نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی خیام نکویی با حضور در پارک علم و فن و آوری فارس تصریح کرد: نخست باید تمهیداتی در نظر بگیریم تا حمایت کنیم از افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی و دوم اینکه ده دهکده فناوری و نوآوری بخش کشاورزی در ده استان کشور ایجاد کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور با بیان اینکه اولین دهکده فناوری و نوآوری بخش کشاورزی در استان خراسان رضوی ایجاد و ۱۴۰ شرکت دانش بنیان در آن مستقر است، افزود: از لحاظ محتوایی ما چند اقدام را باید انجام دهیم که حال مردم را در حوزه غذا خوب کند.

به گفته وی؛ با توجه به آزاد سازی مردمی یارانه‌ها یک فرصت کم نظیر برای دانش بنیان کردن کشاورزی فراهم شده است؛ می‌توانیم با دانش هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی را بکاهیم و قیمت تمام شده محصول را پایین بیاوریم همانطور که این کار در طرح‌های پایلوت محقق شده است.

او با اشاره دوباره به مصوبه هیأت دولت ابراز کرد: در این مصوبه یک مأموریت بزرگ به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تات محول شده است که آن هم تغییر ساختار کل مجموعه کشاورزی با نگاه پارک علم و فناوری است.

این مقام مسئول با بیان اینکه رشته‌های متعددی از آی تی و انفورماتیک قابلیت ورود به بخش کشاورزی را دارد، عنوان کرد: سالانه حدود ۳۰ درصد از ۱۲۰ میلیون تن مواد غذایی تولید شده در کشور ضایع می‌شود که نگران کننده است؛ به طور متوسط غذای ۲۵ میلیون نفر دور ریخته می‌شود؛ اینجا دانش و فناوری می‌تواند خودنمایی کند.

خیام نکویی از موضوعات اصلاح نژاد دام، روش‌های نوین آبیاری، روش‌های نوین آبزیان، توسعه کاربردی فناوری تولید آنزیم و مکمل‌ها به عنوان زمینه‌های فراهم برای توسعه شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فن آوری نام برد.

ژئوممبران

وی گفت: امروز مردم حاضر هستند برای سلامت خود پول خرج کنند و پول برای سلامت دادن یعنی اگر شما در حوزه دانش و فناوری خود ورود پیدا کردید مشتری دارید؛ شرایط هموار است این فرصت را غنیمت بشمارید.

کد خبر 5493546

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: توسعه سیستم‌های آبیاری نوین با توجه به وضعیت آب‌های سطحی و زیرزمینی و روند خشک شدن دریاچه ارومیه باید در اولویت نخست دست اندرکاران بخش کشاورزی آذربایجان غربی قرار گیرد، ضرورتی که در سال‌های اخیر چندان مورد توجه دولت و مسئولان قرار نگرفته است.

استان آذربایجان غربی از قطب‌های کشاورزی کشور است که با مشکل کمبود منابع آبی روبه‌رو شده و توسعه آبیاری نوین در این استان راهکار برون‌رفت از مشکلات کشاورزی و کم‌آبی و بحران آب دریاچه ارومیه است.

در آستانه سفر رئیس‌جمهور و اعضای کابینه به استان آذربایجان غربی خبرگزاری مهر در سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر طرح مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم خواهد کرد.

در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورداشاره قرار خواهد گرفت تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود.

برای پیگیری گزارش‌های مهر لینک «مطالبات مردم آذربایجان غربی از دولت» را دنبال کنید. این لینک در کنار صفحه استانی خبرگزاری مهر قرار دارد و مخاطبان این رسانه می‌توانند نکات مدنظر خود را در بخش نظرات در میان بگذارند.

در این گزارش با نگاهی به مطالبات بخش مربوط به اقتصادی و کشاورزی آذربایجان غربی از دولت به بخش کشاورزی به عنوان پیشران اقتصادی آذربایجان غربی خواهیم پرداخت.

هدررفت آب در بخش کشاورزی آذربایجان غربی/آبیاری مدرن بلاتکلیف ماند

فروش ورق ژئوممبران 

مصرف ۹۰ درصد منابع آبی توسط بخش کشاورزی آذربایجان غربی

اگر چه آذربایجان غربی همچنان دومین استان پرآب کشور محسوب می‌شود، اما توسعه سیستم‌های آبیاری نوین با توجه به وضعیت آب‌های سطحی و زیرزمینی و روند خشک شدن دریاچه ارومیه باید در اولویت نخست دست اندرکاران بخش کشاورزی قرار گیرد.

تغییر اقلیم و کاهش نزولات جوی از یک سو و مصرف بی رویه از سوی دیگر، کم آبی را به عنوان یک دغدغه مهم، پیش روی تمام بخش‌ها از جمله کشاورزی استان قرار داده و کاهش آثار مخرب آن نیازمند همراهی مردم و مسئولان است.

بخش کشاورزی با بیش از ۹۰ درصد، بزرگترین مصرف کننده آب به شمار می‌رود و بیش از ۸۰ درصد منابع آب هم به دلیل استفاده نکردن از تکنولوژی‌های پیشرفته آبیاری و رعایت نکردن الگوی کشت صحیح در مناطق مختلف، در این بخش به هدر می‌رود.

در بسیاری از مناطق آذربایجان غربی همچنان کشاورزان از شیوه‌های سنتی برای کشت و آبیاری محصول استفاده می‌کنند و این روش‌ها بیشترین سهم مصرفی آب را به دنبال دارد.

کشاورزی در اواخر دهه ۸۰ شمسی، محور توسعه آذربایجان غربی عنوان شد و بر همین اساس این بخش بدون ضابطه و غیرکارشناسی گسترش یافت، بر همین اساس افزایش سطح زیر کشت اراضی کشاورزی بدون توجه به استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری، مصرف آب را در این حوزه به صورت سرسام آوری افزایش داد.

چند سال خشکسالی و کاهش بارندگی از یک سو و توسعه بی رویه کشاورزی نیز از سوی دیگر موجب کاهش آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه شد و روند خشک شدن آن را تشدید کرد.

آبیاری نوین به‌عنوان یکی از راه‌های افزایش راندمان تولید و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، مورد توجه مسئولان قرارگرفته است اما هنوز به نتایج مطلوبی در زمینه توسعه آبیاری نوین در آذربایجان غربی نرسیده‌ایم.

هدررفت آب در بخش کشاورزی آذربایجان غربی/آبیاری مدرن بلاتکلیف ماند

طرح آبیاری مدرن در آذربایجان غربی به درستی اجرا نشده است

آذربایجان غربی با تولید سالانه ۶ میلیون تن محصول کشاورزی، به یکی از قطب‌های کشاورزی کشور تبدیل‌شده است و از هم‌مرزی با سه کشور برخوردار است و تنها استان کشور است که با ترکیه هم‌مرز است بنابراین از ظرفیت‌های صادراتی بالقوه‌ای برخوردار است که توسعه آبیاری نوین با تأثیراتی که بر کشاورزی دارد می‌تواند اثرات مطلوبی درزمینه افزایش اشتغال، افزایش تولید، افزایش صادرات، کاهش مصرف آب و برطرف شدن بحران آب دریاچه ارومیه داشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از روند کند اجرای طرح آبیاری تحت فشار گفت: متأسفانه این طرح به درستی در استان اجرا نشده و موجب مشکلات زیادی در بخش کشاورزی شده است.

جلال محمود زاده عنوان کرد: در قالب طرح ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار بود به ازای اجرای طرح آبیاری تحت فشار در بخش آب کشاورزی صرفه جویی شود که این طرح درست اجرا نشد.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد احیای دریاچه به ازای تبدیل هر هکتار اراضی از روش آبیاری سنتی به آبیاری تحت فشار ۸ درصد مصرف آب آن بخش کاهش می‌یابد، تصریح کرد: در مدت ۵ سال اخیر نزدیک ۵۰ درصد آب کشاورزی منطقه کاهش یافته بدون اینکه آبیاری نوین چشمگیری در استان انجام شود.

محمودزاده با اشاره به اینکه هم اکنون یک هزار و ۵۰۰ پرونده آبیاری تحت فشار در استان تشکیل شده که به دلیل عدم صدور مجوز راکد باقی مانده‌اند، گفت: میزان آب مورد نیاز مهاباد ۱۵۰ میلیون مترمکعب در سال است به بهانه اجرای صرفه جویی آب این میزان به ۸۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته بدون اینکه طرح آبیاری تحت فشار اجرا شود.

هدررفت آب در بخش کشاورزی آذربایجان غربی/آبیاری مدرن بلاتکلیف ماند

۲۴۰ هزار هکتار اراضی آبی آذربایجان غربی باید به آبیاری مدرن مجهز شود

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت اجرای این طرح اظهار کرد: هم اکنون ۴۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم در استان وجود دارد که از این میزان ۶۰ درصد شامل ۲۴۰ هزار هکتار قابلیت تبدیل شدن به آبیاری تحت فشار را دارند.

مازیار آرین با بیان اینکه هم اکنون ۱۴۰ هزار هکتار شامل ۶۲ هزار هکتار از محل مهار آب‌های مرزی و مابقی نیز از ۲۰ سال گذشته تاکنون در استان به آبیاری نوین مجهز شده اند، افزود: برای اجرای این میزان طرح بیش از هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان در بخش اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار از محل مهار آب‌های مرزی و به همین میزان اعتبار نیز در زمینه اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار در استان هزینه شده است.

مدیر آب و خاک و امور مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه تقویت سیستم آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی استان یکی از مطالبات جدی مردم استان است، گفت: در این راستا برای تسریع در روند اجرای این طرح هزار میلیارد تومان در زمینه اجرای طرح از محل مهار رودخانه‌های مرزی و ۸۴۰ میلیارد تومان نیز برای سایر طرح‌های آب و خاک پیشنهاد اعتبار در سفر روز جمعه دولت به استان پیشنهاد شده است.

با اجرای طرح‌های آبیاری زیر سطحی و هوشمند میزان هدر رفت آب به صفر رسیده و آب مصرفی هدررفت از طریق سنسورهای هوشمند به نسبت تغییرات آب هوایی قابل تنظیم است

فروش ژئوممبران 

در این روش آبیاری سیستم آبیاری از سطحی به زیر سطحی تبدیل شده و میزان هدر رفت آب به صفر می‌رسد و آب از طریق سنسورهای هوشمند تعبیه شده برای هر درخت به نسبت تغییرات اب هوایی قابل تنظیم است.

با توجه به بحران اب و اینکه نزدیک به ۹۰ درصد هدر رفت اب در بخش کشاورزی است این روش راه حل مناسب و مفید در مصرف بهینه آب به حساب می‌آید و مصرف آب نسبت به روش‌های نوین آبیاری ۲۵ درصد کاهش می یاید.

آذربایجان غربی ۱۱۵ هزار هکتار باغ دارد که برای آبیاری هر درخت در سه روز ۶۰ لیتر اب مصرف می‌شود اما با استفاده از روش‌های آبیاری هوشمند این میزان مصرف آب به نصف کاهش می‌یابد.

کد خبر 5493731

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، اخبار این هفته حوزه کشاورزی عمدتا مربوط به طرح مردمی سازی یارانه ها بود و در این میان افزایش تعداد مبتلایان به تب کریمه و هشدار دامپزشکی در این زمینه از جمله دیگر اخبار مهم حوزه بوده است.

در این زمینه، محمد قربانی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نحوه حمایت دولت از واحدهای تولیدی و تأمین نقدینگی این واحدها بعد از آزادسازی قیمت‌ها گفت: دولت و مجموعه وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از واحدهای تولیدی دو شیوه را در دستور کار قرار دادند که شیوه اول حمایت و تأمین نقدینگی این واحدهاست و شیوه دوم حمایت در زمینه خرید و جمع آوری مازاد احتمالی محصولات تولیدی از جمله شیر، مرغ و تخم مرغ است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

همچنین معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای قیمت های جدید ذرت، جو و کنجاله سویا در سامانه بازارگاه را اعلام کرد. براین اساس قیمت هر کیلوگرم جو و ذرت ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و کنجاله سویا ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شد. (اینجا بخوانید)

گفته می شود دلیل کاهش ۷۰۰ تومانی قیمت نهاده های دامی در سامانه بازارگاه احتساب کرایه حمل و نقل بوده است، در این راستا احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره دلیل کاهش ۷۰۰ تومانی قیمت نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه، توضیح داد که قیمت‌های جدید ذرت، جو و کنجاله سویا در سامانه بازارگاه اعلام شده و بر این اساس قیمت جو و ذرت هر کیلوگرم ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و قیمت کنجاله سویا ۱۶,۳۰۰ تومان و ۷۰۰ تومان زیر نرخ مصوب است. دلیل این مساله نیز کرایه حملی است که تولیدکنندگان باید پرداخت کنند.

قیمت ورق ژئوممبران

وی با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: دولت باید عرضه نهاده‌های دامی را در سامانه بازارگاه با ارز نیما به اندازه کافی انجام دهد و بازار را اشباع کند تا تولید ضربه نخورد.

مقدسی این کار را یکی از مهم‌ترین ابزارهای کنترل بازار بعد از حذف ارز ترجیحی خواند و افزود: در شرایط کنونی، سامانه بازارگاه مانند تابلوی بورس است و زمانی که نهاده به اندازه کافی در این سامانه عرضه شود و تولیدکننده بتواند آن را خریداری کند نیازی برای مراجعه به بازار آزاد نیست. (اینجا بخوانید)

جزئیات نظارت دولت بر بازار کالاهای اساسی

از دیگر اخبار مهم حوزه در هفته جاری، نحوه نظارت دولت بر بازار کالاهای اساسی بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، در این راستا مسعود امرالهی مدیر کل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تدابیر این وزارتخانه برای مدیریت بازار کالاهای اساسی و جلوگیری از افزایش دومینووار قیمت‌ها بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: خوشبختانه در ابتدای طرح مشکل خاصی نداشتیم و بازار نیز تقریباً به تعادل رسیده ضمن اینکه در حوزه دسترسی مردم به کالاها نیز مشکل خاصی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در حوزه خرده فروشی‌ها و شبکه‌های توزیع مشکلاتی وجود داشت که این مشکلات نیز به مرور رفع شد.

مدیر کل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ملاک ما قیمت‌هایی است که به تصویب سازمان حمایت می‌رسد گفت: نظارت و کنترل‌هایی که توسط بازرسان ما انجام می‌شود بر همین اساس است و تا زمانی که افزایش قیمت یک کالا به تصویب سازمان حمایت نرسیده باشد تخلف محسوب می‌شود و بازرسان ما با آن برخورد می‌کنند.

امرالهی با اشاره به اینکه تمام شبکه تأمین، تولید و توزیع کالاهای اساسی تحت نظارت دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: بازرسان وزارت صمت، اصناف، بسیج و گشت تعزیرات نیز در این حوزه با ما همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بازرسی‌ها هر روز انجام می‌شود ادامه داد: این بازرسی‌ها هم به صورت نوبه‌ای و هم به صورت شکایت محور انجام می‌شود.

مدیر کل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد: اگر مردم با هرگونه گران فروشی در حوزه کالاهای اساسی مواجه شدند می‌توانند آن را به سامانه ۱۲۴ گزارش دهند و بازرسین ما در اولین فرصت این مسئله را بررسی می‌کنند و در صورت محرز شدن تخلف، پرونده واحد مذکور به تعزیرات ارسال می‌شود.

افزایش تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو

از دیگر اخبار مهم حوزه کشاورزی در هفته جاری، افزایش مبتلایان به تب کریمه کنگو بود که در این راستا سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون ۵ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو شناسایی شده اند که متأسفانه ۱ نفر فوت شده است. ۱ نفر نیز به این بیماری مشکوک است.

براین اساس شرایط پیشگیری و درمان بیماری تب کریمه کنگو در کشور مهیا است ضمن اینکه تب کریمه کنگو بین انسان و دام مشترک است و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، انسان مبتلا خواهد شد.

این سازمان از مردم خواست توصیه‌های سازمان دامپزشکی را در این زمینه جدی بگیرند و تصریح کرد: این بیماری با رعایت چند اصول ساده بهداشتی رو به افزایش نخواهد رفت که به شرح ذیل است.

۱- حذف کنه ناقل بیماری از طریق سمپاشی و حمام دادن دام‌ها و سمپاشی و ضدعفونی نمودن اماکن دامی طبق نظر دامپزشکی.

۲- خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام.

۳- خودداری از تماس غشاهای مخاطی بدن (نظیر چشم و دهان) با ترشحات و خون دام آلوده.

۴- خودداری از کشتار دام در محلهای غیر مجاز.

۵- تهیه گوشت مورد نیاز از محلهای مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی.

۶- نگهداری گوشت تازه دام به صورت کامل به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۲ تا ۴ درجه سانتیگراد. (دمای یخچال)

۷- روش‌های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوان (پوشیدن دستکش، لباس بلند، چکمه، ماسک و عینک).

۸- اجتناب از خوردن جگر خام ونیم پخته.

۹- ویروس در برابر حرارت حساس است لذا پختن گوشت باعث از بین رفتن ویروس می‌شود.

۱۰- در صورت ایجاد هرگونه زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و با بروز علائم بیماری، سریعاً به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمائید.

کد خبر 5493509

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا افلاطونی روز پنجشنبه در نشست پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به استان قزوین در حوزه بخش کشاورزی اظهار کرد: مصوبات سفر رئیس جمهور برکات زیادی برای استان در بخش کشاورزی در بر داشته و با یک برنامه عملیاتی می‌توان به شکل واقعی حوزه کشاورزی استان را متحول ساخت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: اجرای این مصوبات بزرگترین خدمت به دشت قزوین است و می‌تواند میزان بهره‌وری و سود اقتصادی را در بخش کشاورزی افزایش دهد.

این مسئول عنوان کرد: پیگیری برای احداث شهرک گیاهان دارویی که بتواند زمینه طبیعت گردی را در منطقه الموت فراهم کند باید در دستور کار قرار گیرد؛ چراکه بخش الموت از سابق جز قطب‌های گردشگری قزوین محسوب می‌شد و اکنون با تحقق این مهم همگرایی کشاورزی گردشگری پدیدار می‌شود.

قیمت ژئوممبران

وی بیان کرد: خدمات مکانیزه پایش اراضی کشاورزی در سال جاری کلید خورده و باید با همکاری اداره کل منابع طبیعی و مدیریت امور اراضی مورد استفاده قرار گیرد تا رصد اراضی استان از حالت سنتی خارج شود.

افلاطونی گفت: پروژه‌های بسیار خوبی برای کشاورزی قزوین تدوین شده که باید با زمان بندی و نقشه دقیق عملیاتی طرح ریزی شوند.

وی در خاتمه یادآور شد: موضوعات بیابان زدایی، پیگیری کاداستر اراضی کشاورزی، رفع تداخل اراضی، استفاده از پهپادها برای سم پاشی آفات در مناطق طارم سفلی، کمک‌های فنی و اعتباری باغات، بازسازی و نوسازی قنوات، پیگیری برای برداشتن رفع موانع شهرک گلخانه‌ای نودهک در حوزه آب، برق و گاز و برنامه ریزی برای افزایش استخرهای ذخیره آب کشاورزی از دیگر مواردی بود که در این نشست بر آن تاکید شد.

کد خبر 5493931

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - با خشک‌سالی‌های اخیر در ایران و البته در سایر نقاط جهان، اهمیت آب بیشتر از گذشته نمایان شده و جنگ‌های آبی پیدا و پنهان کشورها به استانی و شهری و حتی روستایی رسیده و تبدیل به مهم‌ترین عامل مناقشات و اختلافات فی‌مابین شده است و در شهرستان خوی و باوجود دو رودخانه تقریباً دائمی قطور و الند با حجم بالغ‌بر ۳۰۰ میلیون مترمکعب از داخل شهر عبور کرده و به رودخانه ارس متصل می‌شوند.

استفاده بی رویه از آب‌های زیرزمینی و کاهش نزولات آسمانی، وضعیت آب‌های زیرزمینی خوی را در شرایط نامطلوبی قرار داده و امروز کمبود آب شرب این شهرستان به وضعیتی رسیده است که برخی از مسئولان خبر از امکان مهاجرت مردم در صورت عدم چاره اندیشی برای حل این معضل خبر می‌دهند.

مشکل آب شرب خوی مربوط به چند سال اخیر نیست بلکه سالهاست این شهرستان درگیر مشکل تأمین آب شرب و در این مدت طرح‌های متعددی از جمله احداث سد آغ چای و غازان در دستور کار قرار داشت این طرح‌های با وجود طرح چندین باره به مرحله اجرا نرسیده منتفی شده و امروز احداث سند الند مهمترین راهکار حل این مشکل مطرح می‌شود.

در حالی که کمبود آب شرب و تأمین آب موردنیاز از طریق اجرایی شدن «طرح تأمین آب شرب خوی از سد آغ چای» به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم این منطقه تبدیل شده اما مسئولان ذیربط با انداختن توپ مشکل در زمین یکدیگر خیال حل این مشکل را ندارند.

در آستانه سفر رئیس‌جمهور و اعضای کابینه به استان آذربایجان غربی خبرگزاری مهر در سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر طرح مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم خواهد کرد.

در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … مورداشاره قرار خواهد گرفت تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود.

ورق ژئوممبران ایرانی

برای پیگیری گزارش‌های مهر لینک «مطالبات مردم آذربایجان غربی از دولت» را دنبال کنید. این لینک در کنار صفحه استانی خبرگزاری مهر قرار داده خواهد شد و مخاطبان این رسانه می‌توانند نکات مدنظر خود را در بخش نظرات در میان بگذارند.

در این گزارش با نگاهی به مطالبات آبی مردم خوی و مناطق اطراف آن از دولت به موضوع سدسازی در شهرستان خوی خواهیم پرداخت.

خوی از دشت‌های ممنوعه استان به شمار می‌رود و در این راستا تنها اجازه حفر چاه برای تأمین آب شرب در این شهرستان صادر می‌شود اما این امر نیز خطر خالی شدن سفره‌های زیرزمینی را در پی دارد.

خوی یکی از ۴ دشت ممنوعه آذربایجان غربی سالیان متمادی با بحران آب شرب مواجه بوده و رفع این مشکل درگیر وعده‌های بی سرانجام مسئولان است، در آستانه سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی باید منتظر ماند و دید این مشکل برای همیشه رفع می‌شود یا نه.

مصارف ورق ژئوممبران

تنش آبی دردومین شهربزرگ آذربایجان غربی/ آب سد آغ‌چای به خوی نرسید

آب سد آغ چای به خوی نرسید

در سال‌های نه‌چندان دور یعنی حدود ۱۵ سال پیش که شهر چایپاره در ۳۰ کیلومتری خوی، یکی از بخش‌های آن بود، همه مردم و مسئولین متفق‌القول برای سد آغ‌چای بودند که مطالعات و طرح اولیه آن متعلق به دوران قبل از انقلاب بود که خوشبختانه در سال ۹۰ به بهره‌برداری رسید اما با ساخت این سد مشکل آب شرب خوی حل نشد چراکه اولاً فاصله ۴۲ کیلومتری سد تا خوی تبدیل به یک مانع شد و ثانیه که بخش چایپاره از خوی جدا شده و تبدیل به شهرستان چایپاره شد و با توجه به قرارگیری این سد در محدوده شهرستان تازه تأسیس چایپاره، دیگر امکان استفاده و بهره‌برداری از آب آن برای مردم خوی میسر نشد.

جالب اینکه لوله‌های انتقال آب از سد آغ چای به سمت خوی تا پایان زمان نمایندگی مؤید حسینی صدر، نماینده اسبق خوی در سال ۹۴، خریداری شد اما متأسفانه با توجه به وجود نماینده‌ای مشترک در خوی و چایپاره، برخی افراد برای رأی آوری اقدام به عدم انتقال آب این سد به خوی کردند!

نکته مهم و کلیدی اینکه متأسفانه مسئله آب تبدیل به یک دعوای سیاسی شده و افراد و جناح‌ها هرگز صرفاً بر اساس منافع شخصی و گروهی نسبت به آن موضع‌گیری می‌کنند و جالب‌تر اینکه هنوز شهرداری خوی پارک‌ها و فضای سبز را با آب شرب آبیاری می‌کند که با یک حساب‌وکتاب ساده می‌توان پی برد که صرفاً فقط و فقط شهرداری خوی به‌اندازه یک‌صد هزار نفر آب مصرف می‌کند که متأسفانه تابه‌حال هیچ اقدامی نسبت به آن صورت نگرفته است.

تنش آبی دردومین شهربزرگ آذربایجان غربی/ آب سد آغ‌چای به خوی نرسید

سد انحرافی بویلاپوش با ۱۰۰ هزار میلیارد ریال ساخته شد

با ناامید شدن مردم خوی از استفاده از آب سد آغ چای، بار دیگر موضوع ساخت سد دیگر در حوزه جغرافیایی شهرستان خوی موردتوجه قرار گرفت که در این خصوص ساخت سد غازان در اولویت مسئولان قرار گرفته بود و حتی اقدام به ساخت سد انحرافی بویلاپوش کردند.

«بویلاپوش» بر روی رودخانه قطور خوی و نیز سرشاخه‌های متعدد آن مانند چیلیک، کلندسو، آورش، قیله‌لیق، سریک، غازان، الند و قودوغ بوغان احداث شده است.

این سد از نوع بتنی با سرریز دریچه دار به طول ۳۰ متر و مشتمل بر سه دستگاه دریچه قطاعی، ۲ دهانه آبگیر و پنج واحد رسوب‌گیر است؛ در این طرح با احداث ۲۰ کیلومتر کانال و ۲۲۰ دستگاه ابنیه فنی امکان تأمین آب ۶۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه فراهم شده است.

این سد انحرافی «بویلاپوش» خوی با حضور روحانی، رئیس‌جمهوری وقت کشور و برخی از اعضای هیئت دولت به‌صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید، این سد انحرافی بر روی رودخانه «قطور» خوی باهدف تنظیم و انتقال ۵۱ میلیون مترمکعب آب اجرا شد و آب موردنیاز ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را تأمین می‌کند.

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو در این خصوص اظهار کرد: با بهره‌برداری از این سد سه هزار و ۳۰۰ هکتار زمین زراعی پایاب از آب تنظیمی آن بهره‌مند می‌شود.

عیسی بزرگ‌زاده افزود: اعتبار تخصیص‌یافته برای این طرح یک هزار میلیارد ریال بود و تاکنون برای ساخت سد و شبکه بویلاپوش به ترتیب ۲۶۸ و ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اضافه کرد: این سد آب موردنیاز ۲۰ روستای منطقه را از طریق ۶۰ کیلومتر کانال تأمین و امکان اجرای طرح‌های آبیاری تحت‌فشار را نیز فراهم می‌کند.

بزرگ‌زاده ادامه داد: سد انحرافی بویلاپوش با حجم آب ورودی ۱۲ مترمکعب در ثانیه، سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را از رودخانه قطور جمع‌آوری می‌کند.

تنش آبی دردومین شهربزرگ آذربایجان غربی/ آب سد آغ‌چای به خوی نرسید

مطالعات سد غازان ۱۰ سال طول کشیده و در آخر مشخص شد که دارای آرسنیک است

بعد از ۱۰ سال مطالعه بی‌نتیجه بر روی سد غازان، با فشار نماینده خوی به‌منظور تعیین تکلیف آن، سرانجام ساخت سد غازان از دستور کار خارج می‌شود. نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در ۱۲ اسفند سال گذشته در گفتگو با خبرنگار مهر از آلوده بودن آب پشت سد غازان به ماده آرسنیک خبر داده و اظهار کرد: آبی که از بویلاپوش به پایین سرازیر می‌شود، بعد از روستای عذاب با یک سری از سنگ‌های آرسنیک دار برخورد می‌کند که بسیار خطرناک بوده و پاک‌سازی بستر رودخانه از این نوع سنگ‌ها، تقریباً غیرممکن است.

