نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، غلامرضا ملک نیا در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با انداختن توپ به زمین بازی تحریم، اظهار داشت: تحریم‌های آمریکا در دو سال گذشته سبب شد تا واردات اجداد به کشور به تعویق بیفتد.

ورق ژئوممبران

 

مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه واردات مرغ اجداد در انحصار چند شرکت است کسی نمی‌تواند خارج از این حلقه اقدام به واردات مرغ اجداد کند، گفت: ما برای جبران کمبود و خلأ مرغ اجداد در کشور در پایان سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ اقدام به تولید مرغ مادر کردیم که آن هم با مشکل تأمین ارز مواجه شد و نیمه دوم سال ۹۹ به ثمر رسید اما با وجود مشکل تأمین ارز با حدود شش میلیون کاهش جوجه ریزی در پایان سال ۹۹ مواجه شدیم.

ملک نیا گفت: با تدابیر جایگزین که صورت گرفت توانستیم کاهش تولید را با اعمال افزایش سن و تولید تولکبری جبران کنیم.

وی افزود: در مراحل جبران کاهش تولید؛ پیش بینی واردات تخم مرغ خوراکی را هم کرده بودیم زیرا افزایش تقاضا قابل پیش بینی بود.

افزایش قیمت تخم مرغ کار یک شبه نبوده است

در ادامه حمید کاشانی، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار گفت: تلاطم و افزایش قیمت تخم مرغ کار یک شبه نبوده است که امروز دچار نوسان صعودی نرخ‌ها باشیم بلکه حاصل اشتباهاتی است که در یک سال گذشته انجام شده است.

وی ادامه داد: بی توجهی به هشدارهایی که در بخش تولید تخم مرغ داده شد ریشه قیمت گذاری‌های امروز این کالا محسوب می‌شود. این قیمت گذاری قابل پیش بینی بود زیرا از اسفند سال قبل تاکنون بیش از ۵۰ نامه به وزیر و رئیس جمهور وقت، معاون اول، مجلس و قوه قضائیه زدیم و شرح وضعیت کردیم.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار اولین علت بی نظمی قیمت تخم مرغ را اصلاح قیمت عنوان کرد و افزود: قیمت‌ها واقعی نیست، قیمت این کالا آذر ماه سال قبل ۱۴ هزار تومان بود که با درخواست‌های مکرر ما به منظور واقعی کردن قیمت تخم مرغ همراه شده است.

وی تصریح کرد: در سه ماه گذشته در بخش تأمین ذرت مشکلاتی داشتیم، در دو ماه اخیر حدود ۵۰ درصد نیاز به ذرت و سویای مورد نیازمان را از بازار آزاد تهیه یا از مواد نامرغوب و جایگزین استفاده کردیم و همین موضوعات سبب صدمه زدن به تولید می‌شود.

تولید کننده ورق ژئوممبران

 

کاشانی با بیان این که تولید تخم مرغ کشور به اندازه تقاضا و مصرف است، گفت: طبق نامه نگاری‌های انجام شده به مسئولین وقت در سال گذشته؛ راهکارهایی پیشنهاد کردیم که اگر عملی می‌شد نیازی به واردات نبود و شاهد بی نظمی در بازار هم نبودیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر هر شانه تخم مرغ در میادین ۴۱ هزار تومان عرضه می‌شود اما فروشندگان در میادین می‌خواهند که این نرخ به ۳۳ هزار تومان کاهش یابد؛ از آنجا که تخم مرغ کالای فاسد شدنی است و ما امکان نگهداری نداریم مجبوریم با نرخ کمتری عرضه کنیم؛ سوال این جاست که چرا قیمت تخم مرغ در طول شش ماه گذشته با سه مرتبه نامه نگاری؛ افزایش نیافته و اصلاح نشده است؟

ملک نیا در پاسخ گفت: ما معتقدیم که قیمت این کالا باید تغییر کند اما اصلاح قیمت مراحلی دارد که مکاتباتی می‌طلبد.

کاشانی در پاسخ افزود: هفت ماه است که درگیر روزمرگی هستیم و نمی‌توانیم برنامه ریزی خاصی برای بهتر کردن تولید و عرضه داشته باشیم، هر روز درگیر مسائل حمل و نقل هستیم زیرا با سه برابر قیمت دانه تأمین می‌کنیم، مدام درگیر نامرغوبی کالاهای سوار بر موج تورم و افزایش قیمت هستیم.

ملک نیا در پاسخ گفت: چندین ماه است که وزارتخانه جهاد کشاورزی درگیر تأمین ارز مورد نیاز ترخیص نهاده‌های دپو شده در گمرک می‌باشد اما تأمین ارز صورت نگرفته؛ ارزی هم که بانک مرکزی مدعی است جهت ترخیص کالا تأمین کرده نمی‌دانیم کجا رفته است.

امروز باید از ناکارآمدی مدیریت موجود صحبت کرد

حجت ورمرزیاری کارشناس حوزه کشاورزی نیز گفت: بسیاری از ظرفیت‌های مرغداری‌های ما تعطیل و نیمه تعطیل است که با برنامه ریزی درست می‌توانستیم نیاز بازار داخل را تأمین کنیم، ناکارآمدی مرغداری‌های داخلی، امروز ربطی به مرغ اجداد ندارد.

تولیدکننده ورق ژئوممبران

 

وی افزود: بحث مرغ اجداد مربوط به سال ۹۸ بود و تمام شد؛ امروز باید از ناکارآمدی مدیریت موجود صحبت کرد؛ تا کی باید از عدم تأمین ارز صحبت کنیم، تمام این مشکلات به مدیریت مربوط می‌شود و ارتباطی به تحریم ندارد، تا کی می‌خواهیم دلیل همه چیز را تحریم بدانیم.

کد خبر 5316844

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 299
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

ارژنگ عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با آغاز برداشت محصول سیب‌زمینی از اوایل شهریورماه کار صادرات این محصول در کنار فرآوری آن در صنایع تبدیلی استان با جدیت پیگیری می‌شود.

زیر سازی جاده

 

وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی در فرآیند خرید سیب‌زمینی از زارعین و صادرات آن وجود ندارد و تلاش مؤثری را انجام داده‌ایم تا این محصول به قیمت مناسب به بازار عرضه شده و صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز به میزان مورد نیاز ذخیره‌سازی را انجام دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل گفت: در کنار تأمین نیاز بازار داخلی در کشور و همچنین صنایع تبدیلی و تکمیلی، بخشی از محصول تولید شده در استان به کشورهای همسایه صادر می‌شود که در نیمه اول امسال ۵۰ هزار تن سیب‌زمینی از گمرک بیله‌سوار به آذربایجان و کشورهای آسیای میانه صادر شده است.

عزیزی صادرات ۶۸ هزار تن محصولات متنوع کشاورزی را یادآور شد و افزود: ۷۰ درصد صادرات این محصولات مربوط به سیب‌زمینی بوده و مابقی نیز محصولات گلخانه‌ای، باغی و لبنی است که از طریق صنایع فرآوری شده و روانه بازار مصرف خارجی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در حال حاضر روزانه ۳۰ تا ۴۰ کامیون سیب‌زمینی به میزان ۷۵۰ تن از طریق گمرک بیله‌سوار به کشور آذربایجان صادر می‌شود.

عزیزی به عزیمت ۱۰۰ کامیون یخچال‌دار از طریق این گمرک بیله‌سوار اشاره کرد و ادامه داد: به دلیل تراکم حضور کامیون‌های یخچال‌دار در گمرک آستارا و طولانی شدن اعزام آنها به کشور آذربایجان مقرر شد بخشی از این کار از طریق گمرک بیله‌سوار آغاز شود.

وی به آغاز فصل زراعت پاییزه نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شهرستان‌های بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز جز مناطق حاصلخیز در کشت محصولات متنوع است، از آغاز سال زراعی سعی بر این است تا محصولات کم آب‌بر کشت و عملیات پرورش و برداشت آنها به موقع انجام شود.

عزیزی اضافه کرد: سعی بر این است تا در منطقه بیله‌سوار کشت محصول استراتژیک گندم و دانه‌های روغنی در بین کشاورزان به عنوان الگوی مناسب ترویج شود چرا که این محصولات کم آب‌بر بوده و بازدهی تولید مناسب دارند.

ژئوممبران

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل بیان کرد: امیدواریم کشاورزان امسال در کشت محصولات به الگوی ارائه شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی توجه کنند تا در فصل خشکسالی با مشکلات و تنش‌های آبی روبه‌رو نشویم.

کد خبر 5316518

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 288
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی و رئیس شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، در نامه‌ای به وزارتخانه های جهاد کشاورزی، امور اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک کشاورزی، تصویب نامه این شورا در زمینه بسته سیاستی حمایت از زعفران را ابلاغ کرد.

جلوگیری از تبخیر آب

 

متن تصویب نامه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی به این شرح است:

شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی در جلسه مورخ ۱۴۰۰.۰۶.۲۹ به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی بسته سیاستی حمایت از زعفران را به شرح ذیل تصویب کرد:

۱) قیمت خرید حمایتی زعفران تولیدی کشاورزان در سال جاری نوع نگین صادراتی به ازای هر کیلوگرم ۲۰۵ میلیون ریال تعیین می شود. این قیمت به عنوان قیمت پایه زعفران نگین صادراتی می باشد و مجری خرید حمایتی مجاز است متناسب با شرایط بازار نسبت به افزایش آن اقدام کند.

۲) شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مکلف است از طریق صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی (به عنوان مجری خرید زعفران) نسبت به خرید حمایتی صرفاً با هدف صادرات و توسعه بازار خارجی زعفران اقدام نماید.

۳) بانک مرکزی مکلف است از طریق بانک های عامل نسبت به تامین مبلغ ده هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ۸ درصد و دوره بازپرداخت ۱۸ ماهه برای مجریان خرید حمایتی زعفران اقدام نماید.

تبصره ۱ : در صورت نیاز، تسهیلات پیش‌بینی شده تا سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال با تصویب شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی قابل افزایش می باشد.

تبصره ۲: وزارت جهاد کشاورزی موظف است مابه‌التفاوت سود تسهیلات موضوع این بند را از محل منابع قانونی در اختیار پرداخت کند.

تبصره ۳ : بانک‌های عامل موظفند کالای خریداری شده از کشاورزان و تحویلی به انبارهای مجری خرید زعفران را زیر کلید برده و به عنوان تضمین وثایق مورد نیاز برای تسهیلات دریافتی قبول نماید.

۴) بانک کشاورزی موظف است نسبت به تامین مبلغ پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ۸ درصد و دوره بازپرداخت ۱۸ ماهه برای اتحادیه‌های تعاونی روستایی و تولیدی سراسر کشور جهت خرید حمایتی زعفران تولید سال جاری با هدف صادرات اقدام نماید.

تبصره: وزارت جهاد کشاورزی موظف است مابه‌التفاوت سود تسهیلات موضوع این بند را از محل منابع قانونی در اختیار پرداخت کند.

۵) صادرکنندگان زعفران از مشوق های زیر برخوردار می شوند:

الف) با صادرات زعفران از طریق رینگ صادراتی بورس کالای ایران، مازاد ارزش فروش هر کیلوگرم محصول زعفران از ۱۰۰۰ یورو از تعهد ارزی معاف می باشد.

لیچینگ

 

ب) با صادرات زعفران در صورت خریداری و ترخیص کالا از طریق بازار گواهی سپرده کالایی در بورس، پنجاه درصد مازاد ارزش فروش هر کیلوگرم محصول زعفران از ۱۰۰۰ یورو از تعهد ارزی معاف می باشد.

ج) صادر کنندگان می توانند با ارز حاصل از صادرات زعفران نسبت به واردات نهاده ها و محصولات کشاورزی با تایید وزارت جهاد کشاورزی اقدام کنند.

۶) وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به اخذ تخفیف تعرفه‌ای برای صادرات زعفران به کشورهای طرف عمده تجاری با جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید.

۷ ) به منظور ارتقاء ضریب مکانیزاسیون و استفاده از فناوری های نوآورانه در زنجیره ارزش زعفران، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است از محل منابع موضوع بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و سایر منابع قانونی در اختیار، نسبت به تامین تسهیلات مورد نیاز تولید کنندگان و سرمایه گذاران زنجیره ارزش زعفران اقدام نماید.

۸) شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مکلف است حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ نسبت به تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت زعفران با مشارکت کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در زنجیره ارزش زعفران اقدام نماید.

تبصره ۱: وزارت جهاد کشاورزی مکلف است با استناد به ماده ۱۲ قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی و ماده ۱۷ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی از طریق فروش بخشی از املاک و دارایی‌ سازمان جهاد کشاورزی استان های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی نسبت به تامین سهم دولت تا سقف ۴۹ درصد به مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال اقدام نماید.

تبصره ۲: وزارت جهاد کشاورزی در جهت مشارکت کلیه کشاورزان تولید کننده زعفران در استان های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی نسبت به تامین یارانه سهم هر کشاورز (به ازای هر نفر یک میلیون ریال) در تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت زعفران، به میزان حداکثر ۲۰۰ میلیارد ریال از محل منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ اقدام نماید.

تبصره ۳ : سود سهم دولت حاصل از انجام عملیات موضوع این مصوبه به عنوان افزایش سرمایه دولت در همان صندوق منظور می‌شود.

تبصره ۴: صندوق حمایت از توسعه صنعت زعفران موظف است، پس از تشکیل نسبت به مدیریت بازار و کل زنجیره ارزش زعفران از سال ۱۴۰۱ اقدام نماید.

geogrid

 

۹) وزارت جهاد کشاورزی مکلف است سند راهبردی توسعه زنجیره ارزش زعفران را حداکثر ظرف مدت یک‌ماه تدوین و جهت تصویب به دبیرخانه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی ارائه نماید.

۱۰) دبیرخانه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی با همکاری شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و اتحادیه های تعاونی روستایی و تولیدی سراسر کشور مکلف است حداکثر ظرف مدت یک هفته از ابلاغ این مصوبه، دستورالعمل خرید حمایتی انواع و درجات مختلف زعفران را تهیه کند تا توسط رئیس شورا و وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شود.

کد خبر 5316911

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 251
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین حمیدرضا تبسمی اظهار کرد: مجموع اعتبار تخصیصی سال جاری از محل تسهیلات خط اعتباری شماره ۹ مکانیزاسیون کشاورزی به استان قزوین، ۶۰ میلیارد تومان است که از این میزان، ۴۸ میلیارد و ۱۲۶ میلیون تومان در نیمه نخست سال جاری در قالب تسهیلات پرداختی به ۳۰۳ متقاضی، جذب شده است.

آبیاری تحت فشار

 

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی قزوین اضافه کرد: این میزان اعتبار جذب شده معادل ۸۱ درصد برنامه ابلاغی سال جاری می‌باشد.

تبسمی یادآور شد: میزان جذب اعتبارات مکانیزاسیون کشاورزی در مدت مشابه سال گذشته معادل ۲۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده است که با توجه به میزان اعتبار جذب شده در سال جاری، شاهد رشد دو برابری نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

وی اضافه کرد: از این میزان اعتبار جذب شده، ۳۹ میلیارد و ۵۴۴ میلیون تومان برای خرید ۲۱۴ دستگاه تراکتور و ۸ میلیارد و ۵۸۲ میلیون تومان نیز برای خرید ۸۹ دستگاه ادوات و ماشین آلات کشاورزی و کمباین به کشاورزان متقاضی تسهیلات پرداخت شده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی قزوین خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۹۹ فقره پرونده متقاضی تسهیلات مکانیزاسیون به بانک‌های عامل معرفی شده که معادل ۱۱۵ میلیارد و ۱۳۴ میلیون تومان است و امیدواریم با رایزنی‌های صورت گرفته و پیگیری‌های انجام شده بتوانیم اعتبار بیشتری از میزان تخصیص داده شده به استان، برای توسعه و نوسازی ماشین آلات کشاورزی جذب کنیم.

نیروگاه سیکل ترکیبی

 

به گفته وی، در سال گذشته در مجموع ۵۵۸ فقره معادل ۶۵۳ میلیارد و ۷۵۸ ‏میلیون ریال تسهیلات مکانیزاسیون در بخش کشاورزی استان پرداخت شد که شامل ۳۷۳ مورد برای خرید انواع تراکتور، ۱۵ مورد برای خرید کمباین و ۱۷۰ مورد برای خرید دستگاه‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی بوده است.

کد خبر 5316930

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 286
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

اکبر کرامتی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با توجه به سال آوری سیب درختی در سال جاری و تغییرات شرایط آب و هوایی و خشکسالی در استان، در حال حاضر، از بیش از یک میلیون و ۲۷۰ هزار تُن سیب درختی تولیدی در سطح استان، میزان ریزش سیب صنعتی به بیش از ۳۵۰ هزار تن افزایش یافته است.

استخر کشاورزی

 

وی اظهار کرد: با توجه به مشکلات اخیر در جذب این محصول در صنایع تبدیلی و کارخانه‌های کنسانتره استان به لحاظ حمایت از باغداران استان بر اساس هماهنگی‌های انجام شده در جهت صادرات این محصول و همچنین خرید فوری توسط شرکت‌های صنایع تبدیلی کشور اقدامات لازم انجام شده است.

کرامتی تصریح کرد: از امروز خرید حمایتی سیب صنعتی به صورت نقدی توسط شرکت‌های استان قدس رضوی و از روز۶ مهرماه نیز خرید تضمینی به قیمت هر کیلو سیب صنعتی ۱,۴۶۰ تومان در مراکز مجاز خرید سیب صنعتی استان آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس توافق انجام شده هیچ گونه محدودیتی در میزان خرید این محصول در مراکز مجاز وجود ندارد، افزود: به جهت حفظ کیفیت محصول و رعایت مسائل بهداشتی جهت تولید کنسانتره و آب میوه سالم ضروری است باغداران در اسرع وقت و به صورت بهداشتی محصول سیب صنعتی خود را به مراکز مجاز خرید تحویل دهند.

کرامتی بیان کرد: هم اکنون بیش از ۸۲ مرکز خرید مجاز محصولات کشاورزی به همراه مراکز خرید تعاون روستایی در سراسر استان به صورت تمام وقت جهت خرید محصولات کشاورزی به خصوص سیب صنعتی در استان در حال فعالیت هستند که نظارت‌های لازم جهت جذب حداکثری این محصول توسط عوامل اجرایی در حال اجراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: هر گونه خرید و فروش محصولات کشاورزی از جمله سیب صنعتی در مراکز غیر مجاز و کنار معابر و جاده‌ها ممنوع بوده و تمهیدات لازم جهت جمع آوری این اماکن توسط دستگاه‌های ذیربط در دستور کار قرار دارد.

عایق بندی استخر

 

کرامتی اضافه کرد: امیدواریم با همکاری باغداران و تحویل محصول خود به کارخانه‌های فرآوری، ضمن حذف دلالان، مزد زحمات کشاورزان نیز به جیب خودشان برود و متضرر نشوند.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان نگران فروش محصولات خود نباشد، بیان کرد: طبق هماهنگی صورت گرفته در صورت تسهیل و رفع موانع صادراتی، بخشی از تولید سیب زیر درختی آذربایجان‌غربی به تعدادی از کارخانه‌های کنسانتره فعال در خارج از استان انتقال خواهند یافت و بخشی دیگر نیز به خارج از کشور صادرات می‌شوند.

کد خبر 5316979

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، اسحاق جعفری با اشاره به آغاز کاشت سبزی و صیفی خارج از فصل در توکهور و هشت‌بندی، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود که در سال زراعی جدید بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات سبزی و صیفی از ۱۱ هزار هکتار اراضی منطقه برداشت شود. که در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد کمتر است.

لایه استخر

 

وی با اشاره به کاهش ۱۵ درصدی برداشت نسبت به سال گذشته، بیان داشت: علت کاهش برداشت محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل به دلیل رعایت الگوی مصرف کشت است.

مسئول مرکز خدمات کشاورزی توکهور وهشتبندی افزود: کاشت سبزی وصیفی در این منطقه از اواخر شهریور ماه با کشت پیاز و فلفل اغاز شده و تا پایان ابان ماه ادامه دارد.

جعفری افزود: بیشتر محصولات خارج از فصل کشت شده در این منطقه پیاز، گوجه فرنگی، خیار و فلفل است.

وی گفت: محصولات برداشت شده علاوه بر توزیع در بازار مصرف استان به استان‌های تهران، فارس و اصفهان فرستاده می‌شود.

مسئول مرکز خدمات کشاورزی توکهور وهشتبندی افزود: این محصولات به کشورهای عراق و افغانستان نیز صادر می‌شود.

عایق استخر

 

جعفری گفت: برداشت محصول سبزی و صیفی در منطقه توکهور و هشتبندی از اواخر آبان ماه با برداشت خیار آغاز می‌شود و با برداشت گوجه و پیاز در اردیبهشت ماه سال اینده به پایان می‌رسد.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، با پیگیری و درخواست سازمان جنگل‌ها از سردار سرلشگر صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا به منظور بهره‌گیری از ظرفیت

ورق استخر

پادگان‌های نیروهای مسلح برای کشت نهال‌های سریع‌الرشد و گسترش فضای سبز پادگان‌ها این درخواست مورد موافقت مقام معظم رهبری قرار گرفته و طی نامه‌ای از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب به رییس ستاد کل نیروهای مسلح با توسعه زراعت چوب در فضای سبز پادگان‌های کشور موافقت و از امسال این اقدام مهم با نقش و مشارکت نیروهای مسلح شتاب بیشتری در کشور پیدا می‌کند.

در این نامه آمده است: حسب‌الامر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و فرماندهی معظم کل قوا، تصویر از گزارش تقدیمی دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا با عنوان بهره‌گیری از ظرفیت پادگان‌های نیروی مسلح برای کمک به دولت جهت تولید و کشت نهال گونه‌های سریع‌الرشد و گسترش فضای سبز پادگان‌ها و طرح توسعه زراعت چوب کشور جهت بررسی و اعلام نتیجه ایفاد می‌گردد.

گفتنی است، با تصویب قانون برنامه ششم توسعه کشور از سال ۹۵ هرگونه بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های کشور متوقف و بر توسعه زراعت چوب به عنوان یکی از راهکارهای تأمین نیازهای چوبی صنایع چوبی و سلولزی مورد تاکید قرار گرفته است. این در حالی است که با افزایش نرخ ارز و حساسیت‌ها در خصوص امکان ورود آفات قرنطینه‌ای به رویشگاه‌های جنگلی، واردات چوب با پوست را با محدودیت مواجه کرده است. اکنون نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به این موضوع مهم ورود کرده تا با استفاده از فضای موجود پادگان‌ها به توسعه زراعت چوب بپردازند، راه حلی که با گذر زمان می‌تواند از توجیه اقتصادی و زیست‌محیطی بالایی برخوردار باشد.

استخر ژئوممبران

 

شایان ذکر است، طرح توسعه زراعت چوب برای تأمین مواد اولیه چوبی کارخانجات و صنایع همواره از تاکیدات مسئولین عالی کشور بوده و اکنون جایگاه خاصی در برنامه‌های رییس دولت سیزدهم و وزیر جهاد کشاورزی قرار دارد و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در یک برنامه جهادی این طرح را مورد پیگیری قرار داده است.

