نوشته شده توسط : شیما شریفی

فاروق سخنور در گفتگو با خبرنگار مهر با تأیید آلودگی آب ورودی به تالاب کانی برازان، اظهار کرد: این آلودگی که دارای منشأ فاضلاب انسانی و پساب کودهای شیمیایی استفاده شده در بخش کشاورزی است از طریق رودخانه مهاباد که جزو یکی از آلوده‌ترین رودخانه‌های استان است و نیز زهکش ها وارد این تالاب می‌شود.

وی از راه اندازی ایستگاه پایش آنلاین در این تالاب خبر داد و عنوان کرد: با راه‌اندازی ایستگاه مؤلفه زیستی پایش آنلاین در تالاب کانی برازان مؤلفه‌های عمق آب، میزان اکسیژن، دما، فشار و رطوبت تالاب رصد شده و ضمن کنترل و رصد آن به صورت آنلاین به دفتر تالاب‌های ایران ارسال می‌شود.

ورق پلاستیک

سخنور با اشاره به اینکه مؤلفه‌های تالاب کانی برازان از جمله اکسیژن محل در آب، تیرگی و دمای آن به صورت آنلاین رصد می‌شود، ادامه داد: این امر موجب افزایش نیترات و فسفات موجود در آب تالاب شده و ضمن آلوده ساختن محل زیست انواع جانوران آن، زمینه را برای رشد جلبک‌ها فراهم کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهاباد اضافه کرد: برای مقابله با این معضل، کارشناسان محیط زیست به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت وارد عمل شده‌اند که در کوتاه مدت با جمع آوری مکانیکی جلبک‌ها و در بلند مدت با ایجاد لاگن‌های طبیعی و مصنوعی زمینه بهبود کیفیت آب آن فراهم شده است.

تالاب بین المللی کانی برازان با مساحت هزار و ۵۰ هکتار در جنوب دریاچه ارومیه و ۳۰ کیلومتری مهاباد واقع شده و به عنوان بیست و چهارمین تالاب کشور در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است و به عنوان یکی از تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه و نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی از تالاب‌های زیبا و مهم این استان به شمار می‌رود.

این تالاب که با مساحت حوضه آبریز چهار هزار و ۱۰ هکتار تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد از با ارزش ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود که همچون نگینی فیروزه‌ای همه ساله در فصول مختلف سال میزبان هزاران پرنده مهاجر و بومی است.

کد خبر 5469462

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، طی سال‌های اخیر رهبر انقلاب تاکید ویژه ای بر بحث خودکفایی در محصولات استراتژیک کشاورزی داشتند و همواره این موضوع را پیگیری کرده‌اند. ایشان امسال نیز در سخنرانی نوروزی خود بر این مساله تاکید و عنوان کردند: «مسئله کشاورزی و دامداری بسیار مهم است و کشور باید در محصولات پایه غذایی همچون گندم، جو، ذرّت، خوراک دام و دانه‌های روغنی به امنیت کامل و خودکفایی لازم دست پیدا کند.»

ایشان دستیابی به این هدف را با توجه به وسعت سرزمینی و فراوانی دشت‌های حاصلخیز در کشور ممکن دانستند و گفتند: «متأسفانه بخش کشاورزی جزو وابسته‌ترین بخش‌های کشور به واردات است که این وضع حتماً باید تعدیل شود.» با توجه به تأکیدات رهبر انقلاب، شرایط تحریم و جنگ اقتصادی و همچنین وضعیت جهان و جنگ روسیه و اوکراین و افزایش شدید قیمت جهانی مواد غذایی کشور چاره‌ای جز دستیابی به این سیاست‌ها ندارد هر چند که طی سال‌های گذشته اهمال کاری‌های گسترده‌ای در این حوزه نیز انجام شده اما باید با شناخت ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و با بهره‌گیری از روش‌های نوین کشت و تولید در این مسیر حرکت کرد.

ورق ژئوممبران قیمت

علی رغم تأکیدات رهبر معظم انقلاب، دولتهای مختلف چندان دستاورد قابل توجهی در حوزه خودکفایی محصولات استراتژیک نداشتند و اگر پیشرفتی نیز بوده بعد از مدت کوتاهی دچار عقب گرد جدی شده است. یکی از بزرگترین ناکامی‌ها در حوزه خوداتکایی دانه‌های روغن و روغن بوده که کارشناسان دلایل مختلفی را برای آن عنوان می‌کنند. در همین راستا محمد مختاریانی، عضو هیأت مدیره انجمن روغن نباتی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به موانع خودکفایی روغن گفت: بسیاری در این زمینه صحبت از مافیایی می‌کنند که مانع دستیابی به خودکفایی می‌شود اما واقعیت این است که مافیایی وجود ندارد و مسئولان این عبارت را درست کرده‌اند تا پشت آن پنهان شوند و کوتاهی‌های خود را گردن مافیایی بیندازند که وجود ندارد و کسی نمی‌داند که کیست و کجاست؟

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد که زنجیره توسعه کشت دانه‌های روغنی شامل سه حلقه کشاورز، بخش خصوصی و کارخانجات و دولت است که هر آسیب به هر کدام از این حلقه‌ها کل زنجیره را با مشکل مواجه می‌کند اما متأسفانه دولت همواره به حلقه وسط که بخش خصوصی است بی توجهی کرده و نهایت تلاش خود را برای سرکوب این حلقه به کار گرفته است.

بسیاری در این زمینه صحبت از مافیایی می‌کنند که مانع دستیابی به خودکفایی می‌شود اما واقعیت این است که مافیایی وجود ندارد و مسئولان این عبارت را درست کرده‌اند تا پشت آن پنهان شوند و کوتاهی‌های خود را گردن مافیایی بیندازند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تا قبل از سال ۱۴۰۰ شرکت بازرگانی دولتی تمام دانه‌های روغنی کشت شده تمام کشاورزان را خریداری می‌کرد، افزود: در سال گذشته بخش خصوصی در قالب کشاورزی قراردادی به این حوزه ورود کرد.

مختاریانی با بیان اینکه بخش خصوصی در قبال خرید دانه‌های روغنی تولید داخل با زیان مواجه می‌شد، اضافه کرد: به عنوان مثال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا بیش از ۱۰ هزار تومان در سال گذشته بود که ما باید کلزا را با این قیمت خریداری می‌کردیم اما با فروش دو محصول استحصالی از کلزا (روغن و کنجاله) این رقم جبران نمی‌شد و شرکت‌ها دچار زیان می‌شدند که البته در سال‌های گذشته هم که بخش خصوصی دانه مورد نیاز خود را از شرکت بازرگانی دولتی خریداری می‌کرد این زیان وجود داشت.

وی ادامه داد: بنابراین دولت برای شرکت‌های خریدار دانه‌های روغنی معافیت تعرفه‌ای در نظر گرفته بود تا در زمان واردات روغن و دانه تعرفه واردات برای آنها کاهش یابد و با تخفیف محاسبه شود.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه سال گذشته براساس مصوبه مجلس شورای قیمت گذاری محصولات استراتژیک تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را بر عهده گرفت، گفت: قبل از این مصوبه شورای اقتصاد تعیین قیمت را انجام می‌داد و برای کلزا نیز قیمت ۷,۸۰۰ تومان را برای سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ اعلام کرده بود که با ایجاد شورای قیمت گذاری قیمت کلزا به بیش از ۱۰ هزار تومان در اسفند ماه افزایش یافت.

مختاریانی توضیح داد: این در حالی بود که کارخانجات روغن ۵ تا ۹ درصد بالاتر از قیمت قبلی (۷۸۰۰ تومان) با کشاورزان قرارداد بسته بودند و کشاورزان نیز از این قیمت رضایت داشتند ضمن اینکه کشت انجام شده بود و افزایش مجدد آن تأثیری بر میزان کشت و تولید نداشت و فقط شرکت‌های بخش خصوصی را دچار زیان کرد.

وی تصریح کرد: همچنین به دلیل اینکه سال گذشته دولت نتوانست ارز مورد نیاز برای واردات دانه و روغن را برای بخش خصوصی فراهم کند و عمده واردات توسط شرکت بازرگانی دولتی انجام شد بنابراین بخش خصوصی نتوانست از این معافیت تعرفه‌ای به طور کامل استفاده کند.

این فعال صنفی توضیح داد: علاوه بر این زمانی که دولت باید تشکیل جلسه می‌داد و زیان شرکت‌ها و تخصیص تعرفه‌ای آنها را محاسبه می‌کرد تعلل بسیار زیادی داشت و حدود ۳ تا ۴ ماه طول کشید تا این جلسه برگزار شود و در جلسه مذکور نیز به جای محاسبه زیان به چانه زنی پرداخته و مبلغ را کاهش دادند ضمن اینکه در نهایت نیز دو ماه طول کشید تا این مساله ابلاغ شود و بارهای شرکت‌ها در بنادر ماند.

فشار دولت بر بخش خصوصی و سرکوب کارخانجات

وی با تاکید بر اهمیت نقش آفرینی بخش خصوصی در تحقق توسعه کشت دانه‌های روغنی گفت: دولت به جای حمایت از این حلقه به حمایت بیجا از کشاورزان روی آورد و بخش خصوصی را نابود کرد.

مختاریانی با انتقاد از عملکرد دولت در افزایش بیش از اندازه قیمت‌های خرید تضمینی دانه‌های روغنی ادامه داد: متأسفانه تنها ابزار دولت برای تحقق خودکفایی محصولات استراتژیک افزایش قیمت است بدون اینکه به حلقه‌های دیگر زنجیره نگاه منطقی داشته باشد.

وی با بیان اینکه اقدامات دولت منجر به این شد که بسیاری از شرکت‌ها در سال اول اجرای طرح کشاورزی قراردادی از حضور در این طرح منصرف شوند، ادامه داد: برای سال زراعی جاری نیز وزارت جهاد کشاورزی پیش نویسی برای کشاورزی قراردادی تهیه کرده بود که بیشتر شوخی به نظر می‌آمد و منجر به تعجب بخش خصوصی شد در این پیش نویس عنوان شده بود که شرکت‌های بخش خصوصی با کشاورزان قرارداد می‌بندند و به آنان پیش پرداخت می‌دهند اما زمان برداشت محصول اگر کشاورز توانست محصول را با قیمت بالاتر بفروشد، این کار را انجام می‌دهد و اگر نتوانست آن را تحویل شرکت‌های طرف قرارداد می‌دهد.

مختاریانی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌ها زیر بار این قرارداد نرفتند و انصراف دادند، گفت: وزارت جهاد کشاورزی به شرکت‌هایی که این قرارداد را امضا کردند قول اصلاح آن را داد که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. از طرفی قیمت کلزا ۱۵ هزار تومان تعیین شده بود اما به دنبال افزایش قیمت گندم، قیمت این دانه نیز به ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش یافت.

کارخانجات از حضور در طرح کشت قراردادی دلسرد شده‌اند و به دنبال انصرافند!

ژئوسنتتیک

وی افزود: این اتفاق منجر به آن شد که برخی شرکت‌ها پیش پرداختی را هم که داده‌اند بی‌خیال شوند و کلاً از طرح کناره گیری کنند و برخی دیگر نیز عنوان کردند که سال آینده به هیچ عنوان در این طرح شرکت نخواهند کرد که این به معنای شکست کامل طرح خوداتکایی دانه‌های روغنی خواهد بود چرا که دولت نمی‌تواند آن طور که بخش خصوصی از کشاورز حمایت می‌کرد، از آنان حمایت کند.

این فعال صنفی تاکید کرد: اگر دولت در این مساله دخالت نمی‌کرد و اجازه می‌داد بخش خصوصی و کشاورزان با هم کار کنند اتفاقات مهمی در حوزه رخ می‌داد از جمله اینکه بخش خصوصی ماشین آلات مدرن، انواع بذور جدید با بهره وری بالا و سرمایه کافی را وارد بخش می‌کرد که به افزایش تولید کمک می‌کرد و منجر به توسعه کشت و تحقق خوداتکایی می‌شد با این حال مسئولان آگاهانه یا ناآگاهانه در مسیر مخالف قدم برداشتند و بخش خصوصی را سرکوب کردند و به نظر می‌رسد با این شرایط سال آینده وضعیت بدتر از امسال باشد و افزایش تولید دانه‌های روغنی محقق نشود.

کد خبر 5462030

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، نادر تقی‌زاده شامگاه یکشنبه در گردهمایی رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی که به صورت وبینار و با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: اقدامات خوبی در تأمین بذر مورد نیاز کشاورزان در سال‌جاری انجام شده که استان اردبیل خود در تأمین بذر پیشگام است.

وی تصریح کرد: کشت پنبه به صورت قراردادی مورد توجه و همراهی زارعین در استان قرار گرفته و همچنان در کشت بهاره تلاش می‌کنیم تا بذر، کود، سم و پوشش بیمه‌ای کشاورزان را در قالب کشت قراردادی مهیا کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه استان اردبیل سهم بسزایی در تولید بذر داشته و به عنوان ویترین تولید بذر محسوب می‌شود، گفت: در قالب طرح جهش تولید در مزارع دیم استان با مشارکت ستاد اجرایی امام طرح‌ها و الگوهای مناسب کشت اجرا می‌شود که استان اردبیل نیز به عنوان استان پایلوت در اجرای این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

ژئوممبران چیست

تقی‌زاده افزود: با تاکید معاون وزیر جهاد کشاورزی باید راهکاری مناسب برای مقابله با پدیده خشکسالی در نظر گرفته شده و از راهکارهای علمی و دانش‌بنیان در این حوزه استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم تا در سال مزین به «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» از توانمندی جوانان خوش‌فکر در تقویت کشاورزی دانش پایه استفاده کرده و به نحوی بتوانیم شرایط خشکسالی و کاهش میزان تولید را سپری کنیم.

تقی‌زاده اضافه کرد: در کنار مقابله با بیماری‌ها در فصل بهار، از هم اکنون برنامه‌ریزی‌ها انجام شده تا با همکاری تعاون روستایی و شرکت غله نحوه خرید محصولات زراعی به ویژه گندم مشخص شده و در کنار آن سعی خواهیم کرد تا با کیفیت‌ترین بذر را برای کشاورزان در سال زراعی آینده تأمین کنیم.

وی بیان کرد: ۸۰ درصد بذر ذرت و صد درصد بذر سرگم کشور در استان اردبیل تأمین می‌شود و سعی خواهیم کرد تا ۳۰ هزار تن بذر گندم مورد نیاز گندم‌کاران را نیز برای سال زراعی آینده مهیا کنیم.

بهره‌گیری از تکنولوژی آزمایشگاه فنی خاک در اجرای پروژه‌های عمرانی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در جریان بازدید از آزمایشگاه آب و خاک سازمان همیاری شهرداری‌های استان به توانمندی این مجموعه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بخشی از کارهای عمرانی و زیربنایی در حوزه کشاورزی انجام می‌شود، ما سعی خواهیم کرد تا از ظرفیت این آزمایشگاه و تکنولوژی‌های مدرن آن استفاده کنیم.

تقی‌زاده اظهار کرد: در استان اردبیل پیمانکاران با نظارت و هدایت جهاد کشاورزی سعی دارند تا در اجرای پروژه‌های زیربنایی به ویژه آبیاری تحت فشار، کانالت‌گذاری و زهکشی مشارکت کرده و با استفاده از فناوری‌های جدید طرح‌ها و پروژه‌ها را به سرانجام برسانند.

وی وجود چنین آزمایشگاهی را در بالا بردن توانمندی بخش‌های زیربنایی یادآور شد و تصریح کرد: خوشحال هستیم که وجود چنین آزمایشگاه مجهز می‌تواند جهاد کشاورزی را در اجرای مناسب و کیفی طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و زیربنایی کمک کند.

کد خبر 5469350

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کاهش شدید بارش‌ها، زرد شدن مزارع و مراتع استان ایلام آن هم در فروردین ماه، خبر از سالی کم رونق می‌دهد، سالی که دامداران و کشاورزان استان از همین حالا پیش بینی می‌کنند که با چالش بزرگی مواجه هستند.

خشکسالی اخیر در استان ایلام تولید غلات به ویژه جو در استان را با کاهش مواجه کرده است، موضوعی که در کنار دیگر مشکلات مثل کمبود منابع آبی، نبود نهاده‌های دامی و… موجب شده تا دامداران دام‌های خود را با قیمت‌هایی پایین به فروش بگذارند.

مشکل تأمین خوراک دام در استان ایلام امسال بیش از گذشته پررنگ‌تر و دامداران با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

چالش دامداران از کاهش بی سابقه بارندگی‌ها در ۵۰ سال اخیر در استان شروع شد و پایان این داستان به خشک شدن مراتع در فروردین ماه و قبل از فصل برداشت ختم شده است. همه عوامل جمع شده تا دامداران امسال نگران تهیه کاه و کلش و علوفه برای دام‌های خود باشند.

ژئوممبران

تولیدات کاه و کلش در استان کفاف مصرف دامداران را نمی‌دهد

کم بودن مراتع در تمام کشور و به ویژه استان ایلام از یک سو و ردپای دلالان در خرید کاه و کلش‌ها در سال گذشته امسال مشکلات دامداران را دوچندان کرده است.

ردپای دلالان برای خرید کاه و کلش با وجود آنکه فصل برداشت فرانرسیده محسوس است، آنچه ضرورت کنترل و نظارت بر توزیع کاه و کلش و علوفه دام را در استان دوچندان کرده، کاهش ۵۰ درصدی مراتع استان در سال جاری است.

در حال حاضر میزان تولیدات کاه و کلش در استان کفاف مصرف دامداران را نمی‌دهد، بنابراین باید قوانینی وضع شود که کاه و کلش از استان خارج نشود. در کنار وضع این قوانین باید دستگاه‌های نظارتی با جدیت بیشتری مبادی ورودی و خروجی را کنترل کنند.

تا دو ماه آینده دامداران نمی‌توانند مقاومت کنند

یکی از دامداران ایلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مراتعی را که با قیمت هنگفت خریداری می‌کنیم به هیچ عنوان کفاف دام‌ها را ندارد، اگر این روند ادامه پیدا کند تا دو ماه آینده دامداران نمی‌توانند مقاومت کنند.

مهدی قادری افزود: با مشکلات نبود علوفه و خشکسالی مجبور هستیم دام‌های خود را به قیمت بسیار پایین بفروشیم.

سایه سنگین خشکسالی بر دامداری ایلام/ دام ها حراج شدند

وی با اشاره به اینکه خشکسالی از یک طرف و دلالان ازطرف دیگر باعث افزایش قیمت کاه و کلش در استان ایلام شده است، گفت: انتظار داریم مسئولان بر فروش کاه و کلش در استان نظارت داشته باشند.

کاهش تولید کاه و کلش در استان ایلام

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال‌های عادی حدود ۴۵۰ هزار تن محصول کاه و کلش در استان تولید می‌شود اما امسال پیش بینی شده این میزان کمتر از ۲۳۰ هزار تن است.

حشمت الله زرین جوب بیان کرد: خشکسالی ضربات سختی بر پیکره کشاورزی استان ایلام وارد کرده به طوری خسارت ۱۰۰ درصدی به اراضی دیم وارد شده است.

وی گفت: خشکسالی باعث افت تولید در اراضی کشاورزی کشت شده در استان ایلام شده است.

خروج کاه و کلش در ایلام ممنوع است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: انتقال هر گونه کاه و کلش به خارج از استان ممنوع است و فقط باید در خود استان مصرف شود.

آذرنوش عموزاده افزود: حدود ۲ هزار تن نهاده‌های دامی به استان تعلق گرفته که به مرور بین دامداران و عشایر توزیع می‌شود.

جانشین فرمانده انتظامی ایلام نیز اظهار داشت: طی ابلاغیه‌ای که صورت گرفته هر گونه خروج کاه و کلش در استان ممنوع است و به طور جدی با افرادی که اقدام به خروج غیرقانونی کاه و کلش از استان داشته باشند برخورد خواهیم کرد.

سایه سنگین خشکسالی بر دامداری ایلام/ دام ها حراج شدند

سرهنگ حسین نجفی گفت: با توجه به کمبود بارش‌ها در سال زراعی جاری، خشکسالی و کمبود محصولات کشاورزی که به تبع آن مشکلاتی را برای کشاورزان و دامداران استان به همراه خواهد داشت، ممنوعیت خروج کاه و کلش از استان به مرحله اجرا گذاشته شده است.

بیش از ۶۰ درصد مردم استان ایلام در بخش کشاورزی و دامداری مشغول به فعالیت هستند و علاوه بر این حدود ۹ هزار خانوار عشایری در استان ایلام زندگی می‌کنند.

استان ایلام با داشتن ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین و تولید سالانه ۱۳ هزار تن گوشت یکی از قطب‌های اصلی دامداری در کشور است.

با توجه به خشکسالی، کمبود منابع آبی، نبود نهاده‌های دامی، کاهش مراتع و… نیاز است مسئولان توجه ویژه ای به استان ایلام داشته باشند.

کد خبر 5469592

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

مهرداد فرهادیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشورهای دنیا و از جمله ایران به دلیل نبود مدیریت صحیح منابع آب با مخاطرات طبیعی مانند فرونشست، خشکسالی، سیل، کم آبی و … رو به رو هستند، اظهار داشت: بر پایه گزارش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیلان منفی آب‌های زیرزمینی ایران باعث فرونشست زمین در حدود یک میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در ۲۳۰ دشت حاصلخیز کشور شده است.

این استاد دانشگاه افزود: یکی از راه‌هایی که در سطح دنیا برای مقابله با این مخاطرات به ویژه فرونشست زمین مطرح است، تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها است که در کشورهای پیشرفته دنیا مانند آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا، ژاپن و چین انجام می‌شود.

نصب ورق ژئوممبران

رئیس پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان ابراز داشت: به طور عمده دو راهکار برای شارژ مجدد آب‌های زیرزمینی و تغذیه‌ی آبخوان‌ها وجود دارد، نخست استفاده از روش‌های پخش و نگهداشت و ذخیره کردن سیلاب در سطح زمین (آبخیزداری) به ویژه در زمین‌های دارای آبرفت‌های درشت‌دانه کشور برای ایجاد فرصت نفوذ آب به درون زمین است و راهکار دوم استفاده از پساب‌های تصفیه‌شده‌ی صنایع و فاضلاب‌های خانگی است.

فرهادیان با بیان اینکه روش اول برای تغذیه مصنوعی آبخوان‌های موجود در دشت‌های کشور بسیار مفید است، خاطرنشان کرد: روش دوم برای کنترل نشست در داخل و اطراف محیط‌های شهری مناسب است.

وی درباره کیفیت پساب برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، اضافه کرد: به استناد ماده پنج آئین نامه جلوگیری از آلودگی آب در سال ۷۳، کیفیت پساب تصفیه شده در تغذیه آبخوان‌ها باید مطابق استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست در مصارف تخلیه به چاه‌های جاذب باشد.

رئیس پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان درباره استفاده از پساب فاضلاب در بخش کشاورزی و گیاهان مثمر نیز، تصریح کرد: استفاده پایدار از فاضلاب در بخش کشاورزی نیازمند اعمال مدیریت صحیح مصرف، پایش کیفی و میکروبی اراضی آبیاری شده با فاضلاب است.

فرهادیان با اشاره به اینکه استفاده بدون مدیریت این منابع می‌تواند باعث تجمع بیش از حد فلزات سنگین و آلاینده‌های میکروبی در خاک و گیاه شود، ابراز داشت: ورود آلاینده‌های میکروبی مانند کلی فرم‌های مدفوعی و نماتدهای انگلی و تجمع آنها در لایه‌های سطحی خاک و بدنه گیاه ضمن به خطر انداختن سلامت افرادی که در تماس مستقیم با آن هستند، با انتقال به منابع آب سطحی و زیرزمینی زمینه شیوع بیمارهای مختلف را فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با این حال، کمبود آب در مناطق خشک و نیمه خشک ضرورت توجه مسئولان را به جایگزینی منابع جدید و مطمئن آب برای استفاده در بخش کشاورزی گوشزد می‌کند؛ از این رو استفاده از پساب تصفیه شده می‌تواند در توسعه و بهره‌برداری از منابع جدید آب به عنوان منبع جایگزین برای بخش کشاورزی مورد توجه و مصرف قرارگیرد.

تغذیه آبخوان‌ها با پساب فاضلاب فرونشست مناطق شهری را کنترل می‌کند
میزان تولید، جمع‌آوری، تصفیه و استفاده مجدد فاضلاب در کشورهای جهان
رئیس پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان با بیان اینکه استفاده از این منبع در جبران بخشی از کمبود آب کشاورزی کشور و رهایی از اثرات سو تخلیه بی‌رویه فاضلاب‌ها به محیط زیست، بسیار مؤثر است، گفت: تاریخچه استفاده از پساب برای آبیاری به بیش از ۷۰ سال پیش مربوط می‌شود که در آن زمان بیشتر برای حاصلخیزی خاک استفاده می‌شد.