عادل نجف‌زاده با اشاره دلایل مخالفت با احداث سد غازان گفت: این سد در انتهایی‌ترین نقطه خوی، یعنی منطقه دیزج دیز و سید تاج‌الدین به اتمام رسیده و ۸۰ میلیون مترمکعب آب هم، پشت آن جمع شده و قرار است به روستاهایی مانند پارچی، پسک، قشلاق و عسگرآباد، در سطحی بالاتر و در انتهای دیگر شهرستان آب برسانیم که هزینه‌اش به‌صورت تقریبی برابر با یک هزار میلیارد تومان است.

نجف زاده، تنها راه برون‌رفت از این بحران را احداث سد الند اعلام کرد و افزود: پیگیر احداث سد الند در منطقه قریس و ورودی جهنم‌دره هستیم، چون آب این رودخانه، طبق مطالعات انجام گرفته، برترین آب شربی است که به تصفیه نیاز ندارد، در ارتفاع بالاتری قرار داشته و گنجایش ذخیره ۷۵ میلیون مترمکعب آب را دارد و علاوه بر تأمین آب شرب موردنیاز، به‌مرور، آب تجمیع شده به لایه‌های زیرزمینی خوی نفوذ کرده و دشت خوی را احیا خواهد کرد و احتمال فرونشست خوی هم به صفر می‌رسد.

تنش آبی دردومین شهربزرگ آذربایجان غربی/ آب سد آغ‌چای به خوی نرسید

۳۰۰ میلیون مترمکعب از آب رودخانه‌های خوی به رود ارس سرازیر می‌شوند

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در فروردین‌ماه گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران از احداث سد الند در خوی بلافاصله بعد از اتمام فاز مطالعاتی آن خبر داده و اظهار کرد: به دلیل خارج شدن ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب رودخانه‌های بزرگ الند و قطور از خوی، ساخت سد الند ضرورت دارد.

یاسر رهبر دین احداث سد غازان را با توجه به مشکلاتش در بخش کیفیت آب و هزینه زیاد آب‌بند منتفی دانست و گفت: موضوع سد غازان در کمیته فنی شرکت فنی مدیریت منابع ایران رد شده است.

وی بابیان اینکه مطالعات احداث سد الند خوی توسط پیمانکار قوی آزمایشگاه خاک تهران شروع شده است، تصریح کرد: باید تا ۱۱۰ گمانه‌زنی انجام شود و در حال حاضر نزدیک به ۳۰ درصد پیشرفت داریم که به خاطر بارش برف کمی کندی در کار پیش آمد.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی تصریح کرد: وزیر نیرو و معاون وزیر در خصوص احداث سد الند دستور اکید داده‌اند و برای احداث سد مشکلی مالی و اعتباری وجود نخواهد داشت و با احداث سد الند ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره خواهیم داشت که ۳۶ میلیون مترمکعب آن برای مصارف آب شرب و بقیه برای مصارف صنعتی و کشاورزی خواهد بود.

وی صرفه‌جویی ۳۶ میلیون مترمکعبی از چاه‌های زیرزمینی آب با احداث سد الند را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی مشکلات جدی برای منطقه خواهد داشت که با احداث این سد این جلو مشکلات گرفته می‌شود.

تنش آبی دردومین شهربزرگ آذربایجان غربی/ آب سد آغ‌چای به خوی نرسید

مطالبه اصلی مردم خوی از رئیس‌جمهور ساخت سد الند است

امروز با توجه به سفر ریاست جمهوری و هیئت همراه به آذربایجان‌غربی، مهم‌ترین مطالبه و درخواست مردمی شهرستان خوی، تأمین اعتبار برای احداث سد الند بوده و نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی هم با تأکید بر این موضوع اظهار کرد: مردم شهرستان خوی خواستار احداث سد الند هستند

عادل نجف‌زاده در گفتگو با مهر با یادآوری مشکلات کم‌آبی شهرستان خوی تصریح کرد: امروز شهرستان خوی دچار تنش آبی شده و بر همین اساس مطالبه اصلی و مهم ما از رئیس‌جمهور در ارتباط با همین موضوع است.

وی بیان کرد: به دلیل مسائل کم‌آبی در شهرستان خوی و نیازمندی مردم این شهر به آب، احداث سد الند مهم‌ترین مطالبه مردم شهرستان خوی از ریاست جمهوری است.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر مطالعات سد الند در انتهای مسیر خود قرار دارد و تا دو ماه آینده به اتمام خواهد رسید و بر همین اساس، ساخت آن باید هرچه سریع‌تر آغاز شود.

نکته پایانی که می‌توان بر آن تأکید کرد، اهمیت استفاده از آب‌های مرزی است و نباید به همین راحتی از دسترس خارج شوند و باوجود کم‌آبی در کشور و شهرهای مرزی، دلیل رهاسازی این آب‌ها مشخص نیست و باید هرچه سریع‌تر، دشت ممنوعه خوی را با استفاده از این آب‌های مرزی که از داخل آن می‌گذرد، سیراب کرد.

کد خبر 5493955

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد صادق مفتح ادامه داد: حوزه بهداشت، انتقال دانش دارو و همکاری در زمینه ساخت انواع واکسن و دارو و همچنین کشاورزی و انتقال تجربیات در این حوزه و توسعه مبادلات بین‌المللی و روابط خارجی از زمینه‌های همکاری میان دو کشور است.

وی افزود: برای توسعه روابط اقتصادی و همچنین روابط صنعتی و کشاورزی، نقشه راه همکاری‌های دو جانبه تدوین خواهد شد.

قائم‌مقام وزیر صمت ر امور بازرگانی درباره نقش‌آفرینی بخش خصوصی، توضیح داد: از سمت ایران، اهتمام دولت بر این است که بخش خصوصی به خدمت گرفته شود و دولت و ارگان‌های دولتی تنها زمینه‌ساز باشند.

ورق های ژئوممبران

مفتح با بیان این‌که اولویت کار ما این است که تمام همکاری‌ها از، سوی بخش خصوصی انجام شود، ادامه داد: تأکید وزارت صمت انجام همکاری‌ها با تکیه بر بخش خصوصی است، بنابراین نقش دولت حداقلی و حمایتی بوده و قسمت اجرایی کار با بخش خصوصی خواهد بود.

وی با بیان این‌که ما و کوبا در زمینه همکاری‌ها و تبادلات اقتصادی وجوه مشترک فراوانی داریم، گفت: کوبا در زمینه بهداشت و داروسازی یکی از کشورهای پیشرو در دنیا است و صنایع دارویی کوبا به ویژه واکسیناسیون پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی یادآور شد: ایران نیز در زمینه‌های صنعتی، توسعه کشاورزی، پتروشیمی، نفت و مشتقات نفتی و تجهیزات، دانش بسیار خوبی دارد.

مفتح با بیان این‌که بخش‌هایی از این برنامه‌ها عملیاتی شده است، عنوان کرد: در زمینه واکسن، محصولات کشاورزی، مبادلات تجاری، بانکی و گمرکی، همکاری‌های مشترک شکل گرفته و باید توسعه یابد که در کمترین زمان ممکن، انجام خواهد شد.

کد خبر 5493960

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان امور اراضی کشور، محمدعلی شجاعی در حاشیه نشست کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری گفت: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین با همراهی تمام دستگاه‌های ذیربط ایجاد شده است تا از بسیاری از مفاسد موجود در این حوزه جلوگیری کند؛ همچنین واگذاری زمین را در جهت توسعه و رشد اقتصادی سرعت بخشد.

وی افزود: سالانه در حدود ۶۰ هزار تخلف در حوزۀ زمین گزارش می‌شود و از سال ۸۵ تا به امروز به مدت ۱۶ سال، ۱۳ هزار و ۲۶۰ حکم قضائی اجرا نشده در حوزه تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی وجود دارد.

رئیس سازمان امور اراضی در ادامه گفت: جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی تنها کار یک سازمان یا وزارتخانه نیست بلکه اقدام حاکمیتی و نیازمند همراهی تمامی دستگاه‌هاست تا بتوان این وظیفه را به‌خوبی انجام داد و از تصرفات در این حوزه جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه ۹۳ شهرستان در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی وضعیت بحرانی دارند، تصریح کرد: براساس تقسیم‌بندی‌های انجام شده، دربارۀ وضعیت تغییر کاربری اراضی کشاورزی در شهرستان‌های مختلف کشور، ۱۱ شهرستان فوق بحرانی و ۱۲ استان در وضعیت بحرانی هستند و مابقی به‌عنوان نیمه‌بحرانی تلقی می‌شود.

شجاعی گفت: این کارگروه تمام وقت و اعتبار خود را برای شروع در این ۹۳ شهرستان می‌گذارد. اجرای احکام نیز امروز در کارگروه مبارزه با زمین‌خواری تصویب شد.

تولیدکننده ژئوممبران

رئیس سازمان امور اراضی خاطرنشان کرد: براساس تفاهم صورت گرفته با وزیر کشور، این وزارتخانه در جهت اجرای احکام همکاری خواهد کرد. همچنین مصوبه‌ای از هیأت وزیران وجود دارد که براساس آن استانداران می‌توانند به‌عنوان رؤسای کارگروه مبارزه با ساخت‌وسازهای غیرمجاز فعالیت کنند و به اجرای احکام بپردازند.

شجاعی گفت: همچنین دستور صریح رئیس جمهوری به سازمان برنامه و بودجه برای تأمین اعتبار اجرای احکام تغییر کاربری غیرمجاز وجود دارد تا این کارگروه بتواند به وظایف خود را در این زمینه به‌درستی عمل کند.

دبیر کارگروه فراقوه‌ای مبارزه با زمین‌خواری ادامه داد: در این مسیر، کارگروه وظیفه دارد اگر مسئولی همراهی لازم را نداشته باشد و وظایفش بر زمین بماند و ترک فعل انجام دهد، آن شخص را طبق قوانین به مراجع ذیربط معرفی کند.

‌وی با اشاره به آمار و عملکرد صدور اسناد برای اراضی کشاورزی گفت: در سال ۹۹ برای حدود ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سند صادر شد که این رقم در نیمه اول ۱۴۰۰ به ۹۰ هزار هکتار رسید و در نیمه دوم سال گذشته به ۱۸۰ هزار هکتار افزایش یافت.

شجاعی افزود: در دو ماهۀ ابتدای سال جاری نیز برای بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سند صادر شده است.

وی تصریح کرد: سرعت صدور سند برای اراضی کشاورزی افزایش یافته است اما هنوز کافی نیست و باید بتوانیم در زمان کمتری برای اراضی کشاورزی سند صادر کنیم.

وی یادآور شد: یکی از موارد جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، صدور سند برای آنهاست؛ امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم بتوانیم برای تمام اراضی کشاورزی سند صادر کنیم.

کد خبر 5493995

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

صالح محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح کشت قراردادی در استان گیلان، اظهار کرد: هم اکنون شاهد تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی سطح ابلاغی ۱۵ هزار هکتاری کشت قراردادی برنج در استان گیلان برای سال زراعی جاری هستیم.

وی ادامه داد: در راستای برنامه‌های وزارت متبوع، با تلاش همه همکاران، سطح قرارداد این استان در طرح کشاورزی قراردادی برنج با بیش از ۳۰۰ هزار بهره بردار به ۱۶ هزار و ۱۸۹ هکتار رسید که بیش از سطح ابلاغی است.

تولیدکننده ورق ژئوممبران

محمدی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ تن بذر اصلاح و گواهی شده برای کشت قراردادی برنج به این استان تخصیص و توزیع شده است، افزود: در این طرح مواد اولیه کشت و کار برنج از قبیل بذر، کود، سموم شیمیایی، حمایت‌های بیمه‌ای و حتی توصیه‌های فنی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: پس از برداشت، برنج تولید شده یا شلتوک آن به قیمت روز خریداری و هزینه‌ها در این زمان از محصول فروخته شده کسر می‌شود.

وی بیان کرد: در اجرای این طرح کارگروهی متشکل از نماینده کشاورز، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط قیمت روز را محاسبه کرده و از کشاورز خریداری می‌کنند و این طرح هم دغدغه کشاورز را از بین می‌برد و هم دست واسطه‌ها را کوتاه می‌کند.

محمدی با اشاره به اینکه سطح مزارع شالیزاری گیلان ۲۳۸ هزار هکتار است، گفت: ۱۵ هزار هکتار از این سطح برای کشت قراردادی ابلاغ شد.

وی تأکید کرد: هم اکنون بسترهای لازم برای کشاورزان متقاضی وجود دارد که با مراجعه به جهاد کشاورزی و اتحادیه تعاون روستایی محل سکونت خود نسبت به عقد قرارداد و استفاده از مزایا و امکانات طرح کشت قراردادی بهره مند شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: در حال حاضر ۸۹ هزار و ۴۴۰ نفر از زارعین شالیکار استان در سطح ۱۶۱ هزار و ۸۹ هکتار با رقم بومی هاشمی نسبت به عقد قرارداد در طرح کشت قراردادی برنج اقدام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: استان گیلان با تحقق ۱۰۷.۹ درصدی کشت قراردادی جایگاه دوم را در بین استان‌های شمالی دارا است.

کد خبر 5494006

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

صالح محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اجرای طرح کشت قراردادی در استان گیلان، اظهار کرد: هم اکنون شاهد تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی سطح ابلاغی ۱۵ هزار هکتاری کشت قراردادی برنج در استان گیلان برای سال زراعی جاری هستیم.

وی ادامه داد: در راستای برنامه‌های وزارت متبوع، با تلاش همه همکاران، سطح قرارداد این استان در طرح کشاورزی قراردادی برنج با بیش از ۳۰۰ هزار بهره بردار به ۱۶ هزار و ۱۸۹ هکتار رسید که بیش از سطح ابلاغی است.

تولیدکننده ورق ژئوممبران

محمدی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰۰ تن بذر اصلاح و گواهی شده برای کشت قراردادی برنج به این استان تخصیص و توزیع شده است، افزود: در این طرح مواد اولیه کشت و کار برنج از قبیل بذر، کود، سموم شیمیایی، حمایت‌های بیمه‌ای و حتی توصیه‌های فنی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: پس از برداشت، برنج تولید شده یا شلتوک آن به قیمت روز خریداری و هزینه‌ها در این زمان از محصول فروخته شده کسر می‌شود.

وی بیان کرد: در اجرای این طرح کارگروهی متشکل از نماینده کشاورز، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط قیمت روز را محاسبه کرده و از کشاورز خریداری می‌کنند و این طرح هم دغدغه کشاورز را از بین می‌برد و هم دست واسطه‌ها را کوتاه می‌کند.

محمدی با اشاره به اینکه سطح مزارع شالیزاری گیلان ۲۳۸ هزار هکتار است، گفت: ۱۵ هزار هکتار از این سطح برای کشت قراردادی ابلاغ شد.

وی تأکید کرد: هم اکنون بسترهای لازم برای کشاورزان متقاضی وجود دارد که با مراجعه به جهاد کشاورزی و اتحادیه تعاون روستایی محل سکونت خود نسبت به عقد قرارداد و استفاده از مزایا و امکانات طرح کشت قراردادی بهره مند شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ادامه داد: در حال حاضر ۸۹ هزار و ۴۴۰ نفر از زارعین شالیکار استان در سطح ۱۶۱ هزار و ۸۹ هکتار با رقم بومی هاشمی نسبت به عقد قرارداد در طرح کشت قراردادی برنج اقدام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: استان گیلان با تحقق ۱۰۷.۹ درصدی کشت قراردادی جایگاه دوم را در بین استان‌های شمالی دارا است.

کد خبر 5494006

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، «محمد قربانی» روز دوشنبه در حاشیه بازدید از بازار عمده‌فروشی در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره وضعیت عرضه کالاهای اساسی و چالش‌های توزیع، افزود: اکنون روزانه ۳ هزار تن روغن خوراکی در کشور توزیع می‌شود، بنابراین کمبودی در تولید نداریم؛ بلکه بخشی از مشکل مربوط به شبکه توزیع است.

تولید کننده ورق ژئوممبران

احتکار روغن در اکثر استان‌ها؛ علت اختلال در بازار

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بر اساس گزارش واحد نظارت و بازرسی وزارت جهاد کشاورزی، اکنون با مشکل احتکار در بسیاری از استان‌های کشور روبرو هستیم، به‌طوری‌که در یکی از استان‌ها ۶۳۱ تن روغن مایع احتکار شده بود، اما علل احتکار را نمی‌توانیم اعلام کنیم.

وی اظهار داشت: بخش عمده روغن‌های احتکار شده دارای قیمت‌های قبل از نرخ‌گذاری جدید بودند؛ با توجه به مصوبه اخیر ابلاغی که روغن‌های قبلی با قیمت‌های جدید عرضه شود دیگر احتکار نمی‌تواند موضوعیت داشته باشد، مگر اینکه برخی قصد اختلال در بازار را داشته باشند.

قربانی ادامه داد: با توجه به قولی که شبکه توزیع داده، قرار است تا ساعات پایانی امشب مشکل توزیع روغن در کشور برطرف شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در صورتی که مردم نیاز فوری به روغن خوراکی ندارند با تاخیر خرید انجام دهند تا روغن توسط شبکه توزیع وارد تمامی فروشگاه‌ها شود.

تعلل شبکه توزیع، علت نبود تخم‌مرغ در برخی فروشگاه‌ها

وی درباره عرضه تخم‌مرغ نیز بیان کرد: پیش از این نیز اعلام کردیم که در شبکه توزیع یک اختلالی ایجاد شده، اما با همکاری اتحادیه مرغ تخم‌گذار این مشکل رفع شد و در حال توزیع تخم‌مرغ در تمامی فروشگاه‌های کشور هستیم.

قربانی افزود: طبق گفته اتحادیه مرغ تخم‌گذار و بررسی میدانی وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد که با مازاد تخم‌مرغ روبرو هستیم و با رفع ایجاد اختلال در شبکه توزیع مشکل کمبود و نبود این محصول در برخی فروشگاه‌ها نیز برطرف می‌شود.

قربانی گفت: امیدواریم عرضه فراوان این محصول در سطح بازار بلافاصله در سطح خرده‌فروشی‌ها اثر خود را نشان دهد.

کد خبر 5491662

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام پرویز بخشی پور ظهر دوشنبه در نشست خبری با اشاره به وجود حدود ۱۰ هزار موقوفه با ۵۰ هزار رقبه در استان، اظهار کرد: واقف، ملک باغ و عمارت شوکت آباد را به شکل موقوفه منفعتی وقف کرده است که باید در آمد آن در جهت نیات واقف مانند تعزیه امام علی (ع) و امام حسین (ع) و ائمه اطهار، مدرسین و طلاب علوم دینی، اطعام و غیره هزینه شود.

وی قدمت این موقوفه را حدود ۱۲۷ سال دانست و گفت: در چند سال گذشته خشکسالی و آفات کرم خراط و سوسک سرشاخه به درختان مثمر این باغ آسیب رسانده‌اند به طوری که مجبور شدیم درخت‌های خشک شده را قطع کنیم.

حجت الاسلام بخشی پور از لایروبی قنات موجود در این موقوفه خبر داد و افزود: در سال‌های گذشته آب این قنات حدود ۴۰ لیتر در ثانیه بود که به حدود ۲۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

وی با بیان اینکه در بازدیدی که چند روز قبل معاون استاندار و فرماندار بیرجند از این باغ داشتند، مقرر شد علاوه بر اینکه سرمایه گذار بخش خصوصی اقدامات لازم را انجام دهد، افزود: همچنین میراث فرهنگی استان هم با حدود دو میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور مرمت و بازسازی استاد سرا را در دو ماه آینده انجام دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان کرد: اگرچه از مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی استفاده کردیم ولی راهی برای مبارزه با آفات مورد نظر جز قطع درخت‌ها وجود نداشت.

وی ادامه داد: همچنین نسبت به ایجاد سیستم آبرسانی قطره‌ای در باغ شوکت آباد با جذب تسهیلات بلاعوض اقدام کردیم ولی به دلیل خشکسالی نتوانستیم آن را به خوبی مدیریت کنیم.

کسب رتبه دوم کشوری استان در تعداد موقوفات

ورق ژئوممبران

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه در گذشته کشت تنها در پنج هکتار مزرعه شوکت آباد انجام می‌شد که امروز به ۳۰ هکتار افزایش یافته است، گفت: با توجه به ایجاد دامپروری در این روستا از علوفه تولیدی در این مزرعه برای تغذیه دام‌ها استفاده می‌کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تاکید کرد: اگر هدف ما خشک کردن و قطع درخت‌ها بود باید درخت‌های غیر مثمر را قطع می‌کردیم.

وی با بیان اینکه از نظر تعداد موقوفات جدید در کشور در رتبه دوم قرار داریم، گفت: در سه سال گذشته اداره موقوفات بنگاه خیریه آب و لوله بیرجند را بر عهده داشته‌ایم و بعد از برداشت ۱۱ و نیم تن عناب، در سال جاری هم در شش و نیم تن اراضی این موقوفه اقدام به کشت درخت عناب کرده‌ایم.

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه در پرونده‌ای که ۳۷ سال پیش بر علیه اوقاف رأی صادر شده است با شکایت اوقاف خراسان جنوبی رأی قبلی باطل شده است، افزود: در چهار سال گذشته اقدامات بسیاری در این خصوص انجام شده که اگر به نتیجه برسد خیلی به نفع اوقاف است.

کد خبر 5491682

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر مویدی ظهر دوشنبه در حاشیه مراسم اعزام کاروان‌های ترویج بهره‌وری کشاورزی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی متولی امنیت غذایی مردم از مزرعه تا سفر است و این مساله با توجه به اهمیت فراوان در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرارگرفته است.

وی با اشاره اینکه بحث امنیت غذایی، افزود: به منظور دستیابی به امنیت غذایی ایده‌آل باید بهره‌وری در بخش کشاورزی در کشور را به سطحی از خود کفایی رساند.

معاون تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید بیش از ۱۲۵ میلیون تنی محصولات کشاورزی در کشور، تصریح کرد: تحقیقات کاربردی در حوزه کشاورزی امری لازم بوده که باید تمام اطلاعات کسب شده در این حوزه را به مرحله عملیاتی رساند.

وی ادامه داد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری در شعار سال یکی از مواردی که باید در حوزه کشاورزی به آن توجه شود استفاده از ظرفیت تحقیقات دانش بنیان است که قطعاً به افزایش تولیدات کشاورزی کمک خواهد کرد.

مویدی با بیان اینکه نفوذ دانش و حضور محققین و کارشناسان به صورت نهضت جهادی در حوزه کشاورزی باید دنبال شود، خاطرنشان کرد: در این راستا وزارت خانه تصمیم به راه اندازی کاروان ارتقا و ترویج بهره‌وری کشاورزی را گرفته است.

معاون تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به فعالیت کاروان‌های ارتقا و ترویج بهره‌وری کشاورزی، تاکید کرد: برنامه‌ریزی شده که این کاروان‌ها به همه استان‌ها سر زده و یافته‌های جدید تحقیقاتی را در اختیار کشاورزان هر منطقه قرار دهند.

ژئوممبران

وی کرمانشاه را نخستین استان پیش‌قدم در راه اندازی کاروان‌های ارتقا و ترویج بهره‌وری خواند و افزود: فعالیت این کاروان از امروز دوشنبه در استان کرمانشاه آغاز شده و قرار است طی یک الی ۲ روز به تمام شهرستان‌های استان رفته و با انتقال یافته‌های تحقیقاتی خود مسائل و مشکلات روز کشاورزان را شناسایی کرده و برای رفع این مشکلات اقدامات پژوهشی انجام شود.

مویدی به راه‌اندازی شبکه اختصاصی کشاورزی در رسانه اشاره کرد و گفت: درخواست راه‌اندازی شبکه‌ای مختص به حوزه کشاورزی از سوی وزیر کشاورزی به رئیس سازمان صدا و سیما ابلاغ شده که در صورت تحقق این طرح در رسانه ملی برای چهار میلیون و ۵۰۰ نفر کشاورز در کشور اتفاقات خوبی در حوزه ترویج یافته‌های جدید تحقیقاتی در بخش کشاورزی را خواهیم داشت.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- محمدرضا علی اشرفی: کم آبی یا خشکسالی بلایی که در بازه زمانی طولانی رخ می‌دهد، موضوع جدیدی در کشور ما نیست و اثرات مخرب آن بسیار شدیدتر از حوادث طبیعی دیگر است و به وضوح می‌توان گفت یک تهدید بزرگ برای به هم خوردن تعادل زندگی بشری محسوب می‌شود.

 

چالش کم آبی، پدیده‌ای که به نظر می‌رسد ماحصل روند طولانی مدت بی توجهی یا کم‌توجهی است و اینکه متولیان این مسئله با تکیه به این کلیدواژه بخواهند کاستی‌های مدیریتی خود را بپوشانند برای کسی قابل قبول نیست.

 

طی سال‌های اخیر مسئله آب به چالشی ملی تبدیل شده است و ضرورت دارد همه مردم در کنار مسئولان امر برای گذر از این بحران تلاش کنند.

 

بیش از ۵۰۰ شهر کشور با مشکل آب روبه‌رو هستند و تنش آبی به چالش و موضوع مهم کشور تبدیل شده است. تمامی شهرها و روستاهای کشور نیز با چالش آب روبه‌رو هستند.

 

تراز منفی سفره‌های آب زیرزمینی در بسیاری از استان‌ها زنگ خطر تنش آبی را به صدا درآورده و کارشناسان بر این باورند که باید هر چه سریع‌تر برای مدیریت منابع آب تدابیری اتخاذ کرد.

 

واقعیت این است که بحران کم آبی با کاهش محسوس بارش‌ها در کشور جدی است و باید در کنار صرفه جویی در مصرف آب، برای تأمین منابع پایدار آبی چاره کرد.

 

در این گزارش به وضعیت تنش آبی و نحوه مدیریت منابع آب در استان‌های غرب کشور می‌پردازیم.

 

خاک غرب ایران تشنه است/ کشاورزی سنتی متهم اصلی چالش آب 

 

آذربایجان شرقی: کشت فراسرزمینی راهکار خروج از بحران آب

 

آذربایجان شرقی که همواره از آن به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی یاد می‌شود، طی سال‌های اخیر با مسئله کم آبی روبه رو است. کشاورزی سنتی با کشت محصولات پرآب بر در حالی در آذربایجان شرقی ادامه دارد که بحران منابع آبی این منطقه زنگ هشدار را به صدا درآورده است.

 

در این بین اصلاح الگوی کشت بیش از پیش احساس می‌شود. اصلاح الگوی کشت برنامه‌ای برای تعیین الگوی کشت مناسب هر منطقه است تا اهداف کشور در تولید محصولات کشاورزی محقق شود که البته نبود قانون در زمینه الگوی کشت به یک ضعف در اجرای این برنامه مهم و راهبردی تبدیل شده است.

 

کارشناسان کشت فراسرزمینی را راهکار اصلی برای خروج از این چالش در آذربایجان شرقی اعلام می‌کنند.