کد خبر 5317007

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 267
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

سید احمد مقدسی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سهمیه مهرماه نهاده‌های دامی به طور کامل تخصیص داده شده و دامداران نیز خرید آن را انجام داده‌اند، گفت: متأسفانه با وجود اینکه هم اکنون در روزهای پایانی آبان ماه هستیم هنوز بارگیری این نهاده‌ها انجام نشده است.

عایق استخر



وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که ارز این نهاده‌ها تأمین شده و تخصیص یافته است و زمانی هم که از طرف وزارت خانه با شرکت‌های واردکننده تماس گرفته می‌شود آنها می‌گویند بارگیری در حال انجام است اما وقتی گاوداران با شرکت تماس می‌گیرند اولاً که به سختی جواب تولیدکنندگان را می‌دهند و بعد می‌گویند ارز دریافت نشده و به همین دلیل بارگیری نمی‌شود و ما نمی‌دانیم که اسم این کار را چه بگذاریم؟

مقدسی اضافه کرد: محموله‌ای که تولیدکننده آن را ١٠ مهر خریداری کرده امروز که ٢٨ آبان است هنوز بارگیری نشده و به دست او نرسیده است.

این فعال بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مطرح شدن برخی مباحث مبنی بر واردات یونجه به کشور افزود: برای واردات یونجه ارز ۴٢٠٠ تومانی تعلق نمی‌گیرد چرا که دولت در تأمین ارز همین نهاده‌های اصلی نیز مشکل دارد و با ارز نیمایی و آزاد نیز واردات آن صرفه اقتصادی ندارد که کسی بخواهد یونجه وارد کند.

مقدسی با بیان اینکه امسال به دلیل شرایط خشکسالی وضعیت تولید و تأمین یونجه و کلش بسیار اسف بار بوده‌است، گفت: به دلیل کمبود این محصولات قیمت آنها نیز به شدت افزایش داشته به طوری که قیمت یونجه از ٢٠٠٠ تومان در سال گذشته به ۶٠٠٠ تومان سرخرمن رسید و الان نیز قیمت آن ٧۵٠٠ تومان در هر کیلوگرم است همچنین قیمت کلش از ٨٠٠ تومان در سال قبل به ۴٠٠٠ تومان سر خرمن و ۵٣٠٠ هزار تومان در حال حاضر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته خرید حمایتی دام توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد، افزود: بر این اساس شرکت پشتیبانی امور دام موظف است هر کیلوگرم گوساله نر را کیلویی ۵٩ هزار تومان و گوسفند نر را ۶٢ هزار

استخر کشاورزی

 

تومان خریداری کند که بعد از ابلاغ وزیر این خرید شروع شده و می‌تواند بر شرایط تأثیر گذار باشد چون وقتی دام‌های نر مازاد از جمعیت گله حذف می‌شود میزان نیاز به نهاده و علوفه نیز کاهش می‌یابد و به این ترتیب تولیدکننده تحت فشار مضاعف قرار نمی‌گیرد.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر راهکاری بود که به همراه صنعتی شدن در قرن نوزدهم در دنیا شدت گرفت. اولین پروژه انتقال آب در ایران برای اولین بار در سال ۱۳۳۳ با نام تونل کوهرنگ اول انجام شد و بعد از انقلاب اسلامی نیز این روش به عنوان راه حلی برای مسئله آب نواحی خشک مورد توجه قرار گرفت. اخیراً وزیر نیرو در هفتمین سفر رئیس جمهور به استان فارس طرح انتقال آب خلیج فارس به این استان را مهم و حیاتی برشمرد و خبر افزایش سهم استان فارس در بهره برداری از آب دریا را از ۳۰۰ میلیون متر مکعب به ۴۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

ورق استخر

 

طرح‌های انتقال آب توجیه اقتصادی - اجتماعی ندارند

کارشناسان معتقدند به طور کلی طرح‌های انتقال آب نتیجه توجه بیش از اندازه به بعد مهندسی و فنی آب و بی‌توجهی به ابعاد انسانی آن، مانند ابعاد اقتصادی منطقه‌، اجتماعی و مردم شناسانه است. از جمله دلایلی که برای اثبات توجیه‌پذیر نبودن این طرح‌ها عنوان می‌شود، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱_ طرح‌های انتقال آب عمدتاً بدون توجه لازم به نیازهای آتی حوضه مبدا ارائه می‌شود و در نتیجه اجرای آن‌ها خسارت‌های جبران ناپذیری بر پیشرفت حوضه مبدا می‌گذارد و زمینه مهاجرت بیشتر را فراهم می‌کند. از طرفی حوضه مقصد گزینه مناسبی برای ورود مهاجرین خواهد بود و به تدریج با افزایش جمعیت مناطق این حوضه‌ها، آب انتقال یافته پاسخ دهنده نیاز جمعیت جدید نخواهد بود و چالش کم آبی در حوضه انتقالی به قوت خود باقی خواهد ماند. به طور مثال طرح انتقال آب به اصفهان درگذر زمان نیاز این استان به آب را تشدید کرده است و می‌توان گفت امروز اصفهان تشنه‌تر از گذشته است.

همچنین با افزایش نیاز حوضه مقصد و افزایش ظرفیت حجم آب خروجی از حوضه مبدا چالش‌های این حوضه مانند احساس تبعیض، نارضایتی و مهاجرت را تشدید خواهد نمود. مهاجرت گسترده از حوضه مبدا موجب خالی و متروکه شدن روستاها، و جذابیت حوضه مقصد برای مهاجرین موجب افزایش حاشیه نشینی خواهد شد.

۲- همچنین انتقال آب سبب افزایش توقعات مردم در سایر مناطق کشور به منظور تصویب و اجرای پروژه‌های مشابه برای آنان می‌شود و در نهایت سیاست بازی و لابی‌گری تعیین کننده نقاط هدف پروژه‌های انتقال آب خواهند بود. با توجه به هزینه‌های سنگین انجام این پروژه‌ها، طبیعتاً توان مالی و اجرایی لازم در کشور جهت برآورد این توقعات وجود ندارد و موجب نارضایتی همیشگی بخشی از مردم از حاکمیت می‌شود.

۳- انتقال آب، باعث ایجاد حس نارضایتی و تبعیض در مردمی می‌شود که در مبدا یا در مسیر انتقال آب، سکونت دارند. همین حس تبعیض ممکن است منجر به بروز برخی رفتارهای تقابل جویانه، نظیر اقدامات خرابکارانه در مسیر انتقال آب شود. طرح‌های انتقالی آب بدون در نظر گرفتن اجتماعات مردم دو حوضه مبدا و مقصد انجام می‌شود. همچنین در مواقع خشکسالی که هر دو حوضه مبدا و مقصد کم آب شده و نیاز آبی آنها تشدید می‌شود طرح انتقال آب زمینه منازعات و درگیری‌ها بر سر تقسیم آب را به وجود می‌آورد، در واقع علاوه بر درگیری مردم با حاکمیت متأسفانه درگیری مردم با مردم نیز دور از چشم نخواهد بود که نمونه‌های آن را در دهه اخیر در استان‌های مرکزی کشور مشاهده شده است.

استخر ژئوممبران

 

تجربه‌نگاری طرح‌های انتقال آب در ایران و کشورهای مختلف

در سایر کشورها نیز طرح‌های انتقال آب موجب ایجاد موج‌های مهاجرتی و افزایش حاشیه نشینی و فقر شده است، برای مثال طرح انتقال آب در چین (پروژه Eastern ,middle and western Routes) سبب مهاجرت و بی خانمانی نیم میلیون نفر از جمعیت حوضه مبدا شد. همچنین اجرای طرح انتقال آب (پروژه Ogoki) در آمریکای شمالی فقر و مهاجرت را در حوضه مبدا افزایش داده است و یا پروژه انتقال آب از لاس وگاس به نوادا تأثیرات مخربی بر زندگی روستاییان داشته است. در آمریکا و روسیه هم طرح‌های انتقال آب به دلیل آثار و پیامدهای متعدد منفی و ناگوار در نیمه راه تعطیل شده‌اند.

در ایران نیز مسئله انتقال آب همواره محل تنش‌ها و منازعات و ایجاد بحران‌های سیاسی – اجتماعی – امنیتی بوده است. در همین راستا می‌توان به اعتراض مردم آبادان به انتقال آب کارون به فلات مرکزی در سال ۱۳۷۹، اعتراضات مردم چهارمحال بختیاری به طرح انتقال آب بهشت آباد و اعتراض مردم خوزستان در سال ۱۳۹۲ اشاره کرد. همچنین اعتراض کشاورزان شرق اصفهان به انتقال آب زاینده رود به یزد در سال ۱۳۹۱ تجربه تلخی از حکمرانی ضعیف آب در کشور است و البته که اعتراضات و تحصن کشاورزان شرق اصفهان در این جهت همچنان ادامه دارد.

علی‌رغم عبرت‌های ناشی از طرح‌های انتقال آب که از گذشته پیش روی کشور است، این ایام باز هم طرح انتقال آب استان فارس بدون ارزیابی در همه جوانب به ویژه ابعاد اجتماعی درحال پیگیری است.

چه باید کرد؟

نتایج یک بررسی علمی از پروژه‌های انتقال آب در سرتاسر جهان نشان می‌دهد که تداوم کم آبی نباید توجیهی برای طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای باشد. از این رو می‌بایست اقدامات متفاوتی در بخش‌های مختلف صنعتی، خانگی و کشاورزی برای حل بحران آب انجام پذیرد. استفاده از منابع آب جایگزین، تغییر الگوی مصرف، کاهش تلفات آب، افزایش بهره وری فن آوری، اعمال صحیح سیاستهای آب مجازی، ارجاع صنایع آب بر از نواحی خشک کشور به استان‌های پر آب و ساحلی، اصلاح الگوی کشت، آموزش و سرمایه گذاری و نهایتاً مدیریت سازگار منابع آب از جمله راهکارهای جایگزین انتقال آب است. همچنین توجه به راهکارهای بومی می‌تواند در موضوع کم آبی تأثیرگذار باشد. علاوه بر این اصلاح کشاورزی و شبکه‌های توزیع چه از نظر هزینه و چه از نظر میزان آب حفظ شده نسبت به انتقالِ آب کاملاً بهینه‌تر است.

لایه استخر

 

در کنار موارد فوق‌الذکر، توجه و تمرکز بر توسعه ساحل‌محور، به خصوص سواحل جنوبی مکران را می‌توان به عنوان یک راهکار استراتژیک در نظر گرفت. راهکاری که توسط مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه هم تأکید شد. هرچند به نظر می‌رسد در حال حاضر راهکار کوتاه‌مدت طرح‌های انتقال آب دریا که در راستای توسعه ساحل‌محور قرار ندارد، اولویت دارد.

کد خبر 5354453

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 270
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: مشکلات توتونکاران استان گلستان در حل تبدیل شدن به یک بحران است و با وجود اینکه ۷۰ درصد توتون کشور در این استان کشت می‌شود، کشاورزان این استان با مشکلات عدیدهای روبرو هستند.

ورق پلاستیکی ژئوممبران

 

نرخ پایین توتون به نسبت استان‌های گیلان و مازندران، انحصار خرید توتون در دستان چند شرکت خصوصی، نبود بذر و کود مناسب، عدم اعلام نرخ تضمینی محصول قبل از کشت، پوشش ضعیف بیمه محصول و تأخیر در پرداخت‌ها و … از جمله مشکلات عمده‌ای است که توتونکاران این استان با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.

بر اساس بررسی‌های شرکت دخانیات کشت هر هکتار توتون بیش از ۸۰ میلیون تومان هزینه دارد که با خرید قیمت‌های اعلامی از سوی شرکت‌های انحصاری هر کشاورز از یک هکتار تنها ۶۰ میلیون تومان عایدی خواهد داشت! این بدین معناست که نه تنها سودی از کشت این محصول عایدش نخواهد شد، بلکه بابت هر هکتار بیست میلیون تومان هم به بانک بدهکار خواهد شد.

بماند که محصول امسال نیز به دلایل متعدد دچار آفت و ارتفاع این گیاه با کاهش شدیدی مواجه شد که افت کیفیت و کمبود تناژ شدید را به دنبال داشت.

سوال اینجاست که وقتی محصول درجه یک این استان با بهانه گیری فراوان خریداری می‌شود، این محصول آفت زده چگونه می‌تواند جوابگوی مخارج کشاورزی و مایحتاج کشاورزانی را بدهد یک سال تمام برای کشت، داشت و برداشت این محصول زحمت می کشند؟!

این موضوع باعث واکنش نماینده مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی و تذکر به مسئولان جهاد کشاورزی و صمت شد. در ادامه این اعتراضات اکبر شهباززاده سرپرست مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور به گلستان سفر کرد تا پاسخگوی رحمت الله نوروزی و رمضانعلی سنگدوینی نمایندگان استان گلستان باشد.

لزوم حمایت دولت از توتون کاران گلستان

ورق ژئوممبران ایرانی

 

رحمت الله نوروزی، نماینده مردم علی آبادکتول که تأمین کننده بخش زیادی از توتون استان است به خبرنگار مهر گفت: نمایندگان استان در حل مشکلات استانی با همدیگر هم راه و هم عقیده هستند و برای رفع انحصار توتون تمام توان مان را به کار خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه دخانیات از سال ۹۱ با مشکلات مواجه شده است، افزود: در تماس با رئیس جمهور نیز این نکته را اشاره کردم که کشت توتون در این استان بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد و ۷۰ درصد توتون کشور در این منطقه کشت می‌شود اما کشاورزان برای امورات اولیه شأن درمانده اند و نیازمند حمایت دولت هستند. ما انتظار داریم این محصول هم قیمت گذاری منطقی شود.

صنعت توتون گلستان گرفتار انحصار گران

نماینده علی آباد کتول با اشاره به اینکه چند نفر از قبل صادرات به سودهای کلان رسیده‌اند گفت: این افراد حتی حاضر نیستند مالیات این سود کلان را در استان هزینه کنند! باید تعاونی کشاورزان تشکیل شود و صادرات این محصول توسط کشاورزان صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه صدای کشاورزان این استان صدای کشاورزان سه استان شمالی است گفت: تا پایان آذر به دولت فرصت دادیم که نسبت به خریداری و صادرات توتون کشاورزان اقدام کند و این موضوع را با جدیت دنبال کنند.

سهم گلستان از درآمد توتون ۱۰ درصد گردش مالی دخانیات هم نیست

رمضانعلی سنگدوینی نماینده گرگان و آق قلا در مجلس نیز به خبرنگار مهر گفت: سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود و گردش مالی این صنعت ۷۰ هزار میلیارد تومان است که سهم استان ۱۰ درصد هم نیست در صورتی که ۷۰ درصد توتون کشور در این استان تولید می‌شود.

حسین طلوعیان رئیس اداره صنعت و معدن استان گلستان همچنین در بازدید شهباززاده گفت: حضور شرکت‌های بزرگ در استان باید ملموس باشد و تنها به خرید این محصول و خام فروشی آن منتهی نشود. متأسفانه این محصول هم در حال دچار شدن به سرنوشت پنبه است که در استان فقط پنبه پاک کنی انجام می‌شود و نتیجه‌اش را شاهد بودیم.

پوشش استخر کشاورزی

 

اکبر شهباززاده سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور هم درباره بازدید خود گفت: به شرکت‌های که محصول توتون خریداری می‌کنند، اعلام کرده اینکه باید با کشاورزان پیمان کشت منعقد کنند و متعهد شوند که بسترهای حمایتی را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه ساماندهی این حوزه مورد انتظار است و تمام تلاشمان را در حل مشکلات به کار خواهیم بست، یادآور شد» به تمام شرکت‌ها اخطار داده‌ایم که تا پایان آذر محصول کشاورزان را خریداری کنند.

کد خبر 5355622

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 284
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی: اینجا سومین هند ایران است؛ شاید به گوش کسی نرسیده باشد و یا هم قدری عجیب و غریب باشد اما تا زمانی که به شهر ایلخچی سفر نکنی باورت نمی‌شود که در داخل این خانه خشتی چه خبر است. پیدا کردنش چندان سخت هم نیست اگر عاشق تاریخ و معماری اصیل ایرانی باشی به راحتی میهمان این عمارت خواهی شد؛ محدودیتی برای گشت و گذار در این عمارت خشتی وجود ندارد و درب آن همیشه به روی میهمانان باز است.

قیمت عایق استخر

وارد عمارت که می‌شوی باید جلوتر از میزبان حرکت کنی چرا که رسم بر این است که میهمان، همیشه باید جلوتر از همه قدم بردارد. قدم از قدم که برداری، حوضی بزرگ در حیاط این عمارت، تو را به حیرت وامی‌دارد که بوغازها نیز زیبایی دو چندانی به آن بخشیده‌اند.

اینجا عمارت تاریخی پیرآباد در شهر ایلخچی است که کمتر کسی با چشم دل به این عمارت سفر کرده و صدای روح نواز آب را شنیده است. این عمارت تاریخی پر از اسرار شگفت انگیزی است که حتی خاطرات خوبی را برای گردشگران خارجی به ثبت رسانیده است.

قدمت عمارت تاریخی پیرآباد، به دوره قاجار بازمی‌گردد و ارثیه پدری آقای یوسف کشتمند است که سال‌های سال با چنگ و دندان این عمارت خشتی را نه تنها حفظ و نگهداری کرده است بلکه چندین سالن و گلخانه نیز برای پرورش ماهی‌های زینتی و هم‌چنین میوه‌های گرمسیری و استوایی نادر دست و پا کرده است.

پرورش میوه های گرمسیری در دل کوهستان/ کشاورزی که موز می‌کارد

این کشاورز ماهر و پرورش دهنده ماهی‌های زینتی، جریمه جالبی را هم برای گردشگران خارجی و ایرانی در نظر گرفته و تاکنون چندین جلد دفتر خاطرات برای خود جمع آوری کرده است که در آن، نوشتن تشکر ممنوع است و تنها باید خاطرات خود از این عمارت را بنویسند.

شغل قبلی من با شرایط روحی‌ام سازگار نبود

وی صحبت خود را این گونه آغاز کرد: من متولد ۱۳۵۰ هستم و قبل از اینکه در این عمارت تاریخی مشغول فعالیت شوم در یک کارخانه پتو کار می‌کردم اما به دلیل اینکه با شرایط روحی من سازگار نبود، شغل قبلی خودم را ترک کردم و در نهایت از سال ۱۳۷۸، فعالیت خود را آغاز کردم.

این باغ حدود ۱۲۰ هزار متر بود که متأسفانه در حال حاضر تنها ۱۷ هزار متر از آن باقی مانده است

ورق پلاستیکی ژئوممبران

کشتمند ادامه داد: قدمت این عمارت تاریخی به دوره قاجار بازمی‌گردد؛ این باغ حدود ۱۲۰ هزار متر بود که متأسفانه در حال حاضر تنها ۱۷ هزار متر از آن باقی مانده است. معماری این عمارت به گونه‌ای است که در قدیم، برای رفع نیازها مجبور به ترک عمارت نبودی و تمام نیازها در خود این عمارت رفع می‌شد.

این پرورش دهنده ماهی‌های زینتی افزود: شاید با دیدن درب کوتاه خانه‌ها در این عمارت، این سوال در ذهن شما تداعی شود که آیا در قدیم، قد افراد کوتاه بود در حالی که چنین نیست و در ایام قدیم، درب منازل به ۳ دلیل، کوتاه ساخته می‌شدند.

پرورش میوه های گرمسیری در دل کوهستان/ کشاورزی که موز می‌کارد

وی گفت: یکی از دلایل کوتاه ساخته شدن درب منازل در ایام قدیم این بود که به دلیل لشکرکشی با اسب‌ها افراد مجبور بودند تا از اسب‌ها پیاده شوند و از سویی تخلیه نشدن هوای گرم در منازل نیز یکی از دلایل کوتاه ساخته شدن درب منازل بود اما یکی از مهم‌ترین دلایل، این است که افرادی که در منزل زندگی می‌کردند از احترام خاصی برخوردار بودند و هر فردی با هر پست و مقامی که وارد خانه می‌شد باید به حالت خمیده از درب منازل وارد می‌شد.

وی ادامه داد: این باغ، ارثیه پدری من است و قبلاً باغ بزرگی بود که متشکل از دو اتاق، یک سردابه و یک انباری، پذیرایی و مطبخ بود که در حیاط دیگری نیز، اسطبل وجود داشت.

قنات مختص به عمارت پیرآباد است

این پرورش دهنده ماهی‌های زینتی افزود: در این عمارت، قنات آبی نیز وجود دارد که از ۳ سرشاخه و ۲۸ چاه تشکیل شده است و می‌توان گفت که این قنات، مختص این عمارت است.

پرورش میوه های گرمسیری در دل کوهستان/ کشاورزی که موز می‌کارد

ساخت استخر کشاورزی

کشتمند بیان کرد: در حال حاضر تقریباً ۲۲ سالی می‌شود که به پرورش ماهی‌های زینتی مشغول هستم و در اوایل کار، آکواریومی که در منزل داشتم کفاف ماهی‌ها را نداد و به این دلیل مجبور شدم تا در حوضچه کوچکی که در حیاط منزل داشتم به فعالیت خود ادامه دهم تا اینکه با افزایش تعداد ماهی‌ها تصمیم گرفتم تا سالنی که متشکل از ۱۲ حوضچه است را برای خودم دست و پا کنم و کار خودم را برای عرضه به بازار آغاز کنم.

وی گفت: برای اینکه در فصل تابستان بتوانم کار خودم را وسعت بخشیده و از سویی تولید را افزایش دهم، در قسمتی از باغ، ۲۴ حوضچه ایجاد کردم و با توجه به اینکه آب ماهی از لحاظ کود، حالت غنی شده دارد از این رو در فصل تابستان می‌توان برای آبیاری درختان نیز از آن استفاده کرد.

تنوع را از کاشت درخت موز آغاز کردم

کشتمند ادامه داد: همان طور که گفتم من سال‌هاست که در حوزه پرورش ماهی‌های زینتی فعالیت دارم اما شاید برای همه اتفاق افتاده است که پس از مدتی، احساس خستگی می‌کنند و به دلیل نبود تنوع دلزده می‌شوند من نیز تصمیم گرفتم به دلیل مصرف بهینه از آب و هم‌چنین ایجاد تنوع، پرورش گونه‌های نادری از میوه‌های استوایی و گرمسیری که در ایران کمیاب هستند را در این مجموعه آغاز کنم.

این پرورش دهنده ماهی‌های زینتی گفت: تنوع در این مجموعه را از درخت موز آغاز کردم تا ببینم موفق می‌شوم یا نه، که به لطف خداوند متعال در کارم موفق شدم و تاکنون نیز ادامه داده‌ام.

در این مجموعه، ۶ گونه درخت موز پاکوتاه، پابلند، سومالی، موز قرمز، غول پیکر و موز صورتی وجود دارد

وی افزود: در حال حاضر در این مجموعه، ۶ گونه درخت موز پاکوتاه، پابلند، سومالی، موز قرمز، غول پیکر و موز صورتی وجود دارد که در کنار این‌ها، ماکادمیا، گیلاس سورینام، گل ساعتی، پشن فروت، تمرهندی، بلوبری، رازبری، بلک بری، گوجه بری و لوگان بری و فوجیا نیز پرورش می‌دهم.