فرهادیان ادامه داد: کشورهایی مانند ژاپن، امارات، عربستان سعودی و اروپا هرروز بر حجم پروژه‌های بازیافت و استفاده مجدد از پساب می‌افزایند ضمن اینکه در سال‌های اخیر مطالعات بسیاری در کشورمان در زمینه تأثیر پساب تصفیه شده در کشاورزی و کیفیت محصولات کشت‌شده انجام شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از پساب تصفیه‌شده می‌تواند موجب افزایش عملکرد غلات تا ۲ برابر و سبزیجات تا سه برابر بیشتر از محصول به‌دست آمده با آبیاری با آب چاه شود، حتی استفاده از پساب در تولید محصول ممکن است باعث زودتر گل‌دادن و تشکیل میوه‌های بزرگ‌تر از اندازه معمول در مقایسه با آب چاه شود.

رئیس پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان تصریح کرد: با وجود این، استانداردها و خطوط راهنما برای حذف خطرات احتمالی با توجه به نوع و مقدار فاضلاب تصفیه‌شده برای مصرف در موارد مورد نظر ضروری است. براساس برخی از پارامترهای کیفی پساب تصفیه شده در مصارف کشاورزی باید میزان COD پساب کمتر از ۶۰ میلی‌گرم بر لیتر، BOD کمتر از ۳۰ میلی گرم بر لیتر و ترکیبات آلی مانند PO4 و NO3 به ترتیب کمتر از چهار میلی‌گرم و ۱۰ میلی‌گرم بر لیتر باشد.

فرهادیان اضافه کرد: ضوابط زیست محیطی استفاده از آب‌های برگشتی و پساب‌ها در سال ۱۳۸۹ توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ارائه شده که راهنمای به نسبت جامعی برای استفاده مجدد از پساب به شمار می‌رود.‌

کد خبر 5469605

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، « اسماعیل قادری فر» درباره اجرای کشاورزی قراردادی در کشور افزود: امسال علاوه بر کشت قراردادی برنج، پنبه، چغندرقند، کلزا و سورگم را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهارداشت: در این نوع کشت، تمرکز کشاورزان برنامه ریزی تولید محصول باکیفیت با کمترین هزینه‌ها است و در عین حال کشاورز دیگر دغدغه‌ای برای فروش محصول خود نخواهد داشت که همین امر موجب عزت و اقتدار کشاورزان می‌شود.

قادری فر تصریح کرد: منظور از کشت قراردادی این است شخصی که محصولی را تولید می‌کند باید بداند که چه کسی محصول وی را خریداری می‌کند و شخص خریدار باید به کشاورز سرویس دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: این پشتیبانی‌ها شامل اعطای بذر، سم، کود و ارائه مساعده و آموزش‌های ترویجی و انتقال تکنولوژی به کشاورز است که در نهایت منجر به خرید محصول شده و این سبب می‌شود تا نهاده کشاورز به موقع تامین شود و عملکرد در واحد سطح افزایش یابد و زارع نیز هیچ گونه دغدغه ای برای خرید محصول نخواهد داشت.

ژئوممبران چیست

قادری فر خاطر نشان کرد: افزایش بهره وری از منابع آب و خاک، تولید برنامه‌ای کشت محصولات کشاورزی، ایجاد ثبات و پایداری تولید، افزایش کیفیت محصول، کاهش هزینه‌های عملیات تولید ، رعایت الگوی کشت و استفاده از یارانه‌ها از اهداف این طرح است.

وی در راستای این امر مهم، به نقش کلیدی شبکه تعاونی روستایی در حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی و به استفاده از تفکر و دانش فنی در راستای بهبود وضعیت موجود، افزایش بهره وری و استفاده بهینه از امکانات موجود اشاره و بر توسعه فعالیت‌ها و راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین گسترش فعالیت‌های متقابل و درون شبکه‌ایی تاکید کرد.

کد خبر 5469847

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی؛ فریبرز عباسی در نشستی به منظور بررسی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام و همچنین طرح جامع شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور گفت: استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانش‌بنیان کشور و اجرای نظام بهره‌برداری و آموزش بهره‌برداران در طرح‌های آب و خاک سراسر کشور ضروری است.

وی با اشاره به این که در اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام از نظر فنی و مهندسی مشکلی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اجرای فاز دوم این طرح از اولویت‌های معاونت آب و خاک است و برای تامین اعتبار آن پیگیری‌های لازم صورت گرفته است.

ژئوممبران

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، مشارکت فعال استان‌های خوزستان و ایلام در اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و سایر استان‌ها در طرح جامع شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور را خواستار شد.

وی در عین حال، بر توجه جدی به موضوع خاک در این طرح‌ها تاکید کرد.

۴۰ هزار هکتار فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری آماده اجرا است

مدیرعامل موسسه جهاد نصر و مجری طرح جامع شبکه‌های آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور نیز در این نشست با اشاره به وضعیت موجود طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام گفت: فاز دوم این طرح به مساحت ۲۵۵ هزار هکتار است که ۱۰۰ هزار هکتار آن در دست مطالعه و ۴۰ هزار هکتار آن آماده اجرا است و برای تامین منابع مالی آن باید پیگیری لازم به عمل آید.

محمدجواد صالحی‌نژاد اظهار داشت: براساس فهرست بهای سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای فاز دوم این طرح، مورد نیاز است.

بنابر این گزارش، در این نشست مشکلات اجرایی طرح ۲۲۷ هزار هکتاری آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، نحوه تامین منابع مالی برای تکمیل طرح و نیز پیگیری تامین آب از طریق وزارت نیرو مورد تاکید قرار گرفت.

کد خبر 5469896

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم اکبرزاده ظهر دوشنبه در گفتگو با رسانه با اشاره به اینکه تاکنون برای ۴۵ درصد اراضی شالیزاری استان گیلان خزانه گیری شده است، افزود: این میزان معادل بیش از ۱۰۷ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان گیلان است.

وی با بیان اینکه تا به امروز بیش از ۱۹۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان برای کشت شخم زمستانه زده شده اند، گفت: این میزان معادل ۸۰ درصد از اراضی‌های شالیزاری است.

نصب ورق ژئوممبران

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین در ادامه به زمان رهاسازی آب سد سفیدرود اشاره و اضافه کرد: بر اساس اعلام آب منطقه‌ای گیلان ۱۲ اردیبهشت ماه زمان آغاز رها سازی آب سد است.

وی با اشاره به نشا در برخی از شالیزارهای استان گیلان، تأکید کرد: با توجه به کاهش سطح آب پشت سد سفیدرود و برای جلوگیری از مشکل کمبود منابع آبی شالیکاران باید بر اساس تقویم زراعی کشت شالیزار خود اقدام کنند.

اکبرزاده ادامه داد: نشا شالیزارها در استان گیلان هر ساله از اواخر زمستان با انجام شخم اول آغاز و در اواخر تیر ماه با برداشت محصول به پایان می‌رسد.

وی با بیان اینکه هر ساله بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک از اراضی شالیزاری استان گیلان برداشت می‌شود، گفت: از این مقدار ۷۵۰ هزار تن برنج سفید استحصال می‌شود.

کد خبر 5469870

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، نادر تقی‌زاده عصر دوشنبه در جلسه طرح جهش تولید در دیم‌زارهای استان اظهار کرد: طرح جهش تولید در سطح بیش از ۲۹۶ هزار هکتار از دیم‌زارهای این استان اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: بر اساس برش‌های کشوری، استان اردبیل ملزم شده تا در سطح ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان این طرح را اجرا کند که در سایه اهتمام دست‌اندرکاران تولید و همکاری کشاورزان دیم‌کار، عقد قرارداد اجرای این طرح به ۲۹۶ هزار و ۵۰۰ هکتار رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هدف از اجرای این طرح در دیم‌زارهای استان را افزایش محصول در واحد سطح و استفاده حداکثری از منابع خاکی و نزولات آسمانی اعلام کرد.

تقی‌زاده گفت: محصولاتی که تحت پوشش جهش تولید در دیم‌زارها قرار گرفته‌اند علاوه بر گندم و جو، گیاهان روغنی همچون کلزا و گلرنگ هستند که در محصولات علوفه‌ای شبدر نیز به زیر کشت رفته و علاوه بر آن حبوبات از جمله عدس و نخود نیز مشمول این طرح شده است.

وی افزود: ۲۴ هزار و ۸۲۰ نفر در یک‌هزار و ۱۵۶ روستا و شهرستان‌های استان در اجرای این طرح مشارکت داشتند.

ویژگی ورق ژئوممبران

تقی‌زاده با بیان اینکه سطح بیمه محصولات پاییزه این طرح از مرز ۱۵۳ هزار هکتار گذشته است، خاطرنشان کرد: اگر به دلیل رعد و برق، صاعقه، آتش‌سوزی و سرما محصول از بین برود بیمه محصولات کشاورزی خسارت کشاورزان را پرداخت می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: به استناد مفاد اجرای این طرح مقرر شده بود ۵۹۵ دستگاه انواع ادوات دنباله‌بند کشاورزی جذب شود که از این میزان ۲۸۹ دستگاه جذب شده و مابقی نیز در دست اجراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به وضعیت عملیات داشت و بهاره مزارع طرح نیز بیان کرد: تاکنون در سطح ۹۵ هزار هکتار کوددهی به صورت سرک انجام شده و در سطح ۳۹ هزار و ۷۰۰ هکتار نیز با علف‌های هرز این مزارع مبارزه شده است.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت از روش‌های زیست‌فناورانه در حل معضلات و چالش‌های زیست‌محیطی و کشاورزی یکی از راه‌هایی است که تحقق این اهداف را تضمین می کند.

با یک مطالعه و رصد کلان می‌توان دریافت که کشورهایی با میزان پوشش جنگلی و کشاورزی نزدیک به ایران سیاست‌های توسعه زیست‌فناوری سلامت را بر مقابله با محدودیت منابع اولیه، انتخاب کرده اند. در ایران نیز تجربه نشان داده که سیاست های اجرایی شده برای توسعه زیست فناوری موفق عمل کرده و کشور را در مسیر توسعه یافتگی قرار داده است.

کاربرد ورق ژئوممبران

دستیابی به سهم ۳ درصدی بازار جهانی محصولات زیست‌فناوری به عنوان یکی از اهداف کلان کشور و توسعه اقتصاد زیستی کشور نیازمند اقدامات سیاستی، نظارتی و اجرایی مناسب است. کاری که قرار است؛ رخنه زیست فناوری در حوزه هایی چون کشاورزی و رفع چالش‌های محیط زیستی را افزایش دهد.

به همین دلیل ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تحقق این امر اقداماتی چون «تعیین بازارهای اولویت‌دار برای کشور از میان کلیه بازارهای موجود در حوزه اقتصاد زیستی»، «ساماندهی، انسجام و یکپارچه‌سازی سیاست‌های اتخاذ شده در بخش‌های مختلف»، «همگرا ساختن فعالیت نهادهای متولی و ایجاد زیرساخت‌ها»، «ظرفیت‌ها و تعهدات لازم برای اجرای سیاست‌ها و تدوین سیاست‌های حمایتی برای توسعه متوازن» و «متناسب زیست‌فناوری در همه حوزه‌ها به ویژه کشاورزی و محیط زیست» را در نظر گرفته است.

از دیگر اقدامات این حوزه می توان به «توجه به پتانسیل‌های کشور در زمینه زیست‌فناوری دریایی و تقویت سهم این حوزه با تدوین سیاست‌های مناسب»، «نظارت بر نحوه اجرای سیاست‌ها و قوانین این حوزه»، «پایش منظم نحوه عملکرد نهادهای ذی‌نفع و مسئول»، «تقویت توانمندی‌های فناورانه و روش‌های نوآورانه در توسعه فرایندهای تبدیلی و یا شناسایی و به‌کارگیری منابع جدید به‌عنوان خوراک ورودی در حوزه کشاورزی صنعتی»، «تقویت زنجیره‌های تأمین تا تولید و بازار محصولات زیست‌فناوری با نگاه صادرات‌گرا»، «توسعه متناسب زیست‌فناوری در همه حوزه‌ها با توجه به تقاضاها و نیازها» و «حمایت از روش‌های زیست‌فناورانه در حل معضلات و چالش‌های زیست‌محیطی و کشاورزی» اشاره کرد.

کد خبر 5470146

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

غلامرضا مهشاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در سال گذشته ۱۴۴ فقره گواهی صادرات توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول صادر شد و بر این اساس دو هزار و ۹۰۰ تن محصول از واحدهای تولیدی تحت نظارت این دانشگاه به ۱۳ کشور دنیا صادر شد.

وی افزود: در سال گذشته ۱۷۱ مجوز نیز صادر شد که از این تعداد، ۳۰ مورد صدور پروانه بهره برداری (IRC)، ۱۵ مورد صدور پروانه مسئول فنی، ۹۱ مورد صدور پروانه ساخت و ۳۵ مورد تمدید پروانه ساخت بوده است.

مدیر غذای دانشگاه علوم پزشکی دزفول تصریح کرد: در ارزیابی واحدهای تولیدی (PRPs) در سال گذشته ۲۱ مورد ارزیابی سالانه از واحدهای تولیدی مواد خوراکی و آشامیدنی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی دزفول انجام شد.

مهشاد عنوان کرد: در راستای راستی آزمایی درباره سلامت محصولات غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، ۱۶۷ نمونه از محصولات نهایی شرکت‌ها و واحدهای تولیدی تحت نظارت به آزمایشگاه کنترل مواد غذایی معاونت ارسال شده است.

وی تاکید کرد: در طرح پایش محصولات در سطح عرضه (PMS) ۱۱۹ نمونه از بخش کشاورزی، ۷۵ نمونه از محصولات غذایی، ۱۸۰ نمونه از محصولات آرایشی و بهداشتی و در مجموع ۳۷۴ نمونه محصولات مورد بررسی قرار گرفت.

مهشاد گفت: در سال گذشته ۱۴۲ نوبت بازرسی از اصناف مختلف شامل ۱۰۴ نوبت بازرسی از محصولات خوراکی و آشامیدنی، ۳۲ نوبت آرایشی بهداشتی و ۱۶ نوبت بازرسی از محصولات قاچاق سطح بازار انجام شد.

وی از برخورد قانونی با ۲۱ شرکت تولیدی متخلف خبر داد و تصریح کرد: این برخوردها باعث صدور ۱۷ اخطاریه، پلمب ۲ واحد تولیدی آرایشی و بهداشتی و معرفی ۲ واحد تولیدی به دادگاه شد.

موارد استفاده ژئوممبران

مدیر غذای دانشگاه علوم پزشکی دزفول از تلاش‌های یک ساله کارشناسان حوزه غذای دانشگاه علوم پزشکی دزفول که با وجود شرایط سخت کرونا برای حفظ سلامت غذایی جامعه لحظه‌ای غافل نشده‌اند و مجدانه تولیدات شرکت‌ها را زیر ذره بین داشتند، قدردانی کرد.

کد خبر 5470268

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جهاد کشاورزی، علی‌محمد طهماسبی بیرگانی افزود: اعتبارات سال ۱۴۰۰ نیز مبلغ ۲۴۵ میلیارد تومان بود که ۷۵ درصد آن تخصیص یافت.

ژئوممبران

وی اظهار داشت: در بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تأمین اعتبارات برای مقابله با گرد و غبار از محل منابع عمومی دولت و از ردیف متفرقه در نظر گرفته شده است.

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار درباره توزیع این اعتبارات اظهار داشت: معمولاً عمده اعتبارات گرد و غبار به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برای اجرای طرح‌ها در این زمینه و سپس به وزارت نیرو برای انتقال آب به کانون‌های گرد و غبار جنوب شرق اهواز تخصیص پیدا می‌کند.
وی مجموع اعتبارات تخصیص یافته برای مقابله با پدیده گرد و غبار در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ را ۲,۷۰۰ میلیارد تومان عنوان و خاطرنشان کرد: حدود ۵۳ درصد این مبلغ به وزارت جهاد کشاورزی، ۱۷ تا ۱۸ درصد وزارت نیرو و ۷ تا ۸ درصد به سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت شد.

طهماسبی بیرگانی در همین حال تصریح کرد: سیاستگذاری‌ها و هماهنگی میان دستگاه‌های مربوطه برای مقابله با گرد و غبار در این ستاد که دبیرخانه آن در سازمان حفاظت محیط زیست است، انجام می‌گیرد و بیشترین وظیفه مقابله با این پدیده بر عهده وزارت جهاد کشاورزی به ویژه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در پهنه تحت اختیارشان است.
وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست نیز در حیطه اختیارات و چارچوب وظایف خود باید پاسخگوی مناطق غبارخیز زیستگاه‌ها مانند تالاب‌ها باشد.

طهماسبی بیرگانی گفت: وزارتخانه‌هایی همچون نفت، امور خارجه و راه و شهرسازی و سازمان صدا وسیما در این ستاد عضو هستند و وظایفی را بر عهده دارند.

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست درباره برنامه مقابله با گرد و غبار با منشأ خارجی نیز گفت: این ستاد با محوریت گرد و غبار خارجی و دیپلماسی، جلساتی را برگزار می‌کند تا بتوانیم با همکاری دستگاه‌های مختلف به ویژه در مورد کشورهای عراق و سوریه، کارهای اجرایی مشترک و فوری انجام دهیم.

کد خبر 5470270

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان عصر دوشنبه در نشست مشترک اعضای مجمع نمایندگان استان و جمعی از مدیران استانی با وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به ظرفیت‌های مرزی، معدنی، صنعتی و تجاری آذربایجان غربی افزود: با توجه به پتانسیل‌های مرزی و پایانه‌های مرزی و بخصوص قرار گرفتن آذربایجان غربی در مسیر کریدورهای مهم کشور، این استان از مزیت‌های تجاری بین المللی ویژه ای برخوردار است.

وی سرمایه گذاری در حوزه معدن استان را نیز ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در آذربایجان غربی بیش از ۵۰ نوع ماده معدنی ارزشمند شناسایی شده که نیاز به سرمایه گذاری ملی در حوزه استخراج و فرآوری محصولات معدنی این استان، بیش از پیش احساس می‌شود.

ظرفیت‌های توسعه‌ای آذربایجان غربی به درستی استفاده نشده است

خرید ورق ژئوممبران

استاندار آذربایجان غربی همچنین با تاکید بر حمایت از ظرفیت حوزه‌های گردشگری و صنایع تبدیلی کشاورزی در استان، افزود: با وجود پتانسیل‌های فراوان آذربایجان غربی، متأسفانه از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده نشده و این استان جایگاه مناسبی در حوزه شاخص‌های توسعه و بخصوص در بخش اشتغال و تورم ندارد.

معتمدیان با اشاره به شرایط سختی که آذربایجان غربی در چند دهه اخیر پشت سر گذاشته، تصریح کرد: مردم نجیب آذربایجان غربی حالا از مسئولان کشوری و منطقه‌ای انتظار دارند که بالاخره شاهد تحولات مثبت اقتصادی و سرمایه گذاری در این استان امن و ثروتمند باشند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری‌های حاکمیتی، دولتی و خصوصی در آذربایجان غربی، یادآور شد: اقتصادی شدن بخش حمل و نقل و سرمایه گذاری در این حوزه می‌تواند کمک شایانی در توسعه بخش‌های مختلف آذربایجان غربی داشته باشد.

جبران عقب ماندگی تاریخی آذربایجان غربی نیازمند ریل گذاری اقتصادی و توجه ملی است

معتمدیان افزایش مصوبات ملی را نیز برای توسعه استان به خصوص در سفر پیش روی رئیس جمهور به آذربایجان غربی، ضروری دانست و افزود: جبران عقب افتادگی‌های تاریخی استانی که شایسته خدمت و معیشت مناسب برای مردم است، نیاز به یک ریل گذاری اقتصادی و توجه ملی دارد.

ژئوممبران

استاندار آذربایجان غربی همچنین پای کار آمدن تمامی ارکان حاکمیتی و دولتی را برای توسعه استان و تأمین مطالبات بحق مردم منطقه، مهم تلقی کرد و یادآور شد: مطالعات آمایشی، برنامه ریزی ها و مانع زدایی های خوبی در استان انجام شده که شرایط را برای حمایت و سرمایه گذاری حاکمیتی، دولتی و بخش خصوصی جهت توسعه آذربایجان غربی فراهم کرده است.

استاندار آذربایجان غربی گفت: با توجه به شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی متعدد در استان، خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و تخصیص اعتبار ویژه برای بهبود شاخص‌های توسعه آذربایجان غربی هستیم.

معتمدیان با اشاره به تأمین زیرساخت‌های لازم برای سرمایه گذاری مجموعه‌هایی چون ایمیدرو و ای درو در آذربایجان غربی، افزود: یکی از اولویت‌های ما در استان، فعال سازی پروژه‌های تعطیل و نیمه تعطیل در آذربایجان غربی می‌باشد که نیازمند سرمایه گذاری بخش‌های حاکمیتی، دولتی و خصوصی در این زمینه هستیم.

ضرورت فعال سازی ۵۴۲ واحد صنعتی غیرفعال در آذربایجان غربی

وی در ادامه با اشاره به ضرورت فعال سازی ۵۴۲ واحد صنعتی غیرفعال در استان، خاطرنشان کرد: برای فعال سازی بخشی از واحدهای غیرفعال آذربایجان غربی، درخواست تأمین حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات را داریم که در صورت تخصیص، ۱۲ هزار و ۵۰۰ شغل برای استان ایجاد خواهد شد.

استاندار آذربایجان غربی همچنین از پیش بینی ۷۸ طرح جدید صنعتی اولویت دار با اعتبار ۳۶ هزار میلیارد تومان و اشتغال زایی برای ۸۵ هزار نفر در طرح آمایشی استان خبر داد و افزود: برای تکمیل و راه اندازی طرح‌های نیمه کاره استان که بالای ۶۰ درصد پیشرفت دارند، به ۱,۶۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که ۵۲۰۰ شغل ایجاد می‌کند.

معتمدیان با اشاره به ضرورت حمایت از برنامه‌های سرمایه گذاری در حوزه استخراج پتاس و املاح معدنی و تولید شمش طلا که منجر به اشتغال زایی برای حدود ۳۳۰۰ نفر در استان خواهد شد، تصریح کرد: فرآوری محصولات معدنی تولیدی استان که توسط ایمیدرو پیگیری می‌شود، می‌تواند سهم بزرگی در توسعه و اشتغال زایی آذربایجان غربی داشته باشد.

وی سرمایه گذاری در حوزه پتروشیمی تولید PVC را با اعتبار ۶۵۰ میلیون یورویی و اشتغال برای ۲ هزار نفر توسط ایمیدرو در استان را ضروری دانسته و افزود: خواستار برنامه مطالعاتی ایمیدرو در پهنه‌های مختلف استان جهت سرمایه گذاری در محدوده‌های اولویت دار آذربایجان غربی هستیم.

کد خبر 5470328

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان عصر چهارشنبه در جمع مردم بخش نازلو و نوشین شهر اظهار کرد: بررسی موانع و مشکلات و اتمام طرح‌های نیمه تمام بالای ۵۰ درصد با هدف جلوگیری از مستهلک شدن این طرح‌ها امسال در اولویت کاری استان قرار دارد.

ژئوگرید

وی با اشاره به سفرهای شهرستانی برای ارتباط و اطلاع از مسائل و مشکلات مردم بدون واسطه را مورد اشاره قرار داد و گفت: البته در سفرهای استانی و شهرستانی، قولی داده نمی‌شود که پشتوانه اجرایی نداشته باشد.

معتمدیان با بیان اینکه سعی می‌کنیم برای احقاق حقوق مردم، موارد قانونی لازم را مورد بررسی قرار داده و راهکار قانونی ایجاد کنیم، افزود: یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم، رسیدگی به مشکلات مردم مناطق مختلف است و سفرهای شهرستانی هم در همین راستا انجام می‌شود.

مدارس کانکسی آذربایجان غربی امسال جمع آوری می‌شود

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به وجود مناطق کانکسی در نوشین شهر و بخش انزل ارومیه گفت: تا پایان سال همه مدارس کانکسی این بخش و استان جمع آوری می‌شود و برای طرح‌های مدرسه سازی این بخش اعتبارات را به صورت ۱۰۰ درصدی تخصیص می‌دهیم.

وی با اشاره به وجود محدودیت‌های مالی برای اجرای طرح‌های مختلف اضافه کرد: البته در صدد هستیم تا بتوانیم بر اساس ظرفیت‌ها و بسیج امکانات در مجموعه دولت و نهادهای انقلابی و بخش خصوصی، مشکلات را حل کنیم.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مشکل زمین‌های کشاورزی در بخش نازلو گفت: هفته آینده جلسه‌ای در این خصوص و برای حل مشکل برگزار می‌شود.

مشکل احداث سد نازلوی ارومیه در دست بررسی است

معتمدیان در خصوص سد نازلو اظهار کرد: سعی داریم با همراهی وزارت نیرو، این مشکل هم با لحاظ وضعیت دریاچه ارومیه رفع شود.

وی افزود: صدور اسناد اراضی کشاورزی از اقدامات دولت است که در این خصوص کار کمی شده ولی با دستور رئیس جمهوری همه دستگاه‌های متولی در استان پای کارمی آیند تا اسناد مالکیت مردم را تا پایان دولت نهایی کنیم.

استاندار آذربایجان غربی بر حل مشکل فاضلاب و کتابخانه نوشین شهر تاکید کرد و یک میلیارد تومان نیز برای ساخت پارک به شهرداری نوشین اختصاص داد.