 

کارشناس حوزه کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت کشاورزی در آذربایجان شرقی و تأثیر بحران آب در کاهش تولیدات محصولات کشاورزی گفت: برای خروج از این وضعیت باید کشت فراسرزمینی مورد توجه قرار گیرد.

geogrid

علیرضا اسدالهی با تاکید بر اینکه آذربایجان شرقی وجه اشتراکات زیادی با جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارد، افزود: برای همین کشت فراسرزمینی در ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید مورد توجه مسئولان امر در جهاد کشاورزی قرار گیرد. درحال حاضر خود کشور ارمنستان برای همکاری در زمینه کشت فراسرزمینی و ارائه پتانسیل‌های موجود در این کشور پیشقدم شده است.

 

این فعال حوزه کشاورزی سپس افزود: کشت فراسرزمینی به عنوان یکی از اولویت‌های اقتصاد مقاومتی در سال ۹۲ مطرح و توسط هیئت وزیران تصویب شده است و باید دولت سیزدهم نیز برای اجرای آنها همت کند.

 

وی با تاکید بر اینکه محصولاتی همچون ذرت، سویا، جو و دانه‌های روغنی شامل کلزا می‌تواند در کشت فراسرزمینی در اولویت قرار گیرد، ادامه داد: در این خصوص سرمایه گذاران باید ورود کنند و دولت نیز از آنها حمایت‌های لازم را انجام دهد.

 

راهکارهای برون رفت از چالش کم آبی در آذربایجان شرقی

 

راهکار

 

حوزه

 

کشت فراسرزمینی

 

کشاورزی

 

کاهش برداشت از منابع زیر زمینی

 

کشاورزی

 

اصلاح الگوی کشت

 

کشاورزی

 

اسدالهی در خصوص دیگر کشورهایی نیز که امکان کشت فراسرزمینی وجود دارد، گفت: عراق، افغانستان و پاکستان مشکلات امنیتی دارند و باتوجه به تنش روسیه و اوکراین نیز امکان کشت فراسرزمینی در این کشورها وجود ندارد. ولی می‌توان در ارمنستان، آذربایجان، غنا و قزاقستان روی کشت فراسرزمینی تمرکز کرد.

 

وی ادامه داد: با توجه به وجود شرایط منفی حاکم بر بخش کشاورزی که عمدتاً ناشی از تغیرات اقلیمی و به تبع آن کم‌آبی و به نوعی خشک‌سالی در سطح کشور است، امنیت غذایی ایران با وجود واردات بی‌رویه انواع غلات و دانه‌های روغنی که سالیانه حداقل بالغ‌بر شش میلیارد دلار است به شدت به مخاطره افتاده است.

 

خاک غرب ایران تشنه است/ کشاورزی سنتی متهم اصلی چالش آب 

 

آذربایجان غربی: الگوی کشت باید تغییر کند

 

آذربایجان غربی که روزگاری عنوان دومین استان پرآب کشور را یدک می‌کشید امروز در سایه بی تدبیری در مدیریت منابع آبی، با بحران و تنش آب مواجه است.

 

بارش‌های بسیار کم و غیرقابل مقایسه با سال‌های پیشین، بارش‌های برفی بسیار محدود در فصل زمستان و کاهش قابل توجه منابع برفی در استان و همچنین وضعیت نامناسب منابع آبی سطحی و زیرزمینی از یک طرف و همچنین استفاده بیش از حد از این منابع به ویژه در حوزه کشاورزی موجب شده تا این استان نتواند مثل سال‌های گذشته، استانی پرآب تلقی شود.

 

طبق آماری که از سوی شرکت آب منطقه‌ای ارائه شده، در این استان ۳ حوضه آبریز تعریف شده است که امسال به ترتیب از شمال به جنوب در حوضه آبریز ارس کاهش ۱۸ درصدی و در حوضه دریاچه ارومیه کاهش ۶ درصدی نزولات آسمانی را شاهد بود.

 

علاوه بر آن، وضعیت سدهای آذربایجان غربی نیز طبق برآوردهای صورت گرفته، در وضعیت مناسبی قرار ندارند و شاید تنها بتوان آن را برای شرب شهروندان ذخیره دانست و نباید توقعی بیش از آن، از این منابع آب سطحی داشت.

 

در استان آذربایجان غربی نزدیک به ۱۲۰ هزار هکتار زمین کشاورزی داریم که ۱۳۰ هزار هکتار این اراضی کشاورزی در حال کشت و بهره برداری هستند و با توجه به میزان آب مصرفی در بخش شرب و صنعت در کنار آب کشاورزی سالانه حدود چهار میلیارد مترمکعب آب در این بخش‌ها مصرف می‌شود که برابر با منابع آبی یک سال استان است.

 

رئیس پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه در دانشگاه ارومیه نیز در خصوص وضعیت منابع آبی استان به خبرنگار مهر گفت: ما در آذربایجان غربی و حتی در کشور در اقلیم نیمه خشک زندگی می‌کنیم و آب به عنوان یک موضوع حیاتی و غیرقابل جایگزین به شمار می‌رود متأسفانه در سال‌های اخیر با دستکاری در طبیعت و عدم مدیریت صحیح منابع آبی شرایط را به حالت بحرانی درآورده‌ایم.

 

کامران زینال زاده کشت بی رویه محصولات کشاورزی، ایجاد چاه‌های غیرمجاز و مجاز بیش از طرفیت آب‌های زیرزمینی را از مهمترین دلایل کم آبی در آذربایجان غربی برشمرد و گفت: ریزگردها، اثرات مخرب زیست محیطی، خشک شدن تالاب‌ها و مشکلات موجود در بخش کشاورزی بخش ظاهری این بحران است متأسفانه فاجعه اصلی از بین رفتن ذخایر آب‌های زیرزمینی است که در سال‌های آتی اثرات مخرب آن بیشتر از امروز مشهود خواهد بود.

 

وی در ۱۵ سال اخیر هر چه می‌توانیم در سه استان حوزه آبریز دریاچه ارومیه با توسعه نامناسب اراضی کشاورزی، برداشت بی رویه آب‌های زیرزمینی و مدیریت ناصحیح منابع آبی منابع آبی را هدر داده و وضعیت دریاچه ارومیه را بحرانی کردیم، گفت: بیش از یک میلیارد مترمکعب از آب‌های زیرزمینی برداشت غیرمجاز انجام گرفته و امروز همه می‌دانند برای احیای ذخایر آب‌های زیرزمینی سال‌ها و حتی قرن‌های زیادی زمان نیاز است.

 

زینال زاده با بیان اینکه امروز بیشتر دشت‌های آذربایجان غربی ممنوعه هستند، افزود: این در حالی است که در بخش کشاورزی نیز نتوانسته‌ایم تاکنون ارزش افزوده و محصولات اقتصادی تولید و به بازار عرضه کنیم متأسفانه هم منابع آبی هدر رفته و هم با کشاورزی سنتی نتوانسته‌ایم از منابع آبی با صرفه اقتصادی مناسب استفاده کنیم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه در سایه بی تدبیری و عدم مدیریت صحیح منابع آبی شاهد توسعه بی رویه در بخش کشاورزی آذربایجان غربی هستیم، گفت: برای برون رفت از بحران کم آبی باید ابتدا انقلاب فکری و بعد انقلاب در رویه‌ها و اقدامات ایجاد شود.

 

خاک غرب ایران تشنه است/ کشاورزی سنتی متهم اصلی چالش آب 

 

زینال زاده با بیان اینکه اگر از کلمه انقلاب استفاده می‌شود برای اینکه وضعیت موجود فاجعه بار بود و سفره‌های زیرزمینی استان خالی شده‌اند، عنوان کرد: با ادامه روند فعلی اگر چاره اندیشی اساسی نشود نه تنها در حوزه زیست محیط و بخش کشاورزی با مشکل کم آبی مواجه خواهیم شد بلکه امروز بسیاری از سکونتگاه‌ها در استان با مشکل آب شرب نیز مواجه هستند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه تغییر الگوی کشت، کشت گلخانه‌ای، استفاده از تکنولوژی و مکانیزاسیون به همراه آبیاری مدرن در بخش کشاورزی را از راهکارهای مدیریت منابع آبی در استان نام برد و گفت: باید از الگوهای موجود در برخی کشورها که اراضی کوچک‌تری نسبت به ما داشته اما عملکرد بسیار مطلوبی در واحد سطح دارند نیز بهره ببریم.

 

زینال زاده یکی دیگر از راهکارهای اساسی برای مدیریت منابع آبی در استان را تغییر نحوه فکر و مدیریت در بین تصمیم گیران استان برشمرد و گفت: نباید به موضوع آب با دید سیاسی نگاه شود، در یک مقطع زمانی با رهاسازی آب نمی‌توان همه تبعات منفی مدیریت ناصحیح منابع آبی را جبران کرد.

 

راهکارهای برون رفت از چالش کم آبی در آذربایجان غربی

 

راهکار

 

حوزه

 

کنترل توسعه بی رویه اراضی کشاورزی و باغات

 

کشاورزی

 

مکانیزاسیون کشاورزی

 

کشاورزی

 

تغییر الگوی کشت

 

کشاورزی

 

کنترل برداشت از آب‌های زیر زمینی

 

کشاورزی

 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص وضعیت منابع آبی استان گفت: از مهمترین دلایل تنش آبی در آذربایجان غربی علاوه بر مصرف نادرست منابع آبی مصرف بیش از ۹۰ درصدی بخش کشاورزی نقش مهمی در این زمینه داشته است.

 

جلال محمودزاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه با توجه به تأثیرات تنش آبی در وضعیت کشاورزی و دریاچه ارومیه گفت: قرار بود برای حل این مشکل طرح آبیاری مدرن در اراضی کشاورزی از سال ۹۳ با شدت و قوت بیشتری اجرا شود که متأسفانه این طرح تاکنون در استان موفق نبوده و به درستی اجرا نشده است.

 

کردستان: ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری

 

کردستان یکی از استان‌های پرآب کشور است اما مدیریت این منابع خدادادی می‌تواند مسیر توسعه را در این خطه بیش از پیش هموار و از بروز مشکلات در این حوزه جلوگیری کند.

 

ولید خالدیان از کارشناسان عرصه مدیریت منابع آب در استان کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان کردستان با دارا بودن حدود ۷.۱ درصد مساحت کل ایران حدود ۵.۳ درصد از بارندگی‌های کل کشور را دریافت می‌کند و از این رو دارای پتانسیل‌های آبی بسیار بالایی است به طوری که سرچشمه چهار حوزه آبریز اصلی کشور اعم از حوزه سفیدرود، مرزی غرب، دریاچه ارومیه و کرخه می‌باشد.

 

وی افزود: متوسط بارش دراز مدت سالانه استان کردستان به دلیل ریزش قابل توجهی از ابرهای باران زای جریان‌های مدیترانه ای تقریباً ۵۰۰ میلی متر است و این استان را در زمره مناطق پر آب کشور قرار داده است ولی با توجه به پراکنش بسیار نامنظم مکانی آن، نامتوازن بودن میزان بارش و حجم برداشت از منابع آب، کمبود منابع آب در این استان نیز روز به روز پر رنگتر می‌شود.

 

خاک غرب ایران تشنه است/ کشاورزی سنتی متهم اصلی چالش آب 

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: عوامل مهمی چون؛ افزایش نیاز به آب که ناشی از افزایش جمعیت، توسعه شهرها و سایت‌های جدید مدیریت جوامع بشری و استفاده غیر اصولی از منابع آب از یک طرف و تغییر اقلیم از سمت دیگر می‌باشد، در استان کردستان باعث بروز مشکلات کیفی و کمی آب شده است. افزایش جمعیت و توسعه اقتصادی - اجتماعی در دو دهه گذشته، افزایش مداوم تقاضای آب را برای مصرف کنندگان در بخش‌های مختلف را به همراه داشته است و موجب شده که بعضی از آبخوان‌های مهم این استان با افت شدید سطح آب زیرزمینی مواجه شوند. این در شرایطی است که بهره برداری از آبخوانها فراتر از نیازهای پیش بینی شده مدیریتی می‌باشد.

 

وی افزود: استان کردستان در چند سال گذشته به تبع از سایر مناطق کشور و به دلیل وقوع خشکسالی‌های پی در پی، رشد قارچی جمعیت و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که به صورت تصاعدی روبه افزایش است دچار نارسایی‌هایی در بحث تأمین آب مطمئن از منابع زیرزمینی شده است و از سوی دیگر به دلیل تغییرات اقلیمی و نامناسب بودن نزولات جوی، منابع آب سطحی و جاری (آب‌های سطحی، قنوات، چشمه‌ها و…) نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و این مهم با نگاهی به وضعیت دبی رودخانه‌های دائمی استان از جمله؛ رودخانه قزل اوزن که از سر شاخه‌های اصلی سفید رود می‌باشد به خوبی قابل اثبات می‌باشد. وضعیت روانی جامعه، ضعیف و یا نبود الگوی صحیح مصرف، افزایش تقاضا، افزایش حفر چاه‌های غیر مجاز و کف شکنی های بی رویه چاه‌های دارای مجوز نیز مزید بر علت شده است.

 

خالدیان اظهار داشت: با توجه به چنین شرایط بحرانی، این سوال اساسی مطرح است که در حال حاضر چه اقداماتی باید انجام داد؟ آیا ادامه چنین روند مدیریتی به صلاح است؟ آیا تضمینی برای زندگی نسل‌های بعدی و حتی نسل بعدی با وجود چنین شرایط بحرانی وجود دارد؟ این درحالی است که همه اقشار جامعه اعم از مسئولین، کارشناسان، محققین، و…از عمق فاجعه مطلع هستند و حتی برخی کارشناسان از بحران آب با عنوان زلزله خاموش یاد می‌کنند.

 

این صاحب نظر دانشگاهی اظهار کرد: حفاظت از خاک و آبخیزداری از سازنده‌ترین راهکارها برای مقابله با بحران و خشکسالی است.

 

راهکارهای رفع چالش آبی در استان کردستان

 

راهکار

 

حوزه

 

تغییر روش مدیریت منابع آب

 

اجرایی

 

حمایت از نوآوری‌ها در بخش آب

 

اجرایی

 

اجرای طرح‌های آبخیزداری

 

کشاورزی

 

جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز و بهره برداری غیر مجاز

 

کشاورزی

 

بهینه سازی روش‌های آبیاری

 

کشاورزی

 

افزایش نقش مشارکت مردمی در بهره برداری و مصرف آب

 

آموزش

 

خالدیان افزود: آبخیزداری یکی از شیوه‌های نوین حفاظت آب و خاک، مهار و پخش سیلاب هاست که علاوه بر کنترل سیلاب‌های مخرب باعث نفوذ آب به داخل لایه‌های خاک و تغذیه منابع آب زیر زمینی از جمله سفره‌های معلق و زیر پوسته‌ای شده و تداوم جریان چشمه‌ها و قنوات می‌شود.

 

وی اظهار داشت: راهبرد اساسی کنترل سیلاب به تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی موجود کمک می‌کند و موجب می‌شود که قنات‌ها، چشمه‌ها و چاه‌ها با تولید آب بیشتر بتوانند زمین‌های کشاورزی بیشتری را به زیر کشت اصولی برده و در تولید محصوالت غذایی بیشتر نقش مهمی را ایفا کنند.

 

خاک غرب ایران تشنه است/ کشاورزی سنتی متهم اصلی چالش آب 

 

همدان: کشاورزی حفاظتی و کشاورزی ارگانیک گامی در راستای حفاظت از آب و خاک

 

زنگ هشدار کم آبی در استان همدان سال‌ها است به صدا درآمده، روندی که بارها مسئولین و نمایندگان مجلس در ادوار مختلف از آن با عنوان ابرچالش سخن گفتند؛ استانی که به سبب شرایط جغرافیایی در سررشته رودخانه‌ها قرار دارد و ارتفاع آن و وضعیت شیب موجب شده تا نتواند از این آب‌ها به سان دیگر استان‌ها بهره‌ای ببرد.

 

بارندگی‌ها هم طی سال‌های اخیر در این استان تعریفی نداشته است؛ به نوعی که مداوم شاهد هشدارهای هواشناسی مبنی بر کاهش بارندگی‌ها و افزایش دما و به تناسب آن افزایش تبخیرها هستیم.

 

۳۰ فروچاله در دشت‌های استان همدان ثبت شده است اما حال با وضعیت کاهش بارندگی‌ها و ابرچالش کم آبی در استان همدان، چرا باید همچنان در بخش کشاورزی شاهد کشت دوم محصولات، سوق پیدا کردن به سمت کشت محصولات پرآب بری چون سیب زمینی، یونجه و هندوانه در استان هستیم؟ استانی که فروچاله های بسیاری را نیز بر بدنه خود دارد!

 

به نوعی که مسئولین مربوطه با بیان اینکه عامل اصلی ایجاد فروچاله ها کاهش سطح آب‌های زیرزمینی است به نحوی که طی ۳۰ سال گذشته حدود ۳۰ مورد فروچاله در مناطق مختلف این استان شناسایی و ثبت شده، عنوان کردند که تمامی این فروچاله ها در شمال و شمال غرب استان همدان هستند به طوری که ۱۵ مورد آن در دشت کبودراهنگ و ۱۵ مورد دیگر نیز در دشت رزن-قهاوند ایجاد و ثبت شده‌اند.

 

حال با این زخم‌ها بر بدنه همدان، در سال ۱۴۰۰ بارها با قطعی‌های طولانی مدت آب شهری روبرو بودیم؛ چالشی که مصائب بسیاری را به همراه داشت و این روزها نیز با کم فشاری‌های آب در طول روز و قطعی آب در برخی از نقاط شهر همدان باز هم خودنمایی می‌کند.

 

محمدرضا رضاپناه در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه بیان کرد: با توجه به وضعیت منابع آبی و بارش‌ها باید مدیریت منابع آبی در پیش گرفته شود.

 

دانشیار مؤسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور با اشاره به اینکه باید ساختارها را به سمتی سوق دهیم که در کنار مطالعات، پیش بینی‌ها، مشورت‌ها، مدیریت‌های بحران و مدیریت منابع آبی در دستور کار قرار گیرد.

 

راهکارهای برون رفت از چالش آبی در همدان

 

راهکار

 

حوزه

 

اتخاذ برنامه مدیریت منابع آب

 

برنامه ریزی

 

اجرای کشاورزی حفاظتی

 

کشاورزی

 

وی از وضعیت استفاده بخش کشاورزی از منابع آبی گلایه کرد و افزود: متأسفانه علی رغم همه کمبودهای بخش آبی شاهدیم که همچنان برنامه خاصی در بدنه کشاورزی وجود ندارد و همچنان با کشاورزی‌های سنتی و معیشتی پیش می‌رویم و منابع آب‌های زیرزمینی را فدای تولید محصولاتی می‌کنیم که حتی بازارهای فروش مناسبی دارند.

 

رضاپناه به عنوان راهکاری برای مقابله با این وضعیت به کشاورزی حفاظتی و کشاورزی ارگانیک اشاره کرد و افزود: این موارد می‌توانند رویکردهایی باشند که نه تنها حفاظت از آب بلکه حفاظت از خاک را هم به دنبال دارند.

زیرسازی جاده

درحالی که روزهای کم بارش همدان ادامه دارد، آب‌ها همچنان در استان در بدنه کشاورزی بلعیده و همدان روز به روز تشنه‌تر می‌شود. فروچاله ها و وضعیت ناراحت کننده دشت‌های همدان از یک سو، رسیدن میزان پر بودن سد اکباتان در زمستان به ۶ درصد، پیش روی به سمت اجاره چاه‌های کشاورزان و مواردی از این دست همواره همراه همدان بوده است.

 

در این بین، باید در کنار تأمین آب پایدار برای همدان به سمت و سوی تغییر روند استفاده از آب در استان نیز قدم برداشت، بخش کشاورزی همدان بیشترین میزان آب را مصرف و البته می بلعد، بدین ترتیب، باید راهکارها و روش‌های به روز در کنار سایر اقدامات مانند توجه به آبخیزداری، صرفه جویی و غیره در بدنه کشاورزی در پیش گرفته شود تا بعد از انتقال آب از تالوار باز هم شاهد مصرف ۸۰ درصدی آن در بخش کشاورزی نباشیم و میزان هدر رفت آب به سبب لوله‌های فرسوده و البته ریخته شدن بخش بسیاری از فاضلاب‌های همدان به رودخانه‌ها را همچنان شاهد نباشیم.

 

خاک غرب ایران تشنه است/ کشاورزی سنتی متهم اصلی چالش آب 

 

اردبیل: خشکسالی حاصل مدیریت نادرست

 

کارشناسان معتقدند مقابله با پدیده خشکسالی در استان اردبیل علاوه بر مدیریت منابع آبی، در بعد کلان نیازمند ارتقای مدیریت مشارکتی در راستای مصرف آب در حوزه کشاورزی است.

 

فرسودگی شبکه انتقال در آبرسانی شهری یک مشکل اساسی بوده و همین موضوع سبب هدررفت و نشت ۴۰ درصدی آب در بسیاری از مناطق شهری و روستایی استان اردبیل می‌شود.

 

فریبرز معصومی، کارشناس حوزه آب و مدیریت منابع آبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در بحث مدیریت منابع آبی در یک کشور بیش از هر چیزی سرانه مصرف آب مدنظر است که این سرانه با تعدادی شاخص‌ها ارزیابی شده و مورد مطالعه قرار می‌گیرد که برابر شاخص فالکن مارک میزان بارندگی‌های یک منطقه اگر در زمره آب استحصال شده قرار بگیرد و میزان آب مصرفی به ازای هر نفر از جامعه محاسبه شود می‌توان وضعیت منابع آبی آن منطقه را سنجید.

 

وی با اشاره به اینکه کشور ما بر اساس همین شاخص ارزیابی جز مناطقی است که دوره استرس آبی را پشت سر می‌گذارد، افزود: هم‌اکنون ذخیره آبی کشور از محل بارندگی‌ها حدود ۴۰۰ میلیارد مترمکعب بوده که از این میزان ۱۰۰ میلیارد مترمکعب سهم آب استحصالی است و با در نظر داشتن سهم مصرفی یک هزار و ۲۰۰ متر مکعب به ازای هر نفر کشور ما هم‌اکنون در دوره استرس آبی قرار دارد.

 

این کارشناس با اشاره به اینکه در صورت کاهش سهم آب مصرفی به زیر یک هزار مترمکعب برای هر فرد وضعیت بحران آب به وقوع خواهد پیوست، گفت: وضعیت بارندگی در کشور ما هم‌اکنون وضعیت مناسبی دارد که میانگین سالانه ۲۵۰ میلیمتر برآورده شده و این در حالی است که میانگین جهانی ۸۰۰ میلیمتر است.

 

کارشناس حوزه آب با اشاره به اینکه متأسفانه در شهرهای ما به ویژه در استان اردبیل نقشه جامع شبکه آب شهری کامل نیست، ادامه داد: در برخی مناطق فرسودگی شبکه انتقال یک مشکل اساسی بوده و همین موضوع سبب هدررفت و نشت ۴۰ درصدی آب در بسیاری از مناطق شهری و روستایی استان اردبیل می‌شود و در صورت عدم مدیریت این موضوع ما خود با آگاهی به این موضوع به وقوع خشکسالی دامن می‌زنیم.

 

معصومی همچنین خاطرنشان کرد: متأسفانه در استان اردبیل در بحث توسعه شهری هیچ توجهی به خطوط انتقال آب نشده و همین موضوع با رشد جمعیت شهری و نادیده گرفتن تجدید و بازسازی شبکه توزیع سبب شده تا هم میزان نشتی ما طی سال‌های اخیر افزایش یافته و هم اینکه در کنار فرسودگی لوله‌های انتقال و ایجاد فشار منفی آب شرب غیرسالم در بین جمعیت شهری توزیع شود.

 

وی تصریح کرد: بحث کلان نگری به موضوع انتقال آب در کنار نبود برنامه و چشم‌انداز سال‌های آتی در بحث توسعه شهری، به دور ماندن از تکنولوژی‌ها و عم ساز و کار کارشناسی شده می‌تواند بیش از وضعیت کنونی منابع آبی استان اردبیل را دچار تنش کند.

 

کارشناس حوزه آب با تاکید بر مصرف بالای آب در حوزه کشاورزی گفت: علی رغم اجرای برنامه‌هایی همچون اصلاح الگوی کشت یا روش آبیاری نوین اما همچنان بیش از ۹۲ درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود که برای جلوگیری از افزایش یا حتی کاهش این میزان مصرف می‌توان برنامه تجمیع اراضی کشاورزی را در دستور کار قرار داد.

 

خاک غرب ایران تشنه است/ کشاورزی سنتی متهم اصلی چالش آب 

 

حمید فضایلی، کارشناس امور آب استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت آب اظهار کرد: هرچه بر جمعیت جهان افزوده شود، آب به عنوان یک ماده حیاتی و پر اهمیت دلیل بسیاری از منازعات بین المللی خواهد بود و هم اکنون هم در سطح بین الملل تنش‌های بسیاری به خاطر کم آبی اتفاق افتاده و در آینده بیشتر خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه عدم تطابق جغرافیایی و زمانی بین تقاضا و دستیابی به آب شیرین دلیل عمده کم آبی جهانی است، گفت: افزایش جمعیت جهان، ارتقا و بهبود استانداردهای زندگی، تغییر الگوی مصرف و توسعه آبیاری کشاورزی، اصلی ترین دلایل افزایش جهانی تقاضای آب است.

 

بنا به عقیده کارشناسان در شرایط رو به بحران آب در این استان باید اقدامات پیشگیرانه و علمی برای تأمین آب مورد نیاز در کشاورزی، مصارف خانگی، جبران ذخیره سفره‌های آب زیرزمینی و مدیریت مصرف صحیح انجام شود.

 

داور بستام دیگر کارشناس مسائل امور آب استان اردبیل با اشاره به خالی شدن ۶۵ درصدی سدهای استان اظهار کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی در بسیاری از نقاط استان، خشکسالی یک تهدید حتمی و اجتناب ناپذیر است و بی درنگ عنصر آب را کمیاب و چرخه آبی را شدیداً مختل می‌کند ابتدا خشکسالی آبی و سپس با تشدید نیاز آبی و استرس فزاینده گیاهی، خشکسالی زراعی را به دنبال دارد.

 

راهکارهای برون رفت از چالش کم آبی استان اردبیل

 

راهکار

 

حوزه

 

کشت گیاهان کم آب بر

 

کشاورزی

 

اجرای آبیاری نوین

 

کشاورزی

 

تدوین قوانین جدید برای توزیع آب و مدیریت بحران آب

 

قانون گذاری

 

آموزش برای مصرف درست آب

 

خانگی

 

ترمیم خطوط آب فرسوده برای جلوگیری از نشت و هدر رفت آب

 

اجرایی و عملیاتی

 

وی افزود: کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری و متعاقب آن کاهش یا افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی و نیز حجم ذخیره آب در پشت سدهای استان سایه سنگین خشکسالی از نوع متوسط یا شدید را بر سر این استان انداخته و بهترین راهکار برای مقابله با شرایط ایجاد شده، مدیریت مصرف آب در دو بخش شرب و کشاورزی است.

 

بستام با بیان اینکه بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب حدود ۹۰ درصد منابع آبی استان اعم از زیرزمینی و سطحی را مصرف می‌کنند، گفت: مهمترین راهکارهای مدیریتی، مدیریت و هدایت الگوی کشت زراعی به سمت الگوهای کشت کم مصرف، استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم به خشکی و آموزش و اطلاع رسانی دائمی به مردم است.