کشتمند بیان کرد: ماهی‌های زینتی پرورش داده شده در این مجموعه توسط مغازه‌های آکواریوم فروشی خریداری می‌شود اما میوه‌های استوایی و گرمسیری را تحت هیچ شرایطی به فروش نمی‌رسانم و تمام میوه‌ها را زمانی که میهمانان برای دیدن از این باغ، تشریف می‌آوردند به آنها تعارف می‌کنم تا طعم آنها را بچشند.

پرورش میوه های گرمسیری در دل کوهستان/ کشاورزی که موز می‌کارد

وی گفت: البته در قسمتی از باغ این عمارت، ۶ گونه درخت انگور، انجیر، شاه توت، زردآلو، گلابی، بادام، عناب، پسته و گیاهان دارویی نیز وجود دارد و حتی برای زیبایی در این مجموعه بوغاز نیز پرورش می‌دهم.

هزینه‌های گزاف تعمیرات سالن‌ها

این کشاورز ماهر در شهر ایلخچی افزود: حفظ و نگهداری از این مجموعه و سالن‌ها سخت و هزینه‌های آن نیز گزاف است و اگر بخواهم دستی به سر و روی سالن‌ها بکشم هزینه هنگفتی را می‌طلبد و یکی دیگر از مشکلات که می‌توان از آن نام برد، سیستم گرمایشی است.

وی از ناشناخته ماندن عمارت پیرآباد در ایلخچی گلایه کرده و گفت: معتقدم اینجا متعلق به ما و ایلخچی نیست بلکه متعلق به آذربایجان و بلکه آبروی آذربایجان است با این شرط که مسئولان نیز برای حفظ و نگهداری از این عمارت، همت کنند تا زمانی که درب این عمارت تاریخی به روی میهمانان گشوده می‌شود سربلند باشیم.

کشتمند ادامه داد: متأسفانه بسیاری از افراد، این عمارت تاریخی را نمی‌شناسند چرا که تنها با یک تابلوی کوچک در شهر معرفی شده است در حالی که این عمارت تاریخی امانتی در دست ماست و اگر همت مسئولان در میان باشد می‌توان آن‌را برای نسل آینده حفظ کرد.

پرورش میوه های گرمسیری در دل کوهستان/ کشاورزی که موز می‌کارد

عمارت پیرآباد ناشناخته مانده است

قیمت ورق پلاستیکی

وی بیان کرد: انتظار دارم این مکان تاریخی بهتر و شایسته‌تر معرفی شود و دوست دارم همه برای معرفی و نگهداری از این مجموعه دید مثبتی داشته باشند.

این پرورش دهنده ماهی‌های زینتی گفت: من برای گردشگران خارجی و ایرانی که برای بازدید از این عمارت می‌آیند، جریمه‌ای در نظر گرفته‌ام بدین گونه که تک تک گردشگران باید، پیشنهادات و انتقادات خود را در دفتری که تاکنون به ۸ جلد رسیده است بنویسند البته با این شرط که تشکری در میان نباشد چرا که مجبور هستم آن صفحه را از دفتر پاره کنم.

کد خبر 5355668

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، حسین دماوندی نژاد عصر امروز در مراسم افتتاحیه بیستمین نمایشگاه بین المللی دام و طیور و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت تأمین نهاده‌های دامی، اظهار کرد: در شش ماه اول امسال ٩ میلیون تن نهاده دامی وارد کشور شده و در حال حاضر شرایط مطلوبی در این زمینه داریم.

بام سبز

 

سرپرست معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: تمام مطالبات دامداران و مرغداران در حوزه نهاده‌های دامی تا پایان مهر تحویل می‌شود.

دماوندی نژاد افزود: در حوزه دامداران و عشایری مقداری مشکل داریم که در تلاش هستیم آن را برطرف کنیم.

فعلاً خبری از اصلاح قیمت مرغ نیست

سرپرست معاونت امور دام وزارت جهاد در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره اینکه آیا تا آخر سال مشکلی در حوزه تأمین و توزیع نهاده‌های دامی نخواهیم داشت؟، گفت: تمهیدات لازم اندیشیده شده و مشکلی در این حوزه نخواهیم داشت.

دماوندی نژاد به این پرسش خبرنگار مهر که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، مرغداران درخواست اصلاح و افزایش قیمت مرغ را دارند، آیا بزودی شاهد اصلاح قیمت مرغ خواهیم بود، گفت: نمی‌توانم بگویم که بزودی این اتفاق می‌افتد.

دماوندی نژاد همچنین در بخش دیگری از سخنان خود درباره افزایش مداوم قیمت گوشت، مرغ و تخم مرغ گفت: هزینه‌های تولید محصولات پروتئینی مرتبا در حال افزایش است بنابراین مجبور هستیم قیمت‌ها را متناسب با هزینه‌های تولید اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه همه تلاش ما این است که تولید در کشور تداوم یابد، افزود: البته ما نگاه به مصرف‌کننده هم داریم اما باید اعتدالی در این میان باشد که به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده عمل شود ضمن اینکه اگر تولیدکننده واقعا از قیمت‌ها ناراضی بود هیچ وقت تولید ادامه پیدا نمی‌کرد و البته شرایط برای مصرف‌کننده‌ها هم اکنون بسیار بد نیست.

شرکت های تولید کننده ورق ژئوممبران

 

این مقام مسئول درباره جزئیات کاهش ۱۰ درصدی قیمت سه فرآورده لبنی نیز توضیح داد: این کاهش قیمت از دیروز ابلاغ شده و صنایع قول داده اند که در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 316
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

احمد شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با پایداری هوا و شرایط جوی مناسب در شمال استان برداشت پنبه از مزارع پارس‌آباد و بیله‌سوار آغاز شده است.

روف گاردن

 

وی تصریح کرد: امسال با رشد ۲۰ درصدی بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی مغان به کشت طلای سفید اختصاص یافته که انتظار می‌رود تا سه ماه آینده عملیات برداشت و ارسال محصول به کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی ادامه پیدا کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل قیمت تضمینی خرید این محصول را ۲۲۰ تا ۲۷۰ هزار ریال اعلام کرد و گفت: امیدواریم با کیفیت‌ترین محصول پنبه در مزارع شمال استان برداشت و راهی کارخانه‌های نساجی در استان و سایر مناطق شود.

شهریار به احیای کاشت محصول با ارزش پنبه در شمال استان اردبیل اشاره کرد و افزود: با توجه به حاصلخیزی اراضی مغان و سابقه دیرین در کشت این محصول امیدواریم سال به سال کاشت و برداشت طلای سفید را در استان اردبیل رو به افزایش ببینیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در جنوب استان نیز برداشت طلای سبز در حال انجام است و به شکرانه برداشت گردو جشنواره‌ای نیز در کلور پایتخت این محصول برگزار شد.

شهریار اضافه کرد: با کیفیت‌ترین محصول گردو در منطقه کلور و شاهرود برداشت می‌شود که انتظار می‌رود تا نیمه اول آبان ماه برداشت گردو از باغات شهرستان خلخال ادامه پیدا کند.

ژئوگرید

 

وی بیان کرد: در قالب این جشنواره سعی شد تا تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان گردو محصولات متنوع غذایی و شیرینی‌جات را عرضه کرده و به نوعی با کیفیت‌ترین محصول گردو را به مردم مناطق مختلف عرضه کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: با نوسازی باغات گردو و اجرای طرح‌های نوین در این راستا سعی شده تا ظرفیت تولید طلای سبز در جنوب استان نیز افزایش پیدا کند.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 301
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

 

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا دهقانی عصر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: ماهیت احداث سد چشمه عاشق، تأمین آب شرب پایدار مردم منطقه و با رویکرد ایجاد اشتغال پایدار است و این اولویت نیز تاکنون در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای استان قرار داشته و رعایت شده است.

ورق پلاستیکی

 

وی افزود: از سال ۹۶، هر سال به منظور استفاده بهینه از آب پشت سد و نیز در راستای کمک به تغذیه منابع آب زیرزمینی و همچنین مصارف کشاورزی، عملیات متعدد رهاسازی آب از این سد بر اساس اولویت بندی انجام گرفته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس تاکید کرد: سیاست وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای استان در بحث رهاسازی آب از منابع سدهای استان تاکنون رعایت اولویت بندی تعریف شده از سوی وزارت نیرو بوده است که ما نیز بر این اساس به وظایف قانونی خود در قبال حقابه عمل کرده‌ایم.

دهقانی بیان کرد: سد مخزنی چشمه عاشق از نوع بتنی RCC ،با ارتفاع ۶۱ متر و حجم ۶۲ میلیون مترمکعب ساخته شده است. حوضه آبریز این سد دارای مساحتی بیش از ۴۶۰ کیلومتر مربع و آبراهه اصلی از رشته کوه‌های مروارید با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر از سطح دریا در محدوده دو شهرستان نی ریز و داراب است.

دهقانی گفت: از آب خروجی حدود ۳۰ چشمه در بالادست این سد، رودخانه جاری و در منطقه‌ای به نام کویر گل نمک، دریاچه‌ای موقتی دارای آب شور تشکیل می‌شود که برخی از اهالی در اطراف این دریاچه با حفر چاه و به دلیل عدم کیفیت آب آن کشاورزی محدودی داشته‌اند.

وی افزود: نامگذاری روستاهای منطقه برحسب نام مالکین چاه‌ها از جمله چاه حسین آباد، چاه حاجی آباد، چاه محمودآباد و… بوده که شهرکی به نام وزیره را تشکیل داده‌اند.

وی ادامه داد: با بررسی سوابق کشاورزی منطقه پایین دست این سد به روشنی آشکار می‌شود که تمام رژیم باغی و کشاورزی موجود قبل از احداث سد موردنظر، مبتنی بر رژیم آب زیرزمینی بوده است.

پوشش استخر

 

دهقانی عنوان کرد: حقابه برهای سد چشمه عاشق بر اساس مدارکی که به شرکت آب منطقه‌ای استان ارائه داده‌اند، شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته‌اند. از سال ۹۶ تاکنون تقاضاهایی مبنی بر حقابه بر بودن کشاورزان پایین دست این سد شده ولیکن هیچ گونه مدرکی در این خصوص به شرکت آب منطقه‌ای استان ارائه نشده است.

کد خبر 5324348

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، سیف الله فرزانه صبح دوشنبه در نشست فعالان گردشگری با بیان اینکه میراث فرهنگی و گردشگری یک کار فرابخشی است، افزود: گردشگری کشاورزی در استان باید توسعه یابد زیرا کشاورزی بخشی از علایق گردشگر و مسافران است.

لندفیل

 

وی تغییر و تفکیک اراضی کشاورزی را سبب نابودی مزارع و گردشگری کشاورزی برشمرد و گفت: در استان ۸۶۰ قطعه آب بندان با ۱۷ هزار هکتار وسعت وجود دارد که اولویت آن کشاورزی، پرورش ماهی، زراعت چوب و گردشگری است.

وی ادامه داد: ۱۰۹ آب بندان دارای کاربری گردشگری است ولی متأسفانه اجاره واگذارکردن این آب بندان ها به بخش‌های خصوصی و سرمایه گذاری را نداریم.

فرزانه با عنوان اینکه مدیریت یکپارچه در حوزه گردشگری لازم است، گفت: گردشگری صنعت نیست بلکه خدمات است زیرا سرمایه گذار و بهره بردار بیشترین آسیب را در کرونا تجربه کرده‌اند و اگر قرار است در حوزه میراث، گردشگری و صنایع دستی حمایت شویم باید اعتبارات مرمتی، تسهیلات با نرخ سود پایین و تدوین بسته‌های حمایتی لازم ارائه و طراحی شود.

geomembrane

 

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران یادآور شد: برای اجرای گردشگری و رویدادهای بین المللی گردشگری تمامی دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و زباله، ترافیک و غیره از جمله مشکلات فراروی گردشگری به شمار می‌رود.

وی از راه اندازی پرواز از فرودگاه‌های استان به مقصد کیش خبر داد.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 313
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: مدت‌هاست اره برقی و دستی، کابوس درختان شهرستان تویسرکان شده است و گویی قوانین موجود در این شهرستان مانع سودجویان چوب نیست و ترسی از قانون و برخورد قضائی در این دیار دیده نمی‌شود یا شاید دستی پشت پرده در میان است.

آب بندی استخر

 

شهرستان تویسرکان با توجه به برخورداری از روستاهای هدف گردشگری، مناطق نمونه گردشگری و چشم اندازهای کم نظیر طبیعی، محیطی جذاب و نشاط آور برای علاقمندان به گردشگری در زمینه طبیعت به شمار می‌آید ولی متأسفانه چند سالی است قطع درختان، ساخت و سازهای غیر مجاز و ساخت خانه‌های به گویی باغی (ویلا) جان درختان تنومند و سرسبز را گرفته است و شاهد از بین رفتن بهشت غرب یعنی تویسرکان هستیم و به جرأت می‌توان گفت در دو سال آینده باغات سرسبز تویسرکان را باید در قصه‌ها و خاطرات برای کودکان و نسل جوان بازگو کنیم.

مدت‌هاست در دیار تویسرکان وقتی پا به باغات اطراف این شهر می‌گذاریم، گویی این باغات دچار بیماری کچلی شده است و جز افسوس چیزی بر دل نمی‌آید و در آینده خواهیم دید لطمه‌ای به این شهرستان خواهد خورد که دیگر راه جبرانی نیست.

خروج روزانه ۵ الی ۱۰ کامیون چوب از تویسرکان

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان درگفتگو با خبرنگار مهر گفت: متأسفانه روزانه ۵ تا ۱۰ کامیون چوب از شهرستان به سمت شهرهای شمال کشور خارج می‌شود.

مسعود اکبری اظهار کرد: زمانی که مکان و محلی برای خرید و فروش چوب نباشد، کمتر کسی هم به قطع درختان طمع می‌کند و کمتر سارقان و فروشندگان چوب‌ها دست به این اقدام غیرقانونی می‌زنند.

قاچاق چوب تهدید جدی برای باغات تویسرکان/ درختان چوب حراج خوردند

اکبری در ادامه با بیان اینکه هیچ‌گونه ساماندهی درخصوص مجوز دادن بارهای حمل چوب به درستی عملیاتی نشده است، تأکید کرد: ممنوعیت کامل قطع درختان و حمل و نقل چوب در تویسرکان بهترین راهکار است.

نیروی انتظامی جلوی قاچاق چوب را بگیرد

امام جمعه تویسرکان بارها در نمازجمعه این شهرستان تاکید کرده که نیروی انتظامی جلوی قاچاق چوب را بگیرد و نگذارند سرسبزی شهرستان تویسرکان به باد برود و جلوی قاچاق چوب را بگیرند.

بارها در فضای مجازی به معضل قاچاق چوب و بریدن درختان تویسرکان پرداخته شده اما نتیجه‌ای عاید این مردم این دیار نشده است.

پلاستیک استخر

 

طبق گزارشات میدانی گاهی این سودجویان به بهانه قطع درختان خشک گریزی هم به درختان سرسبز می‌زنند و به راحتی وبا جرأت می‌گویند مجوز برای قطع درختان داریم. قاچاق چوب همواره بوده وهست ولی باید متولیان امر فکری برای طبیعت تویسرکان کنند.

قوانین بازدارنده در قطع درختان وقاچاق چوب در این شهرستان ضعیف عمل کرده است، به طوری که به راحتی ماشین‌ها شبانه و روزانه چوب بار می‌زنند و از شهر خارج می‌کنند.

گرانی چوب باعث قطع درختان شده است وباید با قوانین سخت جلوی خرید و فروش و خروج چوب از این شهرستان گرفته شود تا شاید معضل قطع درختان در این بهشت غرب به پایان برسد.

کد خبر 5324699

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 305
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، بابک رضی منش در بازدید از باغات پسته ایلخچی اظهار داشت: بزرگترین ثروت شهرستان اسکو غنای فرهنگی مردمان این شهرستان با بالاترین نرخ باسوادی در سطح کشور است و در جهان پیشرفته امروز دیگر منابع طبیعی به عنوان ثروت اصلی کشورها محسوب نمی‌شود بلکه نیروی انسانی فعال، خلاق و کارآمد به عنوان بزرگترین ثروت هر جامعه و متضمن رشد، توسعه و بالندگی هر کشور محسوب می‌شود.

ورق پلاستیک

 

فرماندار شهرستان اسکو با اشاره به اینکه باید تمام همت و تلاش خود را برای بارور سازی ظرفیت‌های شهرستان در بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری بکار بگیریم، گفت: رونق اقتصادی منطقه، حل معضل بیکاری و اشتغال جوانان با استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای عظیم شهرستان در بخش‌های مختلف دور از دسترس نیست.

رضی منش با بیان اینکه شهرستان اسکو قطب تولید گردو، پسته، بادام، کلزا و گل محمدی در استان است افزود: پسته به عنوان باارزش ترین و گران‌ترین محصول کشاورزی و دارویی یک محصول استراتژیک و صادراتی است و بعد از فرش جایگاه دوم را در صادرات غیر نفتی با ۱.۵ میلیارد دلار ارز آوری برای کشور به خود اختصاص داده است.

فرماندار شهرستان اسکو با بیان اینکه امروز دیگر توفیق اقتصادی یک جامعه با حجم و وزن محصولات سنجیده نمی‌شود افزود: جنگ و رقابت اصلی در عرصه ارزش افزوده محصولات کشاورزی می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه با تغییر سیاست‌ها از جمله اصلاح الگوی کشت و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری نتایج ارزشمندی در ذخیره و حفظ منابع آبی به دست آمده است افزود: با توجه به قرارگیری در حوزه آب ریز دریاچه ارومیه با اجرای این سیاست‌های بخش کشاورزی سالانه ۱۵ میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب انجام شده است با اجرای طرح‌های زهکشی در حوزه دریاچه ارومیه توسط سازمان آب منطقه‌ای سالانه ۱۵ میلیون متر مکعب نیز از محل اجرای این پروژه‌ها شاهد صرفه جویی در مصرف آب هستیم.

فرماندار شهرستان اسکو با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت باید محصولاتی باشد که ضمن تحمل شرایط سخت محیطی، خشکی و شوری توجیه اقتصادی برای کشاورزان داشته باشد گفت: با تغییر الگوی کشت از محصولات آب بر همچون پباز به محصولاتر چون پسته، کلزا، زعفران و … موجبات تحول اقتصادی در کشاورزان و مهاجرت معکوس در روستاهای بخش ایلخچی شده و زمینه کاشت محصولاتی با مصرف آبی کم با توجیه افتصادی بالا شده است.

رضی منش با بیان اینکه بخش ایلخچی قطب تولید پسته استان می‌باشد گفت: اکنون ۵۰۰ هکتار از اراضی بخش ایلخچی پسته کاری شده است که از این مقدار ۱۱۷ هکتار بارور می‌باشد که پیش بینی می‌شود میزان تولید پسته امسال بالغ بر ۱۶۴ تن باشد.

حوضچه پرورش ماهی

 

وی با اشاره به چشم انداز محصول پسته در بخش ایلخچی در سال‌های آتی ادامه داد: با بارور شدن ۳۸۳ هکتار از نهالستان‌های پسته این بخش پیش بینی می‌شود میزان تولید پسته در طول ۳ تا ۴ سال آینده به ۷۰۰ تن در سال افزایش یابد.

فرماندار شهرستان اسکو با بیان اهمیت بهره بهره وری محصولات کشاورزی در اقتصادی کردن محصولات گفت: با همت کشاورزان و پیگیری‌های جهاد کشاورزی شهرستان میزان پسته تولیدی در بخش ایلخچی با ۱.۴ تن در هکتار ۲ برابر متوسط میانگین کشوری است.

کد خبر 5324788

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 294
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سیدمهدی قریشی پیش از ظهر دوشنبه در جلسه استانی شورای زکات استان با بیان اینکه پرداخت‌های الکترونیک برای پرداخت زکات توسط سازمان‌ها و بانک‌ها ایجاد شود، افزود: مسئولان جهاد کشاورزی و دبیرخانه زکات پیگیر تحویل و پرداخت زکات کشاورزان در زمان تحویل محصولات کشاورزی باشند.

ورق ژئوممبران قیمت

 

وی با اشاره به اینکه تبلیغات اسلامی وظیفه ذاتی خود را در خصوص تبلیغ و ترویج واجبات دینی بویژه زکات را به خوبی انجام دهد، اظهار کرد: روحانیون مستقر در روستاها توجه ویژه ای به امر تبلیغ زکات داشته باشند.

امام جمعه ارومیه همچنین با درخواست از رسانه در خصوص اقدام جدی و جهادی برای تبلیغ پرداخت زکات در استان به خصوص در روستاها گفت: موضوعات بدیهی مانند نماز و روزه و زکات باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد و از بیان ظواهر به بیان اهمیت این موضوعات پرداخت شود.

وی با بیان اینکه صدا و سیمای مهاباد می‌تواند با تولید برنامه‌های مستند و کوتاه برای تبلیغ احکام و پرداخت زکات در میان اهل سنت نقش مؤثری ایفا کند، افزود: همچنین حضور مدیران ارشد در جلسات شورای زکات استان ضروری است و بی توجهی به جلسات قابل قبول نیست

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان غربی و دبیر شورای زکات استان نیز در این نشست از رشد ۱۰ درصدی میزان پرداخت زکات نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: با توجه به میزان زکات پرداختی در سال‌های گذشته امسال پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۷۶۰ میلیارد ریال زکات در استان پرداخت شود که برای تحقق این هدف نیاز به تبلیغ و اطلاع‌رسانی است.

عزیز سهندی ادامه داد: در سطح استان یک هزار و ۸۰۰ شورای زکات فعالیت دارند که وظیفه جمع‌آوری زکات و ترویج و تشویق مردم به پرداخت این فریضه الهی را برعهده دارند.

ژئوسنتتیک

 

وی با بیان اینکه زکات جمع‌آوری شده از مردم در همان محل زندگی‌شان مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اغلب آن برای کمک به وضعیت معیشتی، درمانی و تحصیلی مردم نیازمند استفاده و مابقی نیز برای توسعه عمرانی روستاها هزینه می‌شود.

کد خبر 5324878

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- محمدرضا علی اشرفی؛ شنیدن حکایت این روزهای کشاورزان کشورمان غم انگیز است، قشری که چند ماه تمامی مشقت‌ها و مشکلات را بدون حتی کوچک‌ترین درآمدی به جان می خرند و با هزار دردسر و صرف هزینه‌های بالا بذر و کود و سموم مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند و در موقع برداشت و فروش محصول نیز سود چندانی برایشان باقی نمی‌ماند.

کاربرد ورق ژئوممبران

 

آنها همیشه در دوراهی کاشت محصول در فصل زراعی جدید یا رفتن به سراغ شغل دیگری هستند چراکه بودن در این شغل آورده نقدی چندانی برایشان ندارد.

با اینکه صنعت کشاورزی در جهان روزبه‌روز شاهد پیشرفت‌های چشمگیری است ولی در ایران هنوز اصول اولیه تولید و کشاورزی به‌درستی رعایت نمی‌شود.

کشاورز از همان ابتدا که تصمیم به کاشت یک محصول می‌گیرد، باید علاوه بر تأمین زمین زراعی و آب برای آبیاری محصول، سرمایه هنگفتی نیز تأمین کند تا از پَس هزینه کود، بذر، سموم کشاورزی و دیگر مخارج که هر روز گران و گران‌تر می‌شوند، برآید.

مشکلات موجود و قیمت پایین محصول موقع فروش باعث می‌شود تا کشاورز عطای کشت محصول را به لقایش ببخشدهمه این موارد در کنار قیمت پایین محصول موقع فروش باعث می‌شود تا کشاورز عطای کاشت را به لقایش ببخشد و به انجام دیگر شغل‌ها روی آورد.

بر همین اساس متأسفانه هرسال تکرار برخی اتفاقات به تولید و کشاورزان آسیب جدی وارد می‌کند. نبود بازار فروش مناسب، قیمت گذاری‌های دستوری، هزینه‌های بالای کاشت و برداشت، فقدان صنایع تبدیلی و تکمیلی، عدم اجرای درست الگوی کشت و نبود بازارهای صادراتی پایدار، همه و همه باعث شده بخش کشاورزی آن طور که باید طی سالیان اخیر توسعه و رونقی نداشته باشد.

نقدینگی کشاورزان ته کشید/کشت قراردادی نسخه نجات بخش کشاورزی

فروش محصول دغدغه اصلی کشاورز است

یکی از کشاورزان شهرستان اهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مشکلات کشاورزان محدود به یک یا دو موضوع نیست و این قشر پرتلاش با سختی‌ها و مشکلات متعددی روبه رو هستند.

امرالله رادپور با بیان اینکه فروش محصول دغدغه اصلی کشاورز است، ادامه داد: با اینکه بهره وری و میزان تولید در اراضی کشاورزی را افزایش داده‌ایم ولی در فروش این محصول تولید شده مشکلات زیادی داریم.

وی افزود: نمونه این ناهمخوانی تولید با فروش را در محصول سیب اهر شاهد هستیم، از ۱۰ روز پیش چندین تن سیب در کنار جاده دپو کرده‌ام تا خریدار پیدا کنم ولی خریداری وجود ندارد.

این کشاورز که به گفته خودش بیش از نیم قرن مشغول کشاورزی و باغداری بوده ادامه داد: دلالان سیب باغم را به قیمت هر کیلوگرم ۶۰۰ تومان می‌خواهند که اگر با این قیمت‌ها بفروشم، حتی کفاف هزینه سموم و آبیاری را نیز نمی‌دهد.

وقتی محصول روی دست کشاورز باد می‌کند

ویژگی ورق ژئوممبران

 

یکی از کشاورزان شهرستان بناب نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مشکلات این قشر گفت: کشاورزان با مشکلات متعدد مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و با کاهش نقدینگی که دارند نگران فصل زراعی آتی و تأمین هزینه‌های کاشت هستند.

کشاورزان با کاهش نقدینگی که دارند نگران فصل زراعی آتی و تأمین هزینه‌های کاشت هستندصمد قهرمانی ادامه داد: این روزها فصل برداشت بیشتر محصولاتمان فرا رسیده ولی خریداری وجود ندارد و محصول روی دست کشاورز باد کرده است.

وی افزود: وقتی محصول را به قیمت مناسب به فروش نمی‌رسانیم در نتیجه نقدینگی و سرمایه ما کاهش یافته و نمی‌توانیم برای فصل زراعی جدید برنامه ریزی کرده و کاشت انجام دهیم.

وی گفت: خرید یک کیلوگرم بذر پیاز بیش از ۱.۵ میلیون تومان هزینه دارد و طی سال‌های اخیر بیش از ۵۰۰ درصد رشد قیمت داشته، با این اوصاف باید کشاورز در ابتدا بتواند محصول خود را به قیمت واقعی به فروش برساند تا بتواند این هزینه‌ها را در کاشت بعدی تأمین کند.

نقدینگی کشاورزان ته کشید/کشت قراردادی نسخه نجات بخش کشاورزی

نقش ویژه دلالان در مدیریت بازار و قیمت‌ها

یکی از فعالان بخش کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به نقش ویژه دلالان در مدیریت بازار و قیمت محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: شاهد اختلاف قیمت فاحش محصول از سر مزرعه تا سر سفره هستیم که نتیجه ورود دلالان به بخش کشاورزی است.

مهیار تبریزی افزود: در برخی محصولات همچون سیب درختی شاهد هستیم قیمتی که محصول از کشاورز خریداری می‌شود یک سوم هزینه تولید هم نیست ولی مصرف‌کننده همان محصول را به بیش از سه و چهار برابر قیمت واقعی خریداری می‌کند که نشان از کنترل بازار و قیمت‌ها توسط دلالان است.

وی گفت: با اینکه اعلام شده سیب درجه سه تولیدی در آذربایجان شرقی با قیمت ۱,۴۶۰ تومان به صورت تضمینی خرید شود ولی همچنان خبری از خرید تضمینی سیب نیست.

کشاورز به خاطر هزینه‌ها و بدهی‌هایی که دارد نمی‌تواند صبر کند و به ناچار مجبور به فروش محصول به دلال استتبریزی ابراز داشت: کشاورز به خاطر هزینه‌ها و بدهی‌هایی که دارد نمی‌تواند صبر کند و به ناچار مجبور به فروش محصول به دلال است و در نتیجه سود اصلی نیز به جیب همین دلال می‌رود.

وی گفت: سیب دپو شده در کنار باغات و در حاشیه جاده‌ها به قیمت ۶۰۰ و ۷۰۰ تومان توسط دلال از کشاورز خریداری شده و چند روز بعد با باز شدن مراکز خرید تضمینی به قیمت ۱,۴۶۰ تومان به فروش می‌رسد و دلال در عرض چند روز سود دو برابری به جیب می‌زند.

این فعال بخش کشاورزی افزود: متأسفانه مسئولان سازمان جهاد کشاورزی اهتمامی روی این موضوع ندارند و همچنان درگیر نامه نگاری‌ها هستند، درحالیکه باید فوری مجوزهای لازم از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای بازگشایی و آغاز فعالیت مراکز خرید تضمینی سیب اخذ و این مراکز شروع به کار کنند تا دلالان فرصت سو استفاده از وضعیت پیش آمده را نداشته باشند.

نقدینگی کشاورزان ته کشید/کشت قراردادی نسخه نجات بخش کشاورزی

کشت قراردادی راه حل اصلی برای رفع مشکلات بخش کشاورزی کشور است

نصب ورق ژئوممبران

 

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: راه حل اصلی برای رفع مشکلات بخش کشاورزی کشور اجرای درست کشت قراردادی است.

هادی فرجی آزاد در خصوص کشت قراردادی گفت: کشت قراردادی از سالیان گذشته و حتی ۵۰ سال پیش نیز وجود داشت و صاحبان کارخانه‌های تولیدی و صنایع غذایی اقدام به خرید محصول از کشاورز قبل از کشت می‌کردند.

وی افزود: در آن سال‌ها به این دلیل که هنوز دلالان به بخش کشاورزی ورود نکرده بودند، صاحبان صنایع و سرمایه گذاران به راحتی اقدام به خرید محصول می‌کردند و کشاورز نیز به این دلیل که محصولش به فروش رفته می‌توانست هزینه‌های جاری خود را مدیریت کند.

فرجی آزاد سپس گفت: ولی طی سال‌های اخیر با افزایش بهره وری کشاورزی و ورود دلالان به این عرصه شاهد مشکلات متعددی در فروش محصولات کشاورزی و تأمین بازار هدف هستیم.

وی در خصوص مزایای کشت قراردادی گفت: با این طرح هم کشاورز به تولید دلگرم می‌شود و هم کارخانه دار به راحتی مواد اولیه را تأمین می‌کند.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی ادامه داد: در این نوع از کشت، بین کشاورز و سرمایه گذار یا کارخانه دار قراردادی برای کاشت، داشت و برداشت محصول مدنظر به امضا می‌رسد و دو طرف طبق قرارداد برای افزایش کیفت و بهره وری محصول تلاش می‌کنند.

فرجی آزاد افزود: در این طرح کارخانه دار و یا سرمایه گذار از نظر کشاورزی فنی، تهیه بذر و سموم باکیفیت، کشاورز را یاری می‌کند و محصولی پربازده و با کیفیت تولید می‌شود.

نقدینگی کشاورزان ته کشید/کشت قراردادی نسخه نجات بخش کشاورزی

کشاورز در کشت قراردادی نگران مسائل مالی و بازار فروش نیست

وی با تاکید بر اینکه در کشت قراردادی کشاورز دیگر نگران مسائل مالی و بازار فروش نیست، گفت: اگر کشت قراردادی باشد مشکلی نیز در تأمین نهاده‌ها به وجود نمی‌آید.

فرجی آزاد اظهار داشت: با اینکه اراضی کشاورزی طی سال‌های اخیر افزایش نداشته ولی بهره وری تولید محصولات رشد داشته و به همین میزان فکری به بازار فروش نداشته‌ایم که نتیجه آن دپوی محصولات و یا فروش به قیمت پایین‌تر به دلال می‌شود.

ژئوممبران

 

وی سپس افزود: با وجود آنکه همه ساله مازاد یا کاهش تولید محصولات کشاورزی مشکلات متعددی را برای تنظیم بازار ایجاد می‌کند، ولی اجرای کشت قراردادی راهگشای این مشکلات خواهد بود.

وی ادامه داد: در کشت قراردادی نیز امکان ورود دلالان وجود ندارد چراکه این پروسه توسط کارشناسان نظارت می‌شود.

وقتی نهاده در کشور دست یک عده خاص است پس کشاورز باید نهاده با کیفیت پایین را به چندین برابر قیمت جهانی خریداری کندفرجی آزاد در خصوص دلیل افزایش قیمت بذر و نهاده و ایجاد مشکلات برای کشاورزان گفت: وقتی نهاده در کشور دست یک عده خاص است پس کشاورز باید نهاده با کیفیت پایین را به چندین برابر قیمت جهانی خریداری کند که اگر کشاورزی قراردادی رونق گیرد سرمایه گذار و صاحب صنعت به دنبال تأمین نهاده باکیفیت با قیمت مناسبی در داخل و خارج از کشور بوده و دست دلال نیز کوتاه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت جدید باید راه را برای کشت قراردادی باز کند، گفت: در این زمینه سازمان تعاون روستایی و نظام صنفی کشاورزی نقش ویژه و مهمی دارند.

فرجی آزاد با بیان اینکه ۲۴۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی داریم، افزود: از این تعداد حدود ۱۰۰ هزار بهره بردار پروانه صنفی دارند و تمام اطلاعات آنها موجود است و می‌توانیم با سرمایه گذاران و کارخانه داران در خصوص کشت قراردادی و معرفی کشاورزان همکاری کنیم.

نقدینگی کشاورزان ته کشید/کشت قراردادی نسخه نجات بخش کشاورزی

تنظیم بازار محصولات کشاورزی با رونق کشت قراردادی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص کشت قراردادی و مزایای آن گفت: تنظیم بازار محصولات کشاورزی یکی از مزایای اصلی کشت قراردادی است.

اکبر فتحی با اشاره به اینکه ۵۰ تا ۶۰ درصد تولیدات کشاورزی مربوط به حوزه زراعت و بقیه مربوط به تولیدات دامی و باغی است، افزود: یکی از ویژگی‌های رویکرد کشاورزی تجاری و کشت قراردادی تعیین قیمت محصول در مرحله قبل تولید محصول است.

وی با تاکید بر اینکه طی سال گذشته ۹۰ درصد کلزا در استان در قالب کشت قراردادی تولید شد، ادامه داد: کشاورزی قراردادی در قالب کشاورزی تجاری می‌تواند رونق بیشتری داشته باشد و به نوعی دارای مشخصه‌های کشاورزی تجاری است.

فتحی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی نیز تاکید زیادی روی کشت قراردادی دارد، گفت: در کشت قراردادی با توجه به نوسان و تغییرات قیمت محصولات، باید قیمت روز محصولات لحاظ شود تا طرفین قرارداد متضرر نشوند.

وی سپس گفت: البته کشت قراردادی فقط منحصر به کشاورزی نیست و می‌توان در بحث دامداری و مرغداری نیز اقدام به این کار کرد به طوری که یکی از سرمایه‌گذاران در آذربایجان شرقی با عقد قرارداد با حدود ۱۸۰ مرغدار و تأمین جوجه و نهاده‌های دامی بعد از ۴۵ تا ۵۰ روز مرغ گوشتی تولید شده را دریافت و به فروش می‌رساند.

ژئوممبران چیست

 

با تمام این اوصاف اجرای کشت قراردادی به سبب تولید محصولات مطابق قرارداد نوعی تضمین برای فروش محصول به شمار می‌رود که تولیدکنندگان به سبب ارتقای درآمد رغبت بیشتری نسبت به امر تولید دارند و در شرایط تحریمی فعلی نیز اجرای کشت قراردادی راه حلی مناسب برای پایداری تولید محصولات کشاورزی استراتژیک برای کشور به شمار می‌رود و باید مورد توجه جدی دولت سیزدهم قرار گیرد.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 303
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

جعفر وحدت در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کاشت پسته در سطح ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام شده که ۱۲۵ هکتار از این باغ‌ها بارور هستند، افزود: تولید هر هکتار محصول پسته در استان برای یک خانوار زمینه اشتغال زایی مستقیم را فراهم و این امر کمک شایانی را به معیشت خانواده‌ها می‌کند.

خرید ژئوممبران 

 

وی تصریح کرد: برخی از شهرهای آذربایجان غربی به ویژه ارومیه به دلیل شرایط زیست محیطی، ظرفیت مناسبی برای کشت و تولید پسته دارد. عمدتاً در شهرستان‌های ارومیه و سلماس پسته کشت شده و در همه شهرستان‌ها به غیر از اشنویه و چالدران و تکاب، جایگزینی باغات پسته انجام گرفته است.

وحدت ادامه داد: برداشت پسته از اواخر شهریورماه شروع شده است و با توجه به بحث کمبود منابع آبی و نیاز به جایگزینی باغات پرآب بر با باغات کم نیاز، احداث باغات پسته به شرط جایگزینی با باغات با نیاز آبی بالا از سال‌های اخیر در استان انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به میانگین تولید ۵۰۰ کیلوگرم پسته در هر هکتار بیان کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و در صورت تأمین اعتبار از محل طرح اصلاح، احیا و جایگزینی باغات و تغییر الگوی کشت به منظور احیای دریاچه ارومیه نسبت به توسعه محصولات کم آب‌بر مانند پسته و سنجد به جای سایر محصولات باغی اقدام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، عمده ارقام پیوندی در باغ‌های استان را رقم‌های احمدآقایی عنوان کرد و ادامه داد: ارقام استفاده شده در باغات سازگاری اکبری، احمدآقایی، رضایی، عباسعلی، شاه پسند و AN۱ تا AN۵، نر زودگل و نردیرگل است.

موارد استفاده ژئوممبران

 

پسته محصولی مقاوم به شوری آب‌های زیر زمینی است و توسعه کشت این محصول کم آب بر و جایگزینی آن به‌جای محصولات پرآب بر از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای کاهش مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 293
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

کرامت حافظی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: هورالعظیم باقی‌مانده تالاب‌های بین‌النهرین و گنج تالاب‌های خاورمیانه و همچنین زیستگاه گونه‌های کمیاب و در معرض خطر جهانی حیات‌وحش است.

فروش ژئوممبران 

 

فعال محیط زیست خوزستان بیان کرد: بیش از ۳۰۰ گونه جانوری در هورالعظیم زیست می‌کنند که برخی از آنها مانند سمور آبی (شِنگ) میان‌رودان کمیاب‌ترین سمور آبی جهان است که هورالعظیم تنها زیستگاه این‌گونه فهرست سرخ جهانی در ایران است.

وی افزود: همچنین هورالعظیم زیستگاه زادآوری گونه‌های در خطر انقراض مانند سسک نیزار خوزی و یا گونه آسیب‌پذیر جهانی مانند اردک مرمری و گونه‌های کمیاب خاورمیانه مانند غول حواصیل، باکلان مارگردان و اکراس آفریقایی است.

حافظی ادامه داد: گونه‌های مختلف در فهرست سرخ جهانی (IUCN Red list) مانند اردک سر سفید، اردک دم دراز، اردک سرحنایی، اردک بلوطی، غاز پیشانی سفید کوچک، عروس غاز و گونه‌های در خطر انقراض مانند لاک پشت فراتی در این تالاب یافت می‌شود.

فعال محیط زیست خوزستان عنوان کرد: علاوه بر این گونه‌های فهرست سرخ جهانی زیستگاه تابستان گذرانی، زمستان گذرانی و استراحتگاه مسیر مهاجرت پرندگان فراوان است و تحقیقات در حال انجام نشان از حضور گونه‌های ناشناخته و یافته‌های جدید در این پهنه آبی ارزشمند دارد.

وی اظهار کرد: هورالعظیم همچنین تنوع فراوان زیستی را در خود جای داده و بهشت تنوع زیستی پرندگان خاورمیانه است و این ظرفیت عظیم می‌تواند کانون جذب طبیعت‌گردی، اکو توریسم و جذب پرنده‌نگرها و عکاسان حیات‌وحش باشد که مشتاقانه علاقه‌مند به سفر به این نقطه از جهان است.

فعال محیط زیست خوزستان افزود: صنعت اکو توریسم و پرنده‌نگری جز بخش‌های پردرآمد توریسم در جهان به شمار می‌رود و هورالعظیم جز بهترین مقاصد گردشگری پرنده‌نگری در جهان و در خاورمیانه گنجینه‌ای ارزشمند است اما سوال اساسی این است که آیا قدر این گنج ارزشمند زیستی را می‌دانیم؟ شرایط هورالعظیم شبیه آن است که همه با تمام نیرو در تلاش برای نابودی این گنج هستیم.

وی گفت: همه هویت تالاب و بود و نبود آن وابسته به آبی است که از هورالعظیم دریغ می‌شود چون این تالاب در انتهای حوزه آبریز کرخه‌ای قرار دارد که بیش از ۲۰ سد در بالادست آن در استان‌های کرمانشاه، همدان، لرستان، ایلام و خوزستان ساخته شده یا در حال ساخت است.

فعال محیط زیست خوزستان تصریح کرد: همین سدسازی یعنی نابودی کامل هورالعظیم در پایین‌دست کرخه و آینده‌ای بدتر از حال برای هورالعظیم و زیستمندان آن در بالادست کرخه این شاهرگ حیات هورالعظیم و خوزستان است.

خرید ژئوممبران 

 

حافظی بیان کرد: رود کرخه یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین رودهای ایران است که از غرب زاگرس سرچشمه می‌گیرد و در بالادست سرشاخه‌های کرخه با نام رودهای گاماسیاب، قره سو، کشکان، کهمان، کاکا رضا، آب باریک، زال، چرداول، سیمره و… نام دارند.

فعال محیط زیست خوزستان افزود: در بالادست حوضه آبریز کرخه سد تنگ معشوره، سد ایوشان، سد تاج امیر، سد زیبا محمد، تونل انتقال آب کاکا رضا، سد هاله، سد چناره، سد کلان، سد نعمت آباد، سد خرم رود، سد آناهیتا، سد سرابی، سد رازآور، سد جامیشان، سد قشلاق هرسین، سد گاماسیاب، سد شیان، سد سراب تلخ، سد مخمل کوه، سد سیمره و سد کرخه ساخته شده‌اند یا در حال ساخت هستند.

وی گفت: از سوی دیگر در سال‌های کم‌آبی مانند امسال که تنش آبی فراوان بود و بارندگی غرب زاگرس بسیار اندک و آورد رودها کم بوده است شاهد شالی‌کاری و کشاورزی گسترده در حوزه آبریز کرخه در بالادست در استان‌های ایلام، لرستان، کرمانشاه و همدان و در پایین‌دست سد کرخه در خوزستان بودیم.

حافظی یادآور شد: در سال‌های تنش آبی طبق قانون حفاظت از تالاب‌ها مصوبه مجلس شورای اسلامی، حق آبه زیستی تالاب‌ها مقدم بر کشاورزی و صنعت است و در زمانی که قطع حق آبه را توسط وزارت نیرو در بهار و ابتدای تابستان امسال داشتیم، مطالبه جدی برای حق آبه هورالعظیم شکل گرفت و این مطالبه باعث رهاسازی آب از سد کرخه شد.

فعال محیط زیست خوزستان افزود: حق آبه رهاسازی شده امسال تابستان هورالعظیم که با تأخیر رهاسازی شد اما هنوز به هورالعظیم نرسیده است و در طول مسیر بیش از ۲۰۰ کیلومتری سد کرخه تا هورالعظیم که با ۱۳ انشعاب آب به هورالعظیم می‌رسد و حدود ۶۰۰ کیلومتر کانال و شاخه فرعی است کماکان آبی به هورالعظیم نرسیده چون آب به شالی‌کاری و برنج‌کاری اختصاص یافته و پیش از رسیدن آب به هورالعظیم تقریباً همه آب توسط شالیزارها بلعیده می‌شود که تصاویر هوایی این موضوع را تأیید می‌کند.

وی گفت: حوضچه‌های هورالعظیم به‌عنوان‌مثال از حوضچه ۲ به ۳ از بهار امسال تاکنون هیچ عبور آبی نداشته و از سوی دیگر گرمای شدید هوا اندک پس ماند آب و نم موجود در هورالعظیم را به‌شدت تبخیر کرده و وضعیت هورالعظیم بدتر و فاجعه‌بارتر از همیشه و حتی فاجعه‌بارتر از تابستان است.

فعال محیط زیست خوزستان ادامه داد: همه این اتفاقات برای هورالعظیم در شرایطی رخ داده است که کشت برنج امسال به دلیل تنش آبی در حوزه کرخه ممنوع بود و اولویت اختصاص آب طبق قانون حفاظت از تالاب‌ها مصوبه مجلس با تالاب هورالعظیم است.

حافظی بیان کرد: اجرایی نشدن قانون تقدم حق آبه تالاب‌ها بر کشاورزی باعث نابودی تالاب‌های کشور شده است؛ همان‌طور که اجرایی نشدن این قانون در سالیان اخیر باعث اختصاص آب انتقالی کارون به زاینده‌رود به شالی‌کاری، کشاورزی، صنعت و نرسیدن آب به تالاب گاوخونی شده است و امسال اجرایی نشدن قانون حفاظت از تالاب‌ها باعث بلعیدن آب رها شده برای هور توسط مزارع کشت برنج شده است.

وی افزود: علاوه بر این مشکلات نیز مشکلاتی را نظیر آتش‌سوزی‌های عمدی گسترده در هورالعظیم و نبود تجهیزات اطفا حریق هوایی مستقر در هور، صید غیرمجاز و مرگ‌آور ماهیان با شوکر برقی، محمیه (دامگاه) قتل‌عام پرندگان، جاده‌سازی‌ها و فعالیت‌های شرکت نفت و تخریب هورالعظیم، تردد فراوان انسان‌ها در این زیستگاه و حضور سگ‌های ولگرد را که به‌واسطه غذادهی کمپ‌های شرکت نفت حیات‌وحش منطقه را نابود می‌کنند، اضافه کنید.

فعال محیط زیست خوزستان ادامه داد: حیات‌وحش در تالاب هورالعظیم با زحمت خود را در بی‌آبی زنده نگه داشته است در آتش نابود یا توسط انسان‌ها شکار می‌شود یا توسط سیم‌های برقی که منظر تالاب را بر هم زدند دچار برق‌گرفتگی می‌شوند یا در جاده‌های غیراستاندارد و فراوان دچار تصادف یا توسط سگ‌ها شکار می‌شود.

خرید ورق ژئوممبران

 

حافظی گفت: این امر به این معناست که ما با تمام قوا در حال نابودی هورالعظیم گنج تالاب‌های خاورمیانه هستیم و می‌خواهیم این تالاب را به گورستان حیات‌وحش و کانون ریزگرد تبدیل کنیم و این در حالی است که می‌توانیم با اجرای قوانین و استانداردهای علمی این گنج عظیم را حفظ و تالاب هورالعظیم را در کنوانسیون رامسر ثبت و این تالاب را به‌عنوان پارک ملی معرفی کنیم.

کد خبر 5319107

 

منبع مهرنیوز.

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 234
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

مسعود خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پروژه شبکه آبیاری دشت شبانکاره یکی از پروژه‌های طرح تحول کشاورزی دشتستان است که در هشت هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی دشت شبانکاره اجرا می‌شود.

قیمت ورق ژئوممبران

 

وی با اشاره به اینکه مطالعات این طرح به صورت کامل انجام شده است اضافه کرد: برای اجرای این پروژه، یک رشته خط لوله در کنار کانال‌های آبیاری موجود در پائین‌دست سد رئیس‌علی دلواری تا شبکه آبیاری دشت شبانکاره ایجاد می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: همچنین پس از اجرای شبکه انتقال یک شبکه گسترده آبیاری در سطح مزارع انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مطالعات انجام شده خاص محصولات زراعی شامل صیفی‌جات، گندم، جو و محصولات علوفه‌ای است.

خوارزمی خاطرنشان کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در سطح هزار هکتار در این منطقه برای تولید محصولات علوفه‌ای مصوب شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: بیش از ۴۴۰ کیلومتر خطوط انتقال و خطوط اصلی و فرعی در این طرح صورت گرفته است.

فروش ورق ژئوممبران 

 

وی گفت: میزان تخصیص آب حدود ۶۰ میلیون مترمکعب است که هر ساله بر اساس حجم بارش‌ها و ذخیره سد و حجم آب قابل برنامه‌ریزی بین سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای آب مورد نیاز تخصیص می‌یابد و کشاورزان بر اساس میزان آب به کشت می‌پردازند.

کد خبر 5325646

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 304
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بنا نهادن اقتصاد پایدار در یک منطقه ملزم به یک سری فاکتورهایی است که از مجموع قرار گرفتن این پارامترها در کنار هم توسعه متوازن و اقتصادی پویا حاصل می‌شود، چه بسا که در حوزه تولید داخلی سال‌هاست به دلایلی مبرهن یک پای تولید همواره لنگ مانده است که در بسیاری از مواقع بحث نقدینگی، نبود سرمایه‌گذار، عدم همکاری دستگاه‌ها و بانک‌های عامل و… ابزار تعلل و بهانه‌جویی مسئولان دولتی شده است.

قیمت ورق ژئوممبران

 

به واقع وضعیت سبز تولید در کشور زمانی اتفاق خواهد افتاد که پایدارسازی حمایت اعم از نقدی و غیرنقدی در کنار نگاه عادلانه به تمامی بخش‌ها و مناطق به حقیقت بپیوندد، موضوعی که در طول سال‌های گذشته برخی از استان‌های کشور به خصوص استان اردبیل از آن رنج می‌برد، در حالی که این استان قابلیت‌هایی همچون دشت مغان و بسیاری از پتانسیل‌های طبیعی را در کنار همسایگی با جمهوری آذربایجان و کشورهای حاشیه خزر داشته که اتفاقاً این ظرفیت‌ها می‌تواند برای گسترش تجارت و رسیدن به اقتصادی ایده‌آل نجات‌بخش باشد.

با توجه به اینکه بازار هدف در اقتصاد جهانی حرف اول را می‌زند اما در کشور ما تنها حوزه‌ای که در آن هیچ گونه سرمایه‌گذاری علمی و نقدی صورت نمی‌گیرد شناسایی بازارهای هدف محصولات ایرانی و ایجاد تعامل و ارتباط با آنهاست.

نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی در خصوص نگاه محدود برخی مدیران ملی و محلی به بحث سرمایه‌داری در حوزه‌هایی همچون کشاورزی و صنعت می‌گوید: وضعیت خلق محدودیت برای سرمایه‌گذاران اعم از داخلی و خارجی در کشور به قدری سخت و تأسف‌بار شده است که سهم شهرهای کوچک از اقتصاد ملی با تأثیر پذیرفتن از این موضوع، به وقت بهره‌برداری از تلاش‌ها تقریباً برابر با هیچ است.

*وضعیت تولید کشاورزی در پارس‌آباد را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه بیشتر ساکنان شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز کشاورز و عشایر هستند متأسفانه با عدم اعمال سیاست‌های صحیح اقتصادی و مدیریتی مشکل تولید در این مناطق گاهاً رو به افزایش است که مصداق این موضوع نبود یک زنجیره مستقل و تثبیت شده در حوزه کشاورزی مغان است.

همانطور که تولید و عرضه بسته به منطقه هدف از یک سری فاکتورها تأثیر پذیرفته و سبب رونق اقتصاد آن منطقه یا افول سطح درآمد می‌شود، باید بگوییم که زنجیره تولید در حوزه کشاورزی استان اردبیل و مشخصاً شهرستان پارس‌آباد و دشت مغان هنوز هم حلقه‌های مفقودی دارد که بارزترین این نواقص نبود صنایع تبدیلی و عدم برخورداری از فرهنگ مناسب شناسایی بازار هدف محصولات تولیدی است.

دشت مغان با قابلیت‌های طبیعی که قطعاً موهبت الهی است در کنار زیرساخت‌های صنعتی خود توانسته تا امروز سهم مهمی را در تأمین نیاز محصولات کشاورزی استان‌های مختلف ایفا کند به طوری که طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی این منطقه سالانه ۴ میلیون تن در ۴۰ نوع و دسته از محصولات کشاورزی را تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می‌کند.

نبود زنجیره تولید آفت اقتصاد کشور/فرهنگ بازاریابی نداریم

نبود ثبات در تولید و عرضه محصولات کشاورزی به ویژه در بحث قیمت‌گذاری به قدری شدت یافته است که سالی یک محصول مشخص کشاورزی در استان اردبیل به قیمت خوب به فروش رسیده و سال بعد همان محصول با کیفیت مشخص با قیمتی بسیار پایین به بازار تزریق می‌شود که این موضوع در صورت آسیب‌شناسی دقیق یک آفت جدی در بدنه تولید به حساب می‌آید.

در کنار این مسئله در بحث دامپروری هم‌اکنون ۱۹ هزار و ۵۰۰ رأس دام در کشت و صنعت مغان و ۳ هزار و ۵۰۰ رأس دیگر در شرکت کشت و صنعت پارس پرورش یافته که بهره‌برداری از این ظرفیت به شرط داشتن برنامه مشخص و هدفمند نیاز به محصولات لبنی و پشم را در ۱۵ استان کشور پاسخگو خواهد بود.

*نقصان در زیرساخت فرآوری محصولات کشاورزی در منطقه تا کی ادامه دارد؟

فروش ورق ژئوممبران

 

به رغم قابلیت‌های دشت مغان و استان اردبیل در بحث کشاورزی متأسفانه در فرآوری محصولات تولیدی همچنان دچار مشکل هستیم کما اینکه این استان سال‌هاست در بحث تولید دانه‌های روغنی حرفی در سطح ملی برای گفتن دارد که این موضوع باید با شناسایی ابعاد بهره‌برداری و نیازسنجی مورد عنایت دولت واقع شود.

با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران زیادی برای ورود به حوزه کشاورزی و سرمایه‌داری در این حوزه اعلام آمادگی می‌کنند اما سنگ‌اندازی مدیران محلی، استانی و حتی ملی زیر پای این تولیدکنندگان سبب شده تا استان اردبیل علی‌رغم قابلیت‌های بی‌نظیر امروز جز استان‌های توسعه‌نیافته کشور باشد.

البته با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران زیادی برای ورود به حوزه کشاورزی و سرمایه‌داری در این حوزه اعلام آمادگی می‌کنند اما سنگ‌اندازی مدیران محلی، استانی و حتی ملی زیر پای این تولیدکنندگان سبب شده تا استان اردبیل علی‌رغم قابلیت‌های بی‌نظیر امروز جز استان‌های توسعه‌نیافته کشور باشد.

به عنوان مثال در بحث دانه‌های روغنی مجوز احداث کارخانه پالایش دانه‌های روغنی از ۲ سال گذشته اخذ و سرمایه‌گذار خصوصی با سرمایه اولیه ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام آمادگی کرده است، اما در نقطه مقابل و مباحث اداری و دولتی دچار برخی تعلل‌های غیرمتعارف هستیم که این موضوع به تنهایی می‌تواند سبب فرار سرمایه‌گذاران شود.

مانع‌تراشی برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان اگر چه از سوی مسئولان ملی نیز مطرح بوده اما گاهاً خودمحدودسازی از سوی برخی مدیران استانی به قدری سبب تأسف می‌شود که باید به اهداف و چارچوب وظایف این دسته از مدیران که قطعاً همراهی شبکه تولید و اقتصاد کشور در راستای پویایی است، شک کرد.

نبود زنجیره تولید آفت اقتصاد کشور/فرهنگ بازاریابی نداریم

فروش ژئوممبران 

 

*تأمین زیرساخت‌ها در شهرک گلخانه‌ای به کجا رسید؟

باید اذعان کرد که بر اساس گزارشی که وزیر سابق کشاورزی ارائه داده بود شهرک گلخانه‌ای مغان نه تنها در خاورمیانه که در دنیا بی‌نظیر بوده و در حالی که در برخی کشورهای دیگر حتی ۶۰۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای نداریم این شهرک در شهرستان پارس‌آباد در مساحتی بالغ بر یک هزار و ۶۰۰ هکتار بوده که همین موضوع این مجتمع را از پروژه‌های دیگر متمایز کرده است.

لیکن متأسفانه همین ظرفیت عظیم کشاورزی از بی‌مهری دولت و مسئولان در رنج بوده به طوری که ساده‌ترین زیرساخت‌ها من جمله آب، برق و گاز که در بسیاری از کشورهای دنیا به صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد هنوز در شهرک گلخانه‌ای پارس‌آباد به میزان یک سوم هم ایجاد و تأمین نشده است.

با این وضعیت نامناسب زیرساختی هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نخواهد بود تا در این منطقه حضور یافته و نسبت به سرمایه‌داری اقدام کند، در کنار آن بازار هدف این شهرک گلخانه‌ای هنوز مشخص نشده و همین ایرادات مطالعاتی در برخی پروژه‌های برخی نظیر شهرک گلخانه‌ای پارس‌آباد خروجی کار و تلاش سال‌های طولانی را تحت تأثیر سو خود قرار می‌دهد.

*تکلیف بارانداز ریلی پارس‌آباد با توجه به اختلال در روابط ایران و آذربایجان چه خواهد شد؟

هر چند این پروژه در بحث سست شدن روابط ایران و آذربایجان یک مقدار تحت تأثیر قرار گرفت اما ایجاد بارانداز ریلی در پارس‌آباد اکنون به طور حتم نهایی شده و در این مرحله به امضای رئیس جمهور آذربایجان نیاز هست که در کنار توافق بین دو دولت اعم از سفارت‌خانه و وزارتخانه‌ها شاهد ایجاد و افتتاح این بارانداز در منطقه خواهیم بود.

خوشبختانه در این موضوع نظر دولت نسبت به بارانداز ریلی مثبت بوده و تمایل دولت فعلی بر این است که ارتباط راه‌آهن اردبیل با پارس‌آباد با سرعت انجام شده و با تخصیص اعتبارات این پروژه در ردیف پروژه‌های اولویت‌دار باشد.

قطعاً اگر بارانداز ریلی ایجاد، منطقه آزاد تجاری نیز در شمال استان محقق، پایاب سد خداآفرین تکمیل و نهایتاً شهرک گلخانه پارس‌آباد تکمیل شود نه تنها شهرستان پارس‌آباد بلکه استان اردبیل سه برابر ظرفیت اکنون را نه تنها در کشور بلکه در دنیا به نمایش خواهد گذاشت.

نبود زنجیره تولید آفت اقتصاد کشور/فرهنگ بازاریابی نداریم

*در خصوص استخراج نفت مغان به آخرین اقدامات اشاره‌ای داشته باشید.

پروژه استخراج نفت در مغان با سرعت در حال پیشروی بوده که نزدیک به ۲ کیلومتر از حفاری‌ها در یک نقطه به پایان رسیده و در ۲ نقطه دیگر در منطقه گودبرداری و حفاری را در دستور کار و برنامه داریم اما نیاز اساسی ما در این راستا ایجاد پتروشیمی در استان و منطقه مغان بوده و در کنار آن با رایزنی با پالایشگاه استان همسایه بتوانیم در بحث غنی‌سازی پایگاه‌های استخراج نفت موفق عمل کنیم.

بعد از استخراج موفق نفت در منطقه مغان و راه‌اندازی پتروشیمی قطعاً شاهد آغاز صادرات به کشورهای همسایه خواهیم بود که در این زمینه هم ما و هم مسئولان استانی آینده صنعت نفت در مغان را روشن پیش‌بینی می‌کنیم.

*گمانه‌زنی‌ها در مورد مرکزیت منطقه آزاد تجاری همچنان ادامه دارد، نظر شما در این خصوص چیست؟

با توجه به اینکه ما مجهزترین گمرک کشور را در استان اردبیل و شهرستان بیله‌سوار داریم در کنار آن بازارچه مرزی و همسایگی نزدیک با کشور آذربایجان مناسب‌ترین منطقه برای مرکزیت منطقه آزاد تجاری شهرستان مرزی بیله‌سوار بوده و شرایط و قابلیت‌های منطقه نیز همین مهم را مسجل و ایجاب می‌کند.

اما متأسفانه عده‌ای در عین نداشتن معلومات کافی و صرفاً از سر خودخواهی سر دارند تا مرکزیت این منطقه را در استان تغییر داده که قطعاً در صورت تغییر نظر مسئولان عالی‌رتبه و استانی این پروژه در آینده نه تنها موفق نخواهد بود بلکه دستاوردی برای استان نیز نخواهد داشت.

خرید ژئوممبران 

 

این مسئله در صورت قطعی شدن ایجاد و راه‌اندازی نیاز به مطالعه دقیق و بررسی موشکافانه دارد تا بتوان در کنار بهره‌برداری موفق از ثمرات این منطقه به اقتصاد استان امیدوار بود، در غیر این صورت منطقه آزاد تجاری استان اردبیل نیز همچون فرودگاه این استان یکی از پروژه‌های ناموفق منطقه خواهد بود.

نبود زنجیره تولید آفت اقتصاد کشور/فرهنگ بازاریابی نداریم

*وضعیت تخصیص اعتبار به کوریدور شمال استان چگونه است؟

با عنایت به اینکه هم‌اکنون پروژه راه‌های شمال استان اصلی‌ترین مطالبه مردم و مسئولان منطقه بوده و اعتباراتی از ردیف ملی و استانی به تناسب تقویم مشخص به این پروژه اختصاص می‌یابد و با سرعت قابل قبولی در حال اجراست اما سعی داریم تا با جذب اعتبارات بیشتر و قطعی کردن تخصیص اعتبارات ملی پروژه را در آینده‌ای نزدیک به وضعیتی ایده‌آل برسانیم تا بعد از بهره‌برداری شاهد ثمرات آن در استان باشیم.

در سفر اخیر هیئت دولت و ریاست جمهوری به استان اعتبارات خوبی بالغ بر ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به شهرستان‌پارس‌آباد اختصاص یافت که این بودجه در پروژه‌هایی نظیر جاده مغان و پایاب خداآفرین و پروژه‌های دیگر هزینه می‌شود.

*به نظر شما توسعه متوازنی که ایده‌آل مردم استان بوده اکنون در منطقه تحقق یافته است؟

در پاسخ به این سوال باید بگویم که خیر، چرا که کشور ما از یک نگاه ناعادلانه در تمامی ادوار و حوزه‌ها رنج می‌برد به طوری که برخی مانع‌تراشی‌ها از داخل گاه می‌توان بیش از زور تحریم مردم کشور را معذب کند و این موضوع باید با برنامه و سیاست درست مردم‌داری در رأس مدیریت ملی باشد.

اما با رفع مواردی این چنین در هرم مدیریتی کشور می‌توان به توسعه کشور امیدوار بود و باید در نظر داشت که بدون توسعه یکی از استان‌های کشور از مجموع ۳۲ استان توسعه پایدار ملی هرگز اتفاق نخواهد افتاد و امید داریم مدیران آینده دولت فعلی به خوبی این موضوع در مورد توجه قرار داده و نسبت به رفع مطالبات مردم اقدام کنند.

*با عنایت به انتصابات فعلی در بدنه دولت، فکر می‌کنید مدیران آینده باید به چه شاخصه‌هایی توجه داشته باشند؟

خرید ورق ژئوممبران

 

اگر چه هم‌اکنون زمزمه‌های زیادی از اینکه افراد و مسئولان ستادی دولت اکنون در حال بر روی کار آمدن و قبول پست و مسئولیت هستند، شنیده می‌شود اما باید توجه داشته باشیم که نه تنها مسئولان استانی که ملی هم اگر دغدغه رفع مشکلات مردم و ساماندهی به مطالبات آنها را نداشته باشند هیچ راهکار دیگری برای موفقیت دولت فعلی وجود نخواهد داشت.

نظام ما اکنون باید پیرو نظام مردم‌سالاری باشد چه بسا اگر در این انتصابات به مدیران بومی و محلی مسئولیتی محول شود نتیجه این سیاست‌ها ساماندهی امور مناطق مختلف و توسعه موازی خواهد بود.

کد خبر 5350020

 

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 315
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

اکبر کرامتی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از ابتدای فصل برداشت چغندرقند در سال جاری تاکنون بیش از یک میلیون تن از این محصول توسط کارخانه‌های استان خریداری شده است، افزود: مجموع ارزش چغندرهای خریداری شده بالغ بر یک هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان است که از این مبلغ ۷۹ درصد از مطالبات زارعان به حساب آنها واریز شده و مابقی نیز در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.

مصارف ورق ژئوممبران

 

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن چغندر قند از مزارع استان برداشت شود، بیان کرد: سالانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال گردش مالی چغندر قند در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به وجود پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده، گفت: مقام نخست کشوری تولید، سطح زیر کشت و عملکرد چغندر قند متعلق به آذربایجان غربی است.

کرامتی با اشاره به اینکه در حدود ۶۰ درصد از مزارع چغندرقند استان کار برداشت به اتمام رسیده است، اضافه کرد: امسال میانگین برداشت چغندر قند از مزارع آذربایجان‌غربی ۵۵ تُن در هکتار با میانگین عیار ۱۶ درصد و میزان افت ۲ درصد است که این امر نشان‌دهنده افزایش تولید و کیفیت بالای این محصول در مزارع استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کارخانه‌های قند استان باید در مورد افت زنی و موضوع عدم خروج محصول از استان اهتمام کافی و وحدت رویه لازم را با یکدیگر داشته باشند.

کرامتی ادامه داد: با توجه به مشکل بحران کم آبی دریاچه ارومیه در سال زراعی جدید، از هم اکنون برنامه ریزی لازم برای استفاده بهینه از آب در مزارع برای جلوگیری از دسترس خارج شدن محصول و پاک سازی آفت سن از مزارع باید انجام گیرد.

قیمت ژئوممبران

 

وی یاد آور شد: امسال بر اساس قراردادهای منعقد شده با چغندرکاران، بیش از ۳۴ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفت.

کد خبر 5350325

 

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس مویدی اظهار کرد: برداشت خیار از دو هزار و ۱۰۰ هکتار زمین کشاورزی در شهرستان میناب آغاز شد.

ورق های ژئوممبران

وی افرود: پیش بینی می‌شود بیش از ۶۳ هزار تن خیار در شهرستان میناب برداشت و علاوه بر توزیع در هرمزگان به استان‌های تبریز، شیراز و خراسان ارسال شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میناب تصریح کرد: به دلیل رعایت الگوی کشت، امسال شاهد کاهش ۲۰ درصدی کشت خیار هستیم اما به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و برداشت زود هنگام ۱۰ درصد نسبت به پارسال افزایش تولید داریم.

وی با اشاره به همزمان شدن برداشت خیار با استان‌های فارس و خوزستان گفت: به دلیل عرضه خیار گلخانه‌ای در سایر شهرستان‌های کشور، کاشت زود هنگام محصول، عدم بسته‌بندی مناسب و عدم کشت مناسب برای تولید خیارشور، شاهد افت قیمت این محصول در سال ۱۴۰۰ هستیم.

برای خرید قراردادی خیار از کشاورزان با کارخانه‌های خیارشور توافق شده است / قیمت به ازای هر کیلو ۵ تا ۱۵ هزار تومان

مویدی تشریح کرد: برای خرید خیار با قیمت مناسب با دو کارخانه تولید خیارشور در شهرستان هماهنگ شده است که کشاورزان با این دو واحد به صورت قراردادی کار کنند و محصول آن‌ها توسط کارخانه از قیمت پنج هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان بسته به سایز و نوع خیار خریداری شود.

ورق ژئوممبران ایرانی

 

وی گفت: برداشت خیار در شهرستان میناب از اوایل آبان ماه آغاز و تا دی ماه ادامه دارد. این شهرستان یکی از قطب‌های برداشت سبزی و صیفی جات خارج از فصل در کشور است.

کد خبر 5350360

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 287
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

سید جعفر حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه اصلاح قیمت چغندر قند در دستور کار شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک قرار گرفته اما هنوز تغییر قیمت در این خصوص انجام نشده است، گفت: برای سال زراعی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم چغندر قند بهاره ۱,۴۷۳ تومان و دو ریال تعیین شده در حالی که قیمت پیشنهادی ما ۱,۸۰۰ تومان بوده است.

تولیدکننده ورق ژئوممبران

 

وی با اشاره به اینکه تناسب قیمت در نرخ گذاری محصولات استراتژیک برای سال زراعی جاری رعایت نشده است، گفت: قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی که محصول رقیب چغندر قند هستند افزایش بیشتری داشته و همین موجب گرایش کشاورزان به کشت این محصولات و کاهش تولید چغندر قند خواهد شد. همچنین بی توجهی به تورم انتظاری در قیمت گذاری محصول چغندر قند بهاره با توجه به اینکه برداشت آن در پاییز آینده صورت می‌گیرد می‌تواند عامل مؤثری در عدم استقبال کشاورزان از کشت چغندر قند باشد.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه امسال از محل تولید چغندر قند و نیشکر در مجموع حدود یک میلیون و ٨۵٠ هزار تن شکر در کشور تولید می‌شود، اضافه کرد: با توجه به افزایش قیمت جهانی شکر هم اکنون تولید این محصول در کشور مزیت دارد و خوشبختانه با تولیدی که انجام شده حدوداً تا تابستان سال آینده نیازی به واردات کشور نداریم.

مشاور نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی از واردات شکر تولید این محصول را در داخل کشور دارای مزیت بیشتری کرد، ادامه داد: تخصیص ارز ۴٢٠٠ تومانی منجر به واردات شکر ارزان قیمت و به صرفه نبودن تولید می‌شد در حالی که این کالا به دست مصرف کننده هم ارزان نمی‌رسید و با احتکار و کمبود شدید آن در بازار مواجه بودیم و به عبارتی تنها چند نفر از مزیت تخصیص ارز ۴٢٠٠ تومانی برای واردات این کالا بهره مند شدند.

تولیدکننده ژئوممبران

 

وی با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت شکر تولید داخل درب کارخانه حدود ١٢ هزار و ۵٠٠ تومان است، ادامه داد: این رقم حدود ۴ هزار تومان ارزان‌تر از شکر وارداتی است.

حسینی از شورای قیمت گذاری خواست هر چه سریع‌تر اصلاح قیمت چغندر قند را تعیین تکلیف کند تا تولید این محصول در سال‌جاری دچار مشکل نشود.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 308
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، در نامه کشاورزان منطقه خطاب به محمد هادی ایمانیه استاندار جدید فارس آمده است: بدینوسیله ضمن آرزوی موفقیت و توفیقات روزافزون و تبریک به مناسبت انتصاب شایسته حضرتعالی به سمت استاندار فارس، به عرض می‌رسانیم که ما کشاورزان زحمتکش و ولایتمدار شهرستان خرامه در بخش کربال با برخورداری از ۳۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت و مسطح در ۳۸ روستا که در دو بال شمالی و جنوبی رودخانه کر قرار گرفته زندگی می‌کنیم. مردم این منطقه آبا و اجدادا به کشاورزی خصوصاً برنج کاری اشتغال داشته اند اما اخیراً برخی مداخلات غیر کارشناسی، اکوسیستم منطقه را تحت تأثیر قرار داده است که در ذیل به آن اشاره می‌شود:

ژئوممبران

 

۱_ احداث کانال‌های شمالی و جنوبی

۲_ احداث سدهای غیر کارشناسی سیوند و ملاصدرا

۳- احداث چاه‌های غیر مجاز و مجاز در بالا دست و زیر دست سدهای ذکر شده که همه اینها باعث خشک شدن دریاچه بختگان و طشک و خشک شدن رودخانه کُر بزرگترین رودخانه فارس شد،
و انتقال آب شرب و صنعت به کلانشهر شیراز و صدرا و مرودشت، که خود مزید بر علت است.

آب شرب لازم و شکی نیست، آیا راه دیگری نیست که باید از سد درودزن این اتفاق بیفتد؟

و حالا کشاورزان منطقه مطالباتی دارند که در ذیل عنوان شده است:

۱_ نسبت به انهدام کانال‌های ذکر شده اقدام شود.

۲_ اگر حقابه کشاورزان این منطقه را برای شرب و صنعت به هر دلیلی به شیراز، مرودشت وصدرا انتقال داده اید، متذکر می‌شویم، کربال را نیز فراموش کرده و حق کشاورزان گرفتار کربال را
مثل گذشته نادیده نگیرید و حداقل پسا ب و به تعبیر دیگر فاضلاب آن آب انتقالی را به کربال اختصاص دهید.

۳_ کربال در انتهای شهرستان مرودشت و زرقان قرار گرفته که شهرستان مرودشت درآمد زیادی از لحاظ اشتغال دارد و سزاوار نیست آنها هم از آب‌های زیر زمینی استفاده کنند، هم از سد درودزن سهمیه بیشتر از کربال داشته باشند که تقاضای بازنگری در این رابطه را داریم.

۴_ در زمان تر سالی اراضی زیادی را به عنوان مازاد بر در بالا دست کربال احیا شد و از سد دوردزن صاحب حقابه شدند که در زمان میانسالی و خشکسالی هم اولویت به آنها داده اند که بازنگری و برگرداندن حقابه کربال را خواستاریم از جمله: کفه ( میاغ ، ارزنه و آهو چر).

۵_ حال که سازمان آب و آبفای استان از دوردزن به شیراز و صدرا از حقابه ما برای شرب و صنعت استفاده می‌کنند آب بهای آن را به حساب حقابه بران واقعی کربال اختصاص دهید.

۶_ آب مصرفی روستاها بسیار ضعیف وغیر قابل شرب و آشامیدنی است.

ورق ژئوممبران

 

۷- جاده مواصلاتی غیر استاندارد و حادثه خیز بین روستاها که سالیانه باعث ازدست دادن بسیاری از عزیزان شده است.

۸- به دلیل نبود درآمد پایدار در این منطقه ، و جهت جلوگیری از کوچ و حاشیه نشینی در شهرها ، و حفظ حرمت و کرامت این عزیزان که بسیاری کهنسال می‌باشند و تخصصی جز کشاورزی ندارند راه حلی برای این مشکل تدبیر کرد.

۹- پرداخت نکردن بیمه کشاورزی سال زراعی ۹۷و۹۸ مورد تأیید کارشناسان بیمه قرارگرفت وبه بهانه‌های مختلف از پرداخت آن سر باز زدند واینها گوشه‌ای از مشکلات مردم کربال است که گریبان این مردم را گرفته واز دولت اصلاحات تا تدبیر و امید به هردری زدیم راه بجایی نبردیم.

تولید کننده ورق ژئوممبران

 

لذا حال که دولتی انقلابی به ریاست آیت الله رئیسی سید عزیز و بزرگوار و یار و یاور محرومان به میدان آمده است، تقاضا داریم ازآنجا که سفر استانی ایشان اولویت بازدید از مناطق کم برخوردار است خواهشمند است، مقدمات حضور ایشان را نسبت به رفع مشکلات این مردم رنج دیده ترتیب دهید و انشاالله که خیر و برکت به همراه خود به بخش کربال به همراه آورد که قطعاً همینگونه است.

کد خبر 5326810

 

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، شهریار حیدری ظهر چهارشنبه در جلسه بررسی آخرین وضعیت روند خرید سیب صنعتی در استان اظهار کرد: از چهارم مهرماه سال جاری دولت اقدام به خرید سیب صنعتی از باغداران استان کرده است که تا امروز ۱۸ هزار تن از ۹ شهرستان استان سیب صنعتی خریداری شده است که ۶ هزار تن توسط کارخانه‌ها و صنایع تبدیلی خریداری شده و ۱۲ هزار تن نیز در مراکز خرید دولتی موجود است که به تدریج به کارخانه‌های داخل و خارج استان ارسال می‌شود.

geogrid

 

وی با اشاره به رایزنی تعاون روستایی برای فروش سیب‌های خریداری شده توسط کارخانجات خارج از استان گفت: تاکنون استان‌هایی از جمله یزد و شرکت استان قدس رضوی اقدام به خرید سیب صنعتی استان کرده اند که با ادامه این روند پیش بینی می‌شود نتیجه خوبی از این موضوع عاید استان شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: سالانه از صد درصد مجموع گردش مالی سیب درختی در استان تنها ۸ درصد آن مربوط به سیب صنعتی و ۹۲ درصد مابقی به سایر ظرفیت‌های بازار سیب از جمله صادرات و صنایع تبدیلی است.

اکبر کرامتی اظهار کرد: با وجود سهم ناچیز سیب صنعتی در گردش مالی سیب‌های تولیدی استان اما هر سال بخش زیادی از اخبار و توجهات معطوف به این بخش شده و سایر ظرفیت‌های بازار سیب از جمله سیب‌های صادراتی، صنعت سورت و بسته بندی و صنایع تبدیلی استان به حاشیه می‌رود که این امر باید اصلاح و ساماندهی شود.

وی با اشاره به انباشت سیب در حاشیه جاده‌های استان، و توجه زیاد مسئولان استانی، کشوری و رسانه‌ها به این بخش موجب غفلت از توجه به سایر بخش‌ها از جمله سیب‌های درجه یک و دو استان شده است، افزود: وجود دلالان و واسطه‌ها در این بخش به خصوص از سوی برخی کارخانجات صنایع تبدیلی هر سال ظرفیت بی نظیر استان در بخش سیب را به حاشیه می‌کشاند که باید تلاش و برنامه ریزی لازم برای ساماندهی در این حوزه انجام گیرد.

زیر سازی جاده

 

کرامتی با بیان اینکه وزش باد گرم و افزایش دما موجب افزایش تولید سیب زیر درختی و برداشت زود هنگام این محصول کشاورزی شده است، افزود: متأسفانه هر سال با بازار پس از تولید به خصوص در بخش سیب صنعتی با مشکلات اساسی مواجه هستیم و امسال با پیگیری‌های مستمر وزیر جهاد کشاورزی، استاندار و سایر مسئولین ذیربط سعی شد بخشی از این مشکلات با خرید تضمینی از سوی دولت برطرف شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر ساماندهی بازار سیب صنعتی باید چاره اندیشی اساسی برای صادرات سیب‌های درجه یک و دو استان نیز صورت گیرد، اضافه کرد: باید مسئولان ذیربط تمهیدات و راهکارهای اساسی در زمینه تسهیل و توسعه روند صادرات محصولات کشاورزی مخصوصاً سیب درختی را اتخاذ کنند و در حال حاضر نیز هیئتی از پاکستانی برای بازدید از باغات سیب و سردخانه‌های استان برای بازگشایی صادرات سیب درختی به این کشور حضور دارند.

کد خبر 5326839

 

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 283
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قریشی ظهر چهارشنبه در جلسه بررسی فعالیت‌های مدیریت شیلات و آبزیان استان بررسی و برنامه‌های توسعه آبزی پروری در استان، افزود: در حال حاضر ۴۵ هکتار از این مجتمع فعال بوده و ۶۰ هکتار در دست احداث است، تلاش می‌شود پایان سال ۲۰۰ هکتار از این مجتمع آماده احداث و بهره داری باشد.

جلوگیری از تبخیر آب

 

وی با بیان اینکه در این راستا با تولید ۲۰ تن سیست آرتمیا و ۲۰۰ تن بیومس آرتمیا در این مزارع حداقل برای ۱۰۰ نفر ایجاد اشتغال می‌شود، ادامه داد: پیش بینی می‌شود با حفاری حداقل ۱۰ حلقه چاه آب دارای مجوز در سال جاری در این مجتمع کار احیا و بهره برداری از تعداد ۱۰ مزرعه با مساحت ۲۰۰ هکتار شروع و به تدریج تمامی مزارع تولیدی واگذار شده به مرحله تولید موجود ارزشمند و سودآور آرتمیا رسیده و برای ۱۰۰ نفر زمینه اشتغال پایدار ایجاد شود.

قریشی با بیان اینکه در استان تعداد ۴۲۰ مرکز، مزرعه و مجتمع فعال آبزی پروری وجود دارد، افزود: با توجه به تنوع گونه‌ای زیاد در این استان مجتمع‌ها و مراکز تکثیر و پرورش کم نظیر و حتی بی نظیر نیز در این استان وجود دارد و از لحاظ تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی جزو اولین مراکز تکثیر می‌باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این نشست با بیان اینکه شیلات استان ظرفیت تولید بالایی دارد، گفت: ولی با توجه به عدم اطلاع رسانی کافی و فرهنگ مصرف خانوارها در سبد غذایی مردم کمرنگ است که امیدواریم این مشکل از طریق ترویج فرهنگ مصرف آبزیان از طریق مراکز تحقیقاتی، صدا و سیمای استان، تخصیص مراکز فروش ماهی حل و فصل شود.

اکبر کرامتی صید بی رویه ماهی در سد ارس را تهدید جدی برای دریاچه دانست و بر حفظ تمرکز بر روی ارس و فوریت ایجاد و استقرار یگان حفاظت با توجه به امنیت منطقه تاکید کرد.

لیچینگ

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: جهت حمایت از تولید کنندگان و پرورش دهندگان ماهی کارخانه تولید خوراک آبزیان در استان راه اندازی و یا کارخانه‌های موجود تجهیز و خوراک آبزیان نیز تولید کنند.

وی یادآور شد: در جهت حمایت از پرورش دهندگان ماهی استان از صنایع کوچک مقیاس، راه اندازی مزارع ماهیان زینتی، جلبک و زالو در سطح استان پیگیری شود.

 

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر فتحی روز چهارشنبه در همایش جهش تولید در دیمزارهای آذربایجان شرقی با بیان اینکه سال گذشته طرح کاهش تولید در دیمزارها به همراه ۶ استان دیگر در آذربایجان شرقی به صورت الگو انجام شد، اظهار کرد: ارزیابی سال گذشته نشان داد در برخی مزارع که با اصول علمی و دقت و حوصله رعایت شده در هر هکتار ۱۵۰ کیلو نسبت به سایر مزارع افزایش تولید داشتیم.

آبیاری تحت فشار

 

وی با بیان اینکه کمبود بارندگی ما را مجبور به استفاده از طرح جهش تولید در دیمزارها می‌کند، افزود در استان بالای ۶۰ درصد اراضی زراعی مختص کشت دیم است.

وی با بیان اینکه حتی اراضی آبی نیز به دلیل کمبود بارندگی‌ها حالت دیم می‌گیرند، گفت: در دنیا ۷۰ درصد کشت و کارها در اراضی دیم انجام می‌شود در صورتی که در کشور ما بالای ۶۰ درصد تولیدات از اراضی آبی حاصل می‌شود.

رئیس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در سایرکشورها عملکرد اراضی دیم بهتر از اراضی آبی ما است، خاطرنشان کرد: باید به همین منظور اصول علمی از قبیل مبارزه با آفات و علف‌های هرز رعایت شود تا بتوانیم از دیمزارها محصول مناسبی برداشت کنیم.

وی اظهار کرد اگر در ۴۰۰ هزار هکتار اراضی دیم استان بتوانیم در هر هکتار ۱۰۰ کیلو افزایش تولید داشته باشیم میزان تولید استان ۴۰ هزار تن افزایش می‌یابد که علاوه بر اینکه در امنیت غذایی نقش مؤثری دارد این افزایش تولید باعث رونق معیشت کشاورزان نیز می‌شود.

فتحی با بیان اینکه استفاده از بذرهای اصلاح شده و شناسایی شده نقش مهمی در افزایش تولید دیمزارها دارد، گفت: کارشناسان پهنه باید کشاورزان را ملزم به استفاده از بذرهای اصلاح شده کنند.

نیروگاه سیکل ترکیبی

 

وی با اشاره به اینکه یافته‌های علمی نشان داده است که امروزه آیش در دیمزار نقشی ندارد بلکه باید تناوب کشت رعایت شود، گفت: امروز باید برای کشاورز ارقام کشت را تعیین کنیم.

 

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

سید علی موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پلاک گذاری ماشین آلات کشاورزی به ویژه تراکتور، اظهار کرد: هدف از این کار شناسایی و جمع آوری بانک اطلاعاتی کامل از ماشین آلات کشاورزی فعال موجود در سطح استان است.

استخر کشاورزی

 

موسوی در ادامه به برخی مزایا و اهداف اجرای این طرح اشاره و اضافه کرد: بررسی مکانیزه ترددی این ماشین آلات، ساماندهی نقل و انتقال تراکتورها به منظور دریافت برگ سبز همانند خودروهای سواری، پایش و تسهیل در صدور سهمیه سوخت از جمله مزایا و اهداف اجرای این طرح است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات و مطالبات صاحبان ماشین آلات کشاورزی دریافت سوخت است، تأکید کرد: با این کار تعداد ماشین آلات کشاورزی مشخص و اقدامات لازم برای تسهیل در دریافت سوخت انجام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان در ادامه با اشاره به اینکه در سطح استان شش هزار و ۴۴۶ دستگاه تراکتور وجود دارد، گفت: از این تعداد سه هزار و ۱۵۰ دستگاه بازبینی و دو هزار و ۲۵۰ دستگاه نیز پلاک گذاری شده است.

عایق بندی استخر

 

وی از همه دارندگان ماشین آلات کشاورزی به ویژه تراکتور داران خواست با مراجعه به شعب‌های نظام مهندسی کشاورزی و مراکز جهاد کشاورزی در این زمینه اقدام کنند، افزود: در تلاش هستیم تا پایان امسال همه تراکتورها پلاک گذاری شوند تا در زمینه دریافت سوخت با مشکل مواجه نشوند.

کد خبر 5327219

 

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 289
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها – شفیع بهرامیان*: مدت‌هاست که بشر این موجود زیاده‌خواه در برخورد با طبیعت، پا را از گلیم خویش چنان فراتر نهاده که بسیار سخت است بتوان از انتقام سهمگین زخم‌های که بر پیکر زمین زده است جان سالم بدر برد.

عایق استخر خاکی

 

هرروزه انسان به بهانه آسایش و مصرف‌گرایی، خنجری بر پیکر طبیعت بی‌زبانی فرو می‌کند و انگار نمی‌داند اگر «کارد به استخوان طبیعت» برسد چنان انتقامی خواهد گرفت که هیچ قدرتی جلودارش نخواهد بود، از سیلاب‌های پی‌درپی به‌دلیل تخریب مراتع و قطع بی‌رویه درختان گرفته تا آسیب‌های بی‌رحمانه انسان به پوشش‌های گیاهی، زیست جانوری و نابودی جنگل‌ها، تپه‌ها و کوه‌ها، خشکاندن رودها و آلوده کردن دریاها و اقیانوس‌ها؛ همه و همه در سیکل انتقام از بشر به‌صف شده‌اند! حواسمان باشد که این طبیعت مظلوم و معصوم روزی چنان طغیان می‌کند که دیگر حتی «انگشت تحیری باقی نمی‌ماند تا با دندان گزیده شود».

رودخانه‌ها نیز به‌عنوان بخشی از ثروت‌های طبیعی و ملی از اهمیت خاصی برخوردارند. امروزه رودخانه‌ها به‌واسطه ذخایر سرشار شن و ماسه در درون آنها همواره موردتوجه انسان‌ها بوده و در توسعه منطقه نقش مهمی بازی می‌کنند. منابع غنی آبی، تنوع و گوناگونی زیستگاه‌های مهم و باارزش مانند سواحل و بستر رودخانه‌ها و از همه مهم‌تر آبِ در جریان و وجود گونه‌های باارزش گیاهی و جانوری رودخانه‌ها را در ردیف اکوسیستم‌های حساس و آسیب‌پذیر جای‌داده است.

فقدان اطلاعات و شناخت کافی از عواقب بهره‌برداری بی‌رویه و دخالت‌های غیرمسئولانه انسانی از یک‌سو و عدم وجود نظارت نهادهای مسئول و فقدان دستورالعمل‌های شفاف و ضوابط مشخص در این خصوص از سوی دیگر باعث شده است که هر روز که می‌گذرد بر میزان صدمات وارده به این اکوسیستم افزوده شود و در نهایت مطلوبیت زیستگاهی خود را از دست دهد.

قیمت عایق استخر

 

افزایش سریع تراکم جمعیت و توسعه شهرها و میل سیری ناپذیر بشر به پول ازجمله عواملی است که سبب می‌شود تا میل سودجویان به برداشت غیرمجاز شن و ماسه و آسیب‌های این موضوع افزایش یابد. بدین ترتیب رودخانه‌ها که گنجینه‌های ارزشمند زندگی همه موجودات هستند، متأسفانه آماج دستبرد و تاراج مافیایی متجاوزان قرار می‌گیرند.

رودخانه «گادر» (گدار در فارسی) از بلندی‌های مرزی کیله‌شین (کلاشین) و دیگر ارتفاعات اشنویه در مرز با عراق و ترکیه سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی با عبور از دشت اشنویه و نالوس و شهرهای نقده و محمدیار در ناحیه برده‌زرد جاده مهاباد، وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

در چند سال گذشته برداشت‌های بی‌رویه و غیرفنی مصالح از بستر این رودخانه و به‌عبارتی تاراج بی‌امان شن و ماسه بدون امکان جبران و ترمیم آن، موجب افزایش عرض بستر، کاهش رسوبات، پایین رفت سفره‌های آب زیرزمینی، آسیب‌پذیر کردن باغات و مزارع در برابر هرگونه طغیان و سیل، تخریب محیط‌زیست و تخریب گسترده جاده‌های مواصلاتی براثر تردد کامیون‌های کارخانه‌های شن و ماسه شده است.

سازوکار نادقیق شناسایی معادن شن و ماسه رودخانه‌های توسط معدود پیمانکاران طرح‌های عمرانی منطقه، عدم حضور و نظارت تمام‌وقت کارشناس نظام‌مهندسی معدن بر تمام روند برداشت مصالح مطابق مجوز صادره و بعضاً برخی کم‌کاری‌ها و نادیده‌گیری‌های سهوی و یا عمدی، موازی‌کاری ادارات صمت و آب منطقه‌ای و نهادهای حاکمیتی چون فرمانداری و بخشداری و البته نظارت ناکافی و امکان ساخت‌وپاخت برخی پیمانکاران و تعدادی از صاحبان کارخانه‌های شن و ماسه، در کنار تاراج‌های گاه‌وبیگاه و بعضاً شبانه مصالح از بستر رودخانه قسمتی از رنج‌نامه سال‌های اخیر رودخانه گادر اشنویه است.

گرچه اخیراً اقداماتی قانونی را برای تشدید نظارت‌ها و همچنین الزام نهادهای مرتبط به رعایت قانون در بحث برداشت مصالح از بستر رودخانه‌ها انجام‌شده است اما آنچه مشخص است به دلیل کاهش بارندگی‌ها و سیلاب، رسوبات ترمیمی و شن و ماسه وارد بستر رودخانه گادر نشده و لازم است تا اطلاع ثانوی هرگونه مجوز برداشتی از بستر آن «به‌کل ممنوع شود» و مصالح موردنیاز معدود پیمان‌کاران منطقه از سایر معادن غیر رودخانه‌ای شهرستان تأمین شود. شاید تنها راه ممکنِ نجات، فعلاً همین باشد!

عایق استخر

 

رودخانه گدار با طول ۲۹ کیلومتر و سطح حوزه آبریز ۱۰۶ کیلومتر مربع یکی از سرشاخه‌های رودخانه گادر است، حدود ۱۶ نهر کشاورزی از این رودخانه منشعب شده و چهار نهر در بازه داخل شهر از آن آبگیری می‌کنند.

رودخانه خروشان «گادر» گدار نیز از کوه‌های غرب اشنویه سرچشمه می‌گیرد و با طی مسافتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر، طول شهرستان‌های اشنویه و نقده را می‌پیماید و سرانجام به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

*استاد دانشگاه، روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای

 

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، محسن افشارچی ظهر سه شنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان در محل استانداری زنجان، با بیان اینکه یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای کاهش مشکلات و تنش آبی، تسریع در اجرای عملیاتی سدهای نیمه‌تمام استان است، گفت: این مهم علاوه‌بر اینکه جزو مصوبات این جلسه محسوب می‌شود، به عنوان یکی از اهداف سفر رئیس‌جمهور به استان نیز خواهد بود.

ژئوتکستایل

 

وی با بیان اینکه این نگرانی باید توسط دستگاه‌های متولی امر مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: در حوزه آب، نگرانی جدی وجود دارد و مدیریت مصرف آب مد نظر همه قرار گیرد و باید با اتخاد تدابیر لازم در مدت کوتاه، میان و بلند مدت بتوان مسائل پیش روی کمبود آب باید رفع شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه مدیران تدابیر را به‌گونه‌ای بیندیشند که استفاده از اعتبارات به حداقل ممکن برسد و راندمان کار در حداکثر باشد. بدون این مهم کارها فقط بر روی کاغذ می‌ماند، گفت: باید برای رفع مشکلات حوزه آب در استان تنها نگاه اعتباری نباید باشد و با توجه به شرایط اقتصادی نمی‌توان تمامی مشکلات را حل کرد.

افشارچی افزود: برنامه‌های مختلف در حوزه آب در نظر گرفته شده که یکی از آنها تسریع در اجرای سدهای نیمه تمام است و کمک به اتمام طرح‌های نیمه تمام سدسازی از مطالبات استان در سفر رئیس جمهوری خواهد بود.

وی ادامه داد: تکمیل سدهای نیمه تمام استان نیز زمان بر است و اتمام چنین پروژه‌هایی به اعتبار نیاز دارد که با سفر رئیس جمهوری بخش‌هایی از این مهم محقق می‌شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه برای رفع آنها با حداقل منابع موجود باید متمرکز شد، ابراز داشت: یکی از هنرهای مجموعه مدیریتی استان در شرایط کم آبی، افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی است.

افشارچی با بیان اینکه دستگاه‌های مشارکت کننده با جهاد کشاورزی استان موضوع صرفه جویی را مورد توجه قرار دهند، ابراز کرد: فاصله مصرف آب شرب و آب کشاورزی در استان بسیار بالا است.

استخر ذخیره آب باران

 

استاندار زنجان به طرح‌های فاضلاب استان زنجان اشاره کرد و گفت: تکمیل این طرح‌ها نیز از دیگر اولویت‌های استان است که طی جلسات آینده و متناسب با اهمیت این مسائل اقدامات لازم انجام خواهد گرفت.

کد خبر 5347666

 

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: رئیس جمهور و هیئت دولت به زودی به استان زنجان سفر می‌کنند و در این میان بیان مطالبات و مشکلات موجود در استان در راستای حل مشکلات ضروری است، شهرستان طارم به عنوان قطب کشاورزی استان زنجان دارای ظرفیت‌های ارزشمندی در زمینه ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی است به گونه‌ای که تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی در این شهرستان باعث شده، زمینه مناسب برای توسعه صنایع تبدیلی در این شهرستان وجود داشته باشد ولی ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی تاکنون به شکل جامع و هدفمند محقق نشده است.

بام سبز

 

شهرستان طارم با توجه به اقلیم در کنار برخورداری از ظرفیت‌های بالا در حوزه کشاورزی و باغی، دارای قابلیت‌ها و فرصت‌های مناسب در زمینه گردشگری به خصوص گردشگری طبیعی است که به دلیل بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی استان زنجان آنچنان که باید شناخته نشده است.

طارم در پیچ و خم مشکلات/ مردم چشم انتظار دولت برای حل موانع تولید

شهرستان طارم در شمال استان زنجان، دیار همیشه سبز پوشیده از درختان زیتون با جاذبه‌های دیدنی بی شمار؛ نظیر آثار باستانی از قبیل آتشکده‌ها، قلعه‌های باستانی و محوطه‌های تمدنی و تاریخی، آب و هوای سرد، معتدل و گرم، سواحل زیبای ماسه‌ای و صخره‌ای قزل اوزن و در بعضی نقاط همراه با کشت محصولات کشاورزی و باغات میوه از شرق تا غرب این شهرستان، آبشارها و چشمه‌های خروشان، اماکن توریستی کوهستانی، جاده‌های چشم نواز و منتهی به طبیعت بکر در نزد ایرانیان و جهانیان همچنان ناشناخته است.

دغدغه‌های زیتون کاران اولویت سفر رئیس‌جمهور باشد

رئیس شورای ملی زیتون ایران در گفتگو با مهر در این خصوص اظهار کرد: حل دغدغه‌هایی که در حوزه زیتون وجود دارد، باید در اولویت سفر رئیس‌جمهور به استان زنجان قرار گیرد.

مهدی عباسی با بیان اینکه موضوع اولی که می‌تواند در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان زنجان مطرح شود، بحث تأمین آب زیتون‌کاران استان زنجان است، گفت: امروز در پیک آب و مشکلات ناشی از کم آبی هستیم.

با توجه به اینکه زنجان سهم ۴۰ درصدی تولید زیتون کشور را به خود اختصاص داده است، به تناسب همین جایگاه نیز باید راه‌های ارتباطی توسعه پیدا کند

این مسئول با یادآوری اینکه ورودی طارم از سمت غرب این شهرستان که شامل رودبار و منجیل می‌شود، بعد از گذشت نیم قرن هنوز یک طرفه است، ادامه داد: با توجه به اینکه زنجان سهم ۴۰ درصدی تولید زیتون کشور را به خود اختصاص داده است، به تناسب همین جایگاه نیز باید راه‌های ارتباطی توسعه پیدا کند، به همین خاطر نباید این گونه باشد که همه به دنبال توسعه تولید زیتون در استان باشیم اما نیم‌نگاهی به توسعه زیرساخت‌ها در این زمینه نیندازیم.

شرکت های تولید کننده ورق ژئوممبران

 

رئیس شورای ملی زیتون ایران، سومین موضوعی را که می‌توان در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان زنجان مطرح کرد، مربوط به بحث تسهیل در صدور مجوزها دانست و تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۹۰ درصد صنایع تبدیلی طارم مجوز بهره‌برداری نداشته و مهم‌ترین دلیل آن نیز به مسائل زیست‌محیطی برمی‌گردد.

عباسی با یادآوری اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی می‌تواند با ایجاد تصفیه‌خانه‌های مرتبط با زیتون، این مشکل را برطرف کند تا صنایع تبدیلی استان بتواند به صورت برندینگ فعالیت کنند، بیان کرد: امروز اولین سوال در حوزه زیتون این است که چرا زیتون زنجان برند نشده است. بدون شک تا زمانی که مجوزی در این خصوص صادر نشود، نمی‌توان در حوزه برندینگ ورود کرد؛ چرا که موضوع برندینگ باید به معنای واقعی کلمه اتفاق بیفتد، به همین خاطر صدور مجوزها می‌تواند این مشکلات را برطرف کند.

وی تخصیص آب بخشی از اراضی شیب‌دار طارم را به عنوان یکی دیگر از موضوعاتی است که می‌تواند در سفر رئیس‌جمهور به استان زنجان در اولویت قرار گیرد مطرح کرد، و گفت: در شهرستان طارم حدود ۹۰۰ هکتار بستر رودخانه به کشت برنج اختصاص داده شده و هر روز شاهد توسعه آن نیز هستیم، این در حالی است که جلوی توسعه زیتون در طارم گرفته شده است و این خود، دامن زدن به شرایط بحرانی موجود است.

این مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه زیتون یک ششم برنج آب مصرف می‌کند، به همین خاطر می‌توان نیمی از آب اراضی شیب‌دار را به موضوع زیتون اختصاص داد.

طارم در پیچ و خم مشکلات/ مردم چشم انتظار دولت برای حل موانع تولید

۱۵۵ واحد فرآوری صنعتی و حدود ۷۰۰ واحد فرآوری سنتی در شهرستان طارم فعالیت می‌کند که حداکثر ۵ درصد از این واحدها مجوز بهره‌برداری دارند

رئیس شورای ملی زیتون ایران عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۱۵۵ واحد فرآوری صنعتی و حدود ۷۰۰ واحد فرآوری سنتی در شهرستان طارم فعالیت می‌کند که حداکثر ۵ درصد از این واحدها مجوز بهره‌برداری دارند.

یک فعال رسانه‌ای در شهرستان طارم نیز در این خصوص گفت: در شهرستان طارم به عنوان قطب کشاورزی استان زنجان نیاز به وجود صنایع تبدیلی است تا محصولات کشاورزی بدون فرآوری صادر نشوند، نبود صنایع تبدیلی سبب شده صادرات محصولات این شهرستان بدون ارزش افزوده باشد که باید مسئولین با حمایت از سرمایه گذاران و تولید کنندگان این مشکل را برطرف کنند.

مهدی اسدی افزود: اختصاص تسهیلات برای آبیاری تحت فشار به مقدار ۱۰ هزار هکتار، تأمین اعتبار احداث کارخانه پودر سیر، تولید چیپس و ایجاد سردخانه، کمک به تجهیز کارگاه‌های تولید زیتون، بومی سازی و فرآوری محصولات زیتون و سیر توسط کشاورزی، برنامه ریزی و کمک به صادرات محصولات تولیدی طارم، اختصاص تسهیلات برای تکمیل و توسعه باغات زیتون در اراضی شیب دار از عمده درخواست‌ها و مطالبات کشاورزان این شهرستان است.

تقویت و استقرار صنایع تبدیلی یکی از راهکارهای توسعه و پیشرفت شهرستان طارم است

وی ادامه داد: تقویت و استقرار صنایع تبدیلی یکی از راهکارهای توسعه و پیشرفت این شهرستان است و با تقویت تعاونیها و تقاضا محور قرار دادن کشت و کار می‌توانیم الگوی کشت و کار را برای کشاورزان تعیین کرد.

این فعال رسانه‌ای در شهرستان طارم با بیان اینکه تأمین آب پایدار و مورد نیاز برای کشاورزی از دیگر دغدغه‌های مهم مردم طارم است که به رغم وجود ۲۲ رودخانه فصلی و دائمی گفت: در تابستان کشاورزان با بحران آب مواجه می‌شوند و کشاورزی و باغداری این خطه در خطر نابودی قرار می‌گیرد و احداث سدهای معیشتی و حفاظت از منابع آب عظیم این شهرستان همراه با بهره برداری از سدهای بالادستی می‌تواند نجات دهنده صنعت کشاورزی در این شهرستان باشد.

ورق پلاستیکی استخر

 

اسدی افزود: توسعه و بهسازی راههای ارتباطی داخلی و بین استانی از دیگر مشکلات این شهرستان است، چندین سال است که دو محور مواصلاتی مهم با ردیف اعتبار ملی به صورت لاک پشت وار در حال اجرا است.

وی ادامه داد: محور ارتباطی خلخال-کلور-درام-منجیل بیش از نیم قرن است که در پیچ و خم اعتبارات هنوز به بهره برداری نرسیده است، مسیری که می‌تواند علاوه بر توسعه اقتصاد شهرستان فاصله استان اردبیل به پایتخت کشور را نزدیک به ۹۰ کیلومتر کاهش دهد.

این یک فعال رسانه‌ای در شهرستان طارم گفت: محور مواصلاتی زنجان-بناب-طارم-منجیل دیگر مسیر مهم ارتباطی است که مرکز استان را به گیلان متصل کرده و علاوه بر ایمن بودن این راه و نزدیک کردن مرکز استان به شمال کشور، محوری مطمئن و امن برای استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، همدان و کرمانشاه جهت اتصال به شمال کشور خواهد بود.

طارم در پیچ و خم مشکلات/ مردم چشم انتظار دولت برای حل موانع تولید

اسدی افزود: مشکل آب شرب نیز از دیگر مشکلات اساسی طارم است که با توجه به منابع آبی مناسب هنوز مدیریت منابع آب در طارم اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: طارم به دلیل دارا بودن آثار طبیعی و تاریخی متنوع از جمله مناطق با ظرفیت بالا در حوزه گردشگری است که متأسفانه از این ظرفیت بهره برداری کافی نشده است و هنوز زیرساخت‌های لازم در این بخش صورت نگرفته است که نیاز به حمایت‌های ویژه از سرمایه گذاران در این بخش دارد.

سوء‌مدیریت و نداشتن آینده نگری باعث خشک شدن قزل اوزن شد

عضو کارگروه جوانان شهرستان طارم نیز در گفتگو با مهر اظهار کرد: مردم این منطقه سال‌هاست که در نتیجه کم‌کاری‌ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند که از جمله این موارد می‌توان به سوء‌مدیریت و نداشتن آینده نگری در خصوص قزل‌اوزن اشاره کرد که منجر به خشک شدن این رودخانه و آثار زیانبار آن شده است.

صدرا محمدی با بیان اینکه انجام سفرهای استانی در ابتدای کار دولت سیزدهم حاکی از جدیت دولت در خدمت‌گزاری به مردم است، گفت: اقدام رئیس‌جمهور در بازدید از استان‌ها، آن هم در روزهای اول تشکیل دولت، نشانگر اهتمام قوه مجریه به حل مشکلات و بازدیدهای میدانی منتهی به تدبیر، برنامه‌ریزی، اقدام و عمل مؤثر برای دست‌یابی به بالاترین حد بهره‌وری است.

وی در ادامه با یادآوری برخی دیگر از دغدغه‌های این منطقه ابراز کرد: عقب‌ماندگی سه پروژه مهم و حیاتی راه ارتباطی خلخال – کلور – درام - منجیل، زنجان – بناب – طارم - منجیل و آب‌بر – شفت - ملاسرا، تغییر نقشه و حذف بخش بزرگی از پروژه سد تنظیمی پاوه‌رود به عنوان نجات‌دهنده بخشی از کشاورزی شهرستان از دیگر مشکلات این شهرستان به شمار می‌رود.

در حوزه درمان نیز با مستهلک شدن ساختمان بیمارستان و نبود زیرساختهای لازم برای جذب تخصص‌های مهم در امور پزشکی مواجه هستیم

محمدی با بیان اینکه مشکل آب شرب طارم با وجود دارا بودن منابع عظیم آب به ویژه در شهرها و دهستان‌های بزرگ این منطقه هنوز پا بر جا است، خاطرنشان کرد: مهم‌تر از همه در حوزه درمان نیز با مستهلک شدن ساختمان بیمارستان و نبود زیرساختهای لازم برای جذب تخصص‌های مهم در امور پزشکی مواجه هستیم.

عضو کارگروه جوانان طارم تاکید کرد: مردم این شهرستان بی‌صبرانه منتظرند تا برای احیای رودخانه قزل‌اوزن و پروژه‌های نیمه جان این منطقه و نیز جلوگیری از خسارت‌های بیشتر به محیط زیست، اقتصاد، کشاورزی، اجتماع، زیر ساختهای سلامت و سایر ابعاد مرتبط با این موارد؛ جلساتی به ریاست رئیس‌جمهور پس از بازدید میدانی از بزرگ‌ترین باغ‌شهر زیتون ایران برگزار شود.

محمدی عنوان کرد: مردم این منطقه انتظار دارند که با درایت و اقدام و عمل جهادی دولت سیزدهم این موارد مهم و حیاتی برای شهرستان طارم در کانون توجه قرار گیرد.

طارم در پیچ و خم مشکلات/ مردم چشم انتظار دولت برای حل موانع تولید

توجه جدی به توسعه راه‌های ارتباطی و مواصلاتی صورت بگیرد

استخر ذخیره ی کشاورزی

 

فرماندار طارم نیز در گفتگو با مهر ضمن اشاره به اینکه موضوعات اصلی توسعه این شهرستان، توجه به توسعه راه‌های ارتباطی و مواصلاتی این منطقه است، اظهار کرد: امیدواریم با کمک مسئولان استانی و شهرستانی، استاندار و نمایندگان، این انتظارات به تحقق برسد.

رضاعلی انبارلو با یادآوری اینکه دیگر مسئله مهم در این شهرستان، موضوع کمبود آب کشاورزی است، افزود: متأسفانه با وجود خشکسالی، چند سالی است که موضوع حق‌آبه به دغدغه اصلی مردم طارم تبدیل شده است، به همین خاطر موضوع حق‌آبه را برای تأمین آب پایدار پیگیری خواهیم کرد، همچنین در کنار آن برنامه‌هایی برای احداث سدهای معیشتی داریم.

وی در ادامه، جذب و حمایت از سرمایه‌گذاران برای احداث واحدهای فرآوری برای برندسازی محصولات طارم را جزو مطالبات این منطقه در سفر رئیس‌جمهور به استان دانست و یادآور شد: فراموش نکنیم که تنها راه توسعه، شکوفایی و بالندگی، وحدت و انسجام خواهد بود.

کد خبر 5344841

 

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 292
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم با اعلام این مطلب گفت: برآورد می‌کنیم در پایان این طرح پنج ساله با احتساب حداقل ۳۰ درصد افزایش بهره وری در سطح فعلی و افزایش سطح کشت برخی محصولات جایگزین به افزایش حداقل ۱۰ میلیون تن محصولات غلات، حبوبات، علوفه و دانه‌های روغنی در اراضی دیم دست یابیم.

پوشش استخر

 

خشنود علیزاده پیش بینی کرد تا پایان این طرح، سطح زیر کشت اراضی دیم از حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار فعلی بر اساس آمارنامه رسمی سال ۹۸ به حدود ۸.۵ میلیون هکتار برسد.

وی با بیان این که طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور از سال گذشته در شش استان به طور محدود آغاز شده است، اظهار داشت: امسال گام دوم این طرح با همراهی و پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و مشارکت ۳۰۰ هزار بهره بردار در ۱۵ استان دیم خیز و در سطح ۲.۶ میلیون هکتار اجرا می‌شود.

علیزاده با اشاره به این که در حال حاضر بیش از ۳ میلیون هکتار از اراضی دیم به صورت آیش رها می‌شود، گفت: در این طرح از فضای آیش برای کشت جو و محصولات جایگزین که در تناوب با غلات هستند، استفاده می‌شود.

وی درباره جزئیات طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور شرح داد: ما در قالب این طرح به دنبال افزایش بهره وری تمام محصولات زراعی دیم و نیز افزایش سطح زیرکشت بعضی از محصولات مانند جو و محصولات جایگزین در تناوب با غلات هستیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم افزود: سطح زیر کشت گندم در این طرح افزایش نخواهد داشت، اما بر اساس برنامه ریزی ها، ۵۰۰ هزار هکتار به سطح فعلی کشت جو با توجه به قابلیت‌های این گیاه و تحمل آن به خشکی اضافه می‌شود.

وی سطح فعلی کشت جو در اراضی دیم را حدود ۹۰۰ هزار هکتار عنوان کرد.

روف گاردن

 

علیزاده ادامه داد: حداقل ۳ میلیون هکتار اراضی دیم که تحت آیش بودند به تدریج و ظرف پنج سال زیر کشت جو و محصولات جایگزین رفته و عملیاتی می‌شود.

وی معرفی یک الگوی کشت مناسب و قابل اجرا را از اهداف طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور دانست و تصریح کرد: در گذشته اکثر محصولات زیرکشت در اراضی دیم محدود به غلات بود به طوری که در سال ۹۸ حدود ۸۶ درصد سطح کشت اراضی دیم به گندم و جو اختصاص داشت و ادامه این روند می‌توانست وضعیت خطرناک و ناپایداری را در این اراضی ایجاد کند.

علیزاده افزود: برای تولید پایدار در درازمدت، سهم کشت غلات در دیمزارها ظرف پنج سال باید حدود ۶۰ درصد شود و مابقی اراضی دیم نیز به کشت محصولاتی همچون دانه‌های روغنی، حبوبات و علوفه اختصاص پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: کشت متوالی غلات موجب طغیان آفات و بیماری‌ها و فرسودگی خاک می‌شود، زیرا غلات از عمق و عناصر محدودی از خاک استفاده می‌کند.

رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم درباره عملکرد اقتصادی تولید در دیمزارها گفت: چنانچه کشاورزان از ارقام زراعی جدید بر اساس بسته‌های زراعی و دستورالعمل‌های فنی مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم استفاده کنند، حتی در شرایط سخت خشکسالی نیز عملکرد کاملاً اقتصادی خواهند داشت.

وی در همین حال پیش بینی کرد در پروژه جهش تولید در دیمزارهای کشور با بکارگیری توصیه‌های فنی این مؤسسه، عملکرد تمام محصولات زراعی حداقل ۳۰۰ کیلوگرم در هر هکتار افزایش یابد.

علیزاده با اشاره به تدوین ۱۰ دستورالعمل جدید محصولات زراعی دیم از سوی مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم گفت: این دستورالعمل‌های فنی در مورد کشت انواع غلات، حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی در مناطق مختلف اقلیمی تحت شرایط دیم و همچنین آبیاری تکمیلی برای ارقام گندم و جو دیم است.

ژئوگرید

 

وی اضافه کرد: علاوه بر این، بروشورهای ترویجی از دستورالعمل‌ها برای دسترسی آسان و راحت کارشناسان و مروجان، آماده و در اختیار معاونت امور زراعت و سازمان‌های جهاد استان‌ها خواهد گرفت.

کد خبر 5330578

 

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 306
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر فتحی عصر امروز دوشنبه در جلسه بررسی عملکرد و چالش‌های پیشروی بخش کشاورزی که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی برگزار شد گفت: در برنامه ریزی برای بخش کشاورزی باید استعدادهای استان در زیربخش های کشاورزی مدنظر قرار گیرد و بخش عمده توان و انرژی در این بخش‌ها متمرکز گردد.

لندفیل

 

وی از این برنامه‌ها تحت عنوان پروژه‌های شاخص یاد کرد که علاوه بر فعالیت‌های روتین کشاورزی در هر شهرستان نسبت به استعدادها، پتانسیل‌ها و فرصت‌ها و تهدیدهای آن شهرستان تعریف شده است.

وی در مورد دلایل عدم موفقیت و عملی نشدن برخی پروژه‌ها، در وهله اول به ساختار نامناسب حاکم بر بخش کشاورزی و بروکراسی اداری اشاره نمود و تمامی چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی را ناشی از دو علت عمده عدم وجود نظام بهره برداری متناسب با شرایط استان و در مقیاس بزرگ‌تر در کل کشور و ناکارآمدی بازرگانی محصولات کشاورزی دانست.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به لزوم اصلاح این ساختار نامناسب، اظهار داشت: عملی شدن و به نتیجه رسیدن استراتژی‌های مدنظر در ادارات تابعه سازمان جهادکشاورزی نیازمند تغییراتی در ساختار تصمیم گیری این سازمان‌ها و نقش رئیس سازمان جهادکشاورزی در این تصمیم گیری ها است.

فتحی ضمن اشاره به هماهنگی‌های لازم در حوزه آب و خاک گفت: فعالیت‌های بخش کشاورزی تابعی از فعالیت‌های بخش آب و خاک است لذا هماهنگی با شرکت آب منطقه‌ای باید بسیار نزدیک تر و عمیق‌تر باشد، سازمان آب به اجرایی نمودن شبکه اصلی آب در یک پروژه اقدام می‌نماید و سازمان جهاد کشاورزی نیز به اجرای شبکه فرعی پروژه دیگری می‌پردازد که به دلیل محدودیت اعتبارات هر دو پروژه نیمه کاره باقی می‌ماند این امر نیز ضرورت اصلاح ساختارها را نشان می‌دهد.

وی در ادامه عنوان نمود: علیرغم حاکم بودن شرایط خشکسالی و کم آبی، در مزارع شاخص طرح جهش تولید تا ۳ تن در هکتار محصول برداشت شده است.

وی در این راستا به شناسایی ارقام سازگار با شرایط دیم که بتواند با یک بار آبیاری عملکرد بالایی داشته باشد اشاره نمود که قابل جایگزین کردن ارقام آبی در حوزه دریاچه ارومیه است.

ضرورت اصلاح ساختار نامناسب حاکم بر بخش کشاورزی

geomembrane

 

ضرورت استفاده از توان علمی شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: در کنار بخش خصوصی باید از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی و آموزشی در بخش کشاورزی استفاده کرد.

علی جهانگیری گفت: تحول زمانی ایجاد می‌شود که تغییرات بدون نیاز به بررسی و تحقیق با چشم دیده شود.

وی با اشاره به تأثیر سرمایه گذاری‌های زیربنایی بر سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی گفت: باید اقداماتی انجام شود که مسائل دانش بنیان و تحقیقاتی به شکل پروژه بررسی و اجرایی شود که در دولت جدید در صورت شناسایی و تأیید پروژه، امکان اجرایی شدن قابل تحقق است و مدیران بخش کشاورزی برای رسیدن به این هدف باید برنامه ریزی مناسب و به موقع انجام دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با تاکید بر اجرای طرح‌های توسعه در دوره‌ای کمتر از ۵ سال گفت: اگر برنامه ریزی ها علمی و دقیق باشد و اقدامات به موقع و فنی اجرا شود و البته کشور با مشکلات خاصی مثل تحریم و بیماری مواجه نباشد، می‌توان طرح‌های توسعه‌ای را در کمتر از ۵ سال به مرحله بهره برداری رساند.

وی به بررسی پتانسیل و ظرفیت اجرای هر طرح و پروژه‌ای با توجه به منطقه‌ای که طرح اجرا می‌شود تاکید کرد و گفت: باید در اجرای هر طرح کشاورزی وضعیت نیروی کار و منابع انسانی، شرایط آب و هوایی، ظرفیت آب و خاک، حمل و نقل، مخاطرات و تأثیر اجرای طرح در منطقه و برآورد هزینه کلی بعد از اجرای طرح توجه شود.

جهانگیری با تاکید بر عدم توجه به انباشت سرمایه و سرمایه گذاری در زمان مناسب گفت: نرخ بهره وری در دهه ۹۰ حدود صفر و منفی بوده که به دلیل عدم برنامه ریزی و سرمایه گذاری در چند سال گذشته است.

وی افزود: عدم استفاده از ابزارها و ماشین آلات کشاورزی و تکنولوژی می‌تواند به از بین رفتن کشاورزی و اقتصاد مبتنی بر کشاورزی در طول زمان صدمه بزند.

ورق پلاستیکی

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر افزایش بهره وری با تولید چند برابری امکان پذیر است، افزود: باید از ظرفیت بخش‌های خصوصی استفاده کرد و به ظرفیت و امکانات دولت در قالب سازمان جهاد کشاورزی اکتفا نکرد چرا که این ظرفیت محدود است و امکان افزایش بهره وری تنها از طریق ظرفیت دولت وجود ندارد.

وی افزود: در کنار بخش خصوصی باید از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی به درستی استفاده کرد چرا که در دنیای امروز علم می‌تواند راه‌های جدید و کم هزینه تر برای افزایش بهره وری ارائه دهد.

کد خبر 5330870

 

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر فتحی شامگاه دوشنبه در جلسه بررسی نقش نظام صنفی کشاورزی در توسعه کشت‌های قراردادی گفت: چالش‌های بخش کشاورزی به قدری زیاد است که قرار دادن آنها در کنار هم به جمع اضداد می‌انجامد لذا باید برنامه‌ای برای مجموع این اضداد در نظر گرفته شود.

آب بندی استخر

وی این چالش‌ها را به دو بخش تقسیم نموده و گفت: گذشته از شرایط جوی که به شدت تأثیرگذار بوده و اصلی ترین چالش بخش کشاورزی است، این بخش از ۲ چالش عمده ناکارآمدی بازرگانی محصولات کشاورزی و عدم وجود نظام بهره برداری مشخص در زمینه فعالیت‌های کشاورزی رنج می‌برد.

وی افزود: در صورتی که این اطمینان ایجاد شود که کشاورز در بازار دچار مشکل نخواهد بود، طبیعتاً مسائل فنی و دیگر مسائل قابل حل خواهد بود زیرا خود کشاورز درصدد رفع آن برخواهد آمد اما کالبد شکافی این چالش ما را به مشکل اصلی نظام بهره برداری رهنمون می‌سازد کوچک بودن قطعات کشاورزی و اقتصادی نبودن واحدهای تولیدی همگی به اهمیت ندادن کشاورزان به بازار محصولات کشاورزی و تداوم استفاده از شیوه‌های سنتی منجر می‌گردد.

وی هدف کشاورزی قراردادی را ارتباط دادن تولیدکنندگان با گروه‌هایی دانست که با نیاز بازار آشنایی دارند افزود: به این ترتیب که خریداران به مطالعه نیازهای بازار و ذائقه مردم پرداخته و بر طبق آن قراردادی با تولید کنندگان منعقد می‌نمایند و حمایت‌های لازم را در جهت تولید محصولات مورد تقاضا به عمل می‌آورند به این ترتیب تولیدکنندگان نیز دغدغه از بابت فروش محصولات خود نخواهند داشت.

حوضچه پرورش ماهی

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به دغدغه‌های موجود در مورد گندم اظهار داشت: در مورد بقیه محصولات همان فرآیند وجود دارد و به قیمت روز آن محصول قرارداد بسته می‌شود اما در مورد خرید توافقی گندم ابهاماتی وجود دارد همانند اینکه وقتی در شهریور ماه قیمت گذاری صورت می‌گیرد قیمت زمان برداشت محصول نامشخص است اما حسن خرید توافقی گندم این است که کشاورز می‌تواند در مورد کاشت یا عدم کاشت گندم تصمیم گیری نماید با توجه به اینکه گندم محصولی استراتژیک است، در تمام کشورهای دارای ثبات اقتصادی، برنامه‌های مشخصی در راستای تولید آن در نظر گرفته می‌شود اما سوق دادن گندم در قالب کشاورزی قراردادی عمدتاً به دلیل ملاحظات صنف و صنعت است.

وی با اشاره به عمده ترین ایراد وارده به محصول گندم استان گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی استان گندم مورد تقاضای کارخانجاتی که بر مبنای میزان گلوتن اقدام به خرید می‌نمایند، با مشخصه‌های مورد درخواست در مناطق خاصی از استان امکان تولید دارد که در همان مناطق اقدام به تولید خواهد شد این اقدام امر مبارکی در راستای تنظیم بازار محصولات کشاورزی خواهد بود.

فتحی ضمن بیان اینکه خرید تضمینی کف قیمت می‌باشد تصریح نمود: خرید تضمینی آخرین راه حل در مقطعی است که تولیدکننده در فروش محصول خود به استیصال رسیده است در این هنگام دولت با برآورد هزینه تمام شده محصول (نه سود) اقدام به خرید محصول می‌نماید اگر در شهرستانی محصولات با خرید تضمینی به فروش نمی‌رسد می‌توان به این نتیجه رسید که اوضاع امیدوارکننده است.

وی بر اطلاع رسانی اطلاعات اساسنامه نظام صنفی به کشاورزان تاکید نموده و گفت: پروانه‌های صادره از سوی نظام صنفی کشاورزی قابل تبدیل به پروانه کسب می‌باشد که در تمام مراجع پروانه‌ای قابل قبول خواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه آئین نامه نظام صفی به همه استان‌ها ابلاغ شده و سازمان جهاد کشاورزی استان ناگزیر به اجرای آن است گفت: شکل گیری اتاق اصناف به طرح موضوعات کشاورزی در سطحی فراتر و در حوزه استانی کمک خواهد نمود.

پلاستیک استخر

 

وی گفت: تشکیل اتاق اصناف یا هر اقدام دیگری نمی‌تواند نافی زحمات نظام صنفی در طی ۱۰ سال گذشته باشد سنگ بنای اولیه تصمیم گیری امروز مسئولین بخش کشاورزی در راستای تشکیل اتاق اصناف و مجاب شدن ایشان برای ورود به این امر از نظام صنفی نشأت می‌گیرد تنها تفاوت موجود، افزایش مسئولیت در قبال حمایت از حقوق کشاورزان در سطحی بالاتر و استانی است.

کد خبر 5330888

 

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 286
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

اسفندیار امینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تاکنون هیچ صحبت روشنی با کشاورزان راجع به کشت پاییزه امسال نشده است، درباره علت تجمع روز گذشته کشاورزان در مقابل صدا و سیما و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، اظهار داشت: اصل داستان از اینجا شروع شد که مدیر حوضه آبریز زاینده رود در سفری که حدود دو هفته پیش به اصفهان داشت در جلسه با صنف کشاورزان اعلام کرد که امسال بارندگی کم است و نمی‌توانیم به کشاورزان آب دهیم و این صحبت مدیر حوضه به لحاظ فنی و حقوقی درست نبود زیرا راهکار وجود دارد.

حوضچه پرورش ماهی

 

وی با بیان اینکه کشاورزان اصفهان در سالی که گذشت آب نداشتند و در سال آبی پیش رو نیز با توجه به صحبت‌های مدیر حوضه گویا قرار نیست آب تحویل بگیرند، ادامه داد: به نظر می‌رسد طبق برنامه ریزی مسئولان امر شاید آبان ۱۴۰۱ آبی برای کشت پاییزه به کشاورزی داده شود، یعنی کشاورزان در سال ۱۴۰۲ به درآمد برسند و این سه سال را نمی‌دانیم کشاورز چگونه زندگی کند.

فلسفه وجودی یگان حفاظت رودخانه چیست؟

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان خاطرنشان کرد: سوال همیشگی کشاورزان این است که چرا رودخانه زاینده رود رها شده است و در بالادست سد چم آسمان تا سرشاخه‌های زاینده رود در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری سال آبی ۱۳۹۷- ۱۳۹۸ که ۲۱۴۴ میلیمتر بارندگی شده بود همه اراضی زراعی و باغاتی که در این محدوده به طور کامل آبیاری شد و برداشت کنندگان کاری به این موضوع نداشتند که چقدر حقابه دارند یا ندارند.

امینی ادامه داد: سال آبی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ که بارندگی حدود ۱۳۰۰ میلی متر بوده است و ورودی به سد نسبت به سال قبل‌تر حدود ۵۵۰ میلیون مترمکعب کمتر بود همچنان اراضی زراعی و باغاتی چم آسمان به بالا و بالادست سد آبیاری شد و توسعه یافت و هیچ محدودیتی برای آنها نبود و سال آبی گذشته ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ که بارندگی کمتر از یک هزار میلیمتر و ورودی به سد نصف بود باز هم بالادست چم آسمان و سد زاینده رود نه تنها همه اراضی زراعی و باغی را کامل آبیاری کردند بلکه دور آبیاری را کوتاه‌تر کردند و سطح کشاورزی را توسعه دادند.

وی اضافه کرد: کشاورزان این سوال را همیشه پرسیدند که حفاظت، نظارت و ماموریت‌هایی که شرکت‌های آب منطقه‌ای اصفهان و چهارمحال و بختیاری دارند برای چیست و چه می‌کنند؟ و اگر این‌ها نبودند، بدتر از این شرایط موجود چه اتفاقی می‌افتاد؟ اگر قرار باشد هر فردی که دسترسی به آب رودخانه دارد بدون هیچ محدودیتی هر مقدار که تمایل داشت، برداشت کند پس فلسفه وجودی شرکت‌های آب متطقه‌ای و یگان حفاظت و نظارت چیست؟

آمار شرب هیچ تناسبی با مصارف ندارد

آب بندی استخر

 

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان خاطرنشان کرد: فقط موضوعی که مطرح می‌کنند این است که پایین دست چم آسمان تا غرب و شرق اصفهان آب نیست و به شما نمی‌توان آب داد؛ آیا شرکت‌های آب منطقه‌ای و وزارت نیرو تشکیل شدند که اینگونه مدیریت کنند؟ اگر این‌ها به هیچ وجه نبودند، آنهایی که به صورت لجام گسیخته آب برداشت می‌کنند اگر حتی رهگذری از آنجا می‌گذشت چه بسا شرم می‌کردند و حداقل به این فکر می‌رسیدند که انسان‌های حقابه بری که هموطنانشان هستند نیز در پایین دست حوضه زندگی دارند.

امینی ابراز داشت: یک دروغ بزرگ به نام شرب را عَلم کردند که حجم زیادی آب برای آن برداشته می‌شود که البته هیچ تناسبی با آمار مصارف شرب اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری ندارد.

وی افزود: بیش از ۱۰ سال است که می‌گوئیم آمار شرب و غیر شرب را به ما بدهید مقاومت می‌کنند حتی سال ۱۳۹۵ وزارت نیرو بخشنامه کرده که شرکت‌های آب و فاضلاب آمار شرب و غیر و شرب را بدهند باز مقاومت می‌کنند.‌

آب را به نام شرب به صنعت و خدمات می‌فروشند

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان اضافه کرد: علت این مقاومت کردن‌ها برای ارائه آمار شرب و غیرشرب این است که همه آبی را که به نام شرب برداشت می‌کنند، شرب نیست بلکه به بخش‌های مختلف صنعت و خدمات و کشاورزی از مسیر آب و فاضلاب، به ازای پول‌های کلان آب می‌دهند اما به اسم شرب تمام می‌شود.

امینی اظهار داشت: کشاورزان اصفهان خط قرمز بودن شرب و صنعت را قبول دارند اما می‌گوید اکنون حداقل آبی به ما بدهند که کشت انجام دهیم تا این بارندگی‌ها روی محصول ببارد نه روی زمین خشک و بی حاصل؛ اجازه بدهید خودمان مدیریت کنیم اگر بود آب برداشت می‌کنیم اگر نبود نه اما برغم قانونی بودن این موضوع، خواسته کشاورزان را نمی‌پذیرند.

تاکنون هیچ وعده‌ای به کشاورزان برای کشت پاییزه ندادند

پلاستیک استخر

 

وی درباره نیاز آبی کنونی کشاورزان اصفهان گفت: شرکت آب منطقه‌ای در مورد آبی که به مدت ۲۰ روز در تابستان رها کرد، گفت ۶۲ میلیون مترمکعب بود اگر ۲۰ روز کشت در تابستان با ۶۲ میلیون انجام شده پس در پاییز نیز که بارندگی هم هست کشت می‌توان انجام داد اما مسئولان آب منطقه‌ای نیاز است که پس از بازگشایی آب در طول مسیر حفاظت کنند و در بالادست سد از دست درازی‌ها به آب جلوگیری کنند.‌

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان با بیان اینکه آب برای توزیع در شبکه برای کشت پاییزه وجود دارد که برای شرب و صنعت نیز مشکلی ایجاد نشود، گفت: شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اعلام می‌کند نمی‌توانیم آب را برسانیم؛ در حالی که طبق آمار این شرکت در ۱۰ روز تابستان حدود ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب وارد دو شبکه آبیاری شرق اصفهان و ۱۸ میلیون مترمکعب وارد شبکه غرب شده بود که در مجموع حدود ۳۲ میلیون مترمکعب آب می‌شود.

امینی خاطرنشان کرد: از این رو برای کشت پاییزه اگر ۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد شبکه‌های آبیاری شود کشاورزان کشت خود را انجام می‌دهند. ۵۰ میلیون مترمکعب را به مدت ۲۰ روز در این شبکه‌ها به کشاورزان تحویل دهند اما با توجه به صحبت‌های اخیر مدیر حوضه تاکنون هیچ وعده‌ای به کشاورزان اصفهان ندادند و همین امر موجب نگرانی آنها شده است.

کد خبر 5347231

 

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 285
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

احمد جباری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص نشست مجمع نمایندگان و استاندار هرمزگان با وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: دکتر ساداتی نژاد از جنس مجلس بوده و با دغدغه‌های نمایندگان مجلس آشنا است. از طرفی با توجه به تخصصی که در حوزه کشاورزی دارد می‌تواند در مسند وزیر جهاد کشاورزی مثمر ثمر باشد.

ورق ژئوممبران قیمت

 

وی با ذکر این نکته که وزارت جهاد کشاورزی در دولت جدید قطعاً متفاوت از گذشته فعالیت می‌کند، تصریح کرد: امیدوارم با نگاه ویژه‌ای که وزیر جهاد کشاورزی دارند، مشکلات کشاورزی استان هرمزگان رفع شود و گشایشی در وضعیت موجود حاصل شود و مردم تغییرات در مدت کوتاهی احساس کنند.

صیادان شناسنامه‌دار فاقد مجوز ساماندهی می‌شوند

عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان با اشاره به ساماندهی صیادان هرمزگان، تشریح کرد: ساماندهی صیادان موضوعی است که باید هر چه سریع‌تر در دستور کار دولت قرار گیرد و تدبیری برای آن اندیشیده شود؛ چراکه در صورت انجام یک کار علمی و صحیح می‌توان ارزآوری مناسبی را در این حوزه داشت.

جباری ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه نسبت به ساماندهی و صدور مجوز برای صیادان شناسنامه‌دار فاقد مجوز دستورات لازم را صادر کرد.

تفاهم نامه میان منابع طبیعی و بنیاد مسکن برای حل چالش تداخل اراضی منعقد می‌شود

ژئوسنتتیک

 

وی با اشاره به چالش‌های تداخل اراضی، اظهار کرد: بسیاری از اراضی مسکونی مردم که سالیان زیادی از سکونت افراد و ساخت و ساز در آنها می گذرد هنوز جزو اراضی ملی محسوب می‌شود و مردم کاملاً بلاتکلیف هستند.

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان ادامه داد: قدمت احداث برخی از این خانه‌ها به چند سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یا اوایل انقلاب بر می گردد اما هنوز مردم در خصوص اخذ سند و یا تسهیلات و خدمات برق و آب و بیمه و … با مشکل مواجه هستند.

جباری تشریح کرد: در این نشست مقرر شد که استاندار هرمزگان با انعقاد تفاهم نامه‌ای میان منابع طبیعی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نسبت به حل مشکل مردم برای همیشه اقدام کند.

وی اذعان کرد: در مجلس هشتم قانونی تحت عنوان تعیین تکلیف چاههای غیر مجاز محفوره قبل از سال ۱۳۸۵ تصویب شد اما متاسفانه اجرای این قانون هنوز روی زمین مانده است چراکه منابع طبیعی زمینی که چاه در آن حفر شده است را تعیین و تکلیف نمی‌کند که مقرر شد که وزیر جهاد کشاورزی موضوع را پیگیری کند.

سقف جوجه‌ریزی مرغداری‌های استان هرمزگان افزایش یافت

جباری با ذکر این نکته که غرب استان هرمزگان قطب اول تولید گوشت سفید در هرمزگان است، ابراز داشت: تعیین سقف برای جوجه ریزی مرغداری ها (جوجه یک روزه) استان هرمزگان از سوی وزارتخانه مشکلاتی را برای این بخش ایجاد کرده است. می‌توان گفت اجرای این سقف جوجه‌ریزی موضوعی غیرکارشناسی است، که در این خصوص نیز وزیر دستور داد به سرعت سهمیه برابر نیاز استان افزایش یابد.

وی تصریح کرد: بانک‌ها به دلیل سیاست‌های غیر حمایتی موجب خسران زیاد و ورشکستگی کشاورزان به خصوص مرغداران و دامداران شده اند چرا که با دریافت سودهای کلان و دیرکردها، سرمایه گذاران را به ورطه‌ی ورشکستگی کشانده اند.

ورق پلاستیک

 

عضو مجمع نمایندگان هرمزگان گفت: بر اساس وعده‌ای که وزیر جهاد کشاورزی داد، وزیر و تیم مدیریت ارشد جهاد کشاورزی در آینده‌ای نزدیک به هرمزگان سفر می‌کنند.

 

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 328
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

رضا احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از منابع طبیعی استان ایلام مراتع هستند، گفت: بیش از یک میلیون و ۱۴۶ هزار هکتار از عرصه‌های ملی استان در حوزه مراتع قلمداد می‌شوند.

نصب ورق ژئوممبران

 

وی تصریح کرد: مراتع تاثیر بسیار زیادی بر معیشت مردم به خصوص دامداران، پرورش دهندگان زنبور عسل و تولیدکنندگان عسل و نیز نقش مهمی در بحث حفاظت از خاک و جلوگیری از طغیان آفات و بیماری‌ها دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در استان با همکاری مجموعه سازمان جهاد کشاورزی، امور عشایری و دامپزشکی استان زمینه مناسبی برای استفاده بهره برداران بومی با استناد از قوانین ضوابط و شرایط چرای دام به میزان ظرفیت مراتع فراهم شده است.

احمدی عنوان کرد: مدیریت چرای دام و بهره برداران در بحث قطعه بندی مراتع، رعایت فصل‌های استفاده و ظرفیت ورود و خروج کمک شایانی به حفظ مراتع استان خواهد کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام بیان کرد: در راستای بحث توسعه متوازن در استان، باید عرصه‌های مرتعی را با کمک خود بهره برداران احیا کنیم.

بیش از ۸ هزار همیار طبیعت در استان وجود دارد

ژئوممبران

 

احمدی اضافه کرد: نهادینه شدن فرهنگ منابع طبیعی نیازمند فرهنگ سازی دارد و در همین راستا هم اکنون بیش از ۸ هزار همیار طبیعت در استان وجود دارد.

وی گفت: با آموزش‌های مختلف از طریق مدارس، خانواده‌ها، سازمان‌های مردم نهاد قصد داریم فرهنگ منابع طبیعی را در استان نهادینه کنیم.

وی افزود: جنگل‌های استان بیش از ۳۲ درصد و مراتع و بیانان نیز بیش از ۵۷ درصد از مساحت استان را به خود اختصاص داده‌اند.

پایش جنگل‌ها و مراتع استان با استفاده از سیستم‌های رصد ماهواره‌ای

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام با اشاره به اینکه پایش جنگل‌ها و مراتع استان با استفاده از سیستم‌های رصد ماهواره‌ای استفاده می‌شود، افزود: منابع طبیعی استاان به دنبال تقویت این موضوع است و برنامه داریم از سیستم‌های پهبادی برای بحث حفاظت و گشت‌ها در جنگل‌ها و مراتع استان استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: ۲۵ دستگاه خودرو به صورت ویژه حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی استان را به صورت روزانه دنبال می‌کنند، در زمینه حفاظت از جنگل خود مردم، دهیاران، بخشداران نیز همکاری دارند.

احمدی افزود: تغییرات اقلیمی به عنوان تهدیدی جدی در بحث منابع طبیعی به خصوص در جنگل‌ها است، باید در راستای حفاظت جدی تر از جنگل‌ها همه آحاد مردم همکاری داشته باشند.

۱۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان ایلام به لورانتوس آلوده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام بیان داشت: گیاه نیمه انگلی لورانتوس در جنگل‌های استان به شدت در حال شیوع است و بیش از ۱۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های استان را هدف قرار داده است.

احمدی اضافه کرد: در زمینه مدیریت و کنترل این آفت، گروه‌های مردمی با منابع طبیعی استان ایلام همکاری بسیار خوبی دارند.

وی ادامه داد: تغییر و جایگزینی سوخت یکی از مسائل در روستاهای استان است و در حال حاضر بسیاری از روستاهای استان تحت گازکشی قرار دارند.

ژئوممبران چیست

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام بیان کرد: در برخی مناطق استان هم اکنون از آبگرمکن های خورشیدی استفاده می‌شود، امیدواریم با مجموع اقدامات انجام شده در بحث گازرسانی و انرژی خورشیدی بحث حذف استفاده از درخت و هیزم را فراهم کنیم.

کد خبر 5347396

منبع مهرنیوز



:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 297
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آبان 1400 | نظرات ()