کد خبر 5466566

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا قاسمی‌فرزاد چهارشنبه در جلسه کارگروه‌های سازگاری با کم‌آبی و شورای حفاظت از منابع آبی استان، گفت: شرایط بارش‌ها در سال گذشته مناسب نبوده و استان در وضعیت بحرانی کم آبی قرار دارد که باید در رابطه با جلوگیری از برداشت آب‌های زیرزمینی اقدامات لازم انجام شود.

وی ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد برداشت آب در استان همدان متعلق به بخش کشاورزی است که باید برای مصرف بی رویه آب در این حوزه چاره‌اندیشی شود.

استاندار همدان با بیان اینکه عمق برخی از چاه‌های استان به ۲۴۰ متر نیز می‌رسد. باید برای برداشت‌های بی رویه در حوزه کشاورزی و همچنین کنترل مصرف آب در بخش صنعت و حوزه آشامیدنی برنامه‌ریزی کنیم، خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی باید به دنبال جایگزینی برداشت از آب‌های زیر زمینی بود.

قاسمی فرزاد تصریح کرد: باید تلاش کنیم تا با استفاده از پساب فاضلاب تصفیه شده آب مورد نیاز بخش کشاورزی و صنعت استان را تأمین کرد.

این مسئول با بیان اینکه در حوزه کشاورزی و صنعت باید با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و همچنین اصلاح الگوی کشت میزان مصرف آب را کاهش داد، اضافه کرد: کشت محصولات پر آب باید حذف شود. با جلوگیری از کشت محصولاتی همچون هندوانه و یونجه، از صادرات مجازی آب پیشگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اصلاح الگوی کشت یکی از راهکارهای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی است، گفت: آبیاری زیر سطحی و آبیاری قطره‌ای باید در کشاورزی استان همدان مورد استفاده قرار گیرد.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه تخلیه آب‌های زیرزمینی و حفر چاه‌های غیرمجاز موجب ایجاد فروچاله می‌شود که خسارات جبران ناپذیری را در حوزه محیط زیست و زندگی مردم دارد، اضافه کرد: کشت‌های گلخانه‌ای بهره‌وری را افزایش و میزان مصرف آب را کاهش می‌دهد.

روف گاردن

این مسئول خاطرنشان کرد: باید با استفاده از روش‌های ترکیبی به گونه‌ای که به اشتغال و تولید آسیب وارد نشود، در راستای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی و صنعت تلاش کرد.

شرکت‌های دانش بنیان باید برای تولید کنتورهای هوشمند چاه‌های کشاورزی فعال شوند

وی با بیان اینکه با همکاری دستگاه‌های مرتبط، شرکت‌های دانش بنیان باید برای تولید کنتورهای هوشمند چاه‌های کشاورزی فعال شوند، گفت: کشت‌های غرق آبی آسیب‌های جبران ناپذیری دارد، بدین ترتیب باید با تشکیل جلسات مشترک و هماهنگی با استان‌های همجوار باید در رابطه با کاهش ضریب مصرف آب در بخش‌های مختلف تصمیم‌گیری شود.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه رسانه‌ها و صدا و سیما باید با فرهنگ‌سازی و تولید محتوا در رابطه با کاهش مصرف آب اقدام کنند، اضافه کرد: برنامه‌های خوبی در رابطه با صرفه جویی در مصرف آب آشامیدنی تهیه شده اما بخش زیاد مصرف آب در حوزه کشاورزی و صنعت است که باید اصحاب رسانه و صدا و سیما با تولید برنامه‌های آموزشی در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند.

قاسمی فرزاد در پایان تاکید کرد: ما در وضعیت بحرانی کم آبی قرار داریم و باید با صرفه جویی به دنبال کاهش مصرف باشیم.

کد خبر 5466475

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، سید حامد عاملی عصر چهارشنبه در اولین جلسه قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان در استانداری اردبیل اظهار کرد: سال گذشته به ضرورت بر محور دانش‌بنیان جلساتی را برگزار کردیم و با نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» تکلیف قانونی، شرعی و اجتماعی بر دوش ما در این حوزه سنگینی می‌کند.

وی تصریح کرد: ضروری است همه دستگاه‌ها و نهادها در این زمینه آستین بالا زده و کار مهم و تأثیرگذاری را به نفع توسعه استان انجام دهند.

استاندار اردبیل گفت: استان اردبیل در حوزه دانش‌بنیان از مسیر توسعه کشور و نظام جهانی عقب مانده و باید به سرعت این فقر و نارسایی‌ها را برطرف کرده و نسبت به تقویت اقتصاد دانش‌بنیان همتی راستین داشته باشیم.

عاملی ضرورت شناسایی دانش‌آموزان و دانشجویان مستعد، خلاق و مبتکر را با همکاری اولیای دانش‌آموزان، نظام آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها یادآور شد و افزود: نباید مانعی در سر راه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروی انسانی خلاق در این حوزه به وجود آید بلکه بهتر است سرعت‌گیرها و عوامل توقف برطرف شده و به سرعت عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه جبران شود.

پوشش استخر

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برای جبران این عقب‌ماندگی‌ها بالاتر از وظایف اداری و مسئولیت مدیریتی، بهتر است از تمام ظرفیت‌ها در تبدیل کار و دانش و فناوری به ثروت استفاده کرده و با ارتقا وضعیت کمی و کیفی در این حوزه به سمت تعالی بیشتر حرکت کنیم.

عاملی یکی از ظرفیت‌های عظیم دانش‌بنیان شدن را جلوگیری از خام فروشی محصولات معدنی، صنعتی و حوزه کشاورزی اعلام کرد و ادامه داد: ما باید خودمان را در این حوزه با خودمان مقایسه کرده و به هیچ وجه با استان‌های پیشرو نظیر اصفهان و یا تهران مقایسه نکنیم.

وی اضافه کرد: از محل سفر رئیس جمهور هفت میلیارد تومان برای کمک به توسعه و تجهیز کارخانه نوآوری به پارک علم و فناوری تخصیص یافته تا در زمینی به مساحت ۷۰ هکتار این مجموعه احداث و به عنوان زیرساخت توسعه دانش‌بنیان مورد توجه قرار گیرد.

عاملی بیان کرد: هفت میلیارد تومان دیگر نیز امسال از محل سفر رئیس جمهور برای تجهیز آزمایشگاه‌های تخصصی در این حوزه اختصاص می‌دهیم تا تجهیز و راه‌اندازی شوند.

وی ضرورت راه‌اندازی شهرک نوآوری و فناوری را در استان یادآور شد و اظهار کرد: ما اگر می‌خواهیم از ظرفیت نیروی انسانی دانش پایه بیشتر استفاده کرده و جلوی مهاجرت و خروج آنها را از استان بگیریم، شایسته است تا زیرساخت‌ها در این حوزه برطرف و محرومیت‌ها نیز از بین برود.

عاملی از آموزش و پرورش خواست تا حمایت از دانش‌آموزان خلاق و نوآور را در اولویت قرار داده و از ظرفیت پژوهش‌سراها در تربیت و شناسنامه‌دار کردن این نیروها استفاده کند.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: باید در مدارس ظرفیتی را به وجود آوریم تا دانش‌آموزان خلاق و نوآور به آینده فعالیت خود امیدوار بوده و حرکت تأثیرگذاری را در مسیر تحول این بخش رقم بزنند.

عاملی به مشکلات صدور مجوز در حوزه غذا و دارو اشاره کرد و گفت: همان طور که بارها ریاست جمهوری اعلام کردند ما در کشور با مافیای دارو روبه‌رو هستیم که اجازه رشد نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید را در این حوزه نمی‌دهند و بهتر است خلأها و نارسایی‌ها در این بخش به صورت کشوری و استانی از بین برود.

وی توجه به استارتاپ‌ها، توسعه صنایع خلاق با محوریت دانشگاه پیام نور استان اردبیل و ورود شرکت‌ها و کارخانجات بزرگ استان را در حوزه نوآوری و فناوری یادآور شد و افزود: در بخش گردشگری سلامت نیز انتظار می‌رود تحولات خوبی رقم بخورد چرا که با سفر سفیر آذربایجان به اردبیل در هفته‌های آینده شاهد بازگشایی مجدد مرزها و تردد مسافران خواهیم بود.

عاملی از راه‌اندازی کارگزاری دانش‌بنیان در استان برای ارزیابی و صدور مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و خاطرنشان کرد: اخذ مجوزها با محوریت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری تسهیل می‌شود تا مشکلات و نارسایی‌ها رفع شود.

وی استفاده از ظرفیت شورای برنامه‌ریزی و شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی را در حل مشکلات در این حوزه یادآور شد و اضافه کرد: ۱۶ راهبرد در این حوزه تعریف کردیم که امیدواریم امسال همه این راهبردها تحققی عینی بخشیده شود.

عاملی بیان کرد: در این راهبردها از ظرفیت آموزش و پرورش، مراکز علمی و دانشگاهی استفاده خواهیم کرد تا تقویت پارک علم و فناوری، استفاده از ظرفیت صنایع بزرگ استان، توسعه شهرک فناوری، تقویت مراکز رشد، توسعه صنایع خلاق، توجه به کشت و صنعت مغان، راه‌اندازی کارخانه نوآوری، فعالیت صندوق پژوهش و فناوری را شاهد باشیم.

استاندار اردبیل ادامه داد: با امکان‌سنجی برای راه‌اندازی پردیس فناوری با کشور آذربایجان تلاش بر این است تا در استان اردبیل این پردیس مرزی و مشترک راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: سعی ما بر این است تا با راه‌اندازی دفتر اشتغال و برگزاری نمایشگاه‌های تقاضامحور، خلأها را در این حوزه برطرف کرده و با تکیه بر نیروی انسانی توانمند بتوانیم در تبدیل نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها به ثروت موفق عمل کنیم.

کد خبر 5466600

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

نوید حاجی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بسیاری از مناطق استان اصفهان در فروردین ماه ۱۴۰۱ تاکنون بارشی دریافت نکردند، اظهار داشت: بارندگی در استان از ابتدای بهار تا بیستم فروردین ماه خوب نبود اما در روزهای پایانی فروردین و در ماه اردیبهشت بهبود نسبی بارش‌ها را انتظار داریم.

وی با بیان اینکه بارش‌های اردیبهشت ماه رگباری و همراه با رعد و برق خواهد بود، افزود: بارش‌ها در نیمه شرق و شمال استان مطلوب پیش‌بینی می‌شود و رگبار و رعد و برق شدید به ویژه در اردستان، کاشان، نطنز و نائین خروش سیلاب‌های محلی را به همراه خواهد داشت.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان در عین حال خاطرنشان کرد: برغم بهبود بارش‌های استان در اردیبهشت نسبت به ماه فروردین اما میزان بارندگی‌ها کمتر از شرایط طبیعی خواهد بود.

ورق پلاستیکی

حاجی بابایی ادامه داد: برپایه آخرین الگوهای هواشناسی بهار کم بارشی را در استان اصفهان و به ویژه سرچشمه‌های آبی زاینده رود پیش‌بینی می‌کنیم که این شرایط تشدید خشکسالی استان را به دنبال خواهد داشت.‌

وی با بیان اینکه میانگین دمایی استان در بهار امسال بین یک تا سه درجه سانتیگراد بالاتر از شرایط طبیعی این فصل خواهد بود، ابراز داشت: این امر سبب افزایش تبخیر فراتر از شرایط عادی در استان خواهد شد و این در حالی است که طبق تصاویر ماهواره‌ای، استان ذخیره و پوشش برف مناسبی نیز ندارد.

حاجی بابایی میانگین بارشی استان اصفهان را از ابتدای سال آبی (مهر ماه ۱۴۰۰) تاکنون را ۹۸ میلیمتر اعلام کرد و افزود: این میزان بارندگی در مقایسه با سال گذشته تغییری نشان نمی‌دهد اما اصفهان نسبت به بلند مدت ۲۶ درصد کاهش بارندگی دارد.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه میزان بارش‌ها در کوهرنگ سرچشمه اصلی حوضه زاینده رود از ابتدای سال آبی تاکنون یک هزار و ۱۵۳ میلیمتر بوده است، اضافه کرد: بارش‌ها در سرشاخه حوضه زاینده رود نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش و در مقایسه با بلند مدت حدود پنج درصد کاهش نشان می‌دهد.

حاجی بابایی خاطرنشان کرد: برغم بارش‌های مطلوب در اسفند ماه سال گذشته در منابع آبی استان به ویژه کوهرنگ، اما باید توجه داشت که سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ سال بسیار بسیار بدی به لحاظ بارشی بود و بارندگی زمستان سال گذشته نتوانست کمبود منابع آبی را جبران کند.

وی با اشاره به اینکه شرق و مرکز استان اصفهان بیش از ۵۰ درصد کاهش بارندگی دارد، تصریح کرد: ۹۵ درصد از پهنه استان همچنان درگیر خشکسالی کوتاه مدت تا بلند مدت است.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان بر ضرورت مدیریت مصرف آب در بخش شرب، کشاورزی و صنعت در مناطق شهری و روستایی تاکید کرد و گفت: مدیریت مصرف آب باید از هم اکنون مورد توجه باشد تا از تنش آبی و بحران آب در ماه‌های گرم پیش رو جلوگیری شود.

حاجی بابایی با اشاره به فعال شدن کانون‌های گردوخاک در کشورهای عراق و سوریه بر اثر گستردگی خشکسالی و کاهش رطوبت خاک در این مناطق، ابراز داشت: این شرایط سبب شده تا با کمترین وزش باد خاک از سطح زمین جدا شده و در هوا انتشار یابد اما اصفهان از جمله استان‌هایی است که در مقایسه با خوزستان، خرم آباد، ایلام و کرمانشاه کمتر درگیر ریزگردها با منشأ خارجی شده است.

وی درصد احتمال وقوع و خیزش ریزگردها با منشأ خارجی را در اصفهان کم دانست و گفت: عمده درگیری استان با ریزگردها از منشأ کانون‌های داخلی است و با توجه به شرایط امسال نواحی شرقی بسیار مستعد است و احتمال خیزش گردوخاک در اصفهان در سه ماه پیش رو بسیار زیاد است.

کد خبر 5466760

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، افشاگری درباره رانت محمود حجتی به یک شرکت برای واردات یک میلیون تن دانه و نقش وی در شکست طرح خوداتکایی دانه های روغنی، افزایش بی رویه قیمت گوجه فرنگی و کاهش قیمت گوشت قرمز از جمله مهم ترین اخبار کشاورزی در هفته جاری بود.

براین اساس، رهبر انقلاب در سخنرانی سال نوی خود فرمودند: «چند سال قبل از این، من به یکی از این وزرای کشاورزی در مورد «کلزا» که یکی از مواد اولیه تولید روغن نباتی است، گفتم این را دنبال کنید؛ ایشان حالا تفصیلاتی دارد خلاصه‌اش این بود که [گفت] نمی‌گذارند؛ میگویند ما بایستی مواد اولیه روغن را وارد بکنیم؛ یعنی نمی‌گذارند؛ شاید از عناصری هم در داخل وزارت، در داخل دستگاه‌های دولتی استفاده هم می‌کنند تا کارشکنی بشود؛ [امّا] باید ایستاد، یعنی کار سختی است امّا این کار سخت را حتماً بایستی انجام بدهند.»

geomembrane

به نظر می‌رسد اشاره رهبر انقلاب به محمود حجتی، وزیر اسبق کشاورزی بود که طرح خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی را دنبال می‌کرد و گلایه‌های زیادی را در این زمینه مطرح می‌کرد. حجتی در روز سه شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ در گردهمایی سراسری مدیران وزارت جهاد کشاورزی از وجود رانت در واردات روغن خام به کشور خبر داد و گفت: عده‌ای می‌خواهند روغن را که در همه دنیا ارزان شده، گران کنند و نسبت به نخریدن دانه‌های روغنی تهدید هم می‌کنند. خبرگزاری مهر در گزارشی تحت عنوان «ماجرای توصیه رهبری درباره کلزا چه بود» به شرح این ماجرا پرداخت، به دنبال انتشار این گزارش منابع آگاهی با خبرنگار مهر تماس گرفته و خواستار ارائه جزئیات بیشتر از ماجرا شدند، به گفته این منابع، اتفاقاتی که در آن سال افتاد به صورتی که آقای حجتی و تیم او شرح داده نبوده است.

در این زمینه یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: وقتی که صنایع روغن برای خرید دانه سویا آماده می‌شد، ناگهان متوجه شد که یک بنگاه اقتصادی ظرف یک روز مجوز واردات یک میلیون تن دانه سویا را دریافت کرده است که از این میزان دانه ۲۰۰ هزار تن روغن خام استحصال می‌شد و شرکت مذکور از پرداخت ۷۰ تومان مابه التفاوتی که تمام واردکنندگان باید در ازای واردات روغن خام می‌پرداختند، معاف بود.

این منبع آگاه توضیح داد: این مساله منجر به آن شد که نرخ فروش روغن خام به شدت کاهش یابد و همچنین قیمت کنجاله سویا نیز شدیداً افت کند این کاهش قیمت‌ها منجر شد که هزینه‌های تحمیل شده به صنعت روغن به طور قابل توجهی بالا برود ضمن اینکه میزان یک میلیون تن روغن خامی که قرار بود صنعت وارد کند به ۸۰۰ هزار تن کاهش یافت.

وی با بیان اینکه این اقدامات منجر به اعتراض صنعت روغن نباتی در قالب نامه مذکور به مسئولان وزارت جهاد کشاورزی شد، ادامه داد: با این حال وزیر جهاد کشاورزی از این مکاتبه خشمگین شد و آن صحبت‌ها را بیان کرد که صنایع کارشکنی می‌کنند.

این منبع آگاه با اشاره به اینکه به وضوح می‌توان دید که آقای حجتی عامل اصلی شکست طرح خرید دانه‌های روغنی بوده است؛ گفت: اگر آقای حجتی تدبیر بیشتری به خرج می‌داد و چنین اقداماتی را انجام نمی‌داد طرح به خوبی اجرا می‌شد و مشکلی نیز پیش نمی‌آید. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

جولان گوجه فرنگی در بازار

از دیگر اخبار مهم حوزه کشاورزی در هفته جاری افزایش بی رویه قیمت گوجه فرنگی بود به طوری که قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در تهران تا ۲۷ هزار تومان و در برخی از استانها حتی تا ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان رسید.

در این راستا، قیمت سیب زمینی به ۱۶ هزار تومان و پیاز به ۲۰ هزار تومان رسیده بود که رئیس اتحادیه بارفروشان درباره دلیل این امر به خبرنگار مهر گفته بود: دلیل این اتفاق مشکلاتی است که برای کامیونداران به وجود آمده است به طوری که از ۱۰۰ درصد باری که باید وارد میدان مرکزی تهران می‌شد حدود ۱۰ درصد آن آمده است.

چند روز بعد از این اتفاق، دارایی نژاد در گفتگویی دیگر با خبرنگار مهر با بیان اینکه به دنبال توافق با کامیون داران و همکاری این صنف محموله جدید صیفی‌جات وارد میدان مرکزی میوه و تره بار تهران شد، گفت: با توافقات انجام شده هزینه حمل ۱۰ درصد افزایش یافت و با ورود بار به تهران قیمت‌ها شکست.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت گوجه فرنگی روی نرخ سایر صیفی‌جات نیز تأثیر چشمگیری گذاشته بود، افزود: بر این اساس قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی که به ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان رسیده بود به ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان کاهش یافت و قیمت پیاز به کیلویی ۵ هزار تومان و سیب زمینی کهنه به ۶ تا ۸ هزار تومان و سیب زمینی نو به ۹ تا ۱۱ هزار تومان رسید.

دارایی نژاد تاکید کرد: علاوه بر تهران، بارگیری و حمل صیفی‌جات به سایر استان‌های کشور از جمله اصفهان، شیراز، قم و … نیز انجام شده و قیمت‌ها در همه جا شکسته شد.

وی اضافه کرد: از فردا مجدداً شاهد افت قیمت‌ها خواهیم بود و نرخ گوجه فرنگی حدود ۲ هزار تومان دیگر نیز کاهش می‌یابد و قطعاً قیمت آن تا کیلویی ۹ هزار تومان هم می‌رسد چرا که امسال ۲ تا ۳ برابر سال گذشته گوجه فرنگی در کشور کشت شده است.

با این حال نه تنها قیمت گوجه فرنگی به ٩ هزار تومان نرسید بلکه بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در مغازه‌های سطح شهر بین ١٨ هزار و ۵٠٠ تومان تا ٢٠ هزار تومان است همچنین وانتی‌ها هر کیلوگرم گوجه فرنگی را بین ١۵ تا ١۶ هزار تومان عرضه می‌کنند.

اخیراً مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان در گفتگویی با بیان اینکه روزانه ۶۰ کامیون گوجه از میناب، به عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه، عمان، قطر و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود، گفته است: صادرات گوجه فرنگی از ایران به سوریه هزینه‌بر است از این‌رو گوجه به عراق صادر و از آنجا به سوریه می‌رود. لازم است این هشدار را بدهم که اگر تقاضای سوریه برای این محصول افزایش پیدا کند میزان بار صادراتی روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ کامیون گوجه از کشور خارج می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

کاهش ۱۵ هزار تومانی قیمت گوشت گوسفندی

از دیگر اخبار مهم حوزه در هفته جاری کاهش قیمت گوشت گوسفندی بود، در این زمینه رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از کاهش ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی قیمت این نوع گوشت در بازار خبر داد و گفت: تقاضا برای گوشت به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، به شدت کاهش یافته است.

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفتگو با خبرنگار مهر، وضعیت بازار گوشت را آرام توصیف کرد و گفت: بازار به شدت دچار رکود شده و قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: بسیاری از همکاران ما ساعت‌ها جلو مغازه‌های خود می‌ایستند ولی کسی برای خرید مراجعه نمی‌کند، چرا که مردم توان خرید این کالا را ندارند.

ملکی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی بعد از تعطیلات عید نوروز ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان کاهش یافته است، گفت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه ممتاز برای مغازه داران بین ۱۶۰ تا ۱۶۵ هزار تومان و قیمت شقه با کیفیت پایین‌تر بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ هزار تومان است. ضمن اینکه مغازه داران این کالا را با احتساب ۱۰ درصد سود به مصرف کنندگان عرضه می‌کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید)

کد خبر 5466857

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر علیرضا پاک فطرت صبح پنجشنبه در مراسم تودیع و معارفه فرماندار شیراز ضمن آرزوی قبولی طاعات همه حضار به درگاه خداوند خطاب به امیری فرماندار پیشین شیراز گفت: چقدر فرصت خدمت زود می‌گذرد.جناب امیری ۳ سال فرماندار شیراز بودند و انصافاً تلاش خوبی کردند؛ که جای تقدیر و تشکر دارد وامید است که مدیریت ارشد استان بتواند از توانایی و تجربه ایشان استفاده کند.

لندفیل

نماینده مردم شیراز در بهارستان خاطر نشان کرد: فرماندار مثل کسی است که مردم را به سمت پیشرفت هدایت می‌کند و همچون هدایتگر کشتی است که اگر خوب هدایت کند؛ آنها را به ساحلی امن و آینده‌ای خوب می‌رساند و اگر بد هدایت کند کشتی را به صخره میزند.

او با بیان اینکه فرماندار باید بداند چه باید بکند و بقیه دستگاه‌ها هم باید بدانند که فرماندار مدیر اجرایی ارشد شهرستان است، افزود: مقام معظم رهبری در صحبتی که اخیراً با مسئولین نظام داشتند، در بحث اقتصادی نگرانی داشتند. از مزیت‌های نظام صحبت کردند ولی در بحث اقتصادی نگران بودند و به همین دلیل هم هست که ۱۰ سال است نامگذاری سال براساس شرایط اقتصادی و تولید توسط ایشان صورت می‌گیرد.

پاک فطرت اضافه کرد: مقام معظم رهبری شرایط امروز را می‌دیدند.اولین درسی که من از سخن ایشان گرفتم این بود که با چه قدرت و پیشتکاری در حال کار هستند و من به عنوان یک نماینده باید حداقل روزانه ۱۶ ساعت کار و تلاش کنم تا بتوانم مشکلات را برطرف کنم.

رئیس مجمع نمایندگان با بیان اینکه مجلس برای تحقق شعار سال تلاش‌های زیادی داشته است، گفت: در بحث انتخاب فرماندار اختیار کامل را به استاندار دادیم. فرماندار شیراز باید یک شخص شجاع باشد و به وضعیت اقتصادی اهمیت بدهد و بتواند با سرمایه گذار وقت گذاشته و صحبت کند.

وی در ادامه افزود: امیدوارم جناب شیبانی با توجه به سبقه کاری خود این شهامت را داشته باشد و بتواند پای کار بایستد.

پاک فطرت یاداور شد: شیراز از نظر وضعیت بیکاری، در شرایط خوبی نیست و فرماندار باید حلال این مشکلات باشد حدود ۴۰ درصد جمعیت استان در شهر شیراز زندگی می‌کنند و من فکر می‌کنم در شیراز فرماندار نباید با وجود دستگاه‌های امنیتی و پرسنل باهوش، در مسائل امنیتی دغدغه‌ای داشته باشد و باید وقت خود را روی مسائل اقتصادی بگذارد.