 

وی افزود: تدوین قوانین جدید به جای قانون توزیع عادلانه با بهره‌گیری از پتانسیل اسناد بالادستی و با محوریت مدیریت یکپارچه منابع آب، ایجاد کمیسیون یا کمیته حکمرانی، ذیل نهاد تنظیم‌گر شورای عالی آب برای پیگیری و تثبیت عناصر سه‌گانه حقوقی حکمرانی آب در نظام مدیریت آب کشور و ایجاد قانون اطلاع‌رسانی زیست‌محیطی از خلاءهای قانونی مدیریت بحران آب محسوب می‌شود.

 

کارشناس امور آب گفت: برای مقابله با این بحران‌ها باید به مدیریت جامع منابع آب به عنوان یک اصل مهم توجه خاصی کرد و در پی یافتن راهکارهایی برای آن باشیم که امروزه یکی از مهمترین مسائل روز جامعه ما نگرش نو و توسعه پایدار به منابع آب و برنامه ریزی آن است.

 

خاک غرب ایران تشنه است/ کشاورزی سنتی متهم اصلی چالش آب 

 

لرستان: با چشمان بسته فقط برداشت آب می‌کنیم

 

وقوع خشکسالی‌ها در لرستان و کاهش چشمگیر منابع آب زیرزمینی، رودخانه‌ها و حتی آب پشت سدهای لرستان موجب نگرانی‌های زیادی در حوزه تأمین آب این استان شده است، بخش عمده‌ای از آب رودخانه‌های «سیمره»، «کشکان»، «مادیان رود» و… خشک شده است و زنگ خطر عدم تأمین آب برای روستاها و حتی شهرهای لرستان به صدا درآمده است.

 

حفر چاه‌های غیرمجاز، فعالیت پمپ‌های آب، کشت محصولات آب‌دوست، عدم مدیریت مصرف آب و… موجب شده تا هر روز بر عمق بحران زیست محیطی و بی آبی در لرستان افزوده شود به طوری که به گفته مسئولان آب و فاضلاب لرستان، ۵۰۰ روستا و ۱۱ شهر این استان در معرض خطر بی آبی قرار دارند.

 

محسن تیزهوش کارشناس ارشد محیط زیست و فعال زیست محیطی لرستان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اکثر نقاط مرزی و فرا مرزی ما در لرستان به عنوان زاگرس مرکزی را از دست دادیم و روز به روز این بحران عمیق‌تر می‌شود اظهار داشت: معضلی که در این رابطه نیز وجود دارد، بی توجهی به این اتفاق بوده که در حال رخ دادن است و سریع‌تر از آن چیزی است که برایش برنامه ریزی می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه کشاورزی در لرستان باید به سمت کشت مطابق با اقلیم پیش برود عنوان کرد: لازمه این امر نیز ارزیابی و آمایش سرزمین است، ما باید بدانیم در منطقه‌ای که زندگی می‌کنیم چه مقدار منابع آبی در دسترس داریم، به ویژه منابع آب زیرزمینی، بر اساس آن به کشت محصولات کشاورزی بپردازیم.

 

این کارشناس حوزه محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه نوع کشت ما باید منطبق با داشته‌های آبی ما باشد تصریح کرد: طی سال‌های اخیر و همین الان کشت‌هایی در لرستان صورت می‌گیرد که هیچ گونه لزوم اکولوژیکی ندارند و ما می‌توانیم این محصولات را از استان‌های دیگر وارد کنیم.

 

این کارشناس حوزه محیط زیست لرستان در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه اصلی ترین راهکار برای جلوگیری از این امر بحث بالا بردن آگاهی‌ها، نه در بخش مردم، بلکه در بین مسئولان و کانون‌های تصمیم گیر و تصمیم ساز است، افزود: متأسفانه مقاومتی در این زمینه وجود دارد و استنباط این بوده که هنوز می‌شود کارها را مثل گذشته انجام داد.

 

تیزهوش با اشاره به اینکه لرستان پایلوت بسیار خوبی برای گردشگری مسئولانه است، گردشگری که مبانی و موارد اکولوژیکی و زیستی را در نظر داشته باشد، گفت: احداث اقامتگاه‌های بوم گردی می‌تواند خیلی از مباحث اقتصادی را پوشش بدهد، با توجه به شرایط محیطی که در لرستان هست، هیچ نیازی به صنعت و گسترش زمین‌های کشاورزی ما نداریم.

 

وی با تاکید بر اینکه در مرکز خرم آباد ما آب‌های سطحی و زیرزمینی را داریم از دست می‌دهیم که وارد فاضلاب‌های شهری می‌شوند افزود: هیچ گونه توجهی به این اتفاق‌ها ما نمی‌بینیم، از طرف دیگر کشت گونه‌های غیر بومی در شهر خرم آباد یکی از دیگر از معضلات در این حوزه است.

 

راهکارهای رفع چالش آبی در لرستان

 

راهکار

 

حوزه

 

آمایش سرزمین

 

کشاورزی

 

تغییر الگوی کشت

 

کشاورزی

 

ارتقای سواد زیستی

 

آموزشی

 

تیزهوش با اشاره به نقش مؤثر شرکت آب منطقه‌ای در این حوزه و نهادهایی که در جوامع روستایی کنترل و نظارت دارند، بیان داشت: باید کارگروه‌هایی تشکیل شود به شرط اینکه در راستای بالا بردن سواد جوامع محلی و البته مسئولان باشد، اگر در این ریل قرار نگیریم که هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

 

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه ارگانی که دست بالاتری نسبت به منابع طبیعی و محیط زیست دارد، جهاد کشاورزی است، افزود: این سازمان فقط می‌خواهد که زمین‌های کشاورزی بیشتر شود، برداشت‌ها بیشتر شود، این نگاه، نگاه درستی نیست، کوتاه مدت است و ما سرمایه‌های خود را از دست می‌دهیم.

 

خاک غرب ایران تشنه است/ کشاورزی سنتی متهم اصلی چالش آب 

 

کرمانشاه: راه‌های نوین کشت دنبال شود

 

هدر رفت آب در حوزه کشاورزی استان کرمانشاه نشان می‌دهد که راهکارهای نوین و علمی باید در بخش کشاورزی استان دنبال شود.

 

خلیل جلیلی عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مقابله با کم‌آبی این‌گونه اظهار کرد: کمبود بارندگی و پراکنش نامناسب آن در کشور بر موضوع خشکسالی دامن می‌زند و تأثیرات آن بر بخش شرب، تولید در کشاورزی، صنعت و امنیت غذایی کشور دارای اهمیت بالایی است، به طور قطع این موارد قابل چشم‌پوشی نبوده و الزام مدیریتی وجود دارد تا بتوان چاره‌ای برای رد شدن از بحران کم‌آبی اندیشید، بسیاری از موارد و راهکارهای مدیریتی گستره ملی و جهانی دارد و راهکارهای تخصصی و بومی برای هر منطقه متفاوت است.

 

خاک غرب ایران تشنه است/ کشاورزی سنتی متهم اصلی چالش آب 

 

فرشاد فتاحی معاون محیط زیست اداره‌کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در بحث مدیریت منابع آبی ابتدا باید میزان آبی که در دسترس و موجود هست را دانست تا بنا بر آن نحوه استفاده از منابع آبی را مدیریت کرد، استان کرمانشاه در شرایط استاندارد سالانه ۴۵۰ میلیمتر بارندگی دارد اما حدود پانزده سال از ورود اقلیم کرمانشاه به دوره خشکسالی می‌گذرد و میزان بارندگی سالیانه، بسیار کمتر شده است.

 

وی با اشاره به لزوم در نظر گرفتن منابع پر مصرف آب در کرمانشاه تصریح کرد: از دیدگاه محیط زیستی و کشاورزی مصرف آب در منطقه مطلوب نیست چرا که حدود ۹۰ درصد آب مصرفی در حوزه کشاورزی از دسترس خارج می‌شود و بخشی از آب مصرفی با عنوان آب مجازی از طریق محصولات پر مصرفی مثل ذرت، هندوانه، طالبی و خربزه از دست می‌رود که باید از کشت محصولات پر مصرف ممانعت شود.

 

معاون محیط زیست اداره‌کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه خاطرنشان کرد: منابع آب زیرزمینی به شدت کاهش یافته، به طوری که ۴۵ درصد آب شیرین مصرفی در غرب کشور از طریق جنگل‌های بلوط استان‌های زاگرس‌نشین تأمین می‌شود که باید در حفظ جنگل‌های زاگرس تلاش ویژه انجام داد چرا که درختان عامل مهمی در حفظ رواناب و نفوذ آب به داخل زمین برای افزایش منابع آب زیرزمینی هستند.

 

راهکارهای رفع چالش آبی در کرمانشاه

 

راهکار

 

حوزه

 

اجرای آبیاری نوین

 

کشاورزی

 

ایجاد تصفیه خانه فاضلاب

 

کشاورزی

 

جداسازی شرب از سایر مصارف

 

خانگی

 

مدیریت روان آب

 

اجرایی

 

خلیل جلیلی عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مقابله با کم‌آبی این‌گونه اظهار کرد: کمبود بارندگی و پراکنش نامناسب آن در کشور بر موضوع خشکسالی دامن می‌زند و تأثیرات آن بر بخش شرب، تولید در کشاورزی، صنعت و امنیت غذایی کشور دارای اهمیت بالایی است، به طور قطع این موارد قابل چشم‌پوشی نبوده و الزام مدیریتی وجود دارد تا بتوان چاره‌ای برای رد شدن از بحران کم‌آبی اندیشید، بسیاری از موارد و راهکارهای مدیریتی گستره ملی و جهانی دارد و راهکارهای تخصصی و بومی برای هر منطقه متفاوت است.

 

وی افزود: از جمله اقدامات و راهکارهای حفظ منابع آبی می‌توان به کاهش میزان تبخیر آب از سطح منابع آبی، مدیریت کنترل سیلاب‌ها، مدیریت کشت محصولات کشاورزی و باغی که مصرف بالای آب دارند و مصارف صنعتی اشاره کرد، که همواره در مجامع علمی مطرح شده و ادعا می‌شود چاره‌جویی شده و برنامه‌های عملیاتی انجام گرفته است‌.

 

ایلام: کشاورزی همچنان بر مدار سنتی، آبیاری نوین اجرا شود

 

کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که به دلیل سنتی بودن بیشترین میزان مصارف منابع آبی را در استان ایلام به خود اختصاص داده که نیازمند توجه به روش‌های آبیاری نوین است.

 

ایلام جزو استان‌هایی است که بیشترین ضربه را از خشکسالی‌های اخیر در کشور دیده است به طوری که هم اکنون وضعیت آب در این استان در بخش‌های مختلف بحرانی شده است.

 

کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها در سال زارعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در ۵۰ سال گذشته در استان ایلام بی سابقه بوده است، استانی که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی و دامداری است حالا با بحرانی بزرگ به اسم کم آبی مواجه شده است.

 

یکی از بخش‌های پرمصرف آب در استان ایلام بخش کشاورزی است، آمارها نشان می‌دهد ۹۰ درصد منابع آبی استان ایلام در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که متأسفانه این مصرف هنوز به شکل سنتی در بیشتر مناطق استان ایلام انجام می‌شود.

 

آمارها نشان می‌دهد بیشترین هدررفت آب در بخش کشاورزی به دلیل استفاده از روش‌های سنتی آبیاری است، در استان ایلام بیش از ۱۸۰ هزار اراضی آبی کشاورزی وجود دارد که تنها ۳۰ هزار هکتار به آبیاری نوین تجهیز شده است.

 

یک کارشناس مسائل کشاورزی در استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در استان ایلام بیش از ۳۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی وجود دارد که بیش از ۱۸۰ هزار هکتار آن آبی است.

 

احمد موسوی بیان کرد: آنچه مشخص است در حوزه کشاورزی برای مصرف بهینه آب هنوز اقدام قابل توجهی انجام نشده است و کشاورزی استان ایلام باید از حالت سنتی خارج شود.

 

وی با اشاره به اینکه راهکار اصلی برای مقابله با کم آبی در حوزه کشاورزی، تغییر روش کشاورزی استان در تمامی بخش‌ها از حالت سنتی به مدرن است، افزود: آبیاری نوین یکی از راهکارهای اصلی مقابله با کم آبی در استان است.

 

خاک غرب ایران تشنه است/ کشاورزی سنتی متهم اصلی چالش آب 

 

موسوی افزود: متأسفانه آبیاری نوین در استان ایلام به خوبی شکل نگرفته است، در حالی که دولت بخش زیادی از هزینه‌ها را تقبل می‌کند اما کشاورزان استان همچنان اصرار به کشاورزی و روش‌های آبیاری سنتی دارند.

 

وی با اشاره به تغییر الگوی کشت در کشاورزی استان ایلام افزود: متأسفانه در استان ایلام محصولات پر آب مثل برنج و هندوانه زیاد کشت می‌شود و همین مسئله باعث افزایش میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان شده است.

 

*راهکارهای برون رفت از چالش آبی در ایلام

 

راهکار

 

حوزه

 

اجرای آبیاری نوین

 

کشاورزی

 

حذف کشت محصولات پرآب بر

ژئوممبران

کشاورزی

 

تکمیل سامانه گرمسیری و ایستگاه پمپاژ آب

 

کشاورزی

 

این کارشناس کشاورزی تصریح کرد: امروز نیاز است محصولاتی نظیر برنج و هندوانه در سطح مزارع استان حذف شود و جای خود با دیگر محصولات کشاورزی پرسود و کم مصرف بدهند.

 

وی گفت: باید کشت محصولاتی مثل کلزا، کنجد، گیاهان دارویی، و… در استان ایلام جایگزین محصولات پرآب شود، متأسفانه هنوز الگوی کشت متناسب با اقلیم استان تدوین نشده است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال زراعی جاری با ۶۴ درصد کاهش بارندگی، اولین استان در سطح کشور از نظر کمبود نزولات جوی و خشکسالی هستیم.

 

آذرنوش عموزاده افزود: در همین راستا مزارع دیم استان به صورت ۱۰۰ درصد و مزارع آبی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خسارت و آسیب دیده‌اند.

 

وی اضافه کرد: برای جبران این خسارت از سنوات گذشته اقدامات خوبی انجام گرفته و در حال حاضر حدود ۲۰ پروژه ایستگاه پمپاژ آب در سطح استان در حال ساخت است که تعداد ۱۸ پروژه آنها بحث آبرسانی به مزارع است.

 

وی گفت: این ۱۸ پروژه اعتباری بالغ بر یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان نیاز دارند که به بهره برداری برسند.

 

کد خبر 5485299

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: گلستان به دلیل برخورداری از چندین رشته رودخانه دائمی و شرایط توپوگرافی از استان‌های مستعد در حوزه احداث آب بندان و یا سدهای کوچک محلی بوده و این سازه‌های آبی با هدف‌های مختلفی طی سالیان گذشته احداث شده است.

هرچند برخی از این سازه‌ها با هدف پرورش آبزیان احداث شده اما نیمی از این آب بندان ها کارکرد دوگانه و یا به طور خاص برای تامین آب زراعت به ویژه محصولات پرآب طلب مانند شالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میزان بهره وری آب در این سازه‌های آبی نسبت به طرح‌های آبیاری نوین پایین‌تر است اما به دلیل آنکه احداث آب‌بندان از نظر اقتصادی هزینه مالی کمتری نیاز دارد لذا کشاورزان در طول سالیان اخیر از آن استقبال بیشتری کرده‌اند.

گستره فراگیر رودخانه دائمی در گلستان به ویژه در مناطق دشتی و جلگه‌های فرصت مناسبی را ایجاد کرده تا با احداث آب‌بندان بتوان از زمین‌های حاصل‌خیز واقع در جلگه‌های گلستان استفاده کرد.

هرچند بهره‌برداری از آب بندان ها نقش بسزایی در تامین آب زراعت دارد اما احداث برخی از این سازه‌ها به صورت غیرمجاز و بدون تحصیل مجوزهای لازم از دستگاه‌های متولی انجام شده، موضوعی که برای سایر آب بندان های دارای پروانه مشکلاتی را ایجاد کرده است.

موارد استفاده ژئوممبران

در دهه‌های گذشته احداث آب بندان ها بدون مجوز، توسط مردم امری مرسوم بود و به سبب شرایط خاص اقلیمی و بارش‌های نسبتاً مطلوب، دغدغه زیادی نزد مدیران حوزه آب برای مدیریت آنها وجود نداشت اما با تشدید کم‌آبی و کاهش بارش‌های آسمانی توجه متولیان حوزه آب به این سازه‌ها بیشتر شده تا جایی که براساس اظهارنظر مدیران آب منطقه‌ای مقرر شده تا این سازه‌ها تخریب شوند.

غارت رودهاباسازه‌های غیرمجاز/آببندان هایی که جان زراعت رامی‌ گیرد

به گفته کارشناسان احداث آب بندان های غیراصولی علاوه بر اینکه کارایی و بهره‌وری کافی را ندارد، در برخی مواقع موجب اتلاف منابع آب شده و آب ورودی به آب‌بندان های مجاز را کاهش می‌دهد.

آب بندان های غیرمجاز همچنین دبی خروجی رودخانه‌های منتهی به زیستگاه‌های آبی استان مانند خلیج گرگان و تالاب گمیشان را کاهش داده و سبب می‌شود تا حق السهم اکوسیستم‌های آبی تامین نشود و این مناطق با موضوعاتی همچون پسروی آب و کاهش تراز روبرو شوند.

آب بندان های غیرمجاز تخریب شود

مراد جهانتیغ یکی از کشاورزان منطقه وشمگیر به خبرنگار مهر گفت: در سالیان گذشته به علت پر آبی رودخانه‌ها بسیاری از روستاها برای خود به صورت غیرمجاز و بدون مجوز، آب بندان احداث کرده و این مسأله هم اکنون به یک معضل برای سایر کشاورزان شده است.

‌در سال جاری برنامه بر تخریب آب بندان های غیرمجاز استوی بیان کرد: روستاهایی که در بالا دست قرار دارند به هر میزان که بخواهند از طریق پمپ‌های قوی آب برداشت کرده و این موضوع در فصل تابستان برای روستاهای پایین دست مشکلاتی را ایجاد می‌کند و در برخی موارد موجب خشک شدن و آسیب به زراعت ما می‌شود لذا باید با آب بندان‌های غیرمجاز برخورد کرد.

هماهنگی برای ساماندهی آب بندان ها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در این خصوص گفت: در سال‌های ۹۱ و ۹۷ برای قلع و قمع آب بندان غیرمجاز گلستان، شرکت آب منطقه‌ای وارد عمل شد که به دلیل برخی مسائل موفق به تخریب آنها نشد اما در سال جاری برنامه بر تخریب آنها است.

غارت رودهاباسازه‌های غیرمجاز/آببندان هایی که جان زراعت رامی‌ گیرد

سید محسن حسینی افزود: در کل استان ۹۰۰ قطعه آب بندان وجود دارد که سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب را تنظیم می‌کنند.

وی گفت: حدود دو هزار و ۴۰۰ هکتار آب بندان های زراعی، پرورش ماهی یا دو منظوره در مسیر رودخانه گرگانرود قرار داشته که در مجموع ۵۶ میلیون مترمکعب ظرفیت دارند که هزار و ۵۷۰ هکتار آنها مجاز به استفاده از آب هستند و ۸۳۰ هکتار مجوز استفاده از آب ندارند.

کاربرد ورق ژئوممبران

وی افزود: در اطراف رودخانه گرگانرود از سد بوستان تا دریا با طول حدود ۳۰۰ کیلومتر، دو هزار و ۴۰۰ هکتار آب بندان قرار دارد.

حسینی اضافه کرد: مجموع اراضی کشاورزی و آب بندان ها، آب پایداری سدها، تبخیر و پرت رودخانه در زمان رهاسازی ۲۷۰ میلیون متر مکعب در سال آب نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان بیان کرد: ۱۹۰ میلیون مترمکعب رواناب در بازه زمانی مهر تا اردیبهشت لازم است اما امسال تاکنون حدود ۷۵ میلیون متر مکعب آب در رودخانه جریان داشته و این نشان دهنده کاهش بارش‌ها و تداوم خشکسالی سال جاری است.

وی با توجه به کمبود آب در استان، گفت: شالیکاری غرقابی باید جز در اراضی نسق های قدیمی - به میزان ۱۵ هزار هکتار- فراموش شده و کشاورزان به جای آن از محصولات جایگزین استفاده کنند.

حسینی بیان کرد: با توجه به کاهش بارش‌ها و تداوم خشکسالی، کارگروه توزیع آب سدها توصیه‌های لازم را به کشاورزان در ابتدای کشت انجام می‌دهد؛ مثلاً امسال در سد بوستان با سه هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی، توصیه شده فقط دو هزار هکتار کشت شود و در سد گلستان با ۱۰ هزار اراضی ناخالص، تأکید شده چهار هزار هکتار بیشتر کشت نشود.

غارت رودهاباسازه‌های غیرمجاز/آببندان هایی که جان زراعت رامی‌ گیرد

آب بندان های غیرمجاز در حوزه جهاد نیست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در سطح استان بر اساس آمار اولیه ۵۴۸ آب بندان دو منظوره و چند منظوره (کشاورزی، شیلات و گردشگری) داشتیم که با حساب بخش شیلات تعداد آنها به ۶۴۷ آب‌بندان با ۹ هزار و ۹۲۶ هکتار می‌رسد که در اقصی نقاط استان پراکنده هستند.

محمد برزعلی افزود: حجم ذخیره آب بندان های استان پس از لایروبی ۳۲۰ میلیون مترمکعب بوده و یکی از مزایای آن مدیریت مردمی، کنترل سیلاب و غیره است.

وی بیان کرد: در سنوات گذشته ۱۲۰ دهنه از آب بندان ها شامل سه هزار و ۴۰۰ هکتار مطالعه شده و هزار و ۵۰ هکتار مرمت و ۵۰۰ هکتار هم در سال جاری در دست بهسازی و مرمت است.

برزعلی گفت: امسال بالاترین اعتبار در سطح سه استان شمالی در زمینه مرمت آب بندان ها را داریم که ۹۳ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشته و ۶۰ میلیارد تومان تخصیص گرفته‌ایم.

کاربرد ورق ژئوممبران

وی بابیان اینکه آب بندان هایی که عنوان شد آب بندان های مجوزدار هستند، اضافه کرد: آب بندان های غیرمجاز از جهاد کشاورزی هیچ تسهیلات و خدماتی دریافت نکرده و در بستر رودخانه واقع شده‌اند؛ این سازها در حوزه شیلات و آب منطقه‌ای بوده و با ما ارتباطی ندارد.

برزعلی افزود: در زمینه مرمت و بهسازی هم داشتن پروانه به روز و مجوز ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به شرایط اقلیمی گلستانی و استمرار خشکسالی، تخریب آب بندان های غیرمجاز امری ضروری بوده که می‌تواند با حمایت دستگاه قضایی ثمرات زیادی را برای بخش زراعی استان در پی داشته باشد.

کد خبر 5484177

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، علیرضا فرجی: رسانه‌های مکتوب، شنیداری و دیداری و خبرگزاری‌ها طی چند دهه اخیر برای پیشگیری از خشکسالی، مصرف بی رویه آب توسط خانواده‌ها را به چالش کشیده و مهمترین عامل را استحمام و شست و شو عنوان می‌کنند.

اما سوال اینجا است، چرا تاکنون به توفیقاتی در این خصوص دست پیدا نکردیم، یک کارشناس رسانه در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص توفیقات اندک تبلیغات برای صرفه جویی آب اظهار کرد: در این خصوص باید اذعان داشت سناریوهای تبلیغاتی به روشی مردم فریب نگارش شده چراکه در تبلیغات و ساخت فیلم، از افراد می‌خواهند در مصرف صرفه جویی کنند، تا کشور با معضل کم آبی مواجه نشود ولی دریغ از اطلاعات صحیح که همچنان باعث شده هموطنان به آنچه حقیقت است دست پیدا نکرده و مشکل اصلی همچنان از اذهان دور بماند.

خرید ورق ژئوممبران

عضو هیأت مدیره مجمع فعالان رسانه‌ای جنوب استان تهران افزود: طبق نظر کارشناسان و آمارهای موجود، عامل اصلی بحران آب کشاورزی سنتی است، که رسانه‌ها باید در این زمینه فعالیت و اطلاع رسانی بیشتری کرده و زوایای پیدا و پنهان این امر را بررسی کنند.

غلامرضا فرجیان اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، ۶۰ درصد از هدر رفت آب به جهت بهره مندی آن برای کشاورزی سنتی است، که در گذشته برای پیشگیری از این امر تمهیداتی اندیشیده ولی در نطفه خفه شد.

وی گفت: در آن زمان با ایجاد شرایطی همچون اختصاص وام و واگذاری سخت افزار به کشاورزان راه را برای ایجاد قطره‌ای کردن آب هموار کردند و در این عرصه اتفاقات خوشایندی نیز به ثمر نشست ولی به یکباره ورق برگشت و ادامه روند سمت و سوی قبلی را نشانه رفت، همین امر و سو مدیریت‌ها تا به امروز منجر به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی شده و زنگ خطر را برای آیندگان به صدا در آورده و قطع به یقین بحران را پیش روی کشور قرار خواهد داد.

برداشت آب زیرزمینی برای کشاورزی سنتی باعث هدر رفت شدید می‌شود

یک کارشناس سامانه‌های نوین آبیاری نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: هم اکنون ۳۰ درصد از بخش کشاورزی کشور فعال است، با این روند نفس مهمترین رکن اقتصادی بعد از نفت به شماره می‌افتد و در آینده در نبود آب با نابودی کشاورزی مواجه خواهیم شد.

تهران در یک قدمی خشکسالی/ آبیاری سنتی کشاورزی را نابود می کند

وی گفت: باید اشاره داشت برداشت آب زیرزمینی برای کشاورزی سنتی باعث هدر رفت شدید می‌شود، چراکه در این بین کسری از آب به محصول می‌رسد و عمده آن هرز می‌رود، این اتفاق که همچنان ادامه دارد و برای مدیران ارشد کشور بی اهمیت است تا چندسال آینده بحران جدی را نصیب مردم می‌کند.

گلبرگ احمدیان گفت: بهتر است قبل از وقوع حادثه به پیشگیری بپردازیم تا آسایش و آرامش به بهانه آب از شهروندان سلب نشود.

مجریان سیستم‌های نوین آبیاری میلی برای این کار نداشتند

یک کشاورز در گفتگو با خبرنگار مهر در این رابطه اظهار داشت: سیستم آبیاری از گذشته تاکنون به روش سنتی انجام می شده که این امر باعث شد دولتمردان به فکر ایجاد قطره‌ای کردن باشند و در برهه‌هایی از زمان با وعده‌های مختلف، کشاورزان را همراه کردند.

حیدر عرب گفت: در طرح‌های مذکور قرار شد، افراد برای اجرای این طرح درخواست کرده و متولیان نیز موظف شدند همکاری‌های لازم را در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: اقدامات برای قطره‌ای کردن سیستم آبیاری تا حدودی پیش رفت ولی برخی کشاورزان به جهت مشکلات متعدد تمایلی نشان ندادند و بازرسان و مجریان نیز با بی میلی موجبات شکست طرح را فراهم آوردند.

عرب ادامه داد: دولت نهم و دهم حتی شرایط را برای واگذاری بخشی از ملزومات مهیا کرد و در اختیار کشاورزان قرار داد اما نبود اراده، کار را ناتمام گذاشت.

تهران در یک قدمی خشکسالی/ آبیاری سنتی کشاورزی را نابود می کند

وی اذعان کرد: هرچند این فرصت طلایی از دست رفت ولی در صورت ادامه چنین روندی و با بی توجهی نسبت به کم آبی، باید منتظر نابودی کشاورزی باشیم و اگر فکر اساسی برای صنعتی یا قطره‌ای کردن سیستم آب نشود به زودی محتاج واردات تمامی محصولاتی می‌شویم، که روزگاری شاهد تولید انبوه بوده ایم و با دخالت دلالان و سهم خواهی بیگانگان به خاطر نیاز مردم؛ چالش جدی را به نظاره خواهیم نشست.

باغ ویلاها عامل دوم خشکسالی در کشور

احمدیان گفت: بعد از کشاورزی سنتی، ایجاد بناهایی به عنوان باغ ویلا و حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز ۳۰ درصد از هدر رفت آب را به خود اختصاص داده و این امر طی چند سال اخیر بسیاری از شهرها را با چالش مواجه ساخته است.

وی گفت: با این فرضیه نشست زمین را می‌توان به همین علت بسط داد که متأسفانه استان تهران و دشت‌های شهریار و ورامین در این امر بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و هر روزه بحران شدیدتر از قبل نمایانگر می‌شود.

احمدیان افزود: با کمی کنکاش و رصد در روستاها می‌توان بر این رخداد غم انگیز صحه گذاشت و با مشاهده ساخت باغچه و ویلا و حفر چاه به دور از چشم متولیان آگاه از هر اتفاق خود را آماده خشکسالی و ایجاد بحران کم آبی کرد.

وی ادامه داد: درحالی که همگان واقف بر این اتفاق تلخ هستند، ولی بستن چشم‌ها از واقعیت ناگوار بحران آب، همچنان سوال‌ها ی مختلف را در اذهان پدیدار می‌کند که چرا مسؤولان، کارشناسان و حتی دستگاه قضا و مدیران امنیتی که آگاه از این پیامد شوم هستند، به پیشگیری از آن مبادرت نمی‌کنند.

پر کردن استخرهای عریض و طویل باغ ویلاها یکی از عوامل مصرف بالای آب

تهران در یک قدمی خشکسالی/ آبیاری سنتی کشاورزی را نابود می کند

یکی دیگر از کارشناسان جهاد کشاورزی ضمن اعلام خطر به منظور ساخت و سازهای بی رویه در مناطق مختلف استان تهران به خصوص روستاهای خوش آب و هوا گفت: با ساخت و سازهای بی رویه به زودی شاهد نابودی کشاورزی خواهیم بود و زنگ خطر هم اکنون به صدا درآمده است.

وی که خواست نامش فاش نشود افزود: به علت کم آبی که از همان آبیاری سنتی سرچشمه می‌گیرد و اخلال در عرضه و تقاضا به جهت واردات برخی محصولات و افزایش سرسام آور هزینه کاشت، داشت و برداشت، زمین‌ها به بهانه‌های مختلف از کاربری کشاورزی خارج شده و با قطعه بندی به شکل باغ ویلا ظاهر شدند و مالکان برای استفاده‌های شخصی به حفر چاه پرداختند و این روند سیر صعودی به خود گرفت؛ چراکه بهره مندی از سود کلان این امر موجب خوش یمنی صاحبان و حتی دلالان شد.

وی اظهار کرد: با ساخت و سازهای فراوان هر قطعه از بناها دارای یک چاه آب می‌شوند که مصرف بی رویه برای آبیاری درختان و کاشت های موجود و به خصوص جهت پر کردن استخرهای عریض و طویل، شرایط را برای بحرانی شدن کم آبی روز به روز مهیا می‌کند.

ژئوممبران

این کارشناس گفت: برداشت‌های بی رویه تا حدی پیش رفته که هم اکنون به فرونشست زمین منجر شده و استان تهران را دچار نموده است.

وی اذعان کرد: مناطق گرمسیر و کویری که بخش عمده‌ای از کشور را شامل می‌شوند به خطر نزدیک تر هستند.

این کارشناس افزود: هم اکنون دشت‌های ورامین و شهریار بیشترین فرونشست را به خود اختصاص داده و با شواهد موجود در بخش‌هایی از این منطقه؛ معضلات بیش از گذشته نمایان‌تر می‌شود.

وی اخطار داد: در صورت بهره وری از شیوه سنتی در کشاورزی و نبود انگیزه جهت پیشگیری از حفر چاه و عدم بازرسی برای قطع بی رویه استفاده از آب‌های زیرزمینی؛ آینده با بحران عجین خواهد شد.

تهران در یک قدمی خشکسالی/ آبیاری سنتی کشاورزی را نابود می کند

سهم ۱۰ درصدی مصارف خانگی در کم آبی

اما ۱۰ درصد باقی مانده از هدر رفت آب به خانواده‌هایی بر می‌گردد که با بی مهری به بهره وری بی رویه می‌پردازند و با شست و شو و استفاده نابجا جهت استحمام و دیگر موارد سهیم در خشکسالی پیش رو می‌شوند.

مصرف بی حد و اندازه خانگی یکی از دلایل کم آبی است، که فرهنگ سازی می‌تواند پایانی بر این امر باشد، به عنوان مثال باید اذعان داشت که شست و شوی حیاط، ماشین، کوچه، محوطه مجاور مغازه و یا هر محیط دیگری که برخی افراد آگاهانه به آن مبادرت می‌ورزند به تذکر نیاز ندارد و تنها کمی تفکر و تعقل مانع از این رخداد ناپسند می‌شود.

کد خبر 5484054

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، سید جواد ساداتی نژاد در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز با افزایش قیمت‌های جهانی در مورد محصولات کشاورزی به ویژه غلات و روغن روبرو هستیم. این شتاب قیمت از انتهای سال گذشته و در اسفند ماه رشد بی‌سابقه‌ای داشته است و برخی از اقلام از ابتدای سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۰ درصد رشد داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی متذکر شد: از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز، اجزای امنیت غذایی و غلات بین ۳۵ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت در در دنیا داشته است. بحث جنگ روسیه و اوکراین هم بر این موضوع اثر گذاشته زیرا آن مناطق ۷۰ درصد روغن جهان و همچنین ۳۰ درصد غلات جهان را تأمین می‌کردند.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: در سال‌های آینده هم کمبود تولید غلات در منطقه تداوم خواهد داشت. بنابراین امروز دنیا با کمبود تولید غلات و محصولات اساسی کشاورزی و افزایش قیمت آن مواجه است. طبیعی است که همه دولت‌ها و کشورها برای حفظ و نگهداری غلات در کشورهایشان و همچنین پایداری سفره و امنیت غذایی تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: البته خشکسالی‌ها هم که از سال گذشته در منطقه با آن مواجه هستیم استمرار دارد. در سال ۹۹ حدود ۸.۵ میلیون تن و در سال ۱۴۰۰ حدود ۴.۵ تن گندم خریداری کردیم و پیش‌بینی‌های امسال هم حدود ۴.۵ میلیون تن را نشان می‌دهد و این اهمیت خاص در حوزه گندم را برای ما نمایش می‌دهد.

طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها مورد توجه مجلس و دولت است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اینکه طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها مورد توجه مجلس و دولت است، باید اجرا شود و در قانون بودجه ۱۴۰۱ هم این الزام وجود دارد. بی‌شک مجلس و دولت نیازمند تلاش، نزدیکی و همکاری مضاعف با همدیگر هستند.

وی افزود: در دولت ستادی برای این کار به ریاست معاون اول رئیس جمهور وجود دارد که برای این کار برنامه‌ریزی مناسبی را انجام می‌دهند تا به بهترین نحو برای جبران هزینه مازاد خانوار، سبد حمایتی در نظر گرفته شود. قطعاً زمانی این طرح اجرا می‌شود که قبل از آن برای دو ماه یارانه به حساب خانوارها واریز شود تا دغدغه‌ای برای مردم پیش نیاید.

خرید ژئوممبران 

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: همچنین اطلاع‌رسانی لازم هم در زمان اجرای طرح به مردم انجام خواهد شد و هدف اصلی از اجرای این طرح عدالت در حوزه یارانه‌ها است. البته یارانه‌ها حذف نمی‌شود بلکه از روی کالاها به افراد منتقل می‌شود تا بتوانند مدیریت بهتری داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال‌هاست که رانت و فساد زیادی در حوزه یارانه‌ها وجود دارد و هیچ خبری از عدالت در آن وجود ندارد و باعث شده بهره‌وری در کشور کاهش و صادرات بی‌رویه از محل یارانه‌ها، نهاده‌ها و کالاها انجام شود. دغدغه جدی ما امنیت غذایی است و باید آن را حفظ و پایدار کرد.

مردم با قیمت فعلی نان را خریداری خواهند کرد

وی ادامه داد: اجرای طرح مورد هدف ماست تا مردم بتوانند عادلانه از آن بهره‌مند شوند. به طور قطع دهک‌های پایین بهره‌مندی بیشتری از یارانه‌ها نسبت به دهک‌های بالاتر خواهد داشت. در مورد موضوع نان، تمامی دهک‌ها یعنی همه مردم ایران از یارانه بهره‌مند خواهند شد و به گونه‌ای اقدام خواهد شد که افراد با قیمت فعلی نان را خریداری کنند، بنابراین هیچ افزایش قیمتی در خرید نان برای خانواده‌ها وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برنامه ریزی برای مردمی‌سازی و توسعه عادلانه در حال انجام است و در زمان لازم و بعد از اقناع‌سازی و اطلاع رسانی انجام خواهد شد. ما در کشور به حدود ۱۲ میلیون تن گندم نیاز داریم که گندم خبازی ۹ میلیون تن و همچنین گندم صنف و صنعت ۲ میلیون تن و گندم نان صنعتی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن مصرف می‌شود و مابقی نیز گندم بذری است. بنابراین در کشور حجم زیادی از گندم ما در حوزه خبازی و نانوایی‌ها است و این حوزه نیازمند افزایش کیفیت بهتر نان است.

ساداتی‌نژاد بیان کرد: همچنین در این باره با معضل قاچاق آرد به خارج از کشور مواجه هستیم. قیمت یک کیسه آرد برای توزیع نانوایی‌ها ۳۸ هزار تومان است و در بیرون کشور تا حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. ضایعات زیادی در نانوایی‌ها وجود دارد و به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود. بنابراین موضوع گندم برای ما به عنوان مسئله استراتژیک بسیار مهم است و باید برای حفظ آن برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشیم تا مشکلی برای کمبود پیش نیاید.

وی تاکید کرد: باید گندم را به عنوان مسئله مهم امنیت غذایی و سفره مردم مورد توجه قرار داد. برای اینکه تا زمان اجرای طرح، زمان را در نگهداری و حفظ کالاهای استراتژیک از دست ندهیم، بحث مربوط به صنف و صنعت و آزادسازی آن را انجام دادیم که در سبدی که برای توزیع عادلانه یارانه‌ها انجام خواهد شد، یارانه‌ها لحاظ می‌شود. موضوع مربوط به مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها مورد توافق مجلس و دولت است.

کد خبر 5484325

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر رضا افلاطونی صبح یکشنبه در نشست قرارگاه امنیت غذایی استان قزوین که در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری قزوین برگزار شد اظهار کرد: از ۳۰ تا ۴۵ روز آینده به استقبال برداشت محصولات زراعی استان خواهیم رفت و مراکز خرید جهاد کشاورزی آماده تحویل گندم و خرید گندم کشاورزان هستند و سیلوهای استان ظرفیت ذخیره سازی پیش از ۳۵۰ هزار تن غلات را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: تمرکز ما در ایام تابستان روی خرید تضمینی گندم و انبار آن در سیلوهای آماده شده است و انتظار داریم در این موضوع همراهی سازمان برنامه و بودجه استان را داشته باشیم.

این مسئول اذعان کرد: تأمین پول کافی برای پرداخت به موقع به کشاورزان و همچنین تأمین سوخت ماشین آلات کشاورزی از جمله ۴۰۰ دستگاه کمباینی که علاوه بر ماشین آلان مستقر در استان در این دوره به ما برای برداشت گندم افزوده می‌شوند از دیگر موارد حائز اهمیت است که باید مورد توجه دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

فروش ژئوممبران 

افلاطونی با بیان این نکته که کشت دانه‌های روغنی به خصوص کلزا در استان قزوین مقدار ناچیزی است گفت: با توجه به اهمیت غذایی دانه‌های روغنی از جمله کلزا برنامه کشت قرار دادی کلزا با چند شرکت تولیدکننده روغن در استان قزوین وجود دارد و می‌توانیم بین کلزاکاران و این شرکت‌ها قرارداد منعقد کنیم و افزایش کشت دانه‌های روغنی در استان قزوین در برنامه‌های ما قرار دارد.

وی یادآور شد: در کشت چغندر قند نیز تاکنون برای هزار و ۵۰۰ هکتار قرارداد منعقد شده که البته ظرفیت بیش از این مقدار بوده و باید تلاش کنیم این رقم افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تبیین کرد: یک هزار و ۳۸۰ مورد بازرسی از ابتدای سال جاری تاکنون از نانوایی‌ها صورت گرفته و با تشکیل ۱۰۱ پرونده تخلف ۹ واحد نیز پلمب شده‌اند و مبلغ ۴۴ میلیون تومان نیز جریمه نقدی اعمال شده است.

این مسئول تاکید کرد: علاوه بر اینکه در تخلف نانوایی‌ها صاحب پروانه کسب به تعزیرات معرفی شود الزام است که با توجه به اختیارات قانون بازرسی و نظارت توسط اصناف و اتحادیه نانوایی‌ها نیز با قوت تداوم یابد.

وی در خاتمه به نارضایتی‌های عمومی از شیفت تعطیلی نانوایی‌ها به خصوص در ایام تعطیل اشاره کرد و گفت: با توجه به شکایات مردمی و به منظور رفاه حال شهروندان تعیین تکلیف نانوایی‌های بربری و سنگک و شیفت بندی و عدم تعطیلی آن‌ها در روز جمعه از دیگر مواردی است که در استان اجرا می‌شود.

کد خبر 5484583

منبع مهرنیوز

 


:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، علی نوبخت ظهر یکشنبه در جلسه کارگروه هماهنگی خرید تضمینی گندم، جو و کلزا در استان اردبیل اظهار کرد: از زمان شروع برداشت و خرید گندم در شمال استان اردبیل تا کنون مبلغ ۸۴ میلیارد تومان به حساب کشاورزان واریز شده و الباقی نیز طی روزهای آتی پرداخت خواهد شد.

وی رقم گندم خریداری شده را ۱۲۶ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از اول فروردین ماه سال جاری تاکنون ۱۲ هزار تن گندم تولید و انبار شده سال ۱۴۰۰ از کشاورزان استان خریداری شده است.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل همچنین با اشاره به فرارسیدن فصل برداشت از آمادگی کامل برای خرید تضمینی گندم در سال جاری نیز اشاره و تصریح کرد: مقدمات و برنامه ریزهای لازم برای خرید تضمینی گندم، سویا و کلزا سال ۱۴۰۱ انجام شده، و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا خرید از کشاورزان با سهولت کامل صورت پذیرد.

نوبخت با بیان اینکه تمام گندم کاران استقبال خوبی را از مراکز خرید تضمینی محصول داشتند، گفت: امسال نیز به محض خرید و ثبت اطلاعات کشاورزان در سامانه پهنه بندی داده‌های کشاورزی از طریق بانک عامل پرداخت بها گندم خریداری شده به حساب کشاورزان به سرعت انجام می‌شود.

فروش ورق ژئوممبران

وی به اهمیت ثبت نام کشاورزان در سامانه پهنه بندی وزارت جهاد کشاورزی نیز اشاره و افزود: کشاورزانی که می‌خواهند محصولات گندم سال زراعی و کلزا خود را تحویل مراکز خرید بدهند حتماً با مراجعه به همکاران جهاد کشاورزی اطلاعات خود را در پهنه بندی وزارت جهاد کشاورزی ثبت و یا به‌روزرسانی کنند تا درروند خرید هیچ گونه مشکلی پیش نیاید.

کد خبر 5484604

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از ملزومات کشاورزی سازگار با محیط زیست و فناور، آبیاری هوشمند است که ضمن جلوگیری از تلفات آب، الگوی مدرن کشت و مکانیزاسیون را برای انواع کشاورزی‌ به ارمغان می‌آورد.

با توجه به گسترش الگوهای کشت و کاربردهای متعددی که شیوه‌های هوشمندانه آبیاری در مراکزی چون گلخانه‌ها به همراه دارد، امروزه، راهکارهایی مدرن برای این آبیاری‌ها در نظر گرفته شده که با حذف شیوه‌های سنتی، علاوه بر مدیریت مصرف آب، هیج نقصان و کمبودی را متوجه بذر و گیاه نمی‌کند.

با اشاعه این فرهنگ در سال‌هایی که کشور با بحران‌ها و تنش‌های آبی مواجه است، کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست، حمایت‌های ویژه‌ای از طرح‌های خلاقانه و نوآورانه این حوزه به عمل آورده است.

در همین زمینه، این کارگروه در سال گذشته، از دو طرح فناورانه در این حوزه، حمایت‌ کرده است.

طرح اول، توسعه فناوری عملکرد سنسور رطوبتی برای آبیاری هوشمند و جلوگیری از تلفات آب بود که حمایت‌های این بخش به پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران اختصاص یافت.

قیمت ورق ژئوممبران

طرح دوم، در زمینه توسعه فناوری مرتبط با بومی‌سازی سامانه هوشمند شناسایی آب بدون درآمد، مدیریت اتفاقات و مدل‌سازی کیفی آب بود که حمایت از این طرح نیز به شرکت به‌پویان امین منتظر اعطا شد.

با توجه به تدوین الگوهای کشت و متناسب‌سازی‌ این الگوها با بحران کم‌آبی در کشور، آبیاری هوشمند، همچنان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. به دلیل این اهمیت، کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در سال جاری نیز از طرح های فناورانه و نوآورانه این حوزه، حمایت‌های لازم را به عمل خواهد آورد.

کد خبر 5484431

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا حاجی رضا ظهر یکشنبه در دیدار جمعی از دامداران استان قم اظهار داشت: قم هم اکنون ۷۰۰۰و احد دامپروری دارد و با این ظرفیت و توانمندی از جمله قطب‌های پرورش دام در کشور به شمار می‌آید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه یکی از مأموریت‌های ما در جهاد کشاورزی استان قم مرتفع نمودن مشکلات دامداران است ابراز داشت: در این زمینه تمام تلاش خود را برا حل مشکلات پیش روی دامداران به کار خواهیم بست.

حاجی رضا با بیان اینکه سرمایه گذاری قابل توجهی در بخش دام در استان قم صورت گرفته است افزود: این سرمایه‌ها می‌بایست حراست شود و تلاش خواهد شد تا ظرفیت پرورش دام استان قم در سطح ملی شناسانده شود و در این زمینه جلساتی با مسئولین استانی و کشوری خواهیم داشت.

قیمت ژئوممبران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با تقدیر از تلاشگران عرصه دامداری بیان داشت: دادمداران با وجود مشکلات متعدد در جنگ اقتصادی با تمام توان در میدان حضور دارند و اگر این تلاش‌ها و دلسوزی‌ها نبود امنیت غذایی شهروندان و جامعه نیز به خطر می‌افتاد.

حاجی رضا با اهمیت خواندن فعالیت‌های بخش دامپروری و کشاورزی در قم تصریح کرد: امید است با ارتباط مستمری که با تشکل‌های دامداری و کشاورزی خواهیم داشت برای حل مشکلات پیش رو قدم برداریم.

در ابتدای این دیدار نیز تعدادی از نمایندگان دامداران استان قم مشکلات و مطالبات خود را با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم مطرح کردند.

کد خبر 5484805

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اباذر وحدت مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه مه پاش حرارتی یک دستگاه کاربردی در بخش کشاورزی محسوب می‌شود، گفت: برای مقابله با شیوع ویروس کرونا نیاز به واردات تعداد زیادی فوگر حرارتی بود که با تولید نمونه ایران‌ساخت، تا حدود زیادی از واردات جلوگیری شد اما با تحقیقات بیش‌تر اکنون کاربرد اصلی این محصول علاوه بر مسائل بهداشتی و ضدعفونی در بخش کشاورزی است.

وی گفت: مه پاش حرارتی تجهیزی است که مواد سم‌پاشی را به‌صورت مه با ابعاد تقریبی ۵ تا ۵۰ میکرون پخش می‌کند. دستگاه مه پاش یا فوگر حرارتی در دو مدل با قدرت و کیفیت بسیار بالا و همچنین حالت پشت وانتی یا ماشینی طراحی شده و به مرحله تجاری‌سازی رسیده است.

به گفته وحدت، بهترین روش برای دفع آفات گلخانه و بیماری‌های مختلف گیاهی، روش مه سازی توسط دستگاه سم‌پاش فوگر حرارتی است که هر نوع سم قابل‌حل در آب می‌توان استفاده کرد و در مدت کوتاهی تمام فضای گلخانه را تحت پوشش محلول سم‌پاشی قرار داد تا عملیات دفع آفت گلخانه صورت بگیرد.

مدیر شرکت خاطر نشان کرد: این محصول حرارتی علاوه بر بحث‌های ضدعفونی کاربردهای دیگری از قبیل سم‌پاشی در بخش کشاورزی به‌ویژه گلخانه‌ها، ایجاد رطوبت در گلخانه، جلوگیری سریع و فوری از سرمازدگی درختان و محصولات کشاورزی، استفاده در سردخانه‌ها، سیلوها و انبارها جهت جلوگیری از هجوم قارچ‌ها، حشرات و حیوانات موذی در طول زمان ذخیره‌سازی و همچنین ضدعفونی و گندزدایی در بخش‌های دام‌پروری، مرغداری و صنایع بهداشتی را نیز دارد.

وی عنوان کرد: هرساله بخشی از محصولات کشاورزی دچار صدمات ناشی از سرمازدگی می‌شوند، روش‌هایی که در داخل برای مقابله با این مشکل استفاده می‌شود بسیار پرهزینه و با بازدهی کم همراه است اما این دستگاه در بحث سرمازدگی یک‌لایه از مه روی باغ ایجاد می‌کند که این لایه مانند یک سپر حرارتی، مانع از هدر رفت تشعشعی حرارت از باغ می‌شود.

مصارف ورق ژئوممبران

وی با بیان اینکه برخی آفات ریز مانند مگس سفید یا تریپس به روش سم‌پاشی‌های سابق از بین نمی‌روند و این موضوع تبدیل به مشکل اصلی گلخانه‌دارهای کشور شده است، گفت: این دستگاه با نوع سم‌پاشی خاصی که دارد، این مشکل را حل کرده و همچنین باعث کاهش ۸۰ درصدی مصرف سم در بخش کشاورزی نیز شده است. همچنین از دستگاه مه پاش حرارتی برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی همچون سالک هم می‌توان استفاده کرد.

وحدت خاطر نشان کرد: این محصول باعث کاهش قابل‌توجه هزینه تجهیزات و نیروی انسانی و کاهش ۹۹ درصدی مصرف آب مورد نیاز سم‌پاشی نیز شده و همچنین این دستگاه دارای ۱۰ سال تضمین تأمین قطعات و خدمات بوده و دارای یک سال گارانتی موتور و قطعات اصلی است.

وی با اشاره به صادرات این دستگاه گفت: دستگاه مه پاش حرارتی تاکنون صادراتی به ارمنستان و آذربایجان داشته اما با توجه به اینکه در کشورهای منطقه به‌جز ایران و ترکیه، کشورهای دیگر قابلیت ساخت این دستگاه را ندارند و همچنین پتانسیل بالای صادراتی، اگر شرایط مهیا شود می‌توان ارزآوری بسیار بالایی را به همراه داشت.

کد خبر 5484746

 

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، با هدف افزایش همکاری‌ها و فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های استرالیا، بعدازظهر یکشنبه نشست مشترک سفیر کشور استرالیا در ایران با رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان و با حضور نماینده وزارت امور خارجه در استان، در سالن اندیشه دانشگاه برگزار شد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در این نشست با بیان اینکه استان گلستان با اقلیم‌ها، اکوسیستم‌ها و نژادهای مختلف، استانی بسیار منحصر به فرد است، گفت: فعالیت‌های اصلی استان گلستان، کشاورزی است و این استان سهم زیادی در تولید محصولات غذایی کشور دارد.

علی نجفی‌نژاد افزود: استان گلستان از نظر تولیدات کشاورزی در رتبه یک تا پنجم کشور قرار دارد و دارای نقش اساسی در تامین امنیت غذایی کشور است.

وی گفت: استان گلستان دارای طبیعتی بسیار زیبا و چشم‌نواز است و همچنین، پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخایر ارزشمند طبیعی جهان و میراث بشری، در این استان قرار دارد.

نجفی نژاد با بیان اینکه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ۶۵ سال قدمت دارد و به عنوان قدیمی‌ترین مرکز آموزش عالی شمال کشور و اولین دانشگاه تخصصی کشور محسوب می‌شود، گفت: فعالیت‌های علمی دانشگاه در ابتدا آموزشی و سپس فعالیت‌های پژوهشی بود و هم اکنون در حوزه کارآفرینی به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر کشور مطرح است.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با اشاره به اینکه باور داریم آموزش عالی نقش بسیار موثری در ثبات و صلح کشورها به خصوص در منطقه خاورمیانه دارد تصریح کرد: اگر به دنبال آرامش و صلح در جهان هستیم، باید بر روی جوانان سرمایه گذاری کرده و بهترین سرمایه گذاری، تحصیل آنان در دانشگاه‌ها است.

ورق ژئوممبران ایرانی

وی، مسائل و مشکلات محیط زیستی مانند تغییر اقلیم‌ها، آلودگی هوا خشکسالی و غیره را چالش‌های مشترک همه کشورهای دنیا دانست و گفت: حل این چالش‌ها جز با همکاری همه کشورهای دنیا قابل حل نیست و دانشگاه‌ها و اساتید با کمک دولت‌ها می‌توانند در حل این مشکلات اقدامات موثری داشته باشند. ما نیز در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، برای حل این مشکل، آماده توسعه همکاری‌ها با سایر دانشگاه‌های دنیا هستیم.

نجفی‌نژاد با بیان اینکه گلستان در زمینه حوادث طبیعی با مسائلی روبرو است و دانشگاه برای حل این موارد نقش زیادی دارد گفت:‌ همکاری‌های بین‌المللی می‌تواند در رفع این مشکلات بسیار موثر باشد.

وی در پایان بر توسعه همکاری‌های علمی و فناوری، تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه‌های مشترک تحقیقاتی در مسائل منابع طبیعی، محیط زیست و کشاورزی، انتقال تکنولوژی و تبادل فناوری، بهره‌مندی از تجربیات دانشگاه‌های استرالیا در زمینه ارتباط با صنعت و همچنین بهره‌مندی از تجربیات مراکز تحقیقاتی این کشور تاکید کرد.

کد خبر 5484876

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر محمد مهدی اعلایی پیش از ظهر یکشنبه در کارگروه مشترک تنظیم بازار و قرارگاه امنیت غذایی استان قزوین اظهار داشت: خروج گندم از استان قزوین ممنوع است و به هیچ وجه نباید صورت بگیرد و نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی در این زمینه باید ورود جدی داشته باشند.

وی افزود: برای تأمین اعتبار خرید گندم اقداماتی در سطح استان انجام شده و رایزنی‌های لازم با وزارت جهاد کشاورزی هم صورت گرفته است.

استاندار قزوین با اشاره به مباحث مرتبط با حوزه نانوایی‌ها گفت: نظارت در حوزه تخلفات واحدهای نانوایی بر عهده اصناف است و باید در این حوزه برخورد جدی‌تر و اقدامات ویژه‌تری صورت گیرد.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه از اتاق اصناف اقدام ویژه ای در حوزه نظارت در حوزه آرد و نان نمی‌بینیم و این موضوع در حالی است که قانون گذار برای آنها اختیارات متعددی گذاشته است، اضافه کرد: اصناف وظایف خود را انجام نمی‌دهند و در این زمینه اداره صمت باید پاسخگو باشد چرا که این موضوع موجب افزایش مشکلات مردم می‌شود.

ورق های ژئوممبران

اعلایی با بیان اینکه موضوع نان جزو اولویت‌های استان است و باید با ورود جدی و اثرگذار در این حوزه مشکلات را برطرف کنیم، اظهار داشت: در چند هفته گذشته تعدادی از متخلفین حوزه آرد و نان استان قزوین شناسایی و قرار است در آینده نزدیک برخورد قضائی با آنها صورت گیرد.

وی گفت: در بحث سهمیه نانوایان اختیارات قانونی وجود دارد و جهاد کشاورزی باید در مدیریت عادلانه سهمیه بازبینی کند.

نماینده عالی دولت در استان اضافه کرد: فرمانداران در هر کجا که احساس نیاز کردند می‌توانند با هماهنگی اداره کل مدیریت بحران استان نانوایی‌های سیار را در نقاط مورد نظر مستقر کنند تا هم مشکلات تاحدودی برطرف و هم مردم مداخلات را جهت کنترل وضعیت نان استان از نزدیک مشاهده کنند.

استاندار قزوین با بیان اینکه نظارت و بازرسی‌ها از واحدهای نانوایی باید وحدت رویه داشته باشد و به صورت هدفمند انجام شود، اظهار داشت: در زمینه شیفت بندی و روزهای تعطیل نانوایان در استان هم باید اقدامات لازم صورت گیرد.

کد خبر 5484895

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر کرامتی ظهر شنبه در جلسه برنامه ریزی مشترک برای پایدار سازی فعالیت‌های پروژه استقرار کشاورزی پایدار به منظور الگو سازی مشارکت مردم برای احیای دریاچه ارومیه، افزود: با توجه به کمبود و مشکلات کم آبی مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی از لحاظ کمک به احیای دریاچه ارومیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه هم استان در استان درگیر مسائل کم آبی هستیم، افزود: به دلیل کاهش بارش‌ها و کمبود آب و نیز کاهش ذخایر آبی سدها امکان آبیاری کامل در بخش کشاورزی استان فراهم نیست، افزود: با توجه به اشتغال ۳۶ درصدی و گردش مالی ۹۰ هزار میلیاردتومانی بخش کشاورزی در آذربایجان غربی بحث مدیریت منابع آبی به خصوص در این حوضه آبریز اهمیت بالایی بر استان دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اجرای طرح استقرار کشاورزی پایدار در استان از سال ۹۳ عنوان کرد: آگاه سازی بهره برداران، کشاورزان و فعالان این بخش، کشت محصولات با نیاز آبی کم، تغییر معیشت، تغییر الگوی کشت از مزایای اجرای این طرح به شمار می‌رود.

کرامتی با اشاره به تهدید طوفان نمکی در نتیجه بحران خشک شدن دریاچه ارومیه اضافه کرد: اگر مشارکت و همراهی مردم و بهره برداران و نیز تسریع در روند اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه را شاهد نباشیم طوفان‌های نمکی معیشت و زندگی مردم شمال غرب و حتی مرکز کشور را تهدید می‌کند.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: به منظور اجرای طرح به کاشت، ۴۰ سایت الگویی ترویجی با همکاری محققان و بخش‌های اجرایی در سطح ۹ شهرستان واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا می‌شود.

بیتا احمدیان احمدیان اظهار کرد: از سال ۹۳ تا سال ۱۴۰۰ طرح استقرار کشاورزی پایدار در قالب ۷ فاز در استان اجرایی شده است و امسال نیز فاز هشتم آن در دست اجراست.

تولیدکننده ژئوممبران

وی با بیان اینکه این طرح در قالب ۷ فاز در ۱۱۲ روستای استان اجرایی شده است، گفت: فاز ۸ این طرح نیز ۱۲۳ روستای اصلی ۱۹۳ روستای این حوزه با همکاری ۱۱۶ شرکت مجری فنی مهندسی ادامه دارد و در این این زمینه دو هزار و ۳۷۳ بهره بردار به همراه سه هزار و ۳۶۶ هکتار اراضی تحت پوشش قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: سازماندهی، توانمند سازی و مشارکت ذی نفعان محلی در استقرار راهکارهای سازه‌ای ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی، ارتقای بهره وری اقتصادی _فیزیکی آب در ۶۰ درصد آب باقیمانده و همچنین توانمندسازی و سازماندهی کشاورزان برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و به طور کلی ارتقای بهره وری آب و کاهش مصرف آب کشاورزی از اهداف اجرای این طرح است.

کد خبر 5483770

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، ماشین‌ برداشت سیب‌زمینی در چرخه کشاورزی و برداشت انواع محصولات غده‌ای نظیر سیب‌زمینی، پیاز و سیر کاربرد دارد و به همین دلیل، در انواع مختلف و با ماموریت‌ها و وظایف گوناگون طراحی شده است.

مدل‌های مختلف این ماشین با توجه به شرایط کشاورز و اقلیم، اقدام به برداشت محصولات غده‌ای و جمع‌آوری آنها در کیسه، تریلی و . . . می‌کند.

شورش خاطری مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: این شرکت قادر است در کنار تنوع ماشین‌های تخصصی این حوزه، متناسب با شرایط کشاورزان، سفارش گرفته و ماشین دلخواه آنها را تولید کند.

وی افزود: تمام قطعات این ماشین‌ها، تولید شرکت است و آنها توانسته‌اند برخی قطعات تحریمی آن نظیر زنجیر که پیشتر از آلمان وارد می‌شد را با همان میزان کیفیت، در داخل کشور تولید کنند.

خاطری گفت: این قطعات ایران‌ساخت، علاوه بر تولید و فروش در داخل کشور، به برخی کشورها نیز صادر شده است. در مورد ماشین‌ها نیز تاکنون چندین مورد صادرات به کشور عراق صورت گرفته است و در آینده‌ای نزدیک، فرآیند صادرات این ماشین‌ها به کشورهای ارمنستان، آذربایجان و گرجستان صورت خواهد گرفت.

تولیدکننده ورق ژئوممبران

وی گفت: این شرکت با همگرایی صنعت و دانشگاه، از طریق تحصیل‌کردگان و افراد متخصص این حوزه، درصدد راه‌اندازی خط تولید این ماشین‌ها به صورت کامل است.

خاطری با بیان اینکه چیزی در حوزه دانش و تجربه کم ندارند، گفت: مشکل بزرگ ما در شرایط فعلی، نقدینگی است که سبب شده تا شتاب توسعه محصولات ما پائین بیاید. معاونت علمی و فناوری، با اعطای تسهیلات، از تولید و توسعه محصولات ما حمایت به عمل آورد که امیدوارم این حمایت‌ها همچنان ادامه داشته باشد. تولید و توسعه ماشین‌آلات برداشت سیب‌زمینی برای حدود ۲۵ نفر به شکل مستقیم و حدود ۶۰ نفر به شکل غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

کد خبر 5483796

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر محمد برزعلی، بعداز ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: زهکشی اراضی کشاورزی سبب افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش شوری خاک، کاهش ماندابی شدن و بازچرخانی آب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان افزود: ۲۸۰ هزار هکتار اراضی اولویت‌دار در گلستان نیازمند زهکشی بوده که ۱۶۰ هزار هکتار در اختیار جهاد کشاورزی و ۱۲۰ هکتار هم در اختیار آب منطقه‌ای قرار گرفت تا عملیات زهکشی انجام شود.

وی بیان کرد: از این میزان ۱۳۰ هزار هکتار دیم و دیم آبی بودند و ماندابی داشتند، ۶۰ هزار هکتار اراضی آبی و در معرض سیلاب بوده و مشکلات ماندابی داشته و بین ۹۰ الی ۱۰۰ هزار هکتار هم آب تحت الارضی شیرین دارند.

برزعلی ادامه داد: از میزان تعهد جهاد، ۱۱۰ هزار زهکشی انجام شده و برای سایر اراضی هم اسناد مناقصه آماده است تا در صورت تامین اعتبار بقیه آن را انجام دهیم و پیش بینی می‌شود در دو سال آینده به اتمام برسد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان تاکنون ۹۱۰ میلیارد تومان برای زهکشی هزینه شده و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح زهکشی در استان نیازمندیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: امسال بنا داریم که کشت قراردادی را در محصولاتی همانند گندم و کلزا افزایش دهیم که در این طرح از کشاورزان حمایت شده و بخشی از سهم بیمه آنها توسط دولت پرداخت می‌شود.

برزعلی گفت: گلستان با نیمی از اقالیم دنیا، ۴۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی، ۳۳ هزار هکتار باغ، ۴.۲ میلیون واحد دامی، ۹۷۰ واحد مرغداری، ۸۵ هکتار گلخانه فعال، ۴۵۰ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و ۱۱۰ کیلومتر ساحل دارد.

وی اضافه کرد: ۴۳ درصد دانه‌های روغنی کشور، ۱۲ درصد گوشت مرغ کشور، ۹ درصد هلو، ۵۰ درصد توتون و ۵۶ درصد خاویار کشور در گلستان تولید شده که در این زمینه‌ها رتبه اول را داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: در پنبه با ۱۲.۶ درصد تولید، گندم با حدود ۱۰ درصد، خرمالو با ۱۲ درصد تولید کشور، رتبه دوم را داریم.

وی عنوان کرد: در تولید شلتوک برنج، پیله ابریشم، میگو، ماهی کپور و خاویار، زیتون و جو در رده سوم الی پنجم هستیم.

برزعلی گفت: در سال زراعی ۹۸-۹۹ حدود ۴.۵ میلیون تن تولیدات کشاورزی گلستان بود که پنج درصد کل تولیدات کشور را تشکیل می‌دهد.

طبق گفته وی ۲۱۴ هزار خانواده بهره‌بردار کشاورزی در گلستان وجود داشته و ۳۸ درصد اشتغال خانواده‌ها را به خود اختصاص داده است.

تولید کننده ورق ژئوممبران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تنظیم بازار و کالاهایی همچون مرغ و تخم مرغ گفت که در این خصوص کمبودی وجود ندارد.

کد خبر 5483863

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: «کم آبی» روایت امسال و سال گذشته گلستان نیست بلکه حدود یک دهه است که این استان سبز شمالی با پدیده تغییر اقلیم دست به گریبان بوده و کاهش نزولات آسمانی، افزایش دما، تغییر نوع بارش‌ها و افزایش میزان تبخیر را شاهد هستیم که این امر بحران کم آبی را تشدید می‌کند.

در سال گذشته جیره بندی و قطع آب شرب در بیشتر شهرها و روستاهای استان اتفاق افتاد که البته شدت آن به فراخور هر شهر و منطقه متغیر بود. به عنوان مثال بخشی از محلات گرگان در تابستان سال گذشته «قطعی آب» بیش از ۱۰ ساعت را هم تجربه کردند و برخی از محلات شهر هم با تانکر آبرسانی شد.

با وجود آنکه در سال گذشته و با تعامل فرادستگاهی ده‌ها حلقه چاه بخش خصوصی و دولتی به شبکه توزیع آب شرب متصل شد اما کم آبی و قطعی آب شرب همچنان ادامه داشت.

علی رغم همه تنگناها و تاکید بسیاری از کارشناسان در مدیریت منابع آب‌های زیرزمینی اما شاهد رشد فزاینده برداشت از چاه‌های غیرمجاز و کشت محصولاتی مانند شالی و چغندرقند در استان هستیم.

شرایط اقلیمی و آب و هوای امسال گلستان هم بیانگر استمرار کمبود آب است و باید با راهکارهای کوتاه، میان و بلندمدت فکر اساسی برای این معضل شود.

هرچند همگان بر موضوع کمبود آب اذعان دارند ولی انتظار می‌رود که مدیران صرفاً به بیان مباحث کلیشه‌ای مانند «کمبود بارش» و «افزایش مصرف» و غیره اکتفا نکرده بلکه راهکارهای عملی و البته بهره مندی از فناوری‌های بروز را برای کاهش اثرات کم آبی در دستور کار قرار دهند.

سرزمین هیرکان در بحران بی‌آبی/ سال سخت پیش روی گلستان است

لزوم مدیریت مصرف

یک کارشناس منابع آب در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: قبل از هر چیز گلستانی‌ها باید بپذیرند که این استان دیگر سرزمین معتدل و پربارش دهه‌های قبل نبوده و از بارش‌های طولانی و مؤثر خبری نیست.

صادق مهدوی افزود: در حال حاضر تنها منبع تأمین کننده ذخیره آب شرب در گلستان منابع آب زیرسطحی بوده و با وجود آنکه چندین سد شرب در حال احداث است اما تا زمان بهره برداری و اتصال این سازه‌های آبی به شبکه آب شرب زمان زیادی نیاز است.

وی ادامه داد: توجه به مقوله شیرین سازی آب دریای خزر با رعایت الزمات و استفاده از منابع آب لب شور ساحلی و یا منابع عمیق یکی از راهکارهایی است که باید به طور جدی به آن پرداخته شود که البته مطالعات آن آغاز شده اما سرعت اجرای آن قابل قبول نیست.

مهدوی گفت: در بخش کشاورزی هم باید با تغییر الگوی کشت، استفاده از فناوری‌های نوین، توسعه سیستم آبیاری نوین، اثرات کم آبی را کاهش داد که البته در این بخش علیرغم استقبال کشاورزان حمایت‌های جدی از آن‌ها انجام نمی‌شود.

وی عنوان کرد: با وجود تأکیدات مسئولان مبنی بر پرهیز از کشت محصولات پر آب طلب مانند شالی و چغندرقند، شاهد کم اعتنایی کشاورزان به این موضوع هستیم که البته نباید نقش جذابیت‌های مالی و منافع اقتصادی حاصل از کشت شالی را در این اقدام کشاورزان کم اهمیت دانست.

سرزمین هیرکان در بحران بی‌آبی/ سال سخت پیش روی گلستان است

کاهش ۸۵ درصدی بارش‌ها

مدیرکل هواشناسی گلستان هم در خصوص پیش‌بینی بارش‌ها به خبرنگار مهر گفت: در فروردین امسال نسبت به بلندمدت ۸۵ درصد کاهش بارش و ۱.۵ درجه افزایش دما اتفاق افتاد.

نوربخش داداشی افزود: طی این مدت بیش از سه مرحله دمای هوا به ۳۵ درجه سانتیگراد (دمای تابستانه) رسید و این مسأله پوشش برف را به ۷۲ کیلومتر کاهش داد.

به دلیل خشکسالی انباشته در گلستان سال سختی برای ذخایر آبی استان خواهد بودداداشی گفت: تا نیمه تیرماه هم شاهد کاهش بارندگی و افزایش دما و تبخیر خواهیم بود و از نیمه تیر تا پایان شهریور افزایش بارندگی داریم که بارش‌ها به صورت رگباری است.

وی افزود: به دلیل خشکسالی انباشته سال گذشته، سال سختی برای ذخایر آبی به ویژه در تابستان خواهد بود.

داداشی بیان کرد: در سال‌های گذشته تا نیمه خرداد و اردیبهشت، ذخایر برفی وجود داشت که هم اکنون این منابع را از دست داده‌ایم.

وی افزود: سدهای گلستان باید در فصل بهار باید آبگیری شده و چون بارش‌ها کم است و منابع برفی هم نداریم امیدی به پر شدن آن‌ها نیست.

رعایت الگوی کشت ضروری است

ورق ژئوممبران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: حجم آب ذخیره شده در پشت مخازن سدهای استان تا پایان فروردین امسال، ۷۰.۴ میلیون مترمکعب بوده که این عدد معادل ۲۹ درصد حجم کل سدها است در حالی که در زمان مشابه سال گذشته سدهای استان ۳۷ درصد آب داشتند.

سرزمین هیرکان در بحران بی‌آبی/ سال سخت پیش روی گلستان است

سیدمحسن حسینی با بیان اینکه میزان بارش‌ها در استان در هفت ماهه اول سال آبی جاری پایین‌تر از نرمال بوده است، افزود: آب‌های زیرزمینی در گلستان نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد کاهش داشته و این کاهش در فصل تابستان و با روشن شدن چاه‌ها بیشتر هم می‌شود.

وی از کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی جریان آبی رودخانه‌ها خبرداد و گفت: با کاهش منابع آبی در استان به دلیل خشکسالی دو سال متوالی جلوگیری از کشت محصولات پر آب طلب در سال جاری ضروری است.

حسینی ادامه داد: اعتبارات عمرانی در بخش‌های آبرسانی به برخی شهرها، سدسازی‌ها و احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی در سال ۱۴۰۰ و به ویژه پس از سفر رئیس جمهور بالغ بر دو هزار میلیارد تومان شده است.

وی در خصوص سد نرماب گفت: سد نرماب مهم‌ترین طرح شرکت آب منطقه‌ای بوده که بدنه آن ۹۳ درصد پیشرفت داشته و تا شهریور سال جاری ساخت بدنه سد به اتمام می‌رسد.

حسینی توضیح داد: اتمام بدنه و آبگیری سد نرماب، آغاز عملیات اجرایی: سد میرداماد و فاز دوم شبکه قره سو- زرین گل از جمله طرح‌ها در دست اقدام در سال جاری بوده که باید روند اجرای آن تسریع شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در خصوص کشت محصولات زراعی هم گفت: در الگوی کشت گلستان، گونه‌های کم آب طلب پیش بینی شده و کشت محصولاتی که آب زیادی لازم دارند مانند برنج و چغندرقند به مصلحت نیست.

وی بیان کرد: حدود ۸۸ درصد منابع آب استحصال شده در استان در بخش کشاورزی مصرف شده لذا در سال‌های خشکسالی، تولید محصولات کشاورزی را در استان باید بر اساس الگوی کشت آبی همان مقطع داشته باشیم.

کمبود ۱۶۷۶ لیتر بر ثانیه‌ای آب در گلستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان هم در خصوص کم آبی به خبرنگار مهر گفت: حدود ۹۰ درصد منابع آب استان در بخش کشاورزی با راندمان حداکثر ۳۱ درصد مصرف می‌شود.

سرزمین هیرکان در بحران بی‌آبی/ سال سخت پیش روی گلستان است

ایرج حیدریان افزود: اقداماتی از قبیل نصب کنتورهای هوشمند و انسداد چاه‌های غیرمجاز و مانند آن در دست اقدام است تا بتوانیم از هدر رفتن منابع جلوگیری کنیم.

وی عنوان کرد: ۶۲۵ حلقه چاه شرب در استان داریم که لازم است در قالب طرح مدیریت قرق آب شرب، تا شعاع دو کیلومتری، چاه‌های غیرمجاز را مسدود کرده و از حفر چاه جدید هم جلوگیری شود.

حیدریان با بیان این‌که استان تک منبعی است، افزود: امیدواریم با تزریق اعتباری که در سفر رئیس‌جمهور انجام شده سدهای شرب استان تکمیل شود.

وی با توضیح اینکه نباید کشت‌هایی با نیاز آبی بالا در استان انجام شود، اضافه کرد: طبق مصوبه هیئت وزیران، کشت برنج تنها در ۱۵ هزار از اراضی نسق دار گلستان مجاز است.

حیدریان با اشاره به اینکه ۵۰ درصد منابع آبی استان زیرزمینی است، گفت: از ۹۴ درصد منابع زیرزمینی استفاده می‌کنیم که برابر با استاندارد نباید بیش از ۶۰ درصد از آن استفاده کنیم.

وی بیان کرد: نیاز آبی استان هفت هزار و ۲۴۳ لیتر بر ثانیه بوده و هزار و ۶۷۶ لیتر بر ثانیه کمبود داریم لذا باید به سمت مدیریت مصرف برویم.

حیدریان گفت: در همه شهرها و روستاها، حفر ۴۷ حلقه چاه آب شرب در دستور کار بوده و ۴۵ حلقه چاه هم تجهیز خواهند شد.

وی اضافه کرد: بهسازی ۳۰ رشته چشمه، اصلاح و بهسازی ۱۶۷ کیلومتر شبکه توزیع در روستاها، احداث ۲۳۱ کیلومتر خطوط انتقال، احداث ۴۳ باب مخزن با گنجایش ۲۴ هزار مترمکعب و ساخت ۲۰ باب ایستگاه پمپاژ از دیگر اقداماتی است که در دستور کار است.

حیدریان گفت: ۷۴ روستای گلستان فاقد آب شرب بوده که با ۲۳ دستگاه تانکر آبرسانی می‌شود که البته با فرارسیدن فصل گرما تعداد روستاهایی که نیازمند آبرسانی با تانکر، افزایش یافته و ۵۶ روستای دیگر به آن اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه فصل گرما نگرانی گلستانی از قطعی‌های مکرر آب افزایش یافته لذا لازم است مدیران استان با سازوکارهای منطقی این بحران را مدیریت کنند.

کد خبر 5473643

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: طی چند سال اخیر با تغییر اقلیم و تغییر نوع بارش‌ها از برف به باران و شدت خشکسالی‌ها در چهارمحال و بختیاری این استان که روزی ۱۱ درصد آب کشور را تأمین می‌کرد دچار بحران آب شد به گونه‌ای که حتی با ۲۰ تانکر آب مورد نیاز شهرکرد مرکز استان تأمین می‌شد.

این مسئله به همین جا ختم نشد چرا که چشمه کوهرنگ که تأمین کنند آب شرب تعداد زیادی از شهرها همچون شهرکرد و روستاها بود به یک باره خشک شد و شک بزرگی به مردم استان وارد کرد.

فرونشستچندین باره زمین در مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری، خشک شدن چاه‌ها، جیره بندی آب و کاهش تولیدات کشاورزی از دیگر نتایج این رخ دادها بود.

رفع عطش دشت های چهارمحال و بختیاری با تقویت آبخوان ها

کاهش ۱۳ درصدی بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از اول مهر ماه تا کنون میانگین وزنی بارش‌ها در استان ۴۹۶ میلیمتر بوده است، اظهار کرد: بارش‌ها نسبت به بلند مدت ۱۳ درصد کاهش یافته است.

مهران چراغ پور عنوان کرد: میزان کاهش بارندگی در شهرهای «شهرکرد» ۱۸، «فارسان» ۱۶، «سورشجان» ۱۳، «کوهرنگ» ۷، «بروجن» ۱۴، «فرخشهر» ۳۵ و «بلداجی» ۱۵ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۲ درصد از بارش‌ها دریافت شده است، مطرح کرد: ۱۸ درصد باقی مانده بارش‌ها باید تا پایان شهریور ماه دریافت شود.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به از بین رفتن ذخیره برفی استان، تصریح کرد: نوع بارش‌ها به دلیل تغییر اقلیم و افزایش دما در استان تغییر یافته است.

رفع عطش دشت های چهارمحال و بختیاری با تقویت آبخوان ها

ژئوممبران

خروج آب حاصل از بارش‌ها به صورت روان آب از چهارمحال و بختیاری

چراغ‌پور افزود: به دلیل ارتفاع چهارمحال و بختیاری آب حاصل از بارش باران از استان خارج می‌شود و دسترسی به این آب در استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف آب باید در استان در دستور کار قرار گیرد، گفت: به دلیل اتمام ذخایر برفی استان بحران آب برای استان امسال دور از انتظار نیست.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ۹۴ درصد از مساحت استان با خشکسالی و خشکسالی شدید مواجه شده است.

چراغ پور با بیان اینکه آبخوان داری و تغذیه آب‌های زیر زمینی باید افزایش یابد، گفت: در کشاورزی باید تغییر الگوی کشت، تغییر نوع آبیاری و استفاده از آبیاری نوین و همچنین کشت محصولات کم آب بر باید در دستور کار قرار گیرد.

رفع عطش دشت های چهارمحال و بختیاری با تقویت آبخوان ها

تغییر الگوی کشت و نوع آبیاری در زمان خشکسالی ضروری است

کارشناس آب در حوزه کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مدیریت الگوی کشت و برنامه آبیاری در زمان خشکسالی از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: تغییر ارقام کشت با نیاز آبی کم، حذف محصولات آب بر، افزایش کشت‌های متراکم به ویژه کشت گلخانه‌ای، کشاورزی حفاظتی، تغییر روش آبیاری و مدیریت بهره برداری بعد از اجرا باید در این دوران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

بیژن یادگار با اشاره به اینکه مدیریت بهره برداری از آبیاری نوین یکی از ضروریات در حوزه کشاورزی است، تصریح کرد: تعدد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با مسئله آب یکی از چالش‌ها در این حوزه است.

راهکارهای رفع چالش کم آبی در چهارمحال و بختیاری

حوزه راهکار
کشاورزی تغییر الگوی کشت
کشاورزی تغییر نوع آبیاری در دوره خشکسالی
کشاورزی تقویت آبخوان‌ها
سیاست گذاری تدوین برنامه جامع مدیریت آب کشاورزی
وی افزود: بر اساس قانون توزیع عادلانه آب وزارت نیرو به عنوان متولی آب در کشور است اما باید تصمیمات مهم در این حوزه توسط جهاد کشاورزی، صنعت و محیط زیست گرفته شود.

کارشناس آب در حوزه کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: یکپارچه کردن موضوع آب در یک وزارتخانه در سطح کشوری ضروری است.

رفع عطش دشت های چهارمحال و بختیاری با تقویت آبخوان ها

بی برنامگی اداره آب چهارمحال و بختیاری در حوزه رفع مشکل آبی کشاورزان

یادگاری به عدم اعتبار مورد نیاز به چهارمحال و بختیاری و عدم تخصیص اعتبارات مصوب در حوزه آبی اشاره کرد و گفت: اداره آب منطقه‌ای استان هیچ گونه برنامه‌ای برای رفع مشکل آب کشاورزی در استان ندارد که این یک ایرادی بزرگ در حوزه تأمین آب کشاورزی چهار محال و بختیاری است.

وی مطرح کرد: مسائل آموزشی بهره برداران کشاورزی در حوزه آب به دلیل عدم تخصیص اعتبار انجام نمی‌شود در حالی که آموزش کشاورزان در موضوع تغییر الگوی کشت و آبیاری در شرایط خشکسالی از اهمیت بالایی برخوردار است.

کارشناس آب در حوزه کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تغییر اقلیم و کاهش نزولات آسمانی روندی استمراری به خود گرفته است، اعلام کرد: اکثر اراضی کشاورزی استان در دشت‌ها واقع شده‌اند که بر اساس اعلام وزارت نیرو ۱۰ دشت استان ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

رفع عطش دشت های چهارمحال و بختیاری با تقویت آبخوان ها

خشکسالی اشتغال ۲۰ درصد مردم چهارمحال و بختیاری را تهدید می‌کند

یادگاری عنوان کرد: با ادامه دار بودن این شرایط کشاورزی در چهارمحال و بختیاری تعطیل خواهد شد که این مسئله اشتغال ۲۰ درصد از جمعیت استان را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مشکلات زیست محیطی را به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: این در حالی است که طی چند سال اخیر افزایش ریزگردها در مرکز استان، بروجن، لردگان و خانمیرزا به وجود آمده است که این مسئله مهاجرت مردم را در پی داشته است.

کارشناس آب در حوزه کشاورزی چهارمحال و بختیاری به خروج آب از استان اشاره کرد و گفت: این مهم به گونه‌ای رخ می‌دهد که مردم استان اجازه برداشت از آن را ندارند.

رفع عطش دشت های چهارمحال و بختیاری با تقویت آبخوان ها

تقویت آبخوان‌های چهارمحال و بختیاری با استفاده از آب‌های جاری

یادگار افزود: مشکل کاهش چشمگیر آب‌های زیر زمینی و تقویت آن‌ها تنها با انتقال آب‌های جاری به دشت‌ها رفع خواهد شد که باید در دستور کار مسئولان کشوری و استانی قرار گیرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اثر بخشی اقدامات آبخیزداری در کنترل فرسایش خاک و سیلاب‌ها، اظهار کرد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری کنترل فرسایش خاک بین سه تا ۱۰ تن در هکتار خواهد بود.

اصغر احمدی ادامه داد: با اجرای این طرح‌ها آبخوان‌ها تا هزار متر مکعب در هکتار تقویت می‌شود.

وی میزان فایده به هزینه طرح‌های آبخیزداری را ۵.۷ دانست و گفت: کنترل سیلاب، تقویت رویش گیاهی و کاهش اثرات مخرب تغییر اقلیم از دیگر فواید اجرای پروژه‌های آبخیزداری است.

رفع عطش دشت های چهارمحال و بختیاری با تقویت آبخوان ها

عدم تخصیص اعتبار علت تأخیر در اجرای طرح‌های آبخیزداری

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در سال گذشته حدود ۱۳ پروژه در ۹ شهرستان مورد مطالعه قرار گرفته است که در حال حاضر در مرحله انعقاد قرار دارد.

احمدی افزود: علت تأخیر اجرای این طرح‌ها عدم تخصیص اعتبارات و فصل فعالیت در چهارمحال و بختیاری است.

وی به اثر بخشی پوشش گیاهی در حفظ آب و خاک اشاره کرد و گفت: طی چند سال گذشته چهارمحال و بختیاری با تغییر اقلیم استان و تغییر نوع بارش‌ها از برف به باران مواجه بوده است که پوشش گیاهی غنی موجب می‌شود قطرات باران مستقیم به زمین برخورد نکنند و مانع از فرسایش خاک شوند.

رفع عطش دشت های چهارمحال و بختیاری با تقویت آبخوان ها

حل مشکل آبخوان‌ها با تقویت پوشش گیاهی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری مطرح کرد: درختان و گیاهان با ایجاد ریشه موجب پیوستگی بافت آن شده مانع از جابجایی توسط باد و باران و همچنین ورود آب باران به خاک می‌شود به همین منظور می‌توان با تقویت پوشش گیاهی در بلند مدت آبخوان‌های استان را تقویت کرد که این مهم نیازمند همکاری و همراهی مردم و دستگاه‌های اجرایی است.

بنا بر این گزارش با تغییر نوع بارش‌ها در استان و از بین رفتن ذخایر برفی چهارمحال و بختیاری در شرایط بحرانی خشکسالی قرار دارد که تغییر الگوی کشت، استفاده از آبیاری نوین در حوزه کشاورزی باید افزایش یابد.

ژئوممبران چیست

از سویی به دلیل افزایش بارش باران فرسایش خاک در استان افزایش یافته است و از آنجا که ارتفاع چهارمحال و بختیاری بالا است آب حاصل از بارش باران به صورت سیلاب و روان آب از استان خارج می‌شود که با افزایش پوشش گیاهی و اجرای طرح‌های آبخیزداری نه تنها می‌توان مانع از خروج این آب از استان شد بلکه می‌توان با استفاده از این روش‌ها آبخوان دشت‌های چهارمحال و بختیاری که در حالت ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند را تقویت کرد و مانع از تعطیلی کشاورزی و افزایش نرخ بیکاری در این استان گردید.

همچنین یکی از مشکلات اساسی در اجرایی نشدن طرح‌های مدیریت مصرف آب در چهارمحال و بختیاری عدم تخصیص اعتبار است که مسئولان کشوری و استانی باید به منظور ایجاد بحران در استان اعتبار کافی در این زمینه مصوب و تخصیص دهند.

کد خبر 5471690

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، وحیدرضا شادفر در نشستی خبری گفت: با وجود اینکه طرح انجام بادشکن در اطراف مزارع دیم و آبی می‌تواند ۷۰ درصد موجب افزایش تولید محصول و ۵۰ درصد در کاهش تبخیر مؤثر باشد، اما این طرح ملی در چهار دولت گذشته مسکوت مانده و تنها در سطح بسیار کوچک از سوی سازمان‌های متولی اجرایی می‌شود که به هیچ‌عنوان اهداف این طرح را تأمین نمی‌کند.

وی ادامه داد: آخرین دستور را وزیر فعلی جهادکشاورزی برای اجرا در استان‌های کشور صادر کردند که از سوی سازمان جنگل‌ها قرار است در طرح ۴۰ هزار هکتاری سیستان اجرا شود، اما هنوز به پیمانکار آن هیچ اعتباری نداده‌اند.

شادفر خاطرنشان کرد: اجرای این طرح از ۲۳۰ سال پیش در روسیه و ۵۷ سال پیش در چین و ۴۰۰ سال پیش در اتریش آغاز شده و تأثیر آن در مقابله با بیابان‌زایی و نیز افزایش تولیدات کشاورزی را دیده‌اند.

وی افزود: اجرای بادشکن موجب افزایش دوبرابری تولید محصولات صیفی شده است، همچنین در کشورهای اروپایی تولید زیتون حدود ۷ برابر کشور ما است و ۲۰ تن در هکتار برداشت می‌کنند و نیز میانگین تولید گندم آنها سه برابر کشور ما است و آنها توانسته‌اند با اقداماتی مانند اجرای بادشکن، تولیدات خود را افزایش دهند.

به گفته این محقق کشاورزی، طرح بادشکن در اطراف مزارع به ویژه مناطق بادخیز اجرا می‌شود که در آن ۲ تا ۵ ردیف درخت عمود بر مسیر باد کشت می‌شود و به این وسیله برخورد مستقیم باد به مزارع و خاک گرفته می‌شود. باد تبخیر خاک را افزایش داده، رطوبت از دسترس گیاه خارج می‌شود و باعث کاهش تولید محصول می‌گردد. در مراتع هم عدم اجرای بادشکن باعث افزایش فرسایش و وقوع سیلاب و سیل می‌شود.

شادفر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اجرای طرح بادشکن تنها محدود به مزارع کشاورزی نیست، تصریح کرد: وزارت نیرو می‌تواند در مسیر سدها، بادشکن استفاده کند و مانع از ورود گل و لای به سدها شود. همچنین وزارت راه در اطراف ریل‌های قطار و اتوبان‌ها و وزارت نفت در مکان‌های استخراج نفت برای مقابله با آلایندگی و همچنین وزارت صمت در معادن می‌تواند با درختان بادشکن ایجاد کنند.

وی درباره اینکه با توجه به خرد بودن زمین‌های کشاورزی آیا امکان کشت در همه مزارع وجود دارد و آیا تحقیقاتی در مورد هزینه و فایده اجرای این طرح انجام داده‌اید؟، گفت: در زمین‌های خیلی خرد می‌توان در مساحت‌های ۵ هکتار اقدام به کشت درختان بادشکن کرد، اما درباره اجرای این طرح ۲۸۰۰ تحقیق علمی در دنیا و ۳۰۰ تحقیق در داخل کشور انجام شده که نشان می‌دهد فواید اجرای این طرح به مضرات آن می‌چربد.

به گفته وی براساس دومین گزارش ملی محیط زیست ایران، سالانه ۱۴۲ هزار هکتار جنگل از بین می‌رود. همچنین براساس گزارش مرکز پژوهش‌ها ۲۸ هزار روستا در کشور که در تولید ناخالص داخلی کشور مهمترین نقش را دارند خالی از سکنه شده که عامل اصلی آن خشکسالی و فرسایش خاک بوده که در این میان بادشکن‌ها می‌تواند نقش عمده‌ای بازی کند.

شادفر خاطرنشان کرد: خالی شدن روستا موجب کاهش اشتغال می‌شود و اگر فرض کنیم در هر روستا ۱۰ شغل با خشکسالی از بین برود، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار شغل به طور مستقیم و غیرمستقیم با خالی شدن روستاها از بین رفته است.

وی تصریح کرد: ۸۰ معضل زیست محیطی در کشور شناسایی شده که باعث محدود شدن عملکرد محصولات کشاورزی می‌شود. برای از بین بردن این محدودیت‌ها بودجه کلان و حداقل ۳۰ سال زمان نیاز است.

شادفر افزود: اجرای طرح بادشکن که با انجام کشت درختان ترجیحاً سنجد در اطراف مزارع اجرا می‌شود نیازی به اعتبار دولتی ندارد و همه مردم از آن استقبال می‌کنند.

وی پیشنهاد کرد: ۱۰ وزارتخانه برای اجرای این طرح مهم همکاری کنند و مسیر را برای اجرای کار تسهیل کنند و اجرای این طرح هیچ اعتباری نیاز نخواهد داشت.

ویژگی ورق ژئوممبران

این محقق کشاورزی در اصلاح گونه‌های خشکی‌پسند و اقتصادی اعلام کرد: با وجود اینکه طرح انجام بادشکن در اطراف مزارع دیم و آبی می‌تواند ۷۰ درصد موجب افزایش تولید محصول و ۵۰ درصد در کاهش تبخیر مؤثر باشد، اما این طرح ملی در چهار دولت گذشته مسکوت مانده و تنها در سطح بسیار کوچک از سوی سازمان‌های متولی اجرایی می‌شود که به هیچ‌عنوان اهداف این طرح را تأمین نمی‌کند.

وی ادامه داد: آخرین دستور را وزیر فعلی جهادکشاورزی برای اجرا در استان‌های کشور صادر کردند که از سوی سازمان جنگل‌ها قرار است در طرح ۴۰ هزار هکتاری سیستان اجرا شود، اما هنوز به پیمانکار آن هیچ اعتباری نداده‌اند.

شادفر خاطرنشان کرد: اجرای این طرح از ۲۳۰ سال پیش در روسیه و ۵۷ سال پیش در چین و ۴۰۰ سال پیش در اتریش آغاز شده و تأثیر آن در مقابله با بیابان‌زایی و نیز افزایش تولیدات کشاورزی را دیده‌اند.

وی افزود: اجرای بادشکن موجب افزایش دوبرابری تولید محصولات صیفی شده است، همچنین در کشورهای اروپایی تولید زیتون حدود ۷ برابر کشور ما است و ۲۰ تن در هکتار برداشت می‌کنند و نیز میانگین تولید گندم آنها سه برابر کشور ما است و آنها توانسته‌اند با اقداماتی مانند اجرای بادشکن، تولیدات خود را افزایش دهند.

نصب ورق ژئوممبران

به گفته این مقام مسئول طرح بادشکن در اطراف مزارع به ویژه مناطق بادخیز اجرا می‌شود که در آن ۲ تا ۵ ردیف درخت عمود بر مسیر باد کشت می‌شود و به این وسیله برخورد مستقیم باد به مزارع و خاک گرفته می‌شود. باد تبخیر خاک را افزایش داده، رطوبت از دسترس گیاه خارج می‌شود و باعث کاهش تولید محصول می‌گردد. در مراتع هم عدم اجرای بادشکن باعث افزایش فرسایش و وقوع سیلاب و سیل می‌شود.

شادفر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اجرای طرح بادشکن تنها محدود به مزارع کشاورزی نیست، تصریح کرد: وزارت نیرو می‌تواند در مسیر سدها، بادشکن استفاده کند و مانع از ورود گل و لای به سدها شود. همچنین وزارت راه در اطراف ریل‌های قطار و اتوبان‌ها و وزارت نفت در مکان‌های استخراج نفت برای مقابله با آلایندگی و همچنین وزارت صمت در معادن می‌تواند با درختان بادشکن ایجاد کنند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به خرد بودن زمین‌های کشاورزی آیا امکان کشت در همه مزارع وجود دارد و آیا تحقیقاتی در مورد هزینه و فایده اجرای این طرح انجام داده‌اید، گفت: در زمین‌های خیلی خرد می‌توان در مساحت‌های ۵ هکتار اقدام به کشت درختان بادشکن کرد، اما درباره اجرای این طرح ۲۸۰۰ تحقیق علمی در دنیا و ۳۰۰ تحقیق در داخل کشور انجام شده که نشان می‌دهد فواید اجرای این طرح به مضرات آن می‌چربد.

به گفته وی براساس دومین گزارش ملی محیط زیست ایران، سالانه ۱۴۲ هزار هکتار جنگل از بین می‌رود. همچنین براساس گزارش مرکز پژوهش‌ها ۲۸ هزار روستا در کشور که در تولید ناخالص داخلی کشور مهمترین نقش را دارند خالی از سکنه شده که عامل اصلی آن خشکسالی و فرسایش خاک بوده که در این میان بادشکن‌ها می‌تواند نقش عمده‌ای بازی کند.

شادفر خاطرنشان کرد: خالی شدن روستا موجب کاهش اشتغال می‌شود و اگر فرض کنیم در هر روستا ۱۰ شغل با خشکسالی از بین برود، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار شغل به طور مستقیم و غیرمستقیم با خالی شدن روستاها از بین رفته است. ضمن اینکه ۸۰ معضل زیست محیطی در کشور شناسایی شده که باعث محدود شدن عملکرد محصولات کشاورزی می‌شود. برای از بین بردن این محدودیت‌ها بودجه کلان و حداقل ۳۰ سال زمان نیاز است.

شادفر افزود: اجرای طرح بادشکن که با انجام کشت درختان ترجیحاً سنجد در اطراف مزارع اجرا می‌شود نیازی به اعتبار دولتی ندارد و همه مردم از آن استقبال می‌کنند. همچنین ۱۰ وزارتخانه برای اجرای این طرح مهم همکاری کنند و مسیر را برای اجرای کار تسهیل کنند و اجرای این طرح هیچ اعتباری نیاز نخواهد داشت.

کد خبر 5479466

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، انجمن واردکنندگان برنج در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور از عدم ابلاغ و اجرا به موقع قانون بودجه ۱۴۰۱، تصمیم گیری های سلیقه‌ای بدون هماهنگی با تشکل‌ها و عواقب این اتفاقات هشدار داد و خواستار پیش بینی‌های لازم در حوزه واردات کالاهای اساسی شد. در این نامه آمده است که اقدامات مذکور منجر به تعطیلی تجارت برنج می‌شود و این امر امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند.

در متن این نامه آمده است:

احتراماً با آرزوی قبولی طاعات و عبادات، به استحضار می‌رساند موارد مطروحه ذیل موجب تهدید بازار واردات برنج و امنیت غذایی کشور شده است:

کاربرد ورق ژئوممبران

۱- عدم ابلاغ و اجرا قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در گمرکات کشور تاکنون.

۱-۱- در صورت ترخیص کالا به صورت علی‌الحساب بر مبنای سال ۱۴۰۰ محاسبات انجام و تعهد از وارد کنندگان اخذ می‌شود.

۲- عدم امکان فروش بر اساس تعهد گمرک، به دلیل عدم محاسبه قیمت تمام شده مستند در سازمان محترم حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و مغایر شدن قیمت تمام شده سال ۱۴۰۱ با قیمت‌های دستوری سال ۱۴۰۰ جهاد کشاورزی.

۳- عدم امکان نگهداری محموله‌ها در انبارها بعد از ترخیص تا اعلام قیمت تمام شده توسط دولت به دلیل ظن به احتکار.

۴- امکان عدم ترخیص از گمرکات به دلیل دموراژ، عدم امکان انبارداری در فضاهای مناسب، شرایط آب و هوایی جنوب کشور و خصوصاً متروکه شدن محموله‌ها توسط سازمان محترم جمع آوری و فروش اموال تملیکی.

۵- افزایش قیمت تمام شده محموله‌ها به دلیل عدم تصمیم گیری دولت در میزان سود بازرگانی.

۱-۵- حتی در صورت تقلیل ۶ درصد به یک درصد حداقل هزار تومان با مبنای Ets (نرخ سامانه مبادلات ۲۳۰۰۰ تومانی) علاوه بر افزایش‌های قیمت جهانی برای هر کیلوگرم برنج را خواهیم داشت.

جناب آقای معاون اول محترم، آیا وارد کنندگان با این معادله چند مجهولی که در هیچ جای آن امکان حضور و تصمیم سازی ندارند، چاره‌ای جز ریسک در ترخیص و تحمل ضرر و زیان برای محموله‌های وارد شده و تعطیل کردن ادامه تجارت واردات برنج دارند؟

پیشنهاد اضطراری این است که تصمیم عاجل دولت محترم در کاهش سود بازرگانی و به تبع آن، علی رغم مخالفت این انجمن با قیمت گذاری به دلیل نوسان عوامل تشکیل دهنده آن با تخصیص ارز نیمایی، وزارت محترم جهاد کشاورزی و وزارت محترم صمت نسبت به محاسبه قیمت تمام شده و اعلام آن با استناد به ارزش‌های جهانی برنج و قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و تصمیمات دولت در تعیین میزان سود بازرگانی و سایر افزایش‌های قانونی در اسرع وقت با هماهنگی بخش خصوصی اقدام کنند.

- در صورت امکان، کمک به کاهش ضرر و زیان وارد کنندگان با بهره‌مندی از قوانین و مقررات صادرات و واردات برای آن دسته از وارد کنندگانی که با ریسک خطر بالا در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ و قبل از اجرای قانون بودجه اقدام به واردات و عرضه بر اساس قیمت‌های سال ۱۴۰۰ با فاکتور رسمی اعلام شده در سامانه کرده‌اند.

به نظر می‌رسد با وجود تعلل و تأخیر بیش از یک ماه در اجرا و تصمیم گیری وظایف محوله دولت و امکان عدم ریسک برای واردات که تاکنون وارد کنندگان برای تنظیم بازار فروردین ماه و ماه مبارک رمضان به آن تن داده‌اند چاره‌ای جز عدم واردات و تعطیلی بخش خصوصی صنعت واردات برنج متصور نیست.

کد خبر 5479603

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به تعلل دولت در حذف سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: قرار بود که این سیاست در جهت حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اجرا شود اما فقط توانست منافع عده‌ای واردکننده را تأمین کند.

وی با بیان اینکه اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، رانت کلانی را نصیب عده‌ای خاص کرده است، گفت: حذف یا تداوم این سیاست طی دو الی سه سال گذشته محل مناقشه دولت و مجلس بوده و تاکنون نیز نتوانسته‌اند به یک سیاست واحد در این زمینه دست پیدا کنند و مرتب توپ را به زمین همدیگر می‌اندازند درحالی‌که چنین سیاستی نیاز به یک تصمیم قاطع دارد.

موارد استفاده ژئوممبران

قاسمی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون سه میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی تخصیص یافته است، گفت: متأسفانه همه چیز مبهم و غیرشفاف است و اصلاً مشخص نیست این ارز به چه کسی و چه مقدار تخصیص یافته و اثر این یارانه را مردم کجا می‌توانند ببینند.

تعداد کسانی که بازار نهاده کشور را در دست دارند به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، اما متأسفانه اجرای سیاست‌های نادرست در سال‌های اخیر از جمله سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به این شده که این افراد بسیار قدرتمند شوند

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون با اشاره به افزایش حضور دولت اضافه کرد: سهم شرکت پشتیبانی امور دام در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ سهم این شرکت از واردات نهاده‌های دامی یک تا دو درصد بوده اما در سال گذشته به ۳۵ درصد رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه گفته می‌شود در واردات نهاده‌های دامی انحصار گسترده‌ای وجود دارد که همین یکی از دلایل نابسامانی بازار نهاده‌ها است، افزود: برخلاف اینکه در واردات نهاده‌های دامی ظاهراً ۹۵ شرکت فعالیت می‌کنند اما انحصار بسیار پیچیده‌ای در این حوزه وجود دارد و یکی از دلایل حضور شرکت پشتیبانی امور دام در این حوزه آن بود که انحصار را بشکند اما متأسفانه به آن دامن می‌زند چرا که حتی در مناقصات داخلی هم که برگزار می‌کند، ناچار است از همین شرکت‌های انحصاری نهاده بخرد.

قاسمی تصریح کرد: تعداد کسانی که بازار نهاده کشور را در دست دارند به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، اما متأسفانه اجرای سیاست‌های نادرست در سال‌های اخیر از جمله سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به این شده که این افراد بسیار قدرتمند شوند و کمتر کسی توان مقابله با آنها را داشته باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون، این مسئله را ناشی از عدم توانایی دولتمردان در دوره‌های مختلف دانست و گفت: از دولت نهم این انحصار شکل گرفت و بعد از آن نیز روز به روز گسترده‌تر شد چرا که ما هیچ سیاست درستی در این زمینه نداشتیم و همه چیز بسیار مبهم و پیچیده پیش می‌رفت.

انحصار در واردات نهاده‌های دامی حتی به خارج از مرزها نیز کشیده شده است!

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه انحصار این واردکنندگان فقط داخلی نیست و به خارج از مرزها نیز گسترش یافته است، افزود: به عنوان مثال اگر واردکننده دیگری بخواهد به این حوزه ورود کند، از خارج کشور نهاده بیاورد، نمایندگان کشورهای خارجی به این افراد جدید نهاده نمی‌فروشند و عنوان می‌کنند که ما در ایران نماینده خودمان را داریم که این برای کشور بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه برخی از واردکنندگان کالاهای اساسی نمایشی راه انداخته‌اند که موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند و دولت باید این ارز را حذف کند، گفت: به اعتقاد بنده، این نوعی بازی است چرا که آنها می‌دانند دولت چنین سیاستی را دنبال نمی‌کند و این افراد بیشتر از هر کسی از یارانه مذکور منتفع شده و قدرت گرفته‌اند بنابراین ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیار هم برای آنها سودمند است.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه دولت برای مبارزه با این رانت در قدم اول باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند، گفت: حذف این سیاست نوعی جراحی در بدنه اقتصاد ایران است و هیچ جراحی بدون درد و خونریزی نخواهد بود اما اگر این جراحی انجام نشود، منجر به مرگ اقتصاد کشور خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون اضافه کرد: زمانی که سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، میان واردکنندگان رقابت به وجود می‌آید و این رقابت جای انحصار را می‌گیرد؛ آن زمان بهترین کیفیت با ارزان‌ترین قیمت اهمیت پیدا می‌کند.

وی درباره اینکه در چنین شرایطی نیز واردکنندگان تازه وارد قادر به رقابت با شرکت‌های بزرگ نخواهند بود، گفت: اگر سیستم بانکی از این واردکنندگان حمایت کند و همچنین بازار سرمایه حامی آنان باشد و تولیدکنندگان را نیز درگیر این مسئله کنیم، امکان چنین کاری وجود دارد. به عنوان مثال اتحادیه‌های سراسری دامداران و مرغداران اعضای بسیار زیادی دارند که می‌توان از سرمایه‌های این افراد در چنین زمینه‌ای استفاده کرد. به عبارتی وقتی رانت و پشتیبانی دولت در کار نباشد، این انحصار را به راحتی می‌توان شکست.

دستگاه‌های ذی ربط به مساله انحصار نهاده‌های دامی ورود کنند

قاسمی تأکید کرد: لازم است که دستگاه‌های ذی ربط به این مسئله ورود و بحث انحصار را یکبار برای همیشه حل کند.

کد خبر 5475677

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها – مریم یاوری: بحران آب نزدیک به دو دهه است که در فلات مرکزی ایران و به ویژه استان اصفهان رخنه کرده و هر روز برگ جدیدی از این بحران در اصفهان ورق می‌خورد.

در کنار خشکسالی آلودگی آب نیز نمکی بر زخم بحران آب در استان اصفهان است که کاهش نزولات جوی، افت شدید سطح منابع آب زیر زمینی، آلودگی و خشک شدن رودخانه زاینده رود، خشک شدن تالاب گاوخونی و نیز بروز تنش‌های اجتماعی، از اصلی‌ترین چالش‌های خشکسالی و کم آبی در این استان است.

هر چند هر روز به چالش‌ها و بحران‌های خشکی زاینده رود به عنوان اصلی‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران اضافه می‌شود اما تمهیدات اندیشیده شده برای کنترل این بحران حرکت لاکپشت گونه دارد و راهکاری که تاکنون اجرا شده تنها به عنوان مسکنی التیام دهنده مقطعی چالش‌های بحران آب در اصفهان بوده است.

از این رو برخی از متخصصان راهکارهای کوتاه مدت، بلند مدت ومیان مدت را پیشنهاد می‌دهند تا بتوان بحران آب را در اصفهان کنترل کرد و آیندگان نیز بتوانند از حیات زاینده رود استفاده کنند.

در این ارتباط گفت‌وگویی را با جهانگیر عابدی کوپایی، رئیس پژوهشکده آب و آبفای دانشگاه صنعتی اصفهان داشته‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید.

*با توجه به چالش آب موجود در فلات مرکزی ایران و به ویژه استان، چه پیشنهادی را برای حل این بحران پیشنهاد می کنید؟

ژئوممبران

آنچه در استان اصفهان اتفاق افتاده این است که مصارف ما بیشتر از داشته‌های آبی مان است، از سویی باید توجه داشت با شرایط فعلی کشور نمی‌توان به هیچیک از بخش‌هایی که مصرف آب دارند اعلام کنیم که امکان تأمین آب را برای آنها نداریم.

اصفهان در همه زمینه‌های صنعتی، کشاورزی، محیط زیست و شرب نیاز دارد و در شرایطی که با کمبود آب رو به رو هستیم باید در همه بخش‌ها به یک میزان کاهش مصرف را داشته باشیم و تاکید ما این است که محیط زیست ما که در این حوزه منظور تالاب گاوخونی است، حداقل‌های تخصیص شورای عالی آب کشور را دریافت کند که این اقدام در زندگی انسان‌ها و موجودات زنده در مسیر آن تأثیر بسزایی دارد.

کاهش مصرف راهکار مقابله با چالش آبی اصفهان

*نگاه مسئولان برای حل این بحران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مسئولان باید به آب به عنوان عنصر ملی نگاه کنند، باید توجه داشت که استان اصفهان تأمین کننده ۶۰ درصد آهن، یک چهارم پتروشیمی کشور و … است و به صورت ملی خدمت رسانی می‌کند باید به مشکلات آن نیز به صورت ملی پرداخته شود تا دچار چالش نشود.

چه پیشنهاداتی را برای کاهش مصرف دارید؟

بازچرخانی آب در صنایع از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توانیم برای کاهش مصرف آب در صنایع دنبال کنیم، طی سال‌های اخیر صنایع به سمت بازچرخانی آب رفته‌اند و استفاده از پساب را در دستور کار قرار داده‌اند و این نقطه قوتی برای ما است.

راهکارهای رفع چالش آبی در اصفهان

حوزه راهکار
کشاورزی، صنعت، خانگی کاهش مصرف آب
صنعت بازچرخانی آب
شهری استفاده از آب‌های سرگردان
وضعیت استفاده از پساب را در استان اصفهان چطور ارزیابی می‌کنید؟

به گونه‌ای باید گفت هر صنعتی که قدرت و پول بیشتری داشته باشد، پساب بیشتری را نیز در اختیار دارد. امروز صنعت، کشاورزی و محیط زیست خواستار پساب هستند، کمبود آب پساب را هم دچار مشکل کرده و در استان چالش‌های اینگونه را نیز داریم.

*پیشنهاد شما برای کاهش مصرف آب شرب چیست؟

در بخش آب شرب پیشنهاد ما این است که طرح وسایل کاهنده مصرف در بخش مسکونی، تجاری و مراکز عمومی از جمله دانشگاه‌ها، پادگان‌ها و مدارس اعمال شود، در سال‌های گذشته به این سمت حرکت کرده‌ایم و در دانشگاه صنعتی اصفهان بخش‌های زیادی به این تجهیزات مجهز شده‌اند و شاهد کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب بوده‌ایم.

کاهش مصرف راهکار مقابله با چالش آبی اصفهان

*در استان اصفهان منابع آبی سرگردانی داریم که نیاز به ساماندهی دارد، برای این امر چه پیشنهاداتی را ارائه می‌کنید؟

شهرداری‌ها باید در این زمینه به سمتی حرکت کنند که از روان آب‌ها برای تأمین آب مورد نیاز فضای سبز بهره ببرند، شهرداری اصفهان در این زمینه طی سال‌های اخیر قراردادی را امضا کرده و بخشی از پروژه نیز پیشرفت داشته است اما در شهرهای اطراف مانند نجف آباد، شاهین شهر، سپاهانشهر، مبارکه، شهرضا و سمیرم هنوز در این زمینه اقدامی انجام نشده است، در صورتی که ذخیره این آب‌ها بر اساس طرح‌های تحقیقاتی می‌تواند بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز فضای سبز را تأمین کند، این طرح را در نجف آباد اجرایی کردیم و یک چهارم آب مورد نیاز فضای سبز این شهر توسط روان آب‌های سرگردان تأمین شد.

*موافق انتقال آب از خلیج فارس به اصفهان هستید؟

در بخش انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان هزینه بالایی را به دنبال دارد و برای شرب و کشاورزی توصیه نمی‌شود اما برای صنایعی که آب نیاز دارند، امکان استفاده وجود دارد؛ از سوی دیگر باید توجه داشت با اجرای این طرح مشکلات بین حوزه‌ای مجدد تکرار می‌شود و با توسعه صنایع جمعیت زیادی را به اصفهان می‌کشاند، آلودگی آب و هوا را به دنبال خواهد داشت، البته باید توجه داشت که مزایای را نیز برای این طرح از سوی مدافعانش مطرح می‌شود که می‌گویند این آب می‌تواند در اختیار صنایع کوچک نیز قرار گیرد.

دانشگاهیان بر این باور هستند که صنایع آب بر باید در کنار منابع بزرگ آبی تأسیس شوند تا برای تولید، خنک کنندگی و حتی ترانزیت کالا سود بیشتری را به همراه خواهد داشت.

کد خبر 5471215

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی سوری ضمن بازدید از مزارع پرورش ماهی شهرستان دشت آزادگان اظهار کرد: میزان تولید ماهیان گرمابی خوزستان در سال گذشته ۶۷ هزار و ۵۰۰ تن در سطحی معادل ۱۵ هزار هکتار بوده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که در سال ۹۹ بالغ بر ۷۲ هزار تن ماهی گرمابی در خوزستان برداشت شد و این کاهش تولید در استان متأثر از کاهش بارندگی‌ها، محدودیت‌های آبی، پایین آمدن کیفیت آب، کاهش تراکم ذخیره سازی و کاهش سطح زیر کشت مزارع بوده است.

خرید ورق ژئوممبران

سوری به سیاست‌های اداره کل شیلات خوزستان در شرایط کم آبی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه محدودیت منابع آب شیرین در سطح استان وجود دارد، اولویت آب شیرین برای مصارف شهری لحاظ می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت این اداره کل در راستای توسعه آبزی پروری در مناطق ساحلی و بهره برداری از آب‌های شور، لب شور، آب‌های نامتعارف و زه آب‌های کشاورزی و بازچرخانی آب و همچنین توسعه پرورش ماهی در قفس و آبزی پروری در دریا و خوریات است.

سرپرست معاونت آبزی پروری شیلات خوزستان توضیح داد: آبزی پروری یک صنعت آب بر بوده و فرآیند پرورش ماهی در استخرها در تمام طول سال و به صورت ممتد در حال انجام است که در سال گذشته به دلیل کاهش نزولات جوی، منابع آبی در دسترس محدود تر شد و چنانچه منابع آبی خوزستان به صورت بهینه مدیریت شوند، چالش خاصی در این زمینه نخواهیم داشت.

سوری از تشکیل کارگروه ویژه مدیریت کم آبی در اداره کل شیلات خوزستان خبر داد و افزود: این کارگروه به صورت مستمر و روزانه مسائل مرتبط با موضوع کم آبی در زیر بخش آبزی پروری را پیگیری می‌کند و توصیه‌ها و راهکارهای لازم را به بهره برداران ارائه می‌دهد.

وی گفت: مدیریت در تراکم کشت، بکارگیری روش‌های نوین آبزی پروری از جمله استفاده از پروبیوتیک ها و هواده‌ها به منظور بهبود کیفیت آب و بیمه محصولات آبزی پروری از مهم‌ترین توصیه‌های لازم به بهره برداران آبزی در این زمینه است.

کد خبر 5475681

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، بخش کشاورزی در کشور ما، ازتوانمندی‌های اساسی برای ایفای نقش پیش ران توسعه ملی برخوردار است. ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، فرصت های فراوانی را برای ایفای نقش این بخش به عنوان محور پیشرفت کشور فراهم کرده‌اند.

رامین امینی زارع، پژوهشگر کشاورزی در یادداشتی در یادداشتی به شرح این موضوع پرداخته است:

سرمایه به عنوان یکی از مهم ترین نهاده های تولید، نقش و اهمیت شایانی در افزایش سطح تولید فعالیت های اقتصادی و ارتقای بهره وری سایر عوامل تولید دارد و به لحاظ نظری، سرمایه گذاری یکی از شروط لازم برای رشد و توسعه کشاورزی و تداوم تولید در این بخش است. براساس آمار بانک مرکزی، میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۰ ازبیش از ۶هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۰ به ۳۸۲ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ کاهش یافته بود. به منظور پایداری تولید کشاورزی، این بخش به شدت نیازمند تزریق سرمایه جدید و جایگزینی در سرمایه های مستهلک است.

برای افزایش موجودی سرمایه در بخش کشاورزی لازم است تقاضا برای سرمایه گذاری در این بخش با افزایش سطح درآمد کنشگران تقویت شود. افزون بر این فراهم کردن زمینه های توسعه بازارهای مالی کشاورزی با کاهش ریسک های موجود، باید به عنوان یک هدف عالی در جهت افزایش سرمایه گذاری در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد. در این زمینه الزام بانکهای عامل غیرتخصصی کشور به عمل به تکلیف مقرر شده در بند ذ از ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه، مبنی بر اختصاص حداقل پانزده درصد از متوسط تسهیلات اعطایی به بخش کشاورزی مورد نظر است.

خرید ژئوممبران 

با وجود این قانون، عملکرد این بند در سال ۱۳۹۸، ۶/۷ درصد بوده است. ازسوی دیگر، به دلیل ماهیت درون زای بخش کشاورزی، انتظار می رود این بخش در شرایط نامساعد اقتصادی یکی از پایه های مقاومت اقتصادی کشور باشد؛ به طوری که در یک دهه گذشته، با وجود اعمال شدیدترین فشارها بر اقتصاد کشور، بخش کشاورزی براساس شاخص رشد ارزش افزوده به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰، بالغ بر ۴۶ درصد بزرگتر شده است (بانک مرکزی ایران، ۱۳۹۹) از این روی، بخش کشاورزی، همواره پیش ران سایر بخش های اقتصادی کشور و مرکز ثقل اقتصاد کلان به خصوص در شرایط بحرانی بوده و بهبود تاب آوری اقتصاد کشوررایاری نموده است. این در حالی است که بخش کشاورزی در مقابل شرایط طبیعی و اقلیمی به شدت آسیب پذیر است و همواره سعی بر این بوده که این مخاطرات حداقل تأثیر را بر پایداری این بخش، به عنوان رکن اساسی در تأمین امنیت غذایی داشته باشند.

علی رغم تلاش شایسته احترام و قدردانی جامعه کشاورزی ایران، نتایج ارزشیابی عملکرد دولت های پیشین، درخصوص تکالیف مندرج در اسناد بالا دستی نشان می دهد که با وجود فرصت‌های فراوان، ضرورت دارد به بسیاری از موارد کلیدی و پُر اهمیت پرداخت که برخی از این موارد که درگزارش مرکز پژوهش های مجلس نیز آمده، به شرح زیراست:

• تحقق تکلیف بند «چ» از ماده (۳۳) قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر افزایش سهم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در کل سرمایه گذاری ها به میزان سالیانه حداقل ۲ درصد.

• تحقق تکلیف بند «ذ» از ماده (۳۳) قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر اختصاص حداقل ۱۵ درصد از متوسط تسهیلات اعطایی بانک های عامل غیر تخصصی کشور به بخش کشاورزی

.• موضوع مهم پنج برابر شدن شکاف عملکرد محصول راهبردی گندم در کشور، نسبت به متوسط جهانی در دوره ۱۹۶۱ الی ۲۰۱۷که این شکاف در دانه های روغنی و جو نیز به ترتیب به میزان ۱۹۸ و ۹۰ درصد افزایش یافت موضوع رنج آوری است که با کشاورزی دانش بنیان و مشارکت دولت و مردم قابل بهبود است.

می توان نتیجه گرفت که با وجود ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری فراوان در بخش کشاورزی، وجود یک استراتژی مشخص برای توسعه کشاورزی و تعهد همه‌جانبه نسبت به اجرای آن، مهم ترین عامل موفقیت این بخش در ایفای نقش کلیدی خود به عنوان محور پیشرفت کشور است. قابلیت موجود و ارزنده کشور که درقامت کهنسال برناو یادگار پیشینیان بوده، نهاد دیرپای بانک کشاورزی است که در همین سال مالی پیشین، نزدیک ۱۱۰هزار میلیاردتومان تسهیلات که بخش عمده آن مربوط به بخش مولد کشاورزی وتولید غذاست، پرداخت کرد.

ازجنبه حمایتی نیز شعب بانک در سراسر کشور، حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان از سود و متفرعات را با استمساک به بندخ ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه بخشوده و در مجموع با بهره گیری از ظرفیت قانونی، نزدیک به ۲۶۰۰میلیارد تومان از اقساط کشاورزانی که از ناملایمات اقلیمی، زیان دیده بودند را مشمول امهال داشت، از سوی دیگر اجرای ملی و عاملیت پرداخت قریب به ۳۳۰۰میلیارد تومان غرامت به بیمه گذاران صندوق بیمه کشاورزی را از محل اعتبارات این صندوق کارآمد، در چارچوب موازین علمی فائو و بانک جهانی که ساز و کار بیمه کشاورزی را برای مدیریت بخشی از ریسک های مالی، مفید می داند، به کار بسته است.

در پایان با توجه به ریسک های گوناگون بخش کشاورزی و مناقشات دو کشور حاشیه دریای سیاه که بنا به گفته دبیرکل سازمان ملل متحد، غذای یک و هفت دهم میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار خواهد داد، امیداست، همچون دولت های توسعه یافته جهان، افزون برآن چه هست، حمایت از بانک و بیمه کشاورزی، درکشورفزونی یابد.

کد خبر 5475787

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ۸ ماه قبل سیلی گسترده غرب استان کرمان را فرا گرفت و منجر به بروز خسارت‌های مالی قابل توجه و جان باختن ۵ نفر شد.

خسارت این سیل ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد شد که بیشترین خسارات به کشاورزی وارد شد اما هنوز برخی از خسارت‌های به جای مانده از سیل جبران نشده است.

خسارت این سیل ۲۵۰ میلیارد تومان براورد شد که بیشترین خسارات به کشاورزی وارد شد اما هنوز برخی از خسارت‌های به جای مانده از سیل جبران نشده است

حالا پس از گذشت ماه‌ها و با وجود پیگیری‌های مکرر در خصوص لایروبی پل‌ها و رودخانه‌ها در محدوده‌های روستایی و جمع آوری گل و لای و سنگ‌های بزرگ از مزارع و باغ‌ها اما در بسیاری از این روستاها مشکلات باقیمانده است.

خبرگزاری مهر چند ماه بعد از بروز سیلاب مشکلات کشاورزان و مردم این مناطق را پیگیری کرد اما علیرغم وعده مسئولان برای حل مشکلات مردم سیل زده اما همچنان مردم و کشاورزان این روستاها به خصوص در تلخه چار با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند.

مزارع و باغ‌ها مملو از سنگ شده‌اند

سیلاب سنگ‌ها بزرگ و رسوبات فراوانی را وارد مزارع و باغ‌ها کرده است و عدم جابجایی این سنگ‌ها و لایروبی مناسب این مناطق موجب بروز مشکلات زیادی برای مردم شده است.

باغهای سیل زدگان خشک می شوند/ روستایی که انبار سنگ شد

حالا باغ‌ها و مزارع حاصلخیز به زمین‌های سنگلاخی تبدیل شده است و کشاورزان منطقه نیز به دلیل آسیب فراوان مالی از سیلاب و محرومیت منطقه توان رفع آن را ندارند.

فروش ورق ژئوممبران 

رودخانه پس از طغیان تعداد قابل توجهی سنگ را با خود به روستای تخله چای آورده است بطوریکه هر جا در پهنه این روستا نگاه کنید سنگ‌های کوچک و بزرگی می‌بینید که در حجم فراوان وارد روستا شده است.

باغ‌ها و مزارع حاصلخیز به زمین‌های سنگلاخی تبدیل شده است و کشاورزان منطقه نیز به دلیل آسیب فراوان مالی از سیلاب و محرومیت منطقه توان رفع آن را ندارند

در برخی موارد اهالی سعی کرده‌اند که سنگ‌ها را در گوشه‌ای جمع کنند و حالا گوشه گوشه برخی از مناطق روستا به خصوص باغ‌ها و مزارع سنگ‌ها روی هم تلنبار شده‌اند.

یکی از اهالی روستا می‌گوید: شغل ما کشاورزی است اما با این سنگ‌ها نمی‌توان کشاورزی کرد، امکان جابجایی سنگ‌ها نیز وجود ندارد زیرا هم تعداد سنگ‌ها زیاد است و هم بعضاً ابعاد بسیار بزرگی دارند.

وعده‌ها محقق نشد

احمد محمدی افزود: از ابتدای بروز سیل درخواست ماشین سنگین برای جابجایی سنگ‌ها کردیم و اگر این اقدام انجام می‌شد در زمان اندکی روستاها را پاکسازی کرد اما هر چه که پیگیری کردیم مسئولان توپ را به زمین یکدیگر پاس می‌دهند.

وی افزود: زندگی بسیاری از اهالی فلج شده است و امکان کشت و زرع وجود ندارد و باغ‌ها نیز به دلیل مسدود شدن راه آبیاری در حال خشک شدن هستند و در این صورت دیگر منبع معیشتی نداریم و باید روستاها را ترک کنیم.

وی عنوان کرد: از طریق شورا دهیاری و بخشداری پیگیر شدیم اما فقط وعده داده‌اند که اعتبار می‌دهیم که مشکل رفع شود اما کاری نشده است.

درختهای کهنسال در حال خشک شدن هستند

یکی دیگر از روستاییان در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: در این روستاها ده‌ها کانال اصلی آب داریم که سه تا چهار هزار اصله درخت گردو از طریق اینها آبیاری می‌شدند اما طی ماه‌های اخیر به دلیل مسدود شدن این آب راه‌ها درختان ماه‌ها آبیاری نشده‌اند.

محمد ابراهیمی افزود: دلیل خشک نشدن باغ‌ها هم بارندگی‌ها اندکی بوده که روی داده اما با گرم شدن هوا در صورتیکه مسیر آب باز نشود باغ‌های گردو منطقه خشک خواهد شد.

وی گفت: در صورتیکه با گرم شدن هوا این آبراه‌ها باز نشود کل سرمایه هزاران خانوار در این منطقه از بین می‌رود.

راه‌های فرعی باز نشده‌اند

یکی دیگر از روستاییان نیز به تخریب راه‌های روستایی خبر داد و گفت: این سنگ‌ها مسیر مردم به سمت باغ‌ها را هم مسدود کرده است، هیچ راه دسترسی به باغ‌ها وجود ندارد و مردم هم اینقدر خسارت دیده‌اند که توان اجاره ماشین سنگین و جابجایی این سنگ‌ها را ندارند، هزینه ماشین سنگین نیز بسیار زیاد است.

حسن حسینی افزود: مسیرهای روستا هم تخریب شده است و جاده ورودی روستا که راه اصلی رفت و آمد تخریب شده است، مسئولان بازدید هم کرده‌اند اما هیچ کاری نکرده‌اند.

مسیرهای روستا هم تخریب شده و جاده ورودی روستا که راه اصلی رفت و آمد تخریب شده است، مسئولان بازدید هم کرده‌اند اما هیچ کاری نکرده‌اند

فروش ژئوممبران 

وی عنوان کرد: ظاهراً بودجه‌ای برای حل این مشکل اختصاص داده نشده است و در این میان مردم با مشکل جدی مواجه هستند.

وی ادامه داد: باغ‌های مردم در ابتدا در مسیر رودخانه نبوده است و به دلیل عدم لایروبی رودخانه مسیر آب عوض شده و آب وارد باغ‌ها و مزارع شد و سنگ‌ها را با خود وارد مزارع کرده است.

این در حالی است که آب و فاضلاب کرمان اعلام کرده است که با هماهنگی پیمانکار لایروبی رودخانه تلخه چای انجام شده است اما هزینه اش پرداخت نشده است.

سیلاب‌های گاه و بی گاه در استان کم باران کرمان در حالی خسارت‌های زیادی به مردم وارد می‌کند که عدم استحصال آب‌ها خسارت‌های زیادی به جای می‌گذارند و در طول ماه‌های گرم سال مردم با بی آبی جدی برای تأمین آب شرب و کشاورزی مواجه می‌شوند.

عدم برنامه ریزی و عدم سرمایه گذاری برای استحصال آب‌های جاری سرمایه مردم را به آب می‌دهد و این در حالیست که کرمان با کمبود جدی آب در فصول گرم سال مواجه می‌شود.

کد خبر 5475660

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، شهریار قاسمی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی سال گذشته ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی استان کرمانشاه به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

وی افزود: در حال حاضر مجموع اراضی مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار در استان کرمانشاه به ۸۳ هزار هکتار رسیده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: طی سنوات اخیر نگاه ویژه‌ای به تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری شده و با توجه به اهمیت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی اعتبارات لازم به صورت سالیانه در قالب یارانه محاسبه شده و از محل سامانه‌های نوین آبیاری جهت مدیریت مصرف آب و تجهیز اراضی زراعی به سیستم‌های نوین آبیاری به کشاورزان استان کرمانشاه به صورت مستمر پرداخت می‌شود.

قاسمی بیان کرد: تجهیز اراضی استان کرمانشاه به سامانه‌های نوین آبیاری یک ضرورت به حساب می‌آید و در این راستا استقبال مناسبی را از کشاورزان استان برای تجهیز اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری تحت فشار شاهد بوده ایم که این موضوع ریشه در باورهای فرهنگی کشاورزان استان کرمانشاه جهت حفظ منابع آب دارد.

وی به مزایای تجهیز اراضی به سیستم‌های آبیاری تحت فشار پرداخت و خاطرنشان کرد: راندمان آبیاری در سیستم‌های آبیاری سقلی و سنتی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است در حالی که در سامانه‌های نوین آبیاری راندمان آبیاری به ۶۰ الی ۷۰ درصد می‌رسد و با توجه به اهمیت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی یکی از برنامه‌های اولویت دار جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تجهیز اراضی آبی به سیستم‌های نوین آبیاری است.

قاسمی با اشاره به تجهیز بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی سامانه گرمسیری به سیستم‌های آبیاری تحت فشار طی سنوات اخیر، گفت: تجهیز اراضی گرمسیری به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار سهم بسزایی در افزایش تولید، درآمدزایی و اشتغالزایی کشاورزان غرب استان داشته است.

کد خبر 5475899

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: یکی از مهم‌ترین معضلات پیش روی استان قزوین، مشکلات زیست محیطی است. مشکلاتی که در سال‌های اخیر رو به افزایش است و نیاز است در این حوزه اقدامات جدی صورت بگیرد.

اما در این میان برخی اتفاقات نه تنها کمکی به رفع بحران‌های زیست محیطی نیست بلکه روز به روز شرایط را برهم زده و آژیر خطر را برای تخریب محیط زیست به صدا قزوین در آورده است.

بدون شک در این میان باید سایت پسماند محمدآباد را که از دیرباز محل بحث و اختلاف فعالان زیست محیطی و مسئولین بوده جزو آثار مخرب محیط زیست قزوین دانست.

قیمت ژئوممبران

وقتی حدود ۱۰ سال پیش فعالیت سایت پسماند محمدآباد با مشارکت شهرداری‌ها آغاز شد کسی فکر نمی‌کرد کمتر از یک دهه دیگر، مجموعه‌ای که برای حفاظت از محیط زیست بنا شده خود به آفتی برای محیط زیست تبدیل شود.

امروز و حدود ۱۰ سال پس از تأسیس، سایت محمدآباد خود به دغدغه‌ای بزرگ برای فعالان محیط زیست تبدیل شده است. ضعف مدیریت و عدم مسئولیت پذیری دستگاه‌ها در قبال این موضوع، این مرکز را به فرزندی ناخلف تبدیل کرده که کسی حاضر نیست بار رسیدگی به آن را بر دوش بگیرد.

در این بین مردم قزوین و مخصوصاً مناطق حاشیه‌ای محمدآباد روز به روز رنج بیشتری را متحمل می‌شوند و با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند.

شیرآبه‌های محمدآباد بمب محیط زیست هستند

محمدعلی اشتریان فعال حوزه محیط زیست با اشاره به شرایط موجود در سایت پسماند محمد آباد اظهار کرد: معضل اصلی سایت محمدآباد شیرآبه‌هایی است که کارشناسان محیط زیست از آن به عنوان بمب محیط زیست یاد می‌کنند چرا که طبق تحقیقات انجام شده هر ذره از شیرابه چندین برابر زباله آلودگی تولید می‌کند.

فعال حوزه محیط زیست گفت: پسماندهایی که در سایت محمدآباد رها شده باعث تولید گازهای سمی می‌شود که این گازها عامل آلودگی هوا هستند اما بخش اصلی آلودگی این منطقه مربوط به آلودگی آب و خاک است که علت اصلی آن عدم استفاده از لندفیل استاندارد است

اشتریان با اشاره به برخی از مشکلات زیستی منطقه محمدآباد ابراز کرد: تجمع سگ‌های بی‌پناه در سایت محمدآباد از دیگر تهدیدهایی است که مردم منطقه محمدآباد با آن مواجه‌هستند.

تدبیر دولت راهگشای بحران زیست محیطی محمدآباد شود

ورود زباله‌های صنعتی و پزشکی خطرناک مشکل سایت را چندبرابر کرده است

محمود داوران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت سایت محمدآباد اظهار کرد: عدم دریافت زباله تفکیک شده، خرابی دستگاه‌های پردازش زباله و دریافت زباله از شهرک‌های متعدد سبب شده تا ظرفیت سایت محمدآباد زودتر از حد معین تکمیل شود.

قیمت ورق ژئوممبران

دبیر شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی اذعان کرد: از سوی دیگر ورود زباله‌های صنعتی و پزشکی خطرناک، دفع غیربهداشتی زباله‌های سایت محمدآباد و وجود شیرآبه‌های ناشی از این زباله‌ها سبب شده تا علاوه بر مردم، خاک و آب‌های زیر زمین منطقه محمدآباد نیز مورد تهدید جدی قرار بگیرند.

مسئله تفکیک زباله از مبدا و رسیدن به درآمد در حوزه پسماند از جمله اقداماتی است که برای استان نه تنها در حوزه زیستی بلکه در حوزه اقتصادی نیز بسیار اثرگذار است که با اقدامات نه چندان پیچیده محقق می‌شود و این اقدامات نیز در گرو همراهی مردم و تلاش مسئول است.

اما باید در این میان به این نکته نیز توجه داشت که خسارت‌های وارد شده به سایت محمد آباد نیز باید در صورت امکان جبران شود و منطقه به لحاظ زیستی از آلودگی پاک شده و مشکلات منطقه پیش از اقدامات طولانی مدت جبران شود که البته در این مسیر حمایت دولت و به کار گیری بودجه ملی نیز بسیار اثرگذار است.

همچنین در حالی که هنوز مشکلات این سایت حل نشده خبرها حاکی از برنامه‌ریزی برای احداث یک سایت صنعتی در منطقه اشتهارد بوئین زهرا است، این در حالی است که زنگ هشدار برای فرونشست و فروچاله‌های این دشت بارها و بارها از سوی رسانه‌ها و مدیریت بحران استان قزوین به صدا درآمده است.

تکرار داستان تلخ محمدآباد این بار در نقطه‌ای دیگر از قزوین و خلق بحران‌های مختلف زیستی، کشاورزی، آلودگی، خسارات جدی به دام‌ها و شیوع بیماری آن هم در محلی که نبض زمین به شمارش افتاده و فروچاله‌های متعددی در اعماق زمین ایجاد شده به یقین خیانت بزرگی است که بشر می‌تواند در قبال خود و محیط زیست خود انجام دهد.

کد خبر 5476046

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

سید حلیم غاوی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن تابستانی گرم، احتمال وقوع حوادث آتش سوزی در نخلستان‌ها و زمین‌های کشاورزی با کوچک‌ترین سهل انگاری و خطای انسانی دور از انتظار نیست.

وی افزود: هرساله هنگام برداشت محصولات کشاورزی شاهد رخداد برخی حریق‌ها در مزارع گندم، جو و کلزا هستیم که با رعایت برخی نکات ساده می‌توان از وقوع آن و وارد شدن خسارت به کشاورزان جلوگیری کرد.

رئیس آتش نشانی و خدمات ایمنی شماره یک شهرداری شادگان یادآور شد: کشاورزان از دپو کردن سعف نخل خرمای خشک شده و بسته‌های کاه و علوفه خشک در زمین‌های کشاورزی به منظور پاک سازی کردن محیط کشاورزی خود از آتش زدن آنها جداً پرهیز کنند.

وی ادامه داد: آتش‌سوزی در محل‌هایی که علف‌های خشک وجود دارد به سرعت گسترش پیدا می‌کند و این آتش‌سوزی به صورت دایره‌ای از اطراف گسترش پیدا می‌کند و به سرعت سطح بسیار زیادی را در بر می‌گیرد؛ بنابراین سرعت گسترش آن چندین برابر دیگر آتش سوزی‌هاست چون وزش باد باعث می‌شود آتش‌سوزی در این محیط‌ها با سرعت بیشتری گسترش پیدا کند.

مصارف ورق ژئوممبران

غاوی نژاد تاکید کرد: از رهاسازی ظروف شیشه‌ای و پلاستیکی در زمین‌های کشاورزی خودداری شود و رانندگان نیز هنگام عبور از جاده‌های بین روستایی از پرتاب کردن ته سیگار به بیرون از خودرو خودداری کنند.

وی اضافه کرد: به نخل داران و کشاورزان شادگانی توصیه می‌شود تا زمان برداشت و درو کردن کامل محصولات به خصوص گندم، جو و کلزا با توجه به نکات ایمنی از وقوع چنین حوادثی پیشگیری کنند.

رئیس آتش نشانی و خدمات ایمنی شماره یک شهرداری شادگان از کشاورزان این شهرستان خواست در صورت مشاهده آتش سوزی سریعاً با شماره ۱۲۵ تماس گرفته و قبل از رسیدن آتش نشانان در محل با رعایت نکات ایمنی، اقدام به جلوگیری از گسترش حریق کنند.

کد خبر 5476134

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 ارديبهشت 1401 | نظرات ()