غرب ایران (استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس) را طی می‌کند. در بین ۱۱ استان واقع در ناحیه رویشی زاگرس، استان‌های فارس، لرستان و خوزستان مقام‌های اول تا سوم را از نظر وسعت رویشگاه‌های جنگلی و درختی دارا می‌باشند. استان کرمانشاه بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل بلوط دارد.

از فروردین ماه امسال جنگل‌های بلوط در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس به دو آفت جوانه و برگ خوار بلوط گرفتار شده اند.

یک کارشناس حوزه محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به نقش اساسی جنگل‌های زاگرس در حیات و ممات محیط زیست کشورمان گفت: زاگرس ناحیه رویشی ایران‌توران است که این رشته کوه در غرب کشور به همراه جنگل‌های زاگرس که عمده این جنگل‌ها از نظر مناطق رویشی در منطقه فرعی کردستان زاگرس است و این سیستم طبیعی بسیار حائز اهمیتی برای کشور ما محسوب می‌شود.

چراگاهی به وسعت زاگرس/ کشاورزی به زیر سایه بلوط رسید

علی اکبر کاظمینی با اشاره به نقش جنگل‌ها در افزایش میزان آب سفره‌های زیرزمینی در کشور گفت: در فصل زمستان با تغییر شرایط اقلیمی نواحی مختلف کشور و در شرایط فعلی تقریباً در تمام زاگرس بالای چهارصد میلی متر بارندگی خواهیم داشت که این میزان بارش نیاز درختان بلوط جنگل زاگرس را تأمین می‌کند و تقریباً نیمی از آب‌های کشور ما از جنگل‌های زاگرس از طریق بارندگی، آب شدن یخچال‌ها و برف‌های کوهستانی جذب و تأمین می‌شود همچنین جنگل‌های زاگرس نقش بسزایی در تقویت ابرهایی که از طریق غرب و جنوب غربی وارد کشور می‌شوند را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: این ابرها در بالای سر زاگرس رطوبت را جذب می‌کنند پربار و تقویت می‌شوند و پس از حرکت در نواحی مختلف و مرکز کشور باعث بارندگی خواهند شد همچنین این جنگل‌ها نقش بسیار مهمی در فرو رفت و جذب آب‌های روان شده از کوهستان در زمین و سفره‌های زیرزمینی دارند و در مناطقی از زاگرس که تخریب صورت نگرفته است سطح بستر جنگل که کاملاً پوشیده از لاشه برگ و مواد آلی است مانند اسفنج در زمان بارندگی آب را جذب و ذخیره می‌کند که این عمل باعث تغذیه سفره‌های زیرزمینی می‌شود همچنین این مناطق دست نخورده جنگل از خاک‌ها مراقبت و مانع فرسایش خاک و نابودی بستر جنگل می شودند.

بهره برداری بیش از اندازه انسان‌ها از زاگرس باعث نابودی این جنگل شده است

وی چرای بی رویه دام در بستر جنگل زاگرس مشکلی مهم دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین عللی که درحال حاضر باعث آسیب به جنگل‌های زاگرس شده است بحث بهره برداری بیش از اندازه ما از بستر جنگل‌های زاگرس است که یکی از این معضلات چرای بی رویه دام در این مناطق محسوب می‌شود و ما متأسفانه تقریباً بیش از دو برابر ظرفیت مراتع کشورمان در زاگرس چرای دام انجام می‌دهیم، وقتی چرای دام صورت می‌گیرد پوشش‌های بستر جنگل از بین می‌رود و زمین آماده فرسایش‌های خاکی و آبی می‌شود همچنین افزایش چرای دام در زاگرس اجازه رشد هیچگونه نهالی را در بستر نمی‌دهد و این عدم رشد نتیجه خورده شدن نهال یا سبزینه نهال توسط دام‌ها است.

وی ادامه داد: معضل مهم دیگری که این روزها بسیار در زاگرس دیده می‌شود شخم زیر اُشکوب (سایه درخت) جهت کشت گندم در جنگل‌ها است که ما با شخم زدن زمین‌ها و بستر زاگرس اجازه هیچگونه رشد و زادآوری را به جنگل را نمی‌دهیم، عمده درختان جنگل‌های زاگرس بلوط است و این میوه از دو طریق بذر و ریزم (ریشه‌های زیر زمینی درختان که حرکت می‌کنند و با فاصله کمی از درخت نهال تازه ای رشد می‌کند) زادآوری می‌کند وقتی با شخم اُشکوبی ما که تا اطراف ریشه و تنه درختان بلوط می‌رود این ریزم ها نابود می‌شوند اجازه گسترش ریشه و تکثیر به درختان نمی‌دهیم.

چراگاهی به وسعت زاگرس/ کشاورزی به زیر سایه بلوط رسید

این فعال محیط زیستی اضافه کرد: این عمل از گسترش و افزایش وسعت جنگل جلوگیری می‌کند همچنین ما با کشت محصولاتی مانند گندم زیر درختان بلوط که هر یک کیلو گرم گندم ۱.۳ متر مکعب آب نیاز دارد، آب‌های زیر زمینی را که در فصل بهار و پاییز و زمستان از طریق بارش جذب سفره‌های زیرزمینی شده اند را از طریق ریشه گندم مکیده می‌شوند و در نتیجه آب کمی در سفره‌ها باقی مانده و در فصل تابستان درختان بلوط زاگرس دچار تنش آبی و به مرور این درخت ضعیف خواهد شد.

ازجمله معضلات دیگر زاگرس تغییر کاربری اراضی جنگلی به کشاورزی، ایجاد باغ‌ها و حفر چاه آب استوی ادامه داد: ازجمله معضلات دیگر زاگرس تغییر کاربری اراضی جنگلی به کشاورزی، ایجاد باغ‌ها و حفر چاه آب است که ایجاد باغ، کاشت درختان و صیفی جات در بستر جنگل نیاز بسیار به آب دارند و این نیاز از طریق حفر چاه و پمپ آب از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود، در این وضعیت آبی که از طرق درختان و بستر جنگل جذب سفره‌های زیرزمینی شده است برای تغذیه کشت‌ها و باغات از زیر زمین به سمت بالا حرکت می‌کند در این صورت میزان آب سفره‌های زیرزمینی کاهش می‌یابد و این عمل باعث می‌شود آب نیاز ریشه درختان از دسترس خارج شود که این اولین گام برای ضعیف شدن درختان بلوط زاگرس است.

ژئوممبران چیست

وی ادامه داد: وقتی درختان بلوط زاگرس دچار تنش آبی و ضعف شوند آفات بر درختان زودتر تأثیر می‌گذارد و پروانه برگخوار به جان جنگل می‌افتد ولی اگر ساختمان و بدن درختان قوی باشد سیستم‌های دفاعی بلوط‌ها در برابر آفات مقابله می‌کنند. طبق مشاهدات سال‌های گذشته در منطقه دشت برم کازرون وقتی بلوط متوجه کمبود آب و تنش آبی شود تصمیم می‌گیرد تلاشی برای زنده نگهداشتن خود انجام دهد تا زندگی اش را برای سالهای بعد نجات دهد به همین دلیل سوخت و ساز، (متابولیسم و فتوسنتز) را به حداقل می‌رساند یعنی درخت تصمیم می‌گیرد برگ‌های خود را بریزد تا فعالیتش کمتر یا متوقف شود تا در فصل پاییز با شروع بارندگی‌ها آب مورد نیاز خود را جذب و برای رشد در بهار سال آینده آماده شود، درختان با این عمل وضعیت خود را برای چندماه در حالت کما و استراحت قرار می‌دهند.

این فعال محیط زیست با شرح وضعیت مناطق جنگل‌های زاگرس در کشور گفت: جنگل‌های زاگرس در سه منطقه شمالی، مرکزی و جنوبی ایران تشکیل شده اند که در مناطق و عرض‌های پایین‌تر که شامل زاگرس جنوبی می‌شود میزان بارندگی کمتر و شدت گرما نسبت به زاگرس شمالی و مرکزی بیشتر است بنابراین درختان زاگرس و میوه آن‌ها یعنی بلوط در زاگرس جنوبی زودتر دچار آسیب خواهد شد همچنین وقتی بارندگی در زاگرس کم می‌شود در فصل تابستان میزان گرما افزایش می‌یابد و درختان زاگرس جنوبی دچار تنش خواهند شد و این معضلی اساسی در زاگرس جنوبی است.

وی گفت: درختان زاگرس شمالی در مناطق آذربایجان و کردستان و زاگرس های مرکزی در مناطق چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد باتوجه به عرض‌های بالاتر میزان بارش‌ها بیشتر و میزان گرمای هوا در فصل تابستان و تنش‌های آبی و گرمایی کمتر است همچنین درختان بلوط جبهه‌های جنوبی کوهستان زاگرس نسبت به جبهه‌های شمالی با توجه به دما و تشعشعات و میزان گرما آسیب پذیر تر هستند.

چراگاهی به وسعت زاگرس/ کشاورزی به زیر سایه بلوط رسید

کاظمینی یکی از عوامل تهدید جدی در جنگل‌های زاگرس را شخم‌های فصل بهار و تابستان دانست و گفت: وقتی کشاورزان جهت آماده سازی خاک برای کشت در فصول بعد زمین را شخم می‌زنند باعث می‌شوند پوشش‌های گیاهی بهاره از بین رفته و میزان تبخیر از خاک بسیار افزایش می‌یابد ضمن اینکه بهم خوردن خاک در زمان حیات بلوط باعث آسیب به ریشه‌های جنگل و کاهش میزان آب در دسترس درختان می‌شود.

جز در چارچوب مسائل اکولوژی هیچ نظری درمورد پروانه برگخوار نمی‌توان بیان کرد

کاظمینی با اشاره به حمله پروانه برگ خوار به بلوط‌های زاگرس گفت: بنده معتقدم اکوسیستم تحت هر شرایطی خودش را مدیریت و بازسازی می‌کند در حال حاضر شرایط برای درختان آفت زده سخت و دشوار است ما هیچ نظری درمورد آفت فعلی نمی‌توانیم ارائه دهیم جز در چارچوب مسائل اکولوژی باشد. باتوجه به میزان کم بارش‌های سال زراعی گذشته و کشت گندم در منطقه زاگرس جنوبی میزان آب‌های زیر زمینی در این منطقه به شدت کاهش یافته است.
در این راستا کمبود آب باعث ضعیف شدن درختان و کاهش استقامت آن‌ها در برابر آفت در جنگل‌های زاگرس شده است.

شاید پروانه برگخوار برای کمک به درختان بلوط آمده باشد

مدیر مؤسسه سیزده فروردین اظهار کرد: با توجه به وضعیت کم آبی فعلی در زاگرس ممکن است این پروانه‌ها برای کمک و یاری به درختان بلوط آمده باشند، یعنی این پروانه‌ها با خوردن برگ درختان بلوط باعث کاهش و توقف عمل فتوسنتز یا سوخت و ساز آنها شوند تا درختان برای مدتی استراحت کنند و خودشان را برای سال آینده زنده نگهدارند تا در زمستان پیش رو آب مورد نیاز را جذب و در فصل بهار دوباره رشد کنند و سبز شودند، چرخه اکوسیستم باهمکاری هم طبیعت را احیا می‌کنند.

کمبود غذای این پروانه در منطقه باعث حمله آن‌ها به زاگرس شده است

وی در رابطه با علل حمله پروانه‌ها به زاگرس گفت: قطعاً به دنبال کمبود بارش در زاگرس جنوبی و عدم رشد برخی از گونه‌های گیاهی که غذای این نوع پروانه‌ها هستند این پروانه‌ها برای تغذیه و بقای خود به برگ درختان بلوط زاگرس روی آورده اند که این عمل پروانه باعث زنده نگهداشتن درختان بلوط برای سال آینده خواهد شد زیرا بلوط‌های زاگرس زنده هستند و این درختان به محض اینکه شدت گرمای هوا کاهش یابد و تنش‌های آبی و گرمایی کمتر شود دوباره جوانه می‌زنند و رشد می‌کنند.

تنها راهکار نجات درختان بلوط دورشدن انسان از جنگل است

این فعال محیط زیست با محاکمه فعالیت‌های تخریب گرانه در جنگل‌های زاگرس گفت: ما باید عمل‌های تخریب گرانه ای که تا امروز در زاگرس انجام شد است را کاهش و به حد صفر برسانیم زیرا بهترین راهکار رهایی از این آفت این است که انسان جنگل را رها کند یعنی ما تمامی ابزارآلات، دام، شخم‌های زیر اُشکوب، بهاره و تابستان را رها کنیم و دست از بهره برداری از جنگل حداقل برای دو الی سه سال برداریم تا جنگل خودش را احیا و بازسازی کند قطعاً شرایط اکولوژیک منطقه خودش همه چیز را ترمیم می‌کند و نیاز به هیچ گونه سم پاشی در زاگرس نیست همچنین شکار انواع پرندگان باید در مناطق بیمار ممنوع شود چون برخی از این پرندگان باعث کنترل آفت ها و حشرات مختلف شده و به احیای چرخه طبیعت کمک بسزایی می‌کنند.

چراگاهی به وسعت زاگرس/ کشاورزی به زیر سایه بلوط رسید

وی ادامه داد: همچنین چرای دام به هیچ عنوان نباید در منطقه صورت گیرد زیرا جنگل وقتی که دست نخورده باشد پوشش‌های جنگلی درختان مسن، میانسال، جوان، نوجوان و نونهال داشته باشد هیچ آسیبی نمی‌بیند و این درختان یکدیگر را همیاری و از هم مراقبت می‌کنند. ولی اگر ما انسان‌ها برای مدتی از زاگرس فاصله نگیریم و با همین روند از جنگل‌های زاگرس بهره برداری شود جنگل رو به نابودی بیشتر خواهد رفت، از بین رفتن زاگرس یعنی از دست دادن بخش عظیمی از منابع آب‌های کشور و این به معنای از بین رفتن منابع طبیعی ما است.

دولت باید زمین‌های مستثنیات را اجاره کند و هزینه کشت حداقل سه سال زمین را به کشاورزان بدهد تا بستر جنگل برای چندسال در حالت استراحت قرار بگیردکاظمینی افزود: دولت باید زمین‌های مستثنیات را اجاره کند و هزینه کشت حداقل سه سال زمین را به کشاورزان بدهد تا بستر جنگل برای چندسال در حالت استراحت قرار بگیرد که بارندگی‌های این سال‌ها، ذخیره و جذب آب مورد نیاز بلوط‌ها در سفره‌های زیرزمینی درختان خودشان را برای سال‌های آتی آماده کنند.

این کارشناس حوزه محیط زیست با بیان نقش اساسی جنگل‌های زاگرس در میزان منابع آب کشور تصریح کرد: شرایط اکولوژیکی زاگرس با زبان طبیعت می‌گوید که من دچار کمبود آب شده ام که می‌توان نشانه‌های کمبود آب زاگرس را در خشکی چشمه‌ها، رودها و جویبارها ببینیم، این روزها که در کشور با کمبود آب شیرین مواجه هستیم و دغدغه دولت مردان تأمین آب شیرین و انتقال آب به مرکز کشور است می‌توان به جای این بودجه‌های کلان و هزینه‌های هنگفت با کمک به غنی سازی منبع آب زاگرس رودهای کارون، کرخه، شاپور، کُر و… را تقویت و پرآب کرد زیرا جذب آب باران‌ها در بستر جنگل زاگرس باعث پرآبی تعداد مهمی از رودهای کشورمان می‌شود

چرا از آب، خاک و طبیعت زاگرس بهره‌برداری می‌شود؟

کاظمینی با اشاره به بهره کشی بیش از توان اکولوژیکی زاگرس گفت: در چند دهه اخیر دولت‌ها نتوانستند شرایط اقتصادی و اجتماعی را در منطقه زاگرس بهبود بخشند و در این مناطق اشتغالزایی درستی صورت نگرفت و این موضوع باعث شد که زاگرس نشینان برای گذراندن معیشت خود بسیار از جنگل‌ها استفاده کنند، در کشورهایی که در قانون اساسی شأن حداقل ۶۰ درصد جنگل کاری وجود دارد و درحال حاضر ۷۲ درصد جنگل کاری دارند باز هم دولت‌ها به جنگل نشینان و جوامع جنگلی برق رایگان می‌دهد تا کسانی که در جنگل و حاشیه جنگل‌ها زندگی می‌کنند از هیزم درختان جنگلی استفاده نکنند ولی ما اجازه دادیم زاگرس نشینان هرچه خواسته اند از منابع زاگرس استفاده کنند و بعد با افتخار آمار و ارقام اشتغالزایی ارائه دهیم.

و گفت: علاوه بر اینکه ما نتوانستیم اقتصاد محیط زیستی را در زاگرس حاکم کنید بلکه یک اقتصاد بسیار نادرست را در زاگرس ایجاد کرده ایم و تمام این آفت ها، خشکی‌ها و ذغال گیری ها نتیجه عملکرد کسانی است که برنامه ریزی های اقتصادی را انجام می‌دهند و هیچگونه توجهی به مسائل اجتماعی زاگرس نشینان نکرده اند.

وی ادامه داد: وقتی که زمین‌های قانونی را دولت جهت جلوگیری از کشت و برای استراحت جنگل اجاره کند افرادی که تا به امروز به صورت غیرقانونی در زمین‌های زاگرس کشت انجام می‌دادند هم نمی‌توانند به کار غیر مجاز خود ادامه دهند، هر هکتار کشت در بهترین نقطه زاگرس جنوبی نهایت دو تن گندم بدهد که دولت می‌تواند هزینه این دوتن گندم را به کشاورز بدهد تا وی کشت انجام ندهد و شاید این کار دولت نیاز به بودجه کمتری نسبت به هزینه خرید آفت کش‌ها و سمپاشی در جنگل‌های زاگرس داشته باشد.