نماینده مردم شیراز در بهارستان بزرگترین کار امنیتی را حل مشکل اقتصادی و معیشت مردم دانست و اضافه کرد: امروز بزرگترین کار فرهنگی ایجاد اشتغال پایدار و حل مشکل معیشتی مردم است و بزرگترین کار فرهنگی نیز ایجاد فرهنگ کار و تلاش، خصوصاً در بین در بین جوانان است.

او خطاب به فرماندار جدید شیراز گفت: پیشنهاد من به فرماندار این است که اگر من فرماندار بودم سعی می‌کردم ۱۶ ساعت کار کنم و با توجه به گذشت سریع زمان، خود را در اتاق فرمانداری حبس نمی‌کردم.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس ادامه داد: در شهرستان شیراز ۲۰۰ هزار نفر اتباع خارجی داریم که باید ساماندهی شده تا پراکنده نباشند.

پاک فطرت در خصوص بازار نیز پیشنهاد کرد: کنترل بازار و فعال کردن اداره تعزیرات حکومتی گام مهمی در بهبود شرایط اقتصادی شهرستان است؛ زیرا از نظر ما نمایندگان، بازار رها ست و اهمیت چندانی به تعزیرات داده نمی‌شود.فرماندار باید روزانه در بازار حضور داشته باشد و بازار را رصد کند.عده‌ای از این موقعیت سو استفاده می‌کنند و یک جنس را در نقاط مختلف با قیمت متفاوتی می‌فروشند که به نظر می‌رسد فرماندار باید کنترل بیشتری در این زمینه داشته باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی کنترل بر بهداشت و درمان را از دیگر اقدامات مهم فرماندار دانست و اضافه کرد: امروز کنترل خوبی بر تولید مواد غذایی نیست. آمار سرطان‌ها که بالاست به همین دلیل عدم کنترل خوب بر تولید مواد غذایی است.

او توجه به قشر ضعیف جامعه، زنان بی سرپرست و بد سرپرست و کودک آزاری را مهم برشمرد و گفت: برای حل این مشکل باید به کمیته امداد، بهزیستی و «ان جی او» توجه بیشتری را داشت.

پاک فطرت خاطرنشان کرد: توجه به گردشگری و میراث فرهنگی مهم است زیرا با گردشگری می‌توان مشکل اشتغال استان فارس را حل کرد. به سازمان‌های مردم نهاد در این مجموعه اهمیت بیشتری بدهید و از آنها کمک بگیرید.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس پیگیری آب شرب را بسیار مهم قلمداد کرد و افزود: با توجه به اینکه به سمت تابستان پیش می‌رویم این امر اهمیت بسیاری دارد. حفاظت از سفره‌های آب زیر زمینی بسیار مهم است چون متعلق به نسل‌های آینده است و نباید سهل انگاری کنیم. همچنین در خصوص حفره چاه‌های غیر مجاز نیز باید سخت گیری شود.

توجه به مسائل سرمایه گذاری و استفاده از سرمایه‌های مردمی برای ایجاد اشتغال ار دیگر مباحثی بود که پاک فطرت به ان پرداخت و در ادامه نیز توجه به امر آموزش و پرورش و آموزش عالی و توجه ویژه به این دو مجموعه عظیم را حائز اهمیت دانست.

او با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مبحث دانش بنیان و اهمیت نخبگان از فرماندار شیراز خواست که به این مقوله توجه بیشتری داشته باشد.

پاک فطرت حفظ منابع طبیعی و محیط زیست را مهم برشمرد و تصریح کرد: متأسفانه همین امروز هم زمین‌های کشاورزی را تفکیک می‌کنند و در قالب باغ شهر واگذار می‌کنند که این امر موجب می‌شود اکوسیستم را خراب کند و زمین‌های که باید برای سرمایه گذاری بماند اگر روزی کارخانه‌ای خواست سرمایه گذاری کند؛ آن روز زمینی نداریم در اختیار آنان قرار بدهیم.

او گفت: وظیفه فرماندار تنها برگزاری انتخابات نیست؛ چرا که زمان برای انتخابات تنها یک ماه کافی است. انتخابات روال کار خودش را دارد.دستگاه‌های زیادی پای کار هستند که شما باید نقش هماهنگ کننده را داشته باشید.

کد خبر 5466863

منبع مهرنیوز

https://mehrnews.com/xXtVF
mehrnews.com/xXtVF

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی پیرامون توسعه اشتغال در زندان‌ها در راستای تحقق سند تحول قضائی و تدوین راهکارهای لازم در امر اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان که قرار است در قالب طرح «بامداد» به انجام برسد، با حضور رئیس سازمان زندان‌ها و جمعی از مسئولین شامگاه امروز، ۲۴ فروردین در استان گیلان برگزار شد.

آب بندی استخر

در این نشست و پس از گزارشی از اجرای این طرح توسط غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها، جمع دیگری از مدعوین و مسئولین مرتبط نیز به ایراد سخنان خود پرداختند.

امروز باید نگاهمان به زندان را اصلاح کنیم

در این راستا حجت‌الاسلام خلیلی، رئیس کل دادگستری گیلان که به عنوان استان پایلوت طرح اشتغال‌زایی در زندان‌ها معرفی شده است، گفت: ما می‌توانیم و همه توان خود را به کار می‌گیریم تا طرح اشتغال‌زایی در زندان‌ها اجرا شود. با یک نگاهی جدید به افقی فکر کنیم که وضعیت فعلی ما را به شرایط مطلوب تغییر دهد.

وی افزود: نمی‌خواهیم در این رابطه به شکل آرمانی فکر کنیم بلکه درصدد تغییر وضعیت به سمت شرایط بهتر هستیم و می‌خواهیم جریانی ایجاد کنیم که ما را به جلو هدایت کند. بنابراین امروز باید نگاهمان به زندان اصلاح شود. ساز و کارهای جدی تولید را به عنوان متغیر اول باید مدنظر داشت.

رئیس کل دادگستری استان گیلان با بیان اینکه امکانات، قابلیت‌ها و استعدادهای گیلان در قیاس با استان‌های دیگر به عنوان یک متغیر دیگر مدنظر است، اظهار کرد: هر میزان بتوان نگرش‌ها را با توجه به این متغیرها اصلاح کنیم جریان اشتغال در زندان‌ها به راه می‌افتد و تا نگرش هم تغییر نکند اتفاقی نمی‌افتد.

خلیلی تصریح کرد: باید به زندانی بگوییم که امروز زندان یک فرصت است نه تهدید. زندانی استعدادی دارد که نباید تحمیل شود بلکه لازم است اول غربالگری شود که استعداد او در چه زمینه‌ای است.

در مورد موضوع اشتغال باید با دقت عمل کرد

در ادامه نیز صاحب‌کار خراسانی، معاون راهبردی قوه قضائیه تأکید کرد: بعضی از کارها صرفاً با نوشتن آئین‌نامه حل نمی‌شود بلکه ابتدا باید دوران گذاری برایش طراحی شود. موضوع اشتغال هم بسیار ظریف است و برای همین باید با دقت عمل شود.

وی دلیل انتخاب زندان‌های استان گیلان به عنوان پایلوت اشتغال‌زایی در کشور را ناشی از همگرایی و اراده و انگیزه مسئولان دانست و گفت: مهم‌ترین عامل برای موفقیت همین همگرایی است. ضمن اینکه فرمانده این قرارگاه در استان که می‌تواند همه ظرفیت‌های موجود را به کار بگیرد رئیس کل استان است. در گیلان قرار است دست به نمونه‌سازی برای سایر استان‌های کشور بزنیم.

صاحب‌کار خراسانی عنوان کرد: فرد زندانی یک آسیب‌دیده اجتماعی است که ابتدا باید برای او که یک موجودیت با کرامت است، انگیزه لازم را ایجاد کنیم تا شروع به کار کند. علاوه بر این فرصت‌هایی که در این طرح وجود دارد امیدوارم به صورت حداکثری عملیاتی شود.

هدف این است که نرخ بازگشت را کاهش دهیم

کشاورزی

جمشیدی، عضو حقیقی ستاد راهبری سند تحول قضائی نیز با بیان اینکه می‌توان این طرح را به شکل صددرصدی به اجرا درآورد، اظهار کرد: رئیس سازمان زندان‌ها فردی جدی و با اخلاص است و با این رویه اگر این طرح در گیلان موفق شود، در کشور نیز موفق خواهد شد. حرفه‌آموزی در سند تحول قضائی، به شکل بسیار پررنگ دیده شده و در سند تحول مورد عنایت رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. این امر در آئین‌نامه سازمان زندان‌ها هم آمده و در سند تحول دولت نیز دیده شده است.

وی تحلیل وضعیت زندانیان استان گیلان را منطبق با ویژگی‌هایی همچون شاخص‌های سن، تأهل، تعداد فرزند، درآمد، مسکن و… ارزیابی کرد و گفت: در دنیا اصلاح را با عدالت ترمیمی تعریف می‌کنند یعنی باید همه نهادها پای کار بیایند. در این طرح مفاهیمی چون ضمانت اجتماعی باید مورد توجه باشد. همچنانکه ظرفیت‌های حقوقی به حد کافی ایجاد شده که قضات می‌توانند به خوبی از آن استفاده کنند.

جمشیدی با تأکید بر اینکه هدف ما در این طرح اشتغال‌زایی است، گفت: بهترین و بزرگترین اشتغال کشور را اینجا به کار می‌گیریم و هدف این است که نرخ بازگشت را کاهش دهیم. خوشبختانه نمایندگان مجلس امسال خدمت بزرگی کردند و بودجه خوبی برای اشتغال‌زایی در زندان‌ها در نظر گرفته‌اند.

عضو حقیقی ستاد راهبردی سند تحول قضائی بیان کرد: در طرح اشتغال‌زایی (بامداد) تمام ظرایف و زوایا دیده شده و نحوه همکاری وزارتخانه‌ها، نهادها، خیرین، نظام تشویق و رتبه‌بندی و… مشخص شده است.

سامانه ملی مشاغل را در اختیار سازمان زندان‌ها می‌گذاریم

همچنین ابراهیم‌بای، مدیرعامل شرکت دانش پارسیان در این نشست ضمن بیان اینکه زندان شفاخانه آسیب‌های جامعه است و باید به زندانی کرامت بدهیم، درباره برخی برنامه‌ریزی‌ها گفت: ما در حوزه سلامت پرونده الکترونیک سلامت ایجاد کرده‌ایم و برای زندانیان نیز آماده‌ایم پرونده سلامت الکترونیک فراهم کنیم تا سلامت آنان مرتب رصد و معالجات پزشکی از راه دور انجام شود.

وی ادامه داد: در حوزه اشتغال نیز سامانه ملی مشاغل را ایجاد کردیم که در اختیار سازمان زندان‌ها نیز قرار خواهیم داد و خروجی آن را در اختیار کارآفرینان می‌گذاریم. همچنین در موضوع خانواده زندانی نیز صرفاً خانواده شناسنامه‌ای مدنظر ما نیست بلکه خانواده وی ممکن است عمو یا دایی وی باشد که می‌توان به آنها نیز کمک کرد.

ابراهیم‌بای در حوزه طرح مذکور در استان گیلان عنوان کرد: در حوزه خدمات موضوعی در گیلان داریم که مساله مکان محوری و حوزه مهم بوم‌گردی است؛ بنابراین آمادگی داریم در گیلان این طرح را اجرا کنیم. البته موضوع گلخانه‌های صنعتی نیز وجود دارد. بنابراین وارد حوزه زندان‌ها شده‌ایم و آماده هرگونه همکاری هستیم.

سند تحول را باید به قانون تبدیل کرد

در این نشست که جمعی از نمایندگان نیز حضور داشتند دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سند تحول باید به قانون تبدیل شود و صرفاً نباید دستوری درون قوه‌ای باشد. ما برای انجام آن در مجلس آماده‌ایم. علاوه بر این لازم است تعامل قوه قضائیه همچنان با مجلس بیشتر و با توجه به تدوین برنامه ۵ ساله جلسات تخصصی برگزار شود.

از حرکت‌های اشتغال‌آفرین در حوزه کشاورزی حمایت می‌کنیم

قربانی، معاون وزارت جهاد کشاورزی نیز در ادامه تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی وزارت امنیت غذایی است و سیاست راهبردی آن امنیت غذایی و سیاست دومش نیز امنیت معیشتی پایدار است که از مسیر اشتغال‌زایی تأمین می‌شود.

وی عنوان کرد: ما از هرگونه سرمایه‌گذاری در زمینه کشاورزی و یا از حرکت‌های اشتغال‌آفرین در حوزه کشاورزی حمایت می‌کنیم. ترسیم الگوی همکاری وزارت جهاد کشاورزی با سازمان زندان‌ها هم بر اساس سرمایه‌گذاری و اشتغال‌آفرینی دانش‌بنیان می‌تواند شکل بگیرد.

معاون برنامه‌ریزی اقتصادی این وزارتخانه در ادامه نیز به تشریح ظرفیت‌های اشتغال‌آفرینی پرداخت.

تمام قد آماده همکاری هستیم

ترکمانه، مدیرعامل بنیاد برکت نیز الزام بر رسیدگی به امور خانواده زندانیان را بر این بنیاد را تکلیفی دانست و گفت: زندان گلچینی از آسیب‌هاست که همه باید تلاش کنیم این آسیب‌ها را ترمیم کنیم. بنیاد برکت نیز چند سالی است که در حوزه اشتغال فعال شده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در ۱۲ هزار روستا و نیز در بحث زنان سرپرست خانواده وارد فعالیت شده‌ایم. همچنین برای کول‌بران و افراد سوخت‌کشان ورود کرده و نزدیک به ۵۰۰۰ فرصت شغلی برای کولبران ایجاد کرده‌ایم‌.

ترکمانه با اشاره به زندان نیز گفت: زندانی در زندان مشکلی ندارد و این خانواده اوست که آسیب می‌بیند. همانطور که ۱۰۳۰ طرح اشتغال در شهرهای مختلف اجرا کرده‌ایم در کنار سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه تمام قد آماده همکاری هستیم.

پلاستیک استخر

مدیرعامل بنیاد برکت در ادامه عنوان کرد: که در بخش آموزش و همچنین در بخش نظارت نیز آماده همکاری است به نحوی که طی دو سال برای شکل‌گیری اشتغال پایدار امر نظارت را برقرار سازد.

برای فعالیت خیرین موانع از بین برود

مدیرعامل مجمع خیرین گیلان هم در بخشی از این نشست بر ضرورت ترسیم برنامه کاری، تقسیم مسئولیت‌ها و عملیاتی کردن برنامه‌ها تأکید کرد و گفت: برای عملیاتی کردن برنامه اشتغال لازم است که کارگروه‌ها به سرعت مشخص شود. همچنین نیاز است که برای فعالیت خیرین موانع از بین برود. ژئوسنتتیک

وی با بیان اینکه با تمام آماده خدمت در طرح توسعه اشتغال در زندان‌هاست، از برنامه‌ریزی‌های لازم مبتنی بر عقلانیت به‌سوی اجرایی کردن آنان تأکید کرد.

در پایان این نشست نیز محمدی اصل، مدیرکل زندان‌های استان گیلان از برگزاری چنین نشستی تقدیر کرد.

کد خبر 5466866

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 149
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، احمد راستینه صبح پنجشنبه در جلسه شورای اداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کار برای غیر خدا اثر بخش نیست، اظهار کرد: کارها در جامعه پیش نخواهد رفت مگر آنکه اخلاص به عنوان مهم‌ترین محور حرکت در وجود همه مسئولان و مدیران موج بزند.

حوضچه پرورش ماهی

وی با اشاره به اینکه تحولات بزرگی در ابعاد بین المللی رخ داده است، اعلام کرد: جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران در این تحولات ابعاد بسیاری جدی پیدا کرده است.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید زیر ساخت‌های لازم برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در استان فراهم شود، مطرح کرد: باید به سرمایه گذاران و صاحبان شرکت‌های دانش بنیان در چهارمحال و بختیاری زمین رایگان داده شود تا بتوانند کسب و کار خود را توسعه دهند.

راستینه ادامه داد: شهرک شرکت دانش بنیان باید در استان ایجاد شود تا بتوان آن‌ها را حمایت کرد و از دره مرگ نجات داد.

وی با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان یکی از ضروریات است، عنوان کرد: این حمایت‌ها نیازمند همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی است.

بانک‌ها باید از قانون پرداخت تسهیلات تمکین کنند

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی دریافت تسهیلات را از دیگر مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و گفت: تعدادی از شرکت‌ها از محل تبصره ۱۸ برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند اما تا کنون موفق به دریافت آن نگردیده اند و بانک‌ها با این شرکت‌ها همکاری نکرده اند.

راستینه با بیان اینکه بانک‌ها باید از قانون تمکین کنند، اظهار کرد: بانک‌ها حق مسدود کردن بخشی از تسهیلات پرداختی شرکت‌های دانش بنیان و وام ازدواج را ندارند و در این راستا مسئولان استان باید پیگیر باشند.

وی با اشاره به تخصیص هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ به چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: در جذب این تسهیلات در استان مشکل وجود دارد که باید مسئولان مربوطه علت آن را بررسی و حل کنند چرا که این مشکل تنها در استان ما وجود دارد.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بالای ۵۰۰ هکتار مجوز برای ایجاد گلخانه در چهارمحال و بختیاری صادر شده است، تصریح کرد: به ازای هر هکتار گلخانه ۱۰ اشتغال ایجاد می‌شود که با تأسیس ۵۰۰ هکتار گلخانه در استان بخش زیادی از مشکل بیکاری حل خواهد شد.

راستینه افزود: برای رفع مشکلات چهارمحال و بختیاری کاری جهادی نیاز است.

وی با بیان اینکه بر سر مسئله آب با هیچکس معامله نکرده ایم و نخواهیم کرد، ادامه داد: طرح‌های آب رسانی در چهارمحال و بختیاری با قوت پیش می‌رود و کسی اجازه ندارد حق مردم استان را ضایع کند.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه «بهشت آباد» متوقف خواهد ماند و اجرایی نخواهد شد، عنوان کرد: تونل غیرقانونی «گلاب» در حال آبگیری است که باید متوقف شود.

راستینه بر تصویب طرح تخصیص آب آشامیدنی چهارمحال و بختیاری از سرشاخه‌های کارون تاکید کرد و گفت: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب تخصیص آب از کارون به چهارمحال و بختیاری داده شده است که باید از آن استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع شرب، کشاورزی و صنعت از محل آبی کارون باید در سفر ریاست جمهوری تصویب شود، ادامه داد: کلینیک‌های صنعت و کشاورزی باید در استان راه اندازی شود تا زیرساخت‌های اشتغال تقویت گردد.

کد خبر 5466897

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، مجید دوهندو پیش از ظهر پنج شنبه در نشست خبری با بیان اینکه ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات مأموریت ساخت مرمت و بازسازی اماکن متبرکه را برعهده دارد، اظهار کرد: یکی دیگر از وظایف این ستاد بستری سازی مناسب در حوزه زیرساخت‌ها برای سفر زائران به عتبات است.

وی با اشاره به اینکه ستاد عتبات عالیات مردم پایه و بر اساس جمع آوری نذورات از مردم فعالیت می‌کند، افزود: نذر رابطه‌ای میان انسان و ائمه اطهار (ع) و خداوند بوده و با رضایت کامل قلبی انجام می‌شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گیلان در ادامه با بیان اینکه پایه ریزی این ستاد توسط سردار سلیمانی انجام شده است، اضافه کرد: سابقه عشق و ارادت مردم استان گیلان ائمه اطهار (ع) زبانزده بوده و همیشه در این امر مقدس شرکت کرده اند.

ورق پلاستیک

وی با اشاره به جمع آوری بیش از چهار میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان نذورات مردمی برای توسعه و بازسازی عتبات عالیات در استان گیلان طی سال گذشته، گفت: هر گیلانی با پرداخت هفت هزار و ۵۰۰ تومان می‌تواند در توسعه و بازسازی عتبات عالیات مشارکت داشته باشند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گیلان ادامه داد: گیلانی‌ها می‌توانند نذورات خود را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۹۹۰۴۹۷۵۷ و یا شماره حساب ۰۱۰۶۰۶۹۷۹۷۰۰۰ نزد بانک ملی پرداخت کند.

دوهندو با دعوت از همه گیلانی‌ها برای شرکت در این پویش، افزود: برنامه‌های ستاد بازسازی عتبات بر اساس ۱۴ گام است و از همه ظرفیت‌های استان به ویژه مشارکت‌های مردمی برای تحقق این گام‌ها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به جمع آوری نذورات کشاورزی در استان گیلان، گفت: در سال گذشته ۲۰ تن برنج از سوی کشاورزی به ستاد بازسازی و توسعه عتبات عالیات اهدا شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با تأکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی در بخش خصوصی و دولتی، ادامه داد: استان گیلان به عنوان معین توسعه و بازسازی حرم امامین عسکری در سامرا است و از همه ظرفیت‌ها در این مسیر استفاده می‌کند.

کد خبر 5466879

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلطانی بعد از ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای حساس‌سازی کاربران آسیب‌پذیر جاده‌ای به رعایت مقررات عبور و مرور ایمن، ۲۷ همایش آموزشی برای کاربران آسیب پذیر جاده‌ای در ۲۷ روستای حاشیه راه استان اردبیل در سال گذشته برگزار شده است.

ژئوسنتتیک

وی نداشتن کلاه ایمنی و ضربه به سر را از مهمترین عوامل مرگ‌ومیر در بین موتور سواران عنوان کرد و گفت: به همین منظور در سال گذشته تعداد ۴۲۹ عدد کلاه ایمنی و شبرنگ مخصوص موتورسیکلت به راکبان موتورسیکلت اهدا شده است.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل با اشاره به اینکه عدم دیده شدن عابران پیاده و ادوات کشاورزی و وانت بار در تاریکی شب یکی دیگر از عوامل تصادف است، افزود: ۳۶۵ عدد چراغ قوه به عابران پیاده، ۱۵۴ بسته شبرنگ مخصوص وانت بار به رانندگان وانت بار و همچنین ۲۳۶ بسته شبرنگ مخصوص ادوات کشاورزی به رانندگان ادوات کشاورزی در سال ۱۴۰۰ اهدا شد.

سلطانی ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه روزی نیروهای زحمتکش راهداری در نگهداری راه و زیرساخت‌های آن، حمل اضافه بار توسط رانندگان متخلف را از عوامل مهم آسیب به عمر مفید راه و جاده عنوان کرد و افزود: در سال گذشته به تخلف ۳۸۵ راننده متخلف حمل اضافه بار معرفی شده از سوی پلیس راه استان در اداره ایمنی و ترافیک رسیدگی و اعمال قانون شده است.

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل با تقدیر از همراهی و حضور نیروهای پلیس راه استان در محورها، ارجاع ۱۴۱ مورد تخلف شرکت حمل و نقل و راننده را در سال گذشته به کمیسیون‌های مربوطه یادآور شد و گفت: در این کمیسیون‌ها به تخلفات راننده‌ها و شرکت‌ها رسیدگی شده و همچنین جهت رسیدگی به تخلف بارگیری بیش از حد مجاز در مبدا بارگیری، متخلفین به سازمان صنعت و معدن معرفی می‌شوند.

کد خبر 5467086

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی، عابدین خرم امروز پنجشنبه با حضور در این سازمان به بررسی مسائل و استماع گزارشات بودجه‌ای و پروژه‌های عمرانی و زیربنایی استان پرداخت.

ورق ژئوممبران قیمت

وی در جمع مدیران و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بر لزوم توجه به خطوط کلی و راهنمای الزامات نهادی، اجرایی و سیاسی استان در جهت تحقق رشد اقتصادی مورد نظر استان تاکید و اظهار کرد: همه دستگاه‌های استان باید با تکالیف خود در این ارتباط آشنایی کامل داشته باشند.

خرم افزود: به عنوان مثال لازم است شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب و سازمان جهاد کشاورزی استان توافقات بینابینی در ارتباط با طرح‌های مؤثر در رشد اقتصادی ۸ درصدی بخش کشاورزی برقرار کنند.

استاندار آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: به نظر می‌رسد نظام انگیزشی در استان ما به شدت آسیب دیده و عدم پیگیری‌های مستمر دولتی از یک طرف و بی انگیزگی بخش خصوصی از طرف دیگر موجب شده برخی از پروژه‌های بزرگ و تأثیرگذار در توسعه استان معطل مسائل کوچک بمانند.

وی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را اصلی‌ترین عامل و لکوموتیو حرکات توسعه‌ای استان برشمرد و افزود: این سازمان باید با همراهی تنگاتنگ معاونت اقتصادی استانداری، هماهنگی و تعاملات لازم را در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و گردشگری استان به وجود آورد.

خرم توضیح داد: روزانه جلسات متعددی در استانداری با فعالان بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد روی هم رفته امیدواری و انگیزه در سرمایه‌گذاران برای شرکت در طرح‌های توسعه‌ای استان ایجاد شده و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این عرصه باید نقش خود را به شکل جدی ایفا کند.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به سفر حتمی رئیس جمهور و هیأت دولت به استان گفت: باید دستگاه‌ها برای این سفر کاملاً آماده بوده و نقش و سهم هر یک از دستگاه‌ها از تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد تعریف شود؛ که در غیر این صورت دچار مشکل خواهیم شد.

این مسئول اذعان داشت: اولویت‌های اصلی استان و پروژه‌های نیمه تمامی که در بخش‌های کشاورزی، آب، برق و صنایع نیاز به تسهیلات دارند هر چه سریع‌تر باید مشخص شوند تا مطالبات اصلی خود را از رئیس جمهور و هیأت دولت به شکل روشن و عملیاتی مطرح کنیم.

وی با اشاره به وجود تنش آبی در حدود ۳۰۰ روستای استان متذکر شد: برخی از پروژه‌های آب و فاضلاب استان مثل تصفیه خانه آذرشهر و آب سهند با صرف منابع اندک در حد ۱۰۰ میلیارد تومان قابل حل است که باید با پیگیری‌های مجدانه در سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف شوند که در غیر این صورت ممکن است با مسائل اجتماعی جدی رو برو شویم.

در این جلسه محمد فرشکاران، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی به ارائه گزارشی از سرانه ارزش افزوده استان در ۲۰ سال گذشته، سهم استان در تولید برق، بهره وری نیروی کار و سناریوهای لازم برای تحقق رشد اقتصادی استان پرداخت.

کد خبر 5467155

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، سیدجواد ساداتی نژاد عصر امروز پنجشنبه در جریان بازدید از یک شرکت دانش بنیان تولید کننده ادوات کشاورزی در دزفول در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایران در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی به ویژه شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی دارای ضعف است؛ بنابراین ضرورت دارد با حمایت از این شرکت‌ها به دنبال تکثیر آنها در سطح کشور باشیم‌.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به بحث تولید دانش بنیان و نامگذاری شعار سال در این زمینه افزود: امیدوار هستیم امسال بتوانیم در حوزه کشاورزی دانش بنیان که گامی در راستای کشاورزی اقتصادی و تجاری است، اقداماتی را در خور و بزرگی به سر انجام برسانیم.

ژئوممبران چیست

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در این راستا یک آئین نامه ۱۹ ماده‌ای در دولت فعلی به تصویب رسیده که هدف از این آئین نامه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی است.

ساداتی نژاد، بیمه را از دغدغه‌های اصلی شرکت‌های دانش بنیان برشمرد و تصریح کرد: بیمه این شرکت‌ها در این آئین نامه لحاظ شده و مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان از نوع سرمایه گذاری‌های خطرپذیر هستند، ادامه داد: بر اساس این آئین نامه شرکت پژوهش و فناوری جهاد کشاورزی از شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی به طور ویژه حمایت خواهد کرد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در زمینه محصولات واکسنی و بیوتکنولوژی برنامه‌ها و اقداماتی را در دستور کار دارد، تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی و مجموعه‌های وابسته به این وزارت خانه هیچ رقابتی با شرکت‌های دانش بنیان نخواهند داشت و قطعاً نقش حمایتی را ایفا خواهند کرد.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: تلاش و برنامه ما این است که تا پایان سال ۲۰ درصد از شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی به شرکت‌های کشاورزی ارتقا یابند و ۱۰ درصد تولیدات کل شرکت‌های دانش بنیان کشور نیز از شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی باشد.

ساداتی نژاد در ادامه شهرستان دزفول را قطب کشاورزی خوزستان و کشور عنوان کرد و گفت: دزفول به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های ویژه و شرایط ممتاز یکی از نقاط هدف ما در خوزستان است.

وی با اشاره به پروژه احداث کارخانه قند شهدا در دزفول گفت: با افتتاح این کارخانه ظرفیت اشتغال در خوزستان و از سویی ظرفیت تولید شکر در کشور ارتقا می‌یابد و به طور کلی پیش بینی می‌شود که در آینده نزدیک شاهد تحول بزرگ و ارزشمندی در حوزه کشاورزی دزفول به ویژه در زمینه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای باشیم.

به گزارش مهر، وزیر جهاد کشاورزی امروز در یک سفر یک روزه وارد خوزستان شد.

وی در جریان حضور در دزفول از یک شرکت تولیدی دانش بنیان که در زمینه تولید ادوات و ماشین آلات کشاورزی فعالیت می‌کند، بازدید کرد.

کد خبر 5467165

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، رضا لعلی عصر پنج شنبه در نشست کمیته محلی مدیریت زیست بومی تالاب قره قشلاق بناب که با حضور جمعی از مسئولین شهرستان‌های بناب و ملکان برگزار شد، با بیان اینکه بهره برداری بی رویه از منابع آبی از تهدیدات اصلی تالاب‌ها است؛ افزود: عدم لایروبی تالاب‌ها، ساخت بی رویه سدها و توسعه بی رویه کشاورزی بدون توجه به الگوی کشت از جمله عدم استفاده از آبیاری قطره‌ای و تحت فشار و استقرار منابع آب بر از عوامل نابودی تالاب هاست و همین مسئله باعث افزایش ریزگردها و گرد و خاک، شوری آب‌های زیرزمینی، آلودگی هوا و کاهش گونه‌های پرندگان بوده و تهدید جدی برای سلامتی مردم است.

وی خواستار حفاظت از تالاب‌های ایران به منظور حمایت از پروژه‌های کشاورزی پایدار و حمایت از مشاغل خرد زنان از سوی قشر حفاظت از تالاب‌های ایران شد.

نماینده عالی دولت در شهرستان بناب با اشاره به مساحت ۲۲ هزار هکتاری تالاب قره قشلاق بر ضرورت تأمین نیروهای مورد نیاز پاسگاه محیط بانی و همچنین تأمین خودرو مورد نیاز به منظور حفاظت از تالاب تأکید کرد.

اختصاص حقابه تالاب قره قشلاق توسط مسئولین آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از دیگر مطالبات رضا لعلی فرماندار بناب بود.

ژئوممبران

وی در ادامه سخنان خود بالا بردن سطح حفاظتی تالاب قره قشلاق از منطقه شکار ممنوع به پناهگاه حیات وحش، جلوگیری از چرای بی رویه دام در تالاب، افزایش همکاری و انسجام شهرستانی، جلوگیری از قطع درختان و آتش سوزی و ضرورت مشارکت مردم برای حفظ و نگهداری تالاب‌ها را یادآور شد.

فرماندار بناب ابراز امیدواری کرد با رعایت این موارد تالاب قره قشلاق بناب که بنام عروس تالاب‌های شمال غرب کشور شناخته شده است، همچنان حفظ خواهد شد.

مدیریت و دبیرخانه تالاب قره قشلاق به صورت ثابت با محیط زیست بناب است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بناب نیز در این جلسه گفت: حفاظت، مدیریت و دبیرخانه تالاب قره قشلاق به صورت ثابت بوده و بر عهده اداره حفاظت محیط زیست بناب است.

بر اساس این گزارش، صیاد لطفی اظهار کرد: بررسی‌های انجام شده در حوزه محیط زیست نشان می‌دهد غالب مشکلات تالاب‌های ایران در پنج مورد مهم خلاصه شده است که مهم‌ترین آن محدودیت شدید منابع آبی است.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه و خشک شدن تالاب‌های اقماری پیش بینی می‌شود در صورت احیا نشدن دریاچه ارومیه و تالاب‌ها آسیب‌های جدی ساکنین اطراف دریاچه ارومیه را تهدید کند و تنها راه عبور از این وضعیت خطرناک همکاری جدی تمام ذینفعان اعم از مسئولین و مردم خواهد بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بناب با اشاره به منابع تأمین آبی تالاب قره قشلاق از محل زرینه رود افزود: در حال حاضر ۶۴ میلیون مترمکعب از نیاز آبی برآورد شده که ۴۸ میلیون مترمکعب از آن به واسطه زرینه رود بوده و ۱۶ میلیون مترمکعب دیگر آن از اطراف تالاب است؛ این در حالی است که بخش قابل توجهی از سهم دریافتی آب زرینه رود اکنون به دریاچه ارومیه اختصاص داده شده و از طرف دیگر برداشت بی رویه آب توسط کشاورزان منطقه افزایش یافته است و همین امر باعث شده تأمین آب تالاب قره قشلاق با مشکل مواجه شود.

لطفی چرای دام را از عوامل مهم تخریب تالاب قره قشلاق عنوان کرد و گفت: صدمات چرای دام در این منطقه جبران ناپذیر است و به همین منظور درخواست می‌شود دستور ورود به این موضوع به ادارات منابع طبیعی ابلاغ شود.

حفر چاه‌های غیرمجاز در سال‌های اخیر از دلایل اصلی خشک شدن تالاب

فرماندار ملکان نیز در این جلسه گفت: تمام شهرهای همجوار تالاب قره قشلاق می‌بایست برای احیای این تالاب پای کار باشند.

بر اساس این گزارش، بهمن قائلی با بیان اینکه حل مشکلات تالاب قره قشلاق همکاری و تعامل تمامی شهرهای اطراف این زیستگاه را می‌طلبد؛ افزود: قطعاً با همکاری تمام شهرستان‌ها شاهد حاکم شدن شرایط بهتری در تالاب خواهیم بود.

وی حفر چاه‌های غیرمجاز و عدم پرداخت و اختصاص حقابه تالاب از ذخایر آبی را از مهم‌ترین عوامل بحرانی شدن وضعیت تالاب قره قشلاق اعلام و اظهار کرد: در سال‌های اخیر صدها چاه غیرمجاز در حاشیه تالاب قره قشلاق حفر شده که قطعاً تأثیر به سزایی در خشک شدن تالاب قره قشلاق داشته است.

فرماندار ملکان در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش‌های مسئولین شهرستان بناب برای حفاظت از تالاب قره قشلاق خاطرنشان کرد: قطعاً فرمانداری و سایر مسئولین شهرستان ملکان برای نگهداری از تالاب در کنار آنها خواهند بود و از تمام ظرفیت خود برای حفاظت از این زیستگاه مهم استفاده خواهند کرد.

کد خبر 5467201

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، با تعیین شعار سال از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرینی» در ابتدای سال ۱۴۰۱، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ذیربط اقدامات و برنامه‌هایی را دستور کار خود قرار داده‌اند. در همین راستا، جلسات مشترکی بین معاون علمی و فناوری و وزرای دولت سیزدهم با محوریت شعار سال برگزار شده است.

چگونگی بکارگیری فناوری و نفوذ نوآوری در بخش تولید حوزه‌های مختلف همچون کشاورزی، صنعت، انرژی و.... محور اصلی این نشستها بوده و طی آن توافقات و تفاهم نامه‌هایی نیز در راستای فعالیت شرکتهای دانش بنیان با هدایتگری معاونت علمی و وزارتخانه مربوطه انجام شده است.

این جلسات هم اندیشی و هماهنگی که با هدف بکارگیری دانش فارغ التحصیلان دانشگاهی در عرصه تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی تشکیل شده و همچنان ادامه دارد، تا کنون بین معاون علمی با وزاری کشاورزی، صنعت، نیرو، آموزش و پرورش و ارتباطات برگزار شده است.

*وزارت کشاورزی؛ حمایت از نفوذ فناوری در کشاورزی

اولین جلسه مشترک در زمینه تحقق شعار سال هماهنگی بین ستاری معاون علمی و فناوری با ساداتی نژاد وزیر کشاورزی بود. در این نشست تکمیل زنجیره ارزش و توسعه فناوری با استفاده از ظرفیت‌های بومی مورد بررسی قرار گرفت. دستورالعمل‌های رسوخ فناوری و نوآوری در حوزه کشاورزی، مصوبات و برنامه‌های قابل اجرا در این حوزه از مواردی بود که در این جلسه تاکید شد.

تنظیم طرحی پیشنهادی در دولت برای حمایت از نفوذ فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و فناور شدن حوزه کشاورزی مهم‌ترین موضوع این نشست مشترک بود.

*وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ شهرک‌های صنعتی پارک‌های فناوری می‌شوند

دومین جلسه مشترک حول محور تحقق شعار سال بین معاونت علمی و وزارت صمت برگزار شد. در این جلسه تاکید شد فضاهای بسیاری از شهرک‌های صنعتی زمینه فعالیت بیشتر دانش بنیان‌ها را فراهم می‌کند تا در یک فضای تولیدی، تحقیق و توسعه هم انجام شود. همچنین فعالیت دانش بنیان‌ها می‌تواند زمینه ارتقا شهرک‌های صنعتی را فراهم کند.

نتیجه مذاکرات این جلسه، تهیه و ارائه سند کوتاه مدتی برای نفوذ دانش بنیان‌ها در صنعت در آینده‌ای نزدیک بود.

ژئوممبران

*وزارت نیرو؛ دامنه زیست بوم نوآوری در حوزه نیرو گسترش می‌یابد

از دیگر مذاکرات بین وزارتخانه‌ها و معاونت علمی می‌توان به نشست معاون علمی و وزیر نیرو اشاره کرد که در آن چگونگی بومی‌سازی فناوری‌ها، بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست هم اندیشی درباره چگونگی نفوذ فناوری و نوآوری به حوزه‌های شاخص و پیشران در موضوعات گوناگون از جمله انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، بهینه‌سازی مصرف انرژی، هوشمندسازی و … توافقاتی صورت گرفت. همچنین مقرر شد دامنه زیست بوم نوآوری و کارآفرینی در حوزه نیرو گسترده شود و پژوهشگاه نیرو به عنوان محور اصلی توسعه این زیست بوم در صنعت نیرو به خوبی نقش آفرینی کند.

در این نشست همچنین نسبت به تشکیل کارگروه همکاری مشترک ظرف ۲ هفته، با هدف پیشبرد اهداف و برنامه‌ها موافقت شد. در قالب این کارگروه همکاری، ضمن تعریف و تأیید پروژه‌های پژوهشی، فناورانه و دانش‌بنیان در حوزه نیرو، توسعه و تأمین مالی پروژه‌ها از طریق صندوق پژوهش و فناوری دنبال و محقق خواهد شد. تسهیلات، تنظیم‌گری و وضع مقررات با هدف توسعه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، استفاده حدأکثری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق مورد تأکید معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و وزیر نیرو قرار گرفت.

*وزارت آموزش و پرورش؛ تعامل مدارس با پارک‌های فناوری

در جلسه مشترک معاونت علمی با وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه همکاری برای شتابدهی نفوذ فناوری و نوآوری در آموزش و پرورش منعقد شد. این تفاهم نامه در راستای تحقق شعار سال و در اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان، اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و کلیات نظام تربیت استعدادهای برتر در آموزش و پرورش به امضا رسید تا تعامل اثر بخش مدارس، هنرستان‌ها و پژوهش سراهای دانش آموزی و کانون‌های فرهنگی و تربیتی با پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و خانه‌های خلاق و نوآوری بیشتر شود.

«استفاده بهینه از ظرفیت‌های علمی، پژوهشی، فناورانه طرفین در جهت تقویت رسوخ فناوری و نوآوری در آموزش و پرورش»، «ترویج فرهنگ تولید دانش بنیان و تشویق فعالان حوزه دانش آموزی به گسترش فضای کسب و کار»، «ایجاد خانه‌های خلاق و نوآوری» و «بهره گیری از توانمندی‌های آموزش و پرورش در ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و خلاق» محورهای این تفاهم نامه به شمار می‌رود.

*وزارت ارتباطات؛ تقویت شرکتهای دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات

جلسه هم اندیشی و هماهنگی برای تقویت شرکت‌های دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیگر نشست‌هایی بود که بین معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و زارع پور وزیر ارتباطات برگزار شد.

در این جلسه راهکارهایی برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد بررسی قرار گرفت و ستاری از پیشنهاد وزیر ارتباطات برای تشکیل کارگروه تهیه پیش نویس حمایت از شرکت‌های دانش بنیان حوزه ICT استقبال و ابراز امیدواری کرد این پیش نویس ظرف یک هفته آینده آماده شود.

هم افزایی شرکتهای بزرگ دولتی و صنعتی با شرکتهای دانش بنیان

پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به برگزای این نشست‌ها و برنامه معاونت علمی برای ادامه آن به خبرنگار مهر گفت: در راهبرد اصلی تحقق شعار سال باید مجموعه کارهایی صورت گیرد تا در انتهای سال به آن چیزی که فرمان رهبری و درخواست و مطالبه ایشان بوده برسیم، تامین امکانات لازم توسط وزارتخانه‌ها برای ۶۷۰۰ شرکت دانش بنیان ضرروی است.

وی با بیان اینکه رهبری نیز به دوبرابر شدن شرکتهای دانش بنیان اشاره و تاکید کرده‌اند، افزود: دوبرابر شدن شرکتهای دانش بنیان باعث می‌شود تعداد نیروی انسانی شاغل هم دوبرابر شود؛ این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه همه توان وزارتخانه‌ها بکار گرفته شود، در این صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که اتفاقاتی در زمینه دانش بنیان‌ها و تحقق شعار سال رخ دهد.

وی افزود: در ابتدا لازم است که برخی از شرکتهای دانش بنیان در دل وزارتخانه‌ها شکل بگیرند تا بدین واسطه نیروی‌های انسانی تحصیل کرده در این شرکتها، به سمت مشاغل و فعالیت‌های تخصصی بروند.

باید شرکتهای بزرگ دولتی و صنایع هم روی کار بیایند و با تمام توان خود خرید محصولات دانش بنیان را در دستور کار خود قرار دهند

کرمی با بیان اینکه اقدامات خوبی در زمینه اعطای مجوزها و معافیت‌های مختلف از سوی معاونت علمی صورت گرفته که شرکتها بتوانند رشد کنند، افزود: اما باید شرکتهای بزرگ دولتی و صنایع هم روی کار بیایند و با تمام توان خود خرید محصولات دانش بنیان را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه هم افزایی و ممزوجیت شرکتهای بزرگ دولتی و صنعتی با شرکتهای دانش بنیان ضروری است، عنوان کرد: باید شرکتهای دانش بنیان زنجیره کاملی از تولید محصول را با کمک شرکتهای بزرگ صنعتی ایجاد کنند؛ تا زمانی که کشور ما از واردات محوری دوری نکند نمی‌توانیم به سمت تولید واقعی برویم و شاهد رشد شرکتهای دانش بنیان باشیم.

کرمی اضافه کرد: یک زمانی مناطق آزاد برای جلوگیری از واردات ایجاد شدند که مواد اولیه و دانش فنی در قالب کالا و خدمات تولید و باز طراحی شوند تا تشریفات گمرکی نداشته باشیم؛ اما اکنون به مرکز واردات تبدیل شده‌اند. باید این چرخه تغییر کند و تولید دانش بنیانی در این مناطق مد نظر قرار بگیرد. زیرا هزینه‌های حمل و نقل واردات افزایش یافته و لازم است که تولید دانش بنیان جایگزین واردات شود تا به مرحله صادرات هم برسیم.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: جلوگیری از واردات باید به جد در دستور کار قرار بگیرد تا بدین واسطه به شرکتهای دانش بنیان کمک شود.

برگزاری شنبه‌های دانش بنیانی برای تحقق شعار سال

کرمی خاطر نشان کرد: قرار است شنبه‌های دانش بنیانی با حضور معاون اول رئیس جمهور، معاون علمی رئیس جمهور و حضور یک وزیر برگزار شود تا برنامه‌های مشترک حول محور شعار سال تدوین و استارت اجرایی شدن آن زده شود.

وی با بیان اینکه هنوز جزییات زیادی از جلسات مشخص نیست زیرا یک شبه نمی‌توان تصمیمات بزرگی برای تحقق شعار سال گرفت، گفت: پیش بینی شده تا پایان سال جلسات این چنینی برگزار شود تا اقدامات مشترکی انجام شود.

به گفته مشاور معاون علمی و فناوری، باید معاونت علمی و تک تک وزارتخانه‌ها در قالب کمیته‌ای مشترک، فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را به مرحله اجرا در بیاورند.

کد خبر 5458649

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) امروز گزارش داد، قیمت جهانی مواد غذایی در ماه مارس جهش قابل توجهی داشت و به بالاترین سطح خود رسید، این سازمان دلیل این افزایش قیمت را جنگ اوکراین دانسته و گفته این جنگ شوک‌هایی زیادی را در بازارهای غلات و روغن ایجاد کرده است.

شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه مارس به طور متوسط ۱۵۹.۳ واحد بود که ۱۲.۶ درصد نسبت به بالاترین سطح قیمتی (ماه فوریه سال ۱۹۹۰) افزایش داشت، این در حالی است که آخرین سطح این شاخص ۳۳.۶ درصد بیشتر از مارس ۲۰۲۱ بود.

شاخص قیمت غلات فائو در ماه مارس ۱۷.۱ درصد بیشتر از ماه فوریه بود که این امر ناشی از افزایش شدید قیمت گندم و تمام غلات متأثر از نتیجه جنگ در اوکراین بود.

عایق استخر خاکی

روسیه و اوکراین در مجموع به ترتیب حدود ۳۰ درصد و ۲۰ درصد از صادرات جهانی گندم و ذرت را در سه سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند. قیمت جهانی گندم در طول این ماه ۱۹.۷ درصد افزایش یافت و به نظر می‌رسد به دلیل نگرانی‌ها بوجود آمده برای برداشت محصول از مزارع آمریکا این امر تشدید شود.

در همین حال، قیمت ذرت نسبت به ماه قبل ۱۹.۱ درصد افزایش یافت و در کنار آن جو و ذرت خوشه‌ای (سورگوم) نیز افزایش قیمت زیادی را تجربه کردند؛ با این حال قیمت برنج در بیشتر کشورها تغییر خاصی نداشته و است و امسال نیز ۱۰ درصد پایین‌تر از قیمت‌های سال قبل به فروش می‌رسد.

شاخص قیمت روغن نباتی نیز ۲۳.۲ درصد افزایش یافت که این امر ناشی از افزایش قیمت روغن آفتابگردان است که اوکراین صادرکننده اصلی آن در جهان است. قیمت روغن نخل، سویا و کلزا نیز در نتیجه افزایش قیمت روغن آفتابگردان و افزایش قیمت نفت خام و افزایش قیمت روغن سویا به دلیل نگرانی از کاهش صادرات آمریکای جنوبی، به طور قابل توجهی افزایش یافت.

شاخص قیمت شکر نسبت به فوریه ۶.۷ درصد افزایش یافت و کاهش‌های اخیر قیمتی خود را جبران کرد و بیش از ۲۰ درصد از قیمت ماه مارس ۲۰۲۱ خود رسید. قیمت‌های بالای نفت خام عامل محرک، همراه با افزایش ارزش پول برزیل (رئال) و چشم انداز تولید مطلوب بود.

شاخص قیمت گوشت در ماه مارس ۴.۸ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود رسید که دلیل این امر به افزایش قیمت گوشت خوک مربوط به کمبود خوک‌های کشتارگاهی در اروپای غربی بود. قیمت‌های بین‌المللی طیور نیز همزمان با کاهش عرضه از سوی کشورهای صادرکننده اصلی پس از شیوع آنفولانزای مرغی افزایش یافت.

شاخص قیمت لبنیات ۲.۶ درصد افزایش یافت که این امر نشان دهنده رشد ۲۳.۶ درصدی نسبت به مارس ۲۰۲۱ بود، زیرا تقاضای واردات برای تحویل فوری و بلندمدت به ویژه در بازارهای آسیایی، قیمت‌های کره و شیرخشک را به شدت افزایش داده است.

کد خبر 5462494

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

کیانوش حق نما در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به مساعد شدن شرایط محیطی برای آلودگی و توسعه بیماری‌های قارچی در مزارع گندم به ویژه بیماری فوزاریوم، مبارزه با این بیماری در مزارع گندم ضروری است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان افزود: بیماری بلایت (فوزاریوم) موجب سفید شدن خوشه پیش از رسیدن دانه، کاهش محصول و قوه نامیه بذر و کاهش کیفیت آرد گندم می‌شود.

حق نما اضافه کرد: در صورت وجود رطوبت میسلیوم قارچ به رنگ صورتی ظاهر می‌شوند و علائم بیماری در سایر قسمت‌های بوته به صورت پوسیدگی ریشه و طوقه، قهوه‌ای شدن پای ساقه و سیاه شدن گره‌ها است.

وی هشدار داد: بذر تولید شده توسط بوته‌های آلوده به فوزاریوم خوشه حاوی زهرابه‌های خاصی هستند که مصرف آنها برای انسان و دام زیان‌آور است.

استخر ذخیره آب باران

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: تناوب کشت، از بین بردن بقایای محصول، شخم عمیق و به موقع و استفاده از ارقام متحمل و رعایت اصول زراعی برای تهویه و تابش نور بیشتر به داخل مزرعه توصیه می‌شود.

حق نما ادامه داد: برای مبارزه با بیماری فوزاریوم خوشه در مرحله گلدهی از سموم قارچ کش موثر برابر دستورالعمل سازمان حفظ نباتات کشور استفاده کنند.

وی مثلث رطوبت هوا، میزبان و وجود عامل بیماری در منطقه را عامل بروز آفت در محصول کشاورزان دانست و افزود: اگر کشاورزان تعادل کود پتاس و ازت مصرفی خود را متعادل کنند خسارت بیماری کمتر خواهد شد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: به دلیل آنکه سمپاش ها و کیفیت آب سم‌پاشی متفاوت است امکان دارد محصولات نیاز به سمپاشی مجدد داشته باشند بنابراین کشاورزان بعد از پنج روز که از سم‌پاشی گذشت دوباره به مزارع خود سرکشی و در صورت لزوم سمپاشی را تکرار کنند.

کد خبر 5462276

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- محمد حسین عابدی: تلاطم‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و سوءمدیریت اقتصادی به خصوص در یک دهه اخیر، فشار مضاعفی را به قشر متوسط استان سمنان مانند دیگر نقاط کشورمان آورده و لذا مردم به فکر هستند تا درآمدهایشان را افزایش دهند که یکی از این راه‌ها، سرمایه گذاری است.

متأسفانه باید گفت به دلایل مذکور، گستره قشر متوسط استان سمنان بسیار فراخ شده و قشر عظیمی از مردم استانی که اقتصادش به صنعت و کشاورزی بستگی دارد را در درون خود جای داده است مردمی که حالا دیگر با یک حقوق دریافتی نمی‌توانند گذران زندگی کنند و نیاز دارند تا در کنارش، آورده‌ای داشته باشند.

رفتار سرمایه‌ای مردم استان سمنان

برخی کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند رفتار سرمایه گذاری مردم استان سمنان اما نشان می‌دهد بر خلاف زیست بوم این استان که صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری را در زمره چهار عنصر اصلی توسعه می‌بیند و خدمات که بیشترین میزان اشتغال استان سمنان را به خود اختصاص داده است، عمده سرمایه‌های مردم به دور از تولید هستند و در بازارهایی مانند رمز ارز، دلار و برای کسانی که تمول مالی بهتری دارند، مسکن و ویلا و باغ تجمیع شده است.

ژئوتکستایل

این در حالی است که اگر سرمایه‌های مردم به جای بازارهایی که از آنها نام برده شد، به سمت تولید و رونق آن سوق داده شود، قطعاً شاهد رشد اقتصادی خوبی در استان سمنان خواهیم بود موضوعی که نفع جمعی دارد اما سوال اساسی اینجا است که مردم آیا به نفع جمعی هم می‌اندیشند؟ و همچنین سوالی مهم‌تر این است که چطور می‌توان سرمایه‌های مردم را که امروز در بسیاری موارد صرف رمز ارز می‌شود را به سمت تولید در درون استان سمنان آورد و مثلاً در راستای تحقق شعار سال، شرکت‌های دانش بنیان حوزه تولید و اشتغال را فعال‌تر کرد؟

پیش از اینکه به این سوالات بپردازیم باید یک نکته را نیز گوشزد کرد و آن هم اینکه اگر دولت سازوکار درستی را در همین استان سمنان برای سوق دادن سرمایه‌های مردم به سمت تولید و کارخانه‌ها داشته باشد، امکان اینکه بتوانیم شاهد رشد سرمایه گذاری مولد در استان باشیم زیاد است اما تاکنون این اتفاق به درستی و با برنامه ریزی رخ نداده است.

سهم کم «تولید» در اولویت‌های مردم قومس/ بررسی رفتار سرمایه‌ای

عوامل کاهش اقبال سرمایه گذاری عمومی

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر، می‌گوید: بررسی رفتار سرمایه گذاری مردم در استان سمنان طی دو دهه اخیر نشان می‌دهد که پاسخ به این سوال خیر است آن هم به چند دلیل؛ نخست اینکه دیگر دوران خرید اوراق بهادار که نفع عمومی و سود خصوصی داشتند گذشته است زیرا این اوراق دیگر جذابیتی ندارند برای مثال در سال ۹۷ عادی‌ترین سهام بورس به مردم در یکسال ۳۵ درصد سود می‌داد در حالی که بهترین اوراق قرضه ۱۸ درصد سود می‌دادند.

سید حسین میرباقری با بیان اینکه دیگر عامل این است که دخالت‌های دولتی‌ها در بورس و بازارهای سرمایه گذاری مانند سکه و دلار و طلا و امکان بالا و پایین کردن آن توسط بانک مرکزی و دیگر ارگان‌های دولتی که نتیجه آن وضعیت فعلی است برای مردم نوعی بی اعتمادی ایجاد کرده است، گفت: نمونه بارز این دخالت‌ها بورس بود که یک سال و نیم است به مردم ضرر هنگفتی وارد ساخت و مردم نتوانستند دیگر آن را جبران کنند.

وی افزود: سومین عامل اما فردگرایی است که به خصوص در پس وقوع کرونا رخ داد یعنی زمانی که مردم بیشتر سعی کردند به خود و خانواده شأن بیندیشند که البته این مختص به استان سمنان و ایران هم نیست بلکه در دنیا دیده می‌شود به عبارت دیگر مردم به جای نفع جمعی، میزان قابل توجهی از سود شخصی را مقدم می‌شمارند که باعث می‌شود سرمایه گذاری ها در اموری مانند تولید، اوراق قرضه، مشارکت و… کاهش پیدا کند.

اقبال بیت کوین در استان سمنان

لندفیل

روز گذشته مطلبی در رسانه‌ها منتشر شد که در آن آمده بود استان سمنان در رتبه دوم علاقه مندان به بیت کوین در کشور را پس از استان تهران دارد و خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، و لرستان در جایگاه‌های دوم تا پنجم قرار دارند در حالی که در سال ۲۰۱۷، کردستان در جایگاه اول و البرز در جایگاه دوم قرار داشت و سپس نوبت به تهران، مازندران و گیلان می‌رسید این نشان می‌دهد که در پنج سال اخیر بیت کوین مقوله‌ای ناشناخته برای مردم استان سمنان بود.

از سوی دیگر باید دانست که در زمینه بورس نسبت به جمعیت هم استان سمنان دومین استان کشور بود و کسر قابل توجهی از مردم این استان کد بورسی دارند که نشان می‌دهد مردم استان به واسطه کشاورزی و معادنی که به دشواری به تولید می‌رسند و همچنین صنعتی که مشکلات خود را دارد، به دنبال راهکارهای دیگری در سرمایه گذاری هستند که البته باید گفت بیشترین میزان ضرر را هم از بورس دیدند.

سهم کم «تولید» در اولویت‌های مردم قومس/ بررسی رفتار سرمایه‌ای

رمز ارز سم مهلک اقتصاد تولید محور

دیگر کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بیت کوین سهم مهلکی برای اقتصاد تولید محور است، گفت: بیت کوین برای کشوری که اقتصاد لیبرال و با سرمایه‌ای دارد یعنی افرادی که میلیونر هستند و می‌خواهند میلیاردر بشوند و از این راه مردم را هم به سرمایه گذاری در شرکت‌هایشان ترغیب کنند، عالی است اما در استان سمنان که هنوز در تولید گندم و ابتدایی‌ترین مسائل هم مشکل داریم یک سم مهلک است چرا که سرمایه‌های مولد جامعه که می‌تواند به اشتغال منجر شود را از کشور خارج می‌کند.

سید رضا طباطبایی بیان کرد: ما دو مشکل اساسی داریم نخست اینکه اصلاً در مدارسمان سرمایه گذاری را آموزش نمی‌دهیم یعنی ما که امروز چهار دهه زندگی کردیم یک خط در نظام درسی و آموزشی‌مان درباره سرمایه گذاری چیزی نشنیده و نخوانده‌ایم موضوع بعد اینکه با همین میزان اندک سواد سرمایه گذاری، وارد بازارهایی مانند بورس و رمز ارزهایی مانند کینگ مانی و بیت کوین و… می‌شویم در صورتی که هیچ اطلاعی از آنها نداریم و به همین دلیل است که می‌گوئیم برای مردم و اقتصاد ما سم است.

وی افزود: در علم اقتصاد می‌گوئیم که یک دویستم سرمایه شما باید سرمایه گذاری شود نه اینکه ماشین و خانه و طلا را بفروشیم و کسی که تمام دارایی‌اش یک خانه یک میلیارد تومانی است یکباره ۵۰۰ میلیون تومان در بورس سرمایه گذاری کند لذا ما ابتدایی‌ترین ها را هم نمی‌دانیم و در این بازار متأسفانه ضربات مهلکی را دریافت خواهیم کرد مشکل ما اما اینجا است که دولت هنر جذب این نقدینگی و سرمایه مردمی را به سمت تولید ندارد و بعضاً با دخالت‌هایی که مشابه آن را در بورس هم شاهد بودیم کاری می‌کند که نتوانیم شاهد سوق یافتن سرمایه‌های مردمی به سمت تولید باشیم.

رشد بازارهای موازی

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بورس بهترین حالت سرمایه گذاری بود که متأسفانه توسط بانک‌ها و دولت به زمین زده شد، گفت: اعتماد دوباره مردم به بورس آن هم مردمی که سال به سال سفره‌هایشان را کوچک‌تر می‌بینند بسیار دشوار است و یکی از چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم محسوب می‌شود متأسفانه دولت تاکنون که هفت ماهی از عمر آن می‌گذرد، نتوانسته آنطور که باید و شاید در بورس اتفاقات خوبی را رقم بزند.

طباطبایی بیان کرد: رفتار سرمایه‌ای مردم استان سمنان نشان می‌دهد که همچنان اقبال برای بورس وجود دارد اما دیگر نه مانند سابق در کنار بورس متأسفانه رمز ارزها و ارزهای خارجی و سهام خارجی مانند استرالیا و شرکت‌هایی که عمدتاً هم کلاهبرداری هستند رواج زیادی پیدا کرده است از طرفی در رتبه بعدی طلا و سکه است که به نظر بنده اشتباه‌ترین و نادرست‌ترین نوع سرمایه گذاری است چرا که در سال ۱۴۰۰ طلا فقط هشت درصد به دارندگان خود سود داده در حالی که یک سهام معمولی در بورس دست کم ۱۱ درصد سود داده است.

وی افزود: دیگر بازار جذاب مردم استان سمنان اما مسکن، خودرو، ویلا و زمین و… است که البته برای مردم عادی اندکی غیر قابل دسترس بوده ولی گروه زیادی از افرادی که متمول تر هستند به این بازارها راه پیدا کرده و سود بسیار خوبی هم کرده‌اند برای مثال سود بساز و بفروش در تمام شهرهای بزرگ کشور ۳۰ درصد است در حالی که در استان سمنان زیر ۵۰ درصد خانه‌ای ساخته نمی‌شود و همچنین به واسطه فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه، این محصول هم در زمره دیگر سرمایه گذاری‌های مردم استان محسوب می‌شود.

سهم کم «تولید» در اولویت‌های مردم قومس/ بررسی رفتار سرمایه‌ای

بیشترین ریسک در بدترین نوع سرمایه گذاری

یک کارشناس سرمایه گذاری اما در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به رشد سرسام‌آور سرمایه گذاری در رمز ارزها، ارزهای دیجیتال و شرکت‌های هرمی و سرمایه‌ای خارجی، بیان کرد: امروز شرکت‌های پرشماری هستند که متأسفانه با ترفندهای عجیب و غریب توانسته‌اند نقدینگی خوبی از مردم استان جمع‌آوری کنند این شرکت‌ها در واقع در ازای پولی که از شما می‌گیرند یک عدد در یک سایت اینترنتی به شما می‌دهند که ممکن است صبح فردا صفر شود و شما هم اصلاً نمی‌دانید که این شرکت و سایت در کدام کشور دنیا است که بخواهید شکایت کنید.

هدی رحمانی با بیان اینکه این شرکت‌ها عمدتاً کلاهبرداری هستند، بیان کرد: امروز شرکت‌های بسیاری هستند که از شما پنج میلیون تومان پول دریافت می‌کنند و از فردا به ازای هر ۲۴ ساعت ۲۰۰ هزار تومان به حساب شما واریز می‌کنند این شرکت‌ها به شما قول می‌دهند در یک بازه نهایتاً یک ماهه اصل پول شما با همین واریزهای ۲۰۰ هزار تومانی به صورت هر ۲۴ ساعت باز می‌گردد و از آن به بعد هر روزی که برای شما پول واریز می‌شود، سود خواهید کرد که در ابتدا پیشنهاد بسیار جذابی است زیرا کافی است یک ماه صبر کنید تا پنج میلیون تومان شما به ۵۰ میلیون تومان افزایش یابد اما آیا این اتفاق خواهد افتاد؟ پاسخ این است که هرگز.

وی افزود: مشکلات اقتصادی از یک سو، کوچک شدن سفره‌های مردم از سوی دیگر، عدم جذابیت بازار بورس و سرمایه گذاری در تولید و مشاهده تجربه‌های سرمایه گذاری ناموفق در تولید مردم را ترسانده و سعی دارند که سرمایه‌هایشان را از طریق سرمایه‌هایی افزایش دهند که در دست دولت نیست و لذا حاضر هستند به چنین ریسک بالایی دست بزنند که عمدتاً هم گرفتار کلاهبرداری می‌شوند.

چشم ترسیده مردم از سرمایه گذاری مولد

در نهایت باید گفت رفتار سرمایه گذاری مردم استان سمنان نشان می‌دهد که مردم دو دسته سرمایه گذاری می‌کنند گروه اول که افراد متمول هستند در نتیجه به سمت بازار مسکن، ویلا، خودرو و… می‌روند که اکثراً، نیاز به سرمایه‌های میلیاردی دارد و مردم عادی از ورود به آن تقریباً عاجز هستند.

گروه دوم مردم عادی هستند که با سرمایه‌های ۲۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی نه می‌توانند خودرو بخرند نه خانه، از سوی دیگر تجربه بورس را هم دیده‌اند در نتیجه بدون آموزش و اطمینان سر از رمز ارزها و بازارهای سرمایه‌ای خارجی در می‌آورند که اکثرشان هم کلاهبرداری هستند.

حجم بسیار بالای نقدینگی علی رغم تمام تهدیداتی که دارد، یک فرصت برای دولت محسوب می‌شود که بتواند آن را به سمت تولید حرکت دهد تا هم تولید افزایش یابد و هم بتواند مالیات آن را بگیرد و مشکلات اعتباری خود را حل کند لذا حال باید دید آیا دولت برای جذب این سرمایه‌ها به سمت تولید در استان سمنان که خود درگیر انبوه مشکلات تولیدی در بخش‌های صنعتی و کشاورزی است، برنامه‌ای خواهد داشت.

کد خبر 5462406

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم اسماعیلی‌فرد رتبه استان البرز از لحاظ سرانه فضای آموزشی سی و یکم اعلام کرد و این در حالی است که سالانه در حدود ۱۲۰۰۰ دانش اموز نیز از محل مهاجرت به جمعیت دانش آموزی استان اضافه می‌گردد. در دوران شیوع بیماری کرونا مشکلات دسترسی به تحصیلات مجازی بر سایر عوامل نظیر فقر و … افزوده شده و منجر به بازماندن تعدادی از دانش آموزان دختر از تحصیل گردیده است. لذا در این سفر مبلغ ۶ میلیارد تومان برای اجرای طرح کاهش دختران بازمانده از تحصیل اختصاص پیدا کرد.

این مسئول میانگین کشوری بعد خانوار در استان‌های کشور در سال ۱۳۹۵ معادل ۳/۳ و میانگین بُعد خانوار استان البرز را ۲/۳ اعلام کرد که در بین ۳۱ استان کشور دارای رتبه ۲۲ است. با توجه به اینکه حد جایگزینی جمعیت با متوسط بعد خانوار ۴ است؛ در سطح کشور این میزان از حد جایگزینی نیز پایین‌تر است و در استان البرز، متوسط بعد خانوار از سطح کشوری نیز کمتر می‌باشد.بخشی از این کاهش بعد خانوار ناشی از ناباوری است که لزوم گسترش مراکز درمان ناباروری و حفظ باروری را افزایش می‌دهد. در حال حاضر استان البرز دارای سه مرکز ناباروری سطح ۳ می‌باشد و در قالب سفر استانی هیأت دولت مبلغ ۳ میلیارد تومان برای توسعه این مراکز اختصاص داده شده است.

استخر ذخیره ی کشاورزی

اسماعیلی فرد نرخ بیکاری و اشتغال زنان استان را به ترتیب ۲۲.۸ و ۷۷.۲ اعلام کرد که در مقایسه با نرخ بیکاری و اشتغال در کشور به ترتیب بالاتر و پایین‌تر می‌باشد.این در حالی است که با وجود مراکز عالی آموزشی و پژوهشی و شهرک‌های صنعتی متعدد این استان دارای نرخ بالایی از زنان تحصیلکرده و فاقد شغل می‌باشد. علاوه بر این با عنایت به وجود شهرک‌های صنعتی در شهرستان‌های تابعه استان امکان رشد و بالندگی زنان در صورت توانمندسازی و حمایت از کارآفرینان و صاحبان ایده در حوزه اقتصادی میسر می‌باشد. از برکات سفر اخیر معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور به استان اختصاص مبلغ ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از اشتغال و کارآفرینی بانوان استان در حوزه‌های مشاغل خانگی، کشاورزی و صنعتی است که با عنایت به شعار سال و پتانسیل زنان تحصیل کرده استان تلاش خواهد شد سهم ویژه‌ای برای بانوان فعال در حوزه شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شود.

مدیرکل زنان و خانواده استانداری البرز با اشاره به آمار ۱۰۸ هزار نفری زنان سرپرست خانوار در استان و شیوع پدیده خانواده‌های بدسرپرست به دلیل حاشیه نشینی یک سوم جمعیت استان و وجود ۴ زندان بزرگ در استان گفت: چرخه تولید تا عرضه برای محصولات تولیدی زنان سرپرست خانوار عموماً به صورت منصفانه صورت نمی‌گیرد. هم چنین با توجه به عدم وجود بازارچه‌های منظم و با جانمایی مناسب عملاً علی رغم برگزاری دوره‌های مهارت افزایی و توانمندسازی، آموزش‌ها منجر به توان افزایی اقتصادی نمی‌گردد. لذا ضرورت دارد؛ بازارچه دائمی عرضه محصولات و تولیدات ویژه زنان با جانمایی مناسب استان دایر شود و این موضوع مورد تاکید استاندار محترم نیز قرار دارد. لذا در قالب این سفر از معاون محترم رئیس جمهور درخواست شد که با مساعدت ۵ میلیارد تومانی به عنوان بودجه محرک از محل اعتبارات ملی روند گسترش این بازارها را از محل اعتبارات مشترک ملی و استانی تسهیل نمایند که با موافقت ایشان این مهم محقق شد.

مریم اسماعیلی فرد با توجه به پدیده تجاهر به اعتیاد و کارتن خوابی زنان در برخی از نقاط استان که علاوه بر مغایرت با کرامت زن در جامعه اسلامی، آسیب‌های اجتماعی متعددی را نیز به دنبال دارد؛ تجهیز کمپ ماده ۱۶ زنان در سطح استان با رویکرد بازپروری و توانمندسازی و افزایش گرمخانه‌های استان را ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد با اختصاص مبلغ ۱۰ میلیارد تومانی برای این دو موضوع بااهمیت در استان بخشی از آلام زنان آسیب دیده و در معرض آسیب کاهش یابد.

به گفته مدیرکل زنان و خانواده استانداری البرز رتبه استان البرز در نزاع فردی اول، در کودک آزاری هفتم، در همسر آزاری سوم کشور است و لذا کمک به تأسیس و تجهیز اورژانس اجتماعی (۱۲۳) و خانه امن در سطح استان با هدف کاهش خشونت خانگی، تحکیم بنیان خانواده و جلوگیری از گسترش آسیب ضروری می‌نماید که خوشبختانه با عنایت معاون محترم رئیس جمهور ۱۰ میلیارد تومان به این مهم اختصاص یافت. خانم دکتر خزعلی معاون رئیس جمهور ۱۸ و ۱۹ فروردین ماه به استان البرز سفر کرد و در این سفر ضمن دیدار با خانواده شهیده مدافع سلامت کبری باقری به صورت میدانی با اقشار مختلف بانوان در پارک علم و فناوری، بهبودجویان کمپ ماده ۱۶ بانوان، بیمارستان کمالی، بازارچه مشاغل خانگی، فنی و حرفه استان, مرکز درمان ناباروری این سینا، کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان، قهرمانان ورزشی و فعالین ورزش همگانی، مددجوبان زندان فردیس و کارگاه‌های تولیدی با مسؤلیت اجتماعی دیدار کرد.

کد خبر 5462665

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر نیکزاد در نشست خبری به مناسبت ۲۱ فروردین سالگرد تأسیس بنیاد مسکن گفت: این بنیاد ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ با عنوان «حساب ۱۰۰ امام» و به فرمان امام خمینی (ره) تأسیس شد. این نهاد انقلابی ظرفیت خوبی برای خدمت‌رسانی به مردم است و با همه دولت‌ها همکاری داشته است.

وی افزود: تقریباً همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی مصوب دارند. طرح هادی مطالعات کامل روستا از بُعد جمعیت، اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و کاربری‌های مختلف است. ۴۰ هزار روستای ما طرح هادی مصوب دارند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، افق طرح هادی روستاها را ۱۰ ساله عنوان و اظهار کرد: بعد از ۱۰ سال طرح‌های هادی باید بازنگری شوند به این معنی که سالانه باید طرح هادی ۴۰۰۰ روستا مورد بازنگری قرار گیرد. در سال گذشته بازنگری طرح هادی ۴۳۰۰ روستا را در دست داشتیم.

نیکزاد ادامه داد: از سال ۱۳۸۴ نوسازی و بازسازی مساکن روستایی آغاز شد. در آن سال فقط ۷ درصد واحدهای روستایی مقاوم‌سازی شده بودند اما در حال حاضر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن روستایی معادل حدود ۵۰ درصد خانه‌های روستایی نوسازی، بازسازی یا مقاوم‌سازی شده‌اند.

وی تأکید کرد: در جلسه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ شورای عالی مسکن به ریاست رئیس‌جمهور تصویب شد که وام مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان با سود پنج درصد و ضمانت سفته زنجیره‌ای افزایش یابد اما از آن زمان تاکنون سازمان برنامه و بودجه محکم مقابل این مصوبه ایستاده است. چند نامه به شخص رئیس‌جمهور زدم و وی دستور شروع پرداخت این تسهیلات را داد اما هنوز اجرایی نشده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه بر اساس این مصوبه ۱۳ درصد از وام مسکن با نرخ ۱۸ درصد را دولت باید یارانه پرداخت کند، گفت: استدلال سازمان برنامه، تورم‌زا بودن یارانه این وام است. درحالی‌که اگر تاکنون واحدهای مسکن روستایی بازسازی نمی‌شد، با زلزله‌های معمولی پنج یا ۶ ریشتری تعداد کشته‌های سوانح طبیعی خیلی بیشتر از این می‌شد.

ورق پلاستیکی استخر

به گفته نیکزاد، روزانه ۵۵۵ واحد مسکن روستایی باید شروع به ساخت شود و هر یک روزی که پرداخت این تسهیلات به عقب بیفتد، به این معنی است که بیش از ۵۵۰ واحد مسکن روستایی را از دست داده‌ایم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره بازسازی مناطق حادثه‌دیده در سوانح طبیعی گفت: در چهار نقطه کشور شامل ۸ نقطه زلزله‌زده و ۶ نقطه سیل‌زده در حال بازسازی هستیم. سال گذشته تسهیلات بازسازی با نرخ سود ۱۸ درصد ابلاغ شد اما پس از هشدار رئیس‌جمهور، سازمان برنامه و بانک مرکزی تسهیلات بازسازی را به وام‌های بلاعوض یا نرخ سود ۵ درصد تبدیل کردند.

نیکزاد با تأکید بر اینکه بودجه تهیه و اجرای طرح هادی در سال جاری ۴۶ درصد کاهش یافت، گفت: هرساله در لایحه بودجه دولت‌ها مبلغی به عنوان کمک به حساب ۱۰۰ امام (ره) در نظر می‌گرفتند. بنیاد مسکن از محل این حساب معادل کمکی که خیرین مسکن‌ساز به ساخت مسکن محرومان اختصاص می‌دادند، به این پروژه‌ها کمک می‌کردند اما در کمال ناباوری، ردیف کمک به حساب ۱۰۰ امام (ره) در بودجه امسال صفر شده است.

وی ادامه داد: در بازسازی‌های سیل و زلزله نیز از حساب ۱۰۰ امام مبالغی به خانوارهای محروم کمک می‌کردیم. این رقم در بودجه سال گذشته ۹۵ میلیارد تومان بود که در بودجه امسال به صفر رسید.

نیکزاد درباره نقش بنیاد مسکن در نهضت ملی مسکن گفت: سال گذشته ساخت ۵۹ هزار و ۱۱۴ واحد مسکن شهری را در دست اجرا داشتیم. برای همه واحدها زمین اختصاص یافته، پروانه اخذ و پیمانکار نیز تعیین شده است. همچنین ۱۸۰ هزار واحد به دستور رئیس‌جمهور به شهردار تهران قرار شد در تهران ساخته شود که ۱۰ هزار واحد آن را بنیاد مسکن می‌سازد. سال گذشته ساخت ۳۰۰۰ واحد آن شروع شد و امسال ۷۰۰۰ واحد آن کلنگ‌زنی می‌شود که امسال در مناطق مختلف تهران بخصوص بافت‌های فرسوده اجرا می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: در جریان طرح نهضت ملی مسکن، دولت زمین را رایگان می‌دهد و شهرداری‌ها پروانه ساخت را با ۳۰ درصد تخفیف می‌دهند که در برخی از شهرها بیشتر از این میزان تخفیف داده شده و نظام مهندسی نیز ۵۰ درصد تعرفه نظارت را تخصیص می‌دهد. از یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن در سال، ساخت ۲۰۰ هزار واحد روستایی و ۲۰۰ هزار واحد شهری بر عهده بنیاد مسکن است.

به گفته وی، میانگین ساخت مسکن برای پروژه‌های ۲ تا ۳ طبقه متری ۴ تا ۴.۵ و ۵ تا ۶ طبقه متری ۶ میلیون تومان است.

نیکزاد با تأکید بر اینکه مجموعاً در ۳۱ استان ۲۰ هزار واحد مسکن محرومان ساخته می‌شود، گفت: ۸۰۰۰ واحد مسکن مهر متعلق به بنیاد مسکن باقی مانده که تحویل داده نشده یا مشکل حقوقی دارند یا تأمین زیرساخت و انشعابات آنها باقی مانده است. سازمان ملی زمین و مسکن قول داده اعتبارات برای تکمیل آنها داده شود یا دستگاه‌های خدمات‌رسان انشعاب بدهند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه آقای میرکاظمی تخصصی در بودجه‌ریزی ندارد، یادآور شد: اگر بودجه به پروژه‌های مسکن روستایی یا طرح هادی تزریق نشود، دچار رکود می‌شویم. آقای میرکاظمی بداند که بودجه دادن به مسکن روستایی هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است و چند برابر یارانه ۱۸ درصدی به نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن را روستاییان از محل تولید محصولات دامی و کشاورزی به کشور برمی‌گردانند. ماندن روستاییان در روستا توسعه پایدار و ثبات اقتصادی ایجاد می‌کند.

کد خبر 5462640

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

سید ابوطالب مهدویان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به حجم توزیع کالای مصرفی در ایام نوروز در استان قزوین اظهار کرد: ۱۲ هزار و ۷۶۳ تن انواع کالای اساسی برای ایام نوروز امسال در بازار استان توزیع شد.

مدیر توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اذعان کرد: این کالاها شامل مرغ گرم و منجمد، تخم مرغ، برنج، شکر و روغن بوده است.

این مسئول عنوان کرد: یک هزار و ۴۷۷ تن مرغ گرم در بازار استان قزوین و ۳۱ تن نیز بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور به استان‌های البرز و تهران ارسال شد.

مهدویان تبیین کرد: ۲۵ تن گوشت مرغ منجمد و همچنین ۴۷ تن گوشت قرمز (اواخر اسفندماه سال ۱۴۰۰) برای این ایام در بازار استان فراهم شده بود.

شرکت های تولید کننده ورق ژئوممبران

وی ادامه داد: همچنین ۲ هزار و ۹۰۰ تن انواع برنج هندی، پاکستانی و تایلندی به همراه شکر خانوار و صنوف در بازار استان قزوین توزیع شده است.

مدیر توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: ۳۰۷ تن تخم مرغ با قیمت مصوب ۴۳ هزار تومان با هدف ایجاد تعادل در قیمت‌ها به دست مصرف کننده رسیده است.

این مسئول مطرح کرد: تخصیص هشت هزار و ۲۳ تن روغن پخت و پز و سرخ کردنی در این ایام از دیگر اقداماتی بوده که به هدف تأمین کالاهای اساسی مردم در بازار انجام شد.

وی در خاتمه یادآور شد: ۴۷۱ تن مرغ و ۱۴۹ تن گوشت قرمز منجمد نیز در بازه زمانی سال گذشته در بازار قزوین توزیع شده است.

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای گذشته که گرد و غبار بی‌سابقه ۲۶ شهر کشور را فراگرفت و تهران را هم به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان معرفی نمود، حرف و حدیث‌هایی مبنی بر تأثیر عمده سد ایلیسوی ترکیه بر روی این اتفاق مطرح شد.

بام سبز

این سد یکی از ۲۲ سد ابر پروژه گاپ است. پروژه گاپ یا همان طرح آناتولی جنوب شرقی که به زبان ترکی استانبولی، Guneydogu Anadolu Projesi و به صورت خلاصه GAPخوانده می‌شود سال‌های زیادی است که دولت ترکیه در دست اقدام دارد و بر اساس آن در نظر دارد مجموعه‌ای از سد و نیروگاه برقابی را بر بخش بالایی رودخانه‌های دجله و فرات که از کوه‌های آناتولی مرکزی سرچشمه می‌گیرند و از جنوب شرقی آن کشور به سوی سوریه و عراق روان می‌شوند، بسازد. دولت ترکیه، برای اجرای کامل این طرح سی سال زمان و ۳۲ میلیارد دلار پول در نظر گرفته است. در این طرح، ۱۴ سد بر روی فرات، ۸ سد بر دجله و سر جمع ۱۹ نیروگاه برقابی ساخته خواهد شد. پس از تکمیل، این طرح قرار است ۱/۷ میلیون هکتار زمین کشاورزی را آبیاری و سالانه ۵۵ میلیارد کیلو وات ساعت برق تولید کند.

علی‌رغم حواشی گسترده‌ای که سد ایلیسو داشت، در آبان ماه سال گذشته توسط اردوغان افتتاح شد و شروع به آبگیری بر روی رود دجله کرد. اردوغان در مراسم آبگیری این سد گفت: «سد ایلیسو بهترین جواب برای دشمنان قسم خورده ترکیه است.

تأثیر سدسازی‌های بی‌رویه ترکیه بر تنفس مردم منطقه

همانطور که مشخص است رود دجله همانند رود فرات از بالادست ترکیه سرچشمه می‌گیرد و به سمت عراق می‌روند. رودخانه‌های دجله و فرات در عراق که به هم می رسند، شط العرب را تشکیل می‌دهند و پس از آن به هورالعظیم می‌ریزند.

حجم مخزن سدهای ترکیه روی دو رودخانه مذکور به ۱۲۰ میلیارد متر مکعب می‌رسد و این در حالیست که آورد سالانه این دو رودخانه مجموعاً از ۴۷ میلیارد متر مکعب تجاوز نمی‌کند!. سد آتاترک که ۷۵ درصد آب فرات را ذخیره می‌کند، با ظرفیت ۵۰ میلیارد متر مکعب معادل ۶۵۰ سد ایران و معادل نیمی از ظرفیت تمام آب‌های ایران و سد ایلیسو با بیش از ده میلیارد متر مکعب آب، مانع ورود ۵۶ درصد آب دجله به هورالعظیم می‌شود.

بنابراین تأثیر مستقیم این سدها بر تالاب استراتژیک هورالعظیم که دو سوم آن در عراق و یک سوم آن در ایران قرار دارد و طبیعت آن بانی امرار معاش بومیان محلی و زیستگاه حیوانات کم‌یاب است، گذاشته می‌شود و با خشکی این تالاب باید بیش از این منتظر توده‌های گرد و غباری که نه تنها کشور بلکه منطقه را درگیرد می‌کند باشیم.

همچنین نابودی بیش از ۶.۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی عراق و سوریه، ایجاد کانون‌های فرسایش بادی و تولید گرد و خاک، خشکی عراق و گرد و غبار برخاسته از این کشور بر روی ایران از دیگر آسیب‌های جبران‌ناپذیر اقدام دولت ترکیه با احداث سد ایلیسو خواهد بود.

به مجامع بین‌المللی شکایت کنیم

در همین راستا، محمد جمال ولی سامانی، مدیر گروه مطالعات آب مرکز پژوهش‌های مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تبعات احتمالی ساخت این سد برای ایران گفت: در گذشته هم که این سد وجود نداشت، خروجی بسیار کمی به هورالعظیم در ایران وارد می‌شد و عملاً فقط ایران سهم ناچیز خود را به تالاب می‌ریخت و در این سال‌ها بخش‌های عمده‌ای از تالاب هورالعظیم در عراق خشک شده است. با احداث سد جدید ترکیه، احتمال خشکی بیشتر این تالاب و افزایش گرد و غبار و ریزگردها در استان‌های مرزی ما وجود دارد.

وی تصریح کرد: برای مقابله با اقدامات ترکیه و افرایش قدرت دیپلماسی آب اولاً ما باید عراق را حمایت کنیم، زیرا ضرر سد مذکور به طور مستقیم به این کشور می‌رسد.

ولی‌سامانی با تأکید بر اینکه در سال‌های گذشته در کشورمان برای فعالسازی دیپلماسی آب، اقداماتی جدی انجام نشده، ادامه داد: همچنین باید با تشکیل کارگروهی متشکل از وزارت خارجه، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و با حمایت شورای عالی آب شکایت‌های زیست محیطی خود را، از جمله مشکل ریزگردها که در عراق و ایران نمود جدی پیدا کرده، به مجامع بین‌المللی ارسال کنیم.

وزارت خارجه: باید ابعاد انسانی و محیط زیستی در نظر گرفته شود / مذاکراتی مفصل در دستور کار است

همچنین پس از افتتاح این سد سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشور درباره ابعاد محیط زیستی و حقوقی ساخت و بهره برداری از سد ای سیلو توسط ترکیه اظهار کرد: دستور مذاکراتی مفصلی در این دیدار درباره موضوعات مرزی و مدیریت آب‌های مشترک وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه موضوع آب در منطقه ما مقوله بسیار مهمی است، اضافه کرد: سدی که اشاره کردید و روی رود دجله است و در پایین دست در عراق به فرات می‌پیوندد و بعد به اروندرود می‌رسد و از آنجا به خلیج فارس می‌ریزد، بنابراین همه کشورهایی که در پایین دست این مسیر هستند (سوریه، عراق و ایران) از هر تصمیمی در سطح منطقه‌ای و محلی متأثر می‌شوند.در مدیریت آب رویکرد جهانی و درست، مدیریت مشترک و در نظر داشتن ابعاد انسانی و محیط زیستی و حق‌آبه طبیعت است. درنتیجه هر چند باید به الزامات محلی توجه کرد، ولی باید جهانی فکر کرد و مشترک تصمیم گرفت.

خطیب‌زاده با اشاره به اینکه ما در همه حوزه‌های مربوط به مدیریت آب در منطقه رویکرد یکسانی داریم، گفت: باید از نگاه منطقه‌ای و تصمیم منطقه‌ای صرف پرهیز کرد؛ چون این‌ها تأثیرات بلندمدت برای کل منطقه خواهد داشت و هورهایی که در جنوب عراق قرار دارند و هم اکنون نیز با بحران روبه‌رو هستند، با این سد سازی‌ها با وضعیت بحرانی‌تری روبه‌رو خواهند شد و ممکن است خشک شوند و ریزگردهایی که در نتیجه این اتفاق پراکنده خواهد شد همه کشورها را تحت تأثیر قرار خواهد داد؛ بنابراین آنچه مهم است مسئولیت مشترک کشورها در خصوص وضعیت اقلیمی فعلی و آینده منطقه است.

از عوامل دیگر غفلت نشود

در پایان لازم به ذکر است گرچه سد ایلیسو تأثیر بالایی بر خشکی هورالعظیم دارد و باید از طرف مقامات دیپلماسی خارجی و وزارت نیرو پیگیری شود، در عین حال نباید از نقش عوامل دیگر داخلی و خارجی غافل شد. عواملی از جمله کشت گسترده شلتوک برنج در بالادست استان خوزستان، فعالیت‌های حفاری نفتی، اتلاف گسترده آب و عدم پرداخت حق‌آبه هورالعظیم توسط عراق هم در خشکی تالاب نقش بالایی دارند.

کد خبر 5462565

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 119
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، اداره کل هواشناسی خوزستان پیرو هشدار سطح زرد امروز ۲۰ فروردین‌ماه در اطلاعیه‌ای نسبت به تشکیل توده گردوخاک هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

بر اساس این اطلاعیه تشکیل توده گردوخاک بر روی کشور عراق و تأثیر آن ابتدا بر مناطق غربی و مرکزی و سپس سایر مناطق استان و در بعضی از ساعات وزش باد متوسط تا شدید مورد انتظار است.

زمان شروع این رخداد از امروز ۲۰ فروردین‌ماه و تا پایان اوایل وقت دوشنبه ۲۲ فروردین‌ماه خواهد بود و نوع مخاطره آن رخداد گردوخاک و وزش باد متوسط تا شدید است.

منطقه اثر ابتدا بر مناطق غربی و مرکزی و سپس سایر مناطق استان خواهد بود و اثر آن کاهش دید افقی و کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌های گردوخاک، آسیب به نهال‌ها و شکستن درختان و خسارت به سازه‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی خواهد بود.

توصیه می‌شود احتیاط در تردد بین‌شهری، محکم کردن سازه‌های موقت، اجتناب از تردد و پارک خودرو در اطراف درختان و ساختمان‌های نیمه‌کاره، بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان از تردد غیرضروری خودداری کنند و مسئولین تمهیدات لازم را به کار گیرند.

لذا انجام موارد ذیل توسط دستگاه‌های اجرایی و عموم مردم لازم و ضروری است:

۱- ابلاغ به اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و سایر دستگاه‌های مرتبط جهت حفظ آمادگی کامل و اتخاذ کلیه تمهیدات لازم، اقدامات پیشگیرانه و انجام اقدامات موردنیاز با توجه به هشدار مذکور.

۲- برقراری کشیک شبانه‌روزی و تداوم آماده‌باش اعضای ستاد و سایر دستگاه‌های مرتبط و موردنیاز شهرستان.

ژئوگرید

٣- حضور مدیران محترم دستگاه‌های مرتبط و موردنیاز شهرستان در محل فعالیت و عدم ترک محل خدمت بدون هماهنگی و اخذ موافقت فرماندار.

۴- ابلاغ به اداره برق جهت بازدید و بررسی مستمر ایستگاه‌ها و شبکه‌های برق‌رسانی و اتخاذ تدابیر لازم جهت جلوگیری از سقوط پایه‌ها و شبکه برق‌رسانی و تمهیدات لازم به‌منظور پایداری شبکه برق‌رسانی به‌ویژه در مراکز حساس درمانی، خدماتی و عملیاتی.

۵- ابلاغ به اداره جهاد کشاورزی جهت اتخاذ کلیه تدابیر لازم و ارائه توصیه‌های موردنیاز به کشاورزان، دامداران و بهره‌برداران بخش‌های مختلف جهت پیشگیری از وارد آمدن خسارت به کشت‌های زراعی و باغی، دام و طیور، گلخانه‌ها، تأسیسات و سایر بخش‌های کشاورزی.

۶- ابلاغ به شهرداری‌ها جهت تشکیل ستاد مدیریت بحران شهرداری، آماده‌باش نمودن نیروها و اتخاذ تدابیر لازم در خصوص درختان با احتمال سقوط و ایمن‌سازی پروژه‌های عمرانی و ساختمانی در حال اجرا و محکم نمودن سازه‌های موقت و اجسام با احتمال سقوط و اتخاذ تمهیدات لازم جهت کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی به‌ویژه در محل‌های دفن پسماند و پاک‌سازی محیط.

۷- ابلاغ به دستگاه‌ها و بخشداری‌ها و دهیاری‌ها جهت آماده‌باش کامل و اتخاذ تدابیر لازم و ایمن‌سازی پروژه‌های عمرانی در حال اجرا و محکم نمودن سازه‌های موقت و اجسام با احتمال سقوط.

۸- ابلاغ جهت نصب علائم هشداردهنده و توصیه‌های ایمنی در مناطق پرخطر درون و برون‌شهری.

۹- آماده‌باش نمودن شعب هلال‌احمر و اتخاذ تدابیر لازم جهت فراهم ساختن امکانات موردنیاز به‌منظور امدادرسانی به موقع در صورت لزوم.

۱۰- برنامه‌ریزی و هماهنگی با دستگاه‌ها به‌منظور جابه‌جایی ساکنین مناطق تحت‌تأثیر و آسیب‌پذیر در مقابل حوادث احتمالی (در صورت لزوم) و اسکان آن‌ها در مکان‌های امن تا رفع شرایط اضطراری.

۱۱- ابلاغ جهت اتخاذ تمهیدات لازم توسط علوم پزشکی و اورژانس ۱۱۵ و آماده‌باش کامل مراکز درمانی و در صورت لزوم استقرار مراکز امدادی و درمانی سیار در محل‌های پرتردد و موردنیاز.

۱۲- ارائه توصیه‌های ایمنی به رانندگان مانند احتیاط کامل هنگام رانندگی در جاده‌های شهری و برون‌شهری، رعایت فاصله طولی مناسب با خودروهای دیگر، توجه مستمر به علائم رانندگی و سایر توصیه‌های ارائه شده توسط عوامل پلیس‌راه، پلیس راهور، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، هلال‌احمر و سایر دستگاه‌های مرتبط.

۱۳- ابلاغ به دستگاه‌ها جهت اتخاذ تدابیر لازم و ایمن‌سازی پروژه‌های عمرانی در حال اجرا و محکم نمودن سازه‌های موقت و اجسام با احتمال سقوط و اتخاذ سایر تمهیدات لازم.

۱۴- مسدود نمودن جاده‌های حادثه‌خیز در صورت ضرورت با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط و نیروهای نظامی و انتظامی شهرستان طبق ضوابط.

۱۵- اطلاع‌رسانی نکات و توصیه‌های ایمنی مانند: عدم انجام سفر غیرضروری و عدم: تردد، توقف، اسکان در مناطق در معرض وزش باد شدید و مناطق با احتمال سقوط درختان و اجسام و ساختمان‌های نیمه‌کاره، مناطق در معرض گردوخاک و وقوع سایر حوادث احتمالی و عدم تردد با خودرو در مناطق در معرض خطر سقوط اجسام و درختان و پارک نمودن خودروها در محل‌های مسقف و ایمن به هر طریق ممکن (مانند صداوسیما، رسانه‌های محلی، مراکز خدمات جهاد کشاورزی و امور عشایر، دهیاری‌ها و…) به عموم به‌ویژه بیماران، کودکان، سالمندان، مسافرین، عشایر، روستاییان، دامداران، کشاورزان و ساکنین و شاغلین مناطق در معرض خطر وقوع حوادث احتمالی.

۱۶- پیگیری جهت انجام اقدامات لازم با توجه به قانون هوای پاک و آئین‌نامه اجرایی شرایط اضطرار آلودگی هوا (آئین‌نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک و دستورالعمل‌های مربوطه توسط دستگاه‌های مرتبط شهرستان).

۱۷- رصد و پایش مستمر میزان آلاینده‌ها از طریق محیط‌زیست و اتخاذ تدابیر لازم دراین‌خصوص.

۱۸- ارتباط مستمر با اداره کل مدیریت بحران استان و اعلام آخرین وضعیت و حوادث احتمالی شهرستان.

۱۹- ابلاغ به شرکت‌ها، کارخانجات و مراکز صنعتی جهت مدیریت سوخت مصرفی و اتخاذ سایر تمهیدات لازم به‌منظور کاهش آلاینده‌ها.

۲۰- اتخاذ سایر تدابیر موردنیاز جهت پیشگیری یا کاهش آثار حوادث احتمالی با توجه به وضعیت حادثه‌خیزی هر شهرستان.

کد خبر 5462877

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری، گفت: در سال جدید تلاش می کنیم که وابستگی ایران در زمینه تامین اقلام دارویی، درمانی، تشخیصی و تجهیزات کاربردی در حوزه زیست فناوری را از بازار متغیر جهانی کاهش محسوس یابد.

وی افزود: زیست فناوری در ایران در موقعیتی قرار گرفته که دستاوردهای آن به طور مشهود و محسوسی قابل دیدن است. به طور مثال در روزهای شیوع کرونا؛ وقتی همه دنیا با مشکلات جدی در زمینه تامین و تولید کیت تشخیصی مواجه بودند، شرکت های دانش‌بنیان ایرانی ظرف ۳ ماه توانستند این تجهیزات را تولید و عرضه کنند.

به گفته قانعی، این کیت‌های تولیدی داخلی، با کیفیت بالایی تولید شدند و بسیاری از کشورها نیز خواهان این محصولات بودند. تولیداتی که علاوه بر نیازهای داخلی، به بازارهای جهانی هم عرضه شده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وضعیت ایران در حوزه واکسن را خوب ارزیابی کرد و گفت: ابتدای سال گذشته شرایط ایران در زمینه واکسن کرونا بسیار نامطلوب بود. کشورهای تولیدکننده این محصول، با وجود دریافت پول، هیچ واکسنی به ایران ندادند و برخی برای تزریق واکسن راهی کشورهای همسایه شده بودند.

وی ادامه داد: این موضوع در رسانه ها مطرح و برای ایران که کشوری پیشرو در زمینه زیست فناوری است، بسیار تبعات بدی داشت. اما بلافاصله شرکت های دانش بنیان به این حوزه ورود و چندین نوع واکسن ایران ساخت را به شکلی کاملا بومی تولید کردند.

قانعی به مشکلات تامین داروی کرونا نیز اشاره کرد و گفت: زمانی بود که آمریکا تنها تولیدکننده داروی اکتمرا بیماری کرونا در دنیا بود؛ اما ایران با کمک شرکت های دانش بنیان موفق به تولید داروی مونوکلونال آنتی بادی با متد پیشرفته زیستی کردند تا ایران به دومین تولیدکننده داروی کرونا در دنیا تبدیل شود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه سبد داروهای زیستی در کشور متنوع تر شد، بیان کرد: یکی از دستاوردهای مهمی که طی این سال ها به دست آمد، افزایش تعداد داروهای زیستی تولید داخل بود. به گونه ای که تعداد آنها در حال حاضر به ۲۸ قلم دارو رسیده است.

قانعی دستاوردهای ایران در حوزه تشخیص، درمان، کشاورزی، غذایی و آبزیان را هم بسیار مطلوب دانست و اظهار کرد: ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدامات موثری برای توسعه این حوزه ها آغاز کرده است که اگر به نتیجه درست برسد تا ۴ سال آینده می تواند به کاهش ۳/۱ میلیارد دلاری خروج ارز از کشور منجر شود.

روف گاردن

وی حمایت از اشتغالزایی در زیست بوم فناوری و نوآوری را دیگر تلاش ستاد در سال جدید برای تحقق شعار امسال با عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین دانست و بیان کرد: از همه ظرفیت های موجود در کشور برای رونق دادن به اشتغال آفرینی در حوزه زیست فناوری استفاده می کنیم و همه سعیمان این است که این کار در حد شعار و حرف باقی نماند.

کد خبر 5462907

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ایران با ۲۸ رودخانه مرزی به طول بیش از ۱۹ هزار کیلومتر سهم ناچیزی از حقابه آب‌های مرزی دارد و در سال‌های اخیر این حقابه ناچیز توسط کشورهای همسایه هم نادیده گرفته‌شده است.

یکی از منابع مهم برای کشورها بهره‌مندی از حقابه آب‌های مرزی است، موضوعی که طی سال‌های اخیر مورد غفلت و بی‌توجهی مسئولان کشور قرارگرفته است. ایران نیز که بخش بزرگی از مساحت سرزمینی آن مناطق بیابانی و نیمه بیابانی را شامل می‌شود، از این قاعده مستثنی نبوده است به‌طوری‌که اختلاف بر سر بهره‌برداری، تعیین حقابه یا تعیین حدود مرزی (تعیین حاکمیت) رودخانه‌های مرزی آن، یکی از اختلافات مهم این کشور با همسایگان خود در ۱۰۰ ساله اخیر بوده است.

اقدام ترکیه، انفعال ایران

با توجه به قوانین نه‌تنها دولت‌ها از متوقف کردن یا تغییر مسیر آب رودخانه‌ای که از خاک آن‌ها می‌گذرد و وارد خاک دولت دیگری می‌شود، بازداشته می‌شوند بلکه استفاده از آب‌های این رودخانه‌ها به‌نحوی‌که موجب زیان دولت هم‌جوار آن‌ها شود یا مانع استفاده مناسب آن دولت از آب‌های آن قسمت از رودخانه - که در اراضی آن جریان دارد - شود نیز ممنوع است.

اما در این میان اوضاع در مورد کشور ترکیه متفاوت است، از سال ۱۹۳۶ ترکیه تصمیم گرفت آب‌هایش را ریخت‌وپاش نکند. این تصمیم سنگین بدان معنا بود که تمام رودها و آب‌هایی که از ترکیه سرچشمه می‌گیرند، نصیب همسایگان نشوند؛ بلکه خود ترکیه استفاده‌کننده آن آب‌ها باشد.

این تصمیم ترکیه، Guneydogu Anadolu Projesi یا طرح آناتولی جنوب شرقی نام گرفت که به اختصار آن را GAP نیز می‌نامند. این طرح خودمحورانه ترکیه برای آن است که با سدسازی‌های مختلف و متعدد بر روی رودخانه‌های ترکیه بدون درنظرگرفتن حقابه کشورهای دیگر، آب‌های دجله و فرات را که از این کشور سرچشمه می‌گیرند خود استفاده کنند.

فاجعه زیست محیطی یک طرح/ نقش ترکیه در بحران ریزگردهای منطقه چیست؟

«گاپ»، طرحی عمرانی است که بر پایه آن دولت ترکیه در نظر دارد مجموعه‌ای از سد و نیروگاه برقابی را بر بخش بالایی رودخانه‌های دجله و فرات که از کوه‌های آناتولی مرکزی سرچشمه می‌گیرند و از جنوب شرقی آن کشور به سوی سوریه و عراق روان می‌شوند، بسازد.

سدهایی که پشت هم افتتاح می‌شوند!

دولت ترکیه مدعی است که در چارچوب این طرح، نه تنها برق و آب برای توسعهٔ کشاورزی تأمین شده و سیلاب‌ها کنترل خواهند شد، بلکه امکانات بسیاری مانند جاده، راه آهن، فرودگاه، جاذبه گردشگری، کارخانه، بیمارستان، مدرسه و امکانات نوین برای مردم این کشور فراهم می‌شود و از مهاجرت مردم نیز جلوگیری خواهد شد.

پوشش استخر

دولت ترکیه، برای اجرای کامل این طرح ۳۰ سال زمان و ۳۲ میلیارد دلار پول در نظر گرفته است. در این طرح، ۱۴ سد بر روی فرات، ۸ سد بر دجله و سرجمع ۱۹ نیروگاه برقابی ساخته خواهد شد. پس از تکمیل، این طرح قرار است ۷.۱ میلیون هکتار زمین کشاورزی را آبیاری و سالانه ۵۵ میلیارد کیلووات-ساعت برق تولید کند.

نخستین سازه بزرگ که در این طرح ساخته شد، سد آتاتورک بود که در سال ۱۹۹۲ تکمیل شد. پس از آن ترکیه سد «ایلی‌سو» را بر روی رود دجله هم به بهره برداری رساند و با این کار از ورود ۵۶ درصد منابع آب دجله به خاک عراق جلوگیری کرد که این روزها شاهد برخی تبعات زیست‌محیطی آن هستیم.

دجله مستقیماً از ترکیه وارد عراق می‌شود و عراق را آبیاری می‌کند و سرانجام به تالاب هورالعظیم می‌رسد. با بهره برداری از «ایلی‌سو» باید منتظر مرگ قریب‌الوقوع تالاب هورالعظیم و یک فاجعه بزرگ زیست‌محیطی در منطقه باشیم.

فاجعه زیست محیطی یک طرح/ نقش ترکیه در بحران ریزگردهای منطقه چیست؟

اما طرح گاپ و سد ایلی‌سو نه‌تنها عراق و جنوب ایران، بلکه شمال و شمال‌غربی آن را نیز به صورت جدی و بحرانی تهدید می‌کند.

گرد و غبار حاصل اجرای طرح گاپ در منطقه!

احمد فاخری‌فرد، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز و محقق طرح گاپ ترکیه، معتقد است: دریاچه‌ای که سد، آن را به وجود خواهد آورد، ممکن است نکات مثبتی نیز داشته باشد اما از طرفی هم دلایلی داریم که بر اساس آن‌ها، احتمال زیاد دارد ارس نیز از بحران زیست محیطی که این سدها در منطقه مخصوصاً در عراق به وجود می‌آورد، در امان نباشد.

وی با بیان اینکه بیش‌ترین ضرر ما به واسطه تاثیرات غیرمستقیم این سدها خواهد بود، تاکید می‌کند: در اینکه این طرح در منطقه تحولات زیست محیطی به وجود خواهد آورد شکی نیست و مهم‌ترین تهدیدها را می‌توان گرد و غبار عنوان کرد.

وی عنوان می‌کند: این طرح ترکیه حقابه‌های ما را نادیده می‌گیرد و همین ممکن است اثرات و عواقب ناخوشایندی به همراه داشته باشد.

در سال‌های اخیر احداث سدهای پی‌درپی بدون رعایت حقابه از سوی برخی کشورهای مرزی به چالش اساسی در کشور تبدیل‌شده، موضوعی که نشان می‌دهد مسئولان کشور به‌صورت جدی و قانونی تاکنون با آن مواجهه نداشته‌اند و اثرات این سدسازی که منجر به ایجاد کانون‌های گردوغبار می‌شود، در استان‌های شمال غربی نظیر آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نیز در آینده قابل‌مشاهده است.

فاجعه زیست محیطی یک طرح/ نقش ترکیه در بحران ریزگردهای منطقه چیست؟

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم رعایت حقابه مرزی ایران توسط کشورهای همسایه به خبرنگار مهر گفت: همه کشورها، از آب‌های مرزی حقابه کشاورزی و زیست‌محیطی دارند و این موضوع جدی برای تمامی کشورها تلقی می‌شود.

سد «ایسلیو» تالاب هورالعظیم را خشک می‌کند

جلال محمود زاده با بیان اینکه در سال‌های اخیر برخی کشورها حقابه ایران از آب‌های مرزی را رعایت نمی‌کنند، افزود: در سال‌های اخیر کشور ترکیه اقدام به احداث سدهای متعدد بر رودخانه‌های مرزی بدون رعایت حقابه کشورهای همسایه ازجمله ایران، عراق و سوریه کرده که این امر اثرات مخربی بر محیط‌زیست، کشاورزی و حتی معیشت مردم این کشورها دارد.

وی با اشاره به احداث سد «ایسلیو» توسط کشور ترکیه بر روی رودخانه مرزی منطقه عراق و سوریه عنوان کرد: در آینده نزدیک این سد ۷۰ درصد آب تالاب هورالعظیم را خشک و موجب ایجاد اثرات تخریبی زیست‌محیطی در کشور به‌خصوص ایجاد گردوغبار در کشورهای ایران و عراق می‌شود.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی همچنین احداث سد «کارا کورت» بر روی رودخانه مرزی ارس را مورداشاره قرار داد و اضافه کرد: این سد چهار برابر سد کرخه است و نزدیک به ۶۰ الی ۷۰ درصد ورودی رودخانه ارس را کاهش می‌دهد.

محمودزاده گفت: متأسفانه پروژه‌های سدسازی غیرقانونی و بدون توجه به معاهدات بین‌المللی ترکیه در آینده باعث کاهش شدید ذخیره آب سدهای ارس، خداآفرین و قیز قلعه سی شده و در نتیجه دشت‌های وسیع و حاصلخیز در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل نظیر پارس‌آباد، مغان و دشت اردبیل با کمبود شدید منابع آب مواجه خواهند شد. همچنین امنیت غذایی، محیط‌زیست و به‌طور کل اکوسیستم حوضه رودخانه ارس دچار صدمه خواهد شد.

فاجعه زیست محیطی یک طرح/ نقش ترکیه در بحران ریزگردهای منطقه چیست؟

مسئولان وزارت امور خارجه پیگیر باشند!

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورها حق دارند به‌اندازه عرف بین‌الملل از آب‌های مرزی حوزه خود بهره‌مند شوند، افزود: نادیده گرفتن این حق از سوی کشورهای همسایه تهدید جدی بر محیط‌زیست، کشاورزی و زندگی مردم منطقه است و موجب مهاجرت روستاهای مناطق مرزی می‌شود.

محمود زاده تأکید کرد: لازمه جلوگیری از تهدیدات زیست‌محیطی این است مسئولان وزارت امور خارجه این موضوع را از طریق نهادهای نظارتی و بین‌المللی باید پیگیری کنند، چراکه در این زمینه پروتکل‌های متعددی وجود دارد و عدم پیگیری در آینده تأثیرات سویی در کشور به دنبال دارد.

وی ادامه داد: احداث سد بر روی رودخانه‌های مرزی توسط کشورهای همسایه به‌خصوص ترکیه نه‌تنها اثرات مخرب زیست‌محیطی بر کشورهای همسایه دارد بلکه خود مردم ترکیه نیز در آینده با مشکلات زیست‌محیطی ازجمله گردوغبار مواجه بوده و این روند بر زیست محیط، معیشت و کشاورزی استان‌های مرزی ترکیه نیز تأثیر مخربی خواهد داشت.

بنابراین گزارش، نابودی بیش از شش و نیم میلیون هکتار از اراضی کشاورزی عراق، سوریه، ایجاد کانون‌های فرسایش بادی و تولید گردوخاک، خشکی عراق و گردوغبار برخاسته از این کشور بر روی ایران آسیب‌های جبران‌ناپذیری است که دولت ترکیه با سدسازی و بی‌توجهی به منافع کشورهای حوزه دجله و فرات عامل آن شده است.

سد ترکیه سه برابر بزرگترین سد ایران!

سد ایلیسو گنجایش ۴۳ میلیارد مترمکعب آب یعنی سه برابر سد کرخه (بزرگ‌ترین سد ایران) دارد و پس از سد آتاتُرک دومین سد بزرگ ترکیه محسوب می‌شود و دولت آنکارا امید دارد که بتواند با استفاده از آن ۱۲۰۰ مگاوات برق تولید کند.

فاجعه زیست محیطی یک طرح/ نقش ترکیه در بحران ریزگردهای منطقه چیست؟

این سد در ۶۵ کیلومتری مرز عراق و با طول ۱۸۲۰ متر و به ارتفاع ۱۳۵ متر بزرگ‌ترین سدی است که بر روی رود دجله ساخته‌شده و عرض آن در قله ۱۵ متر و در پایه آن ۶۱۰ متر است و حوضچه پشت سد آن ۳۰۰ کیلومترمربع است.

بیشترین اثرات سدسازی ترکیه روی ایران خواهد بود

به گفته کارشناسان همچنین کشور ترکیه با بهره‌برداری از سد «کاراکورت» و سدهای در دست برنامه‌ریزی خود به نام‌های «سویملز» و «توزلوجا» بر روی رودخانه ارس می‌تواند تأثیرات جدی بر روی میزان آب رودخانه ارس و کشورهای ارمنستان خصوصاً جلگه ایروان، آذربایجان و به‌ویژه ایران داشته باشد.

مسلماً بیشترین اثرات این سدسازی‌ها بر روی کشور ما خواهد بود. زیرا حجم ذخیره آب در سدهای ارس و خداآفرین و قیز قلعه سی که مصارف کشاورزی مناطق حاصلخیز کشور را بر عهده‌دارند به‌شدت کاهش خواهد یافت ازاین‌رو دشت‌های وسیع و حاصلخیز استان‌های شمال غربی یعنی آذربایجان شرقی و اردبیل نظیر پارس‌آباد، مغان و دشت اردبیل در آینده نزدیک با کمبود شدید منابع آب مواجه خواهند شد. ضمناً امنیت غذایی، محیط‌زیست و کلاً اکوسیستم حوضه رودخانه ارس دچار صدمه خواهد شد.

سدهای ترکیه دو راه پیش روی ما می‌گذارند: دخالت و دفاع از حقوقی که در معرض نادیده گرفته شدن است و دیگری هم انتظار و تجربه. البته به نظر می‌رسد بارها در چنین شرایطی راه دوم را انتخاب کرده و منتظر مانده‌ایم تا بعد از تمام کار تصمیم‌هایی اتخاذ کنیم و نتیجه‌هایش را می‌بینیم که جای‌جای نقشه ایران به رنگ خشکی و مردگی در آمده است؛ ارومیه، زاینده‌رود، قوری‌گل، گردوغبارهای غرب و جنوب و...

شاید دلیل اینکه همیشه بعد از به بار آمدن فاجعه مسئولان به فکر جبران می‌افتند، این است که همیشه مردم اثرات فاجعه را می‌بینند و سپس مسئولان را مورد پرسش قرار می‌دهند.

اگر رسانه‌ها به‌عنوان نمایندگان افکار عمومی هوشیارتر عمل کنند و اثرات و تبعات طرح‌هایی مثل طرح گاپ را موردبررسی قرار داده و به مردم ارائه کنند، مسئولان نیز پیگیر ماجرا خواهند شد.

کد خبر 5462939

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، محمدمهدی برومندی اظهار کرد: ۱۴ استان از جمله استان‌های کرمان، یزد، فارس، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، اردبیل، همدان، مرکزی، قم، سمنان، کهگیلویه و بویر احمد وگلستان دچار سرمازدگی شده اند.

ورق پلاستیکی

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: برآورد اولیه نشان می‌دهد بالغ بر ۴۵۰ هزار هکتار از باغات کشور دچار سرمازدگی شده اند. البته میزان خسارت وارده در محصولات و استان‌های مختلف، متفاوت است؛ به طور مثال در محصولی مانند پسته بیش از ۵۰۰ هزار تن و حدود ۲۰۲ هزار هکتار از باغات پسته دچار سرمازدگی شده که در استان فارس ۶۷ درصد، در استان کرمان ۵۵ درصد، در استان اصفهان ۲۰ درصد از پسته دچار سرمازدگی شده است.

برومندی بیان کرد: به طور میانگین در محصول بادام تقریباً ۶۶ هزار هکتار، در محصول انگور تقریباً ۴۷ هزار هکتار، در محصول گردو تقریباً ۲۰ هزار هکتار از باغات کشور در استان‌های مختلف دچار خسارت و سرمازدگی شده است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در مورد اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان خسارت دیده گفت: وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای از دولت در خواست کرد که تسهیلات ارزان‌قیمت قرض الحسنه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی قرار بگیرد که بتوانیم به خسارت دیدگان تسهیلات بانکی پرداخت کنیم و همین‌طور به دنبال این هستیم یارانه‌ای را از دولت برای باغدارانی که تسهیلاتی را به منظور تولید دریافت کرده اند و بدهی‌هایی به بانک‌های کشاورزی و یا سایر بانک‌ها دارند بگیریم، به گونه‌ای که بتوان سود و تسهیلات این بدهی‌ها را به کشاورزان پرداخت و اصل تسهیلات را تمدید و به سال‌های بعد موکول و استمهال کرد.

وی افزود: صندوق بیمه محصولات کشاورزی موضوع سرمازدگی را در دستور کار قرار داده و در حال تأمین اعتبارات است تا با پرداخت هرچه سریع‌تر بتواند بخشی از خسارت‌های کشاورزان را پرداخت کند.

برومندی گفت: ریاست جمهور و وزیر جهاد کشاورزی با عنایت به توصیه‌های مقام معظم رهبری، بر استفاده از روش‌های علمی و دانش بنیان که بتوانیم ایمنی بیشتری را برای باغات ایجاد کنیم تأکید داشتند.

کد خبر 5462986

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حمید رسولی افزود: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در هفت استان خوزستان، فارس، گلستان، بوشهر، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان نسبت به تأمین کودهای یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان مشمول طرح کشت قراردادی در وسعت ۲۵۰ هزار هکتار اقدام و کودهای موصوف به تدریج از طریق شبکه بزرگ کارگزاران این شرکت در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

وی ادامه داد: علاوه بر استان‌های یاد شده، شرکت خدمات حمایتی نسبت به تأمین کودهای یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان مشمول کشت قراردادی با سازمان تعاون روستایی در ۱۰ استان دیگر نیز اقدام و کودهای مورد نیاز آنها را تأمین کرد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه برای سال آتی برنامه مفصلی در این خصوص پیش‌بینی شده است‏، گفت: مقرر شده است که این شرکت علاوه بر کودهای یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه مورد نیاز کشت قراردادی، نسبت به تأمین انواع بذور و سموم مورد نیاز این طرح نیز اقدام کرده و کلیه نهاده‌های مورد نیاز تولید گندم توسط این شرکت تأمین و در مقطع کشت در اختیار کشاورزان عزیز قرار داده شود.

geomembrane

وی اظهار امیدواری کرد که با عنایت به تجربه‌ای که در سال جاری در اجرای کشت قراردادی گندم به دست آمده است، در سال آینده بخش اعظم کشت گندم در کشور در قالب طرح کشت قراردادی عملیاتی شود.

رسولی‏، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را پشتیبان اصلی اجرای طرح کشت قراردادی گندم در کشور برشمرد و افزود: در سال جاری اجرای طرح کشت قراردادی گندم به عنوان یک مدل موفق و تجربه شده در سایر محصولات کشاورزی، تسهیلات و ظرفیت‌های بسیار مناسبی را برای طرفین قرارداد به ویژه کشاورزان زحمتکش مهیا ساخته و منجر به کاهش معنادار دغدغه‌های آنها خواهد شد.

به گفته وی، با عنایت به مزایای اجرای این طرح برای بخش کشاورزی، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از همان ابتدا از اجرای این طرح پشتیبانی و با وجود محدودیت‌های مالی و اعتباری نسبت به تأمین کودهای یارانه‌ای مورد نیاز آن اقدام کرده است.

کد خبر 5378194

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 130
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 فروردين 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شیما شریفی

به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از کارشناسان منابع آب و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های کشور در نامه‌ای به ریاست جمهور به انتقاد از ساخت سد چشم‌گیر استان سیستان و بلوچستان پرداختند که متن آن به شرح زیر است:

لندفیل

احتراماً، به عرض می‌رساند چند دهه است که وزارت نیرو سیاست‌های خود را بر ساخت سدهایی گذاشته است که تقریباً بیشتر آنها در زمان رژیم گذشته جایابی شده اند. در زمانی که این سدها طراحی شدند، مشکلات محیط زیستی بخصوص گرمایش کره زمین و نقش فعالیت‌های بشری در تشدید آن به شکل امروزی شناخته شده نبود. کشاورزی و توسعه صنعتی ناپایدار و روش سازه‌ای در مدیریت آب، ضمن از بین بردن دانش بومی و تخلیه آبخوان‌ها، یکپارچگی زیستی کشور را با خشکاندن تقریباً همه رودخانه‌ها از بین برده، کشور را درگیر مشکلات بزرگ اجتماعی و زیست محیطی کرده و امنیت غذایی را مورد تهدید قرار داده است. سدها اگر چه در مواردی باعث رونق کوتاه مدت اقتصادی یا رشد شهرها می‌شوند، ولی در درازمدت تأثیرات منفی پرشماری دارند.

برای مثال در پایین دست، منشأ معضلاتی مانند افزایش تقاضا برای آب، خشک شدن تالاب‌ها، و بروز پدیده ریزگردها و در بالادست موجب غرق شدن روستاها و مراتع و جنگل‌ها، چندپاره شدن زیستگاه‌ها و نابودی میراث‌های فرهنگی می‌شوند. نمونه بحران‌های اجتماعی شدیدی را که با سدسازی و انتقال آب پدید آمده، اخیراً در وقایع اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کمی قبل تر در خوزستان دیده ایم. معضل عظیم دریاچه ارومیه نیز نمونه دیگری است که پایداری زیست در چند استان را تهدید کرده و موجب هدررفت هزاران میلیارد تومان بودجه کشور شده است.

دشت خوزستان، یک دشت آبرفتی است و سلامت این دشت، به ویژه از نظر کنترل طبیعی میزان شوری آبرفتها و خاک‌های کشاورزی و همچنین کنترل ریزگردها، به ورود سیلاب رودخانه‌هایی وابسته است که به خلیج فارس می‌ریزند. جریان این سیلاب‌ها با شستشوی نمک سبب شکل گیری تالاب‌هایی شده که خشکیدگی آنها برابر است با شور شدن زمین‌های کشاورزی و تشکیل ریزگردهای ویرانگر

بعد از آبگیری سد گتوند - که در سازند زمین شناسی گچساران ساخته شده بود - حجم بالایی از نمک در مخزن سد حل و باعث افت شدید کیفیت آب رودخانه کارون شد. مطالعات جدید (جلالی و همکاران ۲۰۱۹) نشان می‌دهد آبگیری سد گتوند مسبب ۸۶ درصد انحلال نمک در مخزن سد در دو سال اول بهره برداری از آن بوده است. تأسف آور است که سدی بر رودخانه زهره و در محلی به نام تنگ چم شیر در استان کهکیلویه و بویراحمد در دست ساخت است که نه تنها مشکلات مشابه سد گتوند را دارد، بلکه با توجه به ساختار زمین شناختی خاص منطقه و مدارک و شواهد موجود احتمالاً موجب بروز آسیب‌های بیشتری هم خواهد شد.

برنامه ریزی ساخت این سد در سال ۱۳۸۷ آغاز و ساخت آن توسط دولت قبلی در دهه نود شروع و تا به حال حدود ۸۵ درصد آن تکمیل شده است. هفتاد درصد مخزن این سد در سازند گچساران است و بر پایه گزارش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران که توسط پژوهشگران دانشگاه تهران تهیه شده است (منتظری و بهلولی، ۱۳۹۸) سالانه حدود پانصد هزار تن نمک فقط از مسیر فعلی رودخانه وارد مخزن خواهد شد.

قابلیت انحلال بستر مخزن بسیار بالا است و به دلیل وجود فروچاله های متعدد و همچنین جاری بودن چشمه‌های شور در داخل و پشت سد، و به دلیل افزایش سطح تماس آب با سایر بخش‌های سازند، خطر انحلال نمک حتی به میزانی بیش از مقدار محاسبه شده در گزارش دانشگاه تهران قطعی است.

بررسی‌های انجام شده توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران (گزارش زمین شناسی مهندسی، اسفند ۱۳۹۱) حاکی از شوری بالای چشمه‌های منطقه به دلیل تماس با سازند گچساران است. شوری چشمه‌های جاری در پشت سد ۳۵ برابر شوری خود رودخانه و نزدیک دو برابر شوری آب دریاهای آزاد است.

با توجه به انحلال سریع گچ در تماس آب‌های زیرزمینی در ارتباط با سولفات کلسیم، حفره‌ها و غارهای زیرزمینی در محل مخزن سد وجود دارد و در مواردی در پی فروپاشی خود به خودی، منجر به فرونشست سطح زمین می‌شود که در منطقه کاملاً مشهود است و در گزارش زمین شناسی هم مستند شده است. نکته قابل توجه این است که از محور سد تا قبل از تلاقی آب رودخانه زهره با رودخانه خیرآباد (که آب آن شیرین است.) اراضی کشاورزی وجود ندارد که این خود گواهی بر شوری و کیفیت پایین آب رودخانه زهره در این قسمت و جایایی اشتباه سد است.

اما خطر بزرگ دیگر احداث این سد، نابودی حدود پانصد هکتار جنگل‌های انبوه رودخانه‌ای و حدود چهار هزار هکتار جنگل و درختچه زار کنار و دیگر گیاهان گچ دوست در داخل مخزن است. میلیون‌ها درخت گز، پده و کنار در مخزن با آبگیری نابود خواهد شد که نه تنها جذب هزاران تن دی اکسید کربن را مختل می‌کند، بلکه با تولید گاز گلخانه‌ای متان ناشی از زیر آب رفتن گیاهان و پوسیدگی مواد آلی، تأثیرات سنگینی بر گرمایش کره زمین خواهد داشت. تأثیر گاز متان بر افزایش دمای زمین تا بیش از هشتاد برابر دی اکسید کربن است. قطع جریان سیلاب‌های رودخانه زهره که باعث زهکشی طبیعی می‌شود، افزایش شوری زمین‌های کشاورزی را در پی خواهد داشت و سبب گسترده‌تر شدن کانون ریزگرد بین ماهشهر و هندیجان خواهد شد.

چنین اتفاقی قبلاً با ساخت سد مارون هم رخ داده که باعث کم آب شدن و حتی خشکیدگی بخش‌هایی از تالاب شادگان، تولید ریزگرد و نفوذ آب شور به نخلستان‌های منطقه گردید. در شرایطی که با احداث سدهای جدید در ترکیه به زودی سطح وسیع‌تری از تالاب‌های خوزستان خشک خواهد شد، آبگیری سد چم شیر می‌تواند بحران‌های زیست محیطی دشت خوزستان را پیچیده‌تر و بیشتر کند با توجه به موارد بالا، درخواست داریم با تشکیل یک تیم متخصص بیطرف برای ارزیابی قصور در انجام مطالعات این سد و نادیده گرفتن نتایج مطالعات قبلی، و همچنین تجدید ارزیابی زیست محیطی پروژه، از وقوع یک فاجعه محیط زیستی و اجتماعی دیگر در منطقه حساس حوضه آبریز رودخانه زهره جلوگیری فرمائید.

امضا کنندگان:

۱. حسین آخانی؛ گیاه‌شناس و بوم‌شناس، استاد دانشگاه تهران

۲. عباس بحرودی؛ زمین شناس، دانشیار دانشگاه تهران

۳. کامبیز بهنیا؛ دانشیار خاک و پی، دانشگاه تهران

۴. محسن رنجبران؛ دانشیار زمین‌شناسی دانشگاه تهران

۵. حسن رحیمیان؛ بوم‌شناس دریایی و دانشیار دانشگاه تهران

۶. مهدی زارع؛ استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله

۷. ابوعلی گلزاری؛ متخصص محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

۸. اصغر عبدلی؛ جانورشناس و بوم‌شناس زیستگاه‌های آبی، استاد دانشگاه شهید بهشتی

۹. مهدی بصیری؛ بوم‌شناس و دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان

۱۰. رضا ندرلو، جانور شناس و بوم شناس، اکوسیستم‌های آبی، دانشیار دانشگاه تهران.

کد خبر 5378136

 

منبع مهرنیوز

 


:: برچسب‌ها: ژئوممبران , عایق ژئوممبران , استخر کشاورزی , عایق استخر , ورق ژئوممبران , ژئوسنتتیک ,
:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 فروردين 1401 | نظرات ()