نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، کاهش محسوس دما در استان فارس سبب خسارت میلیاردی به کشاورزان شده است. مسئول مدیریت بحران و کاهش مخاطرات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفته است: به دنبال وقوع سرما‌زدگی و یخ‌بندان‌های 19 تا 22 دی ماه، بخش کشاورزی این شهرستان متحمل 79 میلیارد و 841 میلیون تومان خسارت شده است.

استخر ذخیره ی کشاورزی

 

شقایق بحرانی با بی‌سابقه خواندن این میزان از سرما و یخ‌بندان در یک دهه اخیر در این شهرستان افزوده است: در این رخداد جوی 7 هزار و 439 هکتار باغ و بالغ بر 16 هزار واحد دام سبک، سنگین، ماهیان گرمابی و زنبور عسل آسیب‌دیده‌اند.

این کارشناس با تاکید بر اینکه شهرستان قیروکارزین یکی از قطب‌های تولید مرکبات کشور به ویژه لیموشیرین و لیمو‌ترش است، گفته است: باغ‌های مرکبات این شهرستان به طور میانگین 10 درصد خسارت دیده‌اند که میزان خسارت 73 میلیارد و 500 میلیون تومان برآورد شده و بیشترین سهم از کل خسارت‌ها را به خود اختصاص داده است.

بحرانی با اشاره به اینکه در بخش زراعی نیز شهرستان قیروکارزین در تولید محصولات سبزی پاییزه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، افزوده است: سرمازدگی و یخبندان به حدود 400 هکتار از مزارع سبزی به ویژه کاهو در منطقه مبارک‌آباد زیان 4 میلیارد و 800 میلیون تومانی وارد کرده است.

وی گفته است: در سرما و یخ‌بندان روزهای گذشته یک مزرعه سیب‌زمینی به طور 100 درصد، مزارع باقلا در سطح پنج هکتار حدود 80 درصد و بیش از 30 هکتار از اراضی زیرکشت دانه روغنی کلزا متوسط 15 درصد دچار یخ‌زدگی و سرما شده‌اند.

بحرانی با بیان اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی تنها نهاد دولتی و تخصصی به جهت حمایت برای کاهش خطر تولید در بخش کشاورزی است، افزود: مدیریت صحیح و انجام اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از پوشش سایبان باغ یا تولید در فضای گلخانه‌ای برای کاهش خسارت‌ها بسیار موثر است.

ژئوتکستایل

 

در چند روز گذشته کاهش شدید دما در لارستان نیز سبب خسارت میلیاردی به محصولات کشاورزی این شهرستان شده و به گفته علی فلاحت‌پیشه، مسئول واحد طرح و برنامه جهاد کشاورزی لارستان افت شدید دما بیش از 97 میلیارد تومان به محصولات کشارزی منطقه هرمود و زاهد محمود خسارت وارد کرده است.

سرمازدگی به بیش از 80 درصد از محصولات مزارع گوجه فرنگی، بادمجان و کدوی این مناطق خسارت زده است که بیشترین خسارت مربوط به محصول گوجه‌فرنگی است و به گفته فلاحت‌پیشه "طبق ارزیابی‌ها از 650 هکتار از اراضی گوجه‌فرنگی‌ شهرستان 490 هکتار متحمل خسارت 79 میلیارد و 300 میلیون تومانی شده است".

علاوه بر خسارت گسترده به محصولات گوجه فرنگی، 90 هکتار از سطح زیرکشت بادمجان خسارت 14.5 میلیارد تومانی و 30 هکتار از سطح زیرکشت کدوی شهرستان خسارت 3.2 میلیارد تومانی دیده است.

فلاحت‌پیشه نیز از صندوق بیمه محصولات کشاورزی به عنوان "تنها نهاد پاسخگو در این گونه مخاطرات" یاد کرده و گفته است: "کشاورزان باید با بیمه کردن محصولات خود در زمان بروز چنین حوادثی بخشی از زیان خود را جبران کنند".

خسارت 395 میلیاردی سرمازدگی به بخش کشاورزی فارس

استخر ذخیره آب باران

 

نادر محمودی، رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم گفته است: با وجود پیش‌آگاهی و ارائه توصیه‌های فنی شدت کاهش دمای شبانه طی هفته گذشته بالغ بر 395 میلیارد تومان به زیربخش‌های زراعی و باغی استان فارس خسارت وارد کرد.

وی با بیان اینکه شدت و ماندگاری موج سرمایی که در برخی مناطق استان به 15 درجه زیرصفر رسید منجر به خسارت عمده‌ای در زیربخش‌های باغی و زراعی در شهرستان‌های لار، قیروکارزین، لامرد، مهر، فراشبند، داراب، فسا، جهرم و نی‌ریز شد، افزوده است: محصولاتی همچون مرکبات و انار در زیربخش باغی و همچنین سبزیجات و صیفی، گندم، کلزا، حبوبات، پیاز، سیب‌زمینی و غیره خسارت دیده‌اند.

کشاورزان با بیمه کردن محصولات، ریسک تولید را کاهش دهند

محمودی با بیان اینکه گزارش این خسارات به مدیریت بحران وزارت جهادکشاورزی ارسال و پیگیری برای تخصیص و تامین اعتبار در حال انجام است، گفته است: به محض تخصیص اعتبار براساس دستورالعمل‌های ابلاغی نسبت به بازسازی و بازتوانی بهره‌برداران خسارت دیده اقدام می‌شود.

وی افزوده است: بهره‌بردارانی که زیر بخش تولیدی خود را تحت پوشش بیمه قرار داده و هم اکنون در اثر عامل سرمازدگی دچارخسارت شده‌اند به ارزیاب صندوق بیمه در منطقه و یا شهرستان اطلاع دهند تا از مزرعه بازدید و خسارت را ارزیابی کند و براساس قرارداد منعقده بین بهره‌بردار و صندوق بیمه میزان خسارت وارد شده به آنها پرداخت شود.

محمودی از بهره‌برداران درخواست کرد که به دلیل تغییرات اقلیمی و احتمال وقوع انواع مخاطرات از جمله سرمازدگی اصول فنی و تاریخ مناسب در کاشت، داشت و برداشت را رعایت کنند و با تحت پوشش بیمه قرار دادن محصول تولیدی خود، ریسک تولید را کاهش داده و از حمایت‌های دولت برخوردار شوند.

تهیه نقشه جامع و سند خطر سرمازدگی در استان فارس

عایق استخر خاکی

 

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی فارس با همکاری محققان مرکز تحقیقات کشاورزی، اداره کل هواشناسی و صندوق بیمه بانک کشاورزی در حال تهیه نقشه جامع و سند خطر سرمازدگی است، افزوده است: تهیه این سند علاوه بر کاهش خطر سرمازدگی به زیربخش‌های موجود به سرمایه‌گذاری صحیح و اصولی بهره‌برداران نیز کمک می‌کند.

گزارش از ثریا ستاری

 

منبع تسنیم نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 657
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم به نقل از دادگستری استان هرمزگان، علی صالحی در جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان با اشاره به فعالیت‌های گسترده متجاوزان به اراضی ملی و منابع طبیعی تأکید کرد: لازم است مدیران دستگاه‌های اجرایی در این حوزه جدیت بیشتری داشته باشند و ضمن مشارکت فعال در کارگروه‌های تخصصی، گشت‌های مشترک را تقویت کنند.

بام سبز

 

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان افزود: مناطق آبشورک و چهچکور در حومه شهر بندرعباس بیشتر از سایر حوزه‌ها مورد طمع متصرفان قرار دارد لذا استقرار مداوم یگان حفاظت مسکن و تقویت گشت‌های نظارت در این مناطق ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی خاطرنشان ساخت: اجرای کامل طرح کاداستر (نقشه حدنگار)، بستر سوء استفاده و دست اندازی به اراضی ملی و دولتی را از بین می‌برد.

صالحی همچنین از دستگاه‌های اجرایی خواست در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به شناسایی املاک خود اقدام نمایند و تا پایان سال جاری مدارک لازم را جهت صدور سند، در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک استان قرار دهند تا علاوه بر پیشگیری از تعرض به این اراضی، از طرح دعاوی بیشتر در دستگاه قضایی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید
100 هزار مترمربع اراضی ملی تصرفی در استان بوشهر به بیت‌المال برگردانده شد

شرکت های تولید کننده ورق ژئوممبران

 

تصرف در 7 هزار هکتار اراضی ملی تهران با سوء استفاده از دعوای داخلی دستگاه‌ها

دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی: باید دست زمین‌خواران را از اراضی ملی کوتاه کرد

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در ادامه ضمن تقدیر از اقدامات مؤثر بازرسی کل استان هرمزگان در برخورد با تصرفات غیر قانونی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مورد تأکید در سند تحول قضایی؛ نظارت بر اجرای وظایف قانونی مسئولین و برخورد با ترک فعل مدیران است، از این رو لازم است اداره کل بازرسی استان هرمزگان ضمن تشدید نظارت‌ها، اقدامات مسئولین متولی در حوزه پیشگیری از تصرفات غیرقانونی را به صورت مستمر رصد نموده، ضمن تشکیل پرونده برای مرتکبین هرگونه ترک فعل و سهل انگاری در این خصوص، زمینه برخورد قضایی با متخلفین را فراهم سازد.

عالی‌ترین مقام قضایی استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: کانال کشی و نصب علائم هشدار دهنده در اراضی و اماکنی که در خطر تعرض قرار دارند یکی از روش‌های پیشگیرانه و نظارتی مفید و تأثیرگذار در این خصوص است.

‌صالحی با اشاره به نامه‌ها و درخواست‌های مردمی در خصوص رسیدگی به موضوع واگذاری اراضی توسط منطقه آزاد قشم، تأکید کرد: سازمان منطقه آزاد قشم و جهاد کشاورزی استان موظف هستند ظرف یک ماه آینده نسبت به تعیین تکلیف این واگذاری‌ها اقدام کنند.

وی همچنین با اشاره به لزوم پایبندی همه مردم به قانون تأکید کرد: اولویت در برخورد‌های قضایی به ویژه در اجرای احکام کمیسیون ماده 100؛ برخورد با متمولین و صاحبان زر و زور و قدرت می‌باشد.

ورق پلاستیکی استخر

 

رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان هرمزگان با یادآوری محدودیت زمین در جزایر نیز اظهار داشت: هرگونه واگذاری و فعالیت اقتصادی در بخش‌های کشاورزی و شیلاتی در جزایر باید بر این اساس باشد که به ظرفیت گردشگری و اکوتوریسم منطقه آسیب وارد نشود.

 

منبع تسنیم نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 325
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، رضا حسین‌پور صبح امروز در جمع خبرنگاران در بوشهر با اشاره به اینکه کشاورزان در سال زراعی گذشته 144 هزار تن گندم برداشت کردند اظهار داشت: کشاورزان استان بوشهر در سال زارعی جاری، 108 هزار هکتار اراضی کشاورزی را به کشت گندم اختصاص دادند که شامل حدود 92 هزار هکتار اراضی دیم و 16 هزار هکتار اراضی آبی است.

پوشش استخر

 

وی، به بیمه محصولات و اراضی کشاورزی استان بوشهر پرداخت و بیان کرد: امسال تاکنون 17 و 500 هکتار از محصولات زراعی استان بوشهر تحت پوشش صندوق بیمه قرار گرفته‌اند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه از این میزان مزارع بیمه شده 12 هزار و 345 هکتار اراضی گندم و مابقی سایر محصولات است تاکید کرد: برای جبران خسارت‌های احتمالی در اراضی و محصولات، کشاورزان باید نسبت به بیمه مزارع و محصولات اقدام کنند.

حسین‌پور از پرداخت غرامت به کشاورزان استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: سال گذشته بابت خسارت وارد شده به محصولات کشاورزی به بهره‌برداران زراعی و باغی استان بوشهر 390 میلیارد ریال غرامت پرداخت شد.

معاون صندوق خدمات بیمه‌ای کشاورزی استان بوشهر هم با بیان اینکه 61 هزار واحد دامی، 5 میلیون و 900 هزار قطعه طیور تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی است اظهار داشت: در این راستا 138 هزار مترمربع گلخانه، 50 هکتار باغات و 20 هزار هکتار زمین زراعی در استان بوشهر بیمه شده است.

غلامعلی حسینی‌پناه با اشاره به اینکه اراضی بیمه شده استان بوشهر در مقایسه با سال زراعی قبل به‌طور متوسط 150 درصد رشد دارد گفت: بخش کشاورزی با مخاطرات زیادی همچون ناپایداری اقلیم و بازار، آفات و بیماری‌ها و رویدادهای جوی روبه‌رو است و به همین منظور ضروری است تمامی کشاورزان، دامداران، آبزی پروران و زارعان با توجه به محدودیت زمانی تا پایان دی‌ماه فرصت دارند نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

بیشتر بخوانید

روف گاردن


23 هزار میلیارد ریال غرامت سیل به کشاورزان پرداخت شد

پرداخت خسارت بیمه دغدغه‌ای که جز هزینه برای کشاورزان رهاوردی ندارد/چه کسی پاسخگوی زیان کشاورزان است؟

برداشت گندم در استان بوشهر 11 درصد کاهش یافت/ پرداخت 298 میلیارد تومان به کشاورزان بوشهری

وی تصریح کرد: 50 درصد تولیدات محصول کشاورزی مربوط به مدیریت اصولی کشاورزان و 50 درصد نیز به اقلیم و شرایط محیطی بستگی دارد، اما با بیمه محصولات کشاورزی می‌توان اثر عوامل محیطی نظیر خشکسالی، تگرگ، سرمازدگی, طوفان و دیگر خسارات را کاهش داد.

حسینی‌پناه از پرداخت تمام غرامت‌های سال زراعی به کشاورزان بوشهری خبر داد و بیان کرد: با تخصیص ردیف بودجه‌ای مستقل در لایحه بودجه کل کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن غرامت مصوب به حساب بیمه‌گذاران واریز می‌شود.

ژئوگرید

 

معاون صندوق خدمات بیمه‌ای کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه بیمه پرداختی در بخش صیفی‌جات یک‌میلیون و 130 هزار ریال و حداکثر تعهد بیمه‌گر 86 میلیون و 427 هزار ریال است افزود: در این راستا 390 میلیارد ریال به کشاورزان بوشهری پرداخت می‌شود.

حسینی‌پناه در پایان اظهار امیدواری کرد که با استقبال خوب کشاورزان برای خرید بیمه‌نامه، شاهد روند کاهشی ضریب خسارت و به تبع آن تعدیل حق بیمه‌های پرداختی توسط کشاورزان در سال‌های آینده باشیم.

 

منبع تسنیم نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، فارس همواره در ردیف یکی از سه تولید کننده اصلی گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ و لبنیات کشور بوده، غلات، مرکبات، انجیر، خرما و انار فارس حرف اول را در کشور می زند اما در یکی دو دهه اخیر کشاورزان و دامداران فارس با دشواری‌های زیادی مواجه شدند و استانی که اقتصادش بر پایه کشاورزی و دامداری و اغلب صنایع تبدیلی آن نیز بر همین محور شکل گرفته بود و تولید و اشتغال استان و بخش مهمی از امنیت غذایی و اشتغالزایی کشور با آن مرتبط می‌شد دچار مشکلاتی شد.

لندفیل

 

مشکلاتی چون بحران کم آبی و خشکسالی به ویژه در 15 سال اخیر، انجام طرح‌های کارشناسی‌نشده، آزمون و خطای برخی مدیران و نبود سیاست یکپارچه و آتیه نگرانه در این بخش، استفاده کشاورزان از شیوه های منسوخ کشت، بی توجهی بانک‌ها و برخی مسوولان به مشکلات کشاورزان به ویژه در باز‌ پرداخت بدهی به بانکها، ناکافی بودن اعتبارات و حمایت‌ها از فعالان این بخش، همه و همه مدت‌ها است که دامنگیر بخش کشاورزی استان فارس به عنوان قطب کشاورزی ایران زمین شده است.

کم کم این مشکلات موجب شد کشاورزان و دامداران زمین‌های کشاورزی خود و برکت حاصل از آن را ترک کرده و راهی شهرهای مجاور شده یا از شهرها به حاشیه کلان شهرها مهاجرت کرده و به انجام مشاغلی دیگر بپردازند که علاوه بر تبعات اجتماعی زیادی که برای جامعه به همراه داشت آسیب‌های زیادی نیز به این اقشار زحمتکش وارد کرد.

در این به گفته رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی استان فارس،کشاورزان برخی شهرها بیکار ننشستند و با پیوند دادن تجارب خود با علم روز توانستند علاوه بر افزایش بهره‌وری در تولید، از هدر رفت بیشتر آب نیز جلوگیری کنند. دست اندرکاران جهاد خودکفایی وکشاورزان کانون نمونه بسیج جامعه کشاورزی داراب نمونه ای از این کشاورزان هستند که درسال جهش تولید با همتی مضاعف و روحیه ای جهادی و تلاشگر، با استفاده هم زمان از تجربه در کنار علم به بهره‌وری بهتر از سطح تولیدات کشاورزی دست یافتند که تولید گندم با دو رویکرد کیفی وافزایش تناژ یکی از دستاوردهای آنان است؛ دستاوردی که نام داراب را به عنوان کانون نمونه بسیج جامعه کشاورزی کشور بر سر زبان‌ها انداخت.

geomembrane

 

بیشتر بخوانید
کشاورزان گیلانی برای دریافت تسهیلات به کانون بسیج جامعه کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه کنند

زنجان| "کلینیک دامپزشکی سیار" به همت بسیج کشاورزی در روستاهای استان زنجان خدمات ارائه می‌دهند

سازمان بسیج کشاورزی مازندران به دنبال ارتقا محصولات داخل

سعید حسن شاهی با اشاره به دستیابی بسیج کشاورزی داراب به سطوح عالی تولید و انتخاب آن به عنوان یک الگو و نمونه ملی و کشوری گفت: این مهم با ریل گذاری هدفمند در مسیر ارتقای شاخص‌های مهم تولید و با بهره بردن از توان اساتید، نخبگان و متخصصان حوزه علم و عمل و استفاده از ظرفیت سفیران فارغ التحصیل بسیجی از دانشگاه کشاورزی استان فارس، یافته‌های علمی فارغ التحصیلان، پژوهشگران، اساتید دانشگاهی ونیز خبرگان با تجربه با رویکرد بومگرایی به دست آمده و افتخاری برای استان فارس است.

حسن شاهی افزود استفاده همزمان از علم و عمل موجب ارتقای سطح بهره وری در حوزه تولید می شود و دانش روز به ویژه به سبب کاهش منابع آبی کشور باید در خدمت تکامل کشاورزی قرار بگیرد و در کنار دانش روز باید از تجارب کشاورزان خبره نیز استفاده کنیم.

وی افزایش بهره وری در برخی مناطق را علاوه بر رعایت موارد ذکر شده حاصل توجه به رویکرد بومگرایی و توجه به مزیت‌های هر منطقه و زیست بوم دانست و گفت تولید محصولات استراتژیک در بخش‌های مختلف استان فارس براساس شرایط اقلیمی باید در اولویت قرار بگیرد.

حسن شاهی در ادامه ضمن تمجید از کشاورزان خبره داراب و نام بردن از آنها به عنوان فرماندهان بهره وری تاکید کرد بهره گیری این خطه از ظرفیت خبرگان کشاورزی و نیز توجه به علم روز وحضور سفیران فارغ‌التحصیل بسیجی دانشگاه کشاورزی فارس در کنار استفاده از رهنمودهای اساتید و پژوهشگران استان که با همتی بسیجی‌وار، جهش تولید را عینیت بخشیدند مهمترین دلیل توفیقات این شهر است.

وی ضمن تاکید بر لزوم فعال شدن کمیته‌های رفع موانع و محدودیت‌های تولیدات کشاورزی گفت: این کمیته‌ها مشکلات کشاورزان را باید شناسایی و با تعاملات بین بخشی و با حضور فرمانده سپاه هر ناحیه ، فرمانداران و مدیران جهاد کشاورزی مشکلات را رفع کنند.

ورق پلاستیکی

 

در پایان رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی استان فارس ضمن اشاره به تشکیل قرارگاه امنیت غذایی هر شهرستان متشکل از مدیران ارشد اجرایی و استفاده از خرد جمعی جهت رفع موانع از احداث میزهای تخصصی محصولات کشاورزی خبر داد و گفت برای نخستین بار در کشور، در هر شهرستان یک میز یا کارگروه تخصصی دایر کردیم تا مشکلات و موانع را از شهرستان به مرکز استان منعکس نموده و با بهره‌گیری از توان اساتید و خبرگان کشاورزی، به حل و فصل آنها بپردازیم.

انتهای پیام/424/ش

 

منبع تسنیم نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 326
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

جواد تاراسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در زنجان با اشاره به اینکه بیش‌ترین تولید زیتون در کشور به شهرستان طارم اختصاص دارد، اظهار داشت: به طور میانگین سالانه قریب به 46 هزار تن زیتون از سطح باغات این شهرستان برداشت می‌شود.

آب بندی استخر

 

وی افزود: 21 هزار هکتار از اراضی این شهرستان مختص باغات زیتون است و در این بین ارقام شنگه، ماری، زیتون زرد و روغنی قریب به 90 درصد سطح زیر کشت را شامل می‌شود، با این وجود قریب به 60 درصد زیتون کشور در این شهرستان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه شهرستان طارم در سال‌های اخیر حتی رکورد تولید و برداشت زیتون را بین کشور‌های تولید کننده این محصول همچون کشور ترکیه و اسپانیا به خود اختصاص داده است، گفت: در حال حاضر متوسط برداشت زیتون برابر با 2.5 تا 3 تن در هکتار است و باید برنامه‌ریزی‌ها به سمتی برود که میزان تولید به بالای پنج تن در هکتار برسد با این حال باید ذکر کرد کشاورز نمونه طارمی رکورد برداشت را که 27 تن در هکتار بوده به نام خود ثبت کرده است.

وی تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی داشته باشیم تا رتبه یک تولید زیتون در کشور را پایدار نگهداریم و امیدواریم که این رتبه تا سالیان سال مختص این استان و شهرستان طارم باقی بماند. البته باید تا حد توان از این کشاورزان نیز حمایت کنیم.

بیشتر بخوانید
1150 تن ماهیان پرورشی در منابع آبی کشاورزی ‌هرمزگان تولید شد‌

ابراز نگرانی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از واردات محصولات تراریخته؛ قانون ایمنی زیستی مورد بازنگری صورت می‌گیرد

مجلس برای حل مشکل اشتغالزایی طرح های راهبردی دارد/دولت مشکلات کشاورزی را حل کند

رئیس بنیاد مستضعفان در گفت‌وگو با تسنیم: حضور در تولیدات کشاورزی و دامی عرصه‌ای نیست که در آن عقب‌نشینی کنیم

پلاستیک استخر

 

تاراسی با اذعان به اینکه اگر این میزان تولید زیتون در استان‌های دیگر بود یقینا تحولات شگرفی در راستای فرآوری برای آن انجام می‌گرفت عنوان کرد: روغن استحصال شده از زیتون طارم بهترین کیفیت را در دنیا داشته و برای بهتر شدن شرایط باید برنامه‌ریزی‌های درستی انجام شود.

این مسئول با بیان اینکه خام‌فروشی معضل بسیاری از تولیدات و محصولات کشاورزی استان است و در این بین زیتون نیز از این قاعده مستثنی نیست، گفت: استان زنجان از لحاظ کشت گیاهان دارویی، سیب‌زمینی، زیتون، انگور در سطح تولید بالایی قرار دارد اما نکته حائز اهمیت این است که زنجیره فرآوری برخی محصولات کامل است اما باید مناسب با تکنولوژی روز این امر ارتقا یابد. متاسفانه فعلا نتوانسته‌ایم از خام فروشی بسیاری از محصولات کشاورزی در زنجان جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/ش

 

منبع تسنیم نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 292
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

جواد تاراسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در زنجان با اشاره به اینکه بیش‌ترین تولید زیتون در کشور به شهرستان طارم اختصاص دارد، اظهار داشت: به طور میانگین سالانه قریب به 46 هزار تن زیتون از سطح باغات این شهرستان برداشت می‌شود.

ژئوسنتتیک

 

وی افزود: 21 هزار هکتار از اراضی این شهرستان مختص باغات زیتون است و در این بین ارقام شنگه، ماری، زیتون زرد و روغنی قریب به 90 درصد سطح زیر کشت را شامل می‌شود، با این وجود قریب به 60 درصد زیتون کشور در این شهرستان تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه شهرستان طارم در سال‌های اخیر حتی رکورد تولید و برداشت زیتون را بین کشور‌های تولید کننده این محصول همچون کشور ترکیه و اسپانیا به خود اختصاص داده است، گفت: در حال حاضر متوسط برداشت زیتون برابر با 2.5 تا 3 تن در هکتار است و باید برنامه‌ریزی‌ها به سمتی برود که میزان تولید به بالای پنج تن در هکتار برسد با این حال باید ذکر کرد کشاورز نمونه طارمی رکورد برداشت را که 27 تن در هکتار بوده به نام خود ثبت کرده است.

وی تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی داشته باشیم تا رتبه یک تولید زیتون در کشور را پایدار نگهداریم و امیدواریم که این رتبه تا سالیان سال مختص این استان و شهرستان طارم باقی بماند. البته باید تا حد توان از این کشاورزان نیز حمایت کنیم.

بیشتر بخوانید

ورق پلاستیک


1150 تن ماهیان پرورشی در منابع آبی کشاورزی ‌هرمزگان تولید شد‌

ابراز نگرانی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از واردات محصولات تراریخته؛ قانون ایمنی زیستی مورد بازنگری صورت می‌گیرد

مجلس برای حل مشکل اشتغالزایی طرح های راهبردی دارد/دولت مشکلات کشاورزی را حل کند

رئیس بنیاد مستضعفان در گفت‌وگو با تسنیم: حضور در تولیدات کشاورزی و دامی عرصه‌ای نیست که در آن عقب‌نشینی کنیم

تاراسی با اذعان به اینکه اگر این میزان تولید زیتون در استان‌های دیگر بود یقینا تحولات شگرفی در راستای فرآوری برای آن انجام می‌گرفت عنوان کرد: روغن استحصال شده از زیتون طارم بهترین کیفیت را در دنیا داشته و برای بهتر شدن شرایط باید برنامه‌ریزی‌های درستی انجام شود.

حوضچه پرورش ماهی

 

این مسئول با بیان اینکه خام‌فروشی معضل بسیاری از تولیدات و محصولات کشاورزی استان است و در این بین زیتون نیز از این قاعده مستثنی نیست، گفت: استان زنجان از لحاظ کشت گیاهان دارویی، سیب‌زمینی، زیتون، انگور در سطح تولید بالایی قرار دارد اما نکته حائز اهمیت این است که زنجیره فرآوری برخی محصولات کامل است اما باید مناسب با تکنولوژی روز این امر ارتقا یابد. متاسفانه فعلا نتوانسته‌ایم از خام فروشی بسیاری از محصولات کشاورزی در زنجان جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/ش

 

منبع تسنیم نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 294
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مرند، شهرستان مرند دارای 9,800 هکتار باغ میوه است که از این میزان 1,148 هکتار درختان غیربارده و 8,652 هکتار بارده است.

ژئوممبران

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مرند گفت: سالیانه حدود 64,864 تن انواع میوه از این شهرستان برداشت می‌شود که از این میزان درخت بارده و غیر بارده حدود 3500 هکتار باغات سیب شهرستان است که از هر هکتار بالای 10 تن سیب برداشت می‌شود.

به گزارش تسنیم، از طرفی مرند در زمینه تولید زردآلو رتبه اول استان را در اختیار داشته و در بین سه تولیدکننده اول کشوری قرار دارد.

حال با این ظرفیت عظیم، ضرورت ایجاد صنایع تکمیلی و بسته بندی در شهرستان احساس می‌شود.

*صنایع تبدیلی کشاورزی مرند چشم انتظار سرمایه گذاران

مدیر جهاد کشاورزی مرند تاکید کرد: توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی علاوه بر رونق اقتصادی در بخش کشاورزی، زمینه اشتغال را فراهم می‌کند.

علی صیادی ادامه داد: هم اکنون 5 سردخانه مجهز و 8 کارخانه و کارگاه تولید لواشک در شهرستان مرند فعالیت می کنند؛ اما در زمینه صنایع تکمیلی نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده ای هستیم.

بیشتر بخوانید
‌‌سهم مرند از درآمدهای صنایع معدنی ‌چقدر است؟‌

پیکر مطهر شهدای گمنام ‌آذربایجان شرقی را معطر کرد/تشییع خودرویی و تدفین در تبریز و مرند‌

ژئوممبران چیست

 

پیش از این فرماندار ویژه مرند نیز از احداث کارخانه آب میوه گیری و کنسانتره، کارخانه آب میوه با یک برند جهانی در این شهرستان خبر داده بود.

گفتنی است، تولید سیب زنوز در شهرستان مرند این برند را جهانی کرده است چرا که رنگ، مزه، ارزش غذایی، طعم مناسب، آبدار بودن و عطر مخصوص سیب زنوز شهرت جهانی پیدا کرده است.

همچنین با توجه به اینکه مجموع باغ‌های میوه شهرستان مرند 12 هزار هکتار است، راه اندازی مجتمع کشت و صنعت و صنایع تبدیلی کشاورزی در شهرستان مرند می‌تواند پشتوانه مناسبی برای خرید میوه‌های تولیدی باغات منطقه و توسعه بخش کشاورزی و اقتصادی شهرستان به شمار رود.

از سوی دیگر، یک هیئت اقتصادی از طرف آستان قدس رضوی 2 سال پیش با سفر به شهرستان مرند از پتانسیل‌های کشاورزی این شهرستان بازدید کرده و خواستار سرمایه‌گذاری در برخی زمینه‌ها شدند.

سیب زنوز و خشکبار از مواردی بود که مورد تایید سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی قرار گرفت تا سرمایه گذاری در آنها آغاز شود اما با گذشت بیش از دو سال از این موضوع هنوز خبری نشده است.

*مرند نیازمند احداث پارک لجستیک

اما شهرستان مرند به دلیل قرار گرفتن در مسیر سوق‌الجیشی اوراسیا و حتی مسیر رسیدن به مرز بازرگان و اروپا، از پتانسیل عظیم خودروهای سنگین و کشنده برخوردار است که این پتانسیل تاکنون مغفول واقع مانده است.

هم اکنون 2 طرح سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرستان مرند در حال بررسی است که پارک لجستیک و نیروگاه خورشیدی در محدوده روستای قرمزی قشلاق از جمله طرح‌های سرمایه‌گذاری مهم است که کارهای اولیه آنها انجام گرفته اما سال هاست که به مرحله اجرایی درنیامده است.

بیش از 9 هزار خودروی سنگین کشنده در مرند وجود دارد و این شهرستان از نظر تعداد خودروی کشنده رتبه 17 کشوری را دارد که براین اساس ایجاد پارک لجستیک در این منطقه ضروری ترین مطالبه مردم است.

راه اندازی پارک لجستیک در شهرستان مرند رونق کسب و کارهای وابسته و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را به دنبال خواهد داشت‌.

احد آغباشلو یکی از رانندگان خودروهای سنگین به خبرنگار تسنیم گفت: ما رانندگان خودروهای سنگین در مرند با مشکل کمبود پارکینگ و نگهداری خودروها مواجه هستیم.

وی افزود: شهرستان مرند که دارای خودروهای سنگین بسیاری است چرا باید از داشتن پارک لجستیک محروم باشد؟

این راننده خودروی سنگین تأکید کرد: اگر این پتانسیل مرند در اختیار شهرها و استان‌های دیگر بود از آنها در جهت اشتغالزایی گسترده بهره برداری می کردند.

*نیروهای انسانی جوان مرند و تولید فکر جدید

لازم به ذکر است نیروی انسانی جوان از دیگر پتانسیل‌های مهم شهرستان مرند به شمار می‌رود اما به علت عدم وجود کارخانه و واحدهای تولیدی بزرگ در این شهرستان، نیروی عظیم انسانی برای اشتغال به شهرستان‌های همجوار می‌روند.

داود گرشاسبی فرماندار ویژه مرند از ایجاد کارگروه جوان و توسعه در مرند خبر داد و تصریح کرد: ایجاد این کارگروه موجب می شود جوانان ضمن مشارکت در حوزه های مختلف با مسئولان همکاری کرده و ضمن تولید فکر جدید نیازهای خود را به تصمیم گیران انتقال دهند.

فرماندار ویژه مرند اظهار داشت: می توان با تربیت نسل جدید، کمبود انسان‌های توسعه گرا را جبران کرد.

ورق ژئوممبران قیمت

 

وی کارآفرینی را از دیگر خصوصیات یک جوان توسعه گرا دانست و افزود: جوانان باید خوداتکایی و اعتماد به نفس را در خود تقویت کرده و در مقابل هجمه‌های خارجی، عقیده و باور خود را شکل دهند.

شهرستان مرند علاوه بر دارا بودن پتانسیل‌های عظیم صنعتی و کشاورزی در شهرها از روستاهای بکر در زمینه

سرمایه گذاری نیز برخوردار است؛ مسئولان با جذب سرمایه گذاران و توسعه صنعتی و کشاورزی می توانند علاوه بر افزایش اشتغال زایی و کاهش میزان بیکاری، مسئله مهاجرت معکوس به روستاها را محقق کنند.

از سوی دیگر، قرار گرفتن شهرستان مرند در مسیر ترانزیت به اروپا و اوراسیا، موقعیت شهرستان را برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ فراهم کرده است و بخش خصوصی برای استفاده از ظرفیت‌های مرند می‌تواند وارد میدان شود.

 

lمنبع تسنیم نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 31 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، روستاهای پائین‌دست کرخه در شهرستان حمیدیه در شرایط خشکسالی و بی‌آبی حاکم بر خوزستان بسیار متأثر شده‌اند به‌گونه‌ای که آب مناسبی برای احشام آنها نمی‌رسد.

این روستاها اغلب لوله‌کشی آب دارند ولی آبی در لوله‌های روستاهایشان جریان ندارد و مجبور هستند به‌صورت روزانه آب خود را از فروشندگان دوره‌گرد که به‌صورت وانت و سه‌چرخه وارد روستا می‌شوند، خریداری کنند.

شاخه‌ای از رودخانه کرخه وارد روستا می‌شود ولی اکنون خشک شده و علاوه بر اینکه توان کشاورزی اهالی از آنها را گرفته امکان تأمین آب احشام را نیز ندارند.

قیمت عایق استخر

 

تانکرهای آب‌رسان نیز وارد این روستاها می‌شوند ولی به علت نبود برنامه‌ریزی دقیق باعث اختلاف و حتی درگیری روستاییان شده است. برای نمونه در روستای «گبر ازهیر» و روستای کناری بر سر همین مسئله چندین نوبت درگیری رخ داده است.

گاومیش‌ها در حال تلف شدن

در همین روستاها حدود یک هزار رأس گاومیش وجود دارد که آبی برای آنها نیست و در آستانه تلف شدن هستند. گاوهای نژاد خارجی نیز به دلیل کم‌طاقت بودند به دلیل کم‌آبی تلف شده یا در آستانه تلف شدن هستند.

علی سیلاوی یکی از اهالی روستای «گبر ازهیر» به خبرنگار مهر گفت: روستاهای بالادست برنج کاشته‌اند و تاوان این کار آنها را ما با بی‌آبی می‌دهیم.

آب می‌خریم

وی افزود: چندین سال است لوله‌کشی آب به این روستا صورت گرفته ولی لوله‌ای که برای تأمین آب تعبیه شده، آنقدر کوچک است که توان رساندن آب ندارد و اصولاً آب آشامیدنی خود را خریداری می‌کنیم.

سیلاوی بیان کرد: مسئولان در خوزستان ضعیف هستند و توان مقابله با کشت برنج را ندارند. چرا در بالادست باید برنج بکارند و در پائین‌دست حتی آبی برای احشام وجود نداشته باشد؟

ورق پلاستیکی ژئوممبران

 

عباس سیلاوی یکی دیگر از اهالی روستا هم به خبرنگار مهر گفت: امیدمان را از دولت روحانی از دست داده‌ایم و برای حضور سید ابراهیم رئیسی لحظه‌شماری می‌کنیم.

وی افزود: امیدواریم رئیسی بتواند نگاه عادلانه‌ای به مشکلات خوزستان داشته باشد. با این رهاسازی مقطعی آب نمی‌توان به راحتی مشکلات روستاهای پائین‌دست رودخانه‌های خوزستان را حل کرد.

خالی شدن روستاها

وی تأکید کرد: وقتی آب شرب نداریم یعنی دولت به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به ما می‌گوید از روستاها مهاجرت کنید و به شهرها بیایید. با تداوم این وضع باید شاهد خالی شدن روستاهای منطقه باشیم.

صادق یکی دیگر از اهالی روستا هم به خبرنگار مهر گفت: چهار تانکر آب‌رسان برای ما و روستاهای اطراف آبرسانی می‌کنند ولی آنقدر کم هستند که باعث اختلاف و درگیری اهالی منطقه شده است.

وی افزود: اگر شما نمی‌رسیدید قطعاً بین اهالی درگیری رخ می‌داد و این مسئله روزانه انجام می‌شود چرا که برنامه‌ریزی مناسبی برای این تانکرها اندیشیده نشده است و برخی آب زیادی می‌برند و همین مسئله باعث درگیری می‌شود.

تأیید امام‌جمعه

حجت‌الاسلام سعید لفته پور امام‌جمعه حمیدیه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با تأیید مشکلات پیش‌آمده برای روستاهای پائین‌دست کرخه در حمیدیه با بیان اینکه حتی در تخصیص آب بین روستاها هم تبعیض وجود دارد، بیان کرد: یکی از مسئولان برای رساندن آن با تانکر برای روستاها با کمال وقاحت می‌گوید، تانکر نداریم و مردم باید تانکر پیدا کنند. این حرف زیبنده مسئولی در حکومت اسلامی هست؟ باید با این مدیران قاطعانه برخورد کرد. اکنون به علت بی‌آبی و کم‌آبی دامداران مرتب در حال از دست دادن دام‌ها خود هستند. دام‌های شیری را مردم دارند ذبح می‌کنند. گاومیش‌ها در حال سقط جنین هستند. این‌همه ضرر و زیان را چه کسی باید پاسخگو باشد؟

وی با بیان اینکه در حمیدیه چهار هزار گاومیش‌ها داریم که همه در خطر قرار دارند و آب برای آنها نیست؟ گفت: گاومیش‌ها باید روزانه سه نوبت وارد آب شود تا خنک شود اگر این‌گونه نشود با مشکل مواجه می‌شود و می‌میرد یا سقط چنین می‌کند. همچنین در حمیدیه ۷۲ هزار رأس دام سبک داریم که اکنون آب برای آنها نیست. مهم‌ترین خواسته مردم حمیدیه اکنون آب برای دام‌ها است.

امام‌جمعه حمیدیه بیان کرد: به‌صورت روزانه تلفات گاو گاومیش داریم. فراتر از تلفات، مسئله بیماری دام‌هاست. دامی که آب به آن نرسد مریض می‌شود و دیگر نگهداری و فروش آن به‌صرفه نیست. یعنی کسی دامی که مریض را نمی‌خرد و روی دست دامدار باقی می‌ماند.

حجت‌الاسلام لفته پور در مورد کشت شلتوک در این شرایط بی‌آبی نیز گفت: مردم سال‌هاست که شلتوک می‌کارند و کار دیگری بلد نیستند. جهاد کشاورزی هم در این زمینه ضعیف است و کشت‌های جایگزین باصرفه خوب اقتصادی را به کشاورزان منطقه آموزش نداده است. ما قبول داریم که شلتوک آب بر است ولی کشاورز راهی دیگری برای تأمین زندگی خود ندارد. برای نمونه به مردم کنجد پیشنهاد شده است ولی در مقابله برنج هیچ صرفه اقتصادی برای کشاورز ندارد و مردم با کشت آن آشنا نیستند.

ساخت استخر کشاورزی

 

برنامه بلندمدت

هر چند در روزهای اخیر آب بیشتری از سدهای دز و کرخه رهاسازی شده است ولی این آب برای روستاهای پائین‌دست هنوز به‌صورت کامل نرسیده است و به نظر می‌رسد برای حل مشکل آب در خوزستان یک برنامه بلندمدت باید اندیشید.

کارهای مقطعی جز ضرر و زیان و نارضایتی مردم و تلف شدن سرمایه‌ها، عایدی خاصی به همراه ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این بازدید میدانی در محل روستاهای دارای تنش آبی شهرستان حمیدیه انجام شد، مدیرعامل و مدیرکل استان‌های خبرگزاری مهر حضور داشتند و امام‌جمعه حمیدیه بابت این حضور میدانی از مسئولان خبرگزاری مهر تشکر کرد.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

ابراهیم امامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: این شهرستان که بیش از ۲۲ نوع محصول متنوع در طول سال تولید می‌کند، در تولید بادام زمینی نیز ظرفیتی بی‌نظیر داشته به گونه‌ای که در چند سال اخیر سطح زیر کشت این محصول ۴۵ درصد افزایش یافته است.

عایق استخر

 

وی با بیان اینکه امسال بیش از ۳۶ هزار و ۸۰۰ تن تولید بادام زمینی با کیفیت در اراضی این شهرستان پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: به ازای هر هکتار کشاورزان چهار تن بادام زمینی را در اراضی حاصلخیز پارس‌آباد برداشت می‌کنند.

فرماندار شهرستان پارس‌آباد تنوع ارقام تولیدی این محصول را در منطقه یادآور شد و گفت: گردش مالی تولید این محصول بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال است که جمعیت گسترده‌ای در تولید این محصول مشغول به کار هستند.

امامی افزود: در سال زراعی گذشته بیش از ۲۳۰ هزار نفر روز اشتغال در سطح اراضی بادام زمینی از مرحله کشت تا برداشت، عرضه و فرآوری آن به وجود آمد که قطعاً امسال این ظرفیت اشتغال ارتقا می‌یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی واحد فرآوری و تولید با ارزش محصول بادام زمینی با تنوع تولید متناسب با ذائقه مردم هستیم که دو نفر از سرمایه‌گذاران قدم‌های اولیه را در این حوزه برداشته‌اند و قطعاً ما نیز یاریگر آنها در این زمینه خواهیم بود.

قیمت عایق استخر خاکی

 

امامی اضافه کرد: با توجه به اینکه پارس‌آباد منطقه حاصلخیز در کشت و زرع بادام زمینی است، امیدواریم در اولین فرصت کارخانه فرآوری این محصول و بسته‌بندی آن را شاهد باشیم تا جلوی دلال بازی در فروش و عرضه این محصول در سال زراعی جاری گرفته شود.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 322
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: بحران‌های اقلیمی و تغییرات آب و هوایی که کشور ما را دچار کرده، تأثیر مستقیم بر اقتصاد کشاورزی محور گلستان گذاشته است به‌گونه‌ای که نبود آب و دسترسی دشوار به منابع آبی باعث شده سرنوشت حدود دو میلیون نفر در استان و اشتغال و آینده آن‌ها به خطر بیفتد.

ژئوتکستایل

 

گرچه طی دو سال گذشته بارندگی‌های پیاپی نوید روزهای پرآب در سال‌های آینده را می‌داد اما اکنون کارشناسان می‌گویند گلستان خشک‌ترین روزهای خود را طی نیم‌قرن اخیر تجربه می‌کند.

کارشناسان می‌گویند به‌جای اصرار بر کشاورزی پرمصرف و کم بازده در استان می‌توان از ظرفیت کشورهای مجاور بهره برد.

قزاقستان، جدی‌ترین پیشنهاد همکاری برای توسعه روابط تجاری به‌خصوص در بخش کشاورزی با ایران است. کشوری پهناور با کشاورزی پربازده که هم‌اکنون نیز ایران مشتری گندم و دام آن است. کشوری که هزینه تولید آن ارزان بوده و راه‌های ارتباطی آن به گلستان و ایران هم افزایش و بهبودیافته است.

غفلت گلستان از کشت فرا سرزمینی/ نیازمند دیپلماسی اقتصادی هستیم

راه‌آهن اینچه برون که ایران را به آسیای شرقی متصل کرده و اکنون به ریل عریض هم مجهز شده، توسعه پروازهای گرگان و آکتائو و قزاق‌های ساکن گلستان، همه ظرفیت‌هایی است که می‌تواند توسعه روابط تجاری به‌خصوص در بخش کشاورزی و دامداری با قزاقستان را همراه داشته باشد.

قزاقستان فرصتی برای کشت فراسرزمینی

به گفته هادی حق‌شناس، استاندار گلستان، کشور قزاقستان از ۲۲۲ میلیون هکتار اراضی کشاورزی برخوردار است و لذا محیط مناسبی برای کشت فرا سرزمینی استان محسوب می‌شود؛ این در حالی است که گلستان دارای ۷۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

وی با بیان اینکه قزاقستان باوجود تحریم‌ها، به توسعه روابط و همکاری‌های همه‌جانبه با ایران توجه دارد، این کشور را ظرفیت خوبی برای انجام همکاری‌های کشاورزی برشمرد.

استاندار گلستان تأکید کرد: در شرایط کنونی که بحران اقتصادی و اقلیمی بر کشاورزی ما تأثیر گذاشته می‌توان از ظرفیت قزاقستان برای کشاورزی بهره برد و در کنار آن ظرفیت‌های دیگر کشورها که با اقلیم کنونی ما سازگار باشد را فعال ساخت.

وی حفظ ذخایر آبی و خاکی و کاهش هزینه‌های تولید را از مزایای این برنامه اقتصادی عنوان کرد.

حق‌شناس تأکید کرد: پرواز گرگان به آکتائو و تداوم آن‌که تاکنون ۳ پرواز موفقیت‌آمیز و با استقبال مناسب داشته و اصلاح ریل عریض در راه‌آهن ایران- ترکمنستان - قزاقستان فرصتی بی‌نظیر برای حضور گلستان در تجارت با کشورهای عضو پیمان اوراسیا است.

غفلت گلستان از کشت فرا سرزمینی/ نیازمند دیپلماسی اقتصادی هستیم

وی همچنین اعلام کرد که بر اساس گزارش سازمان نقشه‌برداری، حدود ۲۰ درصد از مساحت استان گلستان در بخش‌های مختلف فرونشست داشته که حداکثر آن ۲۲ سانتی‌متر در سال بوده است.

حق‌شناس علت اصلی فرونشست در این استان را برداشت آب به‌ویژه از چاه‌های عمیق عنوان کرد و ادامه داد: بین ۱۵ تا ۱۷ هزار چاه غیرمجاز در سطح استان قرار دارد که شرکت آب منطقه‌ای باید نسبت به بستن آن اقدام کند.

گلستان دچار بحران در آب و خاک

استخر ذخیره آب باران

 

بخشی از اقلیم گلستان دچار بحران آب‌وخاک شده به‌گونه‌ای اکنون ذخایر آبی گلستان به صفر نزدیک شده و شاهد فرونشست زمین هم هستیم.

به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان، ۸۰ درصد ظرفیت سدهای استان خالی است و امسال با توجه به شرایط خشک‌سالی، در کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان بر ممنوعیت کشت شالی و سایر محصولات پر آب طلب در سال آبی جاری به‌ویژه توسط آب چاه‌ها تأکید شده است.

کشت فراسرزمینی نه تنها از نظر اقتصادی به صرفه است، بلکه فشار را بر منابع طبیعی کشور کم کرده و برای آیندگان ذخایر خوبی به جا می‌گذاردسید محسن حسینی در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: در سنوات گذشته به دلایلی مانند ارزش اقتصادی بیشتر برنج، توسعه این کشت با استفاده از آب چاه‌ها به‌صورت غرقابی صورت گرفت که موجب آسیب به آبخوان‌ها شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان بیان کرد: با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۰ که کشت برنج را به تشخیص کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان‌ها واگذار کرده، کارگروه موردنظر در استان گلستان تشکیل شد و با توجه به خشک‌سالی سال جاری که از خشک‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال اخیر است، ممنوعیت کشت شالی و سایر محصولات پر آب طلب در سال آبی جاری به‌ویژه توسط آب چاه‌ها را مورد تأکید قرار داد.

طی سال‌های گذشته کشاورزی پرهزینه و بی‌برنامه بخشی از منابع آب‌وخاک گلستان را نابود کرده است. به عقیده کارشناسان، کشت فرا سرزمینی نه‌تنها ازنظر اقتصادی به‌صرفه است، بلکه فشار را بر منابع طبیعی کشور کم کرده و برای آیندگان ذخایر خوبی به‌جا می‌گذارد.

غفلت گلستان از کشت فرا سرزمینی/ نیازمند دیپلماسی اقتصادی هستیم

کشت فراسرزمینی یک ضرورت اقتصادی است

یک کارشناس کشاورزی در گفتگو خبرنگار مهر کشت فرا سرزمینی را یک ضرورت اقتصادی و اجتماعی دانست و با تاکید بر اینکه این روش اشتغال برون مرزی و درآمدهای ارزی را افزایش می‌دهد، گفت: این کشت باهدف کاهش فشار بر منابع داخلی به دلیل کمبود آب‌وخاک و همچنین ایجاد اشتغال برون‌مرزی برای جوانان فارغ‌التحصیل کشاورزی باید موردتوجه قرار گیرد.

کشت فراسرزمینی باهدف کاهش فشار بر منابع داخلی به دلیل کمبود آب‌وخاک و همچنین ایجاد اشتغال برون‌مرزی برای جوانان فارغ‌التحصیل کشاورزی باید موردتوجه قرار گیردرحمان چراغعلی با بیان اینکه استان گلستان به‌شدت در مضیقه تأمین آب و مواجهه با پدیده شور شدن زمین‌های خود است، افزود: از طرفی افزایش جمعیت مصرف‌کننده مواد غذایی هم فشار مضاعفی به منابع پایه آورده است، در حقیقت اگر بخشی از نیازهای استان از طریق کشت فراسرزمینی تأمین شود می‌توان بخشی از فشار وارده را کاهش داد.

مدیرعامل اسبق سازمان تعاون روستایی کشور ادامه داد: برای استفاده از این ظرفیت می‌توان با تشکیل تشکل‌های کوچک (تعاونی‌ها و شرکت‌های سهامی و غیره) با حمایت سازمان‌های دولتی اقدام کرد.

عایق استخر خاکی

 

این کارشناس حوزه کشاورزی با تأکید بر اینکه برای عملی شدن این مهم، آگاهی و اطلاع کامل استفاده‌کنندگان یا متقاضیان این طرح از قوانین حقوقی و تجاری و مالکان کشورهای مورد هدف بسیار حائز اهمیت است، اضافه کرد: تضمین سرمایه‌های سرمایه‌گذار طرف ایرانی توسط ارگان‌های ذی‌ربط و تضمین خرید محصولات تولیدی کشاورزان ایرانی در کشور مورد هدف از جمله مواردی است که باید موردتوجه قرار گیرد.

چراغعلی متذکر شد: راه‌اندازی واحد (اداره) در معرفی این فرصت و همچنین جذب متقاضیان در حوزه معاونت اقتصادی استانداری می‌تواند به معرفی بیش‌ازپیش این ظرفیت کمک کند.

وی گفت: برای توسعه کشت فراسرزمینی و استقبال از تولید محصولات با آب‌بری بالا در کشورهای هدف، در کنار حمایت‌های دولتی نیازمند توسعه مراودات اقتصادی و سیاسی با این کشورها از طریق رایزنان اقتصادی هستیم.

غفلت گلستان از کشت فرا سرزمینی/ نیازمند دیپلماسی اقتصادی هستیم

نیازمند دیپلماسی قوی برای توسعه کشت فراسرزمینی هستیم

امیر یوسفی هم در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه برای توسعه کشت فراسرزمینی نیازمند زیرساخت‌ها در ارتباطات دیپلماسی و اقتصادی هم هستیم، افزود: به‌عنوان نمونه در سال‌های نه‌چندان دور شرایط خوبی برای ورود سرمایه‌گذاران و کشت فراسرزمینی در گرجستان مهیا بود اما اخیراً با وجود تحریم‌ها علیه ایران و فشار آمریکا، مشکلاتی برای سرمایه‌گذاران و استفاده از ظرفیت کشت فراسرزمینی در زمین‌های بکر و بلااستفاده آن به وجود آمده است.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع، معادن و کشاورزی گرگان ادامه داد: هم‌اکنون ظرفیت خوبی در کشورهای همسایه گلستان به‌ویژه قزاقستان باوجود زمین‌های وسیع و آب فراوان، مهیاست اما برای سرمایه‌گذاری در این حوزه و عملیاتی شدن کشت فرا سرزمینی به یکسری امکانات و حمایت‌های دولتی نیاز داریم تا کار عملیاتی شود.

کشت فراسرزمینی دارای ظرفیت‌هایی است که اگر موردتوجه قرار نگیرد در درازمدت سرمایه‌گذاران را با چالش مواجه می‌کندوی بیان کرد: تا سال گذشته سیب‌زمینی گلستان به قزاقستان صادر می‌شد اما پس از ایجاد ظرفیت کشت فراسرزمینی در آن کشور، شرایط کشت برای کشاورزان قزاقستانی فراهم شد و کار به‌جایی رسید که امسال اجازه واردات سیب‌زمینی به قزاقستان داده نشد.

یوسفی توضیح داد: کشت فراسرزمینی دارای ظرفیت‌هایی است که اگر موردتوجه قرار نگیرد در درازمدت سرمایه‌گذاران را با چالش مواجه می‌کند ازاین‌رو نیاز به تمهیداتی داریم تا در بازار کشورهای هدف پابرجا بمانیم.

وی گفت: در کنار حمایت دولت برای ورود به کشت سرزمینی، نیاز است مراودات سیاسی و اقتصادی مستمر و پایداری از طریق سفارتخانه‌ها و رایزنان اقتصادی در کشورهای همسایه فراهم شود.

غفلت گلستان از کشت فرا سرزمینی/ نیازمند دیپلماسی اقتصادی هستیم

قیمت عایق استخر

 

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به چالش محدودیت در جذب رایزن اقتصادی در کشورهای هدف هم اشاره و خاطرنشان کرد: باید بپذیریم برای استفاده از ظرفیت توسعه کشت فراسرزمینی استان گلستان، تاکنون خوب عمل نکرده‌ایم و همین امر باعث شده کشت فراسرزمینی ما استفاده لازم را نداشته باشد.

وی متذکر شد: برای اینکه بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم توجه به چند موضوع حائز اهمیت است؛ باید ابتدا واقعاً احساس کنیم در کشور منابع آبی محدودی داریم و با این منابع محدود نباید هر محصولی را کشت کنیم بلکه باید از ظرفیت کشت فراسرزمینی استفاده کنیم.

به عقیده کارشناسان، باید به این باور برسیم در شرایطی که در استان و کشور با بحران کم‌آبی مواجه هستیم نیاز نیست محصولات آب‌بر مانند شالی و ذرت در استان کشت شود و باید زمین‌های کشاورزی استان به زراعت سایر محصولات کشاورزی با نیاز آبی کمتر اختصاص یابد.

کد خبر 5263909

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 583
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها - سیده فاطمه هلالات: باد انگار در این شرایط شوخیش گرفته! هیچ گیسویی به شادی نمی رقصد؛ زرد شده‌اند، از آن نوع که انگار یک شبه پیر شده باشند؛ این حکایتِ نخل‌های گیسو کمند و پیرمردِ مزرعه است که داستانی به قدمت نسل‌ها دارد.

روف گاردن

 

اجدادی که زمینشان را برای پیرمرد به یادگار گذاشته‌اند و او آنها را حفظ کرده تا با پسرانش سبزش کنند و برکتش رزق و روزی اهل و عیال بشود؛ باد اما حالا در میان زمینی خالی و سعف‌های (شاخه) رو به زردی تاب می‌خورد.

پیرمردی آن وسط روی زمین نشسته و حتی از سر کنجکاوی سرش را بر نمی‌گرداند و می‌گویند از وقتی که بالادست سد خاکی زدند، دل دماغ قبل را ندارد؛ پسرانش به جایش حرف می‌زنند، یکی می‌گوید: «ببین اینها فلفل‌اند، ببین به چه روزی افتاده‌اند!».

آنچه او نشان می‌داد، بوته خشکی بود که در نوک بعضی شاخه‌هایش شی‌ء قیطانی شکل که فلفل کوچک نارس خشک شده است به چشم می‌خورد.

عروسش می‌گوید: «شهریورماه هر سال فصل برداشت بود و ما هر سال از فروش فلفل‌ها درآمد داشتیم».

باز عروس می‌گوید: «جعفری‌ها را ببین! اینجا همه سبزی و صیفی بود؛ قبلاً روزی ۳۰۰ هزار تومان از فروش همین‌ها امرارمعاش می‌کردیم و می‌شد ماهی نزدیک سه میلیون تومان».

همسرش سرش را تکانی داده و با نوک انگشت خطی ممتد را نشان می‌دهد و می‌گوید: «به جز این دو کرت، دو کرت دیگر هم هست، هر کرت چهار هکتار است؛ هر کرت به یک برادر سپرده شده اما حالا همه خشک شده‌اند».

خانمش خط مستقیم را می‌گیرد و از یکجایی به بعد می‌رود به سمت عمق زمین اما خیلی جلو نمی‌رود؛ قطعه زمینی را با ابعادی حدود یک متر در یک متر نشان می‌دهد و می‌گوید: «این را ببین، پسر جاریم کلاس چهارم است، خودش این سبزی‌ها را کاشته بود، می‌برد و می‌فروخت تا خرج مدرسه‌اش را بدهد اما دیروز به من گفت (عمه اینها خشک شده و حالا من چه بفروشم؟)».

به روبه‌رو نگاه می‌کند و می‌گوید که «اینها پدر و مادرش هستند «زن و مردی که هر دو دور نخلی را گرفتند که زیر پایش شوره سفید به چشم می‌خورد.

مرگ تدریجی کشاورزی درپایین‌دست کارون/آب‌شور سهم ایستگاه آخر کارون

ژئوگرید

 

مادر جلو می‌آید و می‌گوید که «سبزی‌ها هیچ، نخل‌ها حیف است. نخل‌ها بمیرند خانه خراب می شویم» و به پاجوش‌های کاشته شده اشاره می‌کند که از ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان برای خریدشان هزینه کرده بودند و حالا جز شاخه‌های خشک شده چیزی از آنها باقی نمانده است.

عروسش اما هنوز در فکر است و راهش را به جلو ادامه می‌دهد؛ قطعه زمین بیضی شکل را با ابعاد کوچک نشان می‌دهد و می‌گوید: «آن یکی جاریم اینجا تره کاشته و از وقتی آب شور شد، خودش با چهارچرخ آب می‌آورد تا تره‌هایش آب شور نخورند».

تره‌هایی که با این وجود قدی نکشیدند؛ دلیلش را همسرش می‌گوید «تره هر روز آب می‌خواهد و اینقدر آب کافی نیست».

پورعبداللهِ پسر در مسیرش مرتب خم می‌شود و چیزی را از روی زمین بر می‌دارد و می‌گوید: «این خیار است، لاشه زرد پلاسیده که قرار بود، خیاری سبز باشد» باز جلو می‌رود و باز خم می‌شود، باز خیارهای مرده و باز خم می‌شود و همین کار جلوی چشم من این‌قدر تکرار شد که حد نداشت!

خانواده پورعبدالله بیش از سه هکتار زمین در حفار شرقی دارند؛ سه هکتاری که کشت میانه کاری آن خشک شده و حالا به شدت نگران نخل‌هایشان هستند، نخل‌هایی که اگر آب به آنها برسد باید یک سال سیراب شوند تا بار دیگر به بار بنشینند.

پورعبدالله‌ها از کشاورزان نمونه هستند؛ یکی از آنها فصل گذشته در کشت گندم کشاورز نمونه شد چون از چهار هکتار بیش از ۱۷ تن گندم برداشت کرده بود.

همه چیز از یک سد شروع شد

«نجم عبید زاده» رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی خرمشهر در تشریح مشکلات این روستاییان، این مشکل را محدود به روستای حفار نمی‌داند و می‌گوید: مشکل در مناطق حفار شرقی، غربی، شنه، محرزی و منیخ بعد از احداث سد خاکی مارد اتفاق افتاد و حالا بیشتر از ۴۰ روز از احداث سد می‌گذرد و نخیلات بدون آب مانده‌اند که اگر بخواهند آبی را هم به آنها برسانند، آب شور رودخانه است.

مرگ تدریجی کشاورزی درپایین‌دست کارون/آب‌شور سهم ایستگاه آخر کارون

بام سبز

 

بند خاکی مارد، دایک خاکی است که با عرض ۱۱ متر و ارتفاع از کف به طول ۱۹۰ متر از ساحل تا ساحل مقابل از جنس خاک محل و لاشه‌سنگ از ۲۵ اردیبهشت‌ماه امسال شروع و در سوم تیرماه سال جاری به پایان رسید. این سد برای این احداث شد تا حایلی باشد میان آب شیرین رودخانه و آب شور خلیج‌فارس و مانع از پیشروی آب دریا و شور شدن آب رودخانه کارون و بهمن‌شیر شود.

عبید زاده منکر لزوم و محاسن اجرای سد خاکی مارد نیست ولی در کنار آن، اما و اگری دارد که خودش می‌گوید: «دو تا سه ماه قبل از اجرای پروژه به خاطر تجربه احداث آن در سال ۹۷ و تنش آبی بعدش به مسئولان هم گوشزد کرده بودم».

منظورش موضوع زمین‌های خارج از شبکه در پایین‌دست سد است که با بستن راه رسیدن آب شیرین تنها آب در دسترسشان آب شور دریا با ای سی بالای هشت هزار میکروموس می‌شود، آبی که زمین را به شوره‌زار تبدیل خواهد کرد.

او می‌گوید: «با احداث بند مارد اگر بخواهند آبی را به زمین‌های پایین‌دست برسانند، آب شور دریاست که بالای دو هزار و ۴۰۰ تا دو هزار ۵۰۰ اصله نخل و میانه کاری در این محدود وجود دارد که میانه کاری آنها نابوده شده و تا زمانی که اینها به شبکه وصل شوند، ممکن است که نخیلات آنها به صورت کامل از بین می رود».

آنطور که او می‌گوید «اگر آب شیرین هرچه سریع‌تر به نخل‌های نرسد، نفر به نفر از بین می‌روند و دیگر نمی‌شود کاری برایشان انجام داد» و از نظرش تأمین آب کشت‌های دائم بر عهده سازمان آب و برق خوزستان است و ستاد بحران استان و شهرستان باید هرچه سریع‌تر تأمین آب این زمین‌های تشنه را به سرانجام برساند.

تصمیم برای رفع مشکل

بعد از اجرای بند مارد جلسه‌ای در فرمانداری خرمشهر برای رفع مشکل اراضی پایین‌دست مارد برگزار و در همان جلسه مقرر شد که سازمان آب و برق خوزستان تأمین ادوات و ماشین آلات را بر عهده بگیرد و جهاد کشاورزی نیز پروژه را با همکاری دهیاران اجرا کند.

پروژه‌ای که از چند روز پیش در روستاهای شنه و محرزی آغاز شد و بنا به گفته «عباس پورمند» بخشدار مرکزی خرمشهر، این پروژه قرار است که پس از تکمیل در روستاهای حفار شرقی و منیخ در روستای حفار غربی نیز اجرا شود.

«ابراهیم پروین» مدیر امور آب جنوب با گفتن این حرف که «متولی انهار سنتی جهاد کشاورزی است و تأمین آب اراضی با ما است که آب را تأمین کردیم اما اینکه کدام زمین‌ها مشترک ما نیستند باید توسط جهاد کشاورزی اطلاع داده می شد» ادعا می‌کند که مسئولیت تأمین آب اراضی تحت شبکه بر عهده امور آب است و مسئولیتی در قبال تأمین آب انهار سنتی ندارد و این از جمله وظایف جهاد کشاورزی است.

اما فارغ از اینکه چه کسی باید آب را تأمین کند، بعد از برگزار شدن جلسه اضطراری در همین خصوص به میزان ۸۰ درصد رفع مشکل را که تأمین لوله، اتصالات و ماشین آلات برای اجرای شبکه بوده بر عهده گرفته است.

او درباره اینکه چرا این کارها پیش از اجرا بند خاکی مارد انجام نشده بود، می‌گوید: «جهاد کشاورزی باید قبل از احداث سد به ما آمار می‌داد اما بعد از آن گفت که ۲۳۴ هکتار اراضی هستند که آب ندارد؛ اکنون هم که اطلاع نداد که مشکلی نیست و در جلسه نیز اعلام کردیم که جهاد کشاورزی پایش کند و به ما اطلاعات دقیقی بدهد چون سازمان آب و برق خوزستان تعهد کرده که لوله و بیل مکانیکی آن را تأمین کند».

«شاکر احمدیان» معاون جهاد کشاورزی خرمشهر در این خصوص اما نظر مخالفی دارد و می‌گوید: «متولی تأمین آب جهاد کشاورزی نیست و صدور مجوز برداشت آب و هر گونه تغییرات در حوزه آبی را سازمان آب و برق بر عهده دارد و در بحث برداشت‌های غیرمجاز نیز همیشه شاکی همین سازمان است».

مرگ تدریجی کشاورزی درپایین‌دست کارون/آب‌شور سهم ایستگاه آخر کارون

شرکت های تولید کننده ورق ژئوممبران

 

او در خصوص اینکه چرا قبل از اجرای پروژه در رابطه با زمین‌های پایین‌دست خارج از شبکه با امور آب جنوب صحبتی نشده بود، می‌گوید: «این سازمان باید قبل از اجرای پروژه از جهاد کشاورزی استعلام می‌کرد اما بدون استعلام پروژه را اجرا کرد».

البته احمدیان بر این نکته تأکید می‌کند که جهاد کشاورزی مطالعات دقیق خود را پیش از اجرای پروژه انجام داده و در زمان برگزاری جلسه فرمانداری در هشتم تیرماه امسال مطالعات پایان یافته و اطلاعات قابل عرضه بوده است.

اما نکته‌ای که مدیر امور آب جنوب و معاون جهاد کشاورزی خرمشهر به آن اشاره کردند، این بود که اگر چه برای برخی زمین‌ها شبکه تعریف نشده بود اما برخی دیگر می‌شد شبکه‌ای را در نظر گرفت تا امروز این حال روز را نداشته باشند اما خودشان در زمان اجرا شبکه توزیع آب با اجرای پروژه در زمین‌هایشان مخالفت کرده بودند.

پروین می‌گوید: «زمانی که شبکه آبیاری احداث شد اهالی در حفار شرقی اجازه ندادند که برایشان لوله بکشند و گفتند که ما می‌خواهیم به صورت سنتی از آب برداشت کنیم و نمی‌خواهیم تحت پوشش سازمان باشیم».

احمدیان نیز این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید: «در اجرای پروژه یک هزار و ۲۰۰ هکتار پیش‌بینی شده بود اما طرح در ۹۰۰ هکتار اجرا شد و عمده زمین‌هایی که حاضر نشدند تحت پوشش شبکه بروند، زمین‌های حاشیه رودخانه بودند که کشاورزان ترجیح می‌دادند آب را به صورت سنتی تأمین کنند».

جبران خسارت

حالا اگر از اینکه چرا و چگونه کار به اینجا کشید که محصولات سبزی و صیفی خرمشهر خشک و نخل‌هایشان تنش را تجربه کردند و اصل مساحت نیاز به شبکه ۲۳۴ (اعلام امور برق)، ۲۴۳ (اعلام جهاد کشاورزی) و یا بیش از ۳۰۰ هکتار (اطلاعات امور صنفی) است، گذر شود و امید برود که پروژه احداث شبکه هرچه سریع‌تر پایان یابد اما باز به این سوال می رسیم که برای جبران خسارت وارد شده به کشاورزان چه می‌توان کرد؟

«عبید زاده» رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی خرمشهر می‌گوید: «کشاورزان اکنون متضرر شده‌اند و همه میانه کاری از بین رفته به نخیلات تنش وارد شده امسال با این تنش آبی در بحث نخیلات محصول درجه یک و دو نخواهیم داشت و به احتمال ۹۹ درصد محصول خرما خوراک دام می‌شود؛ علاوه بر این احشام منطقه نیز در حال بیمار شدن هستند که باید خسارت وارد شده به کشاورزان نیز برآورد و پرداخت شود».

بخشدار مرکزی و معاون اداره جهاد کشاورزی می‌گویند که هیچ برنامه‌ای برای جبران خسارت‌های وارد شده ابلاغ نشده است.

ورق پلاستیکی استخر

 

«شعیب زاده» رئیس جهاد کشاورزی خرمشهر اما می‌گوید: «کشاورزان می‌توانند با مراجعه به صندوق‌های بیمه خسارت‌های خود را اعلام کنند که در صورت تأیید، پرداخت می شود».

مرگ تدریجی کشاورزی درپایین‌دست کارون/آب‌شور سهم ایستگاه آخر کارون

ولی در خصوص اما و اگرهای پرداخت خسارت به کشاورزان متضرر دیدگاه‌هایی وجود دارد؛ یکی اینکه این خسارت را سازمان آب و برق خوزستان به علت تأمین نکردن به موقع حق آبه کشت‌های دائم وارد کرده و به نوعی خسارت تحمیلی است و از سوی دیگر بیمه محصولات کشاورزی خسارت وارد شده به گندم کاران را تأمین و پرداخت نکرده چه برسد به این عده که حکایتشان متفاوت است.

باد هنوز در باغ می‌پیچید و صدای زن کشاورز در زوزه باد اوج می‌گیرد که می‌گوید: «منبع درآمد دیگری نداریم. کار دیگر مردهایمان قبلاً صیادی بود که نابود شد، همین زمین‌ها برایمان مانده که اینها هم…!».

از دردهای او دختر و پسرش هستند که امسال در مدارس مقاطع متوسطه شهر ثبت‌نام کردند و برای تحصیلشان پول می‌خواهند و آن بردار دیگر که دستش را روی دست دیگر می ساید و می‌گوید که «اگر نخل‌هایمان تلف شوند چه؟».

باد کمی اوج می‌گیرد و می‌نشیند روی گیسوی بلندترین نخل چون از آنجا همه چیز دیده می‌شود، حتی پیرمرد.

استخر ذخیره ی کشاورزی

 

ظهر است و آفتاب سوزان اما کشاورز پیر همچنان روی زمین آبا و اجدادش نشسته به امید روزی که آب به آبادی‌شان برگردد.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 526
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

عبدالرسول جوکار در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کار برداشت محصول انگور رقم تجاری ترکمن ۴ از سطح ۲ هکتار از تاکستان‌های جدیدالاحداث این شهرستان آغاز شده است.

وی افزود: این رقم که از ارقام بی دانه و به رنگ سیاه است، به صورت تازه خوری و قابلیت تولید کشمش دارد.

ورق پلاستیکی

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار با تاکید بر اینکه این رقم در بازار مشتری پسند و از استقبال خوبی برخوردار است، بیان کرد: این نوع انگور به دلیل بازار پسندی از ارقام صادراتی محسوب می‌شود.

جوکار سطح زیرکشت تاکستان‌های کوار را ۶۵۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: عمده تولید انگور این شهرستان از ارقام ریش بابا و هسته دار است.

او یادآور شد: به منظور ارتقای بازارپسندی انگور، طرح تجاری سازی تاکستان‌های این شهرستان آغاز و تاکنون بیش از ۶۰ هکتار از باغات کوار با ارقام ترکمن ۴ و سیاه سردشت احداث شده است.

وی همچنین از تجهیز ۱۵ هکتار از تاکستانهای این شهرستان به سیستم داربست خبر داد.

پوشش استخر

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار ابراز امیدواری کرد: پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک تاکستان‌های این شهرستان با ارقام تجاری مجهز به سیستم داربستی و جایگزین ارقام محلی شود.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 283
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، نادر نقیلی روز یکشنبه در گفت وگویی با اشاره به وضعیت موجود مصرف آب در بخش کشاورزی استان اظهار کرد: اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار است و در کنار آن ۱۸۸ هزار هکتار جنگل و ۲ میلیون و۵۰۰ هزار هکتار انواع درجه بندی شده مراتع در استان وجود دارد.

لندفیل

 

وی افزود: حدود ۲۰۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سالانه زیر کشت آبی می‌رود که حدود یک سوم کل اراضی قابل کشت کشاورزی استان را شامل می‌گردد و تقریباً ۶۰۰ هزار هکتار از این اراضی به سبب ماهیت اقلیمی استان هر ساله به صورت دیم به تولید محصول می‌پردازد. غالب بودن کشت دیم و تفاوتی بالایی که بین میزان اراضی کشت آبی و دیم در استان وجود دارد بالا بودن ریسک پذیری این استان در بخش کشاورزی را نشان می‌دهد.

نقیلی ادامه داد: حدود ۱۰۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نیز شامل باغات است که میزان بسیار اندکی از آن را باغات دیم تشکیل می‌دهد و بقیه اراضی نیز به صورت آیش و یا در تناوب قرار می‌گیرند و از کل اراضی کشاورزی سالانه حدود ۸۲۰ هزار هکتار به صورت زراعی کشت می‌شود که از این ۸۲۰ هزار هکتار تقریباً ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید محصولات زراعی و از ۱۰۲ هزار هکتار اراضی باغی نیز حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن تولید محصولات باغی برداشت می‌شود.

وی در مورد منابع آبی آذربایجان شرقی اظهار کرد: هر ساله در استان پنج میلیارد مترمکعب استحصال آب انجام می‌شود که در پنج سال گذشته ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آن به بخش کشاورزی اختصاص داشت و محل تأمین این میزان آب شامل ۲ بخش است که یک بخش آن را منابع آب سطحی تشکیل می‌دهد که در سال‌های عادی حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از این منابع استحصال می‌گردد اما با توجه به خشکسالی در سال جاری این عدد به ۹۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

geomembrane

 

وی ادامه داد: از بخش دوم یعنی آب‌های زیرزمینی نیز در سال‌های گذشته حدود یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شد که در سال جاری این میزان به ۶۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است بنابراین افت سطح آب‌های زیرزمینی و سفره‌ها باعث کاهش بسیار زیاد میزان استحصال آب شده است.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 279
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

تورج نوروزی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به طرح ممنوعیت کشت برنج در خوزستان، گفت: طرح کلی که به تصویب هیأت وزیران رسید محدودیت و ممنوعیت کشت برنج بود اما در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به علت سیل، افزایش میزان آورد رودخانه‌ها و سدها، اجازه کشت برنج توسط مقامات استان و با نظر مساعد دولت داده شد.

آب بندی استخر

 

وی افزود: این اقدام علاوه بر افزایش توانایی مادی کشاورزان و جبران خسارت سیل، به خوداتکایی برنج در کشور و افزایش تولیدات داخلی نیز کمک زیادی کرد.

نوروزی با بیان اینکه طبق آمار طولانی مدت (۳۰ ساله) به طور میانگین سالیانه ۴۵ تا ۵۰ هزار هکتار برنج در استان خوزستان کشت می‌شود، گفت: لذا در هیچ سالی، سطح زیر کشت برنج به صفر نرسیده و پیگیری‌های انجام شده، نشان می‌دهد که برنامه اجرایی سطح زیر کشت برنج در سال جاری نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته است که این امر نشان دهنده تأثیر اقدامات انجام شده در راستای کاهش کشت برنج است.

این مقام مسئول درباره اینکه دلایل ناکامی در طرح ترویج کشت کنجد به جای برنج چه بوده است؟، افزود: قدمت زراعت کنجد در استان خوزستان بیشتر از کشت برنج است و قرار نیست که زراعت کنجد جایگزین کشت برنج شود.

پلاستیک استخر

 

نوروزی گفت: در طی سالهای گذشته سطح زیر کشت کنجد در استان خوزستان از ۱۰ هزار هکتار به ۲۱ هزار هکتار افزایش یافته است که نشان دهنده موفقیت کشت کنجد است و برنامه کلی در کشت برنج مدیریت کشت براساس منابع آبی است؛ البته در سال‌هایی که با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم پیشنهاد می‌شود محصولات کم آب بر مثل کنجد در استان کشت شود.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 313
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی در شمال استان و همچنین مناطق جنوبی، تولید محصولات سبزی، صیفی و جالیزی ادامه دارد و برداشت این محصولات در مناطق گرمسیری آغاز شده است.

ورق پلاستیک

 

وی تصریح کرد: به رغم کاهش ۵۰ درصدی سطح زیر کشت این محصولات در منطقه مغان به دلیل قیمت‌گذاری مناسب فروش گوجه فرنگی، هندوانه و سایر محصولات صیفی و سبزی با رضایت بهره‌برداران ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در شهرستان پارس‌آباد برداشت گوجه فرنگی با برآورد ۷۵ هزار تن در اراضی حاصلخیز این منطقه شروع شده که عمده محصولات برای فرآوری روانه کارخانه‌های رب‌سازی در منطقه می‌شوند.

نیکشاد افزود: علاوه بر پارس‌آباد، در مشگین‌شهر، کوثر و خلخال نیز کشت انواع محصولات سبزی و صیفی و جالیزی به ویژه گوجه فرنگی از شهریورماه آغاز خواهد شد که انتظار می‌رود با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی در تولید این محصول بتوان به ارقام مناسب و کیفیت تولید دست پیدا کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در شهرستان پارس‌آباد بیش از پنج هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی به سطح زیر کشت محصولات سبزی و صیفی رفته که برآورد تولید بیشتر از سال گذشته بوده هر چند که سطح زیر کشت با کاهش ۵۰ درصدی روبه‌رو بوده است.

نیکشاد اضافه کرد: شش کارخانه رب‌سازی در منطقه و استان‌های همجوار محصولات تولید شده را با قیمت مناسب از زارعین خریداری کرده و نسبت به فرآوری آن اقدام می‌کنند.

حوضچه پرورش ماهی

 

وی به تجهیز این اراضی به سیستم آبیاری مدرن نیز اشاره کرد و ادامه داد: عمده اراضی تولید محصولات جالیزی و سبزی و صیفی به آبیاری مدرن به ویژه نوع تیپ مجهز شدند که قطعاً بهره‌برداری بیشتر از این اراضی با تأمین منابع آب مورد نیاز و به شکل مکانیزه انجام می‌شود.

نیکشاد بیان کرد: علاوه بر کشت این محصولات در اراضی حاصلخیز مغان و جنوب استان تا ۲۰ درصد افزایش تولید محصولات را در مجتمع‌ها و شهرک‌های گلخانه‌ای نیز شاهد هستیم که کیفیت محصولات و استمرار تولید به تأمین نیاز بازار نیز کمک کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: با فروش محصول گوجه فرنگی به قیمت مناسب رضایت کشاورزان در تولید فراهم آمده و بخش عظیمی از مشکلات که در سال‌های گذشته به دلیل دلال‌بازی به وجود آمده بود، رفع شده است.

 

منبع مهرنیوز

کد خبر 5282016

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 313
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد گرانی سرسام آور میوه سناریویی است که هر ساله در کشور تکرار می‌شود، در این بازی کشاورز در سرما و گرما با همه سختی‌ها و گرانی‌ها زحمات بسیاری می‌کشد تا نهالش رشد و به ثمر برسد اما هنگام برداشت محصول و کسب سود دست او خالی می‌ماند.

ورق ژئوممبران ایرانی

با وجود این همه مشکل در حرفه کشاورزی که شغل اصلی مردم استان ما محسوب می‌شود تصمیم گرفتم با نوشتن گزارشی صدای این قشر زحمت‌کش و دلسوز اقتصادی را به گوش مسئولان برسانم تا شاید گره‌ای از زندگی این افراد و به تبع اقتصاد استان و کشور باز شود که لازمه این گزارش هم صحبتی با چند باغدار بود که جزئیات این گفت‌وگوها را در ادامه خواهیم خواند.

کاهش سود باغدار سبب قطع درختان هلو شد

محمد احمدی باغدار سامانی که ۱۵ سال در پنج هکتار زمین مشغول تولید بادام صادراتی و هلو است امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: بازار هلو تا ۵ سال پیش در استان عالی که نه ولی خوب و معمولی بود و سود متعارفی نصیب کشاورز می‌شد اما از آن به بعد روند بازار به گونه‌ای شد که هزینه‌های کشاورز در حوزه‌های کود، شیمیایی، نگهداری میوه، سبد میوه، انتقال به میدان و دستمزد کارگر باز نگشت و همین کاهش درآمد و عدم وجود زیرساخت تره‌بار در کشور سبب شد که بیشتر کشاورزان از جمله بنده درختان مثمر هلو خود را قطع و به جای آن خشکبار بکارند.

 

بیشتر شدن هزینه‌ها نسبت به درآمد سبب شد که بیشتر کشاورزان از جمله بنده درختان مثمر هلو خود را قطع کنیم!

احمدی بیان کرد: در کاشت بادام نیز همین روال اجرا شد و سم «اتیون» که یکی از سم‌های اصلی این محصول می‌باشد از قیمت ۴۰ هزار تومان سه سال پیش با افزایش قیمت ۵ برابری به ۲۸۵ هزار تومان در سال جاری افزایش یافت و دستمزد کارگر از ۴ میلیون و نیم در طول سال به ۷ میلیون و نیم رسید همچنین هزینه‌ها از یک سوم به یک پنجم افزایش پیدا کرد و این اتفاقات در صورتی است که قیمت بادام کاهش پیدا کرد.

افزایش 10 برابری قیمت محصول از مزرعه تا بازار

زمانی که هزینه‌های تولید یک سوم بود کشاورز یک کیلو بادام را ۱۳۰ هزار تومن و امروز که هزینه ها ۵ برابر شده با قیمت حدود ۱۲۰ هزار تومان می‌فروشد و در نهایت هر کیلو بادام صادراتی استان در هندوستان ۴۰ دلار معادل یک میلیون و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد.!

این باغدار تصریح کرد: یعنی زمانی که هزینه‌های تولید یک سوم بود کشاورز یک کیلو بادام را ۱۳۰ هزار تومن و امروز که هزینه ها ۵ برابر شده با قیمت حدود ۱۲۰ هزار تومان می‌فروشد و در نهایت هر کیلو بادام صادراتی استان در هندوستان ۴۰ دلار معادل یک میلیون و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

بازار خشکبار ایران در دست تاجران هندی

وی ادامه داد: یک کشاورز برای به بار رسیدن محصولات یک هکتار زمین حداقل یک میلیارد سرمایه و ۳۰ میلیون تومان هزینه می‌کند و سود این هزینه به جیب دلالان و تاجران هندی می‌رود که نرخ کل خشکبار ایران نظیر بادام، انجیر و پسته را در دست گرفته‌اند و مقصر اصلی این داستان دولت است زیرا که از کشاورز هیچ حمایتی نمی‌کند.

بود و نبود اداره جهاد فرقی به حال من کشاورز ندارد

مصارف ورق ژئوممبران

احمدی بیان کرد: به طور مثال در طول ۱۵ سال کار بنده تا به حال یک کارشناس اداره کشاورزی از من راجع به مشکلات و روند کارم سوال نکرده و اگر کمکی بوده در حد صحنه سازی و یا تحویل مقادیری کود و شیمیایی بوده که این هدیه۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومانی در برابر ۱۰ میلیون هزینه باغدار هیچ به حساب می‌آید.

این باغدار، بیان کرد: متاسفانه همه هزینه‌های تولید نظیر تهیه موتور، نگهبان، آب، برق، اجاره‌بهای زمین، دستمزد کارگر و ... افزایش یافته و از طرفی قیمت فروش بادام کاهش یافته لذا باغدار برای تهیه ملزومات کشاورزی از چک استفاده می‌کند پس هنگام فروش محصول مجبور است برای بازگشت هزینه‌هایش محصول را با هر قیمتی که دلال می‌گوید بفروشد و دولت با نشان دادن چراغ سبز به سرمایه‌داران هندی حاصل دست رنج ما را با چندین برابر قیمت به آن‌ها می‌فروشد که هیچ سودی از این چند برابر شدن قیمت به جیب کشاورز نمی‌رود.

پیشنهاد اول: تأسیس اتحادیه بادام کاران سبب حذف دلال خواهد شد

وی در پایان اظهار کرد: اگر دولت اتحادیه‌ای برای بادام‌کاران در نظر بگیرد و همه باغداران را در آن عضو و به آن‌ها کد دهد و قیمت ثابتی برای محصول در نظر گرفته شود دلالان خرده پا مجبور می‌شوند به قیمت اتحادیه محصول را خریداری کنند اما متاسفانه در کشور ما گوش شنوایی از سمت مسؤلان نیست و کارها فقط در حد حرف باقی می‌مانند.

پیشنهاد دوم: نبود بازارچه شهرستانی سبب ایجاد اختلاف در قیمت میوه از تولید تا مصرف می‌شود

مهدی مظاهری یکی دیگر از باغداران سامانی در ادامه این گزارش به برخی از مشکلات باغداران این خطه اشاره کرد و گفت: به دلیل نبود بازارچه‌های میوه در شهرستان‌ها و عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان، باغداران میوه و محصولات تولیدی خود را در میدان میوه و تره بار عرضه می‌کنند که باعث ایجاد تفاوت بالای قیمت میوه میان مصرف کنندگان و خریداران می‌شود و وجود دلالان سبب می‌شود محصول حداقل با دو برابر قیمت به مصرف کننده برسد.

پیشنهاد سوم: ایجاد فروشگاه‌های دولتی برای عرضه سموم و کودهای شیمیایی و ...

مظاهری به بالا بودن قیمت مواد مغذی و سموم کشاورزی اشاره کرد و افزود: کشاورزان قادر به خرید این مواد نمی‌باشد که جهادکشاورزی استان با ایجاد فروشگاه‌های دولتی و ارائه کمک‌هزینه به باغداران جهت خرید این مواد برای بهره‌برداری ایده‌آل، کنترل و مبارزه به موقع از آفات و بیماری‌ها کمک کنند.

 

وی به خشکسالی‌های اخیر و کم‌آبی اشاره و تصریح کرد: کشاورزان مجبور به تغییر روش آبیاری از غرقابی به سمت قطره‌ای شده‌اند اما متاسفانه قیمت ملزومات ایجاد این سیستم جدید و همچنین اداوات و تجهیزات نوین کشاورزی افزایش یافته که جهاد کشاورزی می‌تواند با در نظر گرفتن تسهیلات جهت تأمین منابع مالی کشاورزان و معرفی کشاورزان به بانک کشاورزی جهت دریافت کمک هزینه تهیه اداوات می‌تواند به کشاورزان کمک کند.

چند پیشنهاد کاربردی برای کاهش اختلاف قیمت بازار و مزرعه

 

وی در پایان با بیان اینکه متاسفانه خرید ملزومات بسته بندی میوه خشکبار به نرخ دلار و فروش محصولات کشاورزی به تومان محاسبه می‌شود، گفت: گرانی بسته‌بندی، نبود امکانات نگهداری میوه در استان، نبود کارخانه جات فرآوری از محصولات کشاورزی مانند کارخانه تولید کنسانتره میوه، نبود تجهیزات مدرن و به‌روز برای جمع‌آوری و برداشت محصول از جمله کارگاه سورتینگ، نبود نهادهای حمایتی جهت برندسازی از محصولات کشاورزی و ارائه مشاوره به کشاورزان جهت صادرات محصولات از دیگر مشکلات باغداران به حساب می‌آید.

 

افزایش قیمت سبد از ۲۵۰ به ۲ هزار تومان طی یک سال!!

در ادامه این گزارش علی‌رضا ایزدی نیزی به برخی از مشکلات باغداران اشاره کرد و گفت: سال گذشته سبد حمل دو کیلو و نیم میوه را به قیمت ۲۵۰ هزار تومان و امسال به قیمت ۲ هزار تومان خریداری کردم، روزانه نیز ۱۲۰ الی۱۵۰ تومان هزینه کارگر است و در نهایت به میوه سبدی ۸ هزار تومان به دلال فروخته و با قیمت ۱۶ تا ۲۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

 

این باغدار هلو با بیان اینکه از شبی که محصول باغ به بنگاه می‌رسد تا صبح ۵ الی ۶ دست می‌گردد و صبح با قیمت چند برابر به فروشنده می‌رسد، گفت: میوه همان میوه است اما قیمت آن از شب تا صبح از ۴ هزار تومان به بالای ۱۰ هزار تومان می‌رسد که اگر دلال حذف شود این مبلغ نصیب باغدار می‌شود اما شرایط کار به گونه‌ای است که نمی‌توان بدون وجود دلال به فعالیت ادامه داد چرا که کشاورز همه تمرکز خود را بر روی کاشت و برداشت محصول می‌گذرد و توان و انرژی برای فروش ندارد لذا یک واسطه برای این امر کافی است.

از شبی که محصول باغ به بنگاه می‌رسد تا صبح ۵ الی ۶ دست می‌گردد و صبح با قیمت چند برابر به فروشنده می‌رسد

قیمت ژئوممبران

ایزدی ادامه داد: گاهی شخصٱ محصول را به مغازه محلات می‌برم اما چندین‌بار اتفاق افتاد که مغازه‌دار بدون اینکه کوچکترین زحمتی برای این میوه بکشد محصولات را با دو برابر قیمت به مشتری فروخته که این اتفاق ناشی از عدم نظارت بر بازار است قطعاً دولت از سود کم کشاورز و افزایش قیمت در بازار با خبر است اما برخوردی انجام نمی‌دهد.

این کشاورز ادامه داد: اگر میدانی پیش‌بینی شود که کشاورز محصول را با کمترین واسطه به دست مصرف کننده برساند و شرایط صنایع تبدیلی در استان ایجاد شود، تغییرات خوبی در شرایط کشاورزی ایجاد خواهد شد اما متاسفانه دولت با این روند مخالفت می‌کند.

سنگ اندازی دولت به جای برداشتن سنگ‌ها

وی اظهار کرد: چندی پیش با چند تن از باغداران شرکتی تشکیل دادیم تا میوه‌های خشک دسته بندی شده را به فروش برسانیم اما دولت به بهانه اینکه این کار بازدهی اقتصادی ندارد مجوز نداد و به جای سنگ برداری از جلوی پای کشاورزان سنگ می‌اندازد.

بالا بودن هزینه‌های تولید سبب تغییر کشت از غلات به خشکبار

فرشته دهقانی‌نیا در ادامه این گزارش با بیان اینکه بیشتر کشاورزان به صورت تجربی کاشت می‌کنند و علم با کشاورزی همراه نمی‌شود، گفت: این ناآگاهی مشکلاتی از قبیل سردرگمی در انتخاب نوع نهال، مرغوب نبودن نهال، عدم سمپاشی در فاصله زمانی مقرر و در نهایت سبب سرمازدگی نهال‌ها می‌شود.

کارشناس کلینیک گیاه پزشکی استان افزود: معمولاً ۵۰ درصد محصول قبل از اینکه به ثمر برسد از بین می‌رود و اگر ۵۰ درصد دیگر سالم بماند به علت بالا بودن هزینه‌های تولید نظیر تهیه سبد، نیروی کار، انتقال محصول به میدان و ... باغدار از کاشت غلات نظیر گیلاس و زردآلو به کاشت خشکبار روی می‌آورد زیراکه بادام برایشان صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

مهندس‌ناظر باغات شهرستان سامان با اشاره به مشکلات فروش محصولات اظهار کرد: اصل سود فروش به جیب دلالان می‌رود زیرا که خریدار محصول را با قیمت ناچیزی از کشاورز می‌خرد و آن را به دلار می‌فروشد که دلال این محصول را به بازار هدف که معمولاً خارج از کشور است و کار دسته بندی را انجام می‌دهد می‌فروشد و سود بالایی را ازآن خود می‌کند، در نتیجه محصول خام استان به هندوستان صادر شده و در بسته بندی‌های شکیل و قیمت بالاتر به کشورهای دیگر و حتی بعضاً به ایران باز می‌گردد.

دهقانی‌نیا بیان کرد: این در صورتی است که می‌توان با مدیریت صحیح و بسته‌بندی در ایران و یا حتی در استان‌ این هزینه در کشور و استان خودمان صرف شود و به اقتصاد جامعه کمک کند و یا حتی می‌توان میوه را با واسطه کمتر برای ایجاد صنایع تبدیلی به کارخانه فرستاد.

 قیمت ورق ژئوممبران

با دایر کردن مراکز حمایتی از کشاورزان در شهرستان‌ها باغداران می‌توانند با واسطه کمتر محصول را به بازار برسانند که با این روش هم سود بیشتری نصیب تولید کننده می‌شود و هم هزینه مصرف کنند کاهش می‌باید.

وی با بیان اینکه امکان حذف واسطه وجود ندارد اما می‌توان تعداد آن‌ها را به حداقل رساند، گفت: با دایر کردن مراکز حمایتی از کشاورزان در شهرستان‌ها باغداران می‌توانند با واسطه کمتر محصول را به بازار برسانند که با این روش هم سود بیشتری نصیب تولید کننده می‌شود و هم هزینه مصرف کنند کاهش می‌باید.

هر کسی با شنیدن این صحبت‌ها درک می‌کند که در حق کشاورزان به عنوان طلایه‌داران چرخه تولید و اقتصاد کشور اجحاف و حتی از کمترین توجه به این قشر غفلت شده است.

این در صورتی است که می‌توان با یک مدیریت صحیح و آسان یعنی حذف دلال از تولیدکنندگان ایرانی که عمدتاً جوان هستند و با دغدغه آبادانی کشور و به امید کسب درآمد این همه رنج را تحمل می‌کنند حمایت کرد، لذا در ادامه این پروژه تحقیقاتی به سراغ یکی از مدیران جهادکشاورزی استان رفتم تا از برنامه حمایتی این سازمان در حق کشاورزان و آینده سازان اقتصاد کشور باخبر شوم.

برای پیگیری مطالبات کشاورزان به سراغ مسئولان مربوطه رفتیم

ابراهیم شیرانی با بیان اینکه عمده کشاورزان معتقد به کار گروهی نیستند و خوستدار فروش میوه سر درخت و سود خود هستند، گفت: تشکیل اتحادیه باغداران راه حل عمده مشکلات کشاورزان و حذف دلال است که با این روش تسهیلاتی از مرحله داشت، کاشت تا برداشت محصول، معافیت پرداخت مالیات و ... نصیب کشاورز می‌شود.

 

معاون امور باغی جهادکشاورزی استان بیان کرد: سال‌ها قبل مقدمات تأسیس اتحادیه بادام‌کاران فراهم شد اما با مخالفت شدید باغداران و نماینده بادم‌کاران استان مواجه شد اما همچنان به جد پیگیر راه اندازی اتحادیه گلحانه‌داران و باغداران هستیم.

وی اظهار کرد: همچنین بازارچه فصلی در محیط سازمان برای کشاورزان راه اندازی اما پایبند به اجرای طرح نبودند و بعد از گشت مدتی محیط را ترک کردند.

فروش ورق ژئوممبران 

مقدمات تأسیس اتحادیه باغداران ایجاد شد

افشین حیدری مدیرکل تعاون روستایی استان نیز در ادامه گفت: 6 اتحادیه فعال روستایی و 5 اتحادیه شهرستانی در زمینه‌های کشاورزی در سطح استان فعالیت می‌کنند، گفت: به علت مخالفت‌های کشاورزان به جهت تأسیس اتحادیه تاکنون اتحادیه‌ای به این نام تأسیس نشده بود اما امروز چند شرکت درصدد ایجاد اتحایه باغداران هستند که مقدمات آن فراهم شده است.

احسان یزدان‌پناه در پایان این گزارش افزود: از سال 80 تا کنون هزار و 300 مجوز صنایع تبدیلی در حوزه مواد غذایی صادرشده که تنها 140 کارخانه پرونده بهره‌برداری را دریافت کرده و آماده فعالیت هستند که از این تعداد نیز تنها حدود 50 درصدشان فعال می‌باشد.

 

کارشناس مسئول صنایع تبدیلی استان افزود: با وجود عدم محدودت برای صدور مجوز و پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت و درگردش، بازهم کشاورز بدون پیش‌بینی قبلی سرمایه‌گذاری می‌کنند و عدم مدیریت خوب باعث عدم موفقیتشان می‌شود.

در پایان

آنچه از لابه لای این گفت‌وگوها به دست آمد این بود که هم کشاورز و هم مسئولان و هم کارشناسان این حوزه به راه‌های مشخص و عملیاتی رسیده‌اند، راه حل‌های ساده‌ای مانند ایجاد بازارچه‌هایی برای عرضه محصول یا ایجاد اتحادیه‌های نظام‌مند برای کمک به کشاورزان و ...، اما چرا مسئولان اراده جدی برای حل این مشکلات از خود نشان نمی‌دهند سئوالی است که همچنان بدون پاسخ ماند.

انتهای پیام/

 

منبع فارس نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 294
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فرید سپری در مراسم تکریم و معارفه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی کردستان که با حضور مسئولان استانی و کشوری در سنندج، اظهار کرد: کردستان 29 هزار 137 کیلومتر مربع مساحت دارد و سالانه یک میلیون و 750 هزار هکتار از این میزان را اراضی زراعی به خود اختصاص داده است.

ورق ژئوممبران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: حدود 750 هزار هکتار اراضی زراعی، 50 هزار هکتار اراضی باغی و یک میلیون 440 هزار هکتار مراتع در استان وجود دارد که مراتع سارال کردستان شهره خاص عام است.

وی افزود: 3.1 میلیون واحد دامی و 60 میلیون قطعه‌ریزی جوجه در سال از دیگر ظرفیت‌های استان کردستان است و در زمینه تولید گندم به عنوان یکی از محصولات مهم و استراتژیک این استان از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه سالانه حدود 600 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت گندم می رود، گفت: معمولا بین 850 تا یک میلیون تن گندم مازاد برنیاز کشاورزان آن هم به وسیله دیم در این استان تولید می‌شود.

وی اذعان کرد: در شورای زکات کشاورزان استان همراهی بسیار خوبی داشته و در زمینه کمک به محرومین نیز کشاورزان سهم قابل توجهی دارند.

تولیدکننده ورق ژئوممبران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: 48 میلیارد تومان در حوزه کمک به محرومین و نیازمندان در قالب زکات و ...کمک کرده است.

تولید 10 درصد گندم کشور در کردستان

وی با بیان اینکه کردستان 10 درصد گندم کشور را تولید و به سیلوهای چهارده استان کشور ارسال می کند، عنوان کرد: این استان با تولید سالانه 360 هزار تن سیب زمینی مقام پنجم و در محصول نخود با تولید بیش از 46 هزار تن مقام چهارم کشور را دارا هستیم.

وی با بیان اینکه کردستان بالاترین رتبه تولید توت فرنگی از لحاظ سطح و تولید را در کشور به خود اختصاص داده است، گفت: سالانه بیش از 18 تا 23 هزار تن گردو در این استان تولید می‌شود که در این زمینه نیز با تلاش کشاورزان و متولیان این عرصه جزء استان‌های رتبه دار کشور هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: مقام هشتم کشوری و مقام نخست منطقه‌ای در حوزه تولید مرغ در کشور را داریم و بیش از 30 هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود.

صدور 55 درصد گوشت تولید شده کردستان به سراسر کشور

تولیدکننده ژئوممبران

سپری با بیان اینکه افزایش 13 درصدی تولید گوشت قرمز از اولویت‌های ما در کردستان است، گفت: 55 درصد از گوشت قرمز تولید شده این استان به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 10 هزار و 100 تا 10 هزار و 200 تن ماهی در طول سال در استان تولید می شود و در این زمینه شاهد رشد بسیار خوبی در سالجاری بوده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان عنوان کرد: در کردستان بیش از 350 تا 400 هزار مترمربع دیم در استان وجود دارد که اجرای طرح ارتقای عملکرد تولید برای رسیدن به پایدار تولید در این اراضی در استان همزمان با 5 استان دیگر کشور در حال اجرا است.

وی افزود: تامین امنیت غذایی از مهمترین رسالت‌های جهاد کشاورزی است و در این راستا برنامه‌ریزی‌های مختلف با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان انجام گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: امسال هزار و 163 میلیارد تومان تسهیلات در راستای توسعه صنعت کشاورزی در استان پرداخت شده است و این در شرایط سخت کرونایی بوده است.

25 درصد درآمد سرانه کردستان مربوط به بخش کشاورزی است

ورق های ژئوممبران

سپری با بیان اینکه 25 درصد اشتغال و 25 درصد درآمد سرانه کردستان مربوط به حوزه کشاورزی است، گفت: سرانه درآمد مردم کردستان نصف میانگین کشوری است باید تلاش کنیم با توسعه و شکوفایی ظرفیت ها این درآمد را ارتقا ببخشیم.

وی در پایان خدمت به خلق را عبادت دانست و گفت: آنچه از انسان باقی می‌ماند نام نیک است که این مهم با کار و تلاش و خدمت صادقانه به دیگران بدست می‌آید.

وی اضافه کرد: وحدت برادری، مودت و دوستی در مجموعه جهاد کشاورزی کردستان حاکم بوده و همین امر زمینه را برای تلاش و کارجهادی در این مجموعه فراهم کرده است

 

منبع فارس نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از رست، مسعود الماسی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روند شخم زمستانه در شالیزارهای گیلان کماکان ادامه‌دار است، اظهار کرد: بر اساس کارشناسان جهاد کشاورزی تاکنون ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان معادل ۶۰ درصد زیر شخم رفته که بسیار می‌تواند به افزایش محصول در سال زراعی جدید کمک کند.

جلوگیری از تبخیر آب

وی از اقدامات و تدارکات لازم در خصوص آغاز سال زراعی جدید خبر داد و گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته تاکنون دو هزار و ۲۰۰ تن بذر گواهی‌شده تأمین و که از این میزان ۸۰ درصد آن بین شالی‌کاران توزیع و مابقی هم توسط شرکت‌های تعاونی و کارگزاری‌ها توزیع می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با درخواست از کشاورزان در خصوص استفاده صحیح از کودهای شیمیایی افزود: ۳۳ هزار تن کود شیمیایی در بین شالی‌کاران توزیع و کماکان روند توزیع ادامه دارد است، ولی بااین‌حال از شالی‌کاران درخواست دارم از کودهای شیمیایی استفاده صحیح و متناسب کنند.

لیچینگ

الماسی یکی از الزامات برای آمادگی در سال زراعی جدید را فراهم آوردن ماشین‌آلات زراعی دانست و تصریح کرد: کشت و برداشت مکانیزه محصولات کشاورزی بسیار می‌تواند به افزایش کیفی و کمی محصولات کمک کند، لذا در تلاشیم تا در سال زراعی جدید ماشین‌آلات تأمین و اقدامات لازم برای آمادگی و استفاده از آن‌ها در سال زراعی جدید انجام شود.

وی با تأکید بر لزوم توجه‌ کشاورزان به تقویم زراعی سال جدید بیان کرد: تمامی شالی‌کاران باید متناسب با تقویم زراعی کار کشت خود را آغاز کرده و متناسب با شرایط اقلیمی، فنی و آب موجود در استان پیش‌بینی‌شده و کار خزانه گیری از ۱۵ فروردین‌ماه آغاز می‌شود

 

منبع فارس نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان تعاون روستایی، حمید زارعی قنات نویی عنوان کرد: افزایش راندمان و بهره وری از منابع آب و خاک و توسعه کشاورزی صنعتی منوط به توانمند سازی نظام های بهره برداری است.

عایق بندی استخر

وی یکی از دغدغه های اصلی بخش کشاورزی کشور را ایجاد نظام بهره برداری با هدف مدیریت بهره برداری و نگهداری از شبکه آبیاری دانست و افزود: افزایش بهره وری از منابع تولید، افزایش درآمد بهره برداران کشاورزی و افزایش کارایی و اثربخشی نظام های بهره برداری از اهداف این طرح است.

مدیر کل نظام های بهره برداری کشور همچنین، سازماندهی کشاورزان با استفاده از ظرفیت و افزایش توان مدیریتی بهره برداران را امری ضروری دانست و خاطر نشان کرد: توانمندسازی و پشتیبانی از شرکت‌های تعاونی تولید روستایی ایجاد شده نیز در استقرار الگوهای نظام های بهره برداری موثر است.

به گفته وی، توسعه و مدیریت نظام‌های بهره برداری منوط به ارتقای ساختار سنتی به سمت ساختارهای نظام مند است و افزایش راندمان و بهره وری از منابع آب و خاک و تولید اقتصادی را نیازمند فرآیند مداوم طراحی، ساخت و ترمیمی شبکه آبرسانی دانست.

زارع خرد بودن و پراکنده بودن اراضی کشاورزی را غیر اقتصادی خواند و افزود: در توسعه بهره برداری به دنبال اهدافی هستیم که یکی از این اهداف استقرار الگوهای نظام‌های بهره برداری بر اساس شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و یکپارچه سازی اراضی و افزایش درآمد کشاورزان است.

مدیر کل نظام های بهره برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور اظهار داشت: خرد بودن اراضی کشاورزی یکی از چالش های اساسی این بخش است و شرکت‌های تعاونی تولید یکی از الگوهای نظام‌بخش بهره برداری در کشور است که سه میلیون و 300 هکتار از اراضی کشور تحت پوشش 1445 شرکت تعاونی تولید است و 420 هزار نفر نیز در این تعاونی ها فعال می باشند.

آبیاری تحت فشار

این مقام مسئول شرکت‌های سهامی زراعی و کشت و صنعت خصوصی را نیز از دیگر الگوهای موجود نظام های بهره برداری دانست که همگی ارزش افزوده محصولات کشاورزی و تکمیل زنجیره ارزش را دنبال می کنند.

مدیر کل نظام های بهره برداری گفت: توانمند سازی و پایداری 110 الگوی نظام بهره برداری تشکیل شده و در فاز اول طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام وارد فاز اجرایی شده که به مدت 2 سال 10 پروژه این طرح انجام خواهد شد.

زارع در خصوص طرح زهکشی و آبیاری غرب و شمال غرب کشور اظهار داشت: در غرب و شمال غرب کشور شامل استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، کردستان و ایلام با مساحت 223 هزار هکتار از جمله طرح‌هایی است که در قالب 200 الگوی بهره برداری با 59 هزار بهره بردار در 4 هزار و 994 گروه هم آب با 93 درصد پیشرفت فیزیکی به روش مدیریت مشارکتی هم آبی اجرا گردیده است.

نیروگاه سیکل ترکیبی

وی همچنین به پروژه 46 هزار هکتاری طرح آبیاری در دشت سیستان با مشارکت 17 شرکت و 65 هزار بهره بردار و 2 هزار و 47 گروه هم آب اشاره کرد و افزود: 300 هکتار از اراضی این دشت به کشت انواع گیاهان دارویی شامل: زیره سبز، رازیانه ، چای ترش، کتان و بابونه تعلق گرفت.

زارع با اشاره بر تجمیع اراضی کوچک مقیاس، بر ساماندهی و اصلاح نظام های بهره برداری به استناد اسناد بالادستی به ویژه بند 3 سیاست های کلی نظام در بخش کشاورزی تاکید کرد.

وی در پایان توانمند سازی تعاونی های را گامی موثر در بازوی اجرایی و کمک رسان کشاورزان خواند که در تهیه و تامین نهاده های کشاورزی و مکانیزاسیون و مدیریت منابع آب حامی می باشند.

انتهای پیام/

 

منبع فارس نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 265
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، مجید اسماعیلی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اظهار داشت: کشت بهاره چغندرقند در مزارع کشاورزی این استان آغاز شده است و بر اساس برنامه کشت در سال جاری ۲ هزار ‏و ۸۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی استان به زیرکشت چغندرقند می‌رود.‏

عایق استخر

وی پیش بینی کرد: در ‏سال جاری ۱۲۰ هزار تن چغندرقند از این میزان سطح زیر کشت برداشت شود.‏

وی اظهار داشت: تاکنون ۷۵۰ هکتار قرارداد کشت توسط چغندرکاران استان با کارخانه قند منعقد شده و بیش از ۵۰ ‏هکتار نیز کشت شده که این روند تا اوایل خرداد ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.‏

اسماعیلی خاطرنشان کرد: قیمت خرید تضمینی چغندرقند بهاره در سال ۱۴۰۰، به ازای هر کیلو ۱۲۴۷۶ ریال تعیین شده ‏که ۵۰۰ ریال نیز هزینه حمل به مبلغ فوق اضافه می‌شود.‏

استخر کشاورزی

وی اضافه کرد: همچنین به ازای هرتن چغندرقند تحویلی، ۲ کیلو شکر به نرخ ۲۰۰۰۰ ریال و ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک به ‏نرخ ۷۰۰۰ ریال به کشاورزان توسط کارخانه قند تحویل خواهد شد.‏

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین به کشاورزان توصیه کرد: با توجه به اهمیت کشت ‏چغندرقند در تناوب با محصولات زراعی و همچنین خود اتکایی کشور در تولید شکر، و با توجه به قیمت خرید ‏تصمینی اعلام شده که حاشیه سود کشت چغندرقند را تضمین می‌کند، هرچه سریعتر به نمایندگی‌های کارخانه قند جهت ‏انعقاد قرارداد مراجعه و برای کشت این محصول اقدام نمایند.‏

 

منبع فارس نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 239
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه حجت‌الاسلام و المسلمین حمید زحمتکش ظهر امروز در آئین عبادی سیاسی جمعه این هفته این شهر در مسجد جامع با بیان اینکه استکبار با اصل جمهوری اسلامی در ایران دشمن است، اظهار کرد: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی دست استکبار و آمریکا از منابع بیشمار کشور قطع و آمریکا دیگر منافع خود را در جمهوری اسلامی تأمین شده نمیدید، به این منظور در طی ۴۲ سال گذشته از همه ظرفیت برای نابودی این نظام استفاده کرده است.

ورق استخر

وی حکومت جمهوری اسلامی را مردم سالاری‌ترین حکومت دینی در جهان دانست و گفت: انقلاب اسلامی تنها انقلابی در تاریخ است که قانون اساسی و نوع حکومت خود را به رفراندوم گذاشته و مردم در روز ۱۲ فرودین با ۹۸ درصد رای موافق قانون اساسی و نوع حکومت خود را تعیین کردند.

امام‌جمعه موقت آستانه‌اشرفیه با تأکید بر لزوم توجه مسؤولان دولتی به پشتیبانی و حمایت از تولید در سال ۱۴۰۰، بیان کرد: مقام معظم رهبری ۱۰ سال شعار سال را به تولید و اقتصاد اختصاص می‌دهند، زیرا اگر کار و تلاش در جامعه از بین رفته و تولید کم رونق شود، کشور باید فقط به سمت استکبار دست دراز کند، لذا تمامی دولتمردان باید به ایجاد رونق تولید و اقتصاد در جامعه کمک کنند.

استخر ژئوممبران

زحمتکش، با انتقاد از نوسانات افسارگسیخته قیمت مرغ و گوشت در کشور تصریح کرد: رئیس جمهور در سخنرانی چند وقت گذشته خود از عدم افزایش قیمت مرغ در کشور خبر داده بود ولی در روز گذشته دوباره شاهد افزایش قیمت مرغ بوده‌ایم که جای تعجب و تأسف دارد زیرا مردم در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌برند.

وی به لزوم توجه و رسیدگی به وضعیت کشاورزان در سال زراعی جدید تأکید کرد و افزود: کشاورزان و شالیکاران جزو زحمتکش‌ترین اقشار جامعه بوده و باید به آنان توجه شود، زیرا افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کودهای شیمیایی شالیکاران را دچار نگرانی کرده و مسؤولان وزارت جهاد کشاورزی باید این وضعیت را ساماندهی کنند.

امام‌جمعه موقت آستانه‌اشرفیه مهم‌ترین وظیفه منتظرن مهدی آل قائم(عج) را انجام زندگی مهدوی دانست و گفت: وظیفه مؤمنان در عصر غیبت فقط نماز خواندن و دعا کردن نبوده و باید به شناخت وظایف خود و همچنین انجام زندگی مهدوی مهم‌ترین وظایف منتظران آل قائم (عج) است که باید مورد توجه قرار گیرد.

لایه استخر

زحمتکش با اشاره به ویژگی‌های یاران و همراهان امام زمان(عج) افزود: خدا پرستی، تواضع، عزت و استقامت در برابر کفار، جهادگری و عدم ترس از ملامت مردم از جمله بارزترین ویژگی‌های یار و همراهان امام زمان(عج) در عصر غیبت است.

 

منبع فارس نیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 289
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رضا قاسمی عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ایام تعطیلات نوروزی امسال ۴۵ مورد تغییر کاربری غیرمجاز توسط یگان حفاظت امور اراضی شناسایی و متوقف شده و برای متخلفین نیز اخطاریه قانونی صادر گردید.

ورق ژئوممبران ایرانی

وی افزود: یگان حفاظت امور اراضی سازمان، تدابیر عملیاتی پیشگیرانه‌ای به منظور افزایش پوشش حفاظتی اراضی زراعی و جلوگیری و مقابله با سوء استفاده فرصت‌طلبان و متخلفین قبل از آغاز تعطیلات و در طول ایام نوروزی اتخاذ و عملیاتی نمود.

فرمانده یگان حفاظت امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل بیان داشت: تعداد ۱۰ اکیپ گشت خودرویی یگان حفاظت اراضی کشاورزی با کارکنان مجرب و آموزش‌دیده در ۱۰ شهرستان فعال بوده و با گشت‌زنی‌ها کیفی و هدفمند، موارد تغییر کاربری غیرمجاز را شناسایی کردند.

وی ادامه داد: همچنین در راستای پیشگیری و آگاه‌سازی اهالی از عواقب انجام تغییر کاربری غیرمجاز و مقابله با فرصت‌طلبان، مصاحبه خبری در اخبار شبکه استانی انجام گرفت و روزانه تمام فعالیت‌های انجام یافته در سطح استان به صورت گسترده اطلاع‌رسانی شده و آمادگی گشت‌های سیار یگان حفاظت اراضی سازمان و پاسخگویی سامانه ۱۳۱ در ایام تعطیلات نوروزی به اطلاع مردم استان رسید.

پوشش استخر کشاورزی

قاسمی گفت: با سرکشی مستمر جهت اطمینان از اجرای کامل طرح، اهتمام و برنامه‌ریزی مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه و مشارکت تعداد ۸۶ نفر از همکاران جهاد، تمامی واحدهای گشت در طول اجرای طرح فعال بوده و با طی مسافتی برابر ۱۲ هزار و ۱۰۲ کیلومتر از اراضی زراعی و باغی حراست نمودند.

 

منبع فارس نیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فرید سپری ظهر امروز در جلسه توسعه سرمایه‌گذاری که با حضور مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته کارهای خوبی در راستای توسعه و رونق کشاورزی در استان انجام گرفت که قابل تقدیر است.

قیمت ورق پلاستیکی

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال با عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» از سوی مقام معظم رهبری، گفت: این نام‌گذاری رسالت و وظیفه ما را به عنوان یکی از متولیان بخش تولید مضاعف می‌کند باید با تلاش جهادی و مضاعف و پشتیبانی‌ مناسب از تولید موانع موجود در این مسیر را برداریم و تولید را رونق ببخشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: این جلسات می‌تواند تاثیر بسزایی در رفع موانع و مشکلات دارد و باید به صورت مستمر برگزار شود.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی ریسک بالایی دارد، گفت: این بخش نیاز به مردم و سرمایه‌گذاری دارد، بیش از 90 درصد از فعالیت‌ها و کارهای این بخش توسط خود مردم انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان تصریح کرد: متاسفانه امسال به لحاظ بارش سال بسیار بدی را تجربه کرده‌ایم که زنگ خطری برای کشاورزی استان است.

وی افزود: امسال 184 میلی‌متر بارندگی ثبت شده است که نسبت به مدت زمان مشابه 27 درصد و نسبت به بلند مدت 17 درصد کاهش دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: کشاورزان بخاطر کاهش بارندگی مقداری ناامید شده‌اند اما با توجه به تجربیات کشورهای مختلف که با وجود کمترین میزان بارش‌ها بالاترین تولید داشته‌اند تولید پایدار را برای خود ایجاد کنیم.

ورق پلاستیکی ژئوممبران

سپری با بیان اینکه مشکلات در سال‌جاری با موضوع مرغ و کمبودها در این حوزه شروع شد و با خشکسالی ادامه پیدا کرده است، گفت: بارندگی فوق‌العاده ضعیف است و درجه حرارت هم رو به بالا است هر یک درجه بالاتر نیاز آبی را 15 درصد افزایش می‌دهد.

وی با تاکید براینکه در ردیف مکانیزاسیون باید حوزه دامداری دیده شود، گفت: طرح‌های داریم که باید نسبت احیای آنها تلاش کنیم باید بهترین استفاده و بهره‌وری را از اعتبارات ببریم.

انتهای پیام/2330/71

 

منبع فارس نیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 297
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، کاهش ۲۱ درصدی بارش‌های بلندمدت در استان پرآبی مانند کهگیلویه و بویراحمد موجب وارد آمدن خسارت زیادی به بخش کشاورزی این استان شده است.

کهگیلویه و بویراحمد هفتمین استان خشک کشور لقب گرفت و همین موضوع خسارت ۱۰ تا ۷۰ درصدی به تولیدات کشاورزی نظیر گندم و جو وارد کرده است.

آب بندی استخر

 

شهرام عسکری گفت: با توجه به اینکه میانگین بارش‌ها کم و تراکنش بارش‌ها نامناسب بوده باعث شده خسارت زیادی به مزارع گندم و جو وارد کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: خسارت خشکسالی ۱۰ تا ۷۰ درصد برآورد شده و پیش‌بینی می‌شود میزان تولیدات با توجه به خشکسالی کاهش یابد.

وی عنوان کرد: اگر در مناطق سردسیری بارش باران داشته باشیم خسارت خشکسالی قابل جبران است اما در مناطق گرمسیری با توجه به آغاز برداشت خسارت‌ها قابل جبران نیست.

از کاهش برداشت کلزا تا وضعیت برداشت تولیدات کشاورزی بهمئی

اما کارشناس زراعت سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به بارش‌های بسیار کم سال زراعی جاری گفت: احتمال کاهش برداشت کلزا با وجود شرایط کنونی تا دو هزار و ۱۰۰ تن وجود دارد.

اشرف مسعودمقام عنوان کرد: سطح زیرکشت کلزا در این استان یک هزار و ۵۴۳ هکتار است که یک هزار و ۱۵۴ هکتار آبی و ۳۸۹ هکتار دیم است، ضمن اینکه پیش‌بینی تولید کلزا ۲ هزار و ۴۸۴ تن است.

وی عنوان کرد: البته پیش‌بینی می‌کنیم با وجود کاهش محسوس بارندگی‌ها، امسال ۶ هزار و ۶۰۰ تن کلزا و چغندرقند از مزارع این استان برداشت شود.

پلاستیک استخر

 

مسعودمقام عنوان کرد: سطح زیر کشت چغندر قند در این استان 60 هکتار است که ۵۵ هکتار از سطح زیرکشت مربوط به رقم آنتیک است، پیش بینی می‌کنیم از مزارع چغندرقند این استان بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تن چغندر برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم سطح زیرکشت چغندر افزایش یابد، گفت: با ر‌اه‌اندازی کارخانه قند و افزایش بازار مصرف، کشاورزان آمادگی کاشت چغندرقند در سطوح بیشتر را دارند.

رضا راهداربهمئی رئیس سازمان جهاد کشاورزی بهمئی با اشاره به اینکه برداشت گندم در شهرستان بهمئی به دو صورت ماشینی و سنتی انجام می‌شود، گفت: با توجه به وضعیت نامناسب بارندگی و پراکنش نامناسب بارش ها در این شهرستان حدود ۵۰ درصد از مزارع عملا توجیهی برای برداشت نداشته و مابقی مزارع نیز با کاهش عملکرد حدود ۶۰ درصدی مواجه هستند‌.

وی با بیان اینکه کار برداشت محصولات زراعی از نیمه اول اردیبهشت ماه آغاز شده، افزود: شهرستان بهمئی به دلیل داشتن آب و هوایی گرم، اولین شهرستان استان است که کار برداشت گندم در آن آغاز شده است.

لندفیل

 

گفتنی است؛ خشکسالی در مناطق گرمسیری و حتی سردسیری این استان به نحوی است که امکان برداشت محصولات کشاورزی وجود ندارد و کشاورزان ترجیح داده‌اند احشام از این محصولات استفاده کنند.

 

منبع فارس نیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 302
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بررسی طرح پشتیبانی و رفع موانع تولیدی از کشاورزی در دستور کار این هفته صحنمجلس شورای اسلامیقرار دارد.

هدف این طرح ایجاد تغییرات اساسی ساختاری در بخش کشاورزی است و تصویب آن، موافقان و مخالفانی دارد.

ورق پلاستیک

 

به صورت خلاصه، موافقان تصویب طرح پشتیبانی از تولید کشاورزی معتقدند:1- این طرح آیین‌نامه‌ اجرایی قانون تمرکز است، 2- با اجرای این طرح دست دولت‌ها برای اجرای قانون تمرکز و مدیریت یکپارچه‌ بخش کشاورزی باز می‌شود.

اما مخالفان تصویب طرح پشتیبانی از تولید کشاورزی ضمن اشاره به مغایرت های این طرح با قوانین و اسناد بالادستی، اعتقاد دارند: 1- برای مدیریت یکپارچه بخش کشاورزی نیازی به قانون جدید نیست و باید قانون تمرکز اجرا شود، 2- هیچ ضمانت اجرایی برای حصول به نتیجه در این طرح لحاظ نشده است، 3- مجلس باید به جای تصویب قوانین جدید به دنبال اجرای قوانین قبلی با استفاده از شان نظارتی خود باشد، 4- حجم بالای تغییرات ساختاری در این طرح مانع از اجرای سریع و کامل آن خواهد شد.

به صورت خلاصه، این افراد اعتقاد دارند که مجلس باید به‌جای تغییرات ساختاری به دنبال قوانین تنظیم‌گر و با ضمانت اجرایی بالا باشد که بتواند با کمترین دخالت اجرایی در فرایندهای زنجیره ارزش و نیز پرهیز از تغییرات ساختاری مطول و دارای ذی‌نفعان مانع‌ساز؛ بهترین قاعده برای مدیریت یکپارچه‌ بخش کشاورزی را وضع کند.

حوضچه پرورش ماهی

 

طرح‌های بدون پشتوانه و ضمانت اجرایی پیش از این نیز توسط کمیسیون کشاورزی تدوین و تصویب شده است که نه تنها اجرایی نشده بلکه دست‌مایه‌ی دور زدن قانون توسط دولت‌مردان قانون گریز بوده است. تشکیل شورای قیمت‌گذاری ذیل طرح اصلاح قانون خرید تضمینی یکی از این پیشنهادهای اجرایی بود که در ماه‌های قبل توسط مجلس به تصویب رسید اما به دلیل در نظر نگرفتن تضامین اجرایی و قضایی محکم به راحتی توسط رئیس جمهور زیرپا گذاشته شد.

ویدئویی درباره این موضوع در ادامه آمده است:

 

منبع فارس نیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 276
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

عبدالله یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: تگرگ و سیل بارندگی های فروردین واردیبهشت ماهسال جاری تاکنون ۵٨۱ میلیارد و ٢٩۰میلیون ریال به زیرساخت بخش‌های مختلف زراعی وباغی استان خسارت واردکرده است.

ورق ژئوممبران قیمت

 

وی گفت: بیشترین خسارت مربوط به شهرستان شیروان با ٢۰۵میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال بوده و شهرستان بجنورد ۱٧۱ میلیارد و ٢۵۰ میلیون ریال، شهرستان مانه وسملقان ۱۰ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال، شهرستان اسفراین ٣۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال، شهرستان جاجرم ۱۰٣ میلیارد و ٣٩۰ میلیون ریال و شهرستان گرمه ۵۶ میلیارد ریال است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: تگرگ و سیل درسطح ٩٩۵ هکتار اراضی زراعی و۱٣٧۰ هکتار درباغات استان خسارت وارد کرده ودربخش دامداری به ۴۵ واحد دامداری روستایی که شامل٣۵۰ راس دام سبک و ٣ راس دام سنگین است خسارت واردکرده است.

یوسفی خاطرنشان کرد: همچنین دربخش آبیاری به ٣ کیلومتر کانال آبرسانی، ٨کیلومتر جاده بین مزارع و۱۵ رشته قنات نیز خسارت واردشده است.

ژئوسنتتیک

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی تاکیدکرد: ازکشاورزان انتطارمی‌رود برای جبران بخشی از خسارات حوادث طبیعی، ازمزایای صندوق بیمه کشاورزان استفاده کنند.

 

منبع فارس نیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 294
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جمعیت جهان در حال حاضر 7 میلیارد نفر است و پیش بینی می‌شود در سال 2050 به حدود 11 میلیارد نفر برسد، در نتیجه لازم است غذای بیشتری تولید شود. اگرچه طبق نظر دانشمندان این افزایش در تولید به تنهایی نمی‌تواند با توسعه مناطق کشاورزی در جهان محقق شود، اما به طور عمده با افزایش تولید در مناطق حاصل‌خیز و استفاده از خاک‌های کم‌تر حاصل‌خیزتر، امکانپذیر است.

ویژگی ورق ژئوممبران

 

این عمل برای کشورهای در حال توسعه به معنای افزایش مصرف کود، افزایش تقاضا برای مصرف آب و بکارگیری آفت‌هـای شیمیایی است.

نتایج بسیاری از تحقیقات حاکی از آن است که سامانه کشاورزی رایج با کاربرد بی‌رویه نهاده‌های شیمیایی، محیط زیست را تخریب کرده است و منابع طبیعی را از بین می‌برد. تاکنون برای حل مسائل کشاورزی رایج راه‌کارهای مختلفی ارائه شده است که یکی از این راه‌کارهای موثر، کشاورزی زیستی است. امروزه کشاورزی زیستی به سرعت در حال رشد است و بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای اروپایی، توسعه کشاورزی زیستی را در برنامـه اجرایی خود قرار داده‌اند. کشاورزی زیستی برای کاهش مصرف کودهای شیمیایی و جلوگیری از کاهش عملکرد محصول، راهکار استفاده از جایگزین‌های زیستی را مطرح می‌کند.

در واقع در کشاورزی زیستی جبران کمبود مواد غذایی خاک با استفاده از نسل سوم کودها یعنی کودهای زیستی صورت می‌گیرد. بر همین اساس و با توجه به اهمیت این نوع از کشاورزی در زندگی مردم، ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال اجرایی کردن 5 برنامه ملی برای توسعه کشاورزی زیستی و قراردادی در کشور است.

 

1. اجرای مدیریت تغذیه تلفیقی

اجرای مدیریت تغذیه تلفیقی را باید یکی از برنامه‌های مدنظر در این موضوع بدانیم که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در حال اجرا و یک برنامه 5 ساله است. در این برنامه هدف استفاده از کود شیمیایی، آلی و زیستی به تناسب آنالیز خاک است و اجرای این طرح موجب کاهش ورود کودهای شیمیایی به اراضی کشاورزی در طول زمان خواهد بود.

اجرای کامل این برنامه طی 5 سال می تواند برای 200 نفر اشتغال ایجاد کند و تاب‌آوری ملی در کشور را ارتقا دهد.

 نصب ورق ژئوممبران

2. پایلوت برنامه کشاورزی قراردادی

از دیگر برنامه‌های این طرح، اجرای طرح آزمایشی برنامه کشاورزی قراردادی برای محصولاتی مانند گندم، سیر، پیاز، گوجه فرنگی و دانه‌های روغنی است. این طرح 5 ساله نیز قرار است به اشتغالزایی برای 20 نفر منجر شود.

 

3. اجرای مدیریت تلفیقی آفات

در سال‌های اخیر شیوه جامع و نوینی برای کنترل آفات در حال توسعه یافتن است که به عنوان مدیریت تلفیقی آفات یا کنترل شناخته می شود. مدیریت تلفیقی آفات یک رهیافت بوم شناسی برای مدیریت آفات است که روش‌های زیستی، زراعی، فیزیکی و ادوات شیمیایی را به نحوی تلفیق و ترکیب می کند که هزینه اقتصادی، خطرات بهداشتی و زیست محیطی کمتری را به دنبال داشته باشد.

این طرح نیز با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در حال اجرا است و برای یکصد نفر اشتغالزایی خواهد کرد.

 

4. کشت فرا سرزمینی ذرت

کشت فرا سرزمینی ذرت نیز در این طرح ملی مدنظر است. این کار نیز قرار است طی 5 سال منجر به اشتغال 500 نفر در کشور شود.

کشت فراسرزمینی به معنای کاشت انواع محصول در سایر کشورها و واردات آن به ایران است. این نوع از کشت، زمینه رونق تولیدات کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی برای یک کشور را فراهم می‌کند. از این‌رو، کشورهایی که از محدودیت منابع داخلی (آب و زمین) رنج می‌برند، توسط این روش و با اجاره اراضی در سایر کشورها، اقدام به تولید مایحتاج خود می‌کنند.

 ژئوممبران

5. کشت فراسرزمینی غلات

آخرین برنامه در این طرح ملی 5 ساله توسعه کشاورزی زیستی و قراردادی؛ استفاده از روش کشت فراسرزمینی غلات است. طرحی که در قالب 5 پروژه ملی در حال اجرا است و برای بیش از یک هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد خواهد کرد.

 

منبع فارس نیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 302
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمدرضا شهسواری ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۸۱ طرح کشاورزی با ۲۲۶ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سال جاری افتتاح خواهد شد اظهار کرد: با افتتاح این طرح‌ها ۲ هزار و ۲۶۳ اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

موارد استفاده ژئوممبران

 

وی با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ واحد قابل بهره‌برداری در استان در حال پیگیری است افزود: ۷۹۰ فقره جواز تأسیس فعال در بخش کشاورزی در حال ساخت و ساز است به طوری که ۴۱۹ فقره جواز تأسیس بالای ۲۰ درصد و ۱۷۵ طرح بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان همدان یادآور شد: اکثر واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی استان با ظرفیت خوبی فعال هستند اگرچه موانعی چون مسائل مالی، سرمایه در گردش، کمبود بازار و مشکلات مدیریتی باعث شده برخی از واحدهای تولیدی با ظرفیت کمتری کار کنند.

وی به اهمیت احیای واحدهای تولیدی راکدی که قابلیت بازگشت به تولید دارند اشاره کرد و متذکر شد: سال گذشته ۴۹ واحد تولیدی در بخش کشاورزی به چرخه تولید بازگشت که عمده مشکل این واحدها تملک بانک‌ها بوده است.

شهسواری با تأکید بر اینکه ۳۳ واحد در بخش کشاورزی در تملک بانک‌ها قرار دارند که طی مذاکرات صورت گرفته این واحدها به تولید بازمی‌گردند اضافه کرد: ۵۵ واحد بزرگ تولیدی با ۶۰۰۰ میلیارد تومان در حال پیگیری است که برای ۶ هزار و ۴۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

کاربرد ورق ژئوممبران

 

وی از فعالیت ۸ هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی در بخش کشاورزی استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۰۰ واحد زیر ۳۰ درصد ظرفیت، ۲۳۴ واحد با ظرفیت ۳۰ تا ۷۰ درصد و یک هزار و ۴۳۴ واحد با ظرفیت بالای ۷۰ درصد فعال هستند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه سال گذشته روند خوبی در سرمایه‌گذاری داشتیم به نحوی که ۵۰۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری با مشارکت بانک‌ها صورت گرفته است خاطرنشان کرد: امسال بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری خواهیم داشت.

 

منبع فارس نیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، سروان پاسدار ستار غلامی در خصوص طرح بسیج همراه کشاورز گفت: جهت تحقق بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری و عملیاتی شدن شعار سال مبنی بر تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها در راستای طرح ملی بسیج همگام با کشاورز و کمک به اقتصاد مقاومتی و خدمت به کشاورزان به همت سازمان بسیج جامعه کشاورزی سپاه فتح استان و تیپ همیشه سرافراز ۴۸ فتح به کشاورزان روستای گنجه‌ای بزرگ خدمات‌رسانی صورت گرفت.

خرید ورق ژئوممبران

 

رئیس بسیج کشاورزی سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد بیان داشت : طی درخواستی که مردم روستای گنجه‌ای بزرگ از سازمان بسیج جامعه کشاورزی مبنی بر کمک رسانی سپاه پاسداران در لایه روبی‌کانال های کشاورزی روستا داشتند، با پیگیری های صورت گرفته از طرف سازمان بسیج جامعه کشاورزی سپاه فتح و همکاری ویژه یگان مهندسی تیپ همیشه سرافراز ۴۸ فتح عملیاتی شد.

 خرید ژئوممبران 

 

غلامی افزود : سازمان بسیج جامعه کشاورزی سپاه فتح با همکاری یگان مهندسی تیپ ۴۸ فتح در مجموع به منظور خدمت رسانی به کشاورزان و کمک به بخش تولید و رفع موانع در زمینه‌های تعمیر و لایه روبی بیش از ۳۰۰۰ متر کانال‌های بخش کشاورزی در شهرستان های دنا و بویراحمد با سطح زیر کشت بیش از ۱۷۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی در راستای طرح ملی بسیج همگام با کشاورز از اسفند سال ۱۳۹۹ تا کنون ایفای نقش کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سپاه خود را خادم ملت دانسته و در هر برهه‌‌ و زمانی که نیاز باشد همچون سنوات گذشته تا پای جان همراه و همیار ملت عزیز و شریف ایران اسلامی به خصوص قشر زحمتکش کشاورزان هست و خواهد ماند.

 

منبع فارس نیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 295
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج ، محمد فرید سپری صبح امروز در نخستین جلسه کارگروه تجهیز منابع مالی بخش کشاورزی در سنندج، اظهار کرد: وظیفه ما در سازمان جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی مردم است این مهم نیز در واحدهای تولیدی بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد که نیازمند سرمایه و پشتیبانی‌های مالی هستند.

فروش ژئوممبران 

 

وی افزود: بانک کشاورزی اصلی‌ترین بانک حامی بخش کشاورزی است و حمایت این بانک از واحدهای تولیدی بخش کشاورزی تاریخ دیرینه‌ای در کشور دارد.

سپری خاطرنشان کرد: بانک کشاورزی یک بانک موثر و تاثیرگذار در راستای پایداری تولید بخش کشاورزی است و رشد اقتصادی در این بخش را منصه ظهور می‌رساند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: بیمه محصولات کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا در راستای کاهش ریسک تولید در بخش کشاورزی نقش اساسی دارد.

کاهش 300 هزار تنی تولید گندم در کردستان

وی با اشاره به کمبود بارندگی‌ها در سال‌جاری و خشکسالی بی‌سابقه در استان کردستان افزود: بر اساس پیش بینی‌های اولیه تولید گندم در استان نسبت به سنوات قبل ۳۰۰ هزار تن کاهش خواهد یافت که با تداوم این شرایط جوی انتظار داریم کاهش تولید گندم بیشتر از این هم اتفاق بیفتد.

وی اظهار داشت: کاهش نزولات آسمانی در سال جاری باعث شده ۶۵ درصد علوفه مراتع استان، نسبت به سال‌های گذشته کاهش یابد که اثرات آن باعث شده به صنعت زنبوردای نیز آسیب بزرگی وارد شود.

وی عنوان کرد: خشکسالی یک آسیب جدی و بزرگ در حوزه اقتصاد، اشتغال، تولید ، غذا و....است، این تراژدی، نیازمند یک توجه اساسی وسرمایه‌ای از سوی بانک‌ها است و بانک کشاورزی هم با یک توجه ویژه و خاصی نسبت به شرایط موجود، حمایت بیشتر و بهتری نسبت به گذشته از کشاورزان داشته باشد.

خرید ژئوممبران 

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: برابر بند (ذ) قانون برنامه ششم کشور بانک‌ها مکلف هستند 15 درصد تسهیلات اعطایی خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند.

سپری با اشاره به آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی ادامه داد: براساس این گزارش درصد بسیار کمی از تسهیلات سایر بانک‌ها به بخش کشاورزی اختصاص یافته و این در حالی است که نزدیک به ۸۰ درصد تسهیلات پرداخت شده در بخش کشاورزی استان از اعتبارات بانک کشاورزی بوده است.

انتهای پیام/2330/71

 

منبع فارس نیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی سپاه چهارمحال و بختیاری، سید هادی صالحی در خصوص پروژه آبرسانی روستای چوبین گفت: یکی از ماموریت‌های اصلی سپاه محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی به مناطق محروم کشور است که رهبر معظم انقلاب این وظیفه را یکی از مهمترین وظایف سپاه دانسته و بارها و بارها بر آن تاکید شده است.

قیمت ورق ژئوممبران

 

فرمانده سپاه ناحیه فارسان افزود: در همین راستا در سپاه قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه شهید همدانی تشکیل شد که از مهمترین وظایف این قرارگاه کمک به بحث بهسازی و ترمیم منابع آبی و مسیرهای آبرسانی به کشاورزان و روستائیان است.

صالحی ادامه داد: استان چهارمحال و بختیاری 11 درصد از منابع آبی کشور را در اختیار دارد، اما متاسفانه از این پتانسیل استفاده نشده و هنوز بسیاری از مناطق این استان با مشکل آب مواجه هستند.

وی اظهار داشت: یکی از روستاهایی که در شهرستان فارسان از پتانسیل بسیار خوبی در بحث کشاورزی برخوردار است روستای چوبین می‌باشد که با وجود داشتن منابع آبی مناسب هنوز با مشکل آب مواجه بوده و کشاورزان نمی‌توانستند از این آب به دلیل نبود زیرساخت‌ها و کانال‌های مناسب انتقال آب استفاده کنند.

فرمانده سپاه ناحیه فارسان گفت: در همین راستا بسیج سازندگی سپاه ناحیه فارسان با همکاری گروه جهادی شهدای چوبین که غالبا از مردم و بسیجیان خود روستای چوبین بودند ساخت کانال آبرسانی را آغاز کرده و یک کانال آبرسانی به طول یک هزار و 550 متر ساختند، از طریق این کانال آبرسانی مشکل انتقال آب به مزارع کشاورزی تا حدود زیادی مرتفع شده و آب مورد نیاز برای آبیاری 40 هکتار از مزارع کشاورزی روستای چوبین در دسترس کشاورزان قرار می‌گیرد.

فروش ورق ژئوممبران 

 

صالحی در ادامه عنوان کرد: نکته قابل توجه در اجرای این طرح بود که در صحبت با پیمانکاران مختلف اینطور برآورد شد که برای اجرای این پروژه بین 300 تا 400 میلیون تومان اعتبار نیاز است؛ اما بسیج سازندگی سپاه ناحیه فارسان با استفاده از گروه جهادی شهدای چوبین با 60 میلیون اعتبار توانست این پروژه را به پیش برده و تکمیل کند که این نشان از توان بالای گروه‌های جهادی در ساخت و تکمیل پروژه‌ها دارد.

وی در پایان گفت: در سال جاری تعداد دیگری پروژه محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی در سطح شهرستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

منبع فارس نیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 299
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، لطف‌الله رضایی با بیان اینکه پایش اراضی استان سمنان در زمینه وجود سن به‌صورت مستمر انجام می‌شود، به اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه با سن اشاره و اظهار کرد: مبارزه با سن پوره نیز در همه شهرستان‌ها آغاز شده است.

مصارف ورق ژئوممبران

 

وی سطح کلی مبارزه با سن غلات اعم از مادری و پوره را ۱۳ هزار و ۲۱۵ هکتار عنوان کرد و افزود: سطح مبارزه با سن مادری ۱۲ هزار و ۲۴۰ هکتار و سطح مبارزه با سن پوره ۹۷۵ هکتار بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: بیشترین سطح مبارزه با آفت سن مادری و پوره به ترتیب در شهرستان‌های گرمسار و آرادان بوده که به ترتیب در ۶ هزار و ۲۵۰ هکتار و ۲ هزار و ۸۷۰ هکتار مبارزه انجام شده است.

عباس مشیریان، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز با بیان اینکه مبارزه با آفت سن مادری و پوره در همه شهرستان‌ها در حال انجام است، گفت: عملیات مبارزه با سن پوره در گرمسار و آرادان از هشتم اردیبهشت‌ماه آغاز شده و در شهرستان‌های سمنان و سرخه از دهم اردیبهشت، دامغان سیزدهم و شاهرود و میامی شانزدهم اردیبهشت‌ماه آغاز شده است.

وی افزود: مبارزه با سن مادری و پوره در سطح مزارع جو و گندم در همه شهرستان‌ها در حال انجام است تصریح کرد: سطح مبارزه با سن مادری در مزارع گندم در مجموع هشت هزار و ۴۴۰ هکتار و سطح مبارزه با سن پوره در مزارع گندم ۷۰۰ هکتار بوده است.

قیمت ژئوممبران

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: سطح مبارزه با سن مادری در مزارع جو سه هزار و ۸۰۰ هکتار و مبارزه با سن پوره در مزارع جو نیز ۲۷۵ هکتار بوده است.

مشیریان با اشاره به میزان مبارزه با سن غلات در سایر شهرستان‌های استان سمنان افزود: در میامی یک هزار و ۵۲۵، سمنان یک هزار و ۲۱۰، شاهرود ۶۰۵ هکتار، دامغان ۴۳۵ و سرخه نیز ۳۲۰ هکتار مبارزه با سن غلات انجام شده است.

 

منبع فارس نیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 319
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، بی‌آبی مزارع قصه تکراری شالیزارهای شمال کشور است که ریشه در سوء مدیریت در حوزه آب دارد که خود کشاورزان با توجه به تجارت سال‌های متمادی، متخصص‌ترین افراد برای این کار هستند.

تولیدکننده ژئوممبران

 

هرساله فصل زراعی در استان گیلان بعد از تعطیلات نوروز آغاز و تا اواسط فصل تابستان ادامه دارد و شالی‌کاران و کشاورزان گیلانی در این مدت مایحتاج یک‌ساله خود را تأمین می‌کنند.

در سال گذشته به دلیل بارش‌های مناسب باران در سال ۹۸ و به‌ویژه در بخش بالادست سبب تا ذخیره‌سازی آب در پشت سد سفیدرود که از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی گیلان آب بیش از ۱۷۸ هزار هکتار را تأمین می‌کند مناسب بوده و رهاسازی آب کشاورزی در کانال‌های کشاورزی از ۲۰ اسفند همان سال آغاز شود.

ولی شرایط بارش‌ها در بالادست سد سفیدرود در سال ۹۹ در مقایسه با سال ماقبل خود نامناسب بوده و بر اساس آمار بارش‌های بهاری در سال جدید در مقایسه با سال گذشته با کاهش ۴۰ درصدی مواجه شد، لذا همین امر منجر به کاهش ذخیره‌سازی آب در پشت سد سفیدرود شد ولی نمی‌توان از نقش وزش باد گرم در زمستان گذشت زیرا این امر منجر به آب شدن بخش اعظمی برف در بالادست شد.

بر اساس آمار بارش نزولات الهی در سال ۹۹ و اوایل سال جدید به نسبت سال گذشته با کاهش ۳۲ درصدی و در بلندمدت با کاهش ۲۲ درصدی مواجه بوده است و بر اساس پیش‌بینی هواشناسی میزان بارش‌ها در روزهای پایانی فروردین‌ و همچنین اردیبهشت و خرداد، فراتر از میانگین سال‌های گذشته نبوده است.

آب موردنیاز کشاورزی در گیلان سه میلیارد مترمکعب و ذخیره‌سازی آب در پشت سد سفیدرود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب است و همین کاهش ۴۰۰ میلیون مترمکعبی سبب تنش آبی در بسیاری از شهرستان‌های گیلان شد به‌طوری‌که برخی از اراضی شالیزاری در استان در معرض نابودی قرار گرفت زیرا برخلاف سال‌های گذشته رهاسازی آب کشاورزی با تأخیر چند روز از ۱۵ اردیبهشت در گیلان آغاز شد.

برخی از شالی‌کاران گیلانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید هرساله در گیلان به دلایل مختلف مشکل کم‌آبی وجود داشته و مسؤولان قول رفع این معضل بزرگ که بلای جان شالی‌کاران شده است را می‌دهند ولی متأسفانه در سال بعد هم با این مشکلات مواجه می‌شویم.

به گفته این کشاورز گیلانی مسؤولان هرساله با شروع بحران کم‌آبی به مزارع آمده و قول‌‌هایی را در خصوص حل مشکل کم‌آبی داده و به رعایت تقویم زراعی تأکید می‌کنند درحالی‌که شرایط مزارع در حال حاضر به‌گونه‌ای است که اکنون نیاز به آب دارد تا بتوانند رشد و جوانه بزند و رسیدن آب به این مزارع بعد از چند هفته هیچ فایده‌ای ندارد.

بحران کم‌آبی در مزارع استان به حدی بحرانی شد که پای مجمع نمایندگان گیلان در مجلس را به این ماجرا بازکرده و تمامی نمایندگان گیلان ۲۳ فروردین‌ماه سال جاری در نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور خواستار تخصیص اعتبار اضطراری به‌منظور مدیریت فصل آبیاری شدند.

 

 

در نامه ارسالی مجمع نمایندگان در مجلس شورای اسلامی کاهش بارش معادل ۲۳ درصد نسبت به میانگین بلندمدت و عدم پوشش برفی در بالادست سد سفیدرود اشاره و نمایندگان گیلان در خصوص تأمین آب در فصل کشاورزی در سطح استان خصوصاً خارج از شبکه ابراز نگرانی کردند.

مهم‌ترین درخواست مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی از رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور تخصیص و ابلاغ اعتبار به میزان حداقل یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال (یک‌هزار میلیارد ریال شرکت سهامی آب منطقه‌ای و ۵۰۰ میلیارد ریال جهاد کشاورزی) به‌منظور احداث پروژه‌های زودبازده، ایجاد تأسیسات اضطراری، راه‌اندازی ایستگاه‌های پمپاژ و چاه‌های استان بوده است.

پس از ارسال این نامه به رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، رئیس سازمان مدیریت بحران به گیلان سفر کرده و از نزدیک پیگیر حل مشکلات کشاورزان در فصل زراعی شد.

 ورق های ژئوممبران

 


پیگیری نمایندگان گیلان به همین‌جا ختم نشده و اعضا مجمع در دیدار با محمدباقر نوبخت خواستار تخصیص هرچه سریع‌تر اعتبار به استان گیلان شدند، به‌طوری اغلب نمایندگان گیلان مجلس خشک‌سالی مردم گیلان به‌ویژه در روستا را زیبنده این استان ندانسته و نگران وضعیت این قشر از جامعه شدند.

دیگر انتقاد نمایندگان گیلان در مجلس غیراصولی خواندن ۳۵ سد بالای سفیدرود بوده زیرا آنان معتقد بودند باید برای حل این مشکل و همچنین معضل سایر سدها در کشور راه‌حلی اندیشیده شود.

 

 

پس از درخواست مجمع نمایندگان گیلان از رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور و همچنین پیگیری‌های استاندار گیلان در جهت تحقق درخواست مجمع نمایندگان مجلس، دولت با پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال تنخواه جهت اجرای طرح تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی گیلان موافقت کرده و این مبلغ به‌زودی به گیلان اختصاص خواهد یافت.

ورق ژئوممبران ایرانی

 

بی‌شک همکاری مجمع نمایندگان گیلان و نماینده عالی دولت در این استان در جهت حل مشکل کشاورزی در گیلان منجر به امیدواری این قشر از جامعه شده و با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده معضل کم‌آبی در شالیزارهای این استان در آینده‌ای نزدیک برطرف می‌شود هرچند شالیزاران همچنان باید به رعایت تقویم زراعی توجه ویژه کنند.

انتهای پیام/۳۳۸۹

 

منبع فارس نیوز

 



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 288
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، هادی نباتی‌نژاد اظهار داشت: پارسال در مجموع ۷.۴ میلیون تن گندله (رشد ۴.۸ درصدی نسبت به سال ۹۸)، حدود ۸.۸ میلیون تن آهن اسفنجی (رشد ۱۲ درصدی) و نزدیک به هشت میلیون تن تختال (رشد ۲.۸ درصدی) در فولاد مبارکه اصفهان تولید شد.

geomembrane

 

نباتی‌نژاد ادامه‌داد: گذر از مرز صادرات ۲۲ میلیون تن محصولات فولادی تخت و ارزآوری بیش از ۹ میلیارد دلاری، فروش بیش از ۱۲۰ میلیون تن محصولات فولادی تخت در بازارهای داخلی و صادراتی و تحویل بیش از ۷.۷ میلیون تن انواع محصولات در سال جهش تولید (۱۳۹۹) و ثبت رکوردی جدید از ابتدای زمان بهره‌برداری، از جمله توفیقات حاصل شده است.

وی بیان‌داشت: این توفیقات در حالی حاصل شد که موانعی بزرگی همچون کرونا و تحریم‌ها وجود داشت و مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز از سوی آمریکایی‌ها تحریم شد.

افزایش عمق ساخت داخل محصولات

مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان گفت: در موضوع تولید محصولات نیز توجه به توان داخل و بومی‌سازی برخی قطعات و تجهیزات در دستور کار قرار گرفت، به‌طوری که برای بیش از یک‌هزار قطعه برنامه داخلی‌سازی در نظر گرفته شد که کاهش ارزبری قابل توجهی را به دنبال داشت.

وی ادامه‌داد: تولید تختال با عرض ۲ متر مورد استفاده در صنایع کشتی‌سازی و سایر صنایع، محصول جدیدی بود که سال گذشته برای نخستین بار ساخت آن در دستور کار قرار گرفت و کشور از این محصول بی‌نیاز شد.

مدیریت مصرف آب و ارتقای بهره‌وری

ورق پلاستیکی

 

نباتی‌نژاد اضافه‌کرد: در موضوع مصرف آب که چالشی اساسی فراروی این شرکت است، خریداری پساب ۹ شهرستان استان اصفهان از سوی فولاد مبارکه در دستور کار قرار گرفت و با تصفیه‌خانه‌ای که به همین منظور احداث شد، ضمن کاهش مصرف آب، این مشکل نیز مدیریت شد.

وی اظهار داشت: صرفه‌جویی ۲۹۰ درصدی در مصرف آب، دیگر دستاورد فولاد مبارکه در سال‌های اخیر است به طوری که مصرف ۱۶.۶ متر مکعبی در هر تن برای تولید ۲.۴ میلیون تن فولاد در سال ۷۳، به ۲.۹ متر مکعب در هر تن برای تولید هفت میلیون تن فولاد در سال گذشته تبدیل شد.

این مسئول فولاد مبارکه خاطرنشان‌کرد: اکنون پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، تا شهر یزد پیشرفت داشته که در ادامه با مشارکت سه شرکت بزرگ فولاد مبارکه، ذوب آهن و پالایشگاه اصفهان، انتقال آب به صنایع اصفهان و سایر بخش‌های کشاورزی و شرب در دستور کار خواهد بود که سهم فولاد مبارکه از این مشارکت ۲۹ درصد است.

پروژه‌های توسعه‌ای شرکت

مدیر روابط عمومی و روابط بین‌الملل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ادامه به برخی پروژه‌های توسعه‌ای این شرکت اشاره کرد و گفت: طی افق ۱۴۰۴ و چهار سال پیش‌رو در مجموع هشت طرح و پروژه توسعه‌ای ویژه در این مجموعه با اعتبار ارزی ۸۹۸ میلیون یورو و اعتبار ریالی بیش از ۲۲۸ هزار میلیارد ریالی اجرایی می‌شود که زمینه اشتغال به کار چهار هزار و ۶۶۰ نفر را به صورت مستقیم و ۲۹ هزار و ۳۰۰ نفر را به صورت غیرمستقیم فراهم خواهد کرد.

وی تصریح‌کرد: این طرح‌ها شامل پروژه نورد گرم ۲ شرکت فولاد مبارکه اصفهان (تکمیل زنجیره تولید تا ۷.۲ میلیون تن)، فولادسازی و ریخته‌گری تختال شرکت فولاد سفید دشت چهارمحال و بختیاری (۸۰۰ هزار تن تختال)، تکمیل خطوط تولید الکترود گرافیتی شرکت نوین الکترود اردکان، طرح توسعه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان (فاز نخست)، احداث واحد فولادسازی و ریخته‌گری بیلت مجتمع فولاد زاگرس اندیمشک (۴۰۰ هزار تن بیلت)، افزایش ظرفیت زیرسقف از ۱.۵ به ۲ میلیون تن تختال فولاد هرمزگان نیم میلیون تن تختال) و ساخت کارخانه تولید ورق عریض شرکت فولاد هرمزگان (۱.۲ میلیون تن بلیت) است.

طرح تحول دیجیتال

پوشش استخر

 

نباتی‌نژاد با اشاره به آغاز طرح تحول دیجیتال در فولاد مبارکه، افزود: مطابق این برنامه تا سال ۱۴۰۴ همه خطوط تولید این شرکت رباتیک خواهد شد، همچنین از جرثقیل‌ها و سایر تجهیزات اتوماتیک بهره‌برداری شده و حتی سامانه‌های اداری نیز به سیستم دیجیتالی ارتقا خواهند یافت.

این مسئول فولاد مبارکه با بیان اینکه طرح یاد شده به تاسی از فولادسازان بزرگ جهان در حال عملیاتی و اجرایی شدن است، خاطرنشان‌کرد: در سال ۱۴۰۰ نیز ۲۲ پروژه با همین محوریت تعریف شده است.

کرونا و مسئولیت‌های اجتماعی فولاد مبارکه

به گفته وی، با وجود رفت و آمد روزانه بیش از ۲۲ هزار نفر در این شرکت اعم از پرسنل، کارگران، پیمانکاران، مدیران و غیره، کنترل‌های لازم در موضوع کرونا با قوت از سوی دست اندرکاران امر دنباله‌گیری می‌شود، به‌طوری که با کمترین میزان ابتلاء از ابتدای پاندمی کرونا مواجه بوده و هیچ فوتی نداشتیم.

نباتی‌نژاد اضافه‌کرد: در بخش مسئولیت‌های اجتماعی سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی این شرکت در حوزه کرونا هزینه شد، به‌طوری که از ابتدای پاندمی بیش از ۱۲ هزار تن اکسیژن در کارخانه تولید شد و به صورت رایگان در اختیار بیمارستان‌های درمانگر کرونا در اصفهان و شهرهای اطراف قرار گرفت؛ به این ترتیب بازار سیاهی که برای این محصول ایجاد شده بود نیز شکسته شد.

وی خاطرنشان‌کرد: علاوه بر آن، هر گونه کمبود تجهیزات و امکانات بیمارستان‌ها احصا شد و در اختیار آنها قرار گرفت.

روف گاردن

 

مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان، توجه به حوزه ورزش را وظیفه دیگر این شرکت در راستای مسوولیت‌های اجتماعی برشمرد و گفت: در همین پیوند، باشگاه فرهنگی- ورزشی سپاهان با حدود سه هزار نفر ورزشکار در ۷۴ رشته و رده‌های مختلف سنی مورد حمایت شرکت قرار دارد.

وی بیان‌داشت: ساخت ورزشگاه، کمک به خیریه‌ها، اهدای یک‌هزار و ۶۰۰ دستگاه تبلت به دانش‌آموزان بی‌بضاعت، مشارکت در ترمیم جاده‌ها و توجه ویژه به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد از جمله دیگر اقدام‌ها در این راستا است.

نباتی‌نژاد گفت: از سال ۹۳ تاکنون بیش از ۱۵ میلیارد تومان از سوی این شرکت برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد اهدا شد و فقط در ماه مبارک رمضان امسال مبلغ ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به این مهم اختصاص یافت که تاکنون موجب آزادی یک‌هزار نفر شده است.

کد خبر 5214807

 

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 309
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بورس کالا، حسین مدرس خیابانی، سرپرست سابق وزارت صنعت، معدت و تجارت اظهار داشت: فعالان بخش فولاد از مدت‌ها قبل به طور دائم صحبت‌هایی را در زمینه ارزش گذاری حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد مطرح کرده بودند اما نظرهای ارائه شده با اختلاف نظرهایی همراه بود.

حوضچه پرورش ماهی

 

وی افزود: ضرایب ۱۶، ۲۳ و ۵۰ درصدی کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی نسبت به نرخ شمش فولاد خوزستان، همواره مورد اعتراض بخش‌های مختلف قرار دارد. در این زمینه، منتقدان معتقدند که اکثر سود و درآمد حاصل از تولید به حلقه‌های پایین دست زنجیره تولید فولاد تعلق گرفته و اکثر تولیدکنندگان حلقه‌های بالادست یعنی سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی از این سود محروم هستند.

مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: در مجلس و همچنین وزارت صمت بارها بحث بازنگری در ارزش گذاری حلقه‌های مختلف فولاد مطرح بود که این موضوع را بنده هم در زمانی که مسؤولیت وزارتخانه را برعهده داشتم مورد بررسی قرار دادم اما نشست‌های برگزار شده و پیگیری‌های صورت گرفته با نتیجه مثبت همراه نبود اما به نظر می‌رسد که این رویه امروز به جریان افتاده است.

وی گفت: در آن زمانی که قرار بود توسعه فولاد در بخش فولادسازی اضافه شود طبیعی بود که بیشترین درآمد را در آن حلقه‌ها مدنظر قرار دهند تا از این طریق بتواند در حلقه انتهایی سرمایه گذاری شود، اکنون هم در بخش‌های انتهایی مانند فولاد آلیاژی خاص یا ورق‌های عریض با کمبود مواجه هستیم و طبیعی است که نباید اجازه دهیم بخش سرمایه گذاری انتهای حلقه مخدوش شود.

اثر ورود کل زنجیره به بورس کالا

وی در ادامه به اتفاقات رخ داده در زمینه عرضه محصولات معدنی و زنجیره فولاد در بورس کالا اشاره کرد و گفت: بنده معتقدم که ورود کل زنجیره فولاد به بورس کالا می‌تواند به عمده مشکلات ارزش گذاری و قیمت کالاها در حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد پایان دهد و با توزیع متوازن سود به توسعه مطلوب کل زنجیره کمک کرد.

آب بندی استخر

 

به گفته مدرس خیابانی، یکی از مزایای بزرگی که بورس کالا به دلیل جایگاهی که در بحث شفاف سازی و واقعی سازی قیمت‌ها دارد و کمک حال شرکت‌ها می‌شود، جلوگیری از موارد نظارتی شدید در خصوص عملکرد شرکت هاست به طوریکه وقتی شرکتی محصولاتش را در بورس عرضه می‌کند دیگر مشکلی در حوزه نظارتی به دلیل شفافیت بورس کالا برای آن شرکت ایجاد نمی‌شود.

 

وی گفت: گاهی به دلیل تغییر قیمت‌های جهانی و نیز شوک‌های قیمتی ایجاد شده در داخل کشور، برای تولیدکنندگان فولاد به صرفه بود تا مواد اولیه را بالاتر از این ضرایب و از طریق حلقه‌های بالادست تأمین کنند؛ بنابراین اصرار بر ادامه فروش محصولات معدنی با اعداد پایین‌تر که به ترویج واسطه گری منجر می‌شود، سود حاصل از تولید را به جیب عده‌ای واسطه انتقال می‌دهد و به نظر می‌رسد واقعی سازی قیمت‌ها از طریق مکانیسم بورس کالا بهترین راه حل در این حوزه باشد.

ضرورت اصلاح ارزش گذاری

سرپرست سابق وزارت صنعت، معدت و تجارت تاکید می‌کند که با عرضه مواد اولیه بالادستی صنعت فولاد در بورس کالا اتفاقی مثبت در جریان است. به گفته او، در حال حاضر تقریباً همه محصولات حلقه‌های زنجیره فولاد در بورس عرضه می‌شود و از این طریق ضمن از بین رفتن اختلاف قیمت و رانت‌ها، قیمت‌ها واقعی خواهند شد و شفاف سازی صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که در این میان دیگر بحث ارزش گذاری براساس نرخ شمش فولاد خوزستان، بازنگری و تا حد زیادی اعتراضاتی که به طور معمول در بخش فولاد وجود داشت با این اتفاق مرتفع خواهد شد.

سیمان هم بورسی شود

پلاستیک استخر

 

مدرس خیابانی افزود: بارها اعلام کرده ام که راه نجات عمده صنایع مختلف و بهبود اوضاع آن‌ها، استفاده از ظرفیت بورس کالا است و اکنون هم معتقدم که در مورد سیمان باید این اتفاق رخ دهد.

سرپرست سابق وزارت صنعت، معدت و تجارت اظهار داشت: در صورت ورود و عرضه سیمان در بورس کالا اجازه داده می‌شود تا علاوه بر ارائه مجوز به کارخانه‌ها برای نوسازی و توسعه، زمینه افزایش ظرفیت‌های کارخانه و بهبود فعالیت در حوزه صادرات فراهم شود؛ بنابراین در مجموع شواهد نشان می‌دهد که ورود و معامله محصولات از طریق بورس به نفع کل صنعت خواهد بود.

مدرس خیابانی تصریح کرد: باید توجه کرد که هدف از عرضه محصولات در بورس کالا و انتقال سود به مجموعه کارخانه و بنگاه‌های اقتصادی این است که کارخانجات و بنگاه‌ها از محل این انتفاع و واقعی شدن قیمت فروش، اقدام به توسعه کمی و کیفی و زیرساخت‌ها کنند و در این زمینه همه بخش‌ها باید برای تحقق رشد تولید کمک کنند.

لندفیل

 

وی گفت: همچنین در کنار آن باید توسعه زیربناها در بخش‌های مختلف کشور مانند انتقال آب خلیج فارس، راه آهن، جاده، نیروگاه، خطوط انتقال آب و همچنین توسعه بحث اشتغال که در زنجیره فولاد برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است با موفقیت همراه شود.

کد خبر 5215785

 

منبع مهرنیوز

 



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 313
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، روح‌الله بیران‌وند اظهار داشت: در تمام فولادسازهای دنیا، عمر کاری یک میلیون تن تختال به‌عنوان هدف و معیار (بنچ مارک) برای سگمنت‌های ماشین‌های ریخته‌گری در نظر گرفته می‌شود و رسیدن به این میزان تولید به ازای هر سگمنت، نشان‌دهنده کیفیت مطلوب سیستم نگهداری و تعمیرات در ماشین‌های ریخته‌گری و تأمین قطعات استاندارد و بی‌عیب است. ازاین‌رو کسب عمر یک میلیون تن تختال برای هر سگمنت، به‌عنوان شاخصی مهم در سنجش کیفیت نگهداری تعمیرات ماشین‌های ریخته‌گری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق ژئوممبران قیمت

 

وی افزود: سگمنت‌های ماشین‌های ریخته‌گری مداوم مجموعه‌ای از دو ردیف غلتک هستند که یک ردیف در زیر تختال و ردیف دیگر روی تختال قرار می‌گیرد و علاوه بر حفظ کیفیت سطحی تختال، وظیفه حرکت دادن شمش به سمت انتهای ماشین ریخته‌گری را بر عهده دارند.

بیران‌وند ادامه داد: با توجه به اینکه تختال در حین حرکت در ماشین ریخته‌گری، نیروهای استاتیکی و داینامیکی بسیار سنگینی به تجهیزات و سازه ماشین وارد می‌کند، لازم است سگمنت‌های ماشین ریخته‌گری مجهز به سیستم‌های مختلفی ازجمله هیدرولیک، روانکاری برخط و خنک‌کاری هم‌زمان نیز باشد. تجمع این سیستم‌ها در کنار تعداد زیادی غلتک در داخل یک تجهیز به اسم «سگمنت» سبب افزایش حساسیت و حیاتی شدن این تجهیز می‌شود.رئیس تعمیرگاه ریخته‌گری مداوم خاطرنشان کرد: در مجموع گاهی تا حدود ۱۰۰۰ قطعه ریز و درشت بر روی یک سگمنت نصب می‌گردد و چنانچه هرکدام از این قطعات آسیب ببیند، به‌نحوی‌که سگمنت نتواند عملکرد مورد انتظار را داشته باشد، باید ماشین ریخته‌گری را متوقف کرد و اقدام به تعویض سگمنت نمود. تعویض هر سگمنت علاوه بر متوقف کردن خط تولید، هزینه‌های تعویض قطعاتی ازجمله غلتک و سیلندر هیدرولیک را نیز به دنبال دارد. متوسط هزینه هر تعویض سگمنت حدود یک تا ۱.۵ میلیارد تومان است که هزینه‌ای قابل‌ملاحظه از منظر مالی است. در همین زمینه، کامران مرادی رئیس تعمیرات ماشین‌های ریخته‌گری مداوم ۱ تا ۴ گفت: با توجه به هزینه تعویض هر سگمنت، همواره تلاش می‌شود که با حفظ و ارتقای کیفیت محصول، تعداد تعویض سگمنت‌ها در ماه و سال کاهش داده شود.

ژئوسنتتیک

بدیهی است برای کاهش تعداد تعویض‌ها، باید با اصلاح و بهینه‌سازی قطعات و تعمیرات و ارتقای نگهداری و پشتیبانی سگمنت در حین بهره‌برداری، عمر سگمنت‌ها را افزایش داد.وی گفت: در همین راستا تعمیرگاه ریخته‌گری مداوم هر سال با همکاری دفتر فنی تعمیرات ریخته‌گری، تیم تعمیرات پیشگیری و تعمیرات جنبی ریخته‌گری و تعمیرگاه مرکزی، اقدام به اجرای پروژه‌های متنوعی جهت افزایش عمر سگمنت‌ها و کاهش تعداد تعویض‌ها می‌نماید.

مجتبی افشاری رئیس تعمیرات و سرویس‌های جنبی ریخته‌گری مداوم نیز در این زمینه گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون پروژه‌های مختلفی جهت بهبود تعمیرات غلتک‌ها، سیلندرهای هیدرولیک و قطعات و اتصالات آب و هیدرولیک سگمنت‌ها انجام شده که نه‌تنها منجر به کاهش تعداد تعویض‌ها گردیده، بلکه سبب شده در چندین مورد، رکورد عمر کاری سگمنت‌ها شکسته شود و حتی از رکوردهای جهانی نیز عبور کند و این امر افتخار و برگ زرین دیگری در کارنامه شرکت فولاد مبارکه است.وی ادامه داد: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده و با توجه به کاهش ۵ عددی تعویض سگمنت‌ها نسبت به سال قبل، این اقدام حدود ۵.۵ میلیارد تومان کاهش هزینه‌های تعمیراتی را در برداشته و علاوه بر آن به همین نسبت، مدت‌زمان توقفات اضطراری و توقفات برنامه‌ریزی ماشین‌های ریخته‌گری کاهش پیدا کرده است.

ورق پلاستیک

کاهش توقفات ماشین‌های ریخته‌گری به معنای افزایش آماده‌به‌کاری ماشین‌های ریخته‌گری است. افشاری افزود: موفقیت‌های شرکت فولاد مبارکه در سال ۱۳۹۹ ماحصل تلاش‌ها و برنامه‌ریزها مختلفی بوده و رکوردهای عمر سگمنت‌ها نیز نقش بسزایی در کسب این موفقیت داشته است.

 

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 319
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، بخش کویری کاشان، میزبان یکی از مزارع خلاق و نوآور است. این بخش مانند بسیاری از مناطق با زیست‌بوم مشابه، با کمبود منابع آب مواجه است. کاهش سطح منابع آب زیرزمینی و افزایش شوری آب و خاک، موجب شده تا افزایش بهره‌وری و کاهش هدر رفت این منابع اهمیت دوچندانی پیدا کند.

نصب ورق ژئوممبران

 

پرورش آبزیان و کشت گیاهان شورزی، بازچرخانی و استفاده از آب در یک چرخه تولید از جمله راه‌کارهایی است که تولیدکنندگان این زیست‌بوم برای افزایش بهره‌وری آب در دستور کار خود قرار می‌دهند.

«مزرعه خلاق و نوآور حسین‌آباد کاشان»، در منطقه کویری کاشان و بین روستای تاریخی سن‌سن و شهر مشکات واقع‌ شده که در محیطی بالغ ‌بر ۲۰۰ هکتار، با مدیریتی خلاقانه و نوآور استفاده از آب قنات و همچنین دو حلقه چاه، پرورش ماهی خاویاری، کپور و ماهیان زینتی، به‌عنوان حلقه اول زنجیره تولید در دستور کار قرار گرفته و بیش از ۱۵۰۰ قطعه ماهی خاویاری در استخرهای پرورش ماهی این مجموعه کشت شده است.

با رسیدن عمر برخی از ماهی‌ها به ۱۰ سال، فرآیند تولید و برداشت خاویار و همچنین استفاده از ارزش غذایی آن‌ها در آمد و ارزش افزوده بالایی ایجاد کرده است. در ادامه این فرآیند، آب به سمت مزارع مختلفی همچون باغ‌های پسته و گل محمدی هدایت می‌شود و در نهایت حدود ۷۰۰ نفر درخت نخل از ارقام مختلف در بخشی از این مزرعه کشت ‌شده است.

برای استحصال منابع آبی جدید نیز، با اجرای دو بند خاکی بزرگ عملیات مدیریت سیل در خشکه رودهای بالا دست انجام شده که بخش زیادی از سیلاب‌های ناشی از بارش‌های اخیر را در خود ذخیره کرده است. این کار علاوه بر جلوگیری از هدر رفت این منابع، افزایش ذخیره و آبدهی قنوات و چاه‌های مزرعه را در پی داشته است.

مجموعه دیگری که توسط دبیر کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری و هیات همراه بازدید شد، مزرعه فولاد شریف بود. این مزرعه تنها واحد تولیدی بزرگ خالدآباد واقع در منطقه بادرود کاشان است. این مجموعه از سه بخش اصلی صنعت، کشاورزی و صنایع‌دستی تشکیل‌شده که هرکدام از این بخش‌ها، زمینه اشتغال‌زایی و بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌های روستایی را فراهم کرده است.

بخش تولید پمپ‌های سانتریفوژ برای انتقال سیالات سنگین، در این مزرعه، ابتدا از تولید قطعات تجهیزات صنعتی و همچنین تعمیرات و بازسازی تجهیزاتی همچون پمپ‌های اسلاری و دستگاه‌های CNC کار خود را آغاز کرده است.

ژئوممبران

 

با افزایش سطح فنی و زیرساختی، در حال حاضر این مجموعه طراحی، ساخت و تست انواع پمپ‌های اسلاری را به‌طور کامل انجام می‌دهد و در طول این فرآیند از دستگاه‌های CNC که محصول خود شرکت هستند نیز استفاده می‌کند. در حال حاضر بزرگ‌ترین پمپ اسلاری کشور نیز در این مجموعه در حال ریخته‌گری و ساخت است.

بخش دیگر این مزرعه، شامل بخش‌هایی ازجمله مجتمع‌های گلخانه‌ای کشت خیار، لیمو، موز و سایر محصولات، همچنین مزارع گل محمدی، زعفران، پسته و غیره است که در حین بازدید از این مجموعه‌ها، پیشنهادات لازم برای بهبود بازدهی و کارایی سیستم‌های کشت و آبیاری نیز به مدیران مجموعه ارائه شد.

در مزرعه فولاد شریف، کارگاه بافندگی و خیاطی نیز وجود دارد که با هدف اشتغال‌زایی و احیای صنایع‌دستی منطقه، انواع فرش دست بافت و پشتی‌های با طرح‌های سنتی در این کارگاه کوچک تولید می‌شود. در بخش خیاطی نیز، هدف تولید لباس کار واحدهای مختلف مزرعه بوده که با راه‌اندازی این کارگاه علاوه بر تامین نیاز داخلی شرکت، بخشی از تولیدات نیز به بازار محلی عرضه می‌شود.

نادرقلی ابراهیمی دبیر کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دو مزرعه خلاق و نوآور به عنوان الگویی موفق و قابل تسری به مناطق دیگر کشور بازدید کرد.

ابراهیمی در بازدید از این مزرعه، اجرای چنین طرح‌هایی را زمینه‌ساز الگوبرداری توسط دیگر مناطق کویری و کم‌آب کشور دانست و تاکید کرد: با توسعه اینگونه طرح‌ها می‌توان مزرعه حسین‌آباد را به‌عنوان یک الگوی موفق به سایر زیست‌بوم‌های مشابه در کشور عرضه و توسعه داد.

ژئوممبران چیست

 

دبیر کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری توجه به بخش بازار به‌عنوان حلقه تکمیلی زنجیره تولید را از مسائل مهم این حوزه عنوان کرد و گفت: با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از فناوری‌های نو در حل چالش‌های پیش روی تولید، می‌توان این دو مزرعه و مجموعه را به الگوهایی برای ترویج و توسعه در کشور تبدیل کرد.

وی همچنین بیان کرد: می توان با ایجاد ناحیه‌های نوآوری در این مجموعه‌ها، عرصه‌ای را برای توسعه فناوری‌های جدید و خلاقانه در مناطق با اقلیم خشک فراهم کرد و معاونت علمی و فناوری نیز در این مسیر، همچون گذشته، همه گونه حمایت‌ و تسهیل‌گری را برای پیشبرد هر چه‌بهتر فرآیند تولید، ارائه خواهد کرد.

کد خبر 5217532

 

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 299
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما، اسدالله کشاورز امروز در برنامه چاپ اول شبکه خبر گفت: در هماهنگی با وزارت نیرو برق صنعت سیمان در روزهای آینده تأمین می‌شود که به تبع آن با افزایش تولید، کاهش محسوس قیمت سیمان امکان پذیر خواهد بود.

خرید ژئوممبران 

 

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت افزود: با قول‌هایی که مسئولان وزارت نیرو داده‌اند برق صنایع و به ویژه صنعت سیمان از روز پنجشنبه قابل تأمین است و تولید به شرایط طبیعی خود بازخواهد گشت.

وی با بیان اینکه علت افزایش قیمت سیمان در روزهای اخیر، قطعی برق و کاهش تولید بود گفت: در حضور وزیر نیرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس به این رویه اعتراض کردیم چرا که با قطعی برق صنایع از نیمه‌ی تیرماه، کمبود سیمان نیز در بازار به وجود آمد.

کشاورز در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات سیمان در کمبود این محصول نقش داشته است یا خیر؟ افزود: صادرات سیمان نداریم بلکه آنچه صادر می‌شود کلینکر یا همان ماده اولیه سیمان است که حجم آن هم قدری نیستی که در بازار تأثیر داشته باشد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: سامانه ثبت و صدور پهنه‌های معدنی یا همان کاداستر معدن در برنامه ۱۰۰ روزه دولت یازدهم به ما تکلیف و در سال ۹۲ این سامانه به صورت آزمایشی اجرا شد سپس در انتهای سال ۹۳ به صورت سراسری در کل کشور به اجرا در آمد.

کشاورز افزود: هم اکنون هفت سال است که این سامانه با قدرت کار می‌کند و هیچ گونه دخالت انسانی در ترسیم محدوده‌ها وجود ندارد و هر کسی که دارای صلاحیت فنی و مالی مناسب باشد می‌تواند از منزل یا هر جای دیگر وارد سامانه شده و منطقه مورد نظر را ثبت و فرآیند آن را طی کند.

موارد استفاده ژئوممبران

 

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۱ هزار و ۲۵۰ پروانه بهره‌برداری داریم که از این میزان ۶ هزار و ۸۶۵ فقره پروانه فعال و ۲۶۵ فقره پروانه در حال تجهیز است، اما بقیه که حدود ۴ هزار فقره می‌شود یا به صورت فصلی و یا بنا به شرایط بازار تعطیل و در حال حاضر غیر فعال هستند.

کشاورز گفت: اکتشاف توسط بخش خصوصی و دولتی در حال انجام است بخش خصوصی از منزل یا محل کار می‌تواند با ورود به سامانه کاداستر معدن، محدوده مدنظر را ثبت کرده و در ادامه مراحل کار اکتشافی را انجام دهد و در نهایت به پروانه بهره‌برداری و معدن برساند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: بخش دیگر که تکلیف دولت است بر اساس ماده ۳۲ آئین نامه اجرایی قانون معادن مطالعات کلان اکتشافی با تعریف پهنه‌های اکتشافی در محدوده‌های بزرگ‌تر از هزار کیلومتر است که توسط بخش خصوصی توانمند و یا بخش دولتی زیرمجموعه وزارتخانه مانند ایمیدرو و سازمان زمین شناسی، این مطالعات اکتشافی انجام می‌شود.

کشاورز افزود: علاوه بر این وظایف حاکمیتی در حوزه اکتشاف داریم که مربوط به سازمان زمین شناسی است، این سازمان مرتبط در حال انجام عملیات شناسایی، پی‌جویی و تولید اطلاعات پایه است یعنی در عمل، اکتشاف ما هیچ وقت متوقف نمی‌شود.

ایران جزو بزرگترین صادرکنندگان فولاد

وی اضافه کرد: تحریم‌ها اگر برای ما بسیار ظالمانه و در مواردی تهدید بود، اما برای بخش معدن فرصتی شد که بیشتر معادن و واحدهای صنایعی ما فعال شدند به گونه‌ای که در ابتدای دهه ۹۰ وارد کننده فولاد، اما سال گذشته با شش و نیم میلیون تن صادرات، صادر کننده فولاد بودیم.

کاربرد ورق ژئوممبران

 

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: با مجوز برداشت‌هایی که برای اجرای طرح‌های عمرانی و دولتی صادر کردیم حدود شش میلیون تن استخراج از معادن داشتیم در صورتی که این میزان تولید در ابتدای دهه ۹۰ کمتر از ۳۰۰ میلیون تن بود این یعنی رشد حوزه معدن در این ۱۰ سال بیش از ۱۰۰ درصد بوده است.

کشاورز افزود: برای رسیدن به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد در افق ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده که هم اکنون با محقق شدن حدود ۳۰ میلیون تن آن، جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه معدن و در برخی موارد مانند مس و گچ در رتبه‌های تک رقمی و در حوزه فولاد جزو صادرکننده بزرگ دنیا هستیم که اگر تحریم‌ها نبود چه بسا وضع می‌توانست بهتر از این باشد.

وی با بیان اینکه عوارض وضع شده در حوزه معدن برای حمایت از تولید داخل است گفت: با وضع این عوارض به نتایج مثبتی در حمایت از تولید داخل رسیده‌ایم ضمن اینکه هم اکنون سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای حوزه سی. آی. اس، چین، ایتالیا و کشورهای منطقه در حوزه‌های معدنی ایران از جمله طلا و مس فعال هستند و با شرکت‌هایی که در قالب قانون تجارت در کشور ثبت کردند فعالیت می‌کنند اگر چه وجود موانع بانکی در جابجایی پول به علت تحریم‌ها مشکلاتی برای آن‌ها به وجود آورده است.

ویژگی ورق ژئوممبران

 

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: در ابتدای امضای برجام سرمایه‌گذاران زیادی برای سرمایه‌گذاری در حوزه معدن به ایران مراجعه کردند و تفاهم‌نامه‌های خوبی هم امضا شد، اما در ادامه کار به علت شرایط تحریمی امکان اینکه فعال شوند میسر نشد.

 

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 302
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مرداد 1400 | نظرات ()