اگر بهره‌برداری از جنگل‌های زاگرس مدیریت نشود قطعاً این آفت به مناطق دیگر زاگرس جنوبی حمله خواهند کرد و همه منطقه زاگرس جنوبی دچار آفت خواهد شد همچنین این خطر وجود دارد که به درختان بلوطی که ضعیف شده اند و برگ آن‌ها توسط پروانه خورده شده است سوسک چوب خوار هم حمله کند و معضل بزرگ دیگری برای درختان به وجود آید در این صورت درختان بلوط کاملاً نابود شده و جنگل از بین خواهد رفت.

کد خبر 5540295

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: پهنه رویشی زاگرس شامل رشته‌کوه های زاگرس، وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده و به همین دلیل این منطقه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

ژئوممبران

جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس از منتهی‌الیه شمال غربی ایران (استان آذربایجان غربی) آغاز و سپس غرب ایران (استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان، مناطق غربی استان اصفهان) و جنوب غرب ایران (استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و فارس) را طی می‌کند. در بین ۱۱ استان واقع در ناحیه رویشی زاگرس، استان‌های فارس، لرستان و خوزستان مقام‌های اول تا سوم را از نظر وسعت رویشگاه‌های جنگلی و درختی دارا می‌باشند. استان کرمانشاه بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل بلوط دارد.

از فروردین ماه امسال جنگل‌های بلوط در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و فارس به دو آفت جوانه و برگ خوار بلوط گرفتار شده اند.

یک کارشناس حوزه محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به نقش اساسی جنگل‌های زاگرس در حیات و ممات محیط زیست کشورمان گفت: زاگرس ناحیه رویشی ایران‌توران است که این رشته کوه در غرب کشور به همراه جنگل‌های زاگرس که عمده این جنگل‌ها از نظر مناطق رویشی در منطقه فرعی کردستان زاگرس است و این سیستم طبیعی بسیار حائز اهمیتی برای کشور ما محسوب می‌شود.

چراگاهی به وسعت زاگرس/ کشاورزی به زیر سایه بلوط رسید

علی اکبر کاظمینی با اشاره به نقش جنگل‌ها در افزایش میزان آب سفره‌های زیرزمینی در کشور گفت: در فصل زمستان با تغییر شرایط اقلیمی نواحی مختلف کشور و در شرایط فعلی تقریباً در تمام زاگرس بالای چهارصد میلی متر بارندگی خواهیم داشت که این میزان بارش نیاز درختان بلوط جنگل زاگرس را تأمین می‌کند و تقریباً نیمی از آب‌های کشور ما از جنگل‌های زاگرس از طریق بارندگی، آب شدن یخچال‌ها و برف‌های کوهستانی جذب و تأمین می‌شود همچنین جنگل‌های زاگرس نقش بسزایی در تقویت ابرهایی که از طریق غرب و جنوب غربی وارد کشور می‌شوند را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: این ابرها در بالای سر زاگرس رطوبت را جذب می‌کنند پربار و تقویت می‌شوند و پس از حرکت در نواحی مختلف و مرکز کشور باعث بارندگی خواهند شد همچنین این جنگل‌ها نقش بسیار مهمی در فرو رفت و جذب آب‌های روان شده از کوهستان در زمین و سفره‌های زیرزمینی دارند و در مناطقی از زاگرس که تخریب صورت نگرفته است سطح بستر جنگل که کاملاً پوشیده از لاشه برگ و مواد آلی است مانند اسفنج در زمان بارندگی آب را جذب و ذخیره می‌کند که این عمل باعث تغذیه سفره‌های زیرزمینی می‌شود همچنین این مناطق دست نخورده جنگل از خاک‌ها مراقبت و مانع فرسایش خاک و نابودی بستر جنگل می شودند.

بهره برداری بیش از اندازه انسان‌ها از زاگرس باعث نابودی این جنگل شده است

وی چرای بی رویه دام در بستر جنگل زاگرس مشکلی مهم دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین عللی که درحال حاضر باعث آسیب به جنگل‌های زاگرس شده است بحث بهره برداری بیش از اندازه ما از بستر جنگل‌های زاگرس است که یکی از این معضلات چرای بی رویه دام در این مناطق محسوب می‌شود و ما متأسفانه تقریباً بیش از دو برابر ظرفیت مراتع کشورمان در زاگرس چرای دام انجام می‌دهیم، وقتی چرای دام صورت می‌گیرد پوشش‌های بستر جنگل از بین می‌رود و زمین آماده فرسایش‌های خاکی و آبی می‌شود همچنین افزایش چرای دام در زاگرس اجازه رشد هیچگونه نهالی را در بستر نمی‌دهد و این عدم رشد نتیجه خورده شدن نهال یا سبزینه نهال توسط دام‌ها است.

وی ادامه داد: معضل مهم دیگری که این روزها بسیار در زاگرس دیده می‌شود شخم زیر اُشکوب (سایه درخت) جهت کشت گندم در جنگل‌ها است که ما با شخم زدن زمین‌ها و بستر زاگرس اجازه هیچگونه رشد و زادآوری را به جنگل را نمی‌دهیم، عمده درختان جنگل‌های زاگرس بلوط است و این میوه از دو طریق بذر و ریزم (ریشه‌های زیر زمینی درختان که حرکت می‌کنند و با فاصله کمی از درخت نهال تازه ای رشد می‌کند) زادآوری می‌کند وقتی با شخم اُشکوبی ما که تا اطراف ریشه و تنه درختان بلوط می‌رود این ریزم ها نابود می‌شوند اجازه گسترش ریشه و تکثیر به درختان نمی‌دهیم.

چراگاهی به وسعت زاگرس/ کشاورزی به زیر سایه بلوط رسید

این فعال محیط زیستی اضافه کرد: این عمل از گسترش و افزایش وسعت جنگل جلوگیری می‌کند همچنین ما با کشت محصولاتی مانند گندم زیر درختان بلوط که هر یک کیلو گرم گندم ۱.۳ متر مکعب آب نیاز دارد، آب‌های زیر زمینی را که در فصل بهار و پاییز و زمستان از طریق بارش جذب سفره‌های زیرزمینی شده اند را از طریق ریشه گندم مکیده می‌شوند و در نتیجه آب کمی در سفره‌ها باقی مانده و در فصل تابستان درختان بلوط زاگرس دچار تنش آبی و به مرور این درخت ضعیف خواهد شد.

ازجمله معضلات دیگر زاگرس تغییر کاربری اراضی جنگلی به کشاورزی، ایجاد باغ‌ها و حفر چاه آب استوی ادامه داد: ازجمله معضلات دیگر زاگرس تغییر کاربری اراضی جنگلی به کشاورزی، ایجاد باغ‌ها و حفر چاه آب است که ایجاد باغ، کاشت درختان و صیفی جات در بستر جنگل نیاز بسیار به آب دارند و این نیاز از طریق حفر چاه و پمپ آب از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود، در این وضعیت آبی که از طرق درختان و بستر جنگل جذب سفره‌های زیرزمینی شده است برای تغذیه کشت‌ها و باغات از زیر زمین به سمت بالا حرکت می‌کند در این صورت میزان آب سفره‌های زیرزمینی کاهش می‌یابد و این عمل باعث می‌شود آب نیاز ریشه درختان از دسترس خارج شود که این اولین گام برای ضعیف شدن درختان بلوط زاگرس است.

ژئوممبران چیست

وی ادامه داد: وقتی درختان بلوط زاگرس دچار تنش آبی و ضعف شوند آفات بر درختان زودتر تأثیر می‌گذارد و پروانه برگخوار به جان جنگل می‌افتد ولی اگر ساختمان و بدن درختان قوی باشد سیستم‌های دفاعی بلوط‌ها در برابر آفات مقابله می‌کنند. طبق مشاهدات سال‌های گذشته در منطقه دشت برم کازرون وقتی بلوط متوجه کمبود آب و تنش آبی شود تصمیم می‌گیرد تلاشی برای زنده نگهداشتن خود انجام دهد تا زندگی اش را برای سالهای بعد نجات دهد به همین دلیل سوخت و ساز، (متابولیسم و فتوسنتز) را به حداقل می‌رساند یعنی درخت تصمیم می‌گیرد برگ‌های خود را بریزد تا فعالیتش کمتر یا متوقف شود تا در فصل پاییز با شروع بارندگی‌ها آب مورد نیاز خود را جذب و برای رشد در بهار سال آینده آماده شود، درختان با این عمل وضعیت خود را برای چندماه در حالت کما و استراحت قرار می‌دهند.

این فعال محیط زیست با شرح وضعیت مناطق جنگل‌های زاگرس در کشور گفت: جنگل‌های زاگرس در سه منطقه شمالی، مرکزی و جنوبی ایران تشکیل شده اند که در مناطق و عرض‌های پایین‌تر که شامل زاگرس جنوبی می‌شود میزان بارندگی کمتر و شدت گرما نسبت به زاگرس شمالی و مرکزی بیشتر است بنابراین درختان زاگرس و میوه آن‌ها یعنی بلوط در زاگرس جنوبی زودتر دچار آسیب خواهد شد همچنین وقتی بارندگی در زاگرس کم می‌شود در فصل تابستان میزان گرما افزایش می‌یابد و درختان زاگرس جنوبی دچار تنش خواهند شد و این معضلی اساسی در زاگرس جنوبی است.

وی گفت: درختان زاگرس شمالی در مناطق آذربایجان و کردستان و زاگرس های مرکزی در مناطق چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد باتوجه به عرض‌های بالاتر میزان بارش‌ها بیشتر و میزان گرمای هوا در فصل تابستان و تنش‌های آبی و گرمایی کمتر است همچنین درختان بلوط جبهه‌های جنوبی کوهستان زاگرس نسبت به جبهه‌های شمالی با توجه به دما و تشعشعات و میزان گرما آسیب پذیر تر هستند.

چراگاهی به وسعت زاگرس/ کشاورزی به زیر سایه بلوط رسید

کاظمینی یکی از عوامل تهدید جدی در جنگل‌های زاگرس را شخم‌های فصل بهار و تابستان دانست و گفت: وقتی کشاورزان جهت آماده سازی خاک برای کشت در فصول بعد زمین را شخم می‌زنند باعث می‌شوند پوشش‌های گیاهی بهاره از بین رفته و میزان تبخیر از خاک بسیار افزایش می‌یابد ضمن اینکه بهم خوردن خاک در زمان حیات بلوط باعث آسیب به ریشه‌های جنگل و کاهش میزان آب در دسترس درختان می‌شود.

جز در چارچوب مسائل اکولوژی هیچ نظری درمورد پروانه برگخوار نمی‌توان بیان کرد

کاظمینی با اشاره به حمله پروانه برگ خوار به بلوط‌های زاگرس گفت: بنده معتقدم اکوسیستم تحت هر شرایطی خودش را مدیریت و بازسازی می‌کند در حال حاضر شرایط برای درختان آفت زده سخت و دشوار است ما هیچ نظری درمورد آفت فعلی نمی‌توانیم ارائه دهیم جز در چارچوب مسائل اکولوژی باشد. باتوجه به میزان کم بارش‌های سال زراعی گذشته و کشت گندم در منطقه زاگرس جنوبی میزان آب‌های زیر زمینی در این منطقه به شدت کاهش یافته است.
در این راستا کمبود آب باعث ضعیف شدن درختان و کاهش استقامت آن‌ها در برابر آفت در جنگل‌های زاگرس شده است.

شاید پروانه برگخوار برای کمک به درختان بلوط آمده باشد

مدیر مؤسسه سیزده فروردین اظهار کرد: با توجه به وضعیت کم آبی فعلی در زاگرس ممکن است این پروانه‌ها برای کمک و یاری به درختان بلوط آمده باشند، یعنی این پروانه‌ها با خوردن برگ درختان بلوط باعث کاهش و توقف عمل فتوسنتز یا سوخت و ساز آنها شوند تا درختان برای مدتی استراحت کنند و خودشان را برای سال آینده زنده نگهدارند تا در زمستان پیش رو آب مورد نیاز را جذب و در فصل بهار دوباره رشد کنند و سبز شودند، چرخه اکوسیستم باهمکاری هم طبیعت را احیا می‌کنند.

کمبود غذای این پروانه در منطقه باعث حمله آن‌ها به زاگرس شده است

وی در رابطه با علل حمله پروانه‌ها به زاگرس گفت: قطعاً به دنبال کمبود بارش در زاگرس جنوبی و عدم رشد برخی از گونه‌های گیاهی که غذای این نوع پروانه‌ها هستند این پروانه‌ها برای تغذیه و بقای خود به برگ درختان بلوط زاگرس روی آورده اند که این عمل پروانه باعث زنده نگهداشتن درختان بلوط برای سال آینده خواهد شد زیرا بلوط‌های زاگرس زنده هستند و این درختان به محض اینکه شدت گرمای هوا کاهش یابد و تنش‌های آبی و گرمایی کمتر شود دوباره جوانه می‌زنند و رشد می‌کنند.

تنها راهکار نجات درختان بلوط دورشدن انسان از جنگل است

این فعال محیط زیست با محاکمه فعالیت‌های تخریب گرانه در جنگل‌های زاگرس گفت: ما باید عمل‌های تخریب گرانه ای که تا امروز در زاگرس انجام شد است را کاهش و به حد صفر برسانیم زیرا بهترین راهکار رهایی از این آفت این است که انسان جنگل را رها کند یعنی ما تمامی ابزارآلات، دام، شخم‌های زیر اُشکوب، بهاره و تابستان را رها کنیم و دست از بهره برداری از جنگل حداقل برای دو الی سه سال برداریم تا جنگل خودش را احیا و بازسازی کند قطعاً شرایط اکولوژیک منطقه خودش همه چیز را ترمیم می‌کند و نیاز به هیچ گونه سم پاشی در زاگرس نیست همچنین شکار انواع پرندگان باید در مناطق بیمار ممنوع شود چون برخی از این پرندگان باعث کنترل آفت ها و حشرات مختلف شده و به احیای چرخه طبیعت کمک بسزایی می‌کنند.

چراگاهی به وسعت زاگرس/ کشاورزی به زیر سایه بلوط رسید

وی ادامه داد: همچنین چرای دام به هیچ عنوان نباید در منطقه صورت گیرد زیرا جنگل وقتی که دست نخورده باشد پوشش‌های جنگلی درختان مسن، میانسال، جوان، نوجوان و نونهال داشته باشد هیچ آسیبی نمی‌بیند و این درختان یکدیگر را همیاری و از هم مراقبت می‌کنند. ولی اگر ما انسان‌ها برای مدتی از زاگرس فاصله نگیریم و با همین روند از جنگل‌های زاگرس بهره برداری شود جنگل رو به نابودی بیشتر خواهد رفت، از بین رفتن زاگرس یعنی از دست دادن بخش عظیمی از منابع آب‌های کشور و این به معنای از بین رفتن منابع طبیعی ما است.

دولت باید زمین‌های مستثنیات را اجاره کند و هزینه کشت حداقل سه سال زمین را به کشاورزان بدهد تا بستر جنگل برای چندسال در حالت استراحت قرار بگیردکاظمینی افزود: دولت باید زمین‌های مستثنیات را اجاره کند و هزینه کشت حداقل سه سال زمین را به کشاورزان بدهد تا بستر جنگل برای چندسال در حالت استراحت قرار بگیرد که بارندگی‌های این سال‌ها، ذخیره و جذب آب مورد نیاز بلوط‌ها در سفره‌های زیرزمینی درختان خودشان را برای سال‌های آتی آماده کنند.

این کارشناس حوزه محیط زیست با بیان نقش اساسی جنگل‌های زاگرس در میزان منابع آب کشور تصریح کرد: شرایط اکولوژیکی زاگرس با زبان طبیعت می‌گوید که من دچار کمبود آب شده ام که می‌توان نشانه‌های کمبود آب زاگرس را در خشکی چشمه‌ها، رودها و جویبارها ببینیم، این روزها که در کشور با کمبود آب شیرین مواجه هستیم و دغدغه دولت مردان تأمین آب شیرین و انتقال آب به مرکز کشور است می‌توان به جای این بودجه‌های کلان و هزینه‌های هنگفت با کمک به غنی سازی منبع آب زاگرس رودهای کارون، کرخه، شاپور، کُر و… را تقویت و پرآب کرد زیرا جذب آب باران‌ها در بستر جنگل زاگرس باعث پرآبی تعداد مهمی از رودهای کشورمان می‌شود

چرا از آب، خاک و طبیعت زاگرس بهره‌برداری می‌شود؟

کاظمینی با اشاره به بهره کشی بیش از توان اکولوژیکی زاگرس گفت: در چند دهه اخیر دولت‌ها نتوانستند شرایط اقتصادی و اجتماعی را در منطقه زاگرس بهبود بخشند و در این مناطق اشتغالزایی درستی صورت نگرفت و این موضوع باعث شد که زاگرس نشینان برای گذراندن معیشت خود بسیار از جنگل‌ها استفاده کنند، در کشورهایی که در قانون اساسی شأن حداقل ۶۰ درصد جنگل کاری وجود دارد و درحال حاضر ۷۲ درصد جنگل کاری دارند باز هم دولت‌ها به جنگل نشینان و جوامع جنگلی برق رایگان می‌دهد تا کسانی که در جنگل و حاشیه جنگل‌ها زندگی می‌کنند از هیزم درختان جنگلی استفاده نکنند ولی ما اجازه دادیم زاگرس نشینان هرچه خواسته اند از منابع زاگرس استفاده کنند و بعد با افتخار آمار و ارقام اشتغالزایی ارائه دهیم.

و گفت: علاوه بر اینکه ما نتوانستیم اقتصاد محیط زیستی را در زاگرس حاکم کنید بلکه یک اقتصاد بسیار نادرست را در زاگرس ایجاد کرده ایم و تمام این آفت ها، خشکی‌ها و ذغال گیری ها نتیجه عملکرد کسانی است که برنامه ریزی های اقتصادی را انجام می‌دهند و هیچگونه توجهی به مسائل اجتماعی زاگرس نشینان نکرده اند.

وی ادامه داد: وقتی که زمین‌های قانونی را دولت جهت جلوگیری از کشت و برای استراحت جنگل اجاره کند افرادی که تا به امروز به صورت غیرقانونی در زمین‌های زاگرس کشت انجام می‌دادند هم نمی‌توانند به کار غیر مجاز خود ادامه دهند، هر هکتار کشت در بهترین نقطه زاگرس جنوبی نهایت دو تن گندم بدهد که دولت می‌تواند هزینه این دوتن گندم را به کشاورز بدهد تا وی کشت انجام ندهد و شاید این کار دولت نیاز به بودجه کمتری نسبت به هزینه خرید آفت کش‌ها و سمپاشی در جنگل‌های زاگرس داشته باشد.

اگر بهره‌برداری از جنگل‌های زاگرس مدیریت نشود قطعاً این آفت به مناطق دیگر زاگرس جنوبی حمله خواهند کرد و همه منطقه زاگرس جنوبی دچار آفت خواهد شد همچنین این خطر وجود دارد که به درختان بلوطی که ضعیف شده اند و برگ آن‌ها توسط پروانه خورده شده است سوسک چوب خوار هم حمله کند و معضل بزرگ دیگری برای درختان به وجود آید در این صورت درختان بلوط کاملاً نابود شده و جنگل از بین خواهد رفت.

کد خبر 5540295

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 157
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، داود شاهسوند یکشنبه در جمع خبرنگاران عنوان کرد: به دنبال کاهش بارش‌ها و ممنوعیت توسعه کشاورزی در دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی استان، کشت دوم در تمام دشت‌ها ممنوع بوده و با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از ابتدای سال آب جاری تاکنون میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد و نسبت به بلندمدت ۴۲ درصد کاهش یافته است.

شاهسوند با اشاره به اینکه سدهای استان منابع محدودی دارند، یادآور شد: از صددرصد آبی که در استان استفاده می‌شود، بیش از ۹۲ درصد در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و بیش از ۲ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

این مسئول در این راستا تصریح کرد: این آمار نشان می‌دهد که تسریع در نصب کنتورهای هوشمند، تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه و غیرمجاز و همچنین افزایش کارایی در روش‌های آبیاری و تبدیل کشت‌های سنتی به گلخانه‌ای امکان تداوم برداشت از منابع آب زیرزمینی و برنامه ریزی های بلندمدت در استان را فراهم خواهد کرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته به منظور مدیریت منابع آب و سازگاری با کم‌آبی و خشکسالی راهبردهایی در سطح استان اجرایی و عملیاتی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شایسته است تا با هدف‌گذاری درست تلاش کنیم تا کاستی‌ها و نارسایی‌ها در حفظ و حراست از منابع آبی به شکل مطلوب برطرف شود.

شاهسوند با اشاره به اینکه اولویت اصلی استان تامین آب آشامیدنی است، افزود: پس از تامین آب آشامیدنی، تلاش داریم با همکاری جهاد کشاورزی استان و با مدیریت آب در این بخش بتوانیم کشاورزی پایدار برای استان ایجاد کنیم.

وی، خواستار همکاری همه مردم استان در مصرف بهینه آب و رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان شد و افزود: امیدواریم کشاورزان استان با پرهیز از کشت دوم به کمک مسئولان استان بیایند تا بتوانیم با اولویت منابع آب آشامیدنی شهرها و روستاها را به نحوه مطلوب تأمین و از تابستان گرم گذر کنیم.

نصب ورق ژئوممبران

شاهسوند در پایان گفت: امیدواریم در مناطق شهری و روستایی قطعی منابع آب در فصل تابستان نداشته باشیم و مردم در پایداری منابع آب مصرف بهینه را مورد توجه قرار دهند.

کد خبر 5540243

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 160
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود نجف نجفی ظهر یکشنبه در آئین تجلیل از قهرمانان تولید در بخش کشاورزی کاشمر و کوهسرخ که در سالن همایش‌های مرکز آموزش عالی این شهرستان برگزار شد، بر ترویج و توسعه کشاورزی بر محور دانش و بهره‌گیری از فناوری تاکید و اظهار کرد: تنها راه رسیدن به عملکرد تولید در ٣٠ سال آینده، استفاده از دانش و تحقیقات برای بخش کشاورزی است.

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی افزود: تولیدکنندگان بخش کشاورزی، از تلاشگران حوزه برقراری، تأمین و دفاع از امنیت غذایی کشور هستند که تلاش آن‌ها شایسته تقدیر است.

وی عنوان کرد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی اتفاقات خوبی در حوزه غذا رقم خورده است به‌گونه‌ای که میزان تولید محصولات غذایی در ابتدای انقلاب ٢۵ میلیون تن در سال بوده است که این رقم هم‌اکنون با افزایش پنج برابری به ١٢۵ میلیون تن رسیده است.

نجف نجفی گفت: در آینده‌ای نزدیک که جمعیت کشور به بیش از ١٠٠ میلیون نفر افزایش می‌یابد، نیاز غذایی این جمعیت به بیش از ١٨٠ میلیون تُن است، که باید از اکنون برای تأمین این نیاز راهکارهای علمی و تحقیقاتی استفاده شود.

ویژگی ورق ژئوممبران

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر با محدودیت‌های منابع زمین، خاک و آب مواجه هستیم، اینکه امروز قهرمانان تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی ۴ تا ۵ برابر میانگین تولید دارند، نشان از بهره‌گیری نظرات کارشناسان و استفاده از یافته‌های تحقیقاتی است.

وی بر ضرورت ترویج دانش در راستای کمک به ارتقا و بهره‌وری در حوزه‌های تولید تأکید و یادآور شد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز کشور است که در حوزه تولید دانش و انتقال‌یافته‌های تحقیقاتی اقدامات خوبی انجام داده است.

ضرورت تغییر در الگوی کشت و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی

در این مراسم حجت الاسلام جواد طاهری، امام‌جمعه کاشمر تولیدکنندگان بخش کشاورزی و دامداری را افسران جنگ اقتصادی در این حوزه عنوان و اظهار کرد: برای استفاده مطلوب از منابع و صرفه‌جویی در زمینه برداشت آب از منابع طبیعی باید از یافته‌های علمی، تحقیقاتی و فنی استفاده شود.

امام‌جمعه کاشمر افزود: به دلیل خشک‌سالی‌های متوالی و کاهش نزولات جوی، منابع آبی محدودشده است که اگر آبیاری مزارع و باغات کشاورزی به همین شیوه غرق آبی انجام شود، طولی نخواهد کشید که با معضل کمبود آب در این حوزه مواجه می‌شویم.

وی بر ضرورت تغییر در الگوی کشت و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی تأکید کرد و گفت: صرفه‌جویی به معنای استفاده نکردن نیست، بلکه استفاده صحیح و استفاده از اصول علمی و فنی برای تولید محصولات کمی و کیفی است.

حجت الاسلام طاهری افزود: توجه به کیفیت بالای تولید نباید فراموش شود تا محصولات ایرانی توانایی رقابت با محصولات دیگر کشور را داشته باشد.

باید همه برای ترویج در اصلاح سیستم و الگوهای کشت تلاش کنیم

محمد شجعی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر نیز در این مراسم بابیان اینکه کشاورزی به یک علم و تخصص تبدیل‌شده است و باید از علوم روز برای تولید استفاده کنیم اظهار کرد: ترویج کشاورزی مختص یک اداره خاص نیست و باید همه برای ترویج در اصلاح سیستم و الگوهای کشت تلاش کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر افزود: حفظ کاربری اراضی یکی از برنامه‌های جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه تولید و تأمین محصولات کشاورزی از رسالت‌های جهاد کشاورزی است تصریح کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته تأمین کالاهای اساسی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی در اولویت قرارگرفته است.

شجعی عنوان کرد: با تلاش کشاورزان و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است سهم استان از صادرات غیرنفتی ۵۵ درصد است که با برنامه‌ریزی بیشتر این مقدار قابل‌افزایش است.

گفتنی است در پایان این مراسم از ٣٠ قهرمان تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی که با افزایش میزان عملکرد موفق به تولید محصولات کمی و کیفی و کسب رتبه‌های برتر در سطح استان و شهرستان شده بودند با اهدای جوایزی تجلیل شد.

کد خبر 5540792

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

رضا حسین پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تاکنون قریب به چهار هزار هکتار کنجد از سطوح برنامه ابلاغی به شهرستان‌ها کشت شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه مناسب‌ترین زمان کاشت کنجد از اواخر خرداد تا دهه سوم تیرماه است افزود: شهرستان‌های دشتستان، دشتی، تنگستان و دیر مهمترین کانون‌های تولید کنجد در استان به شماره می‌روند.

کاربرد ورق ژئوممبران

وی گفت: کوتاه بودن دوره تولید، کم آب بر بودن، وجود کارگاه‌های روغن گیری و فرآورده‌های جانبی در استان، وجود بذرهای مناسب اقلیم استان، وجود دانش تولید در بین کشاورزان و درآمد اقتصادی مطلوب باعث شده است تا کشاورزان بوشهری کنجد را به عنوان یک محصول تابستانه و کم آب بر بعد از برداشت غلات به عنوان محصول دوم کشت کنند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: اجرای طرح‌های (PVS) مقایسه ارقام معمولی با ارقام مقاوم به ریزش، و طرح‌های (PNT) تغذیه‌ای و کشت مستقیم از مهمترین طرح‌های الگویی است که در سطح ۲۲ هکتار با حمایت ستاد سازمان و مرکز تحقیقات و آموزش و شهرستان‌های دشتستان و دشتی در کانون‌های تولید اجرا شده است.

وی یادآور شد: زمان برداشت کنجد از ابتدای مهرماه و تا اواسط آبان ماه ادامه خواهد داشت و پیش بینی می‌شود حدود پنج هزار تن محصول از مزارع استان بوشهر برداشت شود.

کد خبر 5540864

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر کرامتی ظهر یکشنبه در بازدید از روند صادرات سیب درختی از دو واحد سردخانه و مرکز بسته بندی سیب درختی در شهرستان ارومیه افزود: آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از یک میلیون تن قطب سیب کشور به شمار می‌رود، اما هر سال بازار پس از تولید مهمترین مشکل این محصول استراتژیک و صادراتی استان است.

وی با بیان اینکه روند صادرات سیب درختی استان در حال حاضر کند است، بر ضرورت تسریع در فراهم کردن زمینه صادرات بیش از ۷۰۰ هزار تن سیب درختی ذخیره سازی شده در سردخانه‌های استان تاکید کرد و ادامه داد: باید دیپلماسی اقتصادی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب در کشور و استان تقویت شود و رایزانان بازرگانی تلاش خود را در این زمینه افزایش دهند.

کرامتی با اشاره به مسائل و مشکلات سیاسی پیش روی کشورهای بازار هدف سیب استان بیان کرد: عدم فراهم نبودن زیر ساخت‌های صادرات محصولات کشاورزی برای بازگشت ارز به کشور (پیمان سپاری ارزی) در کشورهای مقاصد صادراتی، کمبود واحدهای سورتینگ و بسته بندی و ماشین‌های یخچال دار و لزوم توسعه حمل و نقل ریلی و هوایی برای تسهیل در امر صادرات محصولات کشاورزی به دلیل فساد پذیر بودن آنها از جمله چالش‌هایی هست که باید به منظور رونق صادرات محصولات کشاورزی مرتفع شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با تاکید بر اینکه کشاورزان منتظر ساز و کارهایی برای عرضه هستند، بیان کرد: از آغاز فصل برداشت سیب درختی از سطح ۶۰ هزار و ۴۶۵ هکتار باغ بارور سیب استان، تا کنون ۱۵۵ هزار تن از این محصول از طریق گمرکات استان به کشورهای همسایه خارجی از قبیل عراق، تاجیکستان، ازبکستان، هندوستان و.. صادر شده و این روند همچنان ادامه دارد.

کرامتی با اشاره به صادرات روزانه بیش از یک هزارتا یک هزار و ۲۰۰ تن سیب درختی از گمرکات استان، اضافه کرد: بحث برند سازی در موضوع صادرات و ایجاد زیرساخت‌های صادراتی از موارد مهم در انجام صادرات است که توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل هوایی در استان می‌تواند به رونق اقتصادی و افزایش صادرات در بخش کشاورزی کمک قابل توجهی کند.

امسال استان با تولید بیش از یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن سیب بازهم رکورد تولید این محصول در کشور را زد اما شرایط آب و هوایی و وزش باد و تنش‌های اقلیمی موجب شد حدود یک سوم از محصول سیب درختی تولیدی به زیر درختی یا همان سیب صنعتی تبدیل شود.

کد خبر 5362799

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمدی‌زاده عصر یکشنبه در مراسم معارفه فرماندار دیلم اظهار داشت: دولت قبل می‌خواست با برجام وضعیت اقتصادی را بهتر کند ولی شاهد بدتر شدن وضعیت هستیم.

موارد استفاده ژئوممبران

وی اضافه کرد: منابع بخش خصوصی مهمترین منبع برای توسعه است که اگر این منابع در مسیر توسعه اقتصادی استفاده شود شاهد بهبود وضعیت اشتغال، درآمدزایی و تولید هستیم. باید شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران را فراهم سازیم.

استاندار بوشهر با بیان اینکه دیلم باید در کنار تجارت و بازرگانی از کشاورزی، صنعت و تولید هم برخوردار باشد، تصریح کرد: نیروی انسانی توانمندی در شهرستان دیلم وجود دارد که باید در اداره استان از آنها استفاده کنیم.

وی استفاده مناسب از ظرفیت‌های شهرستان دیلم را نیازمند تلاش مسئولان شهرستان دانست و خاطرنشان کرد: ته‌لنجی از سال‌ها قبل یکی از منابع درآمد این مردم بوده است و در این راستا بسته‌ای برای ساماندهی ته‌لنجی تدوین شده است.

محمدی‌زاده با اشاره به اینکه اقدامات خوبی برای ورود آب سد چم‌شیر به شهرستان دیلم صورت گرفته است افزود: در فرآیندهایی در سال ۸۳ تا ۹۷ سهمیه شهرستان دیلم از این سد کم شده است و بعدها عملیات این خط انتقال متوقف شده است. این حق قابل ایفا است و در حال پیگیری برای بازگرداندن این طرح برای استان بوشهر هستیم.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم تأمین آب در این شهرستان انجام شود، اضافه کرد: دیلم قابلیت خوبی برای حوزه کشاورزی داشته و بار دیگر از این ظرفیت استفاده شود.

استاندار بوشهر با بیان اینکه مردم استان بوشهر سرمایه‌ستیز هستند، اضافه کرد: باید زمینه برای حضور گسترده سرمایه‌گذاران در نقاط مختلف استان بوشهر فراهم شود. آبزی‌پروری و گردشگری از فرصت‌های خوب اشتغال در استان است.

وی ادامه داد: به منظور توسعه بندر دیلم مصوبه‌ای را در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر گرفتیم و امیدواریم در سال آینده بتوانیم عملیات توسعه بندر دیلم را آغاز کنیم.

در این مراسم ضمن تقدیر از احمد دشتی، ناصر کشاورزی به عنوان فرماندار دیلم معارفه شد.

کد خبر 5363023

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: موضوع نخل‌فروشی در دشتستان و انتقال این نخل‌ها به کشورهای حاشیه خلیج فارس در ماه گذشته حسابی خبرساز شد و واکنش‌های متعددی را در پی داشت.

هر چند در ابتدا برخی از مسئولان صادرات نخل را تکذیب و رد کردند ولی بالاخره این تکذیب‌کردن‌ها هم تکذیب شد و مشخص شد که این نخل‌ها به مقصد کشور قطر بارگیری شده است.

فروش نخل به خاطر کم‌آبی

ژئوممبران

یکی از کشاورزان شهرستان دشتستان به خبرنگار مهر گفت: بی‌آبی باعث شده است تا مشکلات زیادی برای تأمین آب مورد نیاز نخیلات داشته باشیم. نخل‌های ما سالی یک بار هم آبیاری نمی‌شوند.

نیکنام با اشاره به اینکه نخل‌های خود را با پائین‌ترین قیمت به کشورهای عربی می‌فروشیم، ادامه داد: آخرین محموله نخل‌های ما برای کشور قطر ارسال شده است.

وی افزود: می‌توان با احداث یک سد مخزنی نخل‌ها را نجات داد ولی اکنون هیچ منبع آبی نداریم و نخل‌ها در حال نابودی هستند و راهی جز فروش آنها نداریم.

این کشاورز دشتستانی ادامه داد: روان‌آب‌های فراوانی از استان بوشهر راهی دریا می‌شود و اگر سدی وجود داشته باشد، می‌توان هم از وقوع سیل جلوگیری کرد و هم آب مورد نیاز کشاورزان را تأمین کرد.

در همین حال بخشدار ارم، صادرات به دلیل کم‌آبی را رد کرد و تعداد نخل‌های صادر شده را کم دانست.

علی بهرام‌نژاد تغییر کاربری زمین، نامرغوب بودن گونه نخل، نر بودن و پیر بودن درخت و جایگزینی گونه‌های جدید را از دلایل فروش نخل‌ها عنوان کرد.

نخل‌های صادراتی به مقصد نرسیدند/ بازگشت محموله از کشور قطر

نخل‌ها به مقصد نرسیدند

با توجه به برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر، این نخل‌ها به منظور توسعه فضای سبز این کشور از استان بوشهر به قطر ارسال شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در این زمینه بیان کرد: محموله نخل‌های ارسالی به کشور قطر به خاطر مخدوش کردن گواهی بهداشت گیاهی برگشت خورده است.

خسرو عمرانی داشتن این گواهی را بسیار مهم دانست و ادامه داد: تعداد ۵۸۸ نفر نخل با مجوز وزارت جهاد کشاورزی به کشور قطر صادر شده که برگشت خورده است.

وی با اشاره به بررسی پرونده تخلف از طریق واحد حقوقی سازمان حفظ نباتات کشور و سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، برگشت خوردن نخل‌ها از کشور را مقصد را پدیده‌ای نادر دانست

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: پس از تعیین تکلیف و بررسی مسائل حقوقی تصمیم گیری می‌شود.

امکان صادرات مجدد وجود دارد

مدیرکل گمرک بوشهر نیز با اشاره به برگشت محموله‌های نخل‌های صادراتی به کشور قطر اظهار داشت: بیش از ۶۰۰ تن نخل طی هشت ماه گذشته به مقصد کشور قطر صادر شده است.

بهروز قره‌بیگی با اشاره به صادرات نخل‌ها با انجام تشریفات قانونی شامل ارزیابی کالا، بازرسی و مجوزهای قرنطینه سازمان جهاد کشاورزی اضافه کرد: خروج با مجوز وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است.

وی با اشاره به حساسیت‌های صادرات نخل‌ها تصریح کرد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی استان بوشهر قبل از اتمام تشریفات گمرکی از این محموله‌ها بازدید کردند.

ناظر گمرکات استان و مدیر کل گمرک بوشهر تاکید کرد: صادرات این محموله‌ها با دریافت مجوز لازم و قرنطینه نباتی و مجوز سازمان جهاد کشاورزی و بارگذاری آن در سامانه جامع امور گمرکی انجام شد.

وی تاکید کرد: دلیل برگشت این محموله مسائل گمرکی نیست و صاحب کالا می‌تواند بر اساس قانون گمرک دوباره کالای برگشتی را با در نظر گرفتن رفع نواقص و با گرفتن مجوز از سازمان جهاد کشاورزی صادر کند.

کد خبر 5363063

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، علی بایگانه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در استان همدان سالانه بین ۶۲۰ تا ۶۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی است، عنوان کرد: از این میزان حدود ۲۰۰ هزار هکتار، اراضی آبی و باقی آنها صورت دیم کشت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه محصولات آبی آن شامل گندم، جو، سیب زمینی، چغندرقند و نباتات علوفه‌ای است، اظهار کرد: محصولات دیم نیز شامل غلات است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تصریح بر اینکه سالانه بین ۳ تا ۳.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی تولید می‌شود که متأسفانه به دلیل بارندگی کم سال گذشته این میزان کاهش پیدا کرد، خاطرنشان کرد: در سال زراعی ۱۴۰۰-۹۹ که به اتمام رسید، حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصول برداشت شد.

بایگانه با بیان این موضوع تشریح کرد: بخش عمده این محصولات شامل غلات، نباتات علوفه‌ای و سیب زمینی و چغندر بود.

وی با اشاره به اینکه آخرین برداشت محصولات زراعی مربوط به سیب زمینی و چغندر بود، مطرح کرد: هم اکنون، برداشت سیب زمینی به اتمام رسید اما در شهرستان‌های جنوبی استان در مزارع محدودی چغندر در حال برداشت است.

وی با تصریح بر اینکه استان همدان قطب تولید سیب زمینی کشور است و سالانه حدود یک میلیون تن سیب زمینی و نزدیک به ۵۰۰ هزار تن هم چغندرقند در استان تولید می‌شود، گفت: یک امکان که برای مناطق سرد سیر وجود دارد کشت انتظاری است که از اوایل آذر ماه کشت می‌شود و در خرداد ماه برداشت می‌شود.

خرید ورق ژئوممبران

بایگانه اضافه کرد: بدین ترتیب، می‌توان آن را در زمین‌های آیش و در تناوب با غلات کشت کرد؛ از این رو می‌توان محصولاتی چون حبوبات، نباتات علوفه‌ای و دانه‌های روغنی چون گلرنگ را به صورت انتظاری کشت کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: کشت انتظاری را در زمین‌های آیش انجام می‌دهند که سبب حاصلخیزی خاک و افزایش عملکرد و همچنین باعث درآمدزایی خوب برای کشاورز می‌شود؛ از سویی، در کشت انتظاری مراحل رشدی گیاه نسبت به کشت بهاره سریع‌تر است؛ بدین سان این روند به نفع کشاورزان استان همدان خواهد بود.

کد خبر 5363007

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، سید جواد ساداتی نژاد در حاشیه طرح نظارت و پایش تولید و عرضه کالاهای اساسی کشاورزی استان تهران که در حکیمیه برگزار شد، اظهار کرد: نظارت و بازرسی میدانی از گذشته هم بوده، اما امروز کل زنجیره تولید تا عرضه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: این رویه در دنیا هم وجود دارد، اجرای این کار باعث آرامش بازار می‌شود، وزارت جهاد کشاورزی که متولی تولید است خود دغدغه توزیع و بازاررسانی را نیز دارد.

وی تصریح کرد: از این پس ما شاهد این نخواهیم بود که بین دستگاه‌ها در این مسئله بحثی باشد، با این اتفاق، جامعه کشاورزی توسعه می‌یابد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: همان گونه که پیش از این بهره‌برداران بخش کشاورزی از خانواده وزارت جهاد کشاورزی بودند امروز کسانی که در توزیع مواد غذایی هستند، جزو این خانواده محسوب می‌شوند.

این مقام مسؤول افزود: ما وظیفه خود می‌دانیم بتوانیم امنیت پایدار مواد غذایی مردم را در سریع‌ترین زمان ممکن و باکیفیت‌ترین محصولات سالم را با قیمت مناسب و واقعی و با حذف دلالان تأمین کنیم.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در ابتدای دولت دستور ویژه‌ای برای پایان مباحث گذشته دادند که بر اساس آن، بازرسی و نظارت به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود و فرماندهی واحدی در این عرصه اتفاق بیفتد تا به پایداری و نظم بیشتری بیانجامد.

ساداتی نژاد اضافه کرد: ۶۲۸ نفر از ناظرین وزارت صمت رسماً به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شدند و تعزیرات نیز در کنار این گروه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: نیروهای بازرسی شکل گرفته در کل کشور بالای ۶ هزار نفر هستند که ما این موضوع را تا سطح استاندارد پیش خواهیم برد. به کمک نیروهای مردمی که در محلات هستند، تخلفات گزارش می‌شود تا میزان تخلفات به حداقل برسد.

خرید ژئوممبران 

وزیر جهاد کشاورزی گفت: این بازرسی و نظارت در سطح خرده فروشی‌ها و صنایع تولیدکننده در واحدهای تولیدی صورت می‌گیرد تا بازار به آرامش برسد.

کد خبر 5363993

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر فتحی شامگاه دوشنبه در نشست خبری در تبریز در ارتباط با اقدامات انجام شده در راستای احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی استان گفت: خوشبختانه احیای دریاچه ارومیه جزو اولویت‌های وزیر جهاد کشاورزی بوده و ستاد احیای دریاچه ارومیه برآن است که با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان تکالیف مرتبط از جمله اصلاح الگوی کشت را انجام دهد.

وی افزود: جهاد کشاورزی درصدد اجرای برنامه تنظیم شده در سال‌های قبل بوده و محصولاتی که نیاز آبی بیشتری برای تولید دارند، مثل پیاز و یونجه حذف شده و محصولات با نیاز آبی کمتر مثل کلزا و کینوا جایگزین شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به ایجاد زیرساخت در حوضه دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: انقال آب با لوله گذاری، آبیاری تحت فشار و ایجاد شبکه‌های فرعی در حدود ۲۳ هزار هکتار در پایاب سد شهید کاظمی و اراضی حوضه دریاچه ارومیه از جمله اقدامات زیرساختی می‌باشد که در حال تکمیل است.

فروش ورق ژئوممبران 

وی با تاکید بر اصلاح و تغییر الگوی کشت باغات افزود: طبق برنامه ریزی ها درختانی که به کم آبی مقاوم هستند مثل پسته و زعفران، جایگزین درختان و محصولات پر آب بر می‌شوند.

وی به جذب و مشارکت جوامع محلی به عنوان هدف عمده و اصلی سازمان جهاد کشاورزی در احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد و افزود: با برنامه ریزی و مشارکت جوامع و اهالی منطقه می‌توان برای بهینه سازی مصرف آب کشاورزی دریاچه ارومیه اقدامات مناسبی انجام داد و از کشاورزان خواست تا در استفاده از روش‌های نوین آبیاری با کارشناسان جهاد کشاورزی همکاری کنند.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

ماشاءاله ارویسی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با فعالیت بیش از ۵۵ مرکز خرید تاکنون بیش از ۴۰۱ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده است، از ابتدای فصل برداشت گندم در استان کرمانشاه تا کنون بیش از ۴۰۱ هزار و ۶۷۵ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان کرمانشاهی خریداری شده است که از این مقدار بیش از ۳۴۳ هزار و ۹۳۸ تن به شکل تضمینی و بیش از ۵۷ هزار و ۳۳۷ تن نیز به شکل توافقی تحویل مراکز خرید مناطق گرمسیری استان برای استفاده در صنایع ماکارونی سازی شده است.

وی افزود: این مقدار خرید تضمینی گندم در حال حاضر توسط ۷ مرکز دولتی، ۳۵ سیلوی بخش خصوصی و ۱۳ مرکز مباشر تعاونی روستایی با نرخ مصوب اعلامی ۱۱۵ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم گندم، انجام شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه تعداد کل مراکز خرید تضمینی استان کرمانشاه را ۶۱ مرکز شامل ۷ مرکز دولتی، ۴۰ سیلوی بخش خصوصی و ۱۴ مرکز مباشرین تعاونی روستایی اعلام کرد و تصریح کرد: در حال حاضر به غیر از مناطق گرمسیر استان، در تمامی شهرستان‌های استان عاملیت خرید تضمینی گندم توسط مراکز از پیش تعیین شده در حال انجام است و عملیات خرید تضمینی از کشاورزان تا برداشت کامل محصول گندم در استان کرمانشاه ادامه دارد.

پلاستیک استخر

ارویسی در خصوص پرداخت مطالبات کشاورزان هم استانی نیز عنوان کرد: تمامی کشاورزانی که تا تاریخ ۱۰ تیرماه سال جاری گندم خود را تحویل مراکز خرید تضمینی داده‌اند ۱۰۰ درصد مطالبات خود را دریافت نموده‌اند و لذا با تلاش همکاران ما در مجموعه شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و بانک کشاورزی تا کنون بیش از هزار و صد و یازده میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان معادل ۳۳ درصد لیست‌های اعلامی به بانک از طریق بانک عامل به حساب کشاورزان کرمانشاهی واریز شده است.

وی تاکید کرد: به منظور رفاه حال کشاورزان و رانندگان تمامی مراکز خرید تضمینی استان باید با حضور عاملین تشخیص و ذی‌حساب تا زمان تخلیه آخرین محموله داخل مرکز خرید تضمینی فعالیت کنند.

کد خبر 5537495

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بخش کشاورزی مهمترین فعالیت اقتصادی در جهان است چون این بخش توانسته علاوه بر اشتغال ۴۵ درصدی، ۱.۳ درصد کل خشکی‌های روی زمین را به خود اختصاص دهد.

بخش کشاورزی در اقتصاد استان ایلام نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است چون از مجموع حدود ۵۵۰ هزار نفری جمعیت استان بیش از ۲۰۰ هزار نفر روستانشین هستند که شغل اکثر آنها کشاورزی و دامپروری است.

استان ایلام دارای دشت‌ها، باغات، زمین‌های حاصلخیز و انواع گونه‌های گیاهان دارویی و خوراکی است که نیازمند توجه و سرمایه گذاری هستند.

در طول سال‌های اخیر طرح‌های کشاورزی در استان ایلام رشد خوبی داشته و پروژه‌های مهمی در دست اقدام هستند اما بدون شک پتانسیل توسعه کشاورزی استان بیش از این میزان است و این بخش می‌تواند نقش پیشان اقتصادی و محور توسعه استان باشد.

امسال خشکسالی و کم آبی به عنوان بزرگترین مشکل کشاورزان استان ایلام در بخش‌های مختلف تبدیل شده و این در حالی است که پروژه‌های مختلفی در سطح استان در زمینه آب در حال اجراست که نیازمند توجه هستند.

خشکسالی معضل بسیار بزرگی برای کشاورزان شد

یکی از کشاورزان ایلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بخش کشاورزی باعث پایداری و توسعه استان در همه زمینه‌ها است.

عباس تیموری اضافه کرد: بخش کشاورزان می‌توان گفت که به نوعی خودکفایی در استان می‌شود، یعنی از هر لحاظی تولید محصول کشاورزان داشته باشیم، بسیاری از مشکلات دیگر در استان کاهش می‌یابد.

وی افزود: مسئولان می‌توانند با توسعه طرح‌های آبیاری قطره‌ای و تبدیل اراضی دیم کشاورزی به آبی، بسیاری از مشکلات کشاورزی استان را حل کنند.

وی گفت: بزرگترین مشکل در زمینه کشاورزی در درجه اول کم آبی و کم بارانی است که امسال بسیار تشدید شده است.

تیموری عنوان کرد: خشکسالی معضل بسیار بزرگی برای کشاورزان شد و این می‌تواند تلنگری برای مسئولان باشد که با همین آبیاری قطره‌ای و اجرای طرح‌های ایستگاه‌های پمپاژ مشکل این کشاورزان حل شود.

طرح‌های بزرگ حوزه کشاورزی استان ایلام

آب بندی استخر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مشکلات بخش کشاورزی استان ایلام عدم سرمایه گذاری متناسب با این بخش است، طی سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی در این زمینه در سطح استان انجام شده و استان ایلام در آستانه یک جهش بزرگ در بخش کشاورزی است.

آذرنوش عموزاده افزود: از جمله طرح‌های بزرگ حوزه کشاورزی استان طرح سامانه گرمسیری است که با اجرای این طرح حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان‌های مهران و دهلران آبیاری و تحت پوشش شبکه‌های نوین آبیاری قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام ادامه داد: تاکنون برای اجرای این طرح بیش از ۵ هزار میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل این طرح بیش از ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی گفت: شبکه داخلی این طرح تمام شده و دارای بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی است، خط انتقال آن بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با اعتباری که تخصیص داده می‌شود امیدواریم هر چه زودتر این طرح اجرایی شود.

کم آبی بزرگترین مشکل کشاورزان ایلام/ ایستگاه های پمپاژ تکمیل شوند

عموزاده بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در اجرای این طرح وجود دارد بحث تأمین اعتبار است، در این راستا پیگیری‌های خوبی انجام گرفته امیدواریم که بتوانیم این طرح را با تخصیص اعتبار لازم به سرانجام برسانیم.

۱۸ ایستگاه پمپاژ نیز در استان در حال اجرا است

وی تصریح کرد: دومین طرح نیز طرح مدیریت آب رودخانه غرب و شمال غرب است، سومین طرح نیز طرح احیای اراضی پایین دست کرخه است.

عموزاده ادامه داد: همچنین حدود ۱۸ ایستگاه پمپاژ نیز در استان در حال اجرا است که با اجرای این طرح‌ها حدود ۴۶ هزار هکتار از اراضی استان آبی می‌شود و زمینه اشتغال حدود ۱۲ هزار نفر از در استان فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی این ایستگاه‌ها بین ۲۰ تا ۹۰ درصد است که تقریباً زمان اجرای این ایستگاه‌ها تا حدودی طولانی شده که در این راستا فازبندی لازم انجام گرفته و تصمیم گرفته شده که ایستگاه‌هایی که دارای پیشرفت فیزیکی بالاتری هستند و معطل اعتبارات کمی هستند این ایستگاه‌ها را در سال ۱۴۰۱ به اتمام برسند.

افزودن شدن ۱۸۰ هزار تن به ظرفیت تولیدات کشاورزی استان ایلام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام عنوان کرد: اعتبارات خوبی در این زمینه از محل سفر ریاست جمهوری اختصاص پیدا کرده و منتظر ابلاغ این اعتبارات هستیم که بتوانیم تعدادی از این ایستگاه‌ها را در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسانیم.

وی بیان داشت: این ایستگاه‌ها در مناطق مختلف استان از جمله در شهرستان هلیلان، سیروان، ایلام، دره شهر، بدره و دهلران و نیز ایستگاه‌های پمپاژی در شهرستان ایوان وجود دارد که کار آنها تقریباً تمام شده ولی نواقصاتی دارند و در حال برطرف شدن این نواقصات هستیم.

عموزاده تصریح کرد: با اجرای این طرح‌ها حدود ۱۸۰ هزار تن به تولید محصولات کشاورزی در سطح استان افزوده می‌شود.

۸۵ درصد از اراضی آبی استان تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری هستند

وی عنوان کرد: در بحث آبیاری سیستم‌های نوین آبیاری تاکنون میزان قابل توجهی از اراضی استان تحت پوشش این سیستم‌ها قرار گرفته و مابقی نیز در طی برنامه‌های آینده برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: در بحث اجرای سیستم‌های آبیاری از محل اعتبارات ملی اعتبارات بسیار خوبی به استان تخصیص داده شده که ۸۵ درصد توسط دولت و ۱۵ درصد توسط خود کشاورزان پرداخت می‌شود.

کم آبی بزرگترین مشکل کشاورزان ایلام/ ایستگاه های پمپاژ تکمیل شوند

عموزاده اضافه کرد: از محل این اعتبارات استانی و ملی تاکنون حدود ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش این سیستم‌ها قرار گرفته است و تقریباً ۸۵ درصد از اراضی آبی استان تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری هستند.

اقتصاد مردم استان ایلام بر پایه کشاورزی و دامداری است و امسال به دلیل عدم بارش باران کافی در منطقه، علاوه بر کاهش شدید محصولات کشاورزی و دامداری متأسفانه خیلی از چشمه‌های مناطق روستایی و عشایری استان خشک شده و این عوامل باعث شده که زندگی برای مردمان این دیار سخت‌تر شود.

با توجه به معضل کم آبی و خشکسالی در استان ایلام توجه به تکمیل طرح‌های ایستگاه‌های پمپاژ و اجرای طرح‌های نوین آبیاری تاحدود زیادی می‌تواند مشکلات اقتصادی استان را حل کند.

قطعاً با توجه به مسئله خشکسالی و کمبود آب، تأمین نیازهای کشاورزان، عشایر و دامداران باید به طور جدی در دستور کار مسئولان جهاد کشاورزی و امور عشایری قرار گیرد.

استفاده از روش‌های نوین آبیاری قطره‌ای باعث صرفه جویی ۷۰ درصدی در مصرف آب می‌شود. اجرای طرح‌های آبی منجر به ایجاد اشتغال و درآمد بیشتر برای مردم به خصوص در مناطق روستایی می‌شود.

کد خبر 5537163

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی است و علاوه بر بیش از ۳۸ هزار هکتار باغات این استان، اراضی وسیع کشاورزی استان تحت پوشش زراعت فصلی قرار می‌گیرد.

یکی از تولیدات مهم کشاورزی در استان بوشهر مربوط به کشت کنجد است که یک گیاه بسیار مفید و پرمصرف بوده و دارای خواص و فواید غذایی و همچنین درمانی بی شماری است.

دانه‌های کنجد معمولاً حدود دو میلیمتر عرض و سه تا چهار میلیمتر طول دارند و از قدیمی ترین گیاهان روغنی در جهان محسوب می‌شود که از گیاهان بومی کشور هند و بخشی از کشورهای آفریقایی محسوب می‌شوند.

کنجد علاوه بر ویتامین‌ها و مواد مغذی فراوان، دارای کالری بسیار بالایی است و ۱۰۰ گرم از آن دارای ۵۷۳ کیلو کالری انرژی است و این میزان حاوی تقریباً ۵۰ گرم چربی است که حدود ۸۵ درصد چربی‌های سالم هستند.

تولید محصولی کم‌آب‌بر در بوشهر/ ۴۰۰۰ هکتار زیر کشت کنجد می‌رود

کشت کنجد در ۴۰۰۰ هزار هکتار

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در استان بوشهر کشاورزی فصلی رونق خوبی دارد و بخشی از اراضی کشاورزی استان به این مهم اختصاص دارد.

کبری توکلی با اشاره به تولید سالانه ۱۶۳ هزار تن محصول زراعی در ۱۵۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: شهرستان دشتستان به عنوان قطب کشاورزی استان بوشهر بیشترین سطح زیر کشت را دارد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ابلاغی امسال برای کشت کنجد در استان بوشهر چهار هزار هکتار است که تاکنون بخشی از اراضی مد نظر در استان بوشهر زیر کشت این محصول قرار گرفته است.

کشت کنجد در تیرماه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: بهترین زمان کشت کنجد در استان بوشهر از ابتدای تیرماه تا پایان این ماه است که کشاورزی نسبت به کشت آن اقدام می‌کنند.

کنجد به عنوان یک محصول تابستانه و کم‌آب‌بر محسوب می‌شود که کشاورزان می‌توانند بعد از برداشت غلات به‌عنوان محصول دوم کشت کنندوی ادامه داد: از ابتدای تیرماه تاکنون سه هزار هکتار اراضی استان بوشهر تحت پوشش کشت کنجد قرار گرفته که انتظار می‌رود هزار هکتار باقیمانده سطح ابلاغی تا پایان تیرماه کشت شود.

توکلی با اشاره به فعالیت کشاورزان در نقاط مختلف استان بوشهر در زمینه کشت کنجد بیان کرد: کانون تولید کنجد در استان بوشهر شهرستان‌های دشتستان، دشتی، تنگستان و دیر هستند.

محصول تابستانه و کم‌آب‌بر

وی به اهمیت فراوان و ارزش بالای کشت کنجد اشاره کرد و افزود: کنجد به عنوان یک محصول تابستانه و کم‌آب‌بر محسوب می‌شود که کشاورزان می‌توانند بعد از برداشت غلات به‌عنوان محصول دوم کشت کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: برداشت کنجد از ابتدای مهرماه در استان بوشهر آغاز می‌شود و تا اواسط آبان‌ماه ادامه دارد.

تولید محصولی کم‌آب‌بر در بوشهر/ ۴۰۰۰ هکتار زیر کشت کنجد می‌رود

پیش‌بینی برداشت ۵۰۰۰ تن محصول

حوضچه پرورش ماهی

وی با پیش‌بینی برداشت حدود پنج هزار تن محصول کنجد از مزارع استان بوشهر خاطرنشان کرد: حمایت لازم از کشاورزان استان بوشهر برای تولید محصول مناسب و باکیفیت انجام می‌شود.

توکلی از مزایای کشت کنجد به کوتاه بودن دوره تولید و کاهش مصرف آب، اشاره کرد و گفت: فعالیت کارگاه‌های روغن‌گیری و فرآورده‌های جانبی، وجود بذر مناسب اقلیم استان و درآمد اقتصادی مطلوب از دیگر مزایای کشت این محصول در استان است.

کنجد دارای مصارف مختلفی است که با طعم ملایم و کمیاب خود داری تنوع مصرف است و یا به صورت خام و یا به صورت پخته مصرف می‌شود و در بسیاری از نان‌ها، غذاها و محصولات جانبی کاربرد دارد.

دانه‌های کنجد یک منبع عالی از پروتئین طبیعی هستند و محتوای بالای فیبر رژیمی و مواد معدنی دانه‌های کنجد می‌تواند به بهبود روند هضم و افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند.

دانه‌های کنجد همچنین یک منبع عالی از کلسیم هستند که نه تنها باعث افزایش سلامت استخوان می‌شود، بلکه مؤثر در کاهش وزن است. علاوه بر این آنتی اکسیدان های موجود در دانه‌های کنجد به محافظت از سلول‌ها در برابر فشار اکسیداتیو کمک می‌کند و سموم را از بدن دفع می‌کند.

کد خبر 5535184

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: هر ساله آتش زدن بقایای گیاهی باقیمانده در زمین‌های کشاورزی مشکلات زیادی را برای ساکنین در نظرآباد به وجود می‌آورد و دود ناشی از سوختن کاه و کلش موجب اعتراض ساکنان منطقه، آلودگی هوا و همچنین کاهش دید افقی به ویژه در جاده‌های پیرامونی این مزارع می‌شد، همچنین علاوه بر خسارات زیست‌محیطی عاملی برای دودگرفتگی و افزایش احتمال تصادف در منطقه شده بود.

آتش زدن بقایای گیاهی باقیمانده در زمین‌های کشاورزی در واقع یکی از مهمترین معضلات در نظرآباد به شمار می‌رفت که مدت‌ها به دلیل نبود روش جایگزین از سوی کشاورزان صورت می‌گرفت و مسئولان جهاد کشاورزی نیز در پیشگیری از آن موفق نبودند.

پایان مرگ تدریجی مزارع نظرآباد/ کُلش‌هایی که سوزانده نشد

کشاورزانی که به این کار دست می‌زدند اعتقاد داشتند سوزاندن بقایای گیاهی باقیمانده در زمین‌های کشاورزی موجب از بین بردن آفات و بیماری‌ها و بذر علف‌های هرز می‌شود، همچنین این کار باعث راحت‌تر شدن زراعت در مزرعه شده و بدون هیچ خرج اضافه‌ای زمین آماده کاشت می‌شود اما امسال با اقداماتی که صورت گرفت کشاورزان نظرآبادی این اقدام مضر را کنار گذاشتند.

وقتی راه نفس بسته می‌شود

ژئوسنتتیک

یکی از ساکنان نظرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال‌های قبل شاهد سوزاندن زمین‌های کشاورزی بعد از برداشت محصول بودیم، این کار موجب ایجاد دود زیادی می‌شد که راه نفس ما را می‌بست و همیشه خانه ما بوی دود می‌داد، چون این کار در تابستان صورت می‌گرفت امکان روشن کردن کولر را هم نداشتیم و باید گرما را تحمل می‌کردیم، چراکه کولر دود را به درون خانه می‌کشید.

وی بیان کرد: با اینکه دود ناشی از آتش زدن زمین‌های کشاورزی امسال کمتر شده اما مسئولان باید اقدامی کنند تا بساط این کار به طور کامل برچیده شود، چراکه این کار موجب اذیت شدن مردم می‌شود و منطقه را نیز آلوده می‌کند.

یکی از کشاورزان نظرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در این باره اظهار کرد: با توجه به اینکه کارشناسان محیط زیست می‌گویند که وجود کلش برای زمین مفید است دیگر اقدام به سوزاندن آن نمی‌کنیم تا زمین حاصل‌خیزی خود را از دست ندهد.

وی بیان کرد: تا قبل از این برای آماده شدن سریع زمین بودن هیچ هزینه‌ای کلش و کاه‌های باقیمانده رد زمین را آتش می‌زدیم و آفات را از بین می‌بردیم اما امسال این کار را نکردیم و با توصیه جهاد کشاورزی اقدام به خاک‌ورزی کردیم که امیدواریم تأثیر خوبی بر زمین و محصولمان داشته باشد.

پایان مرگ تدریجی مزارع نظرآباد/ کُلش‌هایی که سوزانده نشد

سوزاندن بقایای گیاهی در بلندمدت هزینه کشاورزی را بیشتر می‌کند

ورق پلاستیک

مریم اخلاقی، کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کلش بقایای بسیار مفیدی هستند که برای حاصلخیزی زمین‌های کشاورزی اهمیت زیادی دارد، اظهار کرد: اگر قرار باید که کلش توسط کشاورز سوزانده شود باعث می‌شود بافت و همچنین ساختمان خاک تخریب شود که فرسایش خاک را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: اکثر کشاورزان درباره مزیت‌های وجود بقایای گیاهی برای زمین ندارند و به دلیل اینکه آتش‌زدن این بقایا را کم‌هزینه‌ترین و راحت‌ترین راه می‌دانند اقدام به این کار می‌کنند.

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: این کار در بلندمدت علاوه بر اینکه اثر نامطلوبی بر کیفیت خاک دارد موجب افزایش گازهای گلخانه‌ای می‌شود و به اکوسیستم منطقه نیز ضربه وارد می‌کند.

پایان مرگ تدریجی مزارع نظرآباد/ کُلش‌هایی که سوزانده نشد

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه آتش زدن بقایای گیاهی باقیمانده در زمین‌های کشاورزی عاملی کاهش حاصل‌خیزی زمین زراعی می‌شود، کشاورزان برای رفع این مشکل مجبور به استفاده بیشتر از کودهای شیمیایی می‌شوند که به تبع آن هزینه تولید آنها را نیز بیشتر می‌کند.

اخلاقی با بیان اینکه با این کار همچنین ظرفیت نگهداری رطوبت در داخل خاک بسیار پایین می‌آید، گفت: به صورتی که برای کشت بعدی احتیاج به آب مصرفی بیشتری داریم.

کارشناس کشاورزی تصریح کرد: یک سری موجودات خاک‌زی هستند که اگر این کاه و کلش روی سطح زمین باقی بمانند وجود آنها برای خود خاک خوب هستند، یعنی موجودات خاکزی مفیدی در داخل خاک زندگی و به تجزیه مواد آلی کمک می‌کنند.

وی متذکر شد: با آتش زدن بقایای گیاهی باقیمانده در زمین‌های کشاورزی که باعث کاهش مواد آلی می‌شود، محصولات کشاورزی تحمل خود را در برابر آفات، بیماری‌ها، خشکی، گرما و سرمازدگی از دست خواهند داد.

آتشی که دامن مجرمان را می‌گیرد

سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی موجب آلودگی هوا شده و منع قانونی دارد، مرتضی زینالی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در این باره اظهار کرد: بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی آتش زدن بقایای گیاهی جرم تلقی می‌شود و افراد خاطی به محاکم قضائی معرفی می‌شوند.

وی بیان کرد: در سال جاری با اقدامات انجام شده و آگاهی‌بخشی به کشاورزان به ندرت این اتفاق افتاد و خیلی کم شاهد سوزاندن کاه و کلش در زمین‌های کشاورزی بودیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد همکاری‌های خوبی از طرفی کشاورزان در این زمینه صورت گرفت و آنها برای رفع این معضل بقایای گیاهی را در قالب عملیات خاک‌ورزی حل کردند.

پایان مرگ تدریجی مزارع نظرآباد/ کُلش‌هایی که سوزانده نشد

وی متذکر شد: در این راستا از تمامی کشاورزان شهرستان نظرآباد می‌خواهم تا به جای علاوه آتش زدن بقایای گیاهی باقیمانده در زمین‌های کشاورزی، این بقایای را به همراه کود ازته با ادوات مناسب خاک‌ورزی به خاک اضافه کنند تا علاوه بر کاهش آلودگی‌ها ناشی از آتش زدن به حاصل‌خیزی زمین نیز کمک شایانی شود.

کشاورزان بیش از پیش پای کار بیایند

امسال ۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در نظرآباد به کشت غلات اختصاص پیدا کرده است که برای کشت این حجم محصول نیاز به حجم گسترده‌ای از کود شیمیایی بود در صورتی که بعد از شخم زدن تا یک ماه آینده کلش تبدیل به کود آلی می‌شود کودی رایگان که کشاورزان می‌توانند استفاده کنند.

همچنین آتش زدن بقایای گیاهی باقیمانده در چنین حجمی از زمین‌های کشاورزی منجر به آلودگی شدید منطقه می‌شد، حالا هم کشاورزان باید بیش از پیش پای کار بیایند و این مشکل را برای همیشه حل کنند.

کد خبر 5534457

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، خاک مهم‌ترین منابع حیاتی در جهان است چراکه تولید بیش از ۹۷ درصد غذای جهان وابسته به خاک است. بهره وری کشاورزی در هر کشوری ارتباط تنگاتنگی با کیفیت و عمق خاک زراعی در آن کشور دارد و هر کشوری که دارای منابع خاک غنی‌تر و حاصلخیزتر و فراوان‌تری باشد که بتواند از آن به بهترین وجه بهره وری کند بی شک ثبات، امنیت و رفاه خود را تضمین کرده است.

اگرچه از نظر علمی خاک را جز منابع تجدید پذیر دسته بندی کرده اند اما به دلیل روند سخت و کند تشکیل خاک، در عمل جز منابع غیرقابل تجدید است. از این رو حفظ این منبع حیاتی اهمیت بسزایی دارد علیرغم اهمیت اساسی خاک برای ادامه بقا انسان معضل فرسایش آن را تهدید می‌کند، فرسایش خاک در جهان و به ویژه ایران بحرانی جدی است که به صورت خاموش رو به افزایش است.

ورق ژئوممبران قیمت

فرسایش خاک موجب کاهش حاصلخیزی و هدر رفت خاک می‌شود همچنین معضلاتی مانند پُر شدن مخازن سدها، گرفتگی و انسداد مجاری آبیاری، آبراهه‌ها، رودخانه‌ها، گل‌آلود کردن آب رودخانه‌ها و کاهش کیفیت آب و آلودگی آب‌های مناطق پایین دست را به بار می‌آورد، گفته می‌شود سالانه حدود ۳۰ درصد از ظرفیت ذخیره سازی آب در سدهای بزرگ مخزنی کشور را رسوبات از بین می‌رود و این برای کشوری، چون ایران که با بحران کم آبی دست و پنجه نرم می‌کند، فاجعه‌ای بزرگ است.

فرسایش خاک در ایران

میزان تخریب خاک و هدر رفت آب به نوع استفاده انسان مرتبط است، در طول پنجاه سال اخیر یک سوم زمین‌های زراعی کره زمین در اثر فرسایش از بین رفته‌اند و پیش بینی می‌شود این فرسایش با شدت ده میلیون هکتار در سال ادامه داشته باشد که به تبع آن تولید تا سطح بسیار نگران کننده‌ای رو به کاهش خواهد بود.

آمارهای گوناگونی از میزان فرسایش سالانه در ایران ارائه شده است که اگرچه این آمارها اختلافاتی با یکدیگر دارند اما همگی گواه آن هستند که مقدار فرسایش سالانه در کشور رقم نگران کننده‌ای است. طبق یک مطالعه علمی فرسایش خاک در ایران از سال ۱۳۳۰ تاکنون افزایشی حدود ۵۰ درصد داشته است که این میزان فرسایش به معنی از دست دادن سالانه ۸۰ کیلوگرم ازت و ۲۵ کیلوگرم فسفر به ازای هر هکتار می‌باشد. همچنین در برخی گزارش‌ها میزان فرسایش خاک در ایران بالغ بر ۱۵ تن در هکتار در سال ارائه شده که این یعنی میزان فرسایش خاک در ایران سه تا پنج برابر متوسط کشورهای آسیایی است و این در حالی است که بر طبق پژوهش‌های صورت گرفته، مدت زمان لازم برای تشکیل یک سانتی متر مکعب خاک در اقلیمی مشابه اقلیم ایران چیزی در حدود ۵۰۰ سال است.

فرسایش آبی دلیل عمده فرسایش خاک در ایران

به طور کلی دو نوع فرسایش خاک وجود دارد، فرسایش طبیعی و فرسایش غیر طبیعی؛ فرسایش طبیعی که روندی کند و آهسته دارد در همه دوران‌ها روی خاک‌ها رخ می‌دهد. اما فرسایش غیر طبیعی که به دلیل فعالیت‌های انسان است شدید و سریع رخ داده و موجب فرسایش خاک می‌شود، فعالیت‌هایی چون از بین بردن پوشش گیاهی، تغییر در اقلیم و آب هوایی، روش‌های زراعی و شخم نامناسب و.. می‌باشد.

در هر دو گونه فرسایش آب و باد دو عاملی هستند که فرسایش را ایجاد می‌کنند که از آنها با عنوان فرسایش بادی و فرسایش آبی نام می‌برند، در فرسایش بادی باد ذرات خاک را از سطح زمین جدا کرده و به جایی دورتر می‌برد و در فرسایش آبی بارندگی‌های شدید و رواناب‌ها به ویژه اگر در جهت شیب شروع به حرکت کنند موجب فرسایش خواهد شد. فرسایش آبی در سه مرحله موجب فرسایش می‌شود اول آنکه ساختمان خاک را متلاشی کرده و حاصلخیزی خاک را از بین می‌برد، دوم شیارها و خندق‌هایی در سطح خاک ایجاد کرده که قابلیت زراعی زمین را کم می‌کند و سوم خاک منتقل شده در یک مکان رسوب می‌کند که غالباً مضر هست مانند پر کردن مخازن سدها. به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلیل اصلی فرسایش فرسایش خاک در ایران فرسایش آبی است، به ویژه آنکه سالانه بر شدت بارش‌ها و ایجاد سیلاب‌ها در کشور افزوده می‌شود.

آبخیزداری؛ مهم‌ترین راهکار مقابله با فرسایش خاک

آبخیزداری مهم‌ترین مجموعه اقدامات زیربنایی است که به مدیریت جامع منابع و حفظ آب و خاک و پوشش گیاهی، بهره برداری بهینه از این منابع و حفظ سرمایه اصلی می‌پردازد. این اقدامات شامل عملیات‌های بیولوژیکی و مکانیکی است برخی از این اقدامات شامل کنترل پوشش گیاهی در مراتع و آبراهه‌ها، استفاده از انواع بندها، شیب شکن‌ها، تراس بندی ها، استفاده از کشت بر روی خطوط کنتوری، استفاده از کشت نواری، استفاده از تناوب گیاهی، بوته کاری، نهالکاری، اصلاح شخم، علوفه کاری، بانکتبندی، دیواره‌های ساحلی، سکوبندی، اسکلهریزی، دیواره حائل، سدهای زیرزمینی و..

امروزه مجموعه عملیات‌های آبخیزداری در کشورهای توسعه یافته مهم‌ترین راهکار برای مقابله با فرسایش خاک اتخاذ می‌شوند. برای مثال در آمریکا در سال ۱۹۳۲ برای اولین بار عملیات آبخیزداری در جهت جلوگیری از فرسایش خاک انجام شد و کارکرد موفقیت آمیزی داشت و تاکنون مجموعه‌ای از اقدامات جهت جلوگیری از فرسایش انجام می‌شود به طور مثال ذخیره نزولات جوی و کنترل رواناب‌های سطحی از جمله این موارد است. که این اقدامات علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک موجب تقویت آب‌های زیرزمینی خواهد شد، پژوهشی در هند نشان می‌دهد که سطح آب‌های زیرزمینی در چاه‌های باز از ۰.۶ به طور متوسط تا ۳.۹ متر بالا آمده است.

در ایران نیز آبخیزداری به عنوان راهکاری مؤثر در حفاظت خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نمونه از سال ۱۳۹۴ پروژه تحقیقاتی آبخیزداری در منطقه وردیج (دامنه جنوبی البرز) توسط پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری آغاز شد. پس از مطالعات پایه، عملیات بیولوژیک مانند ایجاد پوشش گیاهی (نهالکاری و بذرکاری) انجام شد همچنین عملیات اجرایی مانند ذخیره سازی سدزیرزمینی، بندهای تأخیری ذخیره نزولات، احداث مخزن جمع آوری آب‌های سطحی، اجرای بانکت، تراس بندی، احداث طشتک آبگیر و.. انجام شد.

آمارها و تجزیه تحلیل‌ها در این پروژه نشان می‌دهد میزان آبدهی در این منطقه در فصول مختلف سال مطلوب بوده و با توجه به نیاز عملیات جنگل کاری و بیولوژیک به آب و عدم امکان دسترسی به آب‌های دائم نظیر چشمه و یا حمل آب اقدامات مؤثری در جمع آوری آب‌های سطحی و روان آب‌ها صورت پذیرفته است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که مجموعه عملیات‌های آبخیزداری در این منطقه موجب کاهش فرسایش خاک، کنترل رسوب، جلوگیری از سیل‌های مخرب، تثبیت و حفظ رطوبت خاک و ایجاد زمینه پوشش گیاهی را فراهم نموده است به علاوه کشت گونه‌های گیاهی بومی شامل درخت، درختچه، بوته و مرتعی موجب احیا اکوسیستم حوزه گردیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مجموعه عملیات‌ها در این پروژه موفقیت آمیز بوده و می‌تواند الگوی مناسبی در این عرصه باشد.

تجربه‌های داخلی و خارجی در حوزه آبخیز داری نشان می‌دهد که اقدامات در این حوزه مهم‌ترین و بهینه‌ترین راهکار در مقابله با فرسایش خاک است، بنابراین انتظار می‌رود سیاست گذاری و اجرای پروژه در این زمینه بیش از پیش مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.

یادداشت از محدثه صادقی مالواجردی، پژ وهشگر حوزه آب و خاک

کد خبر 5534328

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه علنی (سه شنبه ۲۱ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

دستور کار این جلسه به شرح زیر است:

- سوال محمد صفایی نماینده مردم گناباد و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر جهاد کشاورزی

- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد گزارش نهایی هیأت تحقیق و تفحص از منطقه آزاد اروند

- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه

- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد مدیریت امور ماهیان خاویاری وابسته به شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی

- گزارش کمیسیون فرهنگی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از وزارت ورزش و جوانان در مورد عملکرد فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی ایران

- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی در مورد عملکرد سازمان حفظ نباتات

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد: لایحه تصویب مقاوله نامه حق تشکل و مذاکره دسته جمعی مورخ ۱۹۴۹

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون انرژی در مورد: طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور

- ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درمورد: طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل‌های صنفی تخصصی

ژئوممبران چیست

- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درمورد: لایحه تصویب اصلاحات ضمائم کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی‌ها ۱۹۷۳

- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد: طرح تبیین وضعیت شاخص‌های اقتصادی در پایان هر دولت

- بررسی تقاضای استرداد لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی سرخس، دوغارون و مازندران

کد خبر 5536103

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 167
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر فتحی در جلسه کارگروه آب و خاک آذربایجان شرقی گفت: ما در تلاش هستیم تا اجرای سامانه‌های نوین آبیاری را در استان به نحو احسن پیش ببریم، به همین منظور نه تنها باید طرح‌های در دست اجرا را به اتمام برسانیم بلکه باید برای ایجاد تقاضای جدید هم کوشش کنیم.

ژئوممبران

وی با اشاره به لزوم افزایش سطح اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سال جاری افزود: ما پرونده به پرونده به بررسی موانع طرح‌های سامانه‌های نوین آبیاری می‌پردازیم تا موانع را برطرف کنیم و در صورتی‌که مانع غیرقانونی وجود داشت، اقدام قانونی در برابر عواملی که در اجرای طرح اختلال ایجاد می‌کنند انجام می‌دهیم.

فتحی به نقش نظارتی سازمان جهاد کشاورزی استان بر اجرای سامانه‌های نوین آبیاری نیز تأکید کرد و افزود: چنانچه کارفرما، پیمانکار و یا بهره برداران در تأمین منابع مشکل و مسئله‌ای داشته باشد آن را حل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه استفاده از روش‌های نوین آبیاری، بهره‌وری آب را چندین برابر نسبت به روش‌های سنتی افزایش می‌دهد، گفت: ما برای تشویق بهره برداران جهت استفاده از این سامانه‌های نوین آبیاری حمایت‌های لازم را از آنها انجام می‌دهیم.

یادآور شد: ما در راستای استفاده بهینه از منابع آبی وظیفه داریم و باید با کشاورزان در زمینه اجرای طرح‌های نوین آبیاری همراهی داشته باشیم و اگر نیاز باشد باید خودمان به سراغ کشاورزان برویم و مزیت‌های آن را ارائه کنیم تا با توجه به منابع محدود این طرح‌ها عملی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: برای ایجاد درخواست جدید برای سامانه‌های نوین آبیاری در سال ۱۴۰۱، از تمامی امکانات، ظرفیت مروجان و ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌ها بهره گرفته می‌شود چراکه این سامانه‌ها در راستای حفظ منافع کشورمان است و در این خصوص مسئولیت فنی، رسالت سازمانی و مسئولیت اجتماعی به عهده داریم.

فتحی به نقش سامانه‌های نوین آبیاری در ایجاد امنیت غذایی و بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی تأکید کرد و گفت: اگر از سامانه‌های نوین آبیاری استفاده نشود طی ۴ تا ۵ سال آینده در ارتباط با منابع با مشکل مواجه می‌شویم از این رو در این خصوص طبق دستورالعمل‌های سامانه‌های نوین آبیاری که تدوین‌شده است پیش می‌رویم و تلاش می‌کنیم تا در این زمینه تسهیل گری لازم را انجام دهیم.

کد خبر 5536161

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز (سه شنبه ۲۱ تیرماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان پاسخ به سوال محسن صفایی نماینده مردم گناباد در رابطه با عملکرد این وزارتخانه در تعاون روستایی و عدم رسیدگی به تخلفات گسترده مدیران سازمان مرکزی، گفت: سوال نمایندگان از دستگاه اجرایی در راستای بهبود امور است. در شرایط حساس فعلی در جهان، دولت‌ها برای تأمین مواد غذایی اقدامات متعددی دارند. از اسفندماه سال گذشته بخش زیادی از تلاش کشورهای مختلف در خصوص تأمین غذای مورد نیازشان بوده است. بنابراین تلاش این دولت نیز بر این اساس صورت گرفته است.

نصب ورق ژئوممبران

وی افزود: دولت برای تأمین امنیت غذایی با اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها و تغییر نرخ ارز تلاش خود را آغاز کرد و برای ایجاد آرامش در حوزه غذا علیرغم شرایط سختی که در همه کشورهای جهان وجود دارد، اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: سازمان تعاون روستایی از جمله سازمان‌های مهم در بحث تأمین امنیت غذایی و تنظیم بازار آن است. همچنین این سازمان نقش حمایت از کشاورز و دام‌پرور را برعهده دارد و می‌توان گفت سازمان تجارت و بازرگانی کشور محسوب می‌شود.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: از طرف دیگر نگاه حمایتی به مصرف کنندگان محصولات کشاورزی از سیاست‌های سازمان تعاون روستایی است. تمام تلاش این سازمان حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان است. همچنین زمانی که قیمت محصول زیر قیمت تمام شده باشد، اقداماتی همچون خرید تضمینی، حمایتی و توافقی توسط این سازمان در جهت حمایت از تولید کننده صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: همچنین در صورتی که شرایط برای مصرف کننده سخت باشد و افزایش قیمت در بازار اتفاق بیفتد، سازمان مرکزی تعاون روستایی جهت تنظیم بازار مداخله می‌کند و اقداماتی را در پی می‌گیرد. طبیعتاً چنین عملیاتی هزینه دارد و سازمان‌هایی که نقش حمایت کننده و تنظیم گر را برعهده دارند، دچار زیان دهی می‌شوند.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه سازمان مرکزی تعاون روستایی در کنار کشاورز قرار دارد، اظهار داشت: اخیراً شاهد مازاد تولید در بازار بوده ایم که اگر این بازار جمع نمی‌شد منجر به حذف تولید و تولید کننده می‌شدیم. از این رو باید بدانیم این سازمان نقش ویژه ای در حمایت از تولید دارد و ضروری است کار خود را با شفافیت ادامه دهد.

ساداتی‌نژاد افزود: تلاش ما در وزارت جهاد کشاورزی بر این است که برای رفع مشکلات رو به جلو پیش برویم و با هر گونه تخلف، رانت و فساد مبارزه کنیم. در این مسیر هیچ خط قرمزی برای بنده وجود نداشته و در صورت مشاهده هر گونه تخلف با آن مبارزه کرده و می‌کنیم.

وی تأکید کرد: نگاه من در این مسیر شفافیت بیش از پیش و پیگیری بحث خریدهای تضمینی بوده است. موضوع خرید تضمینی از محصول خرما و از تاریخ شهریور ۱۴۰۰ در خوزستان آغاز شد و تا آبان ماه ادامه پیدا کرد. در این مدت مجموعاً ۲۱ هزار تن خرما به ارزش ۱۶۹ هزار میلیارد تومان خریداری شده و مورد کارشناسی قرار گرفته و به مزایده گذاشته شده است. موضوع فسادپذیری خرما که در سال‌های گذشته با آن مواجه شده بودیم، مورد توجه جدی ما قرار داشت.

گفتنی است، نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از وزیر کشاورزی گفت: همین سوال را بهمن ماه طرح کردم و در اسفندماه در کمیسیون کشاورزی با حضور آقای ساداتی نژاد مسائل و تخلفات مختلفی بیان شد اما مورد حمایت او قرار گرفت. حتی در جلسه‌ای که در دفتر وزیر داشتیم نیز مجدداً از این موضوع حمایت کرد و بعد از آن هم در سومین جلسه که در خردادماه برگزار شد، این روند حمایتی ادامه پیدا کرد.

صفایی تأکید کرد: باید به صورت جدی با این قبیل فسادها مقابله کنیم. تجربه نشان می‌دهد که گاهی کاری را با همت و انگیزه شروع می‌کنیم اما در ادامه انگیزه ابتدایی باقی نمی‌ماند. چنین روندی بی فایده است و انگیزه و همتی که انسان برای کار خرج می‌کند، ادامه پیدا کند تا زمانی که به نتیجه برسد.

کد خبر 5536187

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

فرخ مسجدی در حاشیه بازدید از سد مخزنی هراز و سایت زباله آمل در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به اهمیت و اولویتی که سد مخزنی هراز و سایت زباله برای شهروندان آملی و مازندرانی و کل کشور دارد، پیش بینی‌های لازم برای تأمین اعتبارهای مورد نیاز از ظرفیت‌های مختلف قانونی شده و کمک گیری خواهد شد.

ژئوممبران چیست

وی افزود: تأمین اعتبار سد هراز که از محل تهاتر فروش نفت پیشنهاد شده قطعاً کمک مؤثر و بزرگی برای سرعت بخشی این طرح مهم و کلان ملی خواهد کرد.

تکمیل ۳ ساله سد هراز با تأمین شدن اعتبار ۳۵۰۰ میلیاردی

رئیس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور، با اشاره به اینکه برنامه زمان بندی شده مجموعه سد هراز آمل سه ساله و تا پایان دولت سیزدهم پیش بینی شده است، گفت: برآورد اولیه و درخواستی که برای تکمیل این سد و مجموعه‌های آن شامل تملک واحدهای اطراف سد، جاده‌های جایگزین سد، بدنه سد و مدیریت پسماند سایت زباله در بالادست سد درمجموع به بیش از ۳,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مسجدی ادامه داد: البته پیش بینی‌های لازم برای تأمین اعتبارهای مورد نیاز شده که در کمترین زمان وبا متناسب با پیشرفت کار وزمان اجرا تأمین و اختصاص داده شود.

وی با تاکید بر اینکه مشکلی برای تأمین اعتبار سد هراز وجود ندارد، تاکید کرد، دولت تمام تلاش خود را خواهد کرد با توجه به اولویت دار بودن این طرح از منابع مختلف و همچنین اهمیت آن برای مردم مازندران تأمین و اختصاص دهد.

سد مخزنی هراز بر روی رودخانه‌ای با همین نام در فاصله ۲۲ کیلومتری جنوب آمل در مسیر جاده هراز در حال ساخت است. ساخت این سد که از سال ۱۳۸۹ شروع شده از نوع خاکی با هسته رسی است که با افتتاح آن علاوه بر تأمین آب شرب حدود یک میلیون مشترک و تولید ۲۵ مگاوات برق، آب مورد نیاز حدود ۱۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای ۶ شهرستان مرکزی مازندران نیز تأمین خواهد شد.

علاوه بر این سد هراز به تنهایی ظرفیت مهار حدود ۱۴ درصد آب سطحی استان را دارد که از رودخانه هراز جریان می‌یابد و می‌تواند بخش کشاورزی استان را تحت تأثیر قرار دهد. البته مشکلات دیگری هم در راه ساخت سد هراز وجود داشته حل معضل عمارت زباله در بالادست این سد هست که بر اثر انباشت چهار دهه‌ای زباله چندین شهرستان ایجاد شد و در سال‌های گذشته به یکی از موانع اصلی ساخت سد تبدیل شده بود.

حل معضل عمارت زباله در چارچوب ساماندهی و رفع مشکل پسماند مازندران صورت گرفت، اما تاکنون به علت تأمین واگذار نشدن زمین مورد نیاز برای مدیریت پسماند از سوی شهرداری آمل، به یکی از دغدغه‌های دائمی مردم شهرستان آمل، مسئولان و همچنین مدیران در سفر و بازدید از سد و سایت زباله در سال‌های اخیر تبدیل شده است.

کد خبر 5536321

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز سه شنبه ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۱ برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در صحن علنی مجلس حضور یافت اما نمایندگان ملت از توضیحات وزیر جهاد کشاورزی قانع نشدند و وی را با کارت زرد بدرقه کردند. محور سوالات نمایندگان که محمد صفایی دلوئی، نماینده مردم گناباد و بجستان آنها را مطرح کرد به شرح ذیل بود:

یک) مرکز پژوهش‌های وزارت جهاد کشاورزی اقدامات این وزارتخانه را در فروردین امسال با سال ۱۴۰۰ که ۲۱۰ میلیون دلار منفی است مقایسه کرده است که نشان می‌دهد اگر با این شرایط پیش برویم تا پایان سال ۲.۵ میلیارد دلار کارکرد منفی دارد ضمن اینکه برنامه‌های این وزارتخانه همچون برنامه بازارگام قرار بود مایحتاج مردم را به درب منازل برسانند که شعاری بیش نبود.

ژئوممبران

دو) عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در زمینه خرید میوه شب عید، افزایش هزینه‌های دولت بین ۳۴۶۲ تا ۲,۸۷۵ میلیارد ریال در موضوع تنظیم بازار بوده است، سیب درختی را ۵۸ درصد گران‌تر و پرتغال تامسون را ۷۳ درصد گران‌تر خریده اند و این پول به جیب باغداران نرفته بلکه نصیب دلالان شده است.

سه) واگذاری غیرقانونی امر بازرسی و نظارت به کیفیت میوه خریداری شده به شرکت تازه تأسیس میزان سنجش سیمرغ آریا که فاقد پروانه بازرسی از سوی سازمان ملی استاندارد است یعنی میوه در دیماه خریداری شده و پروانه ایشان در ۲ اسفند ملغی شده که کاملاً غیرقانونی است. از سوی دیگر عدم توجه به تکلیف ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و عدم توجه به تعیین تکلیف بند الف ماده ۳۲ قانون برنامه ششم توسعه و تخطی این وزارتخانه از تکلیف بند ر ماده ۳۱ قانون برنامه ششم توسعه از دیگر تخلفات صورت گرفته است. ۱۸۰۰ میلیارد، ۱۸ هزار تن از این میوه فاسد شده بعد در ۳ صفحه به آقای جبلی نامه زده اند که چرا این موضوع از رسانه ملی پخش شده است.

چهار) در بحث زعفران ۲ تن غیرقانونی از انبار خارج می‌شود و به خانه‌ای در خیابان عنصری مشهد برده شده سپس از کشور خارج و فروخته شده است. بعد ایرج ناصری مقدم به رئیس تعاون روستایی نامه می‌زند مبنی بر اینکه خواهشمند است دستور فرمائید با توجه به اینکه عرضه محصول خارج از روال عرضه در بورس صورت پذیرفته ساز و کار حقوقی توسط معاون مالی و اداری سازمان مرکزی در نظر گرفته شود تا در آینده مشکل حقوقی برای سازمان ایجاد نشود و بخشی از پول نیز به حساب همسر آقای شاه میری و سایر افرادی رفته که از آنها نام نمی برم.

پنج) در بحث خرما ترک تشریفات گرفته اند، به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان کمااینکه امروز دامدار کجل خریده کیلویی ۶ هزار تومان بعد به شرکت درنا تأمین ماکیان فروختند و رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به وزیر جهاد کشاورزی نامه می‌زند که به بخش تخصصی آن دهد و جالب است محسن قاسمی دوست آقای شاه میری آن را خریداری کرده است اما هزینه سپرد خرید را اتحادیه مرکزی پرداخت می‌کند یعنی فساد اندر فساد.

شش) در بحث مربوط به تخلفات بازارگاه فروش بیش از ۵۰۰ هزار تن نهاده دامی ناموجود از هزار و صد میلیارد تومان نقدینگی تولیدکنندگان جمع آوری می‌شود، ایجاد کوتاج تقلبی، تبعیض و رانت در بکارگیری شرکتی که اهلیت و اعتبارسنجی نشده است به صورت محرمانه بدون رعایت تشریفات قانونی و سرمایه ثبتی این شرکت یک میلیون تومان بوده بعد قرار بوده ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن نهاده وارد کند.

هفت) ضمن اینکه چندین مرحله تلاش و پیگیری وزارت جهاد کشاورزی از طریق تنظیم نامه محرمانه رسمی برای تخصیص و پرداخت بیش از ۷۰۰ میلیون یورو ارز صورت گرفت. همچنین برخلاف ادعای غلط بنابر مستندات موجود مکاتبات زیادی از طرف وزارت جهاد کشاورزی جهت تخصیص بیش از ۷۰۰ میلیون یورو برای کالای وارد نشده، پرداخت شده و واگذاری تعهدات انجام نشده است، یک شرکت خصوصی به شرکت دولتی پشتیبانی امور دام تخلف کرده است، عدم برخورد با برنامه ریزان، عاملین و عامرین و تخلف از فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم دخالت دولت در حوزه‌های تجاری اینها کوتاج هایی است که به صورت تقلبی نصب شده است.

صفایی دلوئی در پایان تصریح کرد: امروز ساداتی نژاد و همکارانش موشکی به دام و طیور کشور زدند که برای سال‌ها جا دارد به جای اول برگردد کما اینکه در این ۱۰ ماه ۳۵ درصد شیر تولیدی ایران کاهش یافته و اگر این روال تداوم یابد نیاز نداریم نهاده وارد کنیم بلکه باید گوشت، پنیر، شیر و تخم مرغ وارد کنیم. وقتی رئیس جمهور برای عزل مدیر متخلف وارد می‌شود وزیر جهاد کشاورزی با وجود همه این اسناد باز هم از این روند حمایت می‌کند که جا دارد این روش به اغنای نمایندگان منجر نشود.

براساس این گزارش، ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی ضمن ارائه توضیحاتی در این زمینه با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی از جمله سازمان‌های مهم در حوزه امنیت غذایی و تنظیم بازار است، بیان کرد: نقش حمایت از کشاورز و دامپرور به عهده این سازمان است و به قولی سازمان تجارت و بازرگانی کشور محسوب می‌شود. از سوی دیگر نگاه حمایتی به مصرف کنندگان محصولات کشاورزی را دارد. تمام تلاش این سازمان حمایت از کشاورز و تولیدکنندگان است و زمانی که قیمت محصول زیر قیمت تمام شده باشد خرید تضمینی، حمایتی و توافقی انجام می‌دهد تا از تولیدکننده حمایت شود.

وی افزود: همچنین اگر شرایط برای مصرف کننده سخت باشد و شاهد افزایش قیمت در بازار باشیم این سازمان برای تنظیم بازار و مداخله در آن اقدام می‌کند و طبیعتاً این عملیات دارای هزینه است و سازمان‌هایی که نقش حمایتی و تنظیم گری دارند زیان ده می‌شوند.

کد خبر 5536284


منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سهراب سهرابی سرپرست مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در حمایت از تولید هشت محصول اساسی زراعی قرار است به ازای هر هکتار کشت از این محصولات ۶ میلیون تومان کمک هزینه کاشت به کشاورزان پرداخت شود.

وی با بیان اینکه این تصمیم را در راستای اجرای الگوی کشت گرفته شده است، گفت: این کمک هزینه پس از کشت گندم و تأیید آن به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

نصب ورق ژئوممبران

سهرابی به طرح جهش تولید در دیمزارها نیز اشاره و تصریح کرد: در سال زراعی آینده کشت محصولات اساسی در سطح ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از دیمزارهای کشور پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در قالب این طرح مشترک میان وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) محصولاتی مانند گندم، جو، دانه‌های روغنی، حبوبات و علوفه در دیمزارها کشت می‌شوند و حمایت‌هایی مانند بیمه محصول و تأمین کود، ریزمغذی‌ها و کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، نظارت بر مزارع دیم، آموزش کشاورزان و ایجاد پایلوت‌ها و سایت‌های الگویی در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی هدف از اجرای این پروژه را افزایش عملکرد تولید در واحد سطح، بهره‌گیری از آب سبز یا باران و زیر پوشش بردن اراضی آیش در دیمزارها برشمرد.

وی اضافه کرد: سالانه قرار است ۲۰ درصد از زمین‌های آیش در دیمزارها در قالب این پروژه زیر کشت برود.

سهرابی در همین حال افزایش درآمد کشاورزان را از دیگر مزیت‌های اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها دانست.

وی گفت: کشاورزانی که زیر پوشش طرح جهش تولید در دیمزارها قرار گرفته‌اند، تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای خرید ماشین‌های کشاورزی و دنباله‌بندها دریافت می‌کنند.

کد خبر 5536644

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، اکبر آهنگران در گفتگویی اظهار داشت: سطح مبارزه با علف‌های هرز گندم در مزارع آبی را نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار و در اراضی دیم یک میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در سطح ۳.۲ میلیون هکتار با علف‌های هرز در مزارع گندم مبارزه صورت گرفت.

آهنگران خشکسالی و خسارات ناشی از آن و کاهش سطح زیر کشت گندم را از دلایل کاهش میزان مبارزه کشاورزان با علف‌های هرز در گندمزارها نسبت به سال گذشته دانست.

وی در مورد مبارزه با علف‌های هرز در مزارع کلزا نیز تصریح کرد: طی سال زراعی جاری در مجموع در سطح ۲۱۰ هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز نازک برگ، پهن برگ و یا تواما و همچنین در مرحله پیش رویشی در مزارع کلزا انجام شد.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور در مورد مبارزه با آفات گندم گفت: نزدیک به ۳۴۰ هزار هکتار در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با آفات گندم به جز آفت سن گندم، مانند سوسک سیاه، شته‌ها، مینوز برگ غلات و سوسک قهوه‌ای در مزارع کشور مبارزه صورت گرفت.

آهنگران درباره آفات کلزا نیز اظهار داشت: در سال زراعی جاری در سطح ۶۹ هزار هکتار با آفات کلزا مانند شته روسی و سوسک منداب مبارزه شد.

وی برای کنترل کرم ساقه خوار برنج در کشت دوم از کشاورزان به ویژه در استان مازندران خواست مبارزه با این آفت را به موقع انجام دهند.

ویژگی ورق ژئوممبران

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه راه‌های مبارزه با کرم ساقه‌خوار برنج ساده است، گفت: در کشت اول برنج به علت پایین بودن جمعیت این آفت، مشکل خاصی نیست و با مبارزه مختصر کرم ساقه خوار کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: اما در کشت دوم از آنجایی که جمعیت این آفت بالا می‌رود از این رو باید به موقع مبارزه آغاز شود.

آهنگران به شالیکاران توصیه کرد که در کشت دوم برنج، خزانه‌های تولید نشا را با توری یا پشه‌بند بپوشانند تا این آفت نتواند روی نشا تخم‌ریزی کند و به مزرعه اصلی منتقل شود.

وی اذعان داشت: با این اقدام می‌توان بیش از ۸۰ درصد آفت کرم ساقه خوار برنج را کنترل کرد.

کد خبر 5536665

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- علیرضا نوری کجوریان: آوازه مازندران پرآب از دور خوش است، دیگر نه از سفره‌های پرآب خبری است و نه از آسمان پرباران. اینجا و در مازندران هم خشکسالی خانه کرده است.

 

کشت محصولات پرآب طلب نظیر برنج، کیوی کاری و باغداری و از همه مهمتر چاه‌هایی که وقت و بی وقت با مجوز و بی مجوز حفر شده‌اند، رس منابع آبی مازندران را کشیده است و آب‌هایش یا لب شور شده‌اند و یا ته نشین.

 

بی آبی درد مشترک همه کشاورزان و مزرعه داران است فرقی ندارد کنار رودخانه پرآب هراز باشد یا دشت‌های تشنه شرق که سطح آب چند سانتی متری فروکش کرده و به مناطق ممنوعه تبدیل شده است.

 

در این وانفسای بی آبی و خشکسالی، آسمان هم با زمین قهر کرده است و طی دو ماه اخیر میزان بارندگی آن قدر کاهش یافته که دست‌های شالیکاران و کشاورزان به آسمان بلند شده و دعای باران طلب می‌کنند.

 

در این اوضاع و احوال برخی کشاورزان شرق مازندران برای فرار از بی آبی و خشکسالی به خشکه زاری پناه برده‌اند تا چند جرعه‌ای کمتر آب به کام تشنه زمین ریزند و محصول بیشتری برداشت کنند.

 

کشت خشکه زاری برنج طی چندسال گذشته در مزارع شرق مازندران رواج یافته و روستاییان دهستان میانکاله پنج هزار بخشی از شالیزارهایشان را به این شیوه کشت کرده‌اند.

 

حسین احمدی کشاورزی که دو سالی به شیوه خشکه کاری روی آورده است، میزان عملکرد طارم را چهار تن در هکتار بیان کرد و گفت: ندا و شیرودی و فجر نیز شش تا هفت تن در هکتار عملکرد دارد.

 

دور زدن کم آبی با خشکه کاری/ آسمان با زمین قهر است

 

وی با بیان اینکه بین روش غرقابی و خشکه کاری حدود یک تن اختلاف وجود دارد، از کشت رقم ندار سال قبل در مزرعه ابراز رضایت کرد و گفت: امسال رقم طارم را کشت کردیم که آن نیز عملکرد بهتری دارد.

 موارد استفاده ژئوممبران

وی مهمترین مزیت کشت خشکه کاری را کاهش مصرف آب بیان کرد و گفت: به تناوب می‌توان از سیستم نباتی استفاده کرد و عطر و بوی برنج در کشت خشکه کاری هم خوب است.

 

به تناوب می‌توان از سیستم نباتی استفاده کرد و عطر وبوی برنج در کشت خشکه کاری هم خوب است

 

وی گفت: در روش خشکه کاری در صورت نداشتن آب تا ۱۵ روز مزرعه برابر خشکی تاب می‌آورد.

 

در روش‌های مرسوم و معمول ابتدا بذر شالی در خزانه کشت و بعد از یک ماه در زمین غرقابی نشاء می‌شود اما در شیوه خشکه کاری بذر شالی در زمین اصلی که شخم زده شده همانند بذر دیگر محصولات پاشیده و کشت می‌شود.

 

محمد احمدی کارشناس کشاورزی در مازندران با بیان اینکه کشت برنج در روش سنتی به ۱۲ تا ۱۵ هزار مترمکعب آب نیاز دارد، افزود: این میزان در برخی مناطق به ۱۸ هزار مترمکعب نیز می‌رسد.

 

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه خشکه کاری ازجمله شیوه‌ها و راهکارهای مقابله با خشکسالی است، افزود: هزینه‌های تولید و مصرف آب در این شیوه تا ۷۰ درصد کاهش می‌یابد اما باید ارقام مناسبت با توجه به میزان عملکرد و دوره زمانی بین کشاورزان توزیع شود.

 

خشکه کاری راهکار مناسب برای حفظ بستر کشاورزی است

 

وی با اظهار اینکه با توجه به شرایط خشکسالی و کم آبی که استان‌های مختلف از جمله مناطق شمالی را تهدید می‌کند و با توجه به محدودیت منابع آبی، خشکه کاری از جمله روش‌هایی است که می‌تواند راهکار مناسب برای حفظ بستر کشاورزی باشد، افزود: خوشبختانه طی سال‌های اخیر این شیوه مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است.

 

احمدی در عین حال تاکید کرد باید بسته‌های مناسب برای تغذیه گیاه برنج در اراضی خشکه کاری مورد توجه قرار گیرد، گفت: علف‌های هرز در این مزارع از جمله تهدیدها است و با توجه به کاهش نزولات جوی ترویج این شیوه در مدیریت منابع آبی تأثیرگذار است.

 

طی روزهای اخیر از شالیزارهای دور و نزدیک مازندران آهنگ برداشت به گوش می‌رسد و آوای جیرجیرک‌ها دشت‌های سبز شالی را پرکرده است و برنج با همه مشقت‌ها و رنج‌هایش به ایستگاه برداشت رسیده است.

 

حاج اصغر از کشاورزان شرق مازندرانی است که امسال بخشی از مزارع را به شیوه خشکه کاری کرده است، عرق پیشانی را با دستمالی خشک می‌کند و می‌گوید: هر سال برای تأمین آب مزرعه با مشکل روبرو بودیم تا اینکه با توصیه کارشناسان آب منطقه‌ای و کشاورزی اقدام به کشت به شیوع خشکه کاری کردیم.

 

وی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در شیوه خشکه کاری رنج و زحمت شیوه سنتی را ندارد و میزان مصرف آب نیز کمتر است و سال‌های قبل به دلیل کم آبی هر سال بخشی از مزرعه خشک و بایر باقی می‌ماند.

کاربرد ورق ژئوممبران

دور زدن کم آبی با خشکه کاری/ آسمان با زمین قهر است

 

چندسالی است که مازندران هم درگیر خشکسالی و کم آبی شد و تغییرات ناگهانی دما، آب شدن زودهنگام برف‌ها، جاری شدن روان آب در رودخانه‌ها و سرازیر شدن بخش قابل توجهی از آن به دریا، عطش مزارع را بیشتر کرده است.

 

شدت خشکسالی و کم آبی در مازندران به حدی است که طی سال‌های اخیر همواره تاکید شده از کشت دوم برنج جلوگیری شود و این مسئله بر اقتصاد خانوارهای کشاورزان تأثیر منفی گذاشته است.

 

از سوی دیگر خط ونشان خشکسالی سبب شده تا هر ساله بخش‌هایی از شالیزارها و مزارع دچار تنش آبی شوند و در این بین طرح‌های نوبت دهی آبرسانی به شالیزارها برای کشاورزان دارای حق آبه، نوشدارویی برای حل مقطعی مشکلات است.

 

کمبود بارش طی سال‌های اخیر مازندران را دربرگرفته است و با این حال برای تولید هر کیلوگرم برنج بیش از هشت تا ۱۰ هزار لیتر آب صرف می‌شود و این مسئله سبب شده تا کشاورزان به کشت خشکه کاری پناه برند.

 

آب منطقه‌ای مازندران نیز با توجه به محدودیت منابع آبی همواره از کشاورزان خواسته تا ضمن مدیریت مصرف آب از کشت دوم برنج خودداری کنند.

 

لزوم توجه به مدیریت منابع آبی

 

محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به کاهش آب پشت سدها و آب بندان ها، اظهار داشت: این وضعیت نشان دهنده شرایط شدت خشکسالی است و باید از دو کشته کردن شالیزارها اجتناب شود.

 

وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برداشت بیش از حد از منابع آبی زیرزمینی در فصل زراعی سبب کاهش مخازن آب زیرزمینی و شور شدن سفرهای زیرزمینی خواهد شد از این رو باید به مدیریت مصرف منابع آبی توجه شود.

 

وی خشکه کاری را از جمله شیوه‌های مناسب برای مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی بیان کرد و گفت: مدیریت آب در زمان کم آبی بسیار مهم و حیاتی است.

 

امسال ۴۵ هزار هکتار از ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران به روش خشکه کاری کشت شد تا راهی برای دور زدن خشکسالی باشد.

 

کد خبر 5535120

 

منبع مهرنیوز

 

 
 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

سید محمد رضا هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه متأسفانه مشکل تأمین آب مورد نیاز واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی و صنعتی استان وجود دارد، تاکید کرد: افت سفره‌های آب زیرزمینی سبب شده تا نیاز به جابجایی برخی چاه‌ها و همچنین کف شکنی و لایروبی منابع آبی در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برای واحدهای دامداری و کشاورزی حتی‌المقدور آب تأمین خواهد شد، افزود: از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی می‌توان به تأمین سرمایه در گردش و همچنین سرمایه ثابت اشاره کرد که در این باره از اعتبارات تبصره ۱۸ ماده اشتغال، تسهیلات خوبی پرداخت شده است.

استاندار سمنان با بیان اینکه در حوزه مصوبات سفر رئیس جمهور نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که به واحدهای تولیدی و صنعتی اختصاص خواهد یافت، گفت: این اعتبارات به ارتقای بهره‌وری و ایجاد و تثبیت اشتغال استان کمک شایانی خواهد کرد.

روف گاردن

هاشمی با بیان اینکه از دیگر اقداماتی که برای رفع مشکلات واحدهای دامداری و کشاورزی به خصوص در روستاها صورت گرفته، راه اندازی کاروان‌های خدمت به حضور مدیران کل دستگاه‌های اجرایی است، ابراز داشت: در این کاروان‌ها، مسئولان در روستاها حضور پیدا کرده و از نزدیک در جریان مشکلات واحدهای تولیدی روستایی و دامداری‌ها و کشاورزی قرار می‌گیرند که آخرین این کاروان‌ها روز قبل در روستای دهملای شاهرود برگزار شد.

وی با بیان اینکه بیشترین دغدغه تولید در استان سمنان، آب است، گفت: در زمینه آب شرب مشکل خاصی در استان وجود نداشت و تنها دغدغه ما در بحث اصلاح شبکه آبرسانی فرسوده بود که باید تدبیری در این باره اندیشیده شود اما مبحث دوم که بسیار نیز مورد تاکید است، تأمین آب روستاها با هدف ارتقای شغل و تولید و بازگشت مهاجران به روستاها محسوب می‌شود.

استاندار سمنان با بیان اینکه در کنار بحث آب، مقوله مسکن ملی نیز به صورت جدی پیگیری می‌شود که در این ارتباط در شهرهای استان زمین به خوبی آماده و برای ساخت تحویل مردم می‌شود.

کد خبر 5532896

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، ذبیح جودکی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان سلسله با اشاره به کم آبی و افت سطح آب‌های زیرزمینی و چشمه‌های شهرستان سلسله اظهار داشت: سطح آب چاه‌های کشاورزی نسبت به سال گذشته حدود ۲ متر افت داشته که بیانگر وضعیت نگران کننده آب زیرزمینی شهرستان سلسله است.

وی با اشاره به کاهش سه و نیم متری سطح آب‌های زیرزمینی در چند ماه اخیر در شهرستان، خواستار همکاری و تعامل کشاورزان در راستای مدیریت آب‌های زیرزمینی شهرستان برای عبور از بحران خشکسالی شد.

فرماندار سلسله نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم نصب کنتورهای هوشمند و انتقاد از فعالیت گشت‌های مشترک کارگروه شورای حفاظت از منابع آب و مشاهده کشت‌محصولات آبدوست در برخی مناطق، خواستار فعالیت ۲۴ ساعته کارگروه به منظور نظارت دقیق‌تر به منظور جلوگیری از کشت این محصولات در شهرستان شد.

مسلم مرادی افزود: در راستای مصوبات شورای حفاظت از منابع آب استان و به دستور استاندار، کشت محصولات آبدوست از قبیل برنج و سیب زمینی در شهرستان ممنوع و با کشاورزان متخلف که بدون توجه به تنش‌های آبی اقدام به کشت این محصولات کرده اند برابر قانون برخورد شده است.

پوشش استخر

فرماندار سلسله با اشاره به وضعیت منابع آب گفت: اداره جهاد کشاورزی شهرستان از هم اکنون باید به فکر الگوی کشت سال آینده در شهرستان باشد و برنامه ریزی منظم و دقیقی در این زمینه ارائه دهد.

کد خبر 5533037

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا زندیان روز پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان بیجار از سفر وزیر جهاد کشاورزی به عنوان نماینده دولت خبر به این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به کردستان دارای برکات و دستاوردهای مهم و ارزشمندی است که موجب توسعه و پیشرفت استان خواهد شد.

وی افزود: طبق تأکیدات ریاست جمهوری پرداختن به پروژه‌های نیمه تمام مهمترین دستاورد این سفر است.

ورق پلاستیکی

زندیان به پروژه‌های نیمه تمام بیجار اشاره کرد و گفت: بخشی از پروژه‌های نیمه تمام ما راه‌های بین شهری ازجمله محور چهار راه بیجار- زنجان، محور بیجار- همدان و بیجار به سمت قروه است.

وی به اهمیت چهار خطه کردن محور بیجار- دیواندره اشاره کرد و گفت: محور بیجار- دیواندره با توجه به ترافیک زیاد این مسیر و تردد خودروهای سنگین و حضور مسافران در منطقه بانه حوادثی به دنبال داشته و اتمام چهار خطه کردن این مسیر ضروری است.

زندیان خاطرنشان کرد: در روز جمعه وزیر جهاد کشاورزی اولین بازدید را از جاده بیجار -دیواندره خواهد داشت و میزان پیشرفت به سمع و نظر رئیس جمهور خواهد رسید.

وی تصریح کرد: به دلیل رتبه اول بیجار در تولید گندم و دارا بودن بیشترین اراضی زراعی در استان و طبق صلاح دید مسئولان بر این شد تا وزیر جهاد کشاورزی در بیجار حضور پیدا کند.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: پروژه بعدی که اهمیت زیادی برای بیجار دارد کمربندی «کوه زاغه» است که ترافیک مسیر همدان به سمت زنجان را پوشش می‌دهد و موجب کاهش ترافیک خیابان توحید می‌شود.

وی در ادامه به طرح‌های پیشران در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در این سفر به طور کل چهار طرح پیشران در کردستان معرفی می‌شود که دو طرح پتروشیمی و گلخانه «قباسرخ» متعلق به بیجار است.

زندیان به اعتبارات در نظر گرفته شده برای برخی از پروژه‌های بیجار اشاره کرد و ابراز داشت: در حوزه میراث فرهنگی و تکمیل طرح پلاتو، تأمین ادوات در بخش کشاورزی، بهداشت و درمان، تجهیز بیمارستانی و تکمیل کادر درمانی، حوزه آبرسانی، تقویت اینترنت چندین روستا اعتبارات قابل قبولی در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: تخصیص وام‌های کشاورزان، پیگیری افزایش حق آبه سد تالوار و موضوعات تنش آبی، مشکلات بخش کشاورزی، آغاز اجرای آسفالت ۸۰ کیلومتر از راه‌های روستایی و پروژه راه آهن از دیگر اقدامات صورت گرفته بود که نماینده شهرستان بیجار به آن اشاره کرد.

زندیان در پایان به پیگیری‌های جدی برخی از پروژه‌ها و فعالیت‌های ناتمام بیجار اشاره کرد و بیان داشت: پیگیری بازگشت ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به استان، تکمیل پروژه پیاده راه اردلان، ایجاد اشتغال در محل معادن و پروژه‌های در شرف آغاز شهرستان بیجار و تأمین آب کارخانه فولاد از محل سد تالوار و نیز احداث نیروگاه برق از جمله اقدامات در حال برسی و اجراست.

کد خبر 5533053

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، عطاالله ابراهیمی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کشت چغندر قند در چهار محال و بختیاری به صورت بهاره انجام می‌شود، اظهار کرد: کشت از نیمه فروردین ماه شروع و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه برای کشت هر هکتار چغندر قند دو تا سه یونیت بذر نیاز است، تصریح کرد: در سال زراعی جاری هزار و ۱۵۶ هکتار از اراضی استان به کشت این محصول راهبردی اختصاص یافته که حدود ۹۰ درصد این اراضی مجهز به سیستم آبیاری بارانی هستند.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بر اساس پیش بینی‌ها امسال حدود ۶۴ هزار تن چغندر قند از مزارع استان برداشت می‌شود.

ابراهیمی از خرید تضمینی چغندر قند خبر داد و گفت: تمامی محصول برداشت شده به صورت تضمینی توسط کارخانه قند استان از کشاورزان خریداری می‌شود.

لندفیل

وی با بیان اینکه امسال قیمت خرید تضمینی چغندر قند با حدود ۷۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته ۱۷ هزار ریال مصوب شده است، گفت: با احتساب کمک کرایه چهار هزار ریالی و محاسبه ارزش مشوق‌های تحویلی (دو

geomembrane

کیلوگرم شکر یا قند و ۲۰ کیلو گرم تفاله خشک به ازای هر تن چغندر تحویلی) به ارزش تقریبی هزار و ۵۰۰ ریال در هر کیلو گرم، قیمت خری تضمینی چغندر قند بر مبنای عیار ۱۶ به حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ ریال در هر کیلو گرم می‌باشد.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری به شرایط آب و هوایی استان اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به آب و هوای مساعد استان و شب‌های خنک عیار چغندر قند در استان نسبتاً بالا است.

ابراهیمی مطرح کرد: بیشترین سطح کشت چغندر قند چهارمحال و بختیاری در شهرستان‌های کیار، شهرکرد و بروجن می‌باشد.

کد خبر 5531849

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

اکبر طیبی درگفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های حوزه تولیدات محصولات کشاورزی مربوط به میزان وجود نیترات در این محصولات است، اظهار کرد: با توجه به نمونه‌برداری‌هایی که در این خصوص انجام شده است، سلامت محصولات کشاورزی تولید در زنجان مورد تایید است.

وی با تاکید بر اینکه آزمایش‌های انجام گرفته حاکی از آن است که نیترات موجود در محصولات کشاورزی تولید در زنجان پایین‌تر از حد استاندارد است، افزود: بدون شک وقتی پای محصولات کشاورزی به میان می‌آید، اولویت همه مسئولان و دستگاه‌ها تاکید بر امنیت غذایی است، به همین خاطر سازمان جهادکشاورزی استان نیز در امر پایش سلامت محصولات کشاورزی، وزارت بهداشت را کمک می‌کند.

این مسئول با اشاره به اینکه با توجه با اهمیت موضوع، میزات نیترات موجود در محصولات کشاورزی تولیدی همواره مورد آزمایش و رصد قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در برخی نقاط استان شاهد وجود شایعاتی

پلاستیک استخر

مبنی بر بالا بودن میزان نیترات در محصولات کشاورزی تولید بودیم، این آزمایش‌ها نشان داد که صحبت‌ها در حد همان شایعه بوده و میزان نیترات موجود در این محصولات در حد استاندارد بوده است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان در خصوص وجود شایعه مبنی بر ریختن کود در چاه‌های سنتی، یادآور شد: در این خصوص ۱۰ نمونه در شهرستان خدابنده نمونه‌گیری شد که حد مجاز نیترات ۱۷۰ ppm در محصول سیب‌زمینی است اما طبق آزمایشات ما میزان نیترات در حدود ۳۰ ppm بود ولی با این وجود منکر این موضوع نیستیم که شاید کشاورز به دلیل ناآگاهی، اقدام به ریختن کود در داخل چاه‌های سنتی آب کشاورزی کند.

کد خبر 5531902

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، محسن رستگار بعد از ظهر شنبه در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر در سطح شهرستان ۵ مورد حکم قطعی در مورد تغییر کاربری‌های غیرمجاز و مستحدثات موجود در آنها صادر شده که مهمترین آن مربوط به مجموعه‌ی باغ شهری بهارستان می‌باشد که در مورد آن، حکم تخریب صادر شده است.

وی افزود: از آنجایی که کاربری اراضی مذکور کشاورزی است لذا هر گونه ساخت و ساز در آن غیر مجاز بوده و برخلاف قانون می‌باشد. در همین راستا، پیرو برگزاری جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان در ماه گذشته، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت چگونگی اجرای حکم تخریب صادره، انجام شد.

رئیس دادگستری شهرستان جهرم بیان کرد: بر همین اساس، اجرای حکم طی چند مرحله و با اطلاع رسانی قبلی صورت می‌گیرد که در مرحله اول قطع خدمات با اطلاع رسانی قبلی و نصب بنر، مرحله دوم به صورت جمع‌آوری تأسیسات، مرحله سوم برداشتن دیوارهای پیرامونی و مرحله آخر در خصوص اجرای حکم، تخریب مستحدثات غیر مجاز موجود در آن است.

ورق پلاستیکی ژئوممبران

وی بیان کرد: توصیه ما بر این است که هیچگونه ساخت و ساز در این اراضی صورت نگیرد، چرا که برخلاف قانون بوده و خسارات ناشی از تخریب، نهایتاً متوجه متخلفان خواهد شد.

رستگار خاطرنشان کرد: در بحث اراضی حسین آباد قبله تداخل سندی بین منابع طبیعی و اداره اوقاف اتفاق افتاده است. سند ۱۸ هکتار از اراضی حسین آباد قبله که قبلاً به اسم منابع طبیعی بوده، اوقافی تشخیص داده شده و حکم ابطال آن صادر شده است.

وی گفت: بخشی از این اراضی مذکور در گذشته از منابع طبیعی به بنیاد مسکن واگذار شده بوده که بنیاد مسکن هم بخشی از آن را به مردم واگذار نموده است که در مورد این اسناد صادره نیز حکم قطعی وجود دارد.

این مسئول بیان کرد: در حال حاضر، اراضی حسین آباد قبله شامل سه بخش بخش اراضی موقوفه که در وسط روستا واقع شده، بخش اراضی ملی که به بنیاد مسکن واگذار شده و از لحاظ سند ایرادی ندارد، در قسمت‌های پیرامونی روستا واقع شده است و اراضی منابع طبیعی می‌شود.

رستگار عنوان کرد: در بخش اراضی موقوفه، بواسطه نامه نگاری‌هایی که با اداره ثبت و اسناد صورت گرفته، صدور سند و نقل و انتقال آن متوقف گردیده است، لذا همشهریان گرامی اگر قصد خرید و فروش اراضی این منطقه را دارند، قبل از انجام معامله برای حصول اطمینان از وقفی نبودن زمین، از اداره اوقاف استعلام کنند.

کد خبر 5528758

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 تير 1401 | نظرات